Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:39

Jennifuur schreef:
Argumenten van de 'tegenpartij' zijn dat het zeker leuk kan zijn, dat het niet enkel is zoals het in de media komt (zoals met alles is), dat iedere vereniging ook weer anders is en dat bijvoorbeeld bestuursfoto's niet representatief zijn voor de sfeer binnen een vereniging. Ik zou graag de quotes er voor je bij zoeken, maar helaas heb ik daar nu niet genoeg tijd voor.

Ik herinner me een discussie over een bestuursfoto.

Uiteraard zijn niet alle corpora hetzelfde, maar tussen mij en sociëteit Minerva wordt het waarschijnlijk nooit meer wat. (Waarbij aangetekend zij, dat ik Minerva beter ken dan "enkel zoals het in de media komt". Helaas.)

Citaat:
In mijn ogen slaat inderdaad dat bericht als een tang op een varken, want het is één incident en er zijn zo veel verenigingen. Je kan dat hele incident wel weer gaan opblazen en doen alsof het overal zo gaat, maar zo zit het niet in elkaar. Natuurlijk mogen die dingen niet gebeuren, maar vechtpartijen gebeuren nou eenmaal overal helaas.

Dat is geen antwoord op de vraag.
Jij pleit ervoor om dit als een exces te zien en vervolgens ga je relativeren - dat is je goed recht.
"Zooien" en soms een beetje meer maakt wel onderdeel uit van het corporale verenigingsleven.
Opblazen vind ik een raar woord: iemand post 1 bericht - is dat maar meteen opblazen...?

Citaat:
En, autocorrect?

Opdrachten op oma's lagere school luidden wel eens "Ontleed deze zin taal- en redekundig."
"Toch berust jij je steeds op het feit dat het om discussiëren draait in dit topic."
Zich berusten...?
(Of: zich beroepen...?)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:28

Ik vind het vooral eng dat er wegens die zwijgplicht alleen de grootste dingen naar buiten komen, maar wat gebeurd er dan allemaal nog meer? En is er ook mentale mishandeling wat nooit op nieuws zou komen? Is er een anoniem meldpunt voor zoiets?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:00

moonsparkle schreef:
Ik vind het vooral eng dat er wegens die zwijgplicht alleen de grootste dingen naar buiten komen, maar wat gebeurd er dan allemaal nog meer? En is er ook mentale mishandeling wat nooit op nieuws zou komen? Is er een anoniem meldpunt voor zoiets?

Een anoniem meldpunt? Meld misdaad anoniem? Als er dingen niet deugen zeg je dat gewoon tegen het bestuur en als het echt erg is doe je aangifte. Maar tijdens mijn lidmaatschap ben ik hier niets van tegen gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:36

Jennifuur schreef:
Janneke2 schreef:
Ik vind de eerste zin erg mooi, maar niet erg begrijpelijk. Die ene deelnemer lijkt mij TS, die het verwijt krijgt 'niet open te staan voor argumenten van de andere partij'.
Please enlighten me: wat zijn die argumenten dan? (Het onderwerp is ontgroening en iemand kan er voor kiezen om door visafval over straat te glibberen om lid te mogen worden.)
En hoezo slaat dit nieuwsbericht als een tang op een varken? Het gaat over ontgroening en een corps, dus compleet on topic. (Accoord: KMT is doorgaans augustus/ september. Nergens lees ik een datum of een verwijt mbt "oude koe in sloot", dus mij ontgaat iets.)

Argumenten van de 'tegenpartij' zijn dat het zeker leuk kan zijn, dat het niet enkel is zoals het in de media komt (zoals met alles is), dat iedere vereniging ook weer anders is en dat bijvoorbeeld bestuursfoto's niet representatief zijn voor de sfeer binnen een vereniging. Ik zou graag de quotes er voor je bij zoeken, maar helaas heb ik daar nu niet genoeg tijd voor.
In mijn ogen slaat inderdaad dat bericht als een tang op een varken, want het is één incident en er zijn zo veel verenigingen. Je kan dat hele incident wel weer gaan opblazen en doen alsof het overal zo gaat, maar zo zit het niet in elkaar. Natuurlijk mogen die dingen niet gebeuren, maar vechtpartijen gebeuren nou eenmaal overal helaas.

En, autocorrect?

Daarnaast kan je ook niet echt mediaberichten laten zien van waarom het wel leuk is bij een studentenvereniging, of wanneer het wel goed gaat, want dat soort berichten worden nou eenmaal niet beschreven. Dus wat betreft is het ook niet echt een eerlijke discussie. :=

Smee__

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:41

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:12

Zomer schreef:
Daarnaast kan je ook niet echt mediaberichten laten zien van waarom het wel leuk is bij een studentenvereniging, of wanneer het wel goed gaat, want dat soort berichten worden nou eenmaal niet beschreven. Dus wat betreft is het ook niet echt een eerlijke discussie.

Eh....
1) Er zijn erg veel leuke en niet corporale studentenverenigingen, zo is mijn ervaring.
2) Uiteraard: wat 'het nieuws' haalt, dat zijn doorgaans de heftiger incidenten etc. en niet zozeer de sfeertekening van hoe leuk het is als je als 4e jaars eindelijk bij de open haard mag zitten op de sociëteit.

Maar waar vindt jij de oneerlijkheid nou in zitten?
Dat de KMT van de gewone verenigingen het nieuws niet halen? (Daar is gewoon weinig aanleiding toe.)

Dat een x aantal mensen het leuk vindt of 'het er voor over heeft' om lid van het corps te zijn is mij bekend (en binnen bepaalde grenzen - zoals ongeschreven privileges - is dat verder 'eigen keuze en goed recht').

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:00

Janneke2 schreef:
Zomer schreef:
Daarnaast kan je ook niet echt mediaberichten laten zien van waarom het wel leuk is bij een studentenvereniging, of wanneer het wel goed gaat, want dat soort berichten worden nou eenmaal niet beschreven. Dus wat betreft is het ook niet echt een eerlijke discussie.

Eh....
1) Er zijn erg veel leuke en niet corporale studentenverenigingen, zo is mijn ervaring.
2) Uiteraard: wat 'het nieuws' haalt, dat zijn doorgaans de heftiger incidenten etc. en niet zozeer de sfeertekening van hoe leuk het is als je als 4e jaars eindelijk bij de open haard mag zitten op de sociëteit.

Maar waar vindt jij de oneerlijkheid nou in zitten?
Dat de KMT van de gewone verenigingen het nieuws niet halen? (Daar is gewoon weinig aanleiding toe.)

Dat een x aantal mensen het leuk vindt of 'het er voor over heeft' om lid van het corps te zijn is mij bekend (en binnen bepaalde grenzen - zoals ongeschreven privileges - is dat verder 'eigen keuze en goed recht').

Er zijn ook genoeg KMT's van wel-corporale verenigingen die het nieuws ook niet halen, omdat daar alles gewoon netjes verloopt :+
Wat hier gebeurt is zeggen 'het gaat heel vaak fout bij de corpora en daarom is alles slecht'
Daarbij vergeet je alleen een paar dingen:
- Dat je 'vaak' dingen hoort over 'studentenverenigingen' zegt ongeveer precies niets over de stand van zaken bij een willekeurige studentenvereniging X. Noem mij eens de laatste keer dat er een incident is geweest bij Laurentius? Augustinus? Het Utrechtse Corps? En zonder te googelen he!
- De doorstroom op zo'n vereniging is gigantisch. Als iets 10 jaar geleden slecht ging zijn daar al 2 generaties leden doorheen gegaan en is de kans erg groot dat het beleid tegenwoordig anders is. Verenigingen veranderen zó snel, oud nieuws is echt niet iets om op terug te vallen als je graag wil vertellen hoe slecht de verenigingen wel niet zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:15

Magrathea schreef:
Janneke2 schreef:

@ Zomer: waar vindt jij de oneerlijkheid nou in zitten?
Dat de KMT van de gewone verenigingen het nieuws niet halen?

Er zijn ook genoeg KMT's van wel-corporale verenigingen die het nieuws ook niet halen, omdat daar alles gewoon netjes verloopt :+
Wat hier gebeurt is zeggen 'het gaat heel vaak fout bij de corpora en daarom is alles slecht'

Nee, dat zeg ik niet.
Okee, ik ben nu eenmaal geen fan van corpora, dat moge duidelijk zijn.
(...zels als ik zou vinden dat daar alles slecht aan is, dan zou dat over meer gaan dan enkel de KMT.)
....dit was meer een "formele" opmerking over de vorm van de discussie zelf dan een regelrechte "inhoudelijke" opmerking.
Citaat:
Daarbij vergeet je alleen een paar dingen:
- Dat je 'vaak' dingen hoort over 'studentenverenigingen' zegt ongeveer precies niets over de stand van zaken bij een willekeurige studentenvereniging X. Noem mij eens de laatste keer dat er een incident is geweest bij Laurentius? Augustinus? Het Utrechtse Corps? En zonder te googelen he!

...volgens mij heeft Laurentius ooit het nieuws gehaald door zich in Gruns naar binnen te vechten, maar ik heb dus niet gegoogled. In 1979 brak in de KMT van Augustinus enige paniek uit: een eerstejaars werd vanuit de kampeerboerderij naar het ziekenhuis gereden met hersenvliesontsteking. Utrechts corps is bij mij blanco.

Citaat:
- De doorstroom op zo'n vereniging is gigantisch. Als iets 10 jaar geleden slecht ging zijn daar al 2 generaties leden doorheen gegaan en is de kans erg groot dat het beleid tegenwoordig anders is. Verenigingen veranderen zó snel, oud nieuws is echt niet iets om op terug te vallen als je graag wil vertellen hoe slecht de verenigingen wel niet zijn.

;) Oma was dit niet vergeten, in oma's ervaring valt dit juist nogal tegen.
And please: ik ben niet aan het vertellen dat 'verenigingen' "zo slecht" zouden zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:30

Kom je nu met een hersenvlies ontsteking? Dat kan overal gebeuren. Een gast van beachmasters heeft deze zomer ook een hersenvliesontsteking gehad en is daar helaas aan overleden. Niet de schuld van beachmasters ;)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:55

Sorry Janneke, maar de verhalen die je aanhaalt zijn van zoooo lang geleden. En wat je oma zegt is ook niet meer echt actueel. Als ik al het verschil zie tussen mij en mijn zusje qua gebruiken tijdens ons lidmaatschap bij het corps, dat is echt enorm, terwijl daar maar vijf jaar tussen zit.
De verschillen tussen ons en onze ouders is nog veel groter.

En echt, ik zie dat er nu nog dingen fout gaan. (Maar is dat niet met alles zo dat je excessen hebt?) Maar baseer je mening niet op zaken uit het verre verleden. Dat is gewoon niet representatief voor hoe het nu gaat.

Daarnaast heeft de krant soms ook dingen helemaal mis. Weet dat er in mijn tijd wers gesproken over een hartaanval van een meisje tijdens de ontgroening. Dat dit geen ontgroening was maar een dispuutsuitje en dat het om een aangeboren afwijking ging werd later nergens door de media opgepakt.

Ik ben overigens voor het aanpakken van excessen, maar zo erg als het soms besproken wordt is het gewoon echt niet!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:14

Simbaa schreef:
Sorry Janneke, maar de verhalen die je aanhaalt zijn van zoooo lang geleden. En wat je oma zegt is ook niet meer echt actueel.

Oeps, kijk maar eens in mijn profiel - ik ben zelf oma.
En ja, ik haalde oude gebeurtenissen boven, zoals de challenge luidde.
Gewoon uit mijn eigen studententijd.
Hoezo: niet actueel...?
Mijn argument was juist, dat er maar weinig verandert. (Binnen een termijn van 4 of 5 jaar wellicht wel iets, maar over 30 jaar next to noppes.)
Citaat:
En echt, ik zie dat er nu nog dingen fout gaan. (Maar is dat niet met alles zo dat je excessen hebt?)

Het siert je dat je de excessen niet wegpraat, maar of je dat "overal/ met alles" hebt, waag ik te betwijfelen.
Het is ook een kwestie van "sfeer".
Iemand vroeg zich af of er een meldpunt was. Tja, het bestuur- dat is ook mijn ervaring.
Besluit het bestuur dat wie voet in de sociëteit zet, het mos van het afzeiken inclusief afzeiken op handicaps dient te aanvaarden - (uitspraak Minerva 1978) dan zijn we snel klaar. Minerva heeft een sfeer, een cultuur die excessen niet zal stoppen. (Er zijn wel eens corpsleden geschorst, maar die hadden en het bont gemaakt en de pers gehaald.)
En niet iedere vereniging heeft de sfeer dat afzeiken er nu eenmaal bij hoort. (Verre van.)
Citaat:
Maar baseer je mening niet op zaken uit het verre verleden. Dat is gewoon niet representatief voor hoe het nu gaat.

Nee.
Mijn mening is juist op beide gebaseerd: heden en verleden.
Daarbij vind ik niet dat zaken uit een "ver" verleden representatief voor het heden zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:25

Janneke2 schreef:
(Binnen een termijn van 4 of 5 jaar wellicht wel iets, maar over 30 jaar next to noppes.)

Citaat:
(uitspraak Minerva 1978)

Citaat:
Nee.
Daarbij vind ik niet dat zaken uit een "ver" verleden representatief voor het heden zijn.

Sorry maar je spreekt jezelf behoorlijk tegen in deze post. Er kan binnen 4-5 jaar wat veranderen maar over 30 jaar niets? Hoe dan? En als de zaken uit het verleden niet representatief zijn waarom haal je ze er dan steeds bij?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:57

Janneke excuus, uw profiel had ik even gemist ;)
Wat ik me wel afvraag, wat zijn de ervaringen uit het heden waar over gesproken worden in je post? Want ik zit er nog aardig in omdat mijn zussen lid zijn, maar als dat niet zo zou zijn zou de kloof toch al behoorlijk zijn.
Ervaringen uit de krant etc. neem ik mede door eerder genoemd voorbeeld, niet echt serieus.

En de sfeer op Minerva, wanneer ben je er geweest? Er is echt zoooo veel veranderd sinds 1978, want dat mensen met een handicap nu afgezeken worden is echt 100% niet waar.
Hoe dat in 1978 ging weet ik niet, ik neem het graag van je aan en vind dat ook belachelijk. Maar dat is imo het grootste bewijs dat er veel veranderd is.

Edit: ik vind 1978 wel een ver verleden. Daar zitten al minstens 8 corps-generaties tussen en 40 bestuursjaren. Ik vind dat nogal wat :D

Edit2: En ik kan overigens helaas wel wat excessen uit mijn tijd herinneren. Niet uit de ontgroening, maar wel tijdens een georganiseerd feest. Het bestuur heeft toen, terwijl er een groot deel van de leden het er niet mee eens was, besloten aangifte te doen en de betreffende persoon te royeren. Juist omdat dit soort verhalen het echt verpesten voor de rest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:47

Citaat:
Nee.
Citaat:
Sorry maar je spreekt jezelf behoorlijk tegen in deze post. Er kan binnen 4-5 jaar wat veranderen maar over 30 jaar niets? Hoe dan? En als de zaken uit het verleden niet representatief zijn waarom haal je ze er dan steeds bij?

Zig-zag.
L'histoire se repëte. (met accent grave ipv trema... :o )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:57

sureido schreef:
Kom je nu met een hersenvlies ontsteking? Dat kan overal gebeuren. Een gast van beachmasters heeft deze zomer ook een hersenvliesontsteking gehad en is daar helaas aan overleden. Niet de schuld van beachmasters ;)

First things first: vreselijk.
En ja, ik weet dat het overal de kop kan opsteken.
Hersenvliesontsteking is een nare infectieziekte - vandaar de lichte paniek. Zodra een verstandig iemand symptomen herkende ging de eerstejaars naar het ziekenhuis - en werden daarna de andere eerstejaars uitgebreid geïnformeerd en geïnstrueerd. Want in theorie had iedereen in die kampeerboerderij besmet kunnen zijn.

En voor alle duidelijkheid: dit was gewoon antwoord op de mij gestelde vraag. Dit was het meest recente "incident" dat mij bijstond rondom Augustinus.

En taal kan tricky zijn.
Ik heb eerlijk gezegd onderscheid gemaakt tussen incident en exces.
Voor mijn taalgevoel is een incident min of meer eenmalig, al kan iets eenmaligs uiteraard iets groots zijn. Een exces kan dus eenmalig voorkomen, maar de meeste excessen treden in mijn ervaring op in een cultuur, een 'sfeer' die mensen niet corrigeert mbt hun gedrag.
Dat wangedrag als eenmalig iets vrijwel overal kan voorkomen, ja - helaas dat is zo.
Maar naar mijn 'schema' geldt dit veel minder voor excessen.
Voor alle duidelijkheid: ik heb het nu over mensen en menselijk gedrag in het algemeen. Op studentenverenigingen, maar ook op bokt, in de kerk, politieke partijen, families/ gezinnen enzovoorts.
"Poep gebeurt", maar als het gebeurt in een omgeving waar er een sfeer is van 'we gaan gezellig, fatsoenlijk, christelijk, kameraadschappelijk etc etc met elkaar om, dan is er een gerede kans dat het klein en eenmalig blijft.
J.K. Rowling beschreef ooit een kostschool met de woorden "een onderdeel van het uniform was een rieten stok. Die werd gebruikt om elkaar te slaan als er niemand keek. Dit werd gezien als een goede voorbereiding op de toekomst." In zo'n soort omgeving gedijen excessen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:19

Hij ging met hoofdpijn op bed liggen en bleef thuis van het stappen - vrij logisch op een jongerenvakantie dat je een kater kan hebben - en zijn vrienden zijn gegaan. Toen ze thuis kwamen kon hij het niet meer keren van de hoofdpijn en hebben hem naar het ziekenhuis gebracht. Helaas overleden nadat ie naar Barcelona is getransporteerd. Was best heftig, ik was daar momenteel reisleiding en die vrienden waren goed ontdaan.

Als ik zo het beredeneer zijn de symptonen niet altijd 'makkelijk te herkennen door iemand met verstand'. En ik denk dat er bijna alleen maar wat verstandige goed geschoolde mensen bij een corps zitten, maar je denkt bij hoofdpijn niet meteen 'help ik moet naar het ziekenhuis'.

Maar dit is wel een klein beetje off topic :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:08

Heftig om mee te maken hoor - brrrr!

Maar in principe niemands schuld. (Om die reden wordt er ook gevaccineerd tegen nekkramp.)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:36

Vind het wel erg frappant dat de topictitel 'ontgroeningen en studentenverenigingen' luidt, maar er met name negatieve berichten over het corps in dit topic worden gedeeld. Wat wil TS hier mee bereiken? Discussie? Of vooral benadrukken hoe 'slecht' het corps is? Ik zie namelijk genoeg berichtgeving voorbij komen dat er ook bij andere studentenverenigingen incidenten zijn, maar die worden in dit topic door TS niet gedeeld. Waarom? Misschien toch een onderdeel van de bevooroordeelde hedendaagse samenleving?

Ik kan mij er niet meer bij aansluiten dat er ook incidenten zijn buiten studentenverenigingen (ja, want het gebeurt dus ook buiten het corps! Gek he?). Binnen de studentenverenigingen gaan mensen wel eens met elkaar op de vuist, maar ook buiten studentenverenigingen. Denk aan het 'normale' uitgaansleven, tijdens een simpel potje voetbal, of gewoon zonder enige aanleiding op straat? Waarom wordt het binnen studentenverenigingen dan zo enorm belicht? Is dat anders?

Sluit mij ook helemaal aan bij Simbaa. Zoals ik al eerder ook heb aangegeven, wat er 30 jaar geleden is gebeurd, is niet meer representatief voor vandaag de dag. Maar blijkbaar zitten die gebeurtenissen zo bij Janneke in het geheugen gegrift dat ze deze naar voren blijft brengen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:14

Citaat:
Sluit mij ook helemaal aan bij Simbaa. Zoals ik al eerder ook heb aangegeven, wat er 30 jaar geleden is gebeurd, is niet meer representatief voor vandaag de dag. Maar blijkbaar zitten die gebeurtenissen zo bij Janneke in het geheugen gegrift dat ze deze naar voren blijft brengen?

:)F
...wat een fijn commentaar toch!
:Y) Ik heb bij herhaling gezegd dat ik antwoord gaf op een vraag zonder de claim "en tot op de huidige dag gaat het precies hetzelfde", maar dit refrein blijft terugkomen.

(Al is het wel waar dat ik in 40 jaar tijds weinig echte veranderingen heb gezien. Kennelijk is dat voor sommigen aanleiding om te blijven hakken.)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:18

Maar Janneke, als ik dan vraag hoe bekend je bent met het corps van nu krijg ik niet echt antwoord. Uiteraard is niemand tot antwoorden verplicht, maar ik ben oprecht benieuwd :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:27

Okee, die vraag was mij ontgaan.
Momenteel woon ik in Drenthe en dus ver weg van Minerva.
Via het alumniblaadje krijg ik eens per kwartaal wat info.
Ietsje verder nog noordelijk zit in Gruns ook wel een corps (waar niet altijd even leuke berichten over staan in het nieuwsblad van het noorden).

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:36

Simbaa schreef:
Maar Janneke, als ik dan vraag hoe bekend je bent met het corps van nu krijg ik niet echt antwoord. Uiteraard is niemand tot antwoorden verplicht, maar ik ben oprecht benieuwd :)

Zo had ik ook gevraagd of de beste vriendin van TS vervelende ervaringen had met het corps maar ook daar helaas geen antwoord op.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:49

Janneke2 schreef:
Okee, die vraag was mij ontgaan.
Momenteel woon ik in Drenthe en dus ver weg van Minerva.
Via het alumniblaadje krijg ik eens per kwartaal wat info.
Ietsje verder nog noordelijk zit in Gruns ook wel een corps (waar niet altijd even leuke berichten over staan in het nieuwsblad van het noorden).

Dus jij bent lid geweest van Minerva? Ik begreep dat alleen mensen om jou heen dit waren? Aangezien je wel alumni ontvangt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:52

Nee.

De term 'alumni' is ruimer dan Minerva....