Drifter schreef:Shadow, ik denk dat jij nu precies de vinger legt op de reden dat deze discussies/nieuwsartikelen mij zo frustreren.
Als ik een opmerking maak die onschuldig is bedoeld, en jij neemt daar aanstoot aan, veranderd dat helemaal niets aan mijn intentie. Natuurlijk zou ik dan vertellen dat dat mijn bedoeling niet was, dat is voor mij absoluut redelijk, en in verreweg de meeste gevallen zal ik daar in het vervolg rekening mee houden.
Het probleem met deze discussie is niet dat mensen aangeven dat ze iets anders opvatten dan het bedoeld is, en dat we daar een discussie over hebben, het probleem is dat er nu retro-actief in meerdere gevallen mensen, tradities of objecten een andere intentie toebedeeld krijgen.
Denk bijvoorbeeld aan het beeld in de Keukenhof, dat de maker ervan aangeeft dat ze het nooit zo bedoeld heeft, was niet genoeg, het moet nog steeds weg, want het is nog steeds zo dat het beledigd, sterker nog, de maker had volgens een grote groep mensen kunen bedenken dat haar intentie helemaal niet zo onschuldig was.
En hier dus ook, er wordt door deze groep meegedeeld aan de Efteling wat hun intentie was met de attracties, en wat hun intenties zijn door deze attracties te laten bestaan.
Dat gaat verder dan "Ik voel het zo, kunnen we daar over praten?"
Op het moment dat je in plaats van over het onderwerp en mensen hun gevoel daarbij discussieert, maar stellig gaat verkondigen dat de intentie anders was, is en zal blijven, dan sluit je ook meteen een goede discussie of een compromis uit.
Bovendien zal een groot gedeelte van mensen die intentie niet herkennen, en zich beledigd voelen omdat ze die nu wel ineens toegeschreven krijgen.
Dit dus. het rekening houden met komt héél erg van een kant lijkt het wel...