Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:37

Celiien schreef:
Teouwens [naam], misschien dat het al genoemd is hoor daar niet van (niet alles gelezen). Maar hoe kan het dat je 3 paarden hebt (en zover ik weet bezig met een vierde), terwijl je in de [***] zit? Ik bedoel ieder zijn plezier, maar tzt 4 paarden? Uiteraard een werkende vriend maar toch?! Je zal toch zelf ook snappen dat menig mens daar zinn wenkbrauwen bij optrekt? En dan houden we even je ziekte en ziektebeeld buiten beschouwing: een persoon zonder werk in de [***] (for whatever reason) die 4 paarden heeft? Maar wel kan fotograferen en daar shoots voor doet? (Neem aan dat dat niet bij de belastingen wordt aangegeven?)

Nogmaals niet op de man bedoeld, maar ik neem aan dat je wel snapt dat dat bij menig persoon raar over komt? En dan hoef ik geen verhaal over wat je hebt, welke ziekte etc. Maar gewoon straight to the point?
Dat is inderdaad al genoemd en uitgebreid antwoord op gegeven. ;)

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:39

Sunrise_ schreef:
Ayasha schreef:
Tuurlijk joh. :D ik heb het niet echt nodig maar het is wel zo makkelijk. :j

Waarom zo aangevallen? Er wordt toch duidelijk gezegd dat er heel veel mensen wel recht op hebben? Daar val jij toch gewoon onder?

Ik snap haar wel een beetje, er zijn een paar mensen die doen alsof maar 1% van de afgekeurde mensen daadwerkelijk niet kunnen werken en de rest aanstellers zijn die niet hard genoeg hun best doen. (Ik bedoel jouw niet hiermee, ik probeer alleen uit te leggen waarom ik denk dat ze zo reageerde.)
En tegen degene die zegt dat ons zorgstelsel doorgeslagen is, ik kan je zeggen dat het niet zo is. Nederland is een land die meestal gelukkig op tijd een (psychische) ziekte kan ontdekken en meestal zo dusdanig kan helpen dat die mensen nog aan het werk kunnen. Dit is ook de reden dat Nederland 1 van de landen is met het minste zelfmoord door (psychische) ziektes. Nederland faalt zelfs soms nog, er was laatst op tv dat een oudere meneer die geheel verlamd was met Wajong ineens die niet meer kreeg omdat hij zogenaamd had moeten weten dat hij verlamd had kunnen raken en het huis waarin hij leefde dus nooit had kopen. (Hij was verlamd geraakt met een ongeluk dus onmogelijk te voorspellen)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:41

Je bedoeld het gedeelte over het feit dat vriend paarden betaald en jij huishouden?
Erg leuk en aardig, maar daar is nog steeds de vraag niet mee beantwoord.

Vind jij het, als je het eens van een afstand bekijkt, correct dat iemand in de Wajong samen met vriend, 4 paarden heeft, flinke camera's heeft, ik neem aan zwart bij (probeert) te verdienen? Gewoon objectief, zonder te kijken naar wat diegene allemaal heeft gehad of wat dan ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:42

Celiien schreef:
Je bedoeld het gedeelte over het feit dat vriend paarden betaald en jij huishouden?

Vind jij het, als je het eens van een afstand bekijkt, correct dat iemand in de [***] samen met vriend, 4 paarden heeft, flinke camera's heeft, ik neem aan zwart bij (probeert) te verdienen? Gewoon objectief, zonder te kijken naar wat diegene allemaal heeft gehad of wat dan ook?
Op zulke aannames ga ik niet in, Celiien... :n Je mag je vraag nog een keer op een normale manier stellen en dan wil ik hem best beantwoorden, maar niet op deze manier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:42

Sunrise_ schreef:
Ayasha schreef:
Tuurlijk joh. :D ik heb het niet echt nodig maar het is wel zo makkelijk. :j

Waarom zo aangevallen? Er wordt toch duidelijk gezegd dat er heel veel mensen wel recht op hebben? Daar val jij toch gewoon onder?

Omdat ik het ide kreeg dat melanie vindt dat als je jezelf verdedigd je het dan vast niet zo nodig hebt want dan zou je jezelf niet moeten verdedigen. :)

Palmera; mijn paarden houden me niet in leven maar mijn dokters raden wel aan om daar vooral mee door te gaan en ik wil je wel uit leggen waarom. :)
Puur medisch gezien zou ik een kasplantje moeten zijn, dokters weten nog steeds niet hoe ik doe wat ik doe maar wat ze wel weten is dat die paarden een hele grote drijfveer geweest zijn en nog steeds zijn. Toen ik wakker werd en niks meer kon was mijn enige gedachte 'ik wil weer rijden'. Mijn dokter zei toen 'zullen we beginnen met lopen?' en legde me uit (ik had immers het e.e.a gemist) dat lopen al een flinke uitdaging zou kunnen worden. Mijn gehele revalidatie heeft er maar een ding door mijn hoofd gespookt; Ik wil weer rijden...
mijn chirurg en neuroloog zijn er van overtuigd dat die drijfveer er voor gezorgd heeft dat ik sta waar ik nu sta al begrijpen ze dat nog steeds niet. Maar wat ze wel weten is dat de beweging en de motivatie die die dieren me geven onmisbaar is voor mijn welzijn. Ik heb overigens nog proberen te werken maar nadat ik de derde keer opgenomen werd met een black out vond mijn neurologe dat niet meer verantwoord. Zij vroeg me letterlijk (en later de neuropsychologe ook) of ik me niet kon neer leggen bij stoppen met werken, of ik niks met de paarden kon als bezigheid. Geen druk, rusten wanneer ik wilde.. Maar toestemming om te werken kreeg ik niet meer. Die twee uurtjes per dag die ik bij de paarden spendeer zijn ook vermoeiend, daarna kom ik thuis en ga ik eerst een uurtje op de zetel rusten. Zou ik de paarden niet hebben zou ik denk ik veel minder buiten komen want dan zou het veel makkelijker zijn om te zeggen 'ik blijf gewoon heel de dag rusten' want buiten komen, op staan enz is wel degelijk iets wat me moeite kost, maar omdat de paarden iets zijn waar ik naar uit kijk kom ik wel buiten. Zou ik die drijfveer, die extreem was, niet gehad hebben bij mijn revalidatie, zou ik niet zo hersteld zijn. Mijn chirurg beweerd nog steeds dat die paarden, dat willen rijden, de voornaamste reden is dat ik zo hersteld ben. De kans is reëel dat ik veel hulpbehoevender zou gebleven zijn zonder die motivatie. k kan dus best leven zonder paarden maar voor mijn functioneren zijn ze wel degelijke essentieel en voor mijn herstel zijn ze onmisbaar geweest.
En dit mag iedereen onzin vinden zoveel ie wil. :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:45

Hoop niet dat dit topic alsnog ontspoort: over een partner met inkomen: zo dacht ik er dus vroeger ook over, en daarom heb ik mijn uitkering stop laten zetten (ook omdat ik hoopte ooit wel gezond te worden). Nu ben ik veel ouder en denk er inmiddels toch wat genuanceerder over. Mijn man, destijds vriend, ging ermee akkoord, maar wat nou als je partner zegt dat hij geen zin heeft om altijd maar alleen verantwoordelijk te zijn voor inkomen?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:48

Celiien schreef:

Vind jij het, als je het eens van een afstand bekijkt, correct dat iemand in de Wajong samen met vriend, 4 paarden heeft, flinke camera's heeft, ik neem aan zwart bij (probeert) te verdienen? Gewoon objectief, zonder te kijken naar wat diegene allemaal heeft gehad of wat dan ook?

Bijverdienen met shoots doet ze niet (terug te vinden ergens in dit topic), maar ik snap jouw punt wel.

Want waar het dan op neer komt, is dat ik het vreemd vind dat iemand WAJONG krijgt terwijl diegene een partner heeft die (blijkbaar) meer dan genoeg verdient om samen van rond te komen. Blijkbaar zo veel, om 3 paarden te kunnen kopen en onderhouden. Niet zo zeer op jou gericht KBK, maar als situatie schets.

Overigens wordt hier meerdere malen gezegd dat je echt niet zomaar WAJONG krijgt, dat je echt wel wat moet hebben. Dat klopt, maar niet alle mensen met een WAJONG uitkering kunnen absoluut niet werken. Ik ken 4 mensen met een WAJONG uitkering, 1 daarvan is zo goed als blind, kan daarmee geen baan vinden. Op zich begrijpelijk vind ik. 2 daarvan (waarvan 1 een familielid) werken gewoon en krijgen aanvullend een uitkering. En 1 daarvan, kan de hele dag gamen en woont nog thuis, en krijgt een volledige WAJONG uitkering.
Sorry hoor, maar als je de hele dag kan gamen en daarbij kletsen met allerlei online vrienden, kan je ook wel ander werk doen waar je eventueel niet bij na hoeft te denken of sociaal voor hoeft te zijn (sociaal is ze niet helemaal goed). Deze persoon is gewoon écht zo vreselijk lui en kan lekker profiteren van thuis, spaarrekening opbouwen met de uitkering en verder gewoon lekker gamen de hele dag 8)7 En nee, dit zijn geen aannames, de persoon in kwestie staat dicht bij mij om het zo maar te zeggen.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 17-05-15 17:52, in het totaal 2 keer bewerkt

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:49

Wat ik nog de grootste grap vind.....werken is toch niet alleen een moetje? het is toch ook fijn om voor jezelf te kunnen zorgen? onder de mensen te zijn? Net alsof de hele dag thuiszitten leuk is????
Ik werk al jaren, sinds mijn 19e om precies te zijn. Nu heb ik afgelopen januari een driedubbele beenbreuk opgelopen (op mijn werk notabene), ben geopereerd en nu revaliderende. Ik ben dus nu 3.5 maand thuis. Nou....gadverdamme! ik verveel me de touwtjes, voel me eenzaam en compleet nutteloos. Hoe erg moet het zijn als je dus veel langer verplicht (ontslagen, ziek en zeer enz) thuiszit?
Ik zie werk ook als een sociaal gebeuren, ik voel me dan voldaan als ik heb gewerkt. Nu absoluut niet...thuiszittend. Het gaat toch niet alleen maar om het geld????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:52

Thesserd schreef:
Celiien schreef:

Vind jij het, als je het eens van een afstand bekijkt, correct dat iemand in de [***] samen met vriend, 4 paarden heeft, flinke camera's heeft, ik neem aan zwart bij (probeert) te verdienen? Gewoon objectief, zonder te kijken naar wat diegene allemaal heeft gehad of wat dan ook?

Bijverdienen met shoots doet ze niet (terug te vinden ergens in dit topic), maar ik snap jouw punt wel.

Waar het dan op neer komt, is dat ik het vreemd vind dat iemand [***] krijgt terwijl diegene een partner heeft die (blijkbaar) meer dan genoeg verdient om samen van rond te komen. Blijkbaar zo veel, om 3 paarden te kunnen kopen en onderhouden. Niet zo zeer op jou gericht [naam], maar als situatie schets.
Meenemende dat je het niet op mij persoonlijk gericht hebt, wil ik bij deze toch even zeggen dat wij dit ook alleen kunnen omdat we nu op een doe-het-zelf basis staan in het Noorden van het land.
Hadden we in bijv. Amsterdam gewoond hadden we dit echt niet kunnen doen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:54

Je hoeft je voor mij niet te verantwoorden, maar oke :P Helder.

Alsnog is het wel een luxe denk ik hoor, hoe jullie het nu voor elkaar hebben. En ik ben er niet jaloers op en ik misgun (is dat een woord? :') ) het je ook niet, maar ik vraag me wel af... zou de WAJONG uitkering niet afgestemd moeten worden met het inkomen van de partner.

Alle inkomens en belastingen worden altijd afgestemd op allerlei situaties, waarom deze niet? Of mis ik iets, en is er al iets dergelijks voor de WAJONG uitkering?

Anoniem

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:55

Ooh, maar dat besef ik me ook elke dag, dat ik heel erg veel geluk heb met hoe mijn leven nu is, ondanks mijn gezondheid. :j

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:56

Maar, jij vind niet dat de uitkering misschien aangepast zou moeten worden aan partner's inkomen? Of is dat al zo? Ik heb mezelf niet verdiept in de huidige regeling :+

Mijn moeder werkt ook niet omdat we een stel honden thuis hebben. Maar zij krijgt geen uitkering. Tuurlijk, ze is ook niet ziek, maar ze kan ook gewoon (net als jij) leven van het inkomen van mijn vader zeg maar.

Is de uitkering dan puur ter tegemoetkoming van de ziekte omdat het zo erg is dat je de ziekte hebt (klinkt stom)? Want daar lijkt het dan wel een beetje op neer te komen als je eigenlijk al prima rond kan komen van het inkomen van je partner zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 17-05-15 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:57

Ik vind 'afstemmen' en 'aanpassen' mooie verhullende termen voor 'verminderen'.

Maar het is me nog niet duidelijk waarom. Waarom zou de partner die last moeten dragen en doen we dat niet als maatschappij samen? Dat kunnen we namelijk makkelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:58

Dat is nog niet zo, zelfs als je trouwt niet.
Ik heb me daar nog niet genoeg in verdiept om daar nu een zinnig antwoord op te geven, daar kom ik op terug. :j

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:59

Klopt, met afstemmen en aanpassen doel ik ook op verminderen... :')

Ik heb mijn post hierboven nog aangepast/aangevuld overigens Shadow.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 17-05-15 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:00

Nee dat is niet zo, het inkomen van de partner heeft geen invloed op de Wajong.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:02

Thesserd; in Belgie is dat wel al zo. :) zelfs wanneer je bv met een vriendin op een adres woont al. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:03

Misschien omdat dit ook niet gebeurd als beide partners werken?
Ik kan het overigens ook niet vinden op Google, waarom dit zo is.
Denk dat je het inderdaad moet zien als een soort 'schadevergoeding'.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:04

Shadow0 schreef:
Ik vind 'afstemmen' en 'aanpassen' mooie verhullende termen voor 'verminderen'.

Ik wil het beestje wel bij de naam noemen hoor. Verminderen en ook stopzetten vind ik zeker wenselijk indien de partner voldoende verdient.
Ik gun ieder zijn pleziertje. Samen met een verdienende partner een paard hebben, daar kan ik ook nog wel mee leven. Maar mijn belastinggeld inzetten om een hele kudde te onderhouden, sorry dat gaat me echt veel maar dan ook veel te ver. Dan is die Wajong echt niet nodig meer voor die betreffende gezinssituatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:04

Zou het erg zijn als dat een tegemoetkoming is in je ziekte? Is dat niet een hele mooie manier om iemand onafhankelijkheid te geven, en te tonen dat je gewaardeerd wordt omdat je mens bent?

(En eh - ik zou dat dus zeker niet alleen voor zieke mensen willen zien, het basisinkomen lijkt mij een geweldig idee zodat iedereen die onafhankelijkheid en zekerheid heeft.)

Maar ik snap niet waarom je een stel waarvan een partner ziek is zo zou willen benadelen, want dat levert alleen maar makkelijker stress, ongezonde en ongelijkwaardige relaties op etc.

En het kost naar alle waarschijnlijkheid alleen maar meer aan extra regels, controles en bureaucratie dan het oplevert (bijna alle controles zijn nu al heel erg duur. Dat gedoe met werklozen kost bv veel meer geld dan het oplevert. Het is dus eigenlijk vooral bezigheidstherapie voor uwv-medewerkers.)
Ik zie dus echt niet in waarom je dat zou willen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:05

De beredenering achter Wajong niet koppelen aan inkomen partner is te vinden in de Memorie van Toelichting van de Wet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:05

Thesserd schreef:
Klopt, met afstemmen en aanpassen doel ik ook op verminderen... :')

Ik heb mijn post hierboven nog aangepast/aangevuld overigens Shadow.

Om hier even vanaf mijn perspectief op te reageren;
Ik durf nu al niet te daten omdat ik ergens toch bang ben dat ik een eventuele vriend ga 'belasten' door mijn ziekte, ik snap heel goed dat je liever een gezonde vriendin kiest, dan iemand die ziek is en thuis zit.
Als ook mijn uitkering nog weg zou vallen als ik eventueel met iemand zou samenwonen zou die belasting op een partner ook nog eens financieel worden (dat is nu ook al trouwens, maar dan nog meer). Naast dat ik ook heel graag financieel zelfstandig wil zijn (wat me nu dus al niet lukt, zie mijn eerdere bericht in dit topic) zou ik het echt heel erg naar vinden om écht niks te kunnen bijdragen, financieel, als ik zou gaan samenwonen.

Hoewel ik best snap dat het raar is als (bij wijze van spreken) een miljonairsvrouw een uitkering krijgt (voor arbeidsongeschiktheid) terwijl haar partner alles voor haar kan betalen, vraag ik me toch af of je dat wel moet willen. Iemand zo afhankelijk maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-15 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:06

@Shadow; Klopt... mijn vriend en ik willen heel graag naar Duitsland verhuizen, maar dan verlies ik mijn [***] en ben ik compleet afhankelijk van mijn vriend.
Dat is iets wat ik absoluut niet wil, mijn vriend hoeft niet zich uit de naad te werken om mij te onderhouden. :n

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:07

dems75 schreef:
Wat ik nog de grootste grap vind.....werken is toch niet alleen een moetje? het is toch ook fijn om voor jezelf te kunnen zorgen? onder de mensen te zijn? Net alsof de hele dag thuiszitten leuk is????
Ik werk al jaren, sinds mijn 19e om precies te zijn. Nu heb ik afgelopen januari een driedubbele beenbreuk opgelopen (op mijn werk notabene), ben geopereerd en nu revaliderende. Ik ben dus nu 3.5 maand thuis. Nou....gadverdamme! ik verveel me de touwtjes, voel me eenzaam en compleet nutteloos. Hoe erg moet het zijn als je dus veel langer verplicht (ontslagen, ziek en zeer enz) thuiszit?
Ik zie werk ook als een sociaal gebeuren, ik voel me dan voldaan als ik heb gewerkt. Nu absoluut niet...thuiszittend. Het gaat toch niet alleen maar om het geld????

Als je ver onder je niveau moet werken, omdat (zoals bv in mijn geval) je ouders je op je 17de van school aftrekken met de mededeling 'je bent nu 17 en dus oud genoeg om te werken, dus het wordt maar eens tijd dat je wat terug doet voor ons. En als je dat niet bevalt; daar is het gat van de deur' , dan is werken moeten ja.
Komt nog bij dat ik ook nog zo gek ben geweest om het te doen ook, want tja waar moest ik heen dan met mn 17 jaar en geen beroepsopleiding? Dus heb me jaren de pleuris gewerkt aan de lopende band in een fabriek, want dat was het enige waar ik voor in aanmerking kwam/kom. Daarnaast kon ik ook nog eens gelijk driekwart van mijn schamele inkomen inleveren bij mijn ouders, want tja; moest hun maar eens gaan terug betalen he voor alle zorg (nou ja zorg; elke dag je kind geestelijk de grond in trappen en elke vorm van zelfontwikkeling direct de grond indrukken noem ik geen zorg verlenen), dus sparen voor een opleiding of rijbewijs was er niet bij, want denk maar niet dat ik voor dat kostgeld ook maar IETS terug kreeg.

Dus dingen als werken en leren dat werd rigoreus de kop ingedrukt; nee volledig werken zul je, want wij willen geld zien!!
Tegen de tijd dat ik op dat gebied wat wijzer werd, was ik al weer te oud om voor dat soort projectjes in aanmerking te komen. Ik verdien helaas te weinig om zelf een opleiding te bekostigen, dus helaas; ik zal tot mn 70ste (want daar ga ik van uit) ver onder mijn niveau moeten werken voor een hongerloontje, waar ik net mn levensonderhoud en de hond van kan betalen.

Dus ja; werken is voor mij moeten ja. Dat zou wat anders zijn als ik wel een fatsoenlijke opleiding had genoten, waardoor ik een betere en vooral leukere baan had kunnen krijgen. Want ik hoef echt niet zozeer een dik vet loon te hebben, maar gewoon simpelweg werk wat ik ook maar enigszins leuk vind....dat zou me al heel gelukkig maken.

Daarom heb ik zo'n 9 jaar geleden ook de keus gemaakt; ik gha parttime werken, want als ik dit mn hele leven fulltime moet doen, wordt ik knettergek. Weet je hoe ik naar mn werk ging toen ik nog in een fabriek stond? Huilend, iedere dag weer. Ik liep daar rond met de hele dag de drang om keihard naar een muur te rennen en mn hoofd in die betonnen muur te stoten met volle vaart; zo ver was ik al heen. Om er te komen moest ik een drukke weg over, met veel vrachtverkeer. Je wil niet weten hoe vaak ik heb gedacht; ik fiets gewoon door, misschien breek ik een been en hoef ik 6 tot 8 weken niet aan die pleurisband te staan. Is dat normaal? Nee tuurlijk niet. Heb het overigens nooit gedaan natuurlijk; de angst dat ik iets blijvends zou oplopen of misschien zelfs zou sterven heeft me altijd tegen gehouden.
Maar was voor mij wel een teken; hier moet iets veranderen. Een betere baan lukt niet; kom ik niet voor in aanmerking, dus dan maar parttime. Zo trek ik het in ieder geval nog. Dus ja; ik weet maar al te goed hoe het voelt als werken als moeten wordt ervaren.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-05-15 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:07

Ik kan heel goed inkomen dat het steekt als jezelf je 3 slagen in het rond werkt, je zelfs geen paardrijles kunt veroorloven, dat mensen met een uitkering, paarden kunnen houden.

Het argument dat ze er veel voor opofferen, is in mijn ogen ook niet echt een goei, want mensen die keihard en veel werken, om dan het minimum te verdienen, maar bv juist een euro teveel verdienen, die offeren ook veel op, maar nog kunnen ze hun hobby niet uitoefenen.

Verhuizen naar een goedkopere omgeving is ook niet vanzelfsprekend omdat ze met hun werk rekening moeten houden (anders hebben ze geen werk meer) en een doe het zelf stal is vaak ook geen optie als je verschillende jobs moet hebben om rond te komen.

Vind persoonlijk dat men mensen met een andere mening dan de mensen die een uitkering ontvangen en een paard of paarden hebben, niet met respect behandeld hier in dit topic.

Het is niet omdat men een andere mening toegedaan is, dat dat een verkeerde is. En dan beginnen te roepen dat je zelf in die zelfde situatie zou zitten, vind ik een dooddoener. Omgekeerd kan je dat natuurlijk ook opperen.