verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:51

Janneke2 schreef:
Shenavallie schreef:
Mijns inziens lost het helemaal niets op om de vluchtelingen in Europa op te vangen, maar zal het probleem in het oorlogsland opgelost moeten worden. Normaliter bemoeit Amerika zich daar dan mee, maar..... zolang er voor Amerika niets te halen valt (lees: olie of andere belangrijke grondstoffen) zal het probleem in het oorlogsland niet opgelost worden: zij sturen daar geen militairen naar toe. Daarentegen zullen de Amerikanen wel op afstand blijven roepen dat Europa de vluchtelingen moet opvangen. Zelf zitten ze te ver weg om de stroom op te vangen en naar alle waarschijnlijkheid vinden ze dat wel prima zo. Wellicht een aanname, maar het is een sterk onderbuik gevoel.

Deels ben ik het met je eens.

Obama heeft een kleine revolutie op zijn naam staan: de US of A zijn zelfvoorzienend geworden mbt hun energie.
Dat scheelt idd enorm.
Ten goed of ten kwade, dat is een volgende vraag. (Nogal wat dictators werden hetzij neergezet, hetzij in het zadel gehouden, omdat de US of A olie nodig had. De grote vraag na de aanslagen op de twin towers luide dan ook "why do they hate us so much...?" - en dat had hier wel mee te maken. )

En tja, het zo het netste zijn, als de oorlogen in Syrie, Oegoeristan, Tibet, etc gewoon door de VN werden opgelost, daarvoor hebben we tenslotte de VN.
Maar tja, dan moet China wel toestemming geven, en bij in elk geval deze 3 gebie2 is dat expliciet niet aan de orde.

Dus of "het land lost het zelf op", wat generaties kan duren, of een x aantal andere landen moeten allerlei dingen doen om de vluchtelingen op te vangen.

Persoonlijk heb ik nog niets van Obama gehoord in de categorie dat we vluchtelingen moeten opvangen, ook in zijn eigen land is dat een heikel fhema (ivm de oorlog in Mexico).

Mee eens wat het VN-verhaal betreft. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:53

Sammie schreef:
Hoewel een mening -en dat is het, het is niet de waarheid maar een mening, in dit geval gedeeltelijk de jouwe... Zo zie ik namelijk zeer weinig paralellen- altijd gegeven mag worden is hij niet altijd gepast om te geven.. Simpeler kan ik het niet voor je maken. :)

Simpel hoeft niet en vraag ik ook niet.

Gesteld, dat je geen onderduikers verraad, gesteld dat je geen staatsgeheimen prijs geeft, ambtsgeheimen schendt -
in NL heb je de vrijheid om te zeggen wat je wilt.

(Hoe gepast het is, laat ik verder over aan ieders smaak en fijngevoeligheid. )

Dus als jij geen paralellen ziet, dan is dat zo.
Persoonlijk zie ik dat anders, maar dat kan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:55

@ Janneke Nee je bent niet duidelijk.. Anders had ik dat niet aangegeven. Ik snap de ballen niet van jouw reacties op mijn tekst.. En woede? Ik lees tekst.. Dat jij die woedend typt doet mij niks en ben ik ook totaal niet van onder de indruk.. Ik lees tekst en wat ik lees is houtje touwtje voor mij.. Dus dat geef ik aan.. Ik sta redelijk neutraal in elke opmerking die hier geplaatst wordt, nochtans dat probeer ik. Juist omdat dit een lastig onderwerp is met heel veel informatie en imo geen duidelijke kant en klare oplossing. Mensen bijvoorbaat uitsluiten is dan niet bepaald verstandig.. Dat jij woedend bent maakt geen indruk en komt ook niet over.. Dat je zo vaag typt kan wel een verklaring zijn. Voor mij part zit je in een roze tutu achter je computer, iPad of telefoon.

Die hele discussie over bijstand is gewoon te volgen als je het betreffende relaas vanaf het begin leest. Dan is die aanhaling gewoon logisch, maar verder kan ik echt niks met jouw opmerkingen. Dat is geen onwil, maar ik kan jou totaal niet volgen. Echt niet.. Ik zou haast willen vragen of je familie bent van een andere Bokker.. Die heeft ook de neiging om qua teksten compleet onnavolgbaar te zijn.

En ook niet vervelend bedoeld, maar ik ga ook niet verder off-topic meer door een discussie te houden over hoe te discussiëren. Daar vind ik het onderwerp iets te belangrijk en te interssant voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:02

Sammie schreef:
Calais is al lang niet meer interssant voor de gemiddelde media. Het grote gros daar is letterlijk enkel en alleen de illegale migrant alias gelukszoeker. Er zijn zoveel verhalen over de schandalige gedragingen in Calais die nooit de media hebben gehaald. Enkel goed zoeken in kleine berichtjes en buitenlandse berichtjes leren je daar van de situatie. Wat het nieuws wel haalde was veelal zielig.. Evenals wat er nu in Griekenland, Hongarije etc gebeurd. Het gros wat je ziet op tv zijn de zielige verhalen.. De andere kant wordt maar mondjesmaat belicht of moet je zelf goed zoeken. In dat kader snap ik wel dat heel veel mensen niet verder kunnen komen dan och wat zielig en kom maar hier heen.

Maar toch.. De mensen in Calais en de mensen in Griekenland hebben een andere achtergrond. Die tweede groep heeft veelal, lang niet allemaal, wel een oorlogsverleden.

1) Waar denk je, dat de mensen in Calais vandaan komen? Doorgaans horen ze tot dezelfde groepen vluchtelingen. Nergens voor nodig om ze gelukszoekers te noemen. Ook op bokt leert niet iedereen makkelijk Frans, Hongaars (Magyar, lijkt o . Turks en Fins) of Duits, dus wil men naar Engeland, want die taal spreken ze al.

2) Wat maakt een mens ""illegaal""?
Antwoord: niets.
Hoogstens kan iemands verblijf illegaal zijn. (Of gedrag, zoals een bank overvallen, gijzelen of lasteren.)

3) Om begrijpelijke redenen gaan sommige mensen erg ver.Van tijd tot tijd klimt iemand op een trein en wordt geëlektrocuteerd. Niets inde krantenkoppen. Vrachtwagens indringend: het hoort niet, maar je kunt toch ook niet je hele leven daar blijven. ...

4) Wat precies is er eigenlijk zielig?
Ik vind het nogal een neerbuigende uitdrukking.
Wellicht kunnen we het betr hebben over "deerniswekkend"?
Dat is het zeker.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:04

Sammie schreef:
@ Janneke Nee je bent niet duidelijk.. (...)Dat is geen onwil, maar ik kan jou totaal niet volgen. Echt niet.. Ik zou haast willen vragen of je familie bent van een andere Bokker.. Die heeft ook de neiging om qua teksten compleet onnavolgbaar te zijn.

En ook niet vervelend bedoeld, maar ik ga ook niet verder off-topic meer door een discussie te houden over hoe te discussiëren. Daar vind ik het onderwerp iets te belangrijk en te interssant voor.

Ik vind jouw off. topic opmerkingen over mijn eventuele familie beslist te ver gaan.
Volgende keer tem ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:07

vuurneon schreef:
Leffroi schreef:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... cation=ufi

Tja, ik weet niet zo goed wat ik er nu nog van moet vinden. Het maakt me woedend! Nogmaals, nee, de foto raakt me niet en zal me ook niet raken, maar DIT raakt me wel, op een hele verkeerde manier en dwingt me nog meer afstand te nemen van dit hele gebeuren. Noem me hart(eloos) maar hier kan IK van walgen.

Hebben ze hem ook even andere schoenen aangedaan zeker... kijk maar eens goed naar de schoenen van dit kindje en die van Aylan. Er vinden wel meer kinderen de dood helaas.

Desnoods is de hele foto in scène gezet.

Feit blijft, dat veel mensen van alle leeftijden verdrinken, op weg naar Fort Europa.
Aandacht voor deze vreselijke kwestie is goed.

Als dat nu pas komt door een foto is dat matig, want iedereen kon die al jaren weten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:17

AH.. De mensen uit Calais komen voornl. Uit Eritrea, Libië, Pakistan en een aantal hele kleine minderheden zoals Irak en wat andere Afrikaanse landen en ja een aantal Syrische ook. De grooste groep is daar gekomen via italie. Vanuit Libië zijn ze met de boot naar italie gegaan. Die weg is gedeeltelijk, maar niet helemaal nu afgesneden omdat de controle op die route nu strenger is. En dus verzinnen de smokkelaars een andere route.

Niet op elke slak zout leggen. Zij zijn volgens de wet illegaal, dan weet je heel goed wat er mee bedoelt wordt. Volgens onze normen kun je hier spreken over een illegale migrant. Immers zijn zij hier gekomen op een wijze zoals het niet hoort.

Punt drie.. Iets begrijpen en snappen is iets heel anders dan het gedrag accepteren of normaal vinden. Ik begrijp het gedrag heel goed. Ze hebben niks anders te verliezen en de hele dag de tijd om een nieuw poging te wagen. Maar dat maakt het nog steeds niet goed. Toen niet, nu niet en in de toekomst niet.

Punt vier.. Weer die slak met zout..

De mensen in Calais zijn imo gelukszoekers.. Een normale term die evenals illegale migrant gewoon van toepassing is.. Een kijkje in hun daaglijks reilen en zeilen verklaard namelijk waarom. Ten eerste horen ze hier niet te zijn, ze komen nagenoeg van een plek waar ze een prima leven hadden. Waar ze bijv. gewoon werk, vrienden, geld, een huis etc. hadden. Enkel de smoesjes van ga naar Europa ga naar de uk en je krijgt zoveel meer heeft ze deze kant op doen drijven. Voor een uitgebreider betoog verwijs ik je e chter naar een recent topic over Calais. Dat staat ergens op lzp of nm. Het heeft niks met de taal te maken! De meeste spreken Frans, maar ze blijven niet in Frankrijk. Ze willen naar Engeland, omdat dat land het Schengen verdrag niet heeft getekend. De opvang voor asielzoekers is daar dus heel anders dan elders in Europa. :)

De mensen die nu via Turkije naar Griekenland komen zijn nagenoeg bijna allemaal Syriërs. Niet allemaal, maar dat aantal is wel redelijk verwaarloosbaar, dus laten we gewoon zeggen dat het Syriërs zijn. In Syrië heerst in het grootste gedeelte oorlog. In sommige gedeeltes dan weer niet, in anderen wordt alles aan puin geschoten. Dat geeft de verschillende achtergronden weer in Calais en de mensen die nu via Griekenland binnen willen komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:27

papagroom schreef:
Feit is dat er duizenden mensen verdrinken,en wereldwijd miljoenen op de vlucht zijn...Hoe creeeren we een betere wereld....dat krijgen we heus niet voor elkaar....maar er over na denken kan beslist geen kwaad,en je betrokkenheid tonen al helemaal niet

Heb je mijn link gelezen?Dat er op de kust van Australie geen dode mensen meer liggen?
Als je de mensensmokkelaars aanpakt en je zorgt dat ze niet Europa binnen kunnen komen verdrinkt er echt niemand meer.
Wel voor hulp zorgen in het land zelf uiteraard.Met scholing ,huizen en gezondheidszorg.Geen kamp dus.En bewaakt zolang het nodig is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:27

geerke schreef:
papagroom schreef:
Feit is dat er duizenden mensen verdrinken,en wereldwijd miljoenen op de vlucht zijn...Hoe creeeren we een betere wereld....dat krijgen we heus niet voor elkaar....maar er over na denken kan beslist geen kwaad,en je betrokkenheid tonen al helemaal niet

Heb je mijn link gelezen?Dat er op de kust van Australie geen dode mensen meer liggen?
Als je de mensensmokkelaars aanpakt en je zorgt dat ze niet Europa binnen kunnen komen verdrinkt er echt niemand meer.
Wel voor hulp zorgen in het land zelf uiteraard.Met scholing ,huizen en gezondheidszorg.Geen kamp dus.En bewaakt zolang het nodig is.

+:)+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:34

Janneke2 schreef:
1) ...maar geen bezet land had zo'n hoog percentage van vermoorde Joodse bewoners als NL.

Hoe bedoel je dit?
Ca 102.000 joden uit Nederland zijn vermoord, dit is ca 75% van de joodse bevolking in Nederland.
Ten opzichte van 3.000.000 joden uit Polen. Dit is ca 90% van de joodse bevolking in Polen....

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:42

KimD schreef:
Heel eerlijk? Het doet me helemaal niks, ik ben geen mensenmens en kan hier dus ook zonder emotie heen kijken.

Ik ben overigens ook zo'n racist die tegen vluchtelingen is. Niet zozeer dat ik die mensen geen beter leven gun / wil bieden, maar ik vind wel dat geholpen moet worden op de plek waar het knelt, in hun eigen land.

Ik ben afgehaakt na 2 pagina's, maar precies dit is wat ik denk.

Daarnaast heb ik iemand zien lezen, mobieltjes zijn daar spot goedkoop. Dus... jij gaat emigreren, je zit op een boot met (weet ik veel) 60 man op een boot, er is geen ruimte voor spullen, maar je neemt wel je telefoon mee waar je geen f*ck aan hebt omdat je geen geld heb beltegoed?

Goed, veel vluchtelingen komen zonder telefoon, zonder überhaupt iets. Ze komen hier in Nederland in een, naar mijn inziens, een veelte warm bad. Ik heb familie werken in de vluchtelingen branche en mijn oren staan nog regelmatig te klapperen. Velen krijgen een huis/appartement toegewezen met alle voorzieningen van dien. Geen tv aanwezig? Prima dan koop je toch een nieuwe tv, wij betalen? Heb je geen auto om op de plek te komen waar je heen wilt? Geen probleem, hier heb je een auto (weliswaar geen nieuwe, maar toch). Ah ben je je telefoon verloren, kijk eens hier heb je een mooie smartphone. Is er nieuwe familie gearriveerd, ja hoor prima, die mag ook wel blijven. De buren die overigens wel een paar honderd euro in de maand aan huur betalen hebben waarschijnlijk toch geen overlast van mensen die een heel ander ritueel hebben. (En dat merk je, als er naast jou 10 personen wonen en jij moet gewoon om half 5 je bed uit voor je werk). Nee ze verdienen geen geld, dat gaat immers niet omdat ze illegaal zijn, maar dat betekend niet dat ze (naar mijn inziens) recht hebben op alles.

Dit gaat al jaren zo en ik heb het idee dat het alleen maar erger wordt. Hoeveel mensen uit ons eigen land zitten er wel niet te wachten tot ze een kamer/huis kunnen huren? Hoeveel mensen hier moeten van alles doen om aan hun eten te kunnen komen? Hoeveel gezinnen werken hun eigen wel niet in de rondte om rond te kunnen komen en voor hun gezin te werken.

Nederland wil altijd maar de beste en de eerste zijn in het helpen met mensen. Waarom? We zijn een klein ielig landje met nu al maar liefst 17 miljoen inwoners. We zijn overvol, alle natuur is langzaam aan het verdwijnen. Er is geen plek meer voor onze eigen mensen, maar andere mensen opvangen en helpen doen we natuurlijk maar al te graag.
Voorbeeld:
Duitsland, een land wat ongeveer 6x zo groot is, vangt hetzelfde aantal vluchtelingen op. Echter heeft Duitsland dan wel meer inwoners, ze hebben er ook ruimte voor.
Ijsland, ik denk, 3x zo groot als Nederland met 322.000 inwoners. Ja, Ijsland hoort niet bij de EU maar heeft wel samenwerkingsbanden met de EU.

Er zijn genoeg plekken waar vluchtelingen over verdeeld kunnen worden, maar omdat wij Nederlanders zijn en graag overal in willen uitblinken (Goed streven) willen wij veel vluchtelingen opvangen. Waarom kan Nederland niet een keer zeggen, dit is genoeg voor ons, we kunnen het niet meer aan!

En last but not least, uiteraard kunnen de vluchtelingen het beste geholpen worden in hun eigen land. Als jij een lekkage hebt in je afvoer, draai je toch ook niet de waterkraan dicht en zeg je vervolgens " Lekkage opgelost"? (Hmmm misschien lopen er wel zulke techneuten rond, maar dat terzijde).

Edit: Geerke, helemaal mee eens!

LadyMadonna

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:49

Ik draai de kraan dicht tot er een monteur komt die het kan maken.... :)*

Verder vangt nl absoluut niet de meeste mensen op. Ook niet verhoudingsgewijs...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:54

chevax schreef:
Ieder mag zijn mening hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat de mensen die zo ongenuanceerd zeggen "interesseert me niet" zichzelf recht in de spiegel aan kunnen kijken. Schandalig. Los van alle gekopieerde artikelen etc, schaam je om dergelijke uitspraken te doen. Is dit een vorm van internet-stoerdoenerij? Zie mij eens mooi (anoniem) een afschuwelijk gebrek aan mededogen hebben?
Ik hoop dat zulke mensen ook geen sa's aanvragen voor hun, in het licht van de vluchtelingenproblematiek en al het leed, totaal onbenullige problemen.

In wat voor wereld leven wij in godsnaam?

Zo reageert er iemand boven jou dat het toch vreselijk is dat aan stierenvechten niets gedaan wordt en dat dit zielig is.
En op facebook vloog iemand op de kast dat het allemaal uitkeringstrekkers zijn terwijl zij rond moeten komen van 1 euro per persoon per dag en dat ze maar wat graag uit nederland zou vertrekken als ze kon.
Ik mag wel eerlijk van mezelf zeggen dat ik opensta voor andere meningen en niet snel oordeel, maar kan daar echt zóó boos om worden.... -:(-

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:56

@LadyMadonna, waar lees jij dat ik zeg dat wij de meeste mensen opvangen? Ik beweer alleen dat er landen zijn met veel meer ruimte. Uiteraard zijn er landen die volgepropt worden met vluchtelingen, maar dat hele verhaal geldt ook voor die landen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:01

Dan begrijp ik je wellicht verkeerd, maar alsnog klopt je post niet. Duitsland vangt evenveel op?

Afbeelding

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:07

LadyMadonna schreef:
Dan begrijp ik je wellicht verkeerd, maar alsnog klopt je post niet. Duitsland vangt evenveel op?

[ [url=m/lvEnHZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hmm ja dat is misschien een foutje :Y) Maar alsnog... heb even uitgerekend. Duitsland is ongeveer 387.000 km2 en Nederland 41.000 km2.
Als je dit uitrekent past Nederland dus 8,7 in Duitsland. Echter hebben zij 4x zoveel vluchtelingen.
Kortom als het verhoudingsgewijs zou zijn, zouden ze 8x (in totaal) zoveel vluchtelingen op moeten vangen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:08

papagroom schreef:

Dat verdrinken en miljoenen op de vlucht is precies waar de IS op uit is.
Ik denk dat die mensensmokkelaars bij de IS horen, al dat geld wat ze ermee verdienen gaat naar de IS en hun maar lachen om Europa en al die (verdronken) vluchtelingen.
Overal in de wereld verwarring, angst en niemand weet er echt raad mee, dat is precies waar ze op uit zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:10

Als ik de berichtgeving goed lees vangt Duitsland momenteel de meest op qua verhouding van het aantal vluchtelingen. Dat is ook de reden dat ze nu naar Duitsland willen. Daar hebben ze positief nieuws over gehoord.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:12

Sammie schreef:
Als ik de berichtgeving goed lees vangt Duitsland momenteel de meest op qua verhouding van het aantal vluchtelingen. Dat is ook de reden dat ze nu naar Duitsland willen. Daar hebben ze positief nieuws over gehoord.

In de grafiek is terug te zijn dat Duitsland de meeste vluchtelingen opvangt, maar verhoudingsgewijs zijn ze dat op dit moment niet ;)

Vind trouwens ook dat als je vluchteling bent, dat je geen eisen mag stellen aan het land. Zo goed als elk land in Europa biedt veiligheid dus waarom perse naar Duitsland, Engeland of weet ik veel waar willen.
Edit: Waarom kan je niet blij zijn met het land waar je terecht komt? Of naar toe verwezen wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:18

Die eisen stellen ze, omdat ze beloofd wordt dat ze in Utopia terecht komen....
Goed? Nee... Begrijpbaar? Ja...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:20

LadyMadonna schreef:

ik begrijp het ook...zou hetzelfde doen :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:23

Ik begrijp het ook, zeer zeker. Maar het is wat geerke en ladymadonna zegt. Goed is het niet.

Naar verhouding van de Duitse bevolking vangen ze misschien niet de meeste op, maar naar verhouding van het aantal vluchtelingen wel. Dan lees ik die grafiek toch wel goed?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:24

geerke schreef:
LadyMadonna schreef:

ik begrijp het ook...zou hetzelfde doen :j

Als jij in staat bent om eisen te stellen waar jij perse naartoe wilt, dan geloof ik niet dat jij je levens bedreigd voelt. Als jij met je ene voet op de dood staat en met het andere op leven, dan doe jij alles om er voor te zorgen dat die andere voet op leven komt te staan. En het maakt je dan geen **** uit of dat in Spanje, Duitsland, Nederland of whatever is.

Als het Utopia van de tv is, dan zijn de verwachtingen erg laag :+ Nee grapje. Ergens snap ik het wel, maar alles is daar zo slecht, dat ongeveer elk Europees land voor hen het Utopia is.

@Sammy, ja zo lees je het goed. Ik dacht in verhouding tot.. grootte, inwoners etc.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:29

Maar ik heb hier de Trouw liggen, als je die foto op de voorpagina ziet van die hele groep vluchtelingen, lopend op de snelweg.
Daar zie je geen wanhopige mensen bij, allemaal jonge, goed geklede en goed doorvoede mensen en vrolijke gezichten.
Door de verhalen die ze kennen zijn ze op weg naar het land waarvan ze denken het meest te zullen krijgen en waar ze het snelst een beter leven kunnen opbouwen.
Nou ja, misschien zou iedereen die jong en gezond was en geld heeft om die reis te betalen hetzelfde doen, als je uit zo'n gebied komt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 05-09-15 18:34, in het totaal 3 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:30

LadyMadonna schreef:

ik begrijp het ook...zou hetzelfde doen :j[/quote]

Als jij in staat bent om eisen te stellen waar jij perse naartoe wilt, dan geloof ik niet dat jij je levens bedreigd voelt. Als jij met je ene voet op de dood staat en met het andere op leven, dan doe jij alles om er voor te zorgen dat die andere voet op leven komt te staan. En het maakt je dan geen **** uit of dat in Spanje, Duitsland, Nederland of whatever is.

Als het Utopia van de tv is, dan zijn de verwachtingen erg laag :+ Nee grapje. Ergens snap ik het wel, maar alles is daar zo slecht, dat ongeveer elk Europees land voor hen het Utopia is.

@Sammy, ja zo lees je het goed. Ik dacht in verhouding tot.. grootte, inwoners etc.[/quote]

helemaal waar....maar als ik gewoon in een relatief veilig land ben en ik krijg door dat het in Duisland helemaal super is,opleiding,huis,geld...dan ga ik daar toch naar toe?
Je kunt het die mensen absoluut niet kwalijk nemen,neem het de regeringen maar kwalijk,het is alleen jammer dat de echte oorlogsslachtoffers in Syrie verhongeren.