Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:03

Dat schrijf ik toch niet?
Mensen die veel waarde hechten aan een zwart geschminkte piet kwalificeren als racistisch lijkt mij gewoon niet de meest constructieve manier tot verandering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:06

Asciugamano schreef:
Maar moeten we dan nu medelijden hebben met die arme mensen die 'racistisch' genoemd worden, terwijl ze dat zelf niet vinden?
Of moeten we misschien iets meer meevoelen met de mensen die zich ieder jaar gekwetst voelen en nageroepen op straat omdat zij volgens een stelletje dombo's op een karikatuur van kinderfeestje lijken?

Misschien moeten we gewoon ophouden met mensen namen te geven die ze niet verdiend hebben.
Dus de mensen die gewoon niet tegen zwarte piet zijn maar daar verder niets mee doen geen racist gaan noemen en de donkere mensen geen zwarte piet gaan noemen.
De mensen die anderen na roepen of veroordelen om hun huidskleur of afkomst mag je racist noemen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:16

Dat lijkt me sowieso al goed!
(al zou het mooier zijn dat 'de mensen die niet tegen zwarte Piet zijn maar daar verder niks mee doen' nog even iets beter nadenken... )
Is wegkijken nl. niet ook een beetje slecht? ;)
Want ik gooi zelf nooit rommel op straat (maar doe er verder ook niks mee wanneer anderen dat wel doen... 8-) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:23

Asciugamano schreef:
Dat lijkt me sowieso al goed!
(al zou het mooier zijn dat 'de mensen die niet tegen zwarte Piet zijn maar daar verder niks mee doen' nog even iets beter nadenken... )
Is wegkijken nl. niet ook een beetje slecht? ;)
Want ik gooi zelf nooit rommel op straat (maar doe er verder ook niks mee wanneer anderen dat wel doen... 8-) )

Volgens mij hebben we hier nog steeds de vrijheid van meningsuiting.. Jij noemt het wegkijken, ik noem het kijken naar de intentie en die heeft bij het overgrote deel van de mensen geen racistische achtergrond. Respect hebben voor een mening komt van 2 kanten en niet alleen als het in jouw straatje past..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:33

dees_daan schreef:
Misschien moeten we gewoon ophouden met mensen namen te geven die ze niet verdiend hebben.

Maar de stelling 'zwarte piet is racistisch' wijst niet eens naar mensen. Vervolgens wordt dat doorgetrokken naar 'oh dus je noemt mij racist.'

Maar tegelijkertijd: nu dit zoveel jaren speelt maakt iedereen die bewust kiest om iets in stand te houden wat heel expliciet gebruikt wordt door racisten wel een keuze natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:42

Shadow0 schreef:
dees_daan schreef:

Maar de stelling 'zwarte piet is racistisch' wijst niet eens naar mensen. Vervolgens wordt dat doorgetrokken naar 'oh dus je noemt mij racist.'

Maar tegelijkertijd: nu dit zoveel jaren speelt maakt iedereen die bewust kiest om iets in stand te houden wat heel expliciet gebruikt wordt door racisten wel een keuze natuurlijk.

In de quote die je er uit gehaald hebt staat toch echt "met de mensen die racistisch genoemd worden terwijl ze dat zelf niet vinden".
En als je uitspreekt niet tegen te zijn wordt je wel degelijk racistisch genoemd door bepaalde mensen.
De rest wil ik eigenlijk niet eens op ingaan want hoe groot is de groep mensen die echt racistisch zijn en zwarte piet als voorbeeld nemen? En hoe groot is de groep die totaal niet racistisch is maar geen probleem ziet in (deels) zwarte pieten? Die laatste groep is veel groter en als je mensen racist gaat noemen omdat ze ergens niet tegen zijn dan ben je zelf ook gewoon niet lekker bezig. Iedereen heeft een mening, ik noem de mensen die echt tegen zijn ook geen linkse jankerds dus ik hoef ook geen racist genoemd te worden.
Beetje respect voor elkaars mening en het op een gegeven moment gewoon eens zijn dat je het niet eens gaat worden zou een hoop helpen om het niet zo uit de hand te laten lopen denk ik.

Tiggs

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:57

Lubach weet het probleem weer duidelijk uiteen te zetten!

Vind ik zwarte piet racistisch? Nee, eigenlijk niet. Vind ik dat we ermee moeten kappen? Ja, want er zijn duidelijk veel mensen die zich erdoor gekwetst voelen en dat zou reden genoeg moeten zijn.

Ik kan ook geen goede redenen bedenken om zwarte piet niet af te schaffen. Kinderen herkennen ook een niet-zwarte piet niet (zijn diverse onderzoeken gedaan) en anders is ze wijs te maken dat ook gewone mensen, zoals de buurman, als hulppiet mogen werken.

Dan houd je over dat het traditie is. Tsja, wel een die mensen blijkbaar kwetst en bovendien een die de afgelopen 100 jaar al vaker is aangepast.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:59

Als je /iemand er zoveel moeite mee hebt/heeft dat je/hij racist genoemd wordt, waarom kun je dan geen afstand nemen van zwarte Piet?
En inderdaad, los van het feit of het racistisch ís; je wilt toch geen mensen kwetsen met iets dat jij als kind leuk hebt gevonden en er nu voor jou persoonlijk -want het feest is voor kinderen en niet meer voor jou ;) - niet meer toe doet?

Mensen voelen zich er door gekwetst! Waarom zou je het dan niet veranderen? Voor jou maakt het niet uit, voor hen zou het het allemaal een stuk leuker maken! Wat is dan het bezwaar? Pas het aan en we kunnen allemaal gewoon verder!
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 20-11-19 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:00

dees_daan schreef:
En als je uitspreekt niet tegen te zijn wordt je wel degelijk racistisch genoemd door bepaalde mensen.
De rest wil ik eigenlijk niet eens op ingaan want hoe groot is de groep mensen die echt racistisch zijn en zwarte piet als voorbeeld nemen?

Best wel groot heb ik het idee? In elk geval vrij invloedrijk en behoorlijk agressief.

[qutoe]
En hoe groot is de groep die totaal niet racistisch is maar geen probleem ziet in (deels) zwarte pieten?
[/quote]

Vrij klein. Heel veel mensen die geen probleem zien in (deels) zwarte pieten hebben zich ook op andere onderwerpen racistisch uitgelaten. Ze zijn geen racist maar... (de moslims, die zwarten, ze maken het er zelf naar, etc.)
De maatstaf 'hoe racistisch vind je zelf dat je bent' is erg onbruikbaar om daadwerkelijk racisme mee te onderscheiden.

Citaat:
Die laatste groep is veel groter en als je mensen racist gaat noemen omdat ze ergens niet tegen zijn dan ben je zelf ook gewoon niet lekker bezig.

Wat ik trouwens ook nooit zou doen. Ik bemoei me meestal buiten specifieke topics hierover niet met dit onderwerp, dus als ik mensen beschuldig van racisme dan is dat niet omdat ze ergens niet tegen zijn, maar omdat ze het nodig vinden om 'het niet tegen zijn' actief te verkondigen. En dat vind ik een racistische keuze, in de huidige context. Doe dan ook echt niets. Als je geen jonge kinderen hebt en je hebt ook verder niet te maken met het organiseren van sinterklaas, zeg dan gewoon helemaal niets. Dan ga ik je geen racist noemen. Maar als je actief platform geeft aan de zogenaamd neutrale / naieve verdediging en daarmee ruimte geeft aan heel wat minder naief daadwerkelijk intimiderend gedrag... dan is dat een keuze en daar kan reactie op komen.

Ik denk namelijk dat het aanzienlijk sneller gedaan zou zijn met zwarte piet en met het geweld hieromheen als we de wel-openlijk racistische mensen gewoon openlijk racistisch noemen, ze enkele keren aanspreken en verder vooral drastisch geen platform geven, ook niet om eindeloos te zoeken of er misschien wel/niet een kern van waarheid in zit... en het gewoon ergens anders over hebben.

Citaat:
Beetje respect voor elkaars mening en het op een gegeven moment gewoon eens zijn dat je het niet eens gaat worden zou een hoop helpen om het niet zo uit de hand te laten lopen denk ik.

Niet iedere mening verdient per se respect. (Elk mens wel, als mens. Maar niet in elke mening.)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:04

Shadow0 schreef:
...omdat ze het nodig vinden om 'het niet tegen zijn' actief te verkondigen..

en

Shadow0 schreef:
Niet iedere mening verdient per se respect. (Elk mens wel, als mens. Maar niet in elke mening.)

vind ik +:)+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:19

Ik heb de uitspraak er even bijgezocht: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:3888

Citaat:
12.5.

De rechtbank overweegt allereerst dat voor zover eisers hebben gesteld te zijn gekwetst door het vergunde evenement, dit op zichzelf geen strijd met artikel 1 van de Grondwet oplevert. Om van discriminatie als bedoeld in dit artikel te kunnen spreken, moet sprake zijn van een ongelijke behandeling als gevolg van een onderscheid dat is gemaakt naar, bijvoorbeeld, ras. Met het enkele gekwetst zijn, is geen sprake van een ongelijke behandeling. Dat betekent niet dat deze stelling van eisers geen verdere bespreking behoeft. De rechtbank zal bij de toetsing van de vergunning aan artikel 8 van het EVRM nader ingaan op deze stelling van eisers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:05

Shadow, volgens de peilingen is twee derde van de Nederlanders nog steeds tegen alleen roetveegpieten (of kleurpieten). Jij wil dus beweren dat twee derde van de Nederlanders racist is?
"Hier" zijn mensen het gezeik en gedram zat, maar racistisch? Echt niet. En ja, dat is in Friesland, waar de snelweg geblokkeerd werd om een demonstratie te voorkomen maar ik weet zeker dat ze precies hetzelfde gedaan hadden als Pegida aangekondigd had een demonstratie te gaan houden en de kinderen daar last van zouden hebben.
Ik vind het vrij bijzonder dat mensen zomaar racist genoemd kunnen worden, dat dorpen over één kam gescheerd worden in dit topic en dat je als je zegt niet tegen te zijn blijkbaar niet kan nadenken. Dát is voor mij het punt waardoor ik moe ben van dit hele gezeur, er wordt respect gevraagd maar andersom kan wel alles gezegd worden want "wij" zijn Nederlanders en mogen dus in dat racistische hoekje geduwd worden.

Asciugamano, Waarom ik geen afstand neem van zwarte piet heb ik al eerder uitgelegd, roetveegpieten én zwarte pieten (en kleurpieten als de organisatie dat wil) lijkt mij prima en ik zie niet in waarom dat niet kan. Ik ga niet zeggen dat ik er wel tegen ben nu alleen maar omdat mensen mij een racist willen noemen, wil jij zo een discussie winnen? Door mensen in een hoek te duwen en ze iets te noemen wat ze niet zijn? Om vervolgens te zeggen joh, als je het zo vervelend vind dan geef je me toch gewoon gelijk?
Daarnaast ben ik gewoon niet tegen maar doe ik er ook niets mee omdat ik toch geen kinderen heb en ze ook niet wil. Ik ga niet demonstreren, deel er niks over op fb en ik heb geen spandoeken.. Ik geef alleen mijn mening en gelukkig mag dat gewoon en zegt het meer over de mensen die er dan meteen zo'n label op willen plakken dan over mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:33

Karl66 schreef:
Ik heb de uitspraak er even bijgezocht: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:3888

Citaat:
12.5.

De rechtbank overweegt allereerst dat voor zover eisers hebben gesteld te zijn gekwetst door het vergunde evenement, dit op zichzelf geen strijd met artikel 1 van de Grondwet oplevert. Om van discriminatie als bedoeld in dit artikel te kunnen spreken, moet sprake zijn van een ongelijke behandeling als gevolg van een onderscheid dat is gemaakt naar, bijvoorbeeld, ras. Met het enkele gekwetst zijn, is geen sprake van een ongelijke behandeling. Dat betekent niet dat deze stelling van eisers geen verdere bespreking behoeft. De rechtbank zal bij de toetsing van de vergunning aan artikel 8 van het EVRM nader ingaan op deze stelling van eisers.

Dat is dezelfde die ik eerder plaatste. In specifiek deze eis ziet de rechtbank geen strijd met artikel 1. Echter zegt zij ook dit:

'De rechtbank onderkent dat voor veel Amsterdammers Zwarte Piet een sprookjesfiguur uit de kindertijd is. Dit neemt niet weg dat gelet op het standpunt van het College, de uitkomst van het onderzoek van het Bureau Onderzoek en Statistiek en hetgeen eisers hebben aangevoerd, zoals vermeld in overweging 15.5, aannemelijk is dat de figuur van Zwarte Piet in de vorm zoals geschetst in overweging 15.8 bij zwarte mensen tot gevoelens van minderwaardigheid leidt en daarmee tot een negatieve stereotypering van de zwarte mens. Met name de rol van knecht en het uiterlijk en het gedrag van Zwarte Piet leiden immers tot het beeld dat zwarte mensen ondergeschikt en dom zijn. De rechtbank wijst er in dit verband op dat verweerder blijkens het bestreden besluit ook deze mening is toegedaan. Volgens verweerder moet Zwarte Piet blijven, maar moet Zwarte Piet steeds minder zwart en minder knecht worden. Krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid bevestigen de door menigeen gevoelde band met slavernij en zijn daarom te vermijden, aldus verweerder.'

Waarmee zij onderkent dat Zwarte Piet wel degelijk bijdraagt aan stereotypering en daarmee discriminerend en racistisch is.

Al met al komt het erop neer dat ook de rechtbank niet zegt dat Zwarte Piet geen discriminatie/racisme is. Zoals ook blijkt uit de uitspraak van 2018 die ik al eerder aanhaalde.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:50

dees_daan schreef:
Shadow, volgens de peilingen is twee derde van de Nederlanders nog steeds tegen alleen roetveegpieten (of kleurpieten). Jij wil dus beweren dat twee derde van de Nederlanders racist is?
"Hier" zijn mensen het gezeik en gedram zat, maar racistisch? Echt niet. En ja, dat is in Friesland, waar de snelweg geblokkeerd werd om een demonstratie te voorkomen maar ik weet zeker dat ze precies hetzelfde gedaan hadden als Pegida aangekondigd had een demonstratie te gaan houden en de kinderen daar last van zouden hebben.
Ik vind het vrij bijzonder dat mensen zomaar racist genoemd kunnen worden, dat dorpen over één kam gescheerd worden in dit topic en dat je als je zegt niet tegen te zijn blijkbaar niet kan nadenken. Dát is voor mij het punt waardoor ik moe ben van dit hele gezeur, er wordt respect gevraagd maar andersom kan wel alles gezegd worden want "wij" zijn Nederlanders en mogen dus in dat racistische hoekje geduwd worden.

Asciugamano, Waarom ik geen afstand neem van zwarte piet heb ik al eerder uitgelegd, roetveegpieten én zwarte pieten (en kleurpieten als de organisatie dat wil) lijkt mij prima en ik zie niet in waarom dat niet kan. Ik ga niet zeggen dat ik er wel tegen ben nu alleen maar omdat mensen mij een racist willen noemen, wil jij zo een discussie winnen? Door mensen in een hoek te duwen en ze iets te noemen wat ze niet zijn? Om vervolgens te zeggen joh, als je het zo vervelend vind dan geef je me toch gewoon gelijk?
Daarnaast ben ik gewoon niet tegen maar doe ik er ook niets mee omdat ik toch geen kinderen heb en ze ook niet wil. Ik ga niet demonstreren, deel er niks over op fb en ik heb geen spandoeken.. Ik geef alleen mijn mening en gelukkig mag dat gewoon en zegt het meer over de mensen die er dan meteen zo'n label op willen plakken dan over mij.

Het gaat mij niet om het 'winnen' van een discussie.
Jij zegt dat t jou niet uitmaakt. Ik vraag me dan af wat je vindt van het feit dat mensen zich gekwetst voelen.
Maakt je dat ook niks uit? Of geloof je niet dat ze zich gekwetst voelen? Of iets anders?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:57

dees_daan schreef:

Hmm, ja, dat klopt misschien wel ja. Ik ben er ook niet blij mee, maar het is duidelijk dat racisme behoorlijk breed gedragen wordt. Dat blijkt niet alleen uit zwarte piet, maar ook uit de politieke steun voor partijen die geen ander standpunt hebben dan racisme, en de steun voor media die steeds weer opjutten langs dat vlak.
Lang niet iedereen is daarin even actief, maar in de kern zijn al die mensen gewoon best ok met racisme.

Citaat:
En ja, dat is in Friesland, waar de snelweg geblokkeerd werd om een demonstratie te voorkomen maar ik weet zeker dat ze precies hetzelfde gedaan hadden als Pegida aangekondigd had een demonstratie te gaan houden en de kinderen daar last van zouden hebben.

Zou het? Ik scroll even door bv de twitter van Jenny Douwes en zie retweets van Annabel Nanninga, Wierd Duk, Jan Dijkgraaf, Martin Bosma...
Dat is ongeveer de shortlist van publiek extreemrechts.

Citaat:
Ik vind het vrij bijzonder dat mensen zomaar racist genoemd kunnen worden, dat dorpen over één kam gescheerd worden in dit topic en dat je als je zegt niet tegen te zijn blijkbaar niet kan nadenken.

Niet zomaar, ik heb er een reden voor en het gaat om mensen die actief iets doen om het wel-openlijke racisme ruimte te geven.
Over dorp versus stad heb ik zelf nog niet geschreven dit topic meen ik. En verder denk ik juist wel dat mensen kunnen nadenken... en dat ze dus ook kunnen worden aangesproken op de keuzes die ze maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:28

Shadow0 schreef:
dees_daan schreef:

Hmm, ja, dat klopt misschien wel ja. Ik ben er ook niet blij mee, maar het is duidelijk dat racisme behoorlijk breed gedragen wordt. Dat blijkt niet alleen uit zwarte piet, maar ook uit de politieke steun voor partijen die geen ander standpunt hebben dan racisme, en de steun voor media die steeds weer opjutten langs dat vlak.
Lang niet iedereen is daarin even actief, maar in de kern zijn al die mensen gewoon best ok met racisme.

Ik ben niet voor een bepaalde partij als het gaat om zwarte piet. Maar om nu te stellen dat iedereen die voorstander van Zwarte piet is een racist is vind ik wel erg kort door de bocht. Het is wel heel makkelijk om mensen uit te maken voor racist omdat ze een andere definitie hebben bij het woord racisme.

Waarom is het nodig om een drama er van te maken dat sommige mensen wat meer pigment in de huid hebben dan een ander.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:46

_San87_ schreef:
Dat is dezelfde die ik eerder plaatste. In specifiek deze eis ziet de rechtbank geen strijd met artikel 1. Echter zegt zij ook dit:

'De rechtbank onderkent dat voor veel Amsterdammers Zwarte Piet een sprookjesfiguur uit de kindertijd is. Dit neemt niet weg dat gelet op het standpunt van het College, de uitkomst van het onderzoek van het Bureau Onderzoek en Statistiek en hetgeen eisers hebben aangevoerd, zoals vermeld in overweging 15.5, aannemelijk is dat de figuur van Zwarte Piet in de vorm zoals geschetst in overweging 15.8 bij zwarte mensen tot gevoelens van minderwaardigheid leidt en daarmee tot een negatieve stereotypering van de zwarte mens. Met name de rol van knecht en het uiterlijk en het gedrag van Zwarte Piet leiden immers tot het beeld dat zwarte mensen ondergeschikt en dom zijn. De rechtbank wijst er in dit verband op dat verweerder blijkens het bestreden besluit ook deze mening is toegedaan. Volgens verweerder moet Zwarte Piet blijven, maar moet Zwarte Piet steeds minder zwart en minder knecht worden. Krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid bevestigen de door menigeen gevoelde band met slavernij en zijn daarom te vermijden, aldus verweerder.'

Waarmee zij onderkent dat Zwarte Piet wel degelijk bijdraagt aan stereotypering en daarmee discriminerend en racistisch is.

Al met al komt het erop neer dat ook de rechtbank niet zegt dat Zwarte Piet geen discriminatie/racisme is. Zoals ook blijkt uit de uitspraak van 2018 die ik al eerder aanhaalde.

De link die jij plaatste was naar een uitspraak uit 2018.

De zin dat zwarte piet discriminerend en racistisch is, is geen deel van de uitspraak maar jouw mening. Vooral omdat waar jij het op baseert, krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid vroeger van toepassing was, maar dat ondertussen allang niet meer is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:01

Karl66 schreef:
_San87_ schreef:

De link die jij plaatste was naar een uitspraak uit 2018.

De zin dat zwarte piet discriminerend en racistisch is, is geen deel van de uitspraak maar jouw mening. Vooral omdat waar jij het op baseert, krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid vroeger van toepassing was, maar dat ondertussen allang niet meer is.

De link die ik daarna plaatste, was naar deze uitspraak. Maar dat doet er niet toe verder.

Kroeshaar, rode lippen en oorringen zijn nog steeds van toepassing bij veel pieten. Hoe dat met spraak zit weet ik niet, ik vier al jaren geen Sinterklaas meer.

Feit blijft, dat ook de rechtbank erkent in de door jou aangehaalde uitspraak dat Zwarte Piet tot stereotypering leidt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:28

Karl66 schreef:

Citaat:
12.5.

Deze uitspraak is vernietigd in hoger beroep door de Raad van State.
In de uitspraak van de Raad van State, eerder geplaatst door San87, staat:
Citaat:
De vraag of de figuur van "Zwarte Piet" daadwerkelijk in strijd is met grond- of verdragsrechten kan niettemin aan een rechter worden voorgelegd, via een civiele procedure of in het kader van een strafrechtelijke procedure.

Dit betekent dat de burgemeester niet bevoegd is de vraag te beantwoorden of de figuur van "Zwarte Piet" bij de vergunde intocht een schending van artikel 8 van het EVRM of artikel 1 van de Grondwet oplevert. Hieruit volgt dat ook de Afdeling bestuursrechtspraak die vraag niet mag en dus niet zal beantwoorden, hoe onbevredigend dit voor partijen ook moge zijn.

De bestuursrechter kan hier dus geen uitspraak over doen vind men.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:20

_Sans87_, het verandert er niks aan dat jij jouw mening, jij vindt zwarte piet racistisch, als een feit presenteert, zwarte piet is racistisch. Als je dan daarbij ook nog naar een oude vorm van zwarte piet verwijst en doet alsof die traditie in de loop van de tijd helemaal niet veranderd is, dan houdt het natuurlijk op. Tradities zijn in beweging en zwarte piet is in de loop van de tijd behoorlijk veranderd. Hij begon als boeman, werd daarna de dommige knecht en is tegenwoordig de persoon die Sint moet behoeden voor de fouten die hij maakt. En hij blijft gewoon door veranderen, nu waarschijnlijk naar roetveegpiet en dat zou een stuk gemakkelijker en sneller gaan als er geen strijd van gemaakt zou zijn en als er een dialoog was geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 05:44

Shadow0 schreef:
dees_daan schreef:

En het absurde uiterste is ook weer bereikt, waar nu op basis van een onderwerp twee derde van de Nederlanders het label racist krijgt. Tel daar het deel bij op dat tegen zwarte piet is maar wel racistisch op een andere manier en bijna iedereen is een racist.

Weer een woord dat geen waarde meer heeft omdat het zo breed wordt getrokken.

(en wat zal het eenzaam zijn als enige niet-racist in Nederland)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 07:56

Karl66 schreef:
En hij blijft gewoon door veranderen, nu waarschijnlijk naar roetveegpiet en dat zou een stuk gemakkelijker en sneller gaan als er geen strijd van gemaakt zou zijn en als er een dialoog was geweest.

Nou als ‘wij’ als blanke Nederlanders beter konden luisteren. Dan was de strijd niet nodig geweest. We hebben die jaren ons als struisvogels gedragen. Gehoopt dat het wel zou overwaaien en het niet tijdig opgepakt. Kijk dat stuk maar van Doutzen Kroes bij Pauw. Tien jaar geleden al, voor KOZP, iedereen reageert alsof ze een grapje maakt. Als ze antwoord op de vraag of ze zich wel een schaamt om Nederlander te zijn en als antwoord geeft; ja met Sinterklaas, dat met zwarte piet, dan kan toch echt niet meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:18

Karl66 schreef:
_Sans87_, het verandert er niks aan dat jij jouw mening, jij vindt zwarte piet racistisch, als een feit presenteert, zwarte piet is racistisch. Als je dan daarbij ook nog naar een oude vorm van zwarte piet verwijst en doet alsof die traditie in de loop van de tijd helemaal niet veranderd is, dan houdt het natuurlijk op. Tradities zijn in beweging en zwarte piet is in de loop van de tijd behoorlijk veranderd. Hij begon als boeman, werd daarna de dommige knecht en is tegenwoordig de persoon die Sint moet behoeden voor de fouten die hij maakt. En hij blijft gewoon door veranderen, nu waarschijnlijk naar roetveegpiet en dat zou een stuk gemakkelijker en sneller gaan als er geen strijd van gemaakt zou zijn en als er een dialoog was geweest.

Het verandert jouw uitspraak dat de rechter Zwarte Piet niet racistisch vindt. Dat zegt de rechtbank namelijk helemaal nergens.

Ik doe trouwens helemaal nergens alsof de traditie niet verandert. En ik vind inderdaad dat je kunt stellen dat Zwarte Piet racistisch is als je bekijkt waar Zwarte Piet vandaan komt. Of diezelfde Zwarte Piet nu (laaaaaaangzaaaaaaaaam) evolueert naar een Roetveeg Piet of niet. Zwarte Piet in zijn oorspronkelijke vorm, die Piet waar men in het buitenland over struikelt en die nog steeds het hoofdbeeld voert, die Zwarte Piet is racistisch.

Maar echt een feit, nee oké. Dat is het niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:01

Hm, ik schrok ervan toen ik vanochtend las dat witte mensen in NL afschuwelijk zijn. Dat wij al een eeuwenlang ingeprent superieur gevoel hebben....
(soms denk ik dan bij mezelf 'als het hier zo poedersuiker is, rot je toch lekker op. Wat ik overigens over iedereen denk die het ergens zo slecht naar zn zin heeft, of het bij werk, bij familie of in een land is. Maar ik denk dat alleen want als ik het hardop zeg tegen iemand met een kleur ben ik een racist, als ik het zeg tegen een wit iemand ben ik geen racist, terwijl ik hetzelfde bedoel... maar zo gaat dat nu eenmaal) .

En ik snap niet hoe het werkt als ik zwijg dat ik neutraal ben dat ik het accepteer en dat ik dus racist ben. Moet ik actief de straat op om aan te tonen dat ik tegen zwarte piet ben of hoe werkt dat?
Buiten dat ik het in dit verhaal lastig vind dat je er blijkbaar niet 'neutraal' in mag staan.. Bij andere onderwerpen kan ik me dat wel voorstellen, maar bij dit dan weer niet. Waarbij neutraal in deze voor mij betekent 'maak ze lekker gekleurd', maar ik ga niet de straat op om dat verkondigen. Dus ben ik stil dus ben ik racist...
Misschien ben ik onderliggend toch racistisch, hoewel dit weer niet voldoet aan de definitie. De definitie van racisme (het ene ras superieur stellen aan het andere) klinkt op mij als een actieve handeling.. en ik doe niks.. nou ja, ik ben daar niet helemaal uit voor mezelf.

Ik googlede net even op 'minst / meest' racistische landen, om te kijken of ik wellicht ergens anders zou willen/kunnen wonen ... Blijkt dat NL 1 van de minst racisctische landen is.. Ja of scandinavie, maar dat vind ik wel een beetje fris...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:21

Wow de slachtoffers zijn duidelijk niet de mensen die racistisch bejegend worden maar de mensen die heel misschien wel eens beschuldigd kunnen worden van het hebben van een racistische gedachte.

Kom op zeg. Bij elke persoon die roept dat ie "sowieso niet racistisch is, kijk maar naar al deze redenen" haak ik gelijk al af als ik eerlijk ben := het getuigt van meer zelfreflectie als je kan en durft te erkennen dat je misschien wel onbewust bent opgegroeid met racistische stereotypen en dat je graag een kans pakt om te verbeteren.