Schoten in tram Utrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:26

Vanmorgen gaven ze op het nieuws aan dat de identiteit van de slachtoffers inderdaad nog niet is vrijgegeven door de autoriteiten.

We wordt er langzaamaan door sociale media steeds meer bekend.

Er is wel door de autoriteiten gemeld dat de slachtoffers geen connectie hebben met de dader.

Dat zou beteken dat een motief in de relationele sfeer (zijn ex-vriendin) dus van de baan is.
Ben heel benieuwd of hij gaat praten en of het duidelijk wordt of hij een terroristisch motief had of 'gewoon' door is gedraaid.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:27

MarliesV schreef:
Vanmorgen gaven ze op het nieuws aan dat de identiteit van de slachtoffers inderdaad nog niet is vrijgegeven door de autoriteiten.

We wordt er langzaamaan door sociale media steeds meer bekend.

Er is wel door de autoriteiten gemeld dat de slachtoffers geen connectie hebben met de dader.

Dat zou beteken dat een motief in de relationele sfeer (zijn ex-vriendin) dus van de baan is.
Ben heel benieuwd of hij gaat praten en of het duidelijk wordt of hij een terroristisch motief had of 'gewoon' door is gedraaid.

Dat hoeft niet toch? Ik las ergens volgens mij AD dat hij ook geschoten heeft op mensen die de "vrouw" wilde helpen.

Anderszijds blijft het dan wel gek dat ze nu ook een derde verdachte hebben opgepakt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:45

Op het nieuws zeiden ze net dat 1 van de slachtoffers familie is, zijn schoonzus geloof ik.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:45

Het meisje kan voor hem ook op iemand geleken hebben. Zij hoeft de dader dus niet ge/herkend te hebben.

En verdachten kunnen ook opgepakt worden omdat ze indirect betrokken zijn natuurlijk. Misschien zijn ze eerder ondervraagd en hebben ze geen correcte informatie gegeven, of het vuurwapen aan hem geleverd...
Ik noem maar een paar zijstraten.

Ik hoop ook van harte dat het "slechts" zoiets is.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:48

peach2001 schreef:
Op het nieuws zeiden ze net dat 1 van de slachtoffers familie is, zijn schoonzus geloof ik.

Welke bron?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:52

Op de radio op het nieuws

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:56

Ik bedacht me net dat Tanis natuurlijk ook gewoon kan zijn doorgedraaid maar dat ze daardoor wel de anderen op het spoor(no pun intended) zijn gekomen die mogelijk wel aanslag gevaarlijk zijn om het zo maar te noemen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:59

Blijft bijzonder, vanmorgen zeiden ze om 8.00 uur op Radio 3 op het NOS journaal, dat er geen connectie was met de slachtoffers en de dader.

Blijkbaar is er dus nog veel verschil in de informatie die vrij komt.

Bloem Bloem, als er geen connectie is dan is er ook geen relationele sfeer.
Dat bedoel ik daar mee.

Maar goed, we wachten af, hoop dat het nog duidelijk wordt waarom hij het heeft gedaan.
Als hij lid is van een kalafistische groep (wat ook op internet wordt geroepen) dan hoop ik dat ze meerdere mensen hier aan kunnen koppelen en van de straat halen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:01

Als dat laatste zo is vind ik wel dat justitie en de overheid hebben gefaald met iemand die een bekende van de politie is.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:05

Het werd bij het half 9 korte nieuws gezegd, maar dat schijnt wel vaker voorbarig te zijn. Op het 9 uur nieuws werd het niet gezegd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:08

Citaat:
De 47-jarige Angelique is het slachtoffer in de verkrachtingszaak van Gökmen Tanis, de man die vanmorgen in een tram in Utrecht drie mensen doodschoot. Volgens haar ‘heeft zijn daad van vandaag niks met geloof te maken’. ,,Hij is gewoon knettergek, drugsgebruiker, noem maar op. Ik heb de politie al vaker gewaarschuwd. Hij is geen terrorist, maar een psychopaat.”
Bron: https://www.ad.nl/dossier-schietpartij- ... ~ad635343/

Nou, ik ben benieuwd wat de uitslag van het politieonderzoek naar het motief van de dader gaat zijn. Gelukkig leven we in een rechtsstaat en worden zaken niet klakkeloos aangenomen omdat de dader van een bepaalde afkomst is. Of omdat een bepaald motief een politiek leider heel goed uitkomt.

https://www.ad.nl/politiek/thierry-baud ... ~a6ac3cea/

Dat doet Thiery Baudet met zijn FvD helaas wel. Niet alleen kon hij geen respect voor doden, gewonden, familie en hulpverleners opbrengen door zijn verkiezingscampagne op de dag van de verschrikkelijke gebeurtenis stil te leggen. Hij kon het niet laten om deze gebeurtenis aan te grijpen en in zijn eigen voordeel uit te buiten. Het was voor hem een buitenkansje dat hij niet kon laten lopen. Een inkoppertje.

Schaamteloos om de dood en ellende van slachtoffers te misbruiken voor je eigen partijpolitiek. Vooruit te lopen op de uitkomsten van het politieonderzoek, in het wilde weg te roepen, verbanden te trekken die er niet zijn, te polariseren en vooral te generaliseren. Triomfantelijk te roepen "zie je nou wel" of "had ik het niet gezegd" terwijl het onderzoek nog maar net is opgestart. Dat zegt iets over je.

Wie weet draaien de slachtoffers zich bij wijze van spreken om in hun graf, omdat zij de denkbeelden van Baudet niet delen en het er totaal niet mee eens zouden zijn geweest dat hun dood op deze manier schaamteloos zou worden ingezet voor eigen gewin. Ik word er misselijk van.
Laatst bijgewerkt door Boras op 19-03-19 10:42, in het totaal 8 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:15

Nieuws... Het klopt altijd, totdat je meer van het onderwerp weet. ;)
Zal hier ook het geval zijn, juiste en onjuiste (of onzekere) informatie dansen door elkaar heen, waardoor we tegenstrijdige informatie horen.

Politie zal voorzichtig zijn met info delen, maar (helaas) gaat social media hard. Want volgensmij zijn op die manier 2 (hoogstwaarschijnlijk) slachtoffers bekend geworden? Politie geeft nog niets vrij.

@boras, meen je niet... Getsie, ook niet best om dan zo'n incident 'eventjes leuk' te gebruiken om een politiek doel duidelijk te maken.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:26

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:27

MarliesV schreef:

Worden met 'slachtoffers' alleen de dodelijke slachtoffers bedoeld of ook de gewonden, van wie sommigen wellicht nog in levensgevaar zijn? Dat wordt mij uit de berichtgeving niet duidelijk. Onder de gewonden zou dan degene kunnen zijn op wie hij het gemunt had. En als diegene nog niet aanspreekbaar is, dan is de informatie op dat gebied natuurlijk nog niet volledig.

Uit de verhalen van mensen die hem kenden is het beeld ontstaan van een 'doorgesnoven gek' die 'nogal van het padje was', net weer op vrije voeten in afwachting van een uitspraak. Eng idee dat dat soort figuren vrij rondlopen. Aan de andere kant kun je daar maar beter niet te veel bij stilstaan.

Sterkte voor iedereen die vandaag het leven weer oppakt in de omgeving van waar het gebeurd is. Voor mij helpt het om mezelf dan te vertellen dat de kans minimaal is dat er op dezelfde plek weer iets naars gebeurt. Maar angst is helaas niet iets rationeels.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:32

Karin schreef:
MarliesV schreef:

Worden met 'slachtoffers' alleen de dodelijke slachtoffers bedoeld of ook de gewonden, van wie sommigen wellicht nog in levensgevaar zijn? Dat wordt mij uit de berichtgeving niet duidelijk. Onder de gewonden zou dan degene kunnen zijn op wie hij het gemunt had. En als diegene nog niet aanspreekbaar is, dan is de informatie op dat gebied natuurlijk nog niet volledig.

Het kan best zijn dat ze dat bewust vaag houden. Stel dat hij het wel op een specifiek iemand gemunt had en stel dat diegene nog wel in leven is, dan is het niet ongewoon om dat stil te houden om zo iemands veiligheid te willen waarborgen. Aangezien het onderzoek nog maar net gestart is, en indien het bovenste van toepassing zou zijn, dan weten ze ook niet zeker of er meerdere mensen bij betrokken zijn die nog niet opgepakt zijn.

En voor de goede orde, bovenstaande is een situatieschets om weer te geven dat er heel veel verschillende redenen kunnen zijn om niet alle info prijs te geven zonder dat het voor het publiek duidelijk is waarom. Ik bedoel hier dus ook niet mee te zeggen dat ik denk dat dit wel/niet het geval is. ;)

Afwachten en zo min mogelijk in de speculaties meegaan, dat is het beste wat je nu als buitenstaander kunt doen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:37

Veiligheid kan idd ook een goede reden zijn om bepaalde informatie niet naar buiten te brengen. :j

Ik ga ervan uit dat er achter de schermen hard wordt gewerkt om de onderste steen boven te halen. Dat hoeft echt niet allemaal gedeeld te worden met 'het grote publiek'. Neemt niet weg dat ik nog steeds erg benieuwd ben naar het motief. Wat bezielt je om zo te gaan lopen schieten? Echt, ik kan er niet bij met mijn verstand en dat is misschien maar goed ook.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:37

SplashIsLief schreef:
Degene die aangifte heeft gedaan van verkrachting heeft een interview gegeven aan het ad; https://www.ad.nl/binnenland/angelique- ... ~ad635343/
Zij is dus niet 1 van de slachtoffers

Hier word ik heel blij van;[ [url=m/wOfTkQ.png]Afbeelding[/url] ]

Wat een lief gebaar!

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:39

SplashIsLief schreef:
Hier word ik heel blij van;
[ [url=m/wOfTkQ.png]Afbeelding[/url] ]

Kippenvel, lief gebaar!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:47

Lief gebaar indd.

2 van de 3 verdachten zijn vrij gelaten. De man die gisteren laat op de avond was opgepakt hield zich niet aan de handhaving van de politie aldus de burgemeester.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:49

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:51

Afbeelding

de verdachten zijn dus nog niet vrij gelaten. gelukkig maar!

mijn gedachten gaan uit naar alle slachtoffers en bekenden daarvan. wat een verdrietige gebeurtenis.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:57

its_daantjee schreef:
[ [url=m/e1YM2X.png]Afbeelding[/url] ]

de verdachten zijn dus nog niet vrij gelaten. gelukkig maar!

mijn gedachten gaan uit naar alle slachtoffers en bekenden daarvan. wat een verdrietige gebeurtenis.

Zijn weer hele tegenstrijdige berichten dan.
Kreeg vanmorgen een breaking news dat alleen de hoofdverdachte nog vast zat.

Alleen hoofdverdachte Gökmen T. nog vast voor aanslag Utrecht - https://nos.nl/l/2276639

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:58

Wat een mooi gebaar van die cake. Die man verdient een zonnetje :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:58

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:59

Oh. NRC past nét het bericht aan. Er is blijkbaar onduidelijkheid. Het lijkt erop dat alle drie de verdachten nog vastgehouden worden.