To be or not to be: Donor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405

Cinnepin

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:17

Ik bedoelde op sommige opmerkingen, ik heb niet eens gekeken wie de plaatsers zijn...als ik reacties lees, kijk ik eigk nooit naar de naam....ik zag wat flauwe reacties voorbij komen, kennelijk voel jij je aangesproken, prima. Maar ik doelde dus niet specifiek op iemand...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:05

Cinnepin schreef:
Ik bedoelde op sommige opmerkingen, ik heb niet eens gekeken wie de plaatsers zijn...als ik reacties lees, kijk ik eigk nooit naar de naam....ik zag wat flauwe reacties voorbij komen, kennelijk voel jij je aangesproken, prima. Maar ik doelde dus niet specifiek op iemand...

ik was zo'n beetje de eerste die m inkopte ;).
Dus ja t label flauwe opmerking was ook daadwerkelijk op mijn opmerking te plakken, evenals degene die daarop inhaakten, maar beiden zijn daarop in de achtergrond van het (moet wel gezegd worden, nogal mager en samengeraapt artikel, met een kop die op een onderzoek gebaseerd is die niet tot conclusies kan leiden) artikel ingegaan en op beide bron artikelen... Dus vandaar dat ik erop reageerde, want flauwekul is natuurlijk leuk, maar als je daarna wel serieus op iets ingaat, zou het niet de humor moeten zijn waarop de rest gewoon ter zijde geschoven wordt. En de 'flauwekul' was ook op een eerdere post, niet op het artikel ( de flauwekul ging over het feit dat iemand met een donororgaan ineens kwaliteiten en eigenschappen van de donor had, zoals rekenvaardigheid) . Als reactie daarop poste iemand los de titel van het artikel.. direct daarop is het artikel gezocht en daar is vooral serieus op ingaan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:37

Ik begrijp het hele machtspelletje niet zo.
Als jij niet geeft dan mag je ook niet hebben. Als jij niet dit dan ook niet dat.
Donor zijn is toch net zoiets als een tattoo laten zetten... je doet het vanuit jezelf voor je eigen genoegdoening omdat het jou een goed gevoel geeft.
(Dat je het doet om anderen hun leven mee te redden is secundair, want dat doe je omdat het je iets positiefs brengt zoals een goed gevoel.
Als het je bijvoorbeeld niets zou interesseren zou je het ook niet doen).
Je doet het toch niet om privileges of een status te verwerven, om er druk mee te kunnen plaatsen op anderen of om er indruk mee te maken op een ander.
Wat een misplaatste baasspelerij zie ik in het topic voorbij komen :n

Je ziet dit in veel verschillende topics voorbij komen. Als je niet doneert zou je ook niet mogen ontvangen... Als je een uitkering krijgt en niet werkt heb je ook geen recht op luxe... Enz enz.
Mensen willen zo graag bepalen voor een ander wanneer de situatie ze persoonlijk niet aanstaat.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:40

Anoniem schreef:
Als jij niet geeft dan mag je ook niet hebben. Als jij niet dit dan ook niet dat.
Donor zijn is toch net zoiets als een tattoo laten zetten... je doet het vanuit jezelf voor je eigen genoegdoening omdat het jou een goed gevoel geeft.
(Dat je het doet om anderen hun leven mee te redden is secundair, want dat doe je omdat het je iets positiefs brengt zoals een goed gevoel.
Je doet het toch niet om privileges of een status te verwerven, om er druk mee te kunnen plaatsen op anderen of om er indruk mee te maken op een ander.

Je ziet dit in veel verschillende topics voorbij komen. Als je niet doneert zou je ook niet mogen ontvangen... Als je een uitkering krijgt en niet werkt heb je ook geen recht op luxe... Enz enz.
Mensen willen zo graag bepalen voor een ander wanneer de situatie ze persoonlijk niet aanstaat.

Eh, dit is toch een topic met de vraag hoe je over donorschap en ontvangen denkt? Daar wordt gewoon antwoord op gegeven. waarom als een machtsspelletje zien? Al zou je het uit eigen genoegdoening doen, je wint er niets mee. Je bent dood. Niemand die je een schouderklopje geeft, omdat je donor was (dat je geregistreerd staat is nog niet hetzelfde , dat je bruikbaar bent)Je kan er geen privilleges of status mee verwerven. Alles is zogenaamd, want uiteindelijk beslissen artsen wat er gaat gebeuren en Eurotransplant hoe er verdeelt wordt. We willen elkaar beter begrijpen, daar is een discussie voor. Waarom wil iemand wel ontvangen en niet geven? Dat is mij ook niet duidelijk. Maar hoe het in het echt gaat gebeuren , weet niemand, want grote kans dat je nooit iets nodig hebt , of niet iets doneert.
Hoe we er nu in staan, zal misschien niet hetzelfde zijn, als we voor een situatie staan, maar we kunnen ons toch wel een voorstelling maken? De nieuwe wet krijgt er nu de mensen bij die inderdaad eventueel geheel anoniem geven. Maar geheel persoonlijk. Ik ben blij dat ik nog ontvangen heb in de tijd dat de mensen er moeite voor moesten doen hun donorcodicil in te vullen. Zo weet ik 100% zeker dat het orgaan me gegund was. Dit was namelijk nodig (voor mij) om te verwerken dat ik iets in mijn lichaam heb dat van een ander was. Deze discussie maakt duidelijk dat je nee kan registreren , indien je dat wil. Het maakt niets uit wat we ervan vinden. De keuze is er.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:07

sluit mij aan bij Ersina..

geeft totaal geen genoegdoening.. eventueel zou ik mij 'goed kunnen voelen na het doneren'. maar ja, iets voelen als je eenmaal begraven bent, daar geloof ik niet echt bepaald in..

enige gevoel dat ik heb is juist onprettig.. de gedachte dat mijn donororgaan kan gaan naar iemand die op zijn/of haar beurt kiest om alles mee t graf in te nemen.

dan mag ik het toch prettiger vinden als het zo ingeregeld zou zijn, dat iemand die zelf al aangeeft te willen doneren, hoger op de lijst staat dan iemand die niet wil doneren? niet uit 'genoegdoening' of machtsspelletjes.. Nee, dan zou mijn donor mogelijk iemand redden die op zijn beurt misschien iemand weer heel gelukkig maakt met huid of met hoornvlies na diens eigen dood.. de gedachten van de pay it forward is hetgeen waar ik een beter gevoel bij heb als 'dank u, maar ik gooi alles weg na mijn dood'. En zelfs daarmee heb ik geen problemen, als er anders niets met mijn organen gedaan zou worden.

en dat mag ik vinden. Zoals Ersina ook aangeeft, uiteindelijk zijn het anderen die erover beslissen..
Als die ooit beslissen dat ook het willen doneren een criterium wordt op basis waarvan de plek op de wachtlijsten bepaald wordt.. ja dan sta ik gelukkig. Net zoals dat ik gelukkig ben dat als mijn lever gebruikt wordt, iemand die zijn eigen lever kapot heeft gedronken lager staat dan iemand die door ziekte zijn lever kapot heeft zien gaan. En bij de laatste, stel daarvan zijn er dan twee, dan zou ik blij zijn dat mijn lever zou gaan naar iemand die op zijn beurt ook wil doneren.

de wachtlijst is niet wie het eerst komt wie het eerst maalt.. maar is een heel scala aan zaken die meewegen.. en ik mag toch vinden dat ik geregistreerd als donor' graag als criterium zou willen zien op die lijst?

net zo goed als jij mag vinden dat dat geen criterium mag zijn..

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:08

Anoniem schreef:

Er is geen schaarste aan tattoage inkt, dus deze vergelijking gaat voor mij niet op.
En ook is mijn donorcodicil geen weldoenerij.
Als er organen aan bomen zouden groeien zou ik me er niet zo druk om maken als iedereen besluit ongeschonden de kist of de oven in te willen en daar zelf ook aan groeien.
Maar persoonlijk geef ik meer om het leven dan om de dood en gun ik het mijzelf en mijn naasten dat er mocht het noodlot toeslaan een systeem als dit bestaat.
Mijn codicil is mijn bijdrage aan dat systeem. En het is ieders goed recht om daar anders over te denken, maar vind het een beetje flauw om daarover slachtofferig te doen of bangmakerij over rond te strooien en zelf wel de mogelijkheid open te houden voor jezelf om te ontvangen. Als we het dan toch over machtspelletjes hebben vind ik dat een beter voorbeeld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:26

:roll: omdat toch wel heel vaak dezelfde vraag voorbij komt ga ik mezelf maar even quoten. (Deze posts werden door vele donor-voorstanders beaamd dus ik ga er maar even vanuit dat er mensen het met mij eens zijn)
Magrathea schreef:
ChiVet schreef:
Het was ook een meer retorische vraag, gezien sommigen van mening zijn (en dat mag) dat je geen donororgaan hoort te kunnen krijgen als je geen orgaandonor bent. Dan vraag ik me af hoe je dan inspeelt op de wispelturigheid van sommigen, waaronder die van mij :)

Ik denk dat je vooral niet moet vergeten dat dit iets is wat, om te beginnen, toch nooit gaat gebeuren. Dus dat scheelt al.

Doen we een gedachtenexperiment om te bedenken of het correct is om mensen die geen donor willen zijn maar wel een orgaan zouden accepteren (alle medische gevallen die toch al zouden afvallen niet meegerekend natuurlijk) hiervan uit te sluiten. Dat hangt voor mij dan persoonlijk af van de omstandigheden. Er is al eerder genoemd: als je denkt dat een donor pijn lijdt bijvoorbeeld, en daarom wil jij geen donor zijn, waarom wil je dan wel dat een ander dat doormaakt? Of dat je geen donor wil zijn omdat je bang bent dat je van je familie wordt weggerukt door moordlustige chirurgen die met hakbijlen klaarstaan om je organen te "oogsten", waarom vind je het dan wel OK als dat bij een ander gebeurt? Ik vind dat een nare gedachtegang. Aan de andere kant vind ik dat een ieder het recht heeft op de zorg die hij/zij nodig heeft, ook al zijn het criminelen of ex-rokers (want nee je krijgt niet zomaar op aanvraag nieuwe longen als je door roken COPD of iets anders naars hebt), dus ik zou niet ECHT willen dat een niet-donor niks krijgt. Wél hoop ik dat diegene hierna zijn/haar levenskeuzes nog eens grondig in overweging neemt.

** 'Je' is hier de algemene 'je', niet Chivet specifiek :)

Magrathea schreef:
Ik heb meermaals aangegeven dat het mij echt een rotzorg zal zijn waarom iemand wel of niet donor is (al ben je geen donor omdat je spruitjes heel vies vindt en er in jouw organen dan misschien wel spruitjes terecht komen en dat vind je dan vreselijk). Prima. Mag gewoon.

MAAR

Dat betekent niet dat een ander niet kan zeggen dat ie het er niet mee eens is.
Een mening; tja, daar verander je weinig aan.
Ik hoop als donor-voorstander echter dat mensen die het internet op gaan en allerlei indianenverhalen lezen over dat hersendood helemaal niet dood is (misschien niet, maar het is in ieder geval onomkeerbaar en daar gaat het om), dat het protocol maar nattevingerwerk is, dat je uit de armen van je dierbaren weg wordt getrokken om je organen te kunnen oogsten en dat zij dan een ingevallen lichaam vol gaten terug krijgen en wat al niet meer.
Dat is niet waar, en dat is behoorlijk respectloos naar talloze medici die zich met hart en ziel inzetten om het donorproces zo goed mogelijk te laten verlopen, zodat familie en vrienden rustig afscheid kan nemen van een iemand die niet meer te redden is maar dat een ander een nieuw leven kan krijgen.

Nogmaals, het zal me echt een zorg zijn wie er wel en niet doneert. Eigenlijk interesseert me dat vrij weinig. Maar waar ik me wél druk om maak zijn ongefundeerde claims en bangmakerij, want dat kost mensenlevens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:30

Ik ben voor doneren. Als ik met mijn onderdelen een ander een beter leven kan schenken, dan waarom niet. Ik zelf heb er niets meer aan. De andere keuze is ze laten cremeren of weg laten rotten in de grond, dan kies ik persoonlijk liever optie doneren. Mijn familie ziet er bij de crematie vast ook niets van, dus waarom niet :)

Ik snap niet als je zelf niet wilt doneren, je wel van een ander wat verwacht, mocht dat nodig zijn. Persoonlijk zou ik wel een clausule bij mijn donorschap willen, dat ik alleen wil doneren aan mensen die dat ook donor zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:37

Mindim schreef:
Ik snap niet als je zelf niet wilt doneren, je wel van een ander wat verwacht, mocht dat nodig zijn. Persoonlijk zou ik wel een clausule bij mijn donorschap willen, dat ik alleen wil doneren aan mensen die dat ook donor zijn.

Dat betekent dat je dan ook niet aan kinderen zou willen donoren... Of mensen die wegens afwijkingen niet echt geschikt zijn als donor (hoewel er meestal wel wát kan, zoals huid en hoornvlies) of die al een donor orgaan hebben , maar in aanmerking komen voor een tweede, en mensen die niet begrijpen wat donorschap inhoudt en waarvan de voogd/verantwoordelijke voor de"nee" zorgt.
Iemand die niet niet geregistreerd staat of geregistreerd staat als "nee" kan daar natuurlijk een andere reden voor hebben dan weigeren te geven...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:40

Ik heb trouwens een vraag, misschien weet Ersina dat? Volgens mij mag je niet meer doneren als je een orgaan hebt ontvangen, vanwege (mogelijke) onderliggende pathologieën, klopt dat?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:50

Lusitana schreef:
Mindim schreef:

Dat betekent dat je dan ook niet aan kinderen zou willen donoren... Of mensen die wegens afwijkingen niet echt geschikt zijn als donor (hoewel er meestal wel wát kan, zoals huid en hoornvlies) of die al een donor orgaan hebben , maar in aanmerking komen voor een tweede, en mensen die niet begrijpen wat donorschap inhoudt en waarvan de voogd/verantwoordelijke voor de"nee" zorgt.
Iemand die niet niet geregistreerd staat of geregistreerd staat als "nee" kan daar natuurlijk een andere reden voor hebben dan weigeren te geven...

lusitana, er is een groot verschil tussen niet willen doneren, en niet kunnen doneren of de keuze nog niet mogen vastleggen.

het donorregister is vanaf 18 jaar.. je kunt als je wilt je eerder registreren, maar als je niet wilt doneren moet je dat op je 18e kenbaar maken, anders ben je automatisch potentiele donor..

Ergo, kinderen staan hier volledig buiten... Ik vind ook een kind niet volledig mentaal ontwikkeld genoeg om een keuze echt wel overwogen te maken.. Dus zelfs een kind tussen 12 en 18 die zich zou laten registreren als niet donor (want nu mag je vanaf je 12e ook je laten registreren als donor), staat wat mij betreft geheel buiten kijf.. gaat mij om een volwassene..

En niet mogen doneren, of niet kunnen doneren is iets geheel anders dan niet willen..
iemand die vanaf de geboorte ongeschikt is om ook maar iets te doneren, staat buiten kijf.
iemand die mentaal niet in staat is om een keuze te registreren, of daarom afvalt als donor staat buiten kijf..

het gaat om de volwassenen die zelf de keuze maken om niet te willen doneren, dus die zich straks als niet donor registreren..

Ik denk ook dat iets in die trant geldt voor Mindim. het gaat niet om niet kunnen doneren, of nog niet mogen kiezen om als 'ja donor' te registreren.. het gaat om bewust 'nee' zeggende volwassenen..

daarnaast maakt het op zich niet uit of je kunt doneren. Als je een nieuwe nier hebt gekregen hoef je jezelf immers niet als 'Nee geen donor' te registreren.. De artsen tzt, zullen bepalen of er iets geoogst kan of mag worden als je als donor geregistreerd bent. Ik neem aan dat niemand die een donororgaan heeft ontvangen zich actief gaat registreren als niet donor omdat er mogelijk niets bruikbaar is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:59

Magrathea schreef:
Ik heb trouwens een vraag, misschien weet Ersina dat? Volgens mij mag je niet meer doneren als je een orgaan hebt ontvangen, vanwege (mogelijke) onderliggende pathologieën, klopt dat?

volgens mij was dat een hele oude regel.. Toen was ook het hebben van tatoeages of piercings een issue.. evenals ziekte..

bepaalde organen zullen niet overgezet mogen worden wellicht.. maar er zijn nog andere zaken over die wel kunnen..

officieel mag je niet doneren als je HIV hebt, maar inmidddels is zelfs die regel flexibel.. een arts kan een gedoneerd orgaan van een HIV patient accepteren, indien de risico's van een mogelijke besmetting ondergeschikt zijn aan het belang van de transplantatie. zeg maar, je weet zeker dat je dood gaat binnen zeer afzienbare tijd als je niet een nieuw hart krijgt, maar het enige beschikbare hart is van een hiv patient. (zul je vast flink voor moeten tekenen als ontvanger).. maar dan is dus verder leven met hiv, te verkiezen boven het overlijden aan hartfalen.. al moet dat als ontvanger wel een vreselijke keuze zijn.. voorheen kon dat niet.. tegenwoordig schijnt t wel te kunnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:02

@ Magrathea Het gaat in mijn betoog over het door sommige mensen alleen gunnen aan mensen die geregistreerd staan met ja. Dat houdt nl in dat je een hele groep niet gunt die gewoon een goede reden hebben voor de "nee".

Je kunt niet allerlei kleine lettertjes gaan verzinnen als "ik wil niet geven aan mensen die zelf niet geregistreerd staan omdat dit en dat en zus en zo, maar wel omdat dit en dat of zus en zo".
Dat kan trouwens sowieso niet.
Je geeft of je geeft niet.
Laat het maar aan de betreffende authoriteiten over naar wie het werkelijk gaat, want dat is degene die bovenaan de wachtlijst staat en een match is.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:13

Magrathea schreef:

Zeker weet ik het niet. Als ik zeg dat getransplanteerden ongeschikt zijn, is de kans groot dat ik goed gok, want bijna niemand is geschikt. Toch denk ik dat het in weinig gevallen wél mogelijk is. Dit, omdat ik weet dat ze bij iemand 3 x een lever transplanteerde, kort achter elkaar. Het lijkt mij, als je kan ontvangen, je geen ziektebeeld hebt, die andere organen aantasten en je in principe ook kunt geven.
Maar een arts kan hier beter op antwoorden.
Ik denk echter zelf, dat jarenlange medicatie de meeste organen ongeschikt maakt. Als ze al niet onvoldoende werken om aan een ander te geven, door de wachttijd die je mee maakt.
Laatst bijgewerkt door Ersina op 01-03-18 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:15

hoe zit het met weefsel donatie ersina of huid? want idd veel organen zullen in de huidige wetenschap nu niet heel bruikbaar zijn mede door medicatie.. (alhoewel, wat niet is kan over 20 jaar veranderd zijn, vandaar dat ik niet verwacht dat iemand die ontvangen heeft ooit zichzelf zo maar op nee zal zetten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:17

Ersina schreef:
[naam] schreef:

Eh, dit is toch een topic met de vraag hoe je over donorschap en ontvangen denkt? Daar wordt gewoon antwoord op gegeven. waarom als een machtsspelletje zien? Al zou je het uit eigen genoegdoening doen, je wint er niets mee. Je bent dood. Niemand die je een schouderklopje geeft, omdat je donor was (dat je geregistreerd staat is nog niet hetzelfde , dat je bruikbaar bent)Je kan er geen privilleges of status mee verwerven. Alles is zogenaamd, want uiteindelijk beslissen artsen wat er gaat gebeuren en Eurotransplant hoe er verdeelt wordt. We willen elkaar beter begrijpen, daar is een discussie voor. Waarom wil iemand wel ontvangen en niet geven? Dat is mij ook niet duidelijk. Maar hoe het in het echt gaat gebeuren , weet niemand, want grote kans dat je nooit iets nodig hebt , of niet iets doneert.
Hoe we er nu in staan, zal misschien niet hetzelfde zijn, als we voor een situatie staan, maar we kunnen ons toch wel een voorstelling maken? De nieuwe wet krijgt er nu de mensen bij die inderdaad eventueel geheel anoniem geven. Maar geheel persoonlijk. Ik ben blij dat ik nog ontvangen heb in de tijd dat de mensen er moeite voor moesten doen hun donorcodicil in te vullen. Zo weet ik 100% zeker dat het orgaan me gegund was. Dit was namelijk nodig (voor mij) om te verwerken dat ik iets in mijn lichaam heb dat van een ander was. Deze discussie maakt duidelijk dat je nee kan registreren , indien je dat wil. Het maakt niets uit wat we ervan vinden. De keuze is er.

Ik bedoelde dat het er hier soms op lijkt dat je haast wel geregistreerd donor moet zijn om de status ontvanger te mogen aannemen.
Hoe vaak ik in dit topic wel heb gelezen... Wil je niet doneren, dan moet je ook niet willen ontvangen.
Dus je krijgt pas het privilege om organen te mogen ontvangen wanneer je je als donor registreert.
Dat vind ik wel degelijk overkomen als een machtsspelletje.

Er wordt op die manier toch aardig druk geplaatst.
Doneren (of beter gezegd geregistreerd staan als donor) doe je niet onder druk. Net zoals een tattoo zetten, dat doe je ook niet omdat je onder druk wordt gezet door een ander of door de maatschappij.
Dat is iets heel persoonlijks dat je vanuit jezelf doet.
Er mag dan een tekort aan donor organen zijn maar dat wil niet zeggen dat je lichaam daardoor nu in collectief voorbezit is van "de maatschappij".

De schouderklopjes zie ik mensen zichzelf hier in het topic trouwens al genoeg geven.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:32

Ik lees hier meerdere malen dat mensen geen donor willen zijn omdat hun orgaan misschien in een 'crimineel' terecht komt. Mijn vraag is dan: waar ligt de grens? Wil je je orgaan ook niet aan een roker geven, of iemand die zijn kinderen slaat, iemand die elke dag een vette hap eet, iemand die zonder uit te kijken van de zwarte piste dendert, iemand die altijd door rood loopt of ga zo maar door.

Iedere gek heeft zijn gebrek.

Misschien is iemand buiten zijn schuld om in het criminele circuit gekomen, door groepsdruk of armoede. En zorgt het krijgen van een orgaan ervoor dat ze een nieuwe kans krijgen en dit met beide handen aangrijpen om hun leven te beteren.

Ik zou het een eer vinden als ik in meerdere mensen door zou kunnen leven. Dan ben ik toch nog wat langer op deze aarde.

En mocht het kloppen met dat celgeheugen, dan verander ik die criminelen eigenhandig in zelfstandige, vredelievende mensen!
Bam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:56

Ik wil geen orgaan van een crimineel hoor! :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:11

Wat als je daar zo van verandert en je zelf crimineel wordt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:14

verootjoo schreef:
Wat als je daar zo van verandert en je zelf crimineel wordt :+

Daarom. Je weet maar nooit met die organen en hun geheugen....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:27

Ach geeft ook weer eens een spannende draai aan je leven toch.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:45

Supervixen schreef:
Ik lees hier meerdere malen dat mensen geen donor willen zijn omdat hun orgaan misschien in een 'crimineel' terecht komt. Mijn vraag is dan: waar ligt de grens? Wil je je orgaan ook niet aan een roker geven, of iemand die zijn kinderen slaat, iemand die elke dag een vette hap eet, iemand die zonder uit te kijken van de zwarte piste dendert, iemand die altijd door rood loopt of ga zo maar door.

Iedere gek heeft zijn gebrek.

Misschien is iemand buiten zijn schuld om in het criminele circuit gekomen, door groepsdruk of armoede. En zorgt het krijgen van een orgaan ervoor dat ze een nieuwe kans krijgen en dit met beide handen aangrijpen om hun leven te beteren.

Ik zou het een eer vinden als ik in meerdere mensen door zou kunnen leven. Dan ben ik toch nog wat langer op deze aarde.

En mocht het kloppen met dat celgeheugen, dan verander ik die criminelen eigenhandig in zelfstandige, vredelievende mensen!
Bam!

Zohee dat zou handig zijn :)

Ik denk er hetzelfde over als jij. Het is niet dat er een roker bij de dokter komt en zegt "dokter ik heb deze longen stuk gemaakt, mag ik nieuwe?" en dat ie dan een week later een transplantatie heeft :+
Wie weet heeft de ex-roker met COPD ongelofelijke spijt en zet die persoon zich momenteel in op scholen om te voorkomen dat jongeren gaan roken.

Het is niet aan mij (gelukkig!) om te bepalen wie wel en niet recht heeft op een nieuw leven. Ik vertrouw wel op de artsen die iemand op de wachtlijst zetten, die doen dat niet bij iemand bij wie het "geen zin" heeft (te zwak, te weinig motivatie om leven te beteren, te oud). Je orgaan komt gewoon goed terecht. :)
Oja en op het moment staan er volgens de transplantatiestichting momenteel 1037** mensen op de lijst voor een orgaan in Nederland. Daarnaast zijn er als percentage van de Nederlandse bevolking niet zo heel veel criminelen. Het lijkt me zeer sterk dat dit overlapt. Te weinig om je druk om te maken, denk ik.

** Staat trouwens hier, best interessant :) https://www.transplantatiestichting.nl/ ... en-maanden

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:50

Rokers die daardoor COPD hebben gekregen zijn trouwens over het algemeen niet de mensen die opgaan voor transplantatie. Ze komen soms wel op de wachtlijst, en als ze de enige geschikte zijn wordt er soms wel getransplanteerd. Maar vaak is het lichaam al te zwak om überhaupt te opereren en transplanteren bij COPD werkt meestal niet erg levensverlengend wat wel zo is bij bijvoorbeeld cystic fibrosis. Daarom worden longen het meest getransplanteerd bij CF.

Je hebt dus meer kans dat je mooie schone longetjes naar iemand met CF gaan ipv iemand die z’n longen kapot heeft gemaakt met sigaretten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 08:37

Het was maar een voorbeeld van magrathea om uit te leggen hoe ze erover denkt gok ik. Ongeacht of dit feitelijk kan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:04

Het is wel iets wat ik wel dacht :) Maar blijkbaar is dat dus niet zo. Weer wat geleerd!