Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

Cer

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 09:50

Ik heb een beetje het idee dat Devic persoonlijk verantwoordelijk gehouden wordt voor hoe een aantal zaken gaan.... ?

En zoals de ene kant meent dat het hard en onmenselijk is, menen andere mensen dat niet iedereen die in de bijstand is, sielag is, en daar mag best wat tegen gedaan worden... Misschien is dat omdat ik ook op grotere stallen heb gestaan, maar het was daar niet heel raar om 1 of meerdere paarden te hebben, en goede auto's en niet te werken... Als je je dan gewoon wel een slag in de rondte werkt en belasting afdraagt zodat er vangnetten zijn voor anderen, dan zie ik het wel graag gebeuren dat dat geld bij mensen komt die het nodig hebben.

Overigens kan ik me ook niet voorstellen dat geen enkele moeder in de gaten heeft dat haar kind een minikartelletje runt, of dat iedere moeder klappen krijgt van dr drugsdealende kind.. Dus als een buurt geholpen is door zoiets te verwijderen lijkt mij dat alleen maar goed. Kan moeders wellicht ook ontsnappen..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:04

Dat bedrag wat terug betaald moet worden, daar betalen de werkenden ook weer aan mee(!)
Zij heeft hooguit minder gratis geld.
Het lijkt me wel pittig om zo te leven, daar niet van. En ik vind dat zo nu en dan wat boodschappen krijgen zou moeten kunnen. Misschien niet structureel dan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:07

Cer schreef:
Ik heb een beetje het idee dat Devic persoonlijk verantwoordelijk gehouden wordt voor hoe een aantal zaken gaan.... ?

En zoals de ene kant meent dat het hard en onmenselijk is, menen andere mensen dat niet iedereen die in de bijstand is, sielag is, en daar mag best wat tegen gedaan worden... Misschien is dat omdat ik ook op grotere stallen heb gestaan, maar het was daar niet heel raar om 1 of meerdere paarden te hebben, en goede auto's en niet te werken... Als je je dan gewoon wel een slag in de rondte werkt en belasting afdraagt zodat er vangnetten zijn voor anderen, dan zie ik het wel graag gebeuren dat dat geld bij mensen komt die het nodig hebben.

Overigens kan ik me ook niet voorstellen dat geen enkele moeder in de gaten heeft dat haar kind een minikartelletje runt, of dat iedere moeder klappen krijgt van dr drugsdealende kind.. Dus als een buurt geholpen is door zoiets te verwijderen lijkt mij dat alleen maar goed. Kan moeders wellicht ook ontsnappen..

Om de problemen voor zowel moeder als de buurt op te lossen is toch alleen maar noodzakelijk dat de zoon vertrekt. Daarvoor hoeft moeder en de andere kinderen toch niet te vertrekken. Wanneer de zoon in de gevangenis zit is het probleem voor de buurt toch ook gelijk opgelost.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:09

Devic schreef:
Verder blijf je alleen maar hameren op hoe zielig het voor mensen is. En natuurlijk zijn situaties soms schrijnend en rot, maar daarvoor kan je geen hele wet op de schop gooien. Mensen hebben altijd nog een deel eigen verantwoordelijkheid, zoals bijvoorbeeld de drugsdealer die uit z’n woning gezet wordt met z’n kinderen. Natuurlijk rot voor die kinderen, maar altijd nog de verantwoordelijkheid van de ouder.

Ik vraag me af of je misschien begrijpt waarom er nu zoveel kritiek op dit beleid is. Niet alleen vanuit de media maar ook vanuit de kamer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:17

Loretta schreef:
Ik vraag me af of je misschien begrijpt waarom er nu zoveel kritiek op dit beleid is. Niet alleen vanuit de media maar ook vanuit de kamer.

Hoe precies is dit ontopic?
Volgens mij is er al een paar keer gevraagd om over dit onderwerp een ander topic te openen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 10:35

De vraag is on topic. Er zijn sinds dit bericht veel verhalen naar buiten gekomen en ook politici die er kamervragen over gaan stellen

Er is overigens een wetsvoorstel waar in januari over gestemd wordt dat 1200 euro aan schenkingen zou toestaan. Ik ga even zoeken of ik die nog terugvind

In de discussie prrrr devic vrees ik dat devic alleen kijkt vanaf haar gemeente die mogelijk iets socialer omgaat met de regels en geen weet heeft van hoe er ook met mensen om wordt gegaan.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:50

karuna schreef:
De vraag is on topic. Er zijn sinds dit bericht veel verhalen naar buiten gekomen en ook politici die er kamervragen over gaan stellen

Er is overigens een wetsvoorstel waar in januari over gestemd wordt dat 1200 euro aan schenkingen zou toestaan. Ik ga even zoeken of ik die nog terugvind

In de discussie prrrr devic vrees ik dat devic alleen kijkt vanaf haar gemeente die mogelijk iets socialer omgaat met de regels en geen weet heeft van hoe er ook met mensen om wordt gegaan.

Een beleid om schenkingen tot een bepaald bedrag toe te staan, is iets wat een gemeente zelf mag bepalen. Daar zijn geen wetsvoorstellen voor nodig en heel veel gemeentes maken van deze mogelijkheden gebruik.

Verder is het niet aan mensen hier om te gaan beslissen dat ik bedrijfsblind ben of tunnelvisie heb. Dat oordeel mag je pas vellen als je weet hoe ik m’n werk doe, pv’s en rapporten van mij gelezen hebt. Tot die tijd heb je geen flauw benul waar je het over hebt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 10:59

Je weet niet hoe andere gemeentes omgaan met regels je kunt onmogelijk al je collegas in het land kennen. Er zijn er die elke cent, incusief een kadootje van oma aan een kind inhouden op de bijstand van hun moeder. Geen theoretisch verhaal maar keiharde waarheid die ik van dichtbij heb gezien. Hoezo menselijke maat.

Jou gemeente is mogelijk coulanter dan anderen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:02

Devic,
Ik waardeer jouw genuanceerde berichten over dit onderwerp zeer !

Je kan het nooit goed doen, bij sommige mensen.
Ik ken zoveel mensen die misbruik maken van uitkeringen, dat ik het prima vind, dat er controles zijn.
Het is tenslotte een vangnet en daar staan verplichtingen tegenover.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:03

karuna schreef:
Je weet niet hoe andere gemeentes omgaan met regels je kunt onmogelijk al je collegas in het land kennen. Er zijn er die elke cent, incusief een kadootje van oma aan een kind inhouden op de bijstand van hun moeder. Geen theoretisch verhaal maar keiharde waarheid die ik van dichtbij heb gezien. Hoezo menselijke maat.

Jou gemeente is mogelijk coulanter dan anderen.

Doe nou niet alsof elke ontvanger van bijstand streng gecontroleerd wordt op het ontvangen van een cadeautje.....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:07

karuna schreef:

De vraag was over drugsgeraleerd beleid en daarmee off-topic.

Ik lees op rijksoverheid overigens het volgende:

Herziening beslag- en executierecht
Een schuldeiser mag maatregelen nemen als zijn rekeningen niet worden betaald. Maar het moet niet zover gaan dat mensen geen kant meer op kunnen. Daarom zijn de regels voor het executie- en beslagrecht herzien. De wet wordt in drie stappen ingevoerd, waarbij per 1 oktober 2020 al is geregeld dat in beginsel geen beslag meer wordt gelegd op bijvoorbeeld de inboedel van mensen met schulden als de kosten van verkoop hoger zijn dan de opbrengsten. Per 1 januari 2021 is het niet langer mogelijk om de gehele bankrekening van iemand met schulden op te eisen. Zo komen mensen niet onder het bestaansminimum en houden zij geld over om van te leven.

Dit was toch al zo? Er bestaat toch altijd al een beslagvrije voet? ( dan heb ik het over de bankrekening, niet over de verkoop van spullen)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 11:08

Er zijn gemeentes waar ze dat wel doen. Helaas van dichtbij meegenaakt. Niet elke gemeente is even ardig voor de mensen in de bijstand. Meldingsplicht voldaan na de verjaardag van haar dochter en maand er op gekort op de bijstand. En niet een keer maar meerdere keren bij meer mensen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:10

karuna schreef:
Er zijn gemeentes waar ze dat wel doen. Helaas van dichtbij meegenaakt. Niet elke gemeente is even ardig voor de mensen in de bijstand. Meldingsplicht voldaan na de verjaardag van haar dochter en maand er op gekort op de bijstand. En niet een keer maar meerdere keren bij meer mensen.

Dat is nu wat ik bedoel met mensen volledig klem zetten. Ja er is zeker een heel groot verschil in beleid tussen gemeenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:12

Even nog een mooie om na te denken en deze is al oud maar hoort ook in het rijtje thuis van gevangen zitten in een Bijstandsuitkering.
Uitkeringsgerechtigde gaat met behoud van uitkering drie maanden proef aan de slag en krijgt bovenop de uitkering die (hang mij er niet aan op) 105 euro extra voor een periode van 3 maanden. Want dat mag.
Ja dat klopt alleen wat zegt de Belastingdienst. Uw inkomen is achteraf hoger dan u heeft opgegeven dus wij gaan dat verrekenen op uw Toeslagen. U mag... terugbetalen.
En nu, gestraft voor willen werken maar eerst hulp krijgen om weer aan het arbeidsritme te wennen.
Weet je zegt de werkgever na 3 maanden dat hij je contract niet kan verlengen vanwege te weinig werk.
En nee. In dit geval doet de Gemeente niet moeilijk over dat extra bedrag maar de Belastingdienst.
En heus dit is geen grap maar de harde waarheid.
En de werkgever voelde zich niet verplicht dat bij aanvang overeenkomst te melden.

Dit soort zaken werken fraude in de hand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:13

Nou ja dat is wat ik al eerder zei, bij ieder bedrijf / overheidsinstellingen werken mensen die hun werk niet goed doen.. laten we wel wezen, we kennen allemaal wel zo'n (ex-)collega :+

maar het zoals niet alle mensen met een bijstandsuitkering frauderen, zijn niet alle mensen die bij de overheid werken gemeen..

Kamervragen zijn alleen maar goed, en meer openheid van zaken over het hoe en waarom is ook alleen maar goed.. :j

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:15

karuna schreef:

Wat Devic vooral aangeeft is dat individualisering wel mogelijk is, tot op zekere hoogte.
Het 'nadeel' van de wet is dat er kaders worden aangegeven waarbinnen elke gemeente beleidsvrijheid heeft. En dat zorgt voor een zekere willekeur. Zo vergoedt de ene gemeente in het kader van buitenwettelijk begunstigend beleid ziektekosten en een andere gemeente is hier strikt in en verwijst terug naar de ziektekostenverzekering.
Maar dit was niet anders met de WWB en ik denk zelfs niet met de Awb alleen daar heb ik zelf nooit mee gewerkt.
Ik weet dat wij als gemeente heel soepel waren, tot we minder geld kregen. Dan moet je keuzes maken, en schrappen.

Ik heb nog niet over het voorstel met betrekking tot schenkingen gehoord. Wij zijn momenteel bezig met ons volledige beleid, waaronder schenkingen, en onze schenkingsnorm wordt wel opnieuw bekeken. Ik ga er eens naar kijken, een landelijke norm zou wel fijn zijn. Maar ook hiervoor geldt, achteraf geconstateerde schenkingen zijn moeilijk te constateren. We gaan dan uit van aannemelijke en verifieerbare verklaringen.

Overigens zat ik te denken. Ik ben nu bijna 6 jaar getrouwd, onder huwelijkse voorwaarden. Ik vroeg mijn man wat wij ook alweer hadden afgesproken. Géén idee. Ik kan mij heel goed voorstellen dat klanten, zeker wanneer de stress en schulden alleen maar oplopen, niet exact weten wat de regels en voorwaarden zijn. Een uitleg bij aanvang van de bijstand blijft niet hangen, dit wordt wel verwacht.
En dan ga ik vraagtekens zetten bij de casus uit het nieuwsbericht. Mevrouw geeft aan al 46 jaar lang boodschappen te ontvangen en daardoor nagenoeg geen uitgaven te hebben. Dat betekent dat dit in 2015 al zichtbaar was op de bankafschriften toen zij een uitkering aanvroeg. Mogelijk ook op latere momenten want soms worden er vaker afschriften opgevraagd. In 2015 hadden hier al vragen over gesteld kunnen worden. Ja, het doorgeven van bankafschriften waar het zichtbaar op is, is nog niet voldoen aan de inlichtingenplicht. Maar ik vind de constatering persoonlijk wel getuigen van zorgvuldig werk, de uitgaven zijn namelijk van invloed op het recht op bijstand.
En daar kun je met 2 petten naar kijken: Het ontbreken van bepaalde betalingen, bijvoorbeeld geen zorgverzekering, kan duiden op betaling door derden (ook regelmatig tegengekomen, dat de zorgverzekering betaalt wordt door een ouder bijvoorbeeld) maar het kan ook duiden op betalingsproblemen en dat vind ik een belangrijk signaal dat opgepakt moet worden. Het is niet enkel handhaving maar ook dienstverlening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:18

Sirius_ schreef:
karuna schreef:

Wat Devic vooral aangeeft is dat individualisering wel mogelijk is, tot op zekere hoogte.
Het 'nadeel' van de wet is dat er kaders worden aangegeven waarbinnen elke gemeente beleidsvrijheid heeft. En dat zorgt voor een zekere willekeur. Zo vergoedt de ene gemeente in het kader van buitenwettelijk begunstigend beleid ziektekosten en een andere gemeente is hier strikt in en verwijst terug naar de ziektekostenverzekering.
Maar dit was niet anders met de WWB en ik denk zelfs niet met de Awb alleen daar heb ik zelf nooit mee gewerkt.
Ik weet dat wij als gemeente heel soepel waren, tot we minder geld kregen. Dan moet je keuzes maken, en schrappen.

Ik heb nog niet over het voorstel met betrekking tot schenkingen gehoord. Wij zijn momenteel bezig met ons volledige beleid, waaronder schenkingen, en onze schenkingsnorm wordt wel opnieuw bekeken. Ik ga er eens naar kijken, een landelijke norm zou wel fijn zijn. Maar ook hiervoor geldt, achteraf geconstateerde schenkingen zijn moeilijk te constateren. We gaan dan uit van aannemelijke en verifieerbare verklaringen.

Overigens zat ik te denken. Ik ben nu bijna 6 jaar getrouwd, onder huwelijkse voorwaarden. Ik vroeg mijn man wat wij ook alweer hadden afgesproken. Géén idee. Ik kan mij heel goed voorstellen dat klanten, zeker wanneer de stress en schulden alleen maar oplopen, niet exact weten wat de regels en voorwaarden zijn. Een uitleg bij aanvang van de bijstand blijft niet hangen, dit wordt wel verwacht.
En dan ga ik vraagtekens zetten bij de casus uit het nieuwsbericht. Mevrouw geeft aan al 46 jaar lang boodschappen te ontvangen en daardoor nagenoeg geen uitgaven te hebben. Dat betekent dat dit in 2015 al zichtbaar was op de bankafschriften toen zij een uitkering aanvroeg. Mogelijk ook op latere momenten want soms worden er vaker afschriften opgevraagd. In 2015 hadden hier al vragen over gesteld kunnen worden. Ja, het doorgeven van bankafschriften waar het zichtbaar op is, is nog niet voldoen aan de inlichtingenplicht. Maar ik vind de constatering persoonlijk wel getuigen van zorgvuldig werk, de uitgaven zijn namelijk van invloed op het recht op bijstand.
En daar kun je met 2 petten naar kijken: Het ontbreken van bepaalde betalingen, bijvoorbeeld geen zorgverzekering, kan duiden op betaling door derden (ook regelmatig tegengekomen, dat de zorgverzekering betaalt wordt door een ouder bijvoorbeeld) maar het kan ook duiden op betalingsproblemen en dat vind ik een belangrijk signaal dat opgepakt moet worden. Het is niet enkel handhaving maar ook dienstverlening.

Deze dus }>
En het kan zo simpel via de belastingdienst en gewoon voor een langere periode bankafschriften doornemen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:21

Morganlefay schreef:
Even nog een mooie om na te denken en deze is al oud maar hoort ook in het rijtje thuis van gevangen zitten in een Bijstandsuitkering.
Uitkeringsgerechtigde gaat met behoud van uitkering drie maanden proef aan de slag en krijgt bovenop de uitkering die (hang mij er niet aan op) 105 euro extra voor een periode van 3 maanden. Want dat mag.
Ja dat klopt alleen wat zegt de Belastingdienst. Uw inkomen is achteraf hoger dan u heeft opgegeven dus wij gaan dat verrekenen op uw Toeslagen. U mag... terugbetalen.
En nu, gestraft voor willen werken maar eerst hulp krijgen om weer aan het arbeidsritme te wennen.
Weet je zegt de werkgever na 3 maanden dat hij je contract niet kan verlengen vanwege te weinig werk.
En nee. In dit geval doet de Gemeente niet moeilijk over dat extra bedrag maar de Belastingdienst.
En de werkgever voelde zich niet verplicht dat bij aanvang overeenkomst te melden.

Het is heel bekend dat mensen in de bijstand hooguit slechts voor 3 maanden werk krijgen. Dat ze na 3 maanden weer op straat staan is vooropgezet plan. Dan mogen ze weer terug de bijstand in en soms later ergens anders weer 3 maanden werken. Mensen zitten echt voledig klem in de bijstand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:31

En als mensen niet willen, omdat het zoveel risico mee kan brengen (net teveel waardoor je over een toeslaggrens heengaat, of belastingen, of waardoor je een vrijstelling verliest, plus 2x een stapel aan ingewikkelde formulieren waarbij je makkelijk iets verkeerd kunt doen, plus reiskosten die lang niet altijd vergoed worden, plus kledingkosten die lang niet altijd vergoed worden) dan kijken we niet naar al die reele bezwaren die het ook echt tot een risicovol iets maken... maar zeggen we dat mensen lui zijn en nieit uit de uitkering willen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:36

Loretta schreef:
Het is heel bekend dat mensen in de bijstand hooguit slechts voor 3 maanden werk krijgen. Dat ze na 3 maanden weer op straat staan is vooropgezet plan. Dan mogen ze weer terug de bijstand in en soms later ergens anders weer 3 maanden werken. Mensen zitten echt voledig klem in de bijstand.

Het is mij helemaal niet bekend dat mensen slechts voor drie maanden werk krijgen?
Volgens mij wordt het alleen maar toegejuicht als je zelf voor een nieuwe baan zorgt. Hoezo moet je alles maar krijgen en niet zelf ergens voor zorgen?

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:37

Morganlefay schreef:

Klopt, wij hebben ooit eens zitten rekenen met een alleenstaande ouder. Als een alleenstaande ouder gaat werken en iets meer gaat verdienen dan de bijstandsnorm, dan heeft dit gevolgen voor het kindgebonden budget, huurtoeslag, zorgtoeslag. De exacte bedragen weet ik niet meer, maar het kwam er op neer dat een alleenstaande ouder die gaat werken, al ten minste 130% van het minimumloon moet gaan verdienen, wilt ze evenveel inkomsten hebben als wanneer ze niet gaat werken.

Dat maakt het natuurlijk niet echt aantrekkelijk om te gaan werken. Daarbij, als je al een paar jaar van de arbeidsmarkt af bent of misschien weinig diploma's hebt, dan begin je over het algemeen niet met een topsalaris. Maar als je iets teveel gaat verdienen, val je tussen 2 schijven en verlies je daarmee zoveel toeslagen dat je uiteindelijk minder inkomsten hebt dan wanneer je in de bijstand zit. Dat is natuurlijk vreselijk krom, maar nog geen vrijbrief om te gaan zwartwerken. Nu is het wel zo dat dit al jaren geleden is dat we deze berekening eens hebben gemaakt, misschien is dat gat inmiddels gedicht.

Een andere casus: in een heronderzoek blijkt dat wij al 14 maanden te weinig betalen aan een mevrouw. Ze kreeg de kostendelersnorm en heeft ons niet gemeld dat haar inwonende meerderjarige zoon vertrokken is van haar adres. Maar: door deze nabetaling moest mevrouw in het volgende kalenderjaar fors terugbetalen aan de belastingdienst, teveel ontvangen huurtoeslag. NU hebben we dit opgelost met bijzondere bijstand voor de nota van de belastingdienst. Maar handig is het natuurlijk allemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:38

Abiola schreef:
Loretta schreef:

Het is mij helemaal niet bekend dat mensen slechts voor drie maanden werk krijgen?
Volgens mij wordt het alleen maar toegejuicht als je zelf voor een nieuwe baan zorgt. Hoezo moet je alles maar krijgen en niet zelf ergens voor zorgen?

Tja, gaan we nu mierenneuken op woordgebruik.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:39

Loretta schreef:

Helaas zijn er werkgevers die misbruik maken van het meedraaien op proef of een werkervaringsplek aanbieden en daar een paar maanden een 'gratis' werknemer aan hebben.

Toch mis ik bij jou heel erg de nuance. Mensen zitten niet klem in de bijstand, er zijn jaarlijks genoeg mensen die er weer uit komen. Sommige mensen zitten klem in de bijstand, een deel omdat ze er (in eerste instantie) op achteruit gaan als ze gaan werken en een deel daarvan wil eigenlijk niet werken.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:42

Morganlefay schreef:
Abiola schreef:

Tja, gaan we nu mierenneuken op woordgebruik.

Nou niet alleen dat :P
Loretta meent heel stellig te kunnen zeggen dat mensen in de bijstand hooguit slechts voor 3 maanden werk krijgen. Ben benieuwd naar de onderbouwing daarvan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:43

Abiola schreef:

Veel ongeschoold werk (en veel mensen in de bijstand komen niet in aanmerking voor veel meer omdat ze recente ervaring op hoger niveau missen) wordt alleen maar in blokjes van hele kleine tijdelijke contracten uitgedeeld - dat is voordeliger voor de werkgever. Na die 3 maanden vliegen ze er weer uit. Bij iets minder inwisselbaar werk is dat meestal na het doorlopen van 2 tijdelijke contracten. (Maar de werkgevers vonden het vervelend dat hun personeel zo snel al weer weg 'moest' maar konden natuurlijk niet zomaar een vast contract geven, stel je voor, dus nu is de wet weer verruimd.)

Citaat:

Er zijn mensen gekort op hun uitkering omdat ze niet beschikbaar waren voor hun tegenprestatie... omdat ze een sollicitatiegesprek hadden. Of ze kregen geen toestemming om naar een sollicitatiegesprek te gaan.