Baudets Marokkanentweet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:22

Calixae schreef:
De uitspraak over nee zeggen door vrouwen wordt uitgelegd in het filmpje wat ik in een vorig bericht heb gedeeld. Het gaat niet over verkrachting. Het is gericht op dat je als man zijnde gewoon echt je best moet doen wil je de aandacht van een vrouw krijgen. Ik denk dat overmeesterd puur bedoeld is als iemand zo aantrekkelijk vinden dat je alleen nog maar aan die man denkt en tot over je oren verliefd bent. Dat je dan gewoon 'overmeesterd' bent. Dat het meer poëtisch bedoeld is. Het is immers een roman.

Wat een seksistische manier van versieren. 1952 wil haar uitspraak terug. Denk dat veel vrouwen deze manier van versieren niet zien zitten, jammer dat het generaliseert wordt naar alle vrouwen.

Calixae schreef:
Over dat vrouwen meer links zijn klopt denk ik wel. Vrouwen zijn van nature zorgzamer dan mannen. Links is wat meer gericht op het zorgen voor anderen, rechts is meer gericht om op je eigen benen te staan.

Dus omdat vrouwen meer zorgzame eigenschappen hebben (wetenschappelijk aangetoond, ben ik het mee eens), kan je die eigenschappen extrapoleren naar een politiek standpunt? (Hier raak ik het kwijt). Hier is toch gewoon 0 wetenschappelijk bewijs voor...

Calixae schreef:
Verder over de ambitie klopt ook in mijn optiek. Ik hoor het veel in mijn omgeving. Zelfs op mijn opleiding geven meiden aan liever thuis te blijven wanneer er kinderen komen. Sommige meiden geven zelfs aan dat ze de opleiding doen maar dit veel minder belangrijk is dan het gezin later. Zelf denk ik er ook zo over. Heel leuk die opleiding, maar komen er kinderen zou ik het super vinden als ik thuis kan blijven mocht dit financieel kunnen. Of eventueel parttime te gaan werken. Ik wil niet dat mijn kinderen later alleen maar op kinderdagverblijven zitten. Ik vind dat daar helemaal niets mis mee is, het ouderwetse beeld van de man die werkt en de vrouw die thuis zit. Of desnoods andersom. De man die thuis zit en de vrouw die werkt.
Wil natuurlijk niet zeggen dat er genoeg vrouwen zijn die carrière maken zeer belangrijk vinden. En ook daar is helemaal niks mis mee! Maar ik denk wel dat er waarheid in zit dat over het algemeen genomen vrouwen minder ambitie hebben dan mannen. Nu ben ik geen anti feminist, zeker niet. Ik geloof alleen niet in gelijkheid van mannen en vrouwen, vrouwen zijn bijvoorbeeld meestal zorgzamer en mannen zijn meestal fysiek sterker. Mannen en vrouwen zullen ook nooit gelijk zijn en ik denk dat dat goed is, zodat we elkaar juist kunnen aanvullen. Waar ik wel sterk in geloof is dat vrouwen gelijken kansen moeten krijgen als mannen. Dus dat er op een sollicitatie geen onderscheid wordt gemaakt tussen man en vrouw. Dat een vrouw net zo ver kan komen als een man, zonder dat vrouwen hier meer moeite voor moeten doen. Dat ik later zelf mag kiezen of ik fulltime wil gaan werken, of dat ik een huismoeder wil zijn...

Over ambitie: ja vrouwen in Nederland blijven vaker thuis. Maar alweer: waarom generaliseren naar elke vrouw?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:40

enzino schreef:
Alleen is dat geen realiteit en verdienen hoog-opgeleide vrouwen aan het begin van hun carriere zelfs vaak meer dan mannen. Dat verschil wordt na verloop van tijd kleiner, zo ongeveer rond de tijd dat ze zwangerschapsverlof nemen en zorgtaken prioriteit gaan geven (retorische vraag: zou er een verband zijn?).

Bovendien kiezen vrouwen er vaak voor een groter deel van de zorgtaken op zich te nemen. Heeft blijkbaar iets met de verschillen tussen mannen en vrouwen, evolutie en hormonen tijdens en na zwangerschap te maken.

Uhm nee dat heeft in Nederland in elk geval iets te maken met veelvoud aan geboorteverlof dat vrouwen krijgen t.o.v. mannen. Nu is dat medisch gezien logisch maar vanuit een emancipatieoogpunt amper te verantwoorden. Jammer dan, als je als vader een band wil opbouwen met je pasgeboren baby :o

mysa

Re: Baudets Marokkanentweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:45

Kiezen ze daarvoor? Of zeggen de vaders gewoon dat ze niet minder kunnen werken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:50

mysa schreef:
Kiezen ze daarvoor? Of zeggen de vaders gewoon dat ze niet minder kunnen werken?

In sommige buitenlanden hebben vaders net zoveel betaald verlof als moeders :)

Overigens wordt ouderschapsverlof voor vaders vaker afgewezen. Pas nog bij een vriend van ons; die wilde naar vier dagen gaan zodat hij ook eens de kinderen naar school kon brengen en halen, het antwoord was: maar je bent toch getrouwd? Waarom brengt je vrouw de kinderen niet naar school? 8)7
Tja, die werkt dus ook. Onbegrijpelijk.

Het is ook vooral in NL dat men zo denkt. Als je naar de landen om ons heen kijkt is parttime werken helemaal niet zo normaal. Daar werken vaak beide ouders de hele week, kids naar kdv. Wel na een jaar zwangerschapsverlof pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:52

Magrathea schreef:
Uhm nee dat heeft in Nederland in elk geval iets te maken met veelvoud aan geboorteverlof dat vrouwen krijgen t.o.v. mannen. Nu is dat medisch gezien logisch maar vanuit een emancipatieoogpunt amper te verantwoorden. Jammer dan, als je als vader een band wil opbouwen met je pasgeboren baby :o

Je begint met "nee" maar bevestigd het vervolgens wel in de zin die volgt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:57

Magrathea schreef:
enzino schreef:
Alleen is dat geen realiteit en verdienen hoog-opgeleide vrouwen aan het begin van hun carriere zelfs vaak meer dan mannen. Dat verschil wordt na verloop van tijd kleiner, zo ongeveer rond de tijd dat ze zwangerschapsverlof nemen en zorgtaken prioriteit gaan geven (retorische vraag: zou er een verband zijn?).

Bovendien kiezen vrouwen er vaak voor een groter deel van de zorgtaken op zich te nemen. Heeft blijkbaar iets met de verschillen tussen mannen en vrouwen, evolutie en hormonen tijdens en na zwangerschap te maken.

Dan neem je toch vakantie? Je weet immers al maanden van te voren wanneer het gaat zijn, maar goed, ik begrijp dat gezeur rondom dat geboorteverlof sowieso niet.
verootjoo schreef:
mysa schreef:

In sommige buitenlanden hebben vaders net zoveel betaald verlof als moeders :)

...

Het is ook vooral in NL dat men zo denkt. Als je naar de landen om ons heen kijkt is parttime werken helemaal niet zo normaal. Daar werken vaak beide ouders de hele week, kids naar kdv. Wel na een jaar zwangerschapsverlof pas.

Er is precies één land waar dat zo werkt: Zweden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:00

Dat vaders verlof hebben bedoel je? Dat is in Nl echt het minste van heel europa.

Dat parttime werken is echt Nederlands. In België, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, UK echt niet de standaard. Ook als je kinderen hebt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:05

Een heleboel pas afgestudeerde jonge vrouwen beginnen gelijk parttime te werken vaak zijn er dan nog helemaal geen kinderen en er dus ook geen noodzaak is.

Gem. Werkt een vrouw 29 uur per week en een man 37.

Dit zijn cijfers van de CBS.

Dus daar kiezen die vrouwen dan zelf voor, niemand dwingt ze immers om voor een parttime baan te kiezen. Blijkbaar nemen ze genoegen met minder inkomen omdat ze zich wel kunnen redden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:14

Of het zou er aan kunnen liggen dat het aanbod in de beroepsgroepen waar overwegend vrouwen voor kiezen, navenant is. Het is iets met een kip en een ei. In elk geval ken ik meerdere vrouwen die in de zorgende sector zijn begonnen (onderwijs, opvoeding, verpleging,...) en niet meer dan een parttime job konden vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 17:54

En omgekeerd kunnen mensen die in beroepen met veel mannen vaak niet parttime werken, ook al zou men het wel willen. Of worden er allerlei bezwaren gegeven als ook een vader het rooster aan wil passen zodat 'ie voldoende thuis kan zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 17:59

Shadow0 schreef:
En omgekeerd kunnen mensen die in beroepen met veel mannen vaak niet parttime werken, ook al zou men het wel willen. Of worden er allerlei bezwaren gegeven als ook een vader het rooster aan wil passen zodat 'ie voldoende thuis kan zijn.

Dat valt echt wel mee hoor... de meeste mannen vragen het niet eens, omdat ze denken dat het toch niet kan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:38

Achterom schreef:
Shadow0 schreef:

Dat valt echt wel mee hoor... de meeste mannen vragen het niet eens, omdat ze denken dat het toch niet kan.

Ik ken genoeg mannen die het gevraagd hebben en dan kunnen ze bij uitzondering een middag vrij.
Mijn man kon ook niet (tijdelijk) minder gaan werken, alleen als hij terug ging in functie.
En dat scheelde fulltime al redelijk veel qua salaris laat staan als je ook nog eens minder zou gaan werken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:40

enzino schreef:

Wat precies is geen realiteit?

Dat hoog opgeleide vrouwen meer verdienen dan mannen moge waar zijn - dat wil niet zeggen dat er geen sexisme zou zijn.
Het zegt ook weinig over alle vrouwen.

En wat vinden we er precies van, als vrouwen minder gaan verdienen 'rond de tijd dat ze zorgverlof opnemen'...?
(En laten we ook efkes verschil maken tussen uurloon en aantal gewerkte uren.)

Ik vind het blatant sexisme.

En als gezegd:
In de sexistische realiteit dat mannen meer verdienen voor hetzelfde werk snap ik de verdeling dat in een heterostel manlief hoogstens 1 werkdag 'inlevert' en 'de vrouw des huizes' 2 of 3 of etc. werkdagen inlevert.

Dat is triest, maar zegt nul, nada en noppes over deze vrouwen zelf!
(Als in: de hormonen heersen en vrouwen zorgen zo graag en zijn minder ambitieus.)

Gewoon het oude liedje: eerst word je onderbetaald, logisch dat het genoemde heterostel de zorgtaken verdeelt op een manier dat er het meeste geld binnenkomt (= man werkt meer)
en hoepla: zie je wel: ze willen niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:47

Achterom schreef:
Shadow0 schreef:

Ik ken drie mannen die het gevraagd hebben. De ene kreeg het antwoord wat ik hierboven al had geschreven; ‘waarom is dat nodig, je bent toch getrouwd?’ Gevolgd door dat ze daar niet aan beginnen. Hij heeft een andere baan gezocht.
De andere twee die ik ken die het vroegen kregen om wonderbaarlijke wijze geen contractverlenging waarvan de reden natuurlijk niet was dat ze OV gingen opnemen :)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:57

Het ligt gewoon aan het systeem, niet aan individuele werknemers m/v.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:13

...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-20 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:16

Janneke2 schreef:
?
"Jantje sprong in de sloot,
dus ik deed dat ook,
en het is nu Jantjes schuld dat ik nat ben"...? ;)

Het artikel gaat over de hypocrisie dat expats totaal anders behandeld worden dan economische vluchtelingen, iets waar ik (zie boven) als constatering volledig achter sta (het meten met twee maten mag direct van mij afgeschaft worden).

Citaat:

?
Wat ik Im Frage stelde is de gangbare gedachte 'dat een economische vluchteling uit een veilig land komt'.
Hoe veilig ben je, zonder eten...?

Dat is net niet hetzelfde als moeten vluchten vanwege je politieke mening.
In principe vind ik beide rotsituaties een goede reden voor een erkenning als vluchteling.

(Oej - het klimaat verandert. Als de Nijl droogvalt met het oprukken van de woestijnen, moeten we als wereldwijde gemeenschap 80 miljoen Egyptenaren herplaatsen. Redenen te over om haast te maken met klimaatdoelstellingen.)

Gunst zeg, hier ga ik niet eens meer op in, laten we het er op houden dat we het niet eens zijn oke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:26

verootjoo schreef:
Ik dacht toch eigenlijk al wel dat we zo ver waren dat het een voorrecht is om als vrouw ook te kunnen studeren, te werken en onafhankelijk te zijn... -O-
Waarom zou je dat niet willen? Waarom jezelf degraderen?
En vooral; waarom niet de keuze bij iedereen zelf laten ipv te verkondigen dat vrouwen toch al minder ambitieus zijn dan mannen, dat ze toch beter thuis kunnen blijven?
Zo zonde van alle emancipatie.
Waarom wordt er over de vrouw geoordeeld als ze niet thuisblijft na het broeden of iig niet een flink stuk minder gaat werken, en wordt dit nou nooit aan mannen gevraagd :?

Je kan het ook omkeren, waarom moet ik me altijd verantwoorden dat ik niet werk. Dan ben ik niet ambitieus genoeg of het is onverstandig enz enz. Emancipatie is toch zelfkeuze en als ik graag thuis wil blijven, waarom wordt daar dan denigrerend over gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:27

Resistance schreef:
verootjoo schreef:
Ik dacht toch eigenlijk al wel dat we zo ver waren dat het een voorrecht is om als vrouw ook te kunnen studeren, te werken en onafhankelijk te zijn... -O-
En vooral; waarom niet de keuze bij iedereen zelf laten ipv te verkondigen dat vrouwen toch al minder ambitieus zijn dan mannen, dat ze toch beter thuis kunnen blijven?
Waarom wordt er over de vrouw geoordeeld als ze niet thuisblijft na het broeden of iig niet een flink stuk minder gaat werken, en wordt dit nou nooit aan mannen gevraagd :?

Met deze opmerking ben ik het dan weer niet eens. Jezelf degraderen als vrouw zolang je ergens voor KIEST, bestaat niet. Het mooie van de emancipatie en het feminisme is dat ze ervoor hebben gezorgd dat vrouwen evenveel KEUS hebben over wat ze met hun leven willen doen. Althans, hier in het westen. Ik vind het eigenlijk vervelender dat jij woorden als "broeden" enzo gebruikt voor een vrouw die ervoor kiest om thuis te blijven. Het is absoluut fantastisch dat wij vrouwen ervoor hebben gezorgd dat we het even ver kunnen schoppen als een man. Ik maak daar ook volledig gebruik van; ik werk keihard aan mijn carriére. Het is echter verschrikkelijk dat vrouwen andere vrouwen zo ontzettend betuttelen voor hun KEUZES. We zouden elkaar juist moeten ondersteunen, ongeacht de keuzes die we maken. Maar kennelijk hebben sommigen last van een superioriteitscomplex.

En nee, ik ben geen Baudet stemmer, ik verafschuw die vent.

Precies dat

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:28

Ik denk dat de conclusie is dat vrouwen te maken hebben met veroordeling, ongeacht welke keuze ze ook maken, dat is een andere discussie.
Wel is het zo dat we ondanks dat, die keuze nu hebben. Als Baudet zijn zin krijgt, zitten we allemaal weer met een ketting vast aan het aanrecht :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:40

Asciugamano schreef:
O en Mindim, je hebt gelijk; je bent inderdaad best rechts.

Ik hel idd naar rechts en dat mag in dit land gelukkig *\o/*

Slim opgemerkt hoor van je Bert!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:01

mysa schreef:
Calixae schreef:
Hoezo is het onverstandig mysa? Dit is dus wat er bedoeld wordt met dat er ontzettend veel druk op vrouwen wordt gelegd. Je moet een opleiding doen en een goede baan hebben want je moet onafhankelijk zijn. Je moet er als vrouw voor zorgen dat wat er ook gebeurt, je niet afhankelijk bent van een man. Carrière maken als vrouw! Wie zegt dat ik dat wil? Wie zegt dat ik niet gewoon afhankelijk wil zijn? Wie zegt dat mijn studiegeld weggegooid geld is in het geval ik afhankelijk ben van een man? Stel ik ben afhankelijk van een man en wij gaan uit elkaar. Ik heb dan toch een opleiding? Ik kan dan alsnog er voor zorgen dat ik niet in de bijstand kom door uiteindelijk weer te gaan werken toch? Wie bepaald voor mij dat ik moet werken en niet afhankelijk mag zijn van een man?

Die druk om een opleiding te volgen en geld te verdienen zouden vrouwen zichzelf op moeten leggen.

En de zorg voor kinderen voor een evenredig deel op de schouders van de man moeten leggen.

Dat is het grootste euvel, dat het te vaak de vrouw is die verantwoordelijk is voor de zorgtaken in het gezin.

(zo'n veertig procent van de huwelijken eindigt in een scheiding en met zo'n gat op je CV en weinig werkervaring kom je moeilijk aan de bak).

En eenmaal in een uitkeringssituatie laat Baudet je vallen als een baksteen hoor! ;)
En met de beste wil van de wereld kan ik niet begrijpen dat iemand afhankelijk wil zijn. Volgens mij heb je dan wel heel weinig gevoel van eigenwaarde...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:05

Mindim schreef:
verootjoo schreef:

Je kan het ook omkeren, waarom moet ik me altijd verantwoorden dat ik niet werk. Dan ben ik niet ambitieus genoeg of het is onverstandig enz enz. Emancipatie is toch zelfkeuze en als ik graag thuis wil blijven, waarom wordt daar dan denigrerend over gedaan.

Het is niet de bedoeling dat ik wil denigreren. Ik vind ieders keuze prima namelijk :) Mijn moeder is altijd thuis gebleven en dat vond ik heerlijk, mijn zus doet het ook. Ik vind daar niks van.
Ik vind er wel wat van als er bij voorbaat wordt verkondigd dat vrouwen toch al niet ambitieus genoeg zijn voor een carrière en dat zij maar beter thuis kunnen blijven. En dat er over werkende moeders wordt geoordeeld, maar eigenlijk nooit over werkende vaders. Die ongelijkheid, daar gaat het me om.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:06

Nou ja, gebrek aan eigenwaarde, dat geldt denk ik vooral voor de jonge generaties. Tot niet eens zo lang geleden had eigenwaarde er niets mee te maken. Toen bleef in veel gezinnen de vrouw thuis. Punt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:13

mysa schreef:
Nou ja, gebrek aan eigenwaarde, dat geldt denk ik vooral voor de jonge generaties. Tot niet eens zo lang geleden had eigenwaarde er niets mee te maken. Toen bleef in veel gezinnen de vrouw thuis. Punt.

Klopt. Maar ik ga er vanuit dat dat tegenwoordig toch een afspraak tussen twee mensen is en geen vanzelfsprekendheid?
En dat is iets anders dan zeggen dat je graag afhankelijk van iemand of anderen bent...