Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:56

Tink89 schreef:
Maar is dat dan eerlijk verdelen? Ik vind namelijk van niet. Ik vind niet dat een bijstandsgerechtigde elke maand evenveel moet overhouden als iemand die 36 of 40 uur werkt en ook nog een uur of acht per week aan het reizen is...

Vind ik ook niet. Ik kan er met mijn pet niet bij dat mensen die thuis zitten überhaupt het recht hebben om te klagen over het geld wat men KRIJGT. Salaris krijg je omdat je bijdraagt aan de maatschappij.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:58

Janneke2 schreef:
Jazeker krijgen wij inkomen van de Rolling Stones!
En nee - dat staat niet op mijn teruggave biljet. Dat is nou jammer, maar dat wil niet zeggen dat dat geld er niet is.
(Al draagt het wel bij aan de mythe dat de burger het allemaal zou betalen.)

En mbt het aardgas: begin vandaag al met aanpassingen.
Er is meer dan geld alleen: Groningen had vorig jaar meer dan 100 aardbevingen. De meeste mensen buiten het Norden denken dat het met 2 of 3 bevingen wel klaar is ofzo...

En op andere manieren koken en verwarmen is niet per se duurder - dus wie een eigen huis heeft en het zelf kan regelen merkt het niet noodzakelijkerwijs in de portemonnee.

Wij begrijpen elkaar geloof ik niet. Wij is voor mij niet de overheid. Wij is jij en ik. En dat gemeente of overheid geldt krijgt uit dergelijke zaken zal ongetwijfeld maar zie IK er wat van terug? :n... Dat is mijn punt.

Aanpassingen = geld. Da's niet zo moeilijk, toch? Dus ja dat merk ik wel degelijk in mijn portemonnee.
Laatst bijgewerkt door Sees op 15-02-18 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:01

Ayasha schreef:
[naam] schreef:
Ja het leven is hard. Maar wees inderdaad dankbaar dat je wat krijgt.

Ik heb fulltime op een 0 urencontract gewerkt voor een uitzendbureau, tot m'n schouder overbelast raakte. Ik kon toen mijn werk niet meer doen, uiteraard op zoek gegaan naar ander werk maar ik kon dus niet alles aanpakken ivm die schouder. Heeft drie maand geduurd. En ondertussen moest ik me maar zien te redden, want voor mij was er niks.
En zo zijn er nog veel meer en veel ergere gevallen. Jouw wayong is hoger dan wat ik per maand verdien met fulltime werken.

Grappig al dit type berichten van relatief gezonde mensen die kunnen werken en niets ernstig chronisch hebben. :) Ik hoop dat je je realiseert dat ook dát een zegen is. :)

Wauw wat een vooroordeel! Knap dat je dat uit mijn bericht kunt halen. En ja, gezond zijn is een zegen, ook ik weet dat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:05

Dat is niet helemaal eerlijk, Ayasha. Ik zie zulke berichten ook van mensen die wel iets ernstigs chronisch hebben, maar wat niet erkend wordt door het UWV in NL en dus niks krijgen of moeten werken ten koste van gezondheid.

Ik ben dit topic al vanaf het begin aan het volgen en ik weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Ik verbaas me alleen over de reactie van beide 'kanten' af en toe. Aan de ene kant kunnen mensen die geen wajong krijgen niet chronisch ziek zijn of het lastig hebben financieel, aan de andere kant moeten wajongers niet zeuren of gewoon een partner zoeken zodat het makkelijker wordt? Of geen huisdieren nemen, want die kosten geld en dat ze ook wat opleveren (nee geen geld, maar je ben er wel mee bezig) doet er niet toe? Ik wilde me een tijd geleden al mengen in de discussie, maar na al die reacties houd ik mijn verhaal wel voor me. :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:06

Ayasha schreef:
Amy schreef:
Ja het leven is hard. Maar wees inderdaad dankbaar dat je wat krijgt.

Ik heb fulltime op een 0 urencontract gewerkt voor een uitzendbureau, tot m'n schouder overbelast raakte. Ik kon toen mijn werk niet meer doen, uiteraard op zoek gegaan naar ander werk maar ik kon dus niet alles aanpakken ivm die schouder. Heeft drie maand geduurd. En ondertussen moest ik me maar zien te redden, want voor mij was er niks.
En zo zijn er nog veel meer en veel ergere gevallen. Jouw wayong is hoger dan wat ik per maand verdien met fulltime werken.

Grappig al dit type berichten van relatief gezonde mensen die kunnen werken en niets ernstig chronisch hebben. :) Ik hoop dat je je realiseert dat ook dát een zegen is. :)

Ik denk dat Amy juist aan wil geven dat er maar een dun lijntje is tussen Wajong en dus helemaal niet kunnen werken maar wel een uitkering en toeslagen krijgen. En kampen met allerlei klachten waardoor en geen wajong krijgen en dus volledige op jezelf aangewezen zijn.
En daarom mag je heel dankbaar zijn dat er een vangnet bestaat en dat werkende mensen bereid zijn om een deel van hun salaris af te staan zodat iemand die ziek is of een beperking heeft ook een fijn leven kan hebben. Dat klagen over de uitkeringen strijkt mij enorm tegen de haren. Door dit topic ben ik nog eens goed gaan nadenken over het sociale vangnet en ik heb mijn mening volledig bijgesteld.

Petpa

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:08

Ik vind het wonderlijk dat er in dit topic gesproken wordt over "uitkeringen krijgen" in mijn optiek heeft iemand recht op een uitkering. Een uitkering is immers geen cadeautje ;-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:11

MyWishMax schreef:
Dat is niet helemaal eerlijk, Ayasha. Ik zie zulke berichten ook van mensen die wel iets ernstigs chronisch hebben, maar wat niet erkend wordt door het UWV in NL en dus niks krijgen of moeten werken ten koste van gezondheid.

Ik ben dit topic al vanaf het begin aan het volgen en ik weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Ik verbaas me alleen over de reactie van beide 'kanten' af en toe. Aan de ene kant kunnen mensen die geen wajong krijgen niet chronisch ziek zijn of het lastig hebben financieel, aan de andere kant moeten wajongers niet zeuren of gewoon een partner zoeken zodat het makkelijker wordt? Of geen huisdieren nemen, want die kosten geld en dat ze ook wat opleveren (nee geen geld, maar je ben er wel mee bezig) doet er niet toe? Ik wilde me een tijd geleden al mengen in de discussie, maar na al die reacties houd ik mijn verhaal wel voor me. :D

Ik heb het in mijn bericht toch over de relatief gezonde mensen? Niet over die wat iets chronisch hebben.
Ik hoop gewoon dat de mensen die relatief gezond zijn ook beseffen hoe gezegend ze daarmee zijn. :) Ik weet dat "we" dat makkelijk "for granted" nemen. Dat deed ik iig wel toen ik nog gezond was. :) En ik had toen heus ook klachten. Maar die waren voldoende "op te lossen" dat ik gewoon goed functioneerde (intensief kinesist was daar bv eentje van.). En achteraf terug kijkend had ik daar toen meer waardering voor moeten hebben. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:17

MyWishMax schreef:

Er heeft nergens gestaan dat wajongers maar een partner moeten.
Dat was een reactie op een wajonger die het maar normaal vond als je een partner had je minder kreeg want je had het dan toch oh zo goed, met als antwoord tegen de wajonger, jij kan ook een partner hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:18

Citaat:
Ik denk dat Amy juist aan wil geven dat er maar een dun lijntje is tussen Wajong en dus helemaal niet kunnen werken maar wel een uitkering en toeslagen krijgen. En kampen met allerlei klachten waardoor en geen wajong krijgen en dus volledige op jezelf aangewezen zijn.
En daarom mag je heel dankbaar zijn dat er een vangnet bestaat en dat werkende mensen bereid zijn om een deel van hun salaris af te staan zodat iemand die ziek is of een beperking heeft ook een fijn leven kan hebben. Dat klagen over de uitkeringen strijkt mij enorm tegen de haren. Door dit topic ben ik nog eens goed gaan nadenken over het sociale vangnet en ik heb mijn mening volledig bijgesteld.

"Jouw wajong is hoger dan wat ik krijg met full time werken".

Eh - we kennen in Nl het minimum loon.
Wie full time werkt verdient tenminste dat. En voor veel wajongers is het qua hoeveelheid geld gewoon bijstand.

Niemand hoeft van mij in dit lijntje haar salaris te publiceren.
...maar sta het mij toe dit citaat niet voetstoots te geloven.

Wat mij verder compleet niet helder is: dat lijntje 'tussen wajong en dus compleet niet kunnen werken'.
Dat is de IVA WIA. Niet de wajong.

En wie kampt 'met allerlei klachten' heeft op gegeven moment gewoon recht op ziektewet, ww, WIA (niet iva maar wga) etc hoe het maar uitkomt.
Uiteraard is er wel de onredelijkheid dat een ziekte als CVS niet erkend wordt en dan wordt het na ziektewet en ww bijstand.

...wajong gaat/ging over een moeizame start op de arbeidsmarkt - wie dus pak m beet al tien jaar heeft gewerkt en dan bijvoorbeeld een hernia krijgt valt buiten de wajong.

En wees maar blij dat je in Nederland woont: wij zijn een rijk land.

Niet dat Afrikanen elkaar laten verrotten, hoor. Maar Afrikaanse landen zijn arm omdat wij rijk zijn. (Wij jatten daar tot op de huidige dag.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:21

En bijstand is er ook niet als je een eigen huis hebt janneke, of een partner die 60 uur werkt. Of met hard werk wat hebt gespaard voor als je verwarmingsketel kapot gaat of je dak lekt.
Dus dan is er geen vangnet want in Nederland word je gestraft dat je ooit hebt durven werken en helemaal als je spaart zodat je niet in dubbeltje op zijn kant komt.
En dan kun je wel eerst alles opeten, maar dan weet je zeker dat er alter ellende van komt.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:23

Dit artikel kwam ik vanochtend tegen, toch wel stof voor discussie:

https://www.ad.nl/binnenland/ik-ben-teg ... ~a274e33f/

Citaat:
"Ik ben tegen geld als betaalmiddel. Het maakt de maatschappij armer. Ik heb kunnen sparen van mijn Wajong-uitkering. Een ander heeft een auto, een rijbewijs, een studie gevolgd. Ik vind dat allemaal niet belangrijk. Ik wil geen baan. Ik voel me gechanteerd door het systeem waarin iedereen voor van alles en nog wat moet betalen"

Deze jongen valt nog onder de "oude" Wajong en kon een wajong krijgen met 'enkel' PDD-NOS en dyslexie. Hij hoeft nu niets te doen, maar dit lijkt me ook niet gezond (hele dagen thuiszitten en niets doen) en vooral (toch) niet helemaal "eerlijk". Andere mensen willen ook niet altijd werken, maar moeten dit nu wel noodgedwongen doen om mensen als deze Bort te onderhouden.

Het is heel fijn dat we in Nederland een sociaal vangnet hebben, maar ik denk wel dat dit eerlijker georganiseerd kan worden. Misschien is een basisinkomen voor iedereen inderdaad het eerlijkst, of een systeem waarbij we minimale participatie in de vorm van (vrijwillig) werk ook als een vorm van welzijn zien voor iedereen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:25

Abacab schreef:

Als dit topic iets bewijst is het wel dat mensen helemaal niet bereid zijn iets af te staan uit de goedheid van hun hart. Ze staan af omdat de overheid hen dat verplicht en dat geld wordt vervolgens van de overheid. Als Jantje en Pietje niet ziek werden zou je dat geld ook afgeven. Dus Jantje en Pietje halvelinge een schuldgevoel proberen aan te praten zodat je jezelf goed kan voelen is zo krom als het hoog is. :)

Niemand hier betaald belastingen/sociale bijdragen om Jantje en Pietje te helpen, wel om hun eigen vel te redden omdat de overheid anders met boetes komt. Dus die hele "wees maar dankbaar" speach strijkt mij dan weer tegen de haren. En ik krijg niet eens een wajong en als iemand die fulltime werkt minder heeft dan wat ik wel krijg dan is die persoon niet zo heel slim om daar niet mee naar een vakbond te stappen want dan is het gewoon niet wettelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:26

bruintje123 schreef:
MyWishMax schreef:

Er heeft nergens gestaan dat wajongers maar een partner moeten.
Dat was een reactie op een wajonger die het maar normaal vond als je een partner had je minder kreeg want je had het dan toch oh zo goed, met als antwoord tegen de wajonger, jij kan ook een partner hebben.

Ah, sorry. ;) Maar goed, het was wel een reactie die ik naar vond, alleen dan was die dus precies andersom. Dat onderscheid snap ik dus niet, waarom is het wel terecht dat de ene met partner wel 'hulp' blijft krijgen en de ander niet.

Nee Janneke, lang niet iedereen heeft recht op WIA/ww/ziektewet. Was het maar zo, er zijn zat mensen die chronisch ziek zijn en nergens recht op hebben. Zoals je het zelf al zegt bij CVS zijn er nog meer ziektes, maar die bijstand krijgen die mensen alsnog niet als ze bijvoorbeeld getrouwd zijn en de partner werkt wel/kan wel werken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:28

Weet je, en hier maak ik mezelf ongetwijfeld niet populair mee maar ik denk wel dat het voor veel mensen zo geldt, ik gun iedereen alles maar ik moet er zelf niet op achteruit gaan :o. Natúúrlijk kan ik best een paar euro per maand missen en uiteraard ben ik blij dat ik gezond ben en kan werken maar mijn salaris stijgt al jaren niet meer (sterker nog, nadat mijn contract niet verlengd werd, heb ik een flinke stap terug moeten doen maar mijn vaste lasten blijven hetzelfde) en mijn vaste lasten stijgen ieder jaar weer door. Aan alle kanten word je meer en meer uitgeknepen maar mijn inkomsten groeien niet. Er zit een tax aan wat ik missen kan. Ook als gezond, tweeverdienend stel met (goede) banen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:30

Dat geld ook voor iedereen vermoed ik. En dat zal niet in het minst zijn omdat er overal meer gevraagd wordt en mensen niet meer weten waar het te halen en gezien ze niet aan de echte "schuldige" kunnen zoeken ze maar een zondebok die ze wel kunnen aanspreken. Of dat nu de wajongers zijn of de werklozen.. Het zijn gewoon makkelijke slachtoffers om frustraties op uit te werken waar zij ook niks aan kunnen doen. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:36

Ayasha, nu scheer je wel iedereen even net zo makkelijk over één kam ;). Ik denk niet dat iemand ooit zo maar uit zichzelf in het wilde weg begint te roepen om een schuldige. Nu wordt er echter een topic geopend en wordt óók (logisch) de andere kant belicht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:36

Ygritte schreef:
Deze jongen (uit het ad, met enige merkwaardige denkbeelden - J.) valt nog onder de "oude" Wajong en kon een wajong krijgen met 'enkel' PDD-NOS en dyslexie. Hij hoeft nu niets te doen, maar dit lijkt me ook niet gezond (hele dagen thuiszitten en niets doen) en vooral (toch) niet helemaal "eerlijk". Andere mensen willen ook niet altijd werken, maar moeten dit nu wel noodgedwongen doen om mensen als deze Bort te onderhouden.

Het is heel fijn dat we in Nederland een sociaal vangnet hebben, maar ik denk wel dat dit eerlijker georganiseerd kan worden. Misschien is een basisinkomen voor iedereen inderdaad het eerlijkst, of een systeem waarbij we minimale participatie in de vorm van (vrijwillig) werk ook als een vorm van welzijn zien voor iedereen.

Ik ben erg voor een basisinkomen.

Maar het feit dat iemand een 'oude' wajong heeft wil niet per definitie zeggen dat hij niets hoeft te doen.

Met pddnos en dyslexie heb je idd geen makkelijke start op de arbeidsmarkt - de toekenning is dus terecht.
Let wel: het doel van de wet is/was, om mensen ondanks de aanwezige arbeidshandicap toch aan werk te krijgen.

Maar ook mensen met de oude wajong hebben verhalen over verplicht solliciteren, "verplicht vrijwilligerswerk" etc.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 12:39

Maar welke werkgever wil er een wajonger? Ze zijn veel te bang dat de wajonger meer ziek is dan de gezonde werknemer.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:40

De mate van pdd-NOS en dyslectie kan erg uiteenlopen.
En ze hebben dus niet per definitie een minder makkelijke start op de arbeidsmarkt.
Daarbij wil deze jongen niet werken en weten we dus ook niet of hij dit wel of niet zou kunnen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:41

purny schreef:
Maar welke werkgever wil er een wajonger? Ze zijn veel te bang dat de wajonger meer ziek is dan de gezonde werknemer.

Ik ken er wel een aantal die er om staan te springen.
Mijn neef is nadat hij zijn baan niet meer had( niet ivm Wajong ) binnen een maand bij een ander begonnen. En er liepen meer sollicitaties waarbij ze hem ook graag wilde hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:44

purny schreef:

Het is moeilijk maar ze zijn er wel.

Ik ben volgens het UWV niet ziek, maar heb toen wel eens tijdelijk zo'n no-risk gebeuren gehad (ja dan ben je toch ziek of niet, schiet mij maar lek, maar goed)
Dan heeft de werkgever het eerste jaar geen risico en het 2e jaar wat meer enz. Bij 5 jaar is alles weer gewoon.
Ik werd toen wel aangenomen want dat was voordelig voor de werkgever en die man is zelf een bedrijf begonnen nadat hij zelf een motorongeluk heeft gehad en dus wist hoe graag vaak zieke mensen wel willen.
Helaas gaat zo'n fijne baas failliet. |(

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:48

Ha ja....mensen die niet werken...niet willen werken of niet hoeven te werken hoor ik over basisinkomen praten...mensen die 2 x basis als mooi inkomen zien en lekker samen lui op de bank omdat huis is afgelost of de huur een scheutje is en als dat geld lekker door de loonslaven die wel degelijk vanwege de vaste lasten wel moeten werken....hé bah...zie meer in een totale veronthuftering van de maatschappij waarin werken weer leuk wordt en werken weer loont... collegialiteit weer gaat bestaan... werkgevers hun personeel fatsoenlijk betalen en de mens niet steeds op dat eisende bankje gaat zitten....geen werk is geen luxe punt..... luxe?? 2 dagen werken totalloss zijn en 5 dagen maffen voor iedereen in de uitkering...en werken kan heel licht zijn hoor...bv receptie Bejaardenhuis...of koffie schenken in soos...desnoods verplicht vrijwilligerswerk....dan gaat de moraal omhoog..zeker weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:50

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik denk dat [naam] juist aan wil geven dat er maar een dun lijntje is tussen Wajong en dus helemaal niet kunnen werken maar wel een uitkering en toeslagen krijgen. En kampen met allerlei klachten waardoor en geen wajong krijgen en dus volledige op jezelf aangewezen zijn.

"Jouw wajong is hoger dan wat ik krijg met full time werken".

Eh - we kennen in Nl het minimum loon.
Wie full time werkt verdient tenminste dat. En voor veel wajongers is het qua hoeveelheid geld gewoon bijstand.

Niemand hoeft van mij in dit lijntje haar salaris te publiceren.
...maar sta het mij toe dit citaat niet voetstoots te geloven.

Wat mij verder compleet niet helder is: dat lijntje 'tussen wajong en dus compleet niet kunnen werken'.
Dat is de IVA WIA. Niet de wajong.

En wie kampt 'met allerlei klachten' heeft op gegeven moment gewoon recht op ziektewet, ww, WIA (niet iva maar wga) etc hoe het maar uitkomt.
Uiteraard is er wel de onredelijkheid dat een ziekte als CVS niet erkend wordt en dan wordt het na ziektewet en ww bijstand.

...wajong gaat/ging over een moeizame start op de arbeidsmarkt - wie dus pak m beet al tien jaar heeft gewerkt en dan bijvoorbeeld een hernia krijgt valt buiten de wajong.

En wees maar blij dat je in Nederland woont: wij zijn een rijk land.

Niet dat Afrikanen elkaar laten verrotten, hoor. Maar Afrikaanse landen zijn arm omdat wij rijk zijn. (Wij jatten daar tot op de huidige dag.)

Als je boer bent krijg je geen minimum loon. Ik werk méér zelfs dan fulltime. En ik wou inderdaad alleen maar aangeven dat je gezegend mag zijn dat je 'afwijking' of 'handicap' of hoe je het noemen wil, erkend word en je dus recht hebt op een wayong of andere uitkering.

Edit, zie trouwens net dat ik het niet helemaal lekker gezegd heb. Ik werkte toen inderdaad fulltime maar niet alles was via uitzendbureau. Werkte toen ook nog buiten de deur via het uitzendbureau.
We hebben thuis namelijk een eigen bedrijf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-18 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:51

Een boer kan een ander beroep kiezen...

Dat geldt niet voor sommige wajongers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:53

Indestal; zou je morgen willen proberen om met het goede beentje uit bed te stappen? Als je het over 'veronthufterint' hebt..

Leuk dat jíj van mening bent dat iedereen wel íets qua werk kan doen, desnoods 'verplicht vrijwilligerswerk' maar vrijwillig is niet vrijblijvend (net als dat betaald werk natuurlijk ook niet vrijblijvend is; geen werkgever die je aanhoudt als je om de haverklap ziekgemeld bent) en dan verschuif je dus het probleem van de zieke; van een werkgever (voor geld) naar een vrijwilligersplek (aan het eind van het ritje dus voor je uitkering, dus geld). En wat wil je dan doen? Iedereen die bij z'n vrijwilligerswerk uitvalt direct z'n uitkering stoppen?

Waarom zijn mensen denk je ziek en gaan ze de ziektewet/wajong/WIA in?

Op basis van een paar rotte appels concluderen dat de moraal en de wil om te werken laag is, is nogal kort door de bocht.