Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:52

Palmera schreef:
Ailill schreef:
Absoluut niet de bedoeling.

Ik probeer een extra optie toe te voegen: Stel je wil als vrouw geen kinderen en je relatie loopt niet goed/het is een one night stand/wat dan ook. Als je dan als vrouw zijnde wel vertrouwen hebt in de zwangerschap (dus geen problemen verwacht, de meeste verlopen al met al zonder te veel klachten, toch?), je dit los kunt zien van te veel gevoel en dus feitelijk adoptie aan een bekend persoon:

Zou dit dan een reden kunnen zijn om geen abortus te laten plegen? Wanneer de vader een grote kinderwens heeft.

Ten eerste, ik heb totaal niet de indruk dat Aillil de boel bagetalliseerd.

Ten tweede: ik zou het nooit kunnen voldragen als ik door pure pech weer zwanger zou raken en de vader geeft aan het kind te willen opvoeden, desnoods alleen.
Waarom? Ik was met slechts 5 weken al zo ellendig van wat er in mijn buik zat, ik had het mentaal nooit aangekund om 9 maanden te voldragen. Het had mij gesloopt. Het is tóch een verantwoordelijke taak om die 9 maanden gezond en goed door te komen. Dat kan niet als je een jammerend wrak bent. :)
Juist jij niet?

Dacht ik ein-de-lijk een goede en gezond levende fokmerrie te hebben gevonden :')
Laatst bijgewerkt door Ailill op 08-03-17 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:54

Jolien87 schreef:
Bedankt voor je opheldering, ik begrijp nu wat je bedoelt. Zoiets zou wel bespreekbaar moeten zijn, maar ook hierbij kan een vrouw niet verplicht worden om een zwangerschap te voltooien. Het is aan iedere individuele vrouw om te beoordelen of dat teveel is gevraagd en te bepalen of ze de risico's wil dragen.
Klopt. Vandaar ook mijn vraag: Zou het een reden kunnen zijn om géén abortus te overwegen? Er vanuit gaande dat de vader serieus én cabapel genoeg is (zonder al te afstandelijk te klinken), gewoon een man die er serieus voor wil en kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:55

Ailill schreef:
Jolien87 schreef:
Bedankt voor je opheldering, ik begrijp nu wat je bedoelt. Zoiets zou wel bespreekbaar moeten zijn, maar ook hierbij kan een vrouw niet verplicht worden om een zwangerschap te voltooien. Het is aan iedere individuele vrouw om te beoordelen of dat teveel is gevraagd en te bepalen of ze de risico's wil dragen.
Klopt. Vandaar ook mijn vraag: Zou het een reden kunnen zijn om géén abortus te overwegen? Er vanuit gaande dat de vader serieus én cabapel genoeg is (zonder al te afstandelijk te klinken), gewoon een man die er serieus voor wil en kan gaan.

Bedoel je dan samen of een man die er alleen verder mee zou gaan? Het eerste zou voor mij dus echt een harde nee zijn. Ik wil geen kinderen, ik wil geen moeder zijn. De tweede zou ik niet weten eigenlijk, maar ik denk het niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:55

Palmera schreef:
Ailill schreef:
Ten eerste, ik heb totaal niet de indruk dat Aillil de boel bagetalliseerd.

Ten tweede: ik zou het nooit kunnen voldragen als ik door pure pech weer zwanger zou raken en de vader geeft aan het kind te willen opvoeden, desnoods alleen.
Waarom? Ik was met slechts 5 weken al zo ellendig van wat er in mijn buik zat, ik had het mentaal nooit aangekund om 9 maanden te voldragen. Het had mij gesloopt. Het is tóch een verantwoordelijke taak om die 9 maanden gezond en goed door te komen. Dat kan niet als je een jammerend wrak bent. :)
Juist jij niet?

Dacht ik ein-de-lijk een goed en gezond levende fokmerrie te hebben gevonden :')

:') Ik ben gezond en ik leef. Einde discussie :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:56

Dat zou zomaar kunnen natuurlijk. Relaties zijn maar rare dingen die er in alle vormen en maten zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat het iets voor mij zou zijn maar de mens zit vreemd in mekaar. Het is dus niet ondenkbaar dat een vrouw ermee instemt om een kind te voldragen en te baren om het vervolgens af te staan aan de vader van het kind.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:56

Emmaa_ schreef:
Ailill schreef:

Bedoel je dan samen of een man die er alleen verder mee zou gaan? Het eerste zou voor mij dus echt een harde nee zijn. Ik wil geen kinderen, ik wil geen moeder zijn. De tweede zou ik niet weten eigenlijk, maar ik denk het niet.
Ik bedoel inderdaad het 2e.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:57

Palmera schreef:
Palmera schreef:
Juist jij niet?

Dacht ik ein-de-lijk een goed en gezond levende fokmerrie te hebben gevonden :')

:') Ik ben gezond en ik leef. Einde discussie :+
Zucht. Over iets voor een ander over hebben gesproken :roll:

;)

Palmera

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:00

Plaats anders eens een advertentie op de boktmarkt, Aillil :)*

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:02

Palmera schreef:
Plaats anders eens een advertentie op de boktmarkt, Aillil :)*
Breng me nu niet op ideeën _O- _O- _O-

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:03

Ailill (en anderen) dank voor het terugbrengen van wat meer luchtigheid.

Ik denk dat er in de praktijk weinig vrouwen zijn die ongepland zwanger raken, de zwangerschap voldragen en dan zich terugtrekken uit het leven van het kindje en dat de man de zorg op zich neemt (alles in goed overleg)

Een zwangerschap en bevalling is toch echt een enorme aanslag op je lijf (uitzonderingen daargelaten)

Hoewel ik het wel zou toejuichen in het kader van de vaders

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:09

Ailill schreef:
Ik probeer een extra optie toe te voegen: Stel je wil als vrouw geen kinderen en je relatie loopt niet goed/het is een one night stand/wat dan ook. Als je dan als vrouw zijnde wel vertrouwen hebt in de zwangerschap (dus geen problemen verwacht, de meeste verlopen al met al zonder te veel klachten, toch?), je dit los kunt zien van te veel gevoel en dus feitelijk adoptie aan een bekend persoon:

Zou dit dan een reden kunnen zijn om geen abortus te laten plegen? Wanneer de vader een grote kinderwens heeft.

Dat kan zeker een reden zijn voor een vrouw om daarmee in te stemmen. En dat is helemaal prima :j Zeker in een relatie kun je het daar zeker over hebben en is er niet zomaar een goed of een fout antwoord.
En pro-choice betekent beslist niet dat vrouwen hun mannen expres moeten buitensluiten, of niet mogen overleggen.

Maar het blijft de uiteindelijk het recht van de vrouw om te kiezen, want het is haar lichaam.

Maar het is goed om helder te hebben dat er dus twee aparte dingen zijn. De ene zijn de rechten, hoe het bij wet en officieel geregeld is. Daarin is het volgens mij noodzakelijk dat een vrouw altijd zelf mag kiezen en dat mannen niet mogen beslissen dat een vrouw tegen haar zin een zwangerschap moet voldragen.

Dat is echter niet automatisch hetzelfde als wat een goede relatie tot goede relatie maakt: daarin werk je niet vanuit rechten, maar vooral vanuit consensus, je stemt samen in. Vanuit de basis dat je er allebei vrijwillig aan meedoet.
(En zijn de verschillen uiteindelijk onoverbrugbaar, dan stopt de relatie. Dat is dus niet een 'my way of the highway' waarin de een dingen eist van de ander onder chantage van 'anders schop ik je de straat op.' Het is meer een constatering: als de verschillen te groot zijn, dan kun je niet meer spreken van een relatie, zelfs al probeer je de schijn op te houden.)

En in een relatie mag de vrouw natuurlijk instemmen met zwanger worden en de zwangerschap volbrengen. Maar het blijft een keuze. Is dat een breekpunt voor de man, dan kan dat. Dat is de keuze die de man heeft: zelf kiezen om dan wel of niet de relatie voort te zetten. Want ook zijn deelname aan de relatie is vrijwillig.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:10

Michelle77 schreef:
Ailill (en anderen) dank voor het terugbrengen van wat meer luchtigheid.

Ik denk dat er in de praktijk weinig vrouwen zijn die ongepland zwanger raken, de zwangerschap voldragen en dan zich terugtrekken uit het leven van het kindje en dat de man de zorg op zich neemt (alles in goed overleg)

Een zwangerschap en bevalling is toch echt een enorme aanslag op je lijf (uitzonderingen daargelaten)

Hoewel ik het wel zou toejuichen in het kader van de vaders
Klopt, er zullen weinig vrouwen zo in de situatie staan. Juist vanuit dit onderwerp (abortus) vind ik het wel een interessante visie.

Nu sta ik er wellicht niet geheel blanco in; naast met een vrouw, heb ik ook een relatie met een man gehad. De kinderwens was enorm groot en mijn tweelingzus wilde met liefde 'ons' kind dragen. Erg persoonlijk, maar dit zorgt er wel voor dat ik anders (zo) naar dit onderwerp (abortus) kijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:14

Shadow0 schreef:
Ailill schreef:

Dat kan zeker een reden zijn voor een vrouw om daarmee in te stemmen. En dat is helemaal prima :j Zeker in een relatie kun je het daar zeker over hebben en is er niet zomaar een goed of een fout antwoord.
En pro-choice betekent beslist niet dat vrouwen hun mannen expres moeten buitensluiten, of niet mogen overleggen.

Maar het blijft de uiteindelijk het recht van de vrouw om te kiezen, want het is haar lichaam.

Maar het is goed om helder te hebben dat er dus twee aparte dingen zijn. De ene zijn de rechten, hoe het bij wet en officieel geregeld is. Daarin is het volgens mij noodzakelijk dat een vrouw altijd zelf mag kiezen en dat mannen niet mogen beslissen dat een vrouw tegen haar zin een zwangerschap moet voldragen.

Dat is echter niet automatisch hetzelfde als wat een goede relatie tot goede relatie maakt: daarin werk je niet vanuit rechten, maar vooral vanuit consensus, je stemt samen in. Vanuit de basis dat je er allebei vrijwillig aan meedoet.
(En zijn de verschillen uiteindelijk onoverbrugbaar, dan stopt de relatie. Dat is dus niet een 'my way of the highway' waarin de een dingen eist van de ander onder chantage van 'anders schop ik je de straat op.' Het is meer een constatering: als de verschillen te groot zijn, dan kun je niet meer spreken van een relatie, zelfs al probeer je de schijn op te houden.)

En in een relatie mag de vrouw natuurlijk instemmen met zwanger worden en de zwangerschap volbrengen. Maar het blijft een keuze. Is dat een breekpunt voor de man, dan kan dat. Dat is de keuze die de man heeft: zelf kiezen om dan wel of niet de relatie voort te zetten. Want ook zijn deelname aan de relatie is vrijwillig.
Heel kort; ik ben het met je eens. Fijn om je reactie te lezen.

Feit is nu eenmaal dat de vrouw hier het laatste recht van spreken heeft. Dit staat in schril contrast tot veel andere zaken, waarbij de man het laatste recht heeft (waar ik het niet eens mee ben, ik ben pro gelijkwaardigheid). Wel is het zo dat het in deze kwestie 3 personen betrekt en daadwerkelijk over het leven gaat, wellicht dat het mij daarom zo persoonlijk raakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:16

Hier is dat eigenlijk meteen besproken. Ik wil en mag (medisch) geen kinderen. Dat heb ik gewoon meteen op tafel gegooid toen er interesse bleek te zijn. Ik heb toen óók gezegd dat een 'oepsje' weg gehaald moest worden dús ik wilde dubbel veilig. Risico zoveel mogelijk in perken. Mijn man (toen nog vriend) wist dus gewoon waar hij aan begon. Dan zit je niet met dergelijke vraagstukken.. Hij zou, als het 'onmogelijke' zou gebeurt zijn (want eigenlijk deden we het driedubbel veilig :+) dus ook achter me gestaan hebben.. Daar was nl. Gewoon meteen duidelijkheid over.
En zou hij getwijfeld hebben zouden onze wegen gescheiden zijn. Ik heb het recht niet een ander die wens te ontzeggen maar imo ben ik ook aan mezelf verplicht hierin mijn weg te volgen... Dus zou hij wel getwijfeld hebben... Dan hielt het op.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:18

Shadow0 schreef:
Ailill schreef:

Prachtig verwoord en ook precies hoe ik erover denk. Ik kan het alleen niet zo goed verwoorden als jij.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:19

Ailill, maar zulke ervaringen zijn precies dat. Ervaringen waardoor men gevormd wordt. Of dit nou ten gevolge heeft dat iemand 'voor' of 'tegen' wordt.

Dit geldt voor alles, je baseert je mening op je ervaring, of het gebrek aan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:57

Ayasha schreef:
Hier is dat eigenlijk meteen besproken. Ik wil en mag (medisch) geen kinderen. Dat heb ik gewoon meteen op tafel gegooid toen er interesse bleek te zijn. Ik heb toen óók gezegd dat een 'oepsje' weg gehaald moest worden dús ik wilde dubbel veilig. Risico zoveel mogelijk in perken. Mijn man (toen nog vriend) wist dus gewoon waar hij aan begon. Dan zit je niet met dergelijke vraagstukken.. Hij zou, als het 'onmogelijke' zou gebeurt zijn (want eigenlijk deden we het driedubbel veilig :+) dus ook achter me gestaan hebben.. Daar was nl. Gewoon meteen duidelijkheid over.
En zou hij getwijfeld hebben zouden onze wegen gescheiden zijn. Ik heb het recht niet een ander die wens te ontzeggen maar imo ben ik ook aan mezelf verplicht hierin mijn weg te volgen... Dus zou hij wel getwijfeld hebben... Dan hielt het op.

Hier net hetzelfde en imo begint anticonceptie al daar, bij de communicatie en bij het bespreken van beide wensen over 'wat als'... Héél vroeg in onze relatie heb ik mijn man (toen nog vriend) verteld dat bij mij het onderwerp kinderen nu niet en nooit niet ter discussie staat. Ik heb geen kinderwens en die komt niet, had hij die wel gehad dan was/is dat meteen de dealbreaker voor de gehele relatie.

Gelukkig staan wij daar exact hetzelfde in, maar ik ben heel blij dat we hier vantevoren heel duidelijk over gesproken hebben. Wanneer de oeps al gebeurd is en je moet dan nog beginnen je af te vragen wat de ander eigenlijk wil ben je al achter feiten aan aan het lopen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:00

Michelle77 schreef:
Ailill, maar zulke ervaringen zijn precies dat. Ervaringen waardoor men gevormd wordt. Of dit nou ten gevolge heeft dat iemand 'voor' of 'tegen' wordt.

Dit geldt voor alles, je baseert je mening op je ervaring, of het gebrek aan.
Ik verplaats mijn persoonlijke ervaring naar de maatschappij, met alle mogelijke varianten.

Los daar van, vind ik de stelling: "Geen abortus en het kindje gaat naar de papa" een interessante optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:06

Als er een garantie was op een complicatieloze zwangerschap en bevalling, waarbij geen emoties en hormonen kwamen kijken was het een interessante optie.

Als je er wettelijke afspraken en contracten aan zou kunnen verbinden was het óók een interessante optie.

'Helaas' zit je als vrouw echter met het risico dat de aanstaande papa zich tóch nog bedenkt en dan zit je daar met een kind dat je nooit wilde.

En als papa zit je met het risico dat mama tóch voor het kind wil gaan en daarmee ook de verhoudingen op scherp zet...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:20

De afweging van de kansen en de risico's is dan uiteraard enorm persoon en situatie afhankelijk.
Net zo goed blijft de relatie top en is de vader de thuisblijvader terwijl de moeder vol carriere maakt.
Niets is zo onzeker als het leven. Zolang je in iedergeval je eigen gevoel volgt en ook geen spelletjes speelt met gevoel van een ander dan is de kans dat de keuze die je gemaakt hebt (wat dat ook moge zijn) de best mogenlijke was.

Het is niet mogenlijk om je in een ander leven te verplaatsen. Wat voor de een verwerpelijk is, is een zegen voor de ander.

Het jongetje/meisje voorkeur abortus is een vrij extreme situatie die vast niet veel voorkomt. Maar als het voor iemand zo intzettend vreselijk belangrijk is om wat voor reden dan ook die ik niet begrijp, wie ben ik dan om daar over te oordelen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:46

Ik ben niet zozeer voor of tegen abortus, ik ben pro 'baas in eigen buik'.
Wel met de kanttekening dat alle vormen van anticonceptiemiddelen wat mij betreft in het basispakket gaan en er goede voorlichting gegeven wordt en een rondje herhaling van voorlichting als men voor de 2e/3e/4e (of meer) keer een abortus laat doen omdat de pil 'niet goed werkte' oid.

Zelf heb ik voor de keuze gestaan om een abortus te laten plegen, dat is uiteindelijk uitgedraaid in een miskraam en wat was ik daarna kapot van verdriet. ;(
Ik wilde het kindje niet kwijt maar ik zag geen andere oplossing gezien ik in een zeer instabiele situatie verkeerde en een kind gewoon geen goede basis kon bieden.
Daarna heb ik er alles aan gedaan om een volgende zwangerschap te voorkomen en inmiddels ben ik niet meer vruchtbaar.
Overigens heb ik heel sterk het gevoel dat de keuze voor abortus mij uit handen is genomen omdat ik dat psychisch nooit zou hebben aangekund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 01:05

Er zijn, helaas, medische redenen om ervoor te kiezen een kindje te aborteren als het een jongen is. Bepaalde, zware genetische afwijkingen komen tot uiting bij jongens, terwijl meisjes wel drager kunnen zijn, maar verder gezond zijn. Dit komt doordat meisjes 2 X chromosomen heeft en jongens XY. Bepaalde afwijkingen zitten net op het stukje van de X dat jongens door hun Y niet kunnen compenceren. Ik heb in mijn geboorte dorp zo'n gezin gehad. Ze kwamen er pas achter toen hun oudste zoontje ziek werd. Ook hun jongste zoon bleek de afwijking te hebben. Deze mensen zijn op een paar jaar tijd beide kinderen aan die ziekte, die veroorzaakt werd door dat gen deffect, verloren. Ik snap zo'n mensen wel als zij dan bewust voor een meisje gaan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 01:20

Volgens mij is de ziekte van Duchenne zo'n erfelijke afwijking die enkel bij jongetjes voorkomt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 01:37

Abortus.. hoe denkt Bokt daarover..?
Wel of geen abortus - om welke reden dan ook - is een individuele keuze van de vrouw zelf
en dus is het volstrekt niet relevant hoe anderen ( Bokt dus) daar positief of negatief over denken.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 02:03

Ik ben absoluut voor abortus. Maar ik ben er ook voor dat de man zijn rechten en plichten over het kind kan afstaan als hij het kind niet wil, en de vrouw wel. Andersom kan de vrouw het kind laten aborteren wanneer de man het wel wil. Beide partijen mogen nooit gedwongen worden een kind te moeten onderhouden en opvoeden wanneer zij dat niet willen.

Abortus met 24 weken vind ik alleen toegestaan wanneer het kind een ernstige afwijking heeft. Wanneer je tot 24 weken met een gezond kind in je buik twijfelt en uiteindelijk besluit het te aborteren, nee. Dat had je veel eerder kunnen bedenken. Wat mij betreft mag daar een grens van +- 12 weken op. Als je seks hebt kun je toch bedenken dat er een risico is dat je zwanger raakt. Genoeg manieren om er voor 12 weken achter te komen of je zwanger bent. Daar heb je geen 24 weken voor nodig.