Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:55

Danique_G schreef:
Vraag me voornamelijk af wat je hiermee probeert te zeggen Joman?

Dat Halsema zich beter afzijdig had kunnen houden en zich beter niet met een dergelijke demonstratie had kunnen inlaten. Dat komt wat mij betreft niet ten goede aan haar politieke onafhankelijkheid.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:22

Hopelijk pakt Halsema zelf haar biezen, ik vind dit echt verschrikkelijk piep van haar.
En als ze zelf niet gaat hoop ik dat Rutte dat regelt, want dit is iets waar ze geen Grapperhaus voor nodig had hoor.
Dat had ze zelf ook kunnen natellen op haar vingers en ik geloof er niks van dat ze niet wist dat er meer dan 300 man zou komen.

Ik was vandaag bij mijn arts in België, en hij vroeg me wat dat nou was in Amsterdam.
Ik: nou de dodenherdenking kon wegens Corona niet doorgaan, maar nu stond het op dezelfde plek ramvol met 5000 man voor een demonstratie.
En dát kon wel, want dat is grondrecht en dat kun je zogenaamd niet verbieden.
En zogenaamd wist de burgermeester niet dat er meer dan 300 man kwam terwijl er op facebook al 4000 aanmeldingen waren.
Dus Nederland heeft nogal verontwaardiging.
Iedereen heeft zich maanden aan regels gehouden en nu stond men daar met 5000 man op een plein.
Arts: dat is niet zo handig.
Ik: nou dat dus, je houdt netjes overal rekening mee en dan gebeurt er dus dit.
En daar zijn veel mensen niet blij mee.
Ik krijg hier acuut last van plaatsvervangende schaamte als ik zie hoeveel mensen daar stonden als Nederlander nu hier. -O-

elnienjo

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:24

Maar ze zijn in Brussel ook van plan te demonstreren en dat zie ik ook nog wel uit de hand lopen eerlijk gezegd, wellicht nog wel meer als hier.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:37

elnienjo schreef:
Maar ze zijn in Brussel ook van plan te demonstreren en dat zie ik ook nog wel uit de hand lopen eerlijk gezegd, wellicht nog wel meer als hier.

Als ze in Brussel gaan 'demonstreren' mag je er bijna zeker van zijn dat er idd rellen van komen, en zoals hier al vaak werd gezegd gaat dat idd eerder aanzetten tot onbegrip, nog meer racisme en Vlaams belang dat weer een aantal kiezers extra aan zijn kant krijgt. En zoals ook al gezegd: creatieve acties zijn nu nodig, niet dit, dit gaat echt zo enorm averechts werken (zeker in steden als Brussel vrees ik, daar loopt altijd alles uit de hand, en daar komt dan bij dat volgens mij België op dit moment politiek gezien al vatbaar genoeg is voor 'nieuwe rechtsen' die zich uit ongenoegen/angst achter VB scharen..)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:44

Als er geen Corona was, dan zouden deze demonstraties ook op weinig begrip kunnen rekenen bij een groot deel van de mensen.
Alleen Corona is nu een mooi excuus om daarover te klagen ;)

Baudet heeft er ook een mening over, maar hij was wel in Volendam actie aan het voeren, dat de 1,5 m-afstand afgeschaft moet worden.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:53

Electra63 schreef:
Als er geen Corona was, dan zouden deze demonstraties ook op weinig begrip kunnen rekenen bij een groot deel van de mensen.

Demonstraties waar rellen en vernieling aan te pas komen (auto's in brand steken, ramen van winkels ingooien met stenen, etc) zullen, terecht, nooit op veel begrip kunnen rekenen, maakt niet uit wanneer ze gehouden worden en waarover ze gaan.. (In NL was dit niet het geval nee, maar ik doel dan ook op mijn vorige comment) Tel daar dan nog deze pandemie bij en mensen gaan er helemaal een afkeer van krijgen vrees ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 02:42

Maar in Nederland waren geen rellen of opstootjes.
Ik begreep van mensen die er waren, dat er echt 1.5.m afstand werd gehouden, tot het te druk werd en dat 95% een mondkapje droeg.

Dus waren keurige demonstraties. Niets geen rellen of vernielingen.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 02:48

Electra63 schreef:
Maar in Nederland waren geen rellen of opstootjes.
Ik begreep van mensen die er waren, dat er echt 1.5.m afstand werd gehouden, tot het te druk werd en dat 95% een mondkapje droeg.

Dus waren keurige demonstraties. Niets geen rellen of vernielingen.

Dat zeg ik er toch ook duidelijk bij, dat dit in NL niet het geval was, en dat ik dus doelde op mijn vorige comment over de komende demonstraties in Brussel (daar komen gegarandeerd rellen van..) en dat dat dan gaat leiden tot nog meer onbegrip en negativiteit, wat ik dan wel zou kunnen verstaan. Net zoals ik snap dat 5000 man bij elkaar in corona tijd eerder negatieve ipv positieve invloed gaat hebben. (zoals je wel kan lezen in de talloze fb comments op de nieuwsartikels..)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 02:50

Electra63 schreef:

Baudet heeft er ook een mening over, maar hij was wel in Volendam actie aan het voeren, dat de 1,5 m-afstand afgeschaft moet worden.

Precies dit ja, typisch weer.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 02:56

Wanneer je weet dat de BLM een deel is van de Antifa, dan snap je ook waarom erop eens overal die rellen uitbreken. Zij worden ook betaald en zijn meestal niet eens zwart.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 06:48

Dinopino schreef:
Wanneer je weet dat de BLM een deel is van de Antifa, dan snap je ook waarom erop eens overal die rellen uitbreken. Zij worden ook betaald en zijn meestal niet eens zwart.

Welke DIE rellen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 06:59

Electra63 schreef:
Dinopino schreef:

Welke DIE rellen?

Dat vraag ik mij ook af. Er waren weinig opstootjes ... ze stonden te dicht op elkaar (sommigen) dat kan je vervelend en asociaal vinden ivm. De pandemie maar nou niet echt rellen. Zo raar is het toch niet dat er veel mensen willen laten zien dat racisme niet kan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:05

Electra63 schreef:

Nou denkt Baudet zelf misschien wel dat hij het geweten van Nederland is, gelukkig denkt de overgrote meerderheid van Nederland daar anders over. En wat een geluk bij een ongeluk is, het maakt niet zoveel uit wat Baudet over de 1,5 meter samenleving denkt, het maakt ook niet uit dat demonstranten er zich niet aan gehouden hebben. De meeste Nederlanders zullen zich er wel aan blijven houden. Simpelweg omdat ze zelf geen corona willen krijgen en omdat ze het niet aan naasten door willen geven. Als je naar google data kijkt van regio's met hele strenge regels en regio's waar ze op het gezonde verstand van mensen vertrouwen, dan zie je niet echt verschil in gedrag. Mensen mijden geen risico, omdat ze dat van de overheid moeten, mensen mijden dat risico omdat ze niet op de gevolgen zitten te wachten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:14

Karl66 schreef:
het maakt niet zoveel uit wat Baudet over de 1,5 meter samenleving denkt, het maakt ook niet uit dat demonstranten er zich niet aan gehouden hebben. De meeste Nederlanders zullen zich er wel aan blijven houden. Simpelweg omdat ze zelf geen corona willen krijgen en omdat ze het niet aan naasten door willen geven. Als je naar google data kijkt van regio's met hele strenge regels en regio's waar ze op het gezonde verstand van mensen vertrouwen, dan zie je niet echt verschil in gedrag. Mensen mijden geen risico, omdat ze dat van de overheid moeten, mensen mijden dat risico omdat ze niet op de gevolgen zitten te wachten.

Ik ben ook voorzichtig ik vermijd zo of zo drukke plaatsen ook al val ik absoluut niet in de risicogroep. Het is alleen wel zo dat niemand onschendbaar is voor Corona. Niemand moet zich veillig wanen. Wat dat betrefd kan ik het gedrag van die demonstranten niet begrijpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:22

purny schreef:
Peter zit heel diep in de achterste van Femke...

Dat zitten er wel meer zo te lezen...

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:04

Wat een fijne inhoudelijke reacties zeg.

Lees net dit artikel: https://www.ad.nl/politiek/rutte-denkt- ... ~ae4d114a/

Blij dat er toch steeds meer veranderingen plaats vinden.

Ik hoop dat de samenleving dit nu ook in gaat zien en erkennen dat het meer is dan een traditie. Dat dit mensen pijn doet.

Mijn eerste reactie was ook ‘in hemelsnaam blijf thuis’, maar met de uitleg van Halsema, de discussies er omheen, ben ik er wel anders naar gaan kijken.

Lees je eens in, luister naar mensen die wellicht minder hard gillen, maar wel een verhaal te hebben vertellen.

Racisme is een groot probleem. Ook voor de Aziaten, ook voor de gekleurde mensen onderling, het zit diep in bijna alle samenlevingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:12

Sakura789 schreef:

Ik hoop dat de samenleving dit nu ook in gaat zien en erkennen dat het meer is dan een traditie. Dat dit mensen pijn doet.

Mijn eerste reactie was ook ‘in hemelsnaam blijf thuis’, maar met de uitleg van Halsema, de discussies er omheen, ben ik er wel anders naar gaan kijken.

Lees je eens in, luister naar mensen die wellicht minder hard gillen, maar wel een verhaal te hebben vertellen.

Racisme is een groot probleem. Ook voor de Aziaten, ook voor de gekleurde mensen onderling, het zit diep in bijna alle samenlevingen.

Ik denk dat iedereen zijn/haar best wil doen om de verhalen van individuen te begrijpen. Dat gaat wat mij betreft om iedere vorm van discriminatie overigens en niet alleen om verschil in ras of huidkleur.
Halsema heeft mijn sympathie echter niet. En de betogers overigens ook niet. Zeker niet in tijden van deze Corona crisis en de regels die daarmee gepaard gaan. Zij willen serieus genomen worden, hoe kan dat als zij de huidige regels niet serieus nemen en niet waarborgen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:14

Het is wel een beetje lastig dat er meerdere topics zijn met overlappende onderwerpen..

Citaat:
In mijn ogen mis je dan totaal de inzet. Net zoals alle mensen die de blackouttuesday deelde maar nog steeds "all lives matter" zeggen.

Dit vind ik een lastige... ik weet dat er nu een label aan hangt dat je het probleem niet breder mag maken dan het is, en daarom is het not done om AllLivesMatter te zeggen, maar ik lees ook wel dat het soms gezegd wordt in de trant van 'we moeten allemaal samenleven'.. wat ik dan weer lastig vind is het geruzie om semantiek zeg maar.. "je mag alleen maar meedoen als je dit wel zegt en dat niet, het maakt niet uit wat je achterliggende gevoel is, dit zijn de regels".. Ik denk dat iedereen die goed van hart is, mee mag doen..

En als Hagenees weet ik dat er in Den Haag voor veel meer zaken gedemonstreerd is dan alleen nu het politiegeweld in de USA. Er zitten nogal wat ambassades bijvoorbeeld dus er zijn met regelmaat grotere of kleinere demonstraties. En je móet daar helemaal niet voor de straat op (wat een rare frasering) maar als het onderwerp je ligt, dan mag het wel :j

En momenteel is het onderwerp racisme door amerikaanse politiemensen, en niet het aantal zwarten wat door zwarten vermoord wordt (kan je je ook afvragen hoe dat in basis komt..maar dit terzijde). Overigens heb ik daar wel beelden van gezien, een afro amerikaanse die dat zei tegen demonstreerders, maar omdat dat filmpje geplaatst was op een dubieuze site was het niet waar, oh, dat zag ik hier op bokt idd :j )

Citaat:
Maar zonder de aanleiding te weten voor de moord op deze man
dit vindi k een bijzondere... Is er iets wat de moord oke maakt dan? (maar dit is eigenlijk weer het GF topic)

Citaat:
maar waarom word ik als racist betiteld puur omdat ik wit ben
ja, dat is het nadeel van white priveliged ook blijkbaar... Ook als je niks perse doet, ben je dingen..
Nav alle name calling kan ik me nu wel voorstellen hoe donkere mensen zich zouden kunnen voelen (maar ik weet het nooit zeker) omdat ik nu als blank bevoorrecht blonde vrouw (gelukkig nog net geen man) typeringen over mijzelf moet lezen en horen.. Ik ben in basis racist, voel me beter, kan me niet voorstellen hoe het is om het moeilijk te hebben etc...

elnienjo schreef:
wellicht nog wel meer als hier.
zie je echt altijd alles zo negatief?

En dan .. ik ben heel benieuwd wat de zogenaamde besmettingsgolf over een week of twee wordt... want wat als dat wel meevalt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:22

Sakura789 schreef:

De methode veroordelen is wat anders dan de boodschap veroordelen.
Ja ik vind racisme een groot probleem waar voor gestreden mag worden. Waar awareness voor moet zijn.
Maar ik vind ook nog steeds "in hemelsnaam blijf thuis" als men tijdens een pandemie met 5000 mensen op een hoopje op de dam gaat staan schreeuwen.

Waarom is het zo moeilijk om boodschap en methode los van elkaar te zien?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:48

Wellicht omdat het een grondrecht is? Er had alleen beter nagedacht moeten worden om het makkelijk en snel te kunnen de-escaleren. Het is allemaal te snel en te chaotisch afgelopen.

Ik las hiervoor ook iets over dodenherdenking, maar dat is toch iets heel anders dan een demonstratie.

Blijkbaar is dit nodig om een boodschap af te geven, m.i. meer een zwaktebod van de samenleving dat dit nodig is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:51

https://www.ad.nl/binnenland/myrthe-19- ... ~a35dfe03/

Misschien niet het juiste topic, misschien ook wel.
We willen gelijkheid. Gelijk behandeld worden.
Kleur, geslacht, geaardheid.
De groep nu de afgelopen dagen in het nieuws vind het onterecht dat ze anders behandeld worden.
Terecht.

Maar dan kom ik net bovenstaande link tegen.
Jonge vrouwen die in de meeste onfatsoenlijke manier nageroepen worden, door, juist die groep op de dam die zo graag gelijkheid wil.
Waarom hoor je uit die groep ook nooit eens te geluid, we weten dat dat gebeurd, we strijden er ook voor dat dit ook niet meer hoort. We spreken daar onze eigen mensen op aan.
Want wij blanke Nederlanders tikken elkaar wel steeds meer op de vingers dat we niet racistisch mogen zijn, maar andersom is het stil.
Daar heb ik dan ook wel moeite mee om eerlijk te zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:58

_Penotti schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/myrthe-19- ... ~a35dfe03/

Misschien niet het juiste topic, misschien ook wel.
We willen gelijkheid. Gelijk behandeld worden.
Kleur, geslacht, geaardheid.
De groep nu de afgelopen dagen in het nieuws vind het onterecht dat ze anders behandeld worden.
Terecht.

Maar dan kom ik net bovenstaande link tegen.
Jonge vrouwen die in de meeste onfatsoenlijke manier nageroepen worden, door, juist die groep op de dam die zo graag gelijkheid wil.
Waarom hoor je uit die groep ook nooit eens te geluid, we weten dat dat gebeurd, we strijden er ook voor dat dit ook niet meer hoort. We spreken daar onze eigen mensen op aan.
Want wij blanke Nederlanders tikken elkaar wel steeds meer op de vingers dat we niet racistisch mogen zijn, maar andersom is het stil.
Daar heb ik dan ook wel moeite mee om eerlijk te zijn.

Dit kun je natuurlijk niet zo stellen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:02

Hoe zo kun je dat niet?
Het is toch bekend dat jonge vrouwen het meest nageroepen worden door mensen die van(verre) oorsprong niet Nederlands zijn.
Dat zijn toch de mensen op de dam?
Nee daar bedoel ik niet specifiek precies die 5000 mensen mee. Maar wel hun achtergrond.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:04

[/quote]
Een rijke voetballer zal in elk geval met eigen vervoer zijn geweest en geen onschuldige mensen in het OV kunnen besmetten. En straks weer klagen dat er weer een voetbalcompetitie niet door kan gaan omdat er besmettingen onder de spelers zijn...[/quote]

nee, de 2 spelers trainen niet meer mee met de groep, maar individueel, niet alleen op eigen verzoek maar ook vanuit het team. Team vond het geen bezwaar want seizoen is toch afgelopen volgende week, dus deze trainingen zijn totaal niet meer belangrijk.