Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:37

Dat is hetzelfde issue met etnisch profileren, zonder dat kunnen sommige instanties hun werk niet doen.

Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingsprakijken bezig, dus is het logisch dat je daar, mocht je oplichters zoeken, meer naar kijkt. Het punt is alleen, en daar gaat het dan fout, als je er van uitgaat dat iedereen die tot die bevolkingsgroep behoort tot een oplichter bestempeld want dat is dus nooit zo.

Ik kan me nog herinneren dat in tankstations rondom scholen op de deur stond dat ze niet meer als 2 leerlingen tegelijkertijd binnen wilden hebben.... is dat rascisme? Maar als ze zo’n bordje ober asielzoekers ophangen dan breekt de hel los. Is een beetje raar vind ik. Als zo’n winkel merkt dat met teveel leerlingen binnen veel gejat wordt ga je dat doen, om je winkel te beschermen. En zo is het met een bordje voor niet meer dan 2 personen uit een AZC net zo.

Het schiet zo door omdat we bang zijn mensen te beledigen, dat we de feiten soms uit het oog verliezen. En het is een moeilijk punt maar je kunt niet doorschieten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 23:51

Askja schreef:
elnienjo schreef:
Ayaan is juist het tegenovergestelde van de wokehype/cancelcultuur!
Daar gaat het Pien volgens mij niet om. Het gaat erom dat Ayaan destijds ook een hoop bagger over zich heen kreeg, alleen vanuit een andere hoek. Van 'wokehype' en 'cancelcultuur' was toen overigens nog helemaal geen sprake.

Je kunt Ayaan en Akwasi misschien moeilijk vergelijken maar waar ik wat beiden betreft respect voor heb, is dat ze in ieder geval hun nek uit durfden/durven te steken, terwijl ze heel goed beseften dat ze daar als publiek figuur met een uitgesproken mening heel veel weerstand en agressie mee op zouden wekken.
Dat is meer dan je kunt zeggen van alle toetsenbordridders en twitteridioten die lekker anoniem ongeremd hun gal spuwen over zulke mensen, maar ondertussen te laf zijn om met naam en toenaam cq in het openbaar hun mening te verkondigen.

Klopt en helemaal mee eens!

Esperanzo dank je, het was inderdaad Silvana Simons, een vrouw die ik hoog heb zitten!

Zij is is enorm gekielhaald id raad vanwege haar vraag/ opmerking over een erg hardhandig incident van politie tegenover een donkere man die dood geschoten werd.
Jeetje de raad was zo boos, hoe durfde ze......terwijl toen manlief en ik dit voor het eerst zagen op TV we zeiden, dat het wel heel erg leek op Amerikaans geweld van politie tegenover haar donkere bewoners en we hoopten dat dit goed uitgezocht zou worden. Simona werd zo hard aangepast, ongelooflijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 00:01

Sylvana Simons hoog zitten? Whahaha! Heb je haar partijprogramma gelezen? Die vrouw is echt helemaal van 't padje af. Buiten dat is zij degene die begon met dat gezeik over zwarte piet en degene die alles en iedereen voor racist uitmaakt. Zulke types kunnen we missen als kiespijn in Nederland.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 00:09

elnienjo schreef:
Sylvana Simons hoog zitten? Whahaha! Heb je haar partijprogramma gelezen? Die vrouw is echt helemaal van 't padje af. Buiten dat is zij degene die begon met dat gezeik over zwarte piet en degene die alles en iedereen voor racist uitmaakt. Zulke types kunnen we missen als kiespijn in Nederland.

Sylvana is helemaal niet als eerste begonnen over Zwarte Piet.
In 1987 sprak Gerda Havertong zich al uit tegen Zwarte Piet.

De vrijheid van meningsuiting geldt ook voor deze dames.
Of je het er nu wel of niet mee eens bent.

@Pien,
Wat denk je wat Sylvana voor bagger over zich heen krijgt op Social Media?
Zelden wordt iemand zo gehaat als Sylvana.

Ik begrijp sowieso niet, dat mensen zich zo kunnen laten meeslepen over een mening.
Ze heeft tenslotte niemand vermoord ofzo.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 00:20

Electra63 schreef:

@Pien,

Ik begrijp sowieso niet, dat mensen zich zo kunnen laten meeslepen over een mening.

Gerda heeft gezegd de zwarte piet traditie niet leuk te vinden, maar kom op, we vinden allemaal wel 'ns iets niet leuk. Zij is het niet die als een doorgedraaide pitbull tekeer blijft gaan in de media.
Sylvana oogst enkel wat ze zaait, want iedereen die het niet met haar eens is scheldt ze uit voor racist.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 00:24

elnienjo schreef:

Ehh ZP was in onze jeugd ook al een issue hoor alleen bestond er geen internet.
Hij toentertijd oa veranderd van karakter en moest hij beter Nederlands gaan spreken.
Toen was ZP een domme (slecht Nederlands sprekende) Piet die stoute kinderen strafte met de roe en je mee kon nemen naar Spanje.
Dat werd toen ook al gezien als de zwarte Nederlander in de zeik te zetten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 00:27

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:

@Pien,

Gerda heeft gezegd de zwarte piet traditie niet leuk te vinden, maar kom op, we vinden allemaal wel 'ns iets niet leuk. Zij is het niet die als een doorgedraaide pitbull tekeer blijft gaan in de media.
Sylvana oogst enkel wat ze zaait, want iedereen die het niet met haar eens is scheldt ze uit voor racist.

Er is geen enkel excuus voor bijv. de tekeningen waarbij zij wordt/is opgehangen aan een boom.
Schandalig!
En dat voor een mening over Zwarte Piet.

Als ik interviews met haar ziet, hoor ik haar niet schelden hoor.
Ze praat gewoon beschaafd Nederlands, zouden een hoop tegenstanders nog een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ongeacht wat ik van haar vind en of ik het met haar (voor een deel) eens ben, ik vind het gewoon niet normaal hoe zij, maar ook bijv. Humberto Tan (is notabene een tijd beveiligd)bedreigd en uitgescholden worden om een mening over Zwarte Piet.
En die berichten zijn gewoon racistisch, dat kun je gewoon niet ontkennen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 00:35

Brainless schreef:
elnienjo schreef:

Ehh ZP was in onze jeugd ook al een issue hoor alleen bestond er geen internet.
Hij toentertijd oa veranderd van karakter en moest hij beter Nederlands gaan spreken.
Toen was ZP een domme (slecht Nederlands sprekende) Piet die stoute kinderen strafte met de roe en je mee kon nemen naar Spanje.

Dom waren ze in mijn tijd (jaren 70) niet meer. Ze waren degenen die altijd het feest redden omdat de lichtdementerende Sint iets vergeten was.
Maar dat doet er feitelijk niet toe, die hele zwarte piet zie ik nog steeds hetzelfde als 'n hofnar of clown.
Dat collectieve minderwaardigheidscomplex vind ik belachelijk.
Maar wat mij betreft stoppen ze met dat hele Sinterklaasfeest op tv en met de intochten. Hou het maar lokaal (in dorpen kan dat gewoon met zwarte piet) en in de huiskamer. Als ze zonodig een landelijke intocht willen, doe dan de kerstman maar, dat is 'n westerse traditie zonder afrikaanse smet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:21

Electra63 schreef:
elnienjo schreef:

@Pien,

Dit dus. Zij komt voor HAAR mening op en de bagger die ze over haar heen krijgt is echt niet normaal. Buiten proportioneel groot.
En ja Elnienjo, iemand die zich niet de mond laat snoeren en zelfs na bedreigingen door gaat daar heb ik bewondering en respect voor. Ik hoef het heus niet met alles eens te zijn.
Ayaan durft ook door te gaan, ondanks zeer serieuze bedreigingen. Ik vind dat dapper want zelf ben ik een grote scheiterd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:23

Sylvana Symons....
een dame die heel haar leven al naar aandacht snakt. Dat was in de jaren 90 al toen ze op de blokken stond te dansen in discotheek de It. Ze wilde beroemd worden zei ze altijd.
Daarna was ze presentator bij een muziek programma en toen was het een tijd stil om maar vervolgens de aandacht te gaan zoeken door haar gewelddadige ex die haar in het verleden mishandelde in het kwade daglicht te zetten. Tja je moet wat als je desperaat naar attentie zoekt.

Nee die zit bij mij nou ook niet bepaald hoog.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:35

pien_2010 schreef:
Dit dus. Zij komt voor HAAR mening op en de bagger die ze over haar heen krijgt is echt niet normaal. Buiten proportioneel groot.
En ja Elnienjo, iemand die zich niet de mond laat snoeren en zelfs na bedreigingen door gaat daar heb ik bewondering en respect voor. Ik hoef het heus niet met alles eens te zijn.
Ayaan durft ook door te gaan, ondanks zeer serieuze bedreigingen. Ik vind dat dapper want zelf ben ik een grote scheiterd.

Voor Ayaan heb ik bewondering. Zij is dan ook geen blankenrazzia begonnen in Nederland, zij wijst ons juist op de gevaren vanuit Afrika. Bovendien loopt zij niet hypocriet te draaikonten met haar mening.

Een stukje van Sylvana:
Citaat:
Voormalig TMF-vj en tegenwoordig politica Sylvana Simons trekt in het dagelijks leven fel van leer tegen alles wat riekt naar racisme. Zwarte Piet, de media, zelfs Google moet het ontgelden, omdat je wanneer je ‘hand’ intypt als eerste een blanke hand te zien krijgt. Maar vijftien jaar geleden had ze nog een stuk minder moeite met een paar raciale vooroordelen.

In 2001 zegt ze in de Volkskrant: “Als je op zwarte mannen valt, heb je echt een probleem. Vrouwen, wit en zwart, die op zwarte mannen vallen, zijn vaak alleen en lopen tegen dezelfde dingen aan. Ontrouw, onbetrouwbaarheid, het onvermogen van die mannen om over gevoelens te praten. Een Nederlandse vriendin van mij had een donkere vriend. Zijn samen op vakantie geweest en noem maar op. Krijgt ze opeens een telefoontje van hem: blijkt hij op het punt te staan met een ander te trouwen.”

En op de vraag of donkere mannen gewelddadiger zijn dan blanke, antwoordt ze zelfs: “Ik heb de indruk van wel. Maar het is een gevaarlijke uitspraak. Helemaal als ik het zeg. En je kwetst mensen met dit soort generalisaties. Mijn laatste vriend is errug zwart, maar die is absoluut niet gewelddadig. Aan de andere kant: als je niet generaliseert zeg je weer niks.”

Tegenwoordig zou Sylvana Simons zeker aangifte doen na zulke uitspraken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:54

Popstra schreef:
Sylvana Symons....
een dame die heel haar leven al naar aandacht snakt. Dat was in de jaren 90 al toen ze op de blokken stond te dansen in discotheek de It. Ze wilde beroemd worden zei ze altijd.
Daarna was ze presentator bij een muziek programma en toen was het een tijd stil om maar vervolgens de aandacht te gaan zoeken door haar gewelddadige ex die haar in het verleden mishandelde in het kwade daglicht te zetten. Tja je moet wat als je desperaat naar attentie zoekt.

Nee die zit bij mij nou ook niet bepaald hoog.

OK, dus ze mag aangevallen worden, bespuugd als ze op straat loopt, want ze heeft het toch allemaal aan haar zelf te danken. Nu begrijp ik dat de man die haar voor de camera bedreigde er met een berisping is afgekomen en dat Sylvana iedere keer zo hard aangepakt wordt. We zijn het nl niet met haar eens en de bagger die over haar heen komt, heeft dus niets te maken met dat ze donkere roots heeft en ook nog eens een vrouw is met een grote mond.
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat we in een land leven waar mensen uit mogen komen voor hun mening, zolang deze in onze wet passen, en dat het niet belangrijk is of je het wel of niet met die mening eens bent, want we hebben met elkaar afgesproken dat we respect vol blijven?
Ik begrijp het helemaal nu, zo war es einmal. Ik loop achter.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:19

Bedreigen van Sylvana is natuurlijk net zo fout als dreigen zwarte pieten in hun gezicht te trappen. Volgens mij heeft die Sylvana-dreiger 80 uur taakstraf gekregen. Akwasi zou dus minimaal een zelfde straf moeten krijgen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:31

elnienjo schreef:

Wil je aub het woord ‘we’ niet gebruiken in relatie tot dit soort uitspraken? Er is wat mij betreft geen ‘we’ op het moment dat je termen als ‘zulke types’ begint te gebruiken. Als zij in haar extreme gedachtengoed van het padje af is zijn witten als jij haar enthousiaste tegenhanger.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:41

x
Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-09-20 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:48

elnienjo schreef:
Bedreigen van Sylvana is natuurlijk net zo fout als dreigen zwarte pieten in hun gezicht te trappen. Volgens mij heeft die Sylvana-dreiger 80 uur taakstraf gekregen. Akwasi zou dus minimaal een zelfde straf moeten krijgen.

dat had landelijk en maatschappelijk ook op meer begrip kunnen rekenen

gelijkheid voor iedereen is wat we willen bereiken, maar lastig in de praktijk

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:33

Ik vind Sylvana ook een verschrikkelijke, verschrikkelijke muts, maar om daar zo grof op in te hakken snap ik ook niet. Waar heb je last van als je je daar zo over opwindt dat je gaat bedreigen etc?

Maar of het met racisme te maken heeft dat de bedreigers daarmee weg komen? Bedreigingen en veel van dat soort dingen worden te weinig en veel te licht bestraft. Geld ook voor stalken, oude mensen beroven, enz. ik kan een hele lange lijst maken helaas...

Het zijn helaas ook de linkse partijen in ons land die wetten tegen houden om intimiderend gedrag tov vrouwen op straat echt tegen te gaan. -O- Dat sissen of prutsmuts roepen naar vrouwen vinden ze blijkbaar ok, vooral de daders in hun waarde laten natuurlijk ;(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:39

Esperanza schreef:
Het zijn helaas ook de linkse partijen in ons land die wetten tegen houden om intimiderend gedrag tov vrouwen op straat echt tegen te gaan. -O- Dat sissen of prutsmuts roepen naar vrouwen vinden ze blijkbaar ok, vooral de daders in hun waarde laten natuurlijk
Open vraag want ik zou het echt niet weten→ is dat zo?
Want dat zou betekenen dat de regering die de wetten in dient (al jaren VVD-met) tegen geworden worden door links. Ik weet niet of dit zo is, ik weet dus ook niet of dat niet zo is. Zo nauwkeurig volg het allemaal niet meer in Nederland. Vandaar deze open vraag of dit echt zo is?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:20

Sinds wanneer hebben wij een linkse regering ?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:14

Ik woon ook al jaren niet meer in Nederland maar we hebben nog wel Nederlandse tv. Ik heb het op de NOS gezien denk ik. Ik zal eens even zoeken want daar zou dan wel wat over te moeten vinden moeten zijn

hebbes.... niet alleen Groen links en SP lees ik, maar die overige partijen neem ik geloof ik niet zo serieus :o

https://www.parool.nl/nieuws/politiek-z ... ~bec6cf83/

Nu is handhaving natuurlijk wel een issue, maar het strafbaar maken geeft in mijn ogen toch een signaal af dat het niet oké is

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:50

Pien zeg ik dat ergens dat zij openlijk door het slijk gehaald mag worden en bespuugd en bedreigd??? Nee dus.
En of mevrouw Symons nu zwart/wit of geel is, ik vind het gewoon in irritante juffrouw. En dit wat ik zeg heeft dus ook niks met racisme te maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:05

Popstra schreef:
Pien zeg ik dat ergens dat zij openlijk door het slijk gehaald mag worden en bespuugd en bedreigd??? Nee dus.
En of mevrouw Symons nu zwart/wit of geel is, ik vind het gewoon in irritante juffrouw. En dit wat ik zeg heeft dus ook niks met racisme te maken.

Wat je deed is vertellen hoe vervelend je haar vindt. NU pas neem je afstand van wat er om haar heen gebeurd. Waarvan akte.
Dat DEED je echter niet. Daarmee laadde je de verdenking op je dat je het geweld om haar heen ging verklaren ad hand van haar gedrag.
Daarop heb ik mijn reactie gedaan. Nu Ben je duidelijk en zijn we het met elkaar eens.
Want mensen mogen vervelend en irritant zijn zolang ze maar binnen de kaders vd wet blijven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:36

Esperanza schreef:
Ik woon ook al jaren niet meer in Nederland maar we hebben nog wel Nederlandse tv. Ik heb het op de NOS gezien denk ik. Ik zal eens even zoeken want daar zou dan wel wat over te moeten vinden moeten zijn

hebbes.... niet alleen Groen links en SP lees ik, maar die overige partijen neem ik geloof ik niet zo serieus :o

https://www.parool.nl/nieuws/politiek-z ... ~bec6cf83/

Nu is handhaving natuurlijk wel een issue, maar het strafbaar maken geeft in mijn ogen toch een signaal af dat het niet oké is

Het was wel een linkse burgemeester die het initiatief nam tot deze wet :D ;) .
De bezwaren: handhaving en bewijslast snap ik wel. Te weinig politie en justitie en andere prioriteiten.

Maar heeft dit wat met racisme te maken?
Bouwvakkers roepen en fluiten ook al jaren vrouwen na?
Voor sommigen minder intimiderend, maar kan net zo vervelend zijn.

Daarom zouden oplossingen en wetten ook uitvoerbaar moeten zijn.
Anders zijn het losse flodders en populistisch gelul.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 20:32

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 20:38