elnienjo schreef:Askja schreef:Niks mis met strenge eisen, maar dan moet de maatschappij ook moeite nemen om hen kansen te bieden. Het werkt twee kanten op. Dus ook: kijken waar het misgaat en proberen te voorkomen dat die jongens in de criminaliteit belanden. Insteken op scholing en extra begeleiding. Helpen bij solliciteren zodat ze niet afgewezen wordrn omdat ze Akhbar heten en geen Jansen.
Er zijn zoveel verschillende nationaliteiten in Nederland die wél gewoon meedoen hier. Het ligt dan toch echt bij een bepaalde groep zelf als die er vrij constant enorm negatief uit weet te blijven springen. Ik snap dat het ook een last is voor mensen uit die groep die wél willen trouwens. Zo ken ik een hoogopgeleide Marokkaan met goede baan die ook PVV stemt (vroeger Pim Fortuin) juist omdat hij vindt dat hij er op aangekeken wordt dat zijn groep het zelf voor hen verpest. Als ze het onderling niet in de hand weten te krijgen, dan maar op deze manier volgens hem.
Maar Enzino, door te roepen 'er zijn zoveel verschillende nationaliteiten in Nederland die wél gewoon meedoen hier" maak je het juist om de groep, en dus scheer je een volledige bevolkingsgroep over een kam? Dat is iets heel anders dan zeggen 'de mensen die zich niet aanpassen die...".
Bovendien vind ik het een beetje kip-ei verhaal. Door alle aannames die men heeft over bijv. Marokkanen, stellen we hen dan niet dusdanig achter dat ze bijv. vaker een lager betaalde baan krijgen (want aannames), waardoor er ook meer armoede voorkomt, waardoor men vaker niet goed de gelegenheid heeft om te studeren, wat weer resulteert in lager betaalde banen, wat weer.... waardoor ze dus overgerepresenteerd worden in de criminele cijfers, juist omdat ze algemeen genomen veel minder goed rondkomen en het moeilijker hebben?
In Amerika zie je dat namelijk ook: de donkere bevolking is de groep met de meeste criminaliteit, maar zodra je bij die cijfers gaat controleren op opleidingsniveau, inkomen etc. is er totaal geen link meer te leggen met een specifieke bevolkingsgroep.
Ik merk dat ik niet heel lekker uit mijn woorden kom vandaag haha, hopelijk snap je me.