[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 14:02

elnienjo schreef:
Askja schreef:
Niks mis met strenge eisen, maar dan moet de maatschappij ook moeite nemen om hen kansen te bieden. Het werkt twee kanten op. Dus ook: kijken waar het misgaat en proberen te voorkomen dat die jongens in de criminaliteit belanden. Insteken op scholing en extra begeleiding. Helpen bij solliciteren zodat ze niet afgewezen wordrn omdat ze Akhbar heten en geen Jansen.

Er zijn zoveel verschillende nationaliteiten in Nederland die wél gewoon meedoen hier. Het ligt dan toch echt bij een bepaalde groep zelf als die er vrij constant enorm negatief uit weet te blijven springen. Ik snap dat het ook een last is voor mensen uit die groep die wél willen trouwens. Zo ken ik een hoogopgeleide Marokkaan met goede baan die ook PVV stemt (vroeger Pim Fortuin) juist omdat hij vindt dat hij er op aangekeken wordt dat zijn groep het zelf voor hen verpest. Als ze het onderling niet in de hand weten te krijgen, dan maar op deze manier volgens hem.

Maar Enzino, door te roepen 'er zijn zoveel verschillende nationaliteiten in Nederland die wél gewoon meedoen hier" maak je het juist om de groep, en dus scheer je een volledige bevolkingsgroep over een kam? Dat is iets heel anders dan zeggen 'de mensen die zich niet aanpassen die...".

Bovendien vind ik het een beetje kip-ei verhaal. Door alle aannames die men heeft over bijv. Marokkanen, stellen we hen dan niet dusdanig achter dat ze bijv. vaker een lager betaalde baan krijgen (want aannames), waardoor er ook meer armoede voorkomt, waardoor men vaker niet goed de gelegenheid heeft om te studeren, wat weer resulteert in lager betaalde banen, wat weer.... waardoor ze dus overgerepresenteerd worden in de criminele cijfers, juist omdat ze algemeen genomen veel minder goed rondkomen en het moeilijker hebben?

In Amerika zie je dat namelijk ook: de donkere bevolking is de groep met de meeste criminaliteit, maar zodra je bij die cijfers gaat controleren op opleidingsniveau, inkomen etc. is er totaal geen link meer te leggen met een specifieke bevolkingsgroep.

Ik merk dat ik niet heel lekker uit mijn woorden kom vandaag haha, hopelijk snap je me.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:06

elnienjo schreef:
Er zijn zoveel verschillende nationaliteiten in Nederland die wél gewoon meedoen hier. Het ligt dan toch echt bij een bepaalde groep zelf als die er vrij constant enorm negatief uit weet te blijven springen. Ik snap dat het ook een last is voor mensen uit die groep die wél willen trouwens. Zo ken ik een hoogopgeleide Marokkaan met goede baan die ook PVV stemt (vroeger Pim Fortuin) juist omdat hij vindt dat hij er op aangekeken wordt dat zijn groep het zelf voor hen verpest. Als ze het onderling niet in de hand weten te krijgen, dan maar op deze manier volgens hem.

Je snapt wel dat je zo'n 'groep' gelijk met 3-0 achter laat staan als je met zo'n visie ernaar kijkt. Je geeft af op mensen hun afkomst, iets waar zij niets aan kunnen doen. Jij had net zo goed in Marokko geboren kunnen worden.

Deze problemen zijn er maar worden ook zeker gecreëerd door onze eigen toedoen. Etnisch profileren noemen we dat. Dat moet je helemaal niet willen. Integreren doen we samen, dat kun je niet alleen bij hun neerleggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:10

Suzanne F. schreef:
Askja schreef:
Een uitspraak als 'wijken vol criminele Marokkanen' is m.i. overigens gewoon racistisch en een klap in het gezicht van die eerste generatie Marokkanen die wel hun stinkende best doen om te integreren en hun kinderen goed voor te bereiden op de maatschappij, en de tweede generatie Marokkanen die wel alles op alles set voor een opleiding, baan en volwaardige plek in de maatschappij.

Nee dat is niet rascistisch. En er is geen probleem met de hardwerkende Marokkaan die zijn best doet om te integreren. En ook niet met de tweede generatie die alles op alles zet voor een opleiding, baan en een plek in de maatschappij. Daar valt de PVV niet over. Maar wel als ze zich niet aanpassen aan de Nederlandse cultuur, niet werken en zich niet houden aan de regels die hier voor iedereen gelden. En dat ze hun geloof willen belijden is prima.

Daar valt de PVV wel over en dat ze hun geloof willen belijden is ook niet prima. (Als dat het islamitisch geloof is dan, als het christelijk of atheïstisch is is het wel prima)
Dat is letterlijk wat Geert Wilders gisteravond tegen Mark Rutte zei.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:11

Het zou een hoop helpen als men het gewoon heeft over criminele persoon, waar die persoon geboren is, is totaal niet relevant. Als je iets doet wat niet mag dan dien je immers voor die overtreding bestraft te worden en die straf is niet afhankelijk (hopelijk) van je geboorteland of die van je ouders.

Ik ben op zich geen tegenstander van het intrekken van een verblijfsvergunning bij ernstige delict plegers, maar dat is weer een ander onderwerp.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:15

Suzanne F. schreef:
fokfanaat schreef:

Maar hoe kun je mensen met een nederlands paspoort terug sturen naar waar hun roots liggen? het gros is hier geboren.

Als het hier geboren criminelen zijn met een Nederlands paspoort dan volgen ze maar een soort verplichte cursus over de Nederlandse cultuur en normen en waarden. En dan gaan ze na hun celstraf maar maatschappelijk werk doen, in de zorg voor de ouderen in verpleeghuizen ofzo. Iets betekenen voor de maatschappij.

Nou ik heb liever geen criminele van welke etnische afkomst dan ook in de zorg. In de zorg werken moet een keuze zijn, alleen dan kun je het respectvol uitvoeren.

Criminele moeten gewoon gestraft worden. De straf wordt bepaald door de rechter aan de hand van het misdrijf en de omstandigheden. Ook daarin vind ik etnische afkomst of geloofsovertuiging geen rol spelen.

Waar ik het wel mee eens ben is dat er een groep Marokkaanse mensen is ontstaan die gewoon niet mee willen/kunnen komen. Spreken de taal niet, hebben geen werk of lage inkomens en veel steun nodig. Zij vallen steeds buiten de boot. Dat was ook weer te merken met zoiets als thuisonderwijs. Dat lijkt een vicieuze cirkel te blijven. Ik heb daar vanuit mijn werk veel mee te maken maar weet daar zelf ook geen oplossing voor. De taal en regels leren lijkt me wel een vereiste.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:18

Elnienjo, maar die ene Marokkaan die het wel heeft gemaakt is in jouw beleving wel een soort witte raaf, een uitzondering. Want verder schilder je Marokkanen af als 'die ene groep die er telkens negatief uit weet te springen'.

Punt is dat het in deze discussie vaak te gemakkelijk gebeurt dat er gesproken wordt in termen van 'een Marokkanenprobleem' in plaats van een probleem met een bepaalde GROEP Marokkanen. En dat werkt racisme in de hand, waarbij de goeden onder de kwaden lijden.
Dat kan ervoor zorgen dat er steeds meer Marokkaanse jongens in de criminaliteit belanden, omdat ze zich toch al uitgekotst voelen vanwege hun afkomst. Dat afglijden richting criminaliteit praat ik daarmee absoluut niet goed, het is altijd een keuze, maar het is ook niet los te zien van kansenongelijkheid en gebrek aan perspectief, en daar kan echt wel iets mee gedaan worden.
Sterker nog, dat moet wel, want 'we' kunnen 'ze' niet terugsturen naar hun eigen land - ze zijn tenslotte al in hun eigen land.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:27

Popstra schreef:
Ik vind trouwens dat we ons beter druk kunnen maken om een SGP of andere christelijke gereformeerde partijen die de abortus wet aan banden willen leggen. Dat is pas eng!
Wat volgt, de Euthenasie wet!?

Er is zo hard gewerkt om dit mogelijk te maken. Zou toch verschrikkelijk zijn als dit in de toekomst te niet word gedaan!

Ik quote mezelf nog even,
Het is zo jammer het altijd weer marrokanen dit en marrokanen dat, intregeren zus en zo de boventoon moet voeren terwijl er mijn inziens onder onze Christelijke landgenoten ook best een ,rare, gedachtegang heerst...
Ik vind Kees van der Staaij bijv best heel eng

Shaggy09

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:28

Is ook zo Popstra, maar wat willen we daar dan aan gaan doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:30

Shaggy09 schreef:
Is ook zo Popstra, maar wat willen we daar dan aan gaan doen?

Niet op stemmen :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:31

Popstra schreef:
Popstra schreef:
Ik vind trouwens dat we ons beter druk kunnen maken om een SGP of andere christelijke gereformeerde partijen die de abortus wet aan banden willen leggen. Dat is pas eng!
Wat volgt, de Euthenasie wet!?

Er is zo hard gewerkt om dit mogelijk te maken. Zou toch verschrikkelijk zijn als dit in de toekomst te niet word gedaan!

Ik quote mezelf nog even,
Het is zo jammer het altijd weer marrokanen dit en marrokanen dat, intregeren zus en zo de boventoon moet voeren terwijl er mijn inziens onder onze Christelijke landgenoten ook best een ,rare, gedachtegang heerst...
Ik vind Kees van der Staaij bijv best heel eng

Ik heb niet het idee dat die veel voeten aan de grond krijgt met die ideeën. Die komen echt nooit door de kamer heen omdat zij alleen stemmen uit hun steeds kleiner wordende achterban krijgen.
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer christenen op niet christelijke partijen stemmen, dus die verschuiving is al gaande. Ik denk dat de SGP uiteindelijk gaat uitdoven, want je ziet onder de leden dat die ook (op hun tempo) steeds iets progressiever worden.
Dat maakt voor mij dat ik minder bang voor SGP punten ben dan voor Wilders en Baudet, want die groep lijkt groeiende, zodoende vind ik die ideeën meer eng dan die van de SGP.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:34

Mensen buiten spel zetten is nooit een oplossing!
Wanneer ontstaat er onrust etc als mensen het gevoel hebben dat ze op een zijspoor worden gezet en er niet naar ze wordt geluisterd.
Dat werkt bij iedereen zo :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:38

Popstra schreef:
Wat volgt, de Euthenasie wet
!?

Nee, een verbod op blote mensen op tv :j

Ik denk dat ze niet voldoende voet aan de grond meer krijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:41

Ik hoop het niet nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:49

SGP ben ik niet bang voor, hooguit 1 zetel? Had een collega uit Staphorst en die zei dat zelfs daar de steun afbrak.. Vind die partij wel heel eng met hun middeleeuwse standpunten :n

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:50

Wat ik dan wel komisch vind is dat de SGP 34 kandidaten op hun lijst heeft gezet. Hopen zeker op een wonder ofzo :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:53

Relaxed schreef:
SGP ben ik niet bang voor, hooguit 1 zetel? Had een collega uit Staphorst en die zei dat zelfs daar de steun afbrak.. Vind die partij wel heel eng met hun middeleeuwse standpunten :n

Precies dat ,,middeleeuwse standpunten,,
En dan hebben ze het hier zo op de Islam!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:04

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:13

DuoPenotti schreef:
Ik wilde niet meer reageren in dit topic, maar kan het niet laten.

Deze stemwijzer is vergeten in de poll en hij is echt wel goed :D
Scroll helemaal door naar onderen.

https://www.ad.nl/koken-en-eten/parodie ... ~aef0051d/

Op basis daarvan ben ik echt een zwevende kiezer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:13

Popstra schreef:
Relaxed schreef:

Precies dat ,,middeleeuwse standpunten,,
En dan hebben ze het hier zo op de Islam!

Ik kijk nu Outlander op Netflix, 1745 in Schotland.. Nou, SGP wil weer terug naar die tijd als ik het soms zo lees :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:18

Relaxed schreef:
Klopt, maar dat geldt voor iedereen, met of zonder kinderen.. ;) Maar in het algemeen mag je er vanuit gaan dat iemand zonder kinderen genoeg bijdraagt aan de staatskas om zijn zorg betaald te hebben.. We betalen namelijk in heel veel dingen mee aan andermans kinderen, niet alleen de zorgkosten, wat dacht je van al die toeslagen en opvang?

Het gaat niet alleen om geld maar puur praktisch dat het werk gedaan moet worden. Wie gaat er zorgen voor voedsel, je medische zorg etc.
Zeker zonder kinderen om op terug te vallen moet er wel mensen zijn die je in kunt schakelen. Die mensen zijn de kinderen van nu :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:24

Askja schreef:
Elnienjo, maar die ene Marokkaan die het wel heeft gemaakt is in jouw beleving wel een soort witte raaf, een uitzondering. Want verder schilder je Marokkanen af als 'die ene groep die er telkens negatief uit weet te springen'.

Punt is dat het in deze discussie vaak te gemakkelijk gebeurt dat er gesproken wordt in termen van 'een Marokkanenprobleem' in plaats van een probleem met een bepaalde GROEP Marokkanen. En dat werkt racisme in de hand, waarbij de goeden onder de kwaden lijden.
Dat kan ervoor zorgen dat er steeds meer Marokkaanse jongens in de criminaliteit belanden, omdat ze zich toch al uitgekotst voelen vanwege hun afkomst. Dat afglijden richting criminaliteit praat ik daarmee absoluut niet goed, het is altijd een keuze, maar het is ook niet los te zien van kansenongelijkheid en gebrek aan perspectief, en daar kan echt wel iets mee gedaan worden.
Sterker nog, dat moet wel, want 'we' kunnen 'ze' niet terugsturen naar hun eigen land - ze zijn tenslotte al in hun eigen land.

Hetzelfde doen 'we' nu als Nederland toch ook over Urkers? Ook daar heb je een groep die Urk neerzet als een volledig losgeslagen bende, ook al zal vast niet elke Urker zo in elkaar zitten. Je hebt nu eenmaal een probleem als een deel van 'n bepaalde groep zo'n groot negatief stempel op de hele groep weet te drukken.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:37

elnienjo schreef:
Askja schreef:
[
Zonder Wilders' standpunt te delen of het over een kam scheren van alle moslims goed te praten, persoonlijk vind ik discriminatie op basis van religie minder erg dan op basis van etnische afkomst. Omdat religie (grotendeels) een keuze is, zeker in een land als het onze met godsdienstvrijheid, en afkomst niet.

Eens.

En 'we' vallen toch ook massaal over gedrag van bepaalde biblebelt kerken/gemeentes uit eigen land.

Als ze homoseksuelen uit een gemeenschap willen verbannen (zie recente boos aflevering), wel ja. Terecht. Maar het christendom in het algemeen vallen weinig mensen over. Echter bestempeld Wilders de volledige Islam en alles en iedereen wie daarbij hoort als slecht en gevaarlijk. Je zal daar maar bij horen, hier lekker je steentje bijdragen en het enkel goed voor hebben met alles en iedereen (zoals het overgrote deel van de islam). En dan is er zo'n blonde knaap die bedacht heeft dat je gevaarlijk bent en er alles aan doet om een land tegen je op te zetten. Dat is niet niets, hoor. En dat is wel wat er gebeurt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:39

Soepblik schreef:
Als ze homoseksuelen uit een gemeenschap willen verbannen (zie recente boos aflevering), wel ja. Terecht. Maar het christendom in het algemeen vallen weinig mensen over. Echter bestempeld Wilders de volledige Islam en alles en iedereen wie daarbij hoort als slecht en gevaarlijk. Je zal daar maar bij horen, hier lekker je steentje bijdragen en het enkel goed voor hebben met alles en iedereen (zoals het overgrote deel van de islam). En dan is er zo'n blonde knaap die bedacht heeft dat je gevaarlijk bent en er alles aan doet om een land tegen je op te zetten. Dat is niet niets, hoor. En dat is wel wat er gebeurt.

De hardleersigheid van sommige kerken vergeten die ondanks de coronamaatregelen gewoon doorgingen met massale kerkdiensten zonder mondkapjes en zonder beperkingen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:50

elnienjo schreef:
Je hebt nu eenmaal een probleem als een deel van 'n bepaalde groep zo'n groot negatief stempel op de hele groep weet te drukken.

Als je mensen als groep wegzet wel, als je denkt in individuen niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:54

Denk dat het een kabinet van VVD en dan over links gaat worden.
Waarbij waarschijnlijk weer veel concessies gedaan moeten worden.