Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:09

Karl66 schreef:
Onder Obama gingen ook mensen dood. Niet door corona, maar door werkeloosheid, uitzettingen uit hun huis, door medicijnenverslaving etc. Domweg omdat de belangen van grote bedrijven belangrijker waren dan de belangen van de gewone Amerikanen. Waarom denk je dat Trump als president gekozen is (en daarvoor Obama)? Omdat de gewone Amerikaan er helemaal zat van was dat zij er zijn voor de politiek en het corporate bedrijfsleven in plaats van dat de politiek en het corporate bedrijfsleven er voor hun is.

En weet je wat er gebeurt als Biden president wordt? Er verandert geen ene ruk voor de gewone Amerikaan.

Sure, maar er gaan door wanbeleid nu wel veel meer mensen dood. Niet doen alsof Trump niet erger is dan zijn voorgangers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:28

Karl66 schreef:
Onder Obama gingen ook mensen dood.

Beetje flauw hoor Karl. Dat is niet hetzelfde, niet op dezelfde schaal, niet dezelfde reden.

Citaat:
Niet door corona, maar door werkeloosheid, uitzettingen uit hun huis, door medicijnenverslaving etc. Domweg omdat de belangen van grote bedrijven belangrijker waren dan de belangen van de gewone Amerikanen.

Niemand is het er over oneens dat Amerika een diep verrotte samenleving is met grote problemen.
Maar Obama heeft aantoonbaar ook veel ondernemen om er wat aan te veranderen. Een grote reden dat het niet lukte is de absolute sabotage van de Republikeinen. Je bent echt aan het misleiden als je probeert om die dingen als een soort 'both sides do it' voorstelt.

En ook niemand die ik ken is kritiekloos naar de Democraten, maar het is zo langzamerhand wel tijd om een beetje meer onderscheid te maken tussen 'gewone' politieke chaos en belangenverstrengeling, of het soort van destructie dat de Republikeinen nu ten uitvoer brengen. Daar is niks 'both sides' meer aan.

Citaat:
Waarom denk je dat Trump als president gekozen is (en daarvoor Obama)? Omdat de gewone Amerikaan er helemaal zat van was dat zij er zijn voor de politiek en het corporate bedrijfsleven in plaats van dat de politiek en het corporate bedrijfsleven er voor hun is.

Dit is nog steeds onjuist.

1. aanzienlijk MEER mensen stemden voor Clinton dan voor Trump. Dus er is helemaal geen 'waarom denk je dat mensen voor Trump stemden', want mensen deden dat in meerderheid NIET
2. er is heel stelselmatig moeite gedaan om de populatie die eerder Clinton zou stemmen (namelijk POC en arme mensen) te ontmoedigen te stemmen, bijvoorbeeld door voter purge en ingewikkelde id-wetten.
3. er zijn heel weinig mensen die eerst Obama stemde maar nu over zijn gegaan naar Trump: er zijn een aantal mensen afgehaakt op Clinton (wat uiteraard niks, niets te maken heeft met de smear campaign) die niet zijn gaan stemmen (of soms Jill Stein), en er zijn een heleboel nare racisten die nooit stemden nu wel gaan stemmen omdat ze in Trump een fellow racist vonden

Het verhaal van de 'gewone Amerikaan' die er helemaal zat van was is grotendeels een mediafabel. Een aantrekkelijke blijkbaar, want hoevaak 'ie ook ontkracht is, het komt toch steeds weer terug. Maar het is dus niet waar.

Dat er voor Amerikanen in rotposities weinig verandert is helaas wel waar. Het is ook goed om te weten dat de Republikeinen en Trump

Citaat:
En weet je wat er gebeurt als Biden president wordt? Er verandert geen ene ruk voor de gewone Amerikaan.

En als dat zo is, zou ik zeggen dat ze een hele goede deal hebben! Het alternatief is namelijk aanzienlijke verslechtering.

Kijk naar waar we nu staan. Er zijn nu honderdduizenden !!! doden gevallen in een pandemie die grotendeels vermijdbaar was. (Daarbij een kleine kanttekening: ik denk dat onder Obama, die ook een heel departement had met kennis over pandemieen en hoe ze te voorkomen, dit uberhaupt niet voorgekomen was. (Trump flikkerde dat departement eruit.) Maar het is deels onze fout dat wij, als Europa en zeker ook als Nederland specifiek, daarin makkelijk op de VS hebben geleund en daar zelfs nog steeds niet erg openlijk afstand van nemen en zelf beter beleid maken, zoals gewoon drastisch minder vliegverkeer want dan heb je minder mensen die het virus verspreiden over de wereld. En als Trump of Bolsenaro hun bevolking uit willen moorden dan in elk geval zonder ons. Maar dat terzijde.)

Maar besef hoe snel dingen wel kunnen verslechteren. Als je een president en een politiek hebt die in dat geval nog enigzins kan zorgen dat dingen niet slechter worden, en hier en daar zelfs beter, dan heb je echt al wat. De volgende stap na honderdduizenden doden is namelijk miljoenen doden, als gevolg van armoede, het ontbreken van zorg, wetteloosheid... allemaal realistisch en voorstelbaar. (En echt niet moreel aanvaardbaar!)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:48

Uiteraard gaan er nu te veel mensen onnodig dood. Maar dat gebeurt niet alleen in de VS, de coronacrisis heeft wereldwijd voor een unieke situatie gezorgd. Trumps beleid en uitlatingen hebben zeker een behoorlijk negatieve impact gehad wat dat betreft, maar er spelen veel meer factoren mee, zoals het beleid op lokaal niveau en het verantwoordelijkheidsgevoel van de individuele burger en van groepen burgers.

Wat er gebeurd zou zijn als Sanders president geworden zou zijn ... Ik denk niet dat dat voor revolutionaire veranderingen zou hebben gezorgd, tenzij de Democraten daarnaast een grote meerderheid hadden verkregen in zowel het Congres als de Senaat. Maar dat is hypothetisch, in de praktijk hebben de Republikeinen al jaren de overhand, en dat zie ik niet zo snel veranderen, ook niet als Biden het eventueel zou redden.

Karl66

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet word herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:43

Obama had tijdens de eerste jaren van zijn regering een meerderheid in het congres en het huis van afgevaardigden. Dus hij heeft echt wel de mogelijkheid gehad om met ander beleid te komen. Toch bestond zijn beleid voor een groot deel uit het vrijwaren van de banken, terwijl de gewone Amerikanen gewoon uit hun huizen werden gezet, die werden namelijk niet vrijgewaard. Obama heeft gewoon heel weinig ondernomen in de angst om als een controversiële president te worden gezien.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:59

Dat laatste. En misschien komt die angst voor controverse toch wel voort uit het feit dat hij de eerste president met een donkere huid was. Hoe lang nog voordat dat geen enkele rol meer speelt. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 04:22

Shadow0 schreef:
Karl66 schreef:
Je kunt natuurlijk meer sympathie hebben voor hun standpunten dan voor de hardcore Trumpfans, maar laten we nu niet doen alsof polarisatie maar één kant op werkt.

Jawel, polarisatie werkt wel vooral 1 kant op.

Hier moest ik hardop om lachen. :D

Het feit dat jij de polarisatie die twee kanten op gaat probeert te ontkennen, bevestigd juist dat het wel degelijk klopt. Want door die polarisatie ben je zo verblind dat je dat niet kan zien. Binnen dit topic zijn jij en ik de personificaties van die polarisatie: in mijn ogen kan Trump niets verkeerd doen en in jouw ogen is Trump bezig met het "uitbreiden van het leed en de armoede onder arme mensen, gewoon omdat het kan".

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:36

Obama was inderdaad niet de meest assertieve president, hij was/is wat dat betreft zo ongeveer de tegenpool van Trump.

Het Amerika van 2020 en de jaren daarna vraagt wel om een assertieve, doortastende president. Wat dat betreft vrees ik dat Biden ook niet de man zal blijken te zijn die de verdeeldheid kan doorbreken en een eind kan maken aan de maatschappelijke onrust, de groeiende ongelijkheid, de macht van de grote bedrijven en de privileges van de superrijken.
Dan maar hopen dat hij, mocht hij straks als winnaar uit de bus komen, een krachtig team om zich heen kan verzamelen. Dat zou al een enorme verbetering zijn ten opzichte van de huidige situatie in het Witte Huis: een bully met een stel jaknikkers om zich heen.
En misschien dat de Republikeinen dan eens toe komen aan reflectie op de huidige periode waarin ze zich hebben laten gijzelen door Trump.

Maar goed, eerst moet Biden de verkiezingscampagne nog maar zien te overleven tegen straatvechter Trump, en uitkijken dat hij niet net zo eindigt als Hillary Clinton.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:34

Biden is in ieder geval iemand waar de wereld mee kan leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:40

De wereld mag echter niet stemmen, de Amerikaanse bevolking wel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:06

enzino schreef:
De wereld mag echter niet stemmen, de Amerikaanse bevolking wel.

Oké, anders verwoord dan.

Biden is minder destructief voor Amerika als land vergeleken met Trump.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:19

Dat verwacht je op basis van de afgelopen 4 jaar Trump ten opzichte van de beloftes wat Biden zegt te gaan doen. Okay.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:31

Het is natuurlijk niet dat Biden uit het kippenhok is getrokken. Hij is VP bij Obama geweest. Daarin zal hij ongetwijfeld niet perfect zijn geweest, maar ik geloof niet dat hij departementen heeft opgedoekt gewoon uit wraakneming, of loog over alles wat los en vast zit ook als het volstrekt zinloos is. Ik heb het idee dat hij nog altijd niet zo heel vaak openlijk heeft geappelleerd aan de white supremacists, dat hij niet eenzijdig allemaal internationale verdragen heeft opgezegd. Dus wat dat betreft zou ik zeggen:hmm, ja, we hebben wel ongeveer genoeg data om in te kunnen schatten dat Biden niet een vergelijkbare ravage als Trump aan wil richten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:33

Trump leidt zijn regering als een maffiabaas. Dus de kans dat Biden het slechter gaat doen Is niet zo groot. De vraag is alleen of je als Amerikaan tevreden moet ziin met het niveau van Biden, of zou je meer moeten verwachten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:33

enzino schreef:
Dat verwacht je op basis van de afgelopen 4 jaar Trump ten opzichte van de beloftes wat Biden zegt te gaan doen. Okay.

Biden heeft natuurlijk wel als vice-president gediend. En heel veel slechter dan Trump kan het bijna niet.

Edit: Dit ja:

Shadow0 schreef:
Het is natuurlijk niet dat Biden uit het kippenhok is getrokken. Hij is VP bij Obama geweest. Daarin zal hij ongetwijfeld niet perfect zijn geweest, maar ik geloof niet dat hij departementen heeft opgedoekt gewoon uit wraakneming, of loog over alles wat los en vast zit ook als het volstrekt zinloos is. Ik heb het idee dat hij nog altijd niet zo heel vaak openlijk heeft geappelleerd aan de white supremacists, dat hij niet eenzijdig allemaal internationale verdragen heeft opgezegd. Dus wat dat betreft zou ik zeggen:hmm, ja, we hebben wel ongeveer genoeg data om in te kunnen schatten dat Biden niet een vergelijkbare ravage als Trump aan wil richten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:50

Karl66 schreef:
Trump leidt zijn regering als een maffiabaas. Dus de kans dat Biden het slechter gaat doen Is niet zo groot. De vraag is alleen of je als Amerikaan tevreden moet ziin met het niveau van Biden, of zou je meer moeten verwachten.
Een maffiabaas, dat is wel een rake vergelijking.

Biden zal het ongetwijfeld minder slecht doen dan Trump, maar de VS heeft momenteel echt veel meer nodig dan 'minder slecht dan Trump'. En m.i. ook meer dan Biden als president kan leveren. Ik vind hem het prototype tweede man, geen leiderstype.
Hopelijk kiest hij een class ace als vice president (en als dat dan géén zwarte vrouw zou kunnen worden omdat in die groep de spoeling te dun is, so be it) en verzamelt hij een topteam om zich heen.

Wat betreft het boek van de nicht moest ik even denken aan dat boek van die zus over haar broer. Niet dat die broer nu een kopie is van Trump, of vice versa, maar er zijn m.i. wel wat parallellen.
Om even bij de maffiabaas-vergelijking te blijven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:56

Askja schreef:
Hopelijk kiest hij een class ace als vice president (en als dat dan géén zwarte vrouw zou kunnen worden omdat in die groep de spoeling te dun is, so be it) en verzamelt hij een topteam om zich heen.

Hij heeft al aangegeven dat het een vrouw moet zijn, dus het zou me niet verbazen als hij de tweede stap ook neemt om meer stemmen te krijgen en geslacht en huidskleur belangrijker zijn dan kwalificaties.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:02

enzino schreef:
Askja schreef:

Hij heeft al aangegeven dat het een vrouw moet zijn, dus het zou me niet verbazen als hij de tweede stap ook neemt om meer stemmen te krijgen en geslacht en huidskleur belangrijker zijn dan kwalificaties.

Wat 'n treurnis. -O-

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:05

enzino schreef:
Askja schreef:

Maar wie zegt dat een donkere vrouw níét gekwalificeerd genoeg is? Volgens mij zitten er genoeg pientere, slimme vrouwen in de politiek daar die hij kan overwegen. Ook women of color.

Vind het een beetje overkomen alsof jullie zeggen dat een (donkere) vrouw niet net zo gekwalificeerd kan zijn als een witte man.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:08

Want er zijn geen gekwalificeerde vrouwen van kleur in de VS. En dan heb ik het er nog niet eens over dat Trump op geen enkele manier gekwalificeerd voor de functie van president was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:12

Waarom krijg ik het idee dat jullie iets lezen wat ik niet schreef?

Het idee is dat de meest gekwalificeerde persoon daar zou moeten zitten, ongeacht kleur of geslacht. Niet de #2, 3 of 500 alleen maar vanwege identity politics.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:41

Helemaal mee eens.
Als er een topper te vinden is die zwart is en vrouw: super. Maar als er een witte man is die op alle fronten, behalve die van de politiek-correcte meetlat, betere papieren heeft, dan zou die het m.i. moeten worden, gewoon omdat de functie van vice-president van de VS te belangrijk is om niet te kiezen voor de beste kandidaat.

Helaas is die ene zwarte vrouw die m.i. bagage genoeg heeft voor de functie, ervaring heeft die (in haar geval) vergelijkbaar is met die van vice-president, èn die daarbij veel kiezers zou aanspreken, niet beschikbaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:45

Als er een donkere vrouwelijke topkandidaat aangesteld zou worden dan zou een groot deel van de bevolking denken dat ze er alleen maar zit vanwege positieve discriminatie.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:06

En dat is dan weer géén reden om niet te kiezen voor een zwarte vrouwelijke kandidaat. Nogmaals, het gaat om capaciteiten, niet om kleur of geslacht. Er zal ongetwijfeld een groep Amerikanen zijn die per definitie tegen een zwarte vrouwelijke vice-president is, maar daar moet Biden zijn oren niet naar laten hangen, net zo goed als hij niet zo 'woke' moet willen zijn dat hij geslacht en huidskleur als belangrijkste criterium hanteert bij het kiezen van zijn running mate.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:12

elnienjo schreef:
Als er een donkere vrouwelijke topkandidaat aangesteld zou worden dan zou een groot deel van de bevolking denken dat ze er alleen maar zit vanwege positieve discriminatie.

Dat zou ze dan mooi kunnen weerleggen tijdens de vice-presidential debate, daar zou ik niet zo bang voor zijn.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:30

enzino schreef:
Askja schreef:

Nu ga je er al meteen vanuit dat deze factoren niet aanwezig zouden kunnen zijn bij een goede vice president. Racisme en seksisme.