Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:07

Ja maar ik duidde op aanhef van zakelijke brief. Wat een van de dingen was die ze wilden gaan veranderen vanwege genderneutraliteit. En dat is toch geen gezicht "geachte hen"
Ik wil best iemand zo aanspreken ala diegene dat aangeeft maar het is allemaal zo onhandig, niet?

lieveli schreef:
Lieshorses schreef:
Heb even geen zin om heel dit topic door te spitten.
Maar ik heb respect dat zij zo aangesproken willen worden. Alleen vind het zwaar overdreven en onhandig om voortaan als aanhef in brieven hun/hen te gebruiken, en in allerlei andere situaties.
Hoe lelijk klinkt dit:
Geachte hen van der Plas
-O-

Net zo lelijk als Hij van der Plas of Zij van der Plas. Dus dat wordt ook niet gebruikt :') . Maar in plaats van 'zij daar' zeg je dus 'hen daar'.

DezeNaam

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:12

LiesHorses; ik denk dat lieveli vooral duidde op het feit dat je achter 'geachte' geen voornaamwoord plaatst.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:13

Nee maar wat dan bij die genderneutrale personen? Zij wilden toch geen meneer/mevrouw meer?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:16

Ik snap niet waarom mensen zich zo vast willen houden aan regeltjes. Dan spreek je die persoon gewoon met de naam aan, het is toch geen drama als er geen 'meneer/mevrouw' in een mail geschreven staat bij de aanspreking.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:58

Ik zou het wel raar vinden als iedere zakelijke brief voortaan geen meneer/mevrouw meer inhoud. Is niet perse iets met regeltjes maar meer beschaafd abn.

DezeNaam schreef:
Ik snap niet waarom mensen zich zo vast willen houden aan regeltjes. Dan spreek je die persoon gewoon met de naam aan, het is toch geen drama als er geen 'meneer/mevrouw' in een mail geschreven staat bij de aanspreking.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:02

DezeNaam schreef:
Transgender mannen bijvoorbeeld 'moeten' vaak heel wat gewicht verliezen rond hun heupen en alle vrouwelijkere delen zeg maar.
Bedoel je dit niet precies andersom? Het lijkt mij dat juist transgendermannen moeite moeten doen om op bepaalde delen vet op te bouwen en over het algeheel spiermassa kwijt te raken voordat ze er een beetje vrouwelijker uitzien. Dat zal vast geholpen kunnen worden door hormonen maar ik kan mij voorstellen dat dat best een issue is.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:06

Oomens; transgenderman is van vrouw naar man. :)

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:12

Popstra schreef:
LadyMadonna schreef:
Maar transgenders zijn toch nog steeds man of vrouw (of daar naartoe onderweg)? Alleen anders geboren.
Ik vind het erg raar om een persoon met meervoud (hen) aan te duiden :?

Vind ik ook en mijn mening is ook dat dit ook gewoon echt raar is!

Ik zie op TLC wel eens dat programma voorbij komen van dat stel wat zich heeft laten ombouwen of nog bezig is daarmee.... Waar het mannetje het vrouwtje is geworden en het vrouwtje het mannetje en nu is dat mannetje zwanger....heel leuk dat dit voor die mensen mogelijk is maar ik walg er van om dat te zien. En echt, ik ben heel modern, niet gelovig of wat ook en iedereen moet lekker doen waar hij of zij zin in heeft maar ik vind het niet normaal dat het ons word opgedrongen dat ,,normaal,, te vinden. het is voor mij tegennatuurlijk om het zo maar te noemen ( kan er niks anders op bedenken) en het gekke is ik geen enkel probleem heb met homosexualiteit. Nooit gehad ook.
Ik zie dit als mensen die ontzettend labiel in de kop zijn want waarom bouw je jezelf om naar man en wil je toch zwanger zijn en een kind baren????

Dit vind ik toch wel een beetje kortzichtige opmerking.
Omdat zij nog niet volledig is "omgebouwd" naar man en hij nog niet helemaal naar vrouw heeft dit stel dus de mogelijkheid om zelf een kindje te krijgen in plaats van adoptie.
Niks labiels aan. Gewoon een weloverwogen keuze.
Je wordt ook niet gedwongen om naar het programma te kijken toch? Je kan gewoon zappen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:13

Popstra schreef:
En echt, ik ben heel modern, niet gelovig of wat ook en iedereen moet lekker doen waar hij of zij zin in heeft maar ik vind het niet normaal dat het ons word opgedrongen dat ,,normaal,, te vinden. het is voor mij tegennatuurlijk om het zo maar te noemen ( kan er niks anders op bedenken) en het gekke is ik geen enkel probleem heb met homosexualiteit. Nooit gehad ook.
Ik zie dit als mensen die ontzettend labiel in de kop zijn want waarom bouw je jezelf om naar man en wil je toch zwanger zijn en een kind baren????

Dat moderne valt dus ook wel tegen :\ voor de desbetreffende persoon is het ook geen makkelijke tijd om zwanger te zijn zo van joehoe doen we wel even, en dat is ook gewoon in de media gebracht. Wordt zelfs aangegeven dat het als het ware een soort 'opoffering' is.
En je hoeft het niet 'normaal' te vinden. Je hoeft er geen feestje van te maken, niet eens leuk te vinden, je hoeft niet naar dit soort programma's te kijken of met dit soort mensen om te gaan. Het enige wat 'moet' is gewoon een stukje tolerantie/acceptatie en zelfs dat is helaas voor sommigen al teveel.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:13

DezeNaam schreef:
Oomens; transgenderman is van vrouw naar man. :)

Dat is een verwarrende benaming dan. Dacht eigenlijk dat dat een man was die transgender heeft/is(?) en zich dus een vrouw voelt en/of laat ombouwen tot vrouw. Heet dat dan dus een transgendervrouw?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:54

Maar nogmaals, want ik vind het heel verwarrend... transgender zijn heeft hier toch niks mee te maken?
Een trabsgender wordt geboren als vrouw maar voelt zich man, of andersom.
Een genderneutraal persoon voelt zich geen van beide (of allebei?)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:58

Oomens van man naar vrouw is dan transgendervrouw inderdaad. :)

LadyMadonna; mensen de genderfluid etc zijn vallen volgens mij ook onder de benaming transgender. Het is een overkoepelend begrip. Een transseksueel is iemand die echt de transitie ondergaat en van geslacht veranderd.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:10

Mij zou het niet uitmaken als de omroep in de trein veranderd wordt of als er genderneutrale toiletten komen. Vooral dat laatste zou volgens mij erg veel mensen helpen.

Maar ik zou het persoonlijk (en met mij veel mensen denk ik) wel prettig vinden als aanduidingen wel hetzelfde blijven dus hij/zij, man/vrouw etc. Maar wellicht dat er extra woorden bij kunnen worden verzonnen voor de mensen die zich geen man of vrouw voelen? En dat die mensen bijvoorbeeld aangeven dat zij liever anders genoemd worden.

Het is geen ideale oplossing, maar ik denk dat door alles neutraal te gaan maken dat ook niet iedereen gelukkig wordt. Ik vind het zelf fijn om echt als vrouw te worden gezien/benoemd/aangesproken en ik zou het jammer vinden als dat wegvalt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:20

DezeNaam schreef:

Ja maar als er ergens voor het eerst contact gemaakt wordt kennen ze vaak alleen je initialen/ achternaam.
DAAROM wordt er geachte heer/ mevrouw van gemaakt.

Ze weten immers nog niet met wie ze te maken hebben.

En ik snap dat idd ook niet. Als je de ene dag jezelf een vrouw voelt en de andere dag man. Als je dan wordt aangeschreven of aangesproken luister je enkel naar wat je wilt horen?

Als ik met de trein reis en ik krijg te horen dat dat de trein naar Groniningen .....
En ik tune het uit, ik hoef niet naar Groningen dus ik hoef niet te luisteren.

Maw lees of luister dan selectief als je elke dag van geslacht wisselt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:59

Wat betreft onzijdige voornaamwoorden: in het Engels werken ze al. "They/them/their" is al een tijd in gebruik.

Dit omdat het namelijk nog een ander probleem oplost: iedere keer dat je het hebt over iemand wiens geslacht je niet kent, omdat het onbekend of nog niet ingevuld is:
"Als de klant geen bon heeft, vraag hem/haar dan of zijn/haar adres al bekend is bij ons"
"Vind je het eng om in galop te gaan, geef dat dan voor de rit aan bij de instructeur, zij/hij kan daar dan rekening mee houden."

Daar werken we ook al vaak omheen. Bijvoorbeeld door inderdaad meervoud te gebruiken:
"Als klanten geen bon hebben, vraag hen dan of hun adres al bekend is bij ons"

Of we gebruiken 'deze' of 'die'
"Vind je het eng om in galop te gaan, geef dat dan voor de rit aan bij de instructeur, deze kan daar dan rekening mee houden."

Dus we hebben al wat trucjes. Tegelijkertijd werken ze niet altijd je wat uitgebreider probeert te schrijven.

In het Engels wordt 'they' en 'them' al lang gebruikt om precies dat probleem op te lossen: om te verwijzen naar iemand wiens gender je niet kent - bijvoorbeeld omdat het nog niet gaat om een concrete persoon in gedachte hebt, maar om iemand uit de toekomst: de docent, de arts, de paardrijinstructeur, de congierge etc.
(En ook echt lang. Het komt blijkbaar al voor in werken van Shakespeare, en ook in boeken van 20 jaar oud - het is niet echt recent.)

Tegelijkertijd is het Engels wel een iets andere taal, die bv minder vervoeging van werkwoorden kent, in de verleden tijd maakt 3e persoon enkelvoud of meervoud niet uit. "She asked" maar ook "they asked."
Waardoor het nog makkelijker automatisme wordt.

In Nederland denk ik dat het op een bepaald moment ook wel komt en dan ook wel natuurlijk gaat voelen, maar nu nog niet. (En ik weet ook nog niet helemaal welke het gaan worden.)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:05

Kwam ik op internet tegen.....

"goedemorgen Reiziger....
Goedemorgen kaartjesknip persoon..
Waar gaat de reis naar toe?
Naar Monnikkendam...
Oh? U weet het nog niet?
Pardon?
Station Monnikkendam bestaat niet meer...het heet nu personen die in een klooster wonen dam

:D

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:14

Ik lees dat veel mensen het allemaal onzin vinden, maar even een voorbeeld over de wc's. Stel, je bent een vrouw/meisje, maar als uiterlijk lijk je op een jongen (geen transgender), naar welke wc moet je dan gaan? De vrouwen wc omdat je een vrouw bent? Maar daar wordt je dan extreem raar aangekeken, of de mannen wc, omdat je er zo eruit ziet? Als er dan een genderneutrale wc zou komen, dan zou dit dilemma er toch niet meer zijn?

Dat de ns het gaat aanpassen vind ik ook wel ver gaan, maar een genderneutrale wc vind ik zo slecht idee nog niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:23

Floorg18 schreef:
Ik lees dat veel mensen het allemaal onzin vinden, maar even een voorbeeld over de wc's. Stel, je bent een vrouw/meisje, maar als uiterlijk lijk je op een jongen (geen transgender), naar welke wc moet je dan gaan? De vrouwen wc omdat je een vrouw bent? Maar daar wordt je dan extreem raar aangekeken, of de mannen wc, omdat je er zo eruit ziet? Als er dan een genderneutrale wc zou komen, dan zou dit dilemma er toch niet meer zijn?

Dat de ns het gaat aanpassen vind ik ook wel ver gaan, maar een genderneutrale wc vind ik zo slecht idee nog niet.

Je niks aantrekken van de blikken die je krijgt??

Vind dat echt een slap excuus. Ik heb overgewicht, denk je soms dat ik die blikken van andere mensen niet zie/ voel als ik in de rij sta aan de kassa van de supermarkt/ snackbar/ eetgelegenheid.

Vriendin van mij had vaak 2 keer zoveel, maar is echt heel dun. Ik heb een kleine/ normale portie en ik krijg de opmerkingen/ blikken.

Weet even niet meer wie het zei, maar in principe val je altijd wel ergens in een minderheidsgroep. Het is hoe je er zelf mee omgaat.
Zelf zal het me een worst wezen als een transgender, dragqueen, genderneutraal iemand voor of na mij de wc's inloopt. Als ik niet met mijn hoofd aan het dwalen ben op dat moment zal ik misschien even mn wenkbrauwen optillen, maar verder dan dat boeit het mij echt niet.

Ik snap niet zo goed waarom je überhaupt iemand vreemd zou moeten aankijken bij toiletten. Zo vaak dat er ergens maar 1 of 2 wc's beschikbaar is, dat is dan toch al genderneutraal? :+
Laatst bijgewerkt door Onali op 20-08-17 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:24

Je passeert weer veel mensen die vanwege hun geloof niet naar gemengde toiletten mogen. Ik zie dat dan ook niet gebeuren. Dan passeer je deze mensen weer. Ik denk dat je gewoon 3 opties moet aanhouden. Een vrouwtje op de deur, een mannetje op de deur en een neutrale wc. Zo stoot je niemand voor het hoofd.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:26

Van vreemde blikken kan je je inderdaad nog niets van aantrekken, maar als iemand je wegstuurt? Dan helemaal uitleggen hoe het zit?

En ik kan wel begijpen dat mensen vreemd opkijken als er in hun ogen een man de vrouwen wc binnen loopt of andersom.
Laatst bijgewerkt door Floorg18 op 20-08-17 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:27

In de duitse taal hebben ze zich jaren geleden erover opgewonden dat veel dingen mannelijk zijn.
Daar wordt dus standaard ook de vrouwelijke vorm naast gezet. Ofwel beste patient/in. Of beste elektriker/in danwel Arzt/in, Student/in etc etc etc.

Aangezien het een taal is waar mannelijk en vrouwelijk nog actief gebruikt wordt ben ik benieuwd hoe daar dan in de toekomst mee om wordt gegaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:31

Gewoon wat eelt kweken.
Jee wat een watjes maatschappij creëren we toch. Er is altijd wel iemand die zich om iets niet prettig voelt.
Je kan niet de hele wereld veranderen rondom een persoon. Want dan wordt een ander weer benadeeld.
Mensen kunnen wel leren om zichzelf niet alles aan te trekken.
Want als je bij de wc vreemd aangekeken word is het bij wat anders ook. Ook maar veranderen?
Of denken ZE kijken maar. Veel plezier.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:45

:') :')

De tijden dat het 'recht van de sterksten' de norm was zijn al weer even voorbij hoor. Weet nooit of ik om dat soort opmerkingen moet lachen of huilen, want dit grenst gewoon aan gevaarlijke uitspraken.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:47

Ik zeg alleen maar dat ik kan begrijpen dat zulke situaties lastig kunnen zijn. ALs je op deze manier dat kan oplossen, waarom niet. ALs ik er persoonlijk geen last van heb, wat boeit mij het dan?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:57

Ik geloof niet in transgender personen, ik vind dat vooral een psychisch probleem wat lichamelijk 'behandeld' wordt. Maar ik heb er geen last van, als iemand die als man geboren is zich vrouw voelt naar de dameswc wil: ga je gang.
Maar meer geslachten dan man of vrouw hebben we niet dus ik wens ook niet in een onzijdig hokje gepropt te worden.