Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:39

Sizzle schreef:
Ik vind het vergelijkbaar met die veeseljk irritante zonwegnemende wespentrekkende pruimenboom bij de buren (fictief) die ze nooit plukken.
Je kan
A) eerst een met de buren overleggen of ze überhaupt wel interesse hebben aan die boom. Indien nee kun je dat ding samen op de bbq leggen en indien ja kun je vragen waarom ze de pruimen niet plukken.
Misschien wil het kleine neefje voor 5 euro per jaar het probleem verhelpen.

Of
B) meteen een woest stukje in de locale krant plaatsen.

Denk je dat in geval B de buren je nog aankijken?
Waarschijnlijk gooien ze nu de pruimen nog extra jouw kant op.

_/-\o_

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:44

Sizzle schreef:
Ik vind het vergelijkbaar met die veeseljk irritante zonwegnemende wespentrekkende pruimenboom bij de buren (fictief) die ze nooit plukken.
Je kan
A) eerst een met de buren overleggen of ze überhaupt wel interesse hebben aan die boom. Indien nee kun je dat ding samen op de bbq leggen en indien ja kun je vragen waarom ze de pruimen niet plukken.
Misschien wil het kleine neefje voor 5 euro per jaar het probleem verhelpen.

Of
B) meteen een woest stukje in de locale krant plaatsen.

Denk je dat in geval B de buren je nog aankijken?
Waarschijnlijk gooien ze nu de pruimen nog extra jouw kant op.

In werkelijkheid blijkt ook bij burenruzies dat er vaak genoeg eerst A wordt geprobeerd, maar dat het makkelijk van tafel geveegd wordt, en gewoon niet geregistreerd wordt door de eigenaren van de boom.

Als dan uiteindelijk de situatie escaleert, dan zijn de boom-eigenaren verontwaardigd omdat ze een boos stukje lezen, maar zien ze niet hoe ze zelf eerdere pogingen, bewust of onbewust, hebben afgeweerd.

En... vervolgens overgaan tot agressie / terugpesten etc blijft onjuist. Ook na dat boze stuk kun je naar de buren stappen en zeggen: 'joh, ik had helemaal niet door dat het jullie zo hoog zat, maar nu ik het zo lees snap ik het wel, zullen we praten over een oplossing?'
Ook al ben je boos over de manier van communiceren van de buren - je kunt nog steeds je best doen om hun punt te begrijpen en een oplossing te zoeken.

Maar we vinden het blijkbaar echt heel gewoon in onze maatschappij dat we dan terugslaan, ipv alsnog samenwerken. En dat is precies de omslag die er volgens mij nodig is.

Anoniem

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:57

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:06

Dus Shadow, Hoe is mijn punt tegenstrijdig met een net gesprek aangaan?

En heeft mevrouw tegen kanibaal dat eerst vriendelijk geprobeerd?
Voorlopig lijkt het er niet op.

Jij was degene die mannen eerst als niet luisterend beschreef en je dus gelijk maar met de botte hamer actie moest nemen, daarbij ondervond IK dat discriminerend naar mannen die namelijk doorgaans ook gewoon voor rede vatbaar zijn.

Als ik had willen discrimineren had ik geschreven: daaruit blijkt dat mannen in IT rotte peren zijn en engineers altijd vriendelijk.
Maar zo is het niet.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:52

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:15

Hoe kan je daar nou trots op zijn? Het is toch geen prestatie. Ik ben toch ook niet trots dat ik een neus heb

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:17

Ik volg dit topic al een hele tijd in stilte en vind het een ontzettend interessante maar lastige discussie, waar ik nog steeds niet weet wat ik er van moet vinden..

Laat ik als eerste zeggen dat ik écht tegen discriminatie ben!!!
Ik zit momenteel in nieuw zeeland, waar ik voorheen in een café heb gewerkt.
Een van de stamgasten (een oude man, geboren in Nieuw Zeeland, maar veel gereisd) stelde mij eens de vraag wat ik vond van de vluchtelingenstroom in Nederland (en Europa), ivm hun geloof.
Mijn antwoord hierop was dat ik er geen probleem mee heb, voor mij is elk mens gelijk, máár dat ik wel graag zou zien dat zij dit ook zo zien! Vrouw is dus gelijk aan de man bijvoorbeeld..

Ik zie het probleem niet van het aan ELKAAR aan passen!
Als ik in Italië de sint pieter beklim, bedek ik netjes m'n schouders en m'n decolletee, terwijl ik niet gelovig ben.
Vorige week op vakantie in Fiji groet ik de mensen heel erg enthousiast in hun taal en heb ik meerdere keren hun (ontzettend smerige) nationale "rituele" non-alcoholische drank gedronken.
Ik zit hier in nieuw Zeeland en vertik het om Nederlands te praten zolang er engels sprekende om mij heen zijn.

Zo ook in de situatie in Nederland.
Zwarte piet een beetje aanpassen en alleen zwarte vegen geven vind ik prima, misschien zelfs sommige zonder schmink (piet heeft zich net gewassen!). En hee, waarom niet ook écht zwarte zwarte pieten, donkere kinderen die met deze traditie zijn opgegroeid en het wél leuk vinden..
Maar verschillend gekleurde pieten,serieus?!?! We hoeven niet té ver te gaan toch?

En de discussie van de Efteling (want daar gaat dit topic natuurlijk over)..
Moeten wij als Nederland echt alles aanpassen?
Misschien monsieur cannibale, als het echt moet, ander liedje eronder wat niet over cannibalisme gaat en een andere naam is al genoeg..
Carnaval festival aanpassen lijkt me onzin.. Ik vind het biergezuip in de Duitsland afdeling nou ook niet erg positief..

Oké.. lang verhaal geworden zo, vind het lastig goeie woorden te vinden en een net verhaal te schrijven (echt, als je constant een andere taal praat krijg je heeeeel snel moeite met je eigen taal!).

Maar moraal van het verhaal:
Laten we ons allemaal aan ELKAAR aanpassen én beseffen op welke plek we in de wereld zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:30

Ik zat van de week in de tram (antwerpen) en mijn oog viel op een banner boven de ramen geplakt.
Het was een praktisch zwart/witte banner met een hoofd van een moslima met hoofd doek met daarnaast de tekst,als dit je zuster is wil je dan dat ze gefilmt word? en daar onder geen sexsisme in deze stad.
Mijn indruk was dat deze banner vooral bedoelt is voor allochtone jongens die in Antwerpen nogal op een vervelende blanke meisjes lastig vallen.Ik vroeg me wel af of er reactie op de banner gaat komen,tot nu toe kan ik er niks van vinden.
Maar ik vind deze vorm van rascisme, seksuele intimidatie van blanke meisjes 1000x erger dan monsieur de cannibale op de efteling,ik vraag me af of de actie groep daarniet iets mee kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 00:30

vilheide schreef:
Ik kwam vanmorgen dit filmpje tegen op facebook. Er zijn dus nog donkere mensen die er trots op zijn dat ze donker zijn!

https://m.youtube.com/watch?v=hM4kU-_7-8s

_/-\o_

Brengt me op een idee...
Je zou al die mensen die last hebben van de attracties eens moeten vragen voor hoeveel geld schadevergoeding ze er geen last meer van zullen hebben. Dan ben ik wel benieuwd naar de antwoorden die er zouden komen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 04:33

Qimm schreef:
Hoe kan je daar nou trots op zijn? Het is toch geen prestatie. Ik ben toch ook niet trots dat ik een neus heb

Dit inderdaad. Daarentegen schaam ik me er af en toe haast voor dat ik blank ben. "Wij" worden uit het oogpunt van gekleurde mensen vaak gezien als racistisch/bevooroordeeld, we worden voorgetrokken etc etc. Voordat je uberhaupt een woord hebt gewisseld. Als vrouw wordt je weer ondergesteld aan de man. Die zijn sterker, verdienen vandaag de dag in sommige gevallen nog steeds meer dan vrouwen. Als jongere, die vaak maar bar weinig betaald krijgen voor een baan terwijl die net zo goed huur en rekeningen en boodschappen etc moeten betalen. Imo net zo goed discriminatie. Maar ik leg er verder toch ook geen nadruk op dat ik een blanke, jonge vrouw ben? Ik ben trots op wie ik ben als persoon, vanuit de binnenkant. Niet vanwege mijn huidskleur, leeftijd of geslacht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 07:25

Ik vraag me af hoeveel mensen weten dat er in het liedje van de kanibaal ook licht de spot gedreven wordt met franse revue danseressen. De man in het liedje die eerst voor de lunch bedoeld was mag uiteindelijk naar huis maar wil niet naar huis omdat het er zo gezellig is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:01

Shadow, jouw voorbeeld van de mannen heb ik ook aan den lijve ondervonden alleen vond ik dat niet een hele groep mensen zich aan hoefde te passen aan mij. Want laten we wel wezen, het IS ook onschuldig vermaak. Dat jij dat niet zo voelt zegt namelijk helemaal niets over hoe het bedoeld is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:59

Sees schreef:
Dat jij dat niet zo voelt zegt namelijk helemaal niets over hoe het bedoeld is.

Het is niet onschuldig als iemand zich er niet prettig onder voelt en je dat weet. Dat lijkt me nogal simpel. Dat iets niet vervelend bedoeld is, betekent niet dat iets niet vervelend kan voelen... en ik persoonlijk vind het niet meer dan redelijk dat je rekening houdt met de gevoelens van anderen.

Dat is denk ik het grote verschil waar het steeds op neer komt - ik hou rekening met andermans gevoelens en verwacht dat anderen dat andersom ook doen, zeker als ik een beetje een band met ze heb.

Andere mensen vinden het geen probleem om geen rekening te houden met andermans gevoelens. (En hoewel ze zeggen dat ze het ook niet erg vinden dat anderen geen rekening houden met hun gevoelens is dat meestal niet waar - misschien worden ze niet door hetzelfde geraakt maar als je een opmerking maakt die aankomt dan merk je dat bijna iedereen wel eens kwetsbaar is en bepaalde dingen echt niet leuk vindt. Dat kun je dan negeren, maar ik vind dat dus onbehoorlijk.)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:56

Eens met Shadow0.
Ik ben jarenlang bij mijn vriendin thuis over de vloer gekomen, woonde er zowat, en je past je gewoon aan aan hun levensstijl die ik overigens er fijn vond. Kon er altijd mee-eten en slapen maar kreeg ook op mijn sodemieter als het nodig was. Bij mijn Indische schoonfamilie is het weer anders, die zijn erg gesteld op beleefdheid e.d. maar ook daar pas je je aan. En zo hoort het toch te zijn, ik kom in hun huis dus ik pas me aan aan hun normen en waarden en zo vind ik dat ook de mensen van andere afkomsten die hierheen komen zich horen te gedragen. Zo niet dan mag er hard opgetreden worden.
Dat hele Efteling gedoe is voor mij geen woord waard en ze moeten wat mij betreft die hele groep geen minuut mediatijd geven.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:13

Shadow0 schreef:
Sees schreef:
Dat jij dat niet zo voelt zegt namelijk helemaal niets over hoe het bedoeld is.

Het is niet onschuldig als iemand zich er niet prettig onder voelt en je dat weet. Dat lijkt me nogal simpel. Dat iets niet vervelend bedoeld is, betekent niet dat iets niet vervelend kan voelen... en ik persoonlijk vind het niet meer dan redelijk dat je rekening houdt met de gevoelens van anderen.

Maar dat geldt dan toch net zo goed voor jou :o. Jij vraagt dan namelijk of een grote groep mensen zich anders gaat gedragen dan ze in feite zijn?

Ik vind discriminatie ook echt totáál niet te vergelijken met een paar onschuldige grapjes van een paar mannen bij elkaar. En ja ik kan het weten want ik heb heel lang in een mannenomgeving gewerkt. Ik stoorde me er inderdaad niet zo aan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:14

chanicha schreef:
Eens met Shadow0.
Ik ben jarenlang bij mijn vriendin thuis over de vloer gekomen, woonde er zowat, en je past je gewoon aan aan hun levensstijl die ik overigens er fijn vond. Kon er altijd mee-eten en slapen maar kreeg ook op mijn sodemieter als het nodig was. Bij mijn Indische schoonfamilie is het weer anders, die zijn erg gesteld op beleefdheid e.d. maar ook daar pas je je aan. En zo hoort het toch te zijn, ik kom in hun huis dus ik pas me aan aan hun normen en waarden en zo vind ik dat ook de mensen van andere afkomsten die hierheen komen zich horen te gedragen. Zo niet dan mag er hard opgetreden worden.
Dat hele Efteling gedoe is voor mij geen woord waard en ze moeten wat mij betreft die hele groep geen minuut mediatijd geven.

Nou precies dit dus. Die cultuur van grapjes heerste al binnen het bedrijf toen ik er kwam werken. Dan heb ik me toch aan te passen :D?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:33

Sees schreef:
namelijk of een grote groep mensen zich anders gaat gedragen dan ze in feite zijn?

Wat bedoel je met 'anders dan ze werkelijk zijn' - zijn die grappen wie ze zijn?
Volgens mij zijn er twee mogelijkheden: of die grappen zijn onbedoeld en niet zo belangrijk en worden gemaakt door mensen die zich niet bewust zijn hoe dat overkomt, en dan is het echt niet onmogelijk om daar eens bij stil te staan en eea aan te passen. Als je werkelijk goede intenties hebt dan is dat de simpele weg.

Of ze worden gemaakt door mensen die zich juist verbonden voelen met die boodschap en dat soort uitingen als belangrijke expressie zien van zichzelf. Maar... dan telt het onschuldigheidsexcuus niet meer en verbinden ze zichzelf dus wel nadrukkelijk achter het achterliggende gedachtengoed.

Citaat:
Ik vind discriminatie ook echt totáál niet te vergelijken met een paar onschuldige grapjes van een paar mannen bij elkaar. En ja ik kan het weten want ik heb heel lang in een mannenomgeving gewerkt. Ik stoorde me er inderdaad niet zo aan.

Waarom kun jij dat beter weten dan ik? Prima dat jij je er niet aan stoorde, maar dat zegt weinig toch?

Ik denk in elk geval dat ik weinig op heb met het idee dat het niet erg is om dingen te doen die een ander kwetsen als het maar een paar anderen zijn. Dan zet je toch de deur wagenwijd open voor pesten in allerlei vormen - oh, het is er maar 1 per klas, dat is de minderheid, dan is het niet erg.
Zo moeilijk is het echt niet om een beetje rekening met elkaar te houden.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:48

Qimm schreef:

Hoezo zijn er dan mensen trots dat ze Nederlander zijn, of Groninger, Limburger, Fries?

Waarom juichen we voor Oranje (al viel er nu tijdens het EK niet zo heel veel te juichen)?

Je kunt toch trots zijn op je afkomst? Daar begint de eigenwaarde, je bent niet wat anderen van je vinden. Als je blij/tevreden/gelukkig bent met jezelf, dan ben je al een heel eind.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:08

Shadow, ik denk dat jij nu precies de vinger legt op de reden dat deze discussies/nieuwsartikelen mij zo frustreren.

Als ik een opmerking maak die onschuldig is bedoeld, en jij neemt daar aanstoot aan, veranderd dat helemaal niets aan mijn intentie. Natuurlijk zou ik dan vertellen dat dat mijn bedoeling niet was, dat is voor mij absoluut redelijk, en in verreweg de meeste gevallen zal ik daar in het vervolg rekening mee houden.

Het probleem met deze discussie is niet dat mensen aangeven dat ze iets anders opvatten dan het bedoeld is, en dat we daar een discussie over hebben, het probleem is dat er nu retro-actief in meerdere gevallen mensen, tradities of objecten een andere intentie toebedeeld krijgen.
Denk bijvoorbeeld aan het beeld in de Keukenhof, dat de maker ervan aangeeft dat ze het nooit zo bedoeld heeft, was niet genoeg, het moet nog steeds weg, want het is nog steeds zo dat het beledigd, sterker nog, de maker had volgens een grote groep mensen kunen bedenken dat haar intentie helemaal niet zo onschuldig was.

En hier dus ook, er wordt door deze groep meegedeeld aan de Efteling wat hun intentie was met de attracties, en wat hun intenties zijn door deze attracties te laten bestaan.
Dat gaat verder dan "Ik voel het zo, kunnen we daar over praten?"

Op het moment dat je in plaats van over het onderwerp en mensen hun gevoel daarbij discussieert, maar stellig gaat verkondigen dat de intentie anders was, is en zal blijven, dan sluit je ook meteen een goede discussie of een compromis uit.
Bovendien zal een groot gedeelte van mensen die intentie niet herkennen, en zich beledigd voelen omdat ze die nu wel ineens toegeschreven krijgen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:14

Sakura789 schreef:
Qimm schreef:

Hoezo zijn er dan mensen trots dat ze Nederlander zijn, of Groninger, Limburger, Fries?

Waarom juichen we voor Oranje (al viel er nu tijdens het EK niet zo heel veel te juichen)?

Je kunt toch trots zijn op je afkomst? Daar begint de eigenwaarde, je bent niet wat anderen van je vinden. Als je blij/tevreden/gelukkig bent met jezelf, dan ben je al een heel eind.

In snap niet hoe je trots kunt zijn op welke vorm van afkomst dan ook. Dat je het leuk of fijn vindt dat dat je afkomst is vind ik anders dan trots. Trots ben je op prestaties of op iemand anders.
Blij/tevreden/gelukkig zijn met jezelf is niet om je kleurtje/afkomst maar omdat je een tof iemand bent.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:24

Even opnieuw want ik heb altijd ruzie met quoten 8)7 .

Shadow0 schreef:
Wat bedoel je met 'anders dan ze werkelijk zijn' - zijn die grappen wie ze zijn?
Volgens mij zijn er twee mogelijkheden: of die grappen zijn onbedoeld en niet zo belangrijk en worden gemaakt door mensen die zich niet bewust zijn hoe dat overkomt, en dan is het echt niet onmogelijk om daar eens bij stil te staan en eea aan te passen. Als je werkelijk goede intenties hebt dan is dat de simpele weg.

Of ze worden gemaakt door mensen die zich juist verbonden voelen met die boodschap en dat soort uitingen als belangrijke expressie zien van zichzelf. Maar... dan telt het onschuldigheidsexcuus niet meer en verbinden ze zichzelf dus wel nadrukkelijk achter het achterliggende gedachtengoed.

Dat is schijnbaar hun soort humor en dat hoort dus inderdaad bij hen. Aangezien ze het zelf als onschuldig zien (en ook zo bedoelen neem ik dan aan) moeten ze zich dus gaan aanpassen en anders gedragen, op hun tenen lopen, inhouden, hoe je ook wil noemen. Misschien houden ze er al wel rekening mee door nog maar in 60% van de tijd grapjes te maken ipv in 90% van de tijd bijvoorbeeld? In dit geval moet je beiden water bij de wijn doen denk ik.

Shadow0 schreef:
Waarom kun jij dat beter weten dan ik? Prima dat jij je er niet aan stoorde, maar dat zegt weinig toch?

Ik denk in elk geval dat ik weinig op heb met het idee dat het niet erg is om dingen te doen die een ander kwetsen als het maar een paar anderen zijn. Dan zet je toch de deur wagenwijd open voor pesten in allerlei vormen - oh, het is er maar 1 per klas, dat is de minderheid, dan is het niet erg.
Zo moeilijk is het echt niet om een beetje rekening met elkaar te houden.

Nee zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde alleen dat ik uit ervaring praat dus niet 'zo maar' wat roep. Excuus als dat raar overkwam.

Juist. Aanpassen. Dat geldt dan dus ook voor jou .
Laatst bijgewerkt door Sees op 12-07-16 13:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:26

Drifter schreef:
Shadow, ik denk dat jij nu precies de vinger legt op de reden dat deze discussies/nieuwsartikelen mij zo frustreren.

Als ik een opmerking maak die onschuldig is bedoeld, en jij neemt daar aanstoot aan, veranderd dat helemaal niets aan mijn intentie. Natuurlijk zou ik dan vertellen dat dat mijn bedoeling niet was, dat is voor mij absoluut redelijk, en in verreweg de meeste gevallen zal ik daar in het vervolg rekening mee houden.

Het probleem met deze discussie is niet dat mensen aangeven dat ze iets anders opvatten dan het bedoeld is, en dat we daar een discussie over hebben, het probleem is dat er nu retro-actief in meerdere gevallen mensen, tradities of objecten een andere intentie toebedeeld krijgen.
Denk bijvoorbeeld aan het beeld in de Keukenhof, dat de maker ervan aangeeft dat ze het nooit zo bedoeld heeft, was niet genoeg, het moet nog steeds weg, want het is nog steeds zo dat het beledigd, sterker nog, de maker had volgens een grote groep mensen kunen bedenken dat haar intentie helemaal niet zo onschuldig was.

En hier dus ook, er wordt door deze groep meegedeeld aan de Efteling wat hun intentie was met de attracties, en wat hun intenties zijn door deze attracties te laten bestaan.

Op het moment dat je in plaats van over het onderwerp en mensen hun gevoel daarbij discussieert, maar stellig gaat verkondigen dat de intentie anders was, is en zal blijven, dan sluit je ook meteen een goede discussie of een compromis uit.
Bovendien zal een groot gedeelte van mensen die intentie niet herkennen, en zich beledigd voelen omdat ze die nu wel ineens toegeschreven krijgen.

Dit dus. het rekening houden met komt héél erg van een kant lijkt het wel...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:28

Qimm schreef:
In snap niet hoe je trots kunt zijn op welke vorm van afkomst dan ook. Dat je het leuk of fijn vindt dat dat je afkomst is vind ik anders dan trots. Trots ben je op prestaties of op iemand anders.
Blij/tevreden/gelukkig zijn met jezelf is niet om je kleurtje/afkomst maar omdat je een tof iemand bent.

Dat is gewoon een uitleg van trots. In het engels is er onderscheid. Being proud of have pride.
Het eerste is als je inderdaad trots bent op een prestatie , het tweede is als je gevoel van eigenwaarde hebt. Dat je je niet hoeft te schamen voor wie je bent.

Wat de Efteling betreft, de prinsessen komen toch ook niet klagen dat prinsessen verkeerd worden afgebeeld. Streker nog, was het niet een van de Nederlandse prinssen die als prinses verkleed wilde gaan? Dat zegt toch alles, er is onderscheid tussen sprookje/kinderverhaaltje en echt en de Efteling staat voor sprookjes/kinderverhaaltjes en niet voor afspiegeling van werkelijkheid.

Als je naar theme parks in het buitenland gaat zie je dat Nederlands wordt gezien als molentjes, tulpen, kaas en klompen en mensen worden afgebeeld in klederdracht (die meestal ook niet echt klopt). Of met een joint. Maar ik ben nog nooit een Nederlander tegengekomen die aanstoot nam aan dat stereotype.
Mensen die aanstoot nemen hebben wellicht een probleem met hun eigenwaarde en dan is het eigenlijk hun probleem en niet van degene die een stereotye tentoonstelt in de context van een theme park.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:26

Drifter schreef:

Maar dat laatste is nou juist niet aan de orde: in de discussie over racisme was de reactie niet 'dat was mijn bedoeling niet' maar ze zeggen 'jij hebt het verkeerd dat je het zo opvat.' En de reactie was niet 'we zullen daar rekening mee houden' maar 'we gaan ons echt niet aanpassen want dat is overdreven.'

En dat maakt volgens mij alle verschil. Zelfs als zwarte piet bv niet racistisch bedoeld was door de meeste mensen die het jarenlang deel hebben laten zijn van hun feest, is de keuze om het in stand te houden met een heleboel opzettelijk kwetsende reacties dat namelijk wel. De goede intenties zijn niet meer vol te houden als je ze niet gebruikt om iets te veranderen.

Citaat:
het probleem is dat er nu retro-actief in meerdere gevallen mensen, tradities of objecten een andere intentie toebedeeld krijgen.

Maar da's dus deels de manier waarop verdedigers het tot iets persoonlijks maken - en daarmee de discussie blokkeren.
Terwijl we het ook bij de situatie kunnen houden: kunnen constateren dat bepaalde dingen wel problematisch zijn, of kwetsend, of bijdragen aan het in stand houden van het gevoel dat donkere mensen essentieel anders zijn dan lichte mensen, zonder dat we daarbij de persoon aanvallen. Zoals ik al ergens schreef is het niet belangrijk of de Efteling-directeur wel of niet een net mens is, wat belangrijk is is de vraag of de situatie aanvaardbaar is.
Dat geldt ook voor dat kunstbeeld: de vraag is niet per se of de kunstenaar wel of niet kwade bedoelingen had, want nee, ik denk niet dat ze die had. Maar de vraag is of dat soort beelden niet meer nadeel dan voordeel hebben - hoe onbedoeld ook. Je kunt ook onbedoeld dingen doen die desondanks niet wenselijk zijn, en zoals ik al heb proberen uit te leggen zouden we het gewoner moeten vinden om daar open voor te staan ipv defensief te reageren. Probeer de ander te horen ipv uit te leggen waarom ze het helemaal verkeerd zien.

Citaat:

Ja, dat gaat op dit moment veel verder dan dat ja. Maar het is wel goed om te beseffen dat dat dus niet uit het niets verschenen is, maar is ontstaan in een situatie waarin goed naar elkaar luisteren al een tijd lang geen gewoonte was. En ook nu - het zijn niet alleen de protesters die hun punt onsubtiel maken, het zijn ook de media die met graagte weer een relletje aanhalen, en daarna een gigantisch podium bieden aan allerlei columnisten enzo die vooral uitleggen waarom ze het helemaal niet willen snappen.

Op elk moment kunnen we nog steeds kiezen om een andere manier van communiceren te zoeken - maar elke keer weer kiezen we er als maatschappij voor om liever afwijzend te blijven dan open.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:44

Lusitana schreef:
Qimm schreef:

Dat is gewoon een uitleg van trots. In het engels is er onderscheid. Being proud of have pride.
Het eerste is als je inderdaad trots bent op een prestatie , het tweede is als je gevoel van eigenwaarde hebt. Dat je je niet hoeft te schamen voor wie je bent.

Wat de Efteling betreft, de prinsessen komen toch ook niet klagen dat prinsessen verkeerd worden afgebeeld. Streker nog, was het niet een van de Nederlandse prinssen die als prinses verkleed wilde gaan? Dat zegt toch alles, er is onderscheid tussen sprookje/kinderverhaaltje en echt en de Efteling staat voor sprookjes/kinderverhaaltjes en niet voor afspiegeling van werkelijkheid.

Als je naar theme parks in het buitenland gaat zie je dat Nederlands wordt gezien als molentjes, tulpen, kaas en klompen en mensen worden afgebeeld in klederdracht (die meestal ook niet echt klopt). Of met een joint. Maar ik ben nog nooit een Nederlander tegengekomen die aanstoot nam aan dat stereotype.
Mensen die aanstoot nemen hebben wellicht een probleem met hun eigenwaarde en dan is het eigenlijk hun probleem en niet van degene die een stereotye tentoonstelt in de context van een theme park.

_/-\o_ _/-\o_

Dit is precies waar het om draait.

En dat is 9 van de 10 keer met diegene die zich achtergesteld voelen.