De rellen in nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:09

secricible schreef:
_San87_ schreef:

Ik zat vandaag M te kijken en daar werd uitgelegd waarom er niet gekozen wordt het leger in te zetten, en dat is omdat militairen niet opgeleid zijn om dit soort omgeregeldheden op te lossen en daarmee waarschijnlijk geen hulp kunnen zijn. Ik vond het iig wel logisch klinken.

Die heb ik ook gezien, maar dat bedoelde ik niet. Ik doelde op de post van Karin, waarin boeren aanbieden te helpen door de stad dicht te gooien. Daarop reageer ik dat ze daar wél prima het leger voor kunnen inzetten, net als bij de boerenprotesten. Dus de voertuigen van het leger (en diens chauffeurs) om (delen van) de stad te barricaderen.
Leger wordt in principe niet ingezet tegen demonstranten/rellende mensen/tuig, daar ging M over. Zij zijn niet opgeleid om dit goed af te handelen. Maar ze kunnen wel ondersteunen in dit soort dingen, of bijvoorbeeld logistiek en overdag helpen om winkels af te zetten oid. Daar doelde ik op, daar heb je geen boeren voor nodig, dus m.i. Heeft dat geen toegevoegde waarde.

Oh excuus, ik had de context niet helemaal door :+. Ik denk inderdaad dat dat iets is waar ze wel goed mee kunnen helpen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:09

knollentuin schreef:
En dan de giertank als waterkanon, hoppetaa

Dat lijkt mij een heel strak plan!

Bizar, al die pubers die lopen te rellen. Daar meldt de liveblog van de NOS ook iets over (met een filmpje waarin Heleen Rutgers van het OM aan het woord is):

liveblog NOS schreef:
Politie en OM roepen ouders op hun kinderen thuis te houden

Het Openbaar Ministerie en de politie roepen ouders op om hun kinderen 's avonds thuis te houden. Uit camerabeelden blijkt dat een deel van de relschoppers van de afgelopen dagen jonge jongens zijn van een jaar of 14.

Heleen Rutgers, hoofdofficier van justitie in Oost-Brabant, wijst ouders daarom op hun verantwoordelijkheid: "Weet waar je kind uithangt en ga het gesprek met ze aan. Als je kind strafbare feiten pleegt, is de kans groot dat hij een strafblad krijgt. De consequenties daarvan zijn echt heel groot."

Politie en OM zien dat jongeren via sociale media worden opgeroepen om de straat op te gaan. Een deel van de jongeren is gevoelig voor dit soort oproepen, zegt Anja Schouten, politiechef van de regio Noord-Holland en landelijk portefeuillehouder Jeugd van de Nationale Politie.

"Het is niet altijd zichtbaar voor ouders wat zich online afspeelt, maar ga erover in gesprek en voorkom grote problemen. Dat contact maakt echt onderdeel uit van een oplossing. Daarnaast is het ook nodig dat er aandacht is voor ouders die geen vat hebben op hun kinderen", aldus Schouten.

Dure jas inleveren
Het Openbaar Ministerie zet in op strenge straffen voor relschoppers die zich schuldig hebben gemaakt aan geweldplegingen en plunderingen. Verder zal het OM samen met de politie, de FIOD en de Belastingdienst proberen bezittingen van verdachten af te pakken om de aangerichte schade op hen te kunnen verhalen.

Dat kan betekenen dat tieners bijvoorbeeld hun dure scooter of dure jas kwijtraken. De eerste zaken zijn volgens het OM al in voorbereiding. "Wij vinden dat ondernemers moeten worden gecompenseerd en wat ons betreft betalen de verantwoordelijken iedere cent aan schade terug", zegt Rutgers.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:14

Afbeelding
Sorry, moest er om lachen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:17

Helaas is gebleken dat randdebiliteit zich razendsnel verspreidt, minstens net zo snel als de Britse variant van dat ene virus... -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:22

Karin schreef:
Helaas is gebleken dat randdebiliteit zich razendsnel verspreidt, minstens net zo snel als de Britse variant van dat ene virus... -O-

:)).

Eigenlijk triest.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:28

Jassen en scooters afpakken? Minimaal hoop ik. Verder in de toekomst geen recht meer krijgen op enige vorm van uitkering. Flinke boete, strafblad en (eventueel naast school) werken en schade afbetalen. Geen werk? ... dan aan de slag bij de gemeente en verplicht vuil prikken. Genoeg zwerfafval in Nederland. Strenge controle op voldoende hard werken. Van het salaris een deeltje leefgeld en de rest is voor het afbetalen van de schade. Aanpakken dat tuig!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:31

Over de hesjes: ik heb gelezen dat in 1 plek (Den Bosch als ik me niet vergis) geadviseerd werd door de politie om lichte kleren of hesjes aan te trekken om zo makkelijker re onderscheiden te zijn van de rellers. Ze zijn dus niet uitgedeeld maar het ligt net wat anders.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 26-01-21 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:32

In Hilversum is het alweer klaar. Om 20.15 was de ME er, maar die hoefde niet in te grijpen. Een halfuur later was het marktplein 'schoongeveegd' door agenten. Niks te zien jongens, doorlopen en naar huis. Inmiddels is er een noodverordening van kracht.

https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20210126_9662797

Kookaburra

Re: De rellen in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:39

Het lijkt redelijk rustig te blijven. Vind het ook prachtig dat in diverse steden de boeren met politie en gemeente contact hebben opgenomen: 'hebben jullie hulp nodig... Dan blokkeren wij met onze trekkers de straten wel'.

De aanleiding is rot. Maar het aanbod is wel erg mooi!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:53

sureido schreef:
Ik zie nu filmpjes van de voetbal supporters die de stad gaan ‘beschermen’ en aan het zingen zijn met 100 man door Maastricht. Dat lijkt mij ook weer niet per se de bedoeling maar het dis beter dan de hele stad slopen.

Maar nu nemen ze wel beide handen aan om ook even buiten samen te komen...

En toch denk ik dat dit zeker wel de relschoppers weg houd. Idem voor Den Bosch.
Ik vind het mooi.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:54

Hier in Eindhoven is een noodverordening uitgeroepen tot 9 februari. Dit geeft iig meer mogelijkheden mbt handhaven.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:57

Itt het eerdere bericht van Kana is het bij mij in de buurt ( Den Haag) heel rustig. Geen helikopters, geen vuurwerk en geen sirenes.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:15

Hier (Eindhoven noord) is al de hele avond de heli te horen. Gisteren ook trouwens.
Eigenlijk geen idee maar volgens mij is het in de stad redelijk rustig.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:16

Klopt. Er was sprake van rellerij op Ekkersrijt, maar volgens mij valt het mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:16

Karin schreef:
Niet alleen voetbalsupporters bieden hun diensten aan, ook boeren willen een handje helpen.

liveblog NOS schreef:
Boeren bieden aan steden te beschermen

Boeren uit de Achterhoek hebben volgens De Gelderlander aangeboden om met 100 tot 200 trekkers "alle straten van Doetinchem dicht te zetten, zodat geen relschopper er meer in of uit kan".

De boeren laten aan De Gelderlander weten stand-by te staan om hulp te bieden, maar te wachten op een seintje om in actie te komen. "De regie daarvoor ligt bij de politie", laat een van de boerenleiders weten. In Doetinchem is een noodbevel van kracht. Iedereen wordt verzocht weg te blijven uit het centrum. Wie zich daar niet aan houdt, kan worden opgepakt.

RTV Oost schreef eerder vandaag dat een boer uit Kamperveen had aangeboden om met trekkers naar Zwolle te rijden om de stad af te sluiten en zo rellen te voorkomen. De burgemeester van Zwolle heeft de boer bedankt voor het aanbod, maar gezegd dat de situatie gisteravond op eigen kracht goed is opgelost.

Top van ze.
Vooral omdat tegen hen wel het leger werd ingezet.
En die hebben toch heel wat minder uitgevreten.
Gaat mijn snappertje iig te boven.

Dus ze blijven maar lekker bij de koeien. Het leger kan ook nu tanks inzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:20

Nou ik ben blij dat het vanavond mee lijkt te vallen.. Nu geen aandacht meer aan besteden wat mij betreft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:22

@duopenotti Bij de boeren werden voertuigen van het leger ingezet. Omdat trekkers nou eenmaal lastig tegen te houden zijn en reguliere transportbedrijven hun voertuigen niet wilden verhuren hiervoor. Dan kom je dus bij het leger uit. Dat heeft weinig zin bij deze jongeren, die zijn namelijk te voet :+ tenzij je dus idd de hele bende hermetisch gaat afsluiten met voertuigen. Wat de boeren nu aanbieden, maar wat het leger indien nodig ook kan doen.
Dat werkt handig bij een aangekondigde demonstratie waar je de boeren bepaalde gebieden wilt ontzeggen. Niet bij een horde rollende jongeren.

Er is verder geen leger tegen boeren ingezet. En al helemaal geen tanks tegen de boeren. Doe niet zo dramatisch joh.
Laatst bijgewerkt door secricible op 26-01-21 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:23

DuoPenotti schreef:
Top van ze.
Vooral omdat tegen hen wel het leger werd ingezet.
En die hebben toch heel wat minder uitgevreten.
Gaat mijn snappertje iig te boven.

Dus ze blijven maar lekker bij de koeien. Het leger kan ook nu tanks inzetten.

KMar, de Marechaussee, is de afgelopen dagen bij verschillende rellen (achter de hand) geweest als ondersteuning van de ME.

Nadeel is dat een paar staande mensen met defensieuniform geen trekkers tegen houden bij een boerenprotest. Logge zware trucks doen dat wel. Die zijn juist weer onhandiger bij demonstraties met veel mensen. Tenzij je puur straten af wilt zetten.

Maar inderdaad. Ik kan me voorstellen dat het heel scheef lijkt. Ook omdat er met de boerenprotesten weinig mis ging achteraf... En hier alle winkelruiten aan diggelen zijn geslagen. Lastig iets!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:24

Ik doe niet dramatisch. Het is gewoon een feit. Die tanks waren van het leger.
En hermetisch afsluiten vind ik al steeds een goed plan. Alles de bak in zo lang er corona maatregelen zijn

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:25

Soldaten zelf zullen niet zoveel kunnen doen maar wanneer de nood echt hoog is hebben we ook nog de special forces, onze commando’s en die zijn wel wat mans.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:27

bigone schreef:
Soldaten zelf zullen niet zoveel kunnen doen maar wanneer de nood echt hoog is hebben we ook nog de special forces, onze commando’s en die zijn wel wat mans.

Die tilt ook niet een trekker op hoor :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:31

Kookaburra schreef:
bigone schreef:

Die tilt ook niet een trekker op hoor :D

Maar die hoeven alleen wat van die rellers aan te pakken, geen trekkers.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:42

Stukje duiding, wat ik vanochtend al schreef:

New York Times-correspondent Thomas Erdbrink ziet met verbazing wat hier gaande is. Na twintig jaar in Iran keerde hij in april terug naar zijn vaderland. ,,Al die tijd had ik Nederland geïdealiseerd. Het viel me al gauw op dat hier veel is veranderd’’, vertelt hij aan de telefoon. In de New York Times schreef Erdbrink afgelopen najaar een kritisch stuk over het Nederlandse coronabeleid. De falende corona-aanpak heeft volgens hem het wantrouwen tegen de overheid gevoed. ,,In Nederland gelden nu ongekend strenge regels, terwijl Nederlanders vergeleken met andere landen extreem veel vrijheid gewend zijn. De klap van die vrijheidsbeperkingen komt hier daarom extra hard aan. Voor mensen die de overheid al niet meer vertrouwen, is het moeilijk te begrijpen dat hier geen complot achter zit.’’

Meer: https://www.ad.nl/binnenland/buitenland ... ~a9252abd/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:46

_Reneee schreef:
Stukje duiding, wat ik vanochtend al schreef:

New York Times-correspondent Thomas Erdbrink ziet met verbazing wat hier gaande is. Na twintig jaar in Iran keerde hij in april terug naar zijn vaderland. ,,Al die tijd had ik Nederland geïdealiseerd. Het viel me al gauw op dat hier veel is veranderd’’, vertelt hij aan de telefoon. In de New York Times schreef Erdbrink afgelopen najaar een kritisch stuk over het Nederlandse coronabeleid. De falende corona-aanpak heeft volgens hem het wantrouwen tegen de overheid gevoed. ,,In Nederland gelden nu ongekend strenge regels, terwijl Nederlanders vergeleken met andere landen extreem veel vrijheid gewend zijn. De klap van die vrijheidsbeperkingen komt hier daarom extra hard aan. Voor mensen die de overheid al niet meer vertrouwen, is het moeilijk te begrijpen dat hier geen complot achter zit.’’

Meer: https://www.ad.nl/binnenland/buitenland ... ~a9252abd/

Misschien moet hij even vertellen hoe het dan wel moet, ik wil die critici allemaal wel eens zien als zij op de stoel van Rutte zouden zitten, zaten we nog verder in de oliebol, denk ik zomaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:49

Wie is hij en wat wil hij nu precies bereiken? Raar artikel.. Wat 'we' ook doen, het lijkt nooit goed. Te soft eerst, nu te streng? :+