Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:36

Nayomie schreef:
Als die vergelijking nu al gemaakt wordt, is het dit jaar het meest trieste sinterklaasfeest ooit.

Zelfs de hemel huilt er om. ;(

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:40

Yucca schreef:
En waarom moeten er weer termen als azijnpissers gebruikt worden? Ben je nu niet net zo hard bezig om het vuur op te stoken?

Ik las deze reactie op de Facebook van Linda Magazine, naar aanleiding van de walgelijk reactie op een selfie van een aantal donkere spelers NL-eftal:

Citaat:
Ik wil dit niet, niet in ons land!
Het raakt mij als ik zie hoe vaak wij als inwoners van dit prachtige Nederland langs elkaar heen lopen en dat terwijl de oplossing heel simpel is!
Hebben wij niet allemaal geleerd in onze opvoeding om te geven en te nemen? En dat vooroordelen vaak niet kloppen (ongeacht huidskleur, geaardheid, afkomst, lichaamsgewicht, overtuigingen of wat voor kleren iemand aan heeft etc)? En dat we leven in een samenleving?

Waarom doen we er dan niet iets mee?
Waarom begrijpen wij elkaar zo verkeerd en blijven wij samen maar langs elkaar heen lopen? Volgens mij wil ieder mens zich juist geaccepteerd voelen?
Nederland is en blijft voor mij een samenleving en niet een eenleving.
En we moeten er met zijn allen voor gaan!

Leer elkaar eens echt kennen, ipv van dat negatieve stukje te lezen in de krant of op tv. Of van die ene roddel van bijvoorbeeld de buurvrouw of wie dan ook!
Ga bij elkaar op de koffie, organiseer buurtfeesten en kom voor elkaar op en neem vooral de tijd voor elkaar. Misschien begrijpen wij elkaar dan een stuk beter! Wij willen denk ik allemaal met een fijn gevoel over straat lopen?

Laat het volgend jaar het jaar van de verbondenheid zijn en laat zien dat Nederland een land is wat een eenheid vormt. Waarom kwaad met kwaad vergelden, als het ook met liefde kan!
Nederland het land waar ieder mens zich vrij hoort te voelen?

:)

Ben ik het helemaal mee eens. Het probleem is alleen dat sommige mensen misbruik maken van zo'n houding. En dan heb ik het niet alleen over allochtonen. Sommige mensen hebben gewoon een schop onder hun kont nodig :+ maar dat gaat een heel andere discussie worden.

FriesWytske

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:41

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:52

Vriendin van mij was bij het protest in Amsterdam, ging er heel vriendelijk aan toe, maar net toen zij wegging begon de politie plotseling raar te pushen.

De Britse media bericht overigens heel anders over de protesten dan de Nederlandse, veel neutraler, raar genoeg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:24

Waarom kan het op Curacao wel zo? de intocht van sinterklaas gister.

Afbeelding

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:36

Omdat men op Curaçao niet als een stel hongerige wolven bovenop de enkelingen gesprongen zijn die aanstoot nemen aan Zwarte Piet, én omdat men daar ook niet moeilijk doet over gekleurde Pieten:
Afbeelding

De reden dat het in Nederland zo geëscaleerd is, heeft in mijn ogen alleen maar te maken met de felle reactie van een groot deel van de Nederlanders op het kleine groepje mensen (overigens ook gewoon Nederlanders, maar dat wordt voor het gemak even vergeten) dat geluid heeft laten horen dat Zwarte Piet in hun ogen niet meer van deze tijd is. Had deze discussie op een meer diplomatieke wijze gevoerd geweest, zonder een hoop herrie en geschreeuw over en weer (Nazi's, whut?), dan had de ME vandaag wellicht niet in Amsterdam hoeven staan. Naast zwarte Pieten ook regenboog, blanke of wat-dan-ook-voor-Pieten inzetten had wellicht ook wat meer kleur gegeven aan deze sombere dagen, want ik vind de intocht altijd maar een saaie bedoening: iedereen in zwarte winterjassen, de Pieten 9 van de 10 keer in een donkergekleurd kostuum... :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:54

Dat is wel heel erg makkelijk he summerfly...
Als de tegenstanders niet meteen hadden geroepen dat zwarte piet racistisch was en dat het sinterklaas feest dus ook racistisch was,
Als de tegenstanders subtiel hadden aangegeven dat ze liever zwarte piet qua uiterlijk wat veranderd hadden willen zien, dan was er heel anders gereageerd door de voorstanders.

Want heel eerlijk? Niemand hoeft mij of de tradities waar ik van hou uit te maken voor racistisch...
Dát had heel anders gekund...

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:18

FriesWytske schreef:
Er was een plaats aangewezen waar ze mochten demonstreren, Adamootje. Dus ze hebben er bewust voor gekozen om het te gaan verzieken voor de kinderen. En daar mag van mij een zwaardere straf op komen te staan dan dat ze nu hebben gekregen.

Dat wist ik hoor. :) En ik vind dat jammer. Kinderen horen hier niets van mee te krijgen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:39

M_D_H schreef:
Dat is wel heel erg makkelijk he summerfly...
Als de tegenstanders niet meteen hadden geroepen dat zwarte piet racistisch was en dat het sinterklaas feest dus ook racistisch was,
Als de tegenstanders subtiel hadden aangegeven dat ze liever zwarte piet qua uiterlijk wat veranderd hadden willen zien, dan was er heel anders gereageerd door de voorstanders.

Want heel eerlijk? Niemand hoeft mij of de tradities waar ik van hou uit te maken voor racistisch...
Dát had heel anders gekund...
'Summerly' zonder 'f'. ;)

Hoeveel mensen hadden er geluisterd als er gevraagd was of er eventueel, als de zon schijnt en er koekjes worden uitgedeeld nagedacht kon worden over de invulling van Sinterklaas? Waarschijnlijk geen hond, dus dat dit enigszins gechargeerd geponeerd was is in mijn ogen niet meer dan logisch; het is een stukje retoriek dat men in de politiek ook graag toepast. In plaats van vol in de tegenaanval te gaan had men ook óf het kunnen negeren óf met gegronde argumenten kunnen komen om de tegenstanders van het tegendeel te overtuigen óf even na kunnen denken of er niet een goed punt gemaakt werd en hoe er een betere invulling aan de traditie gegeven kan worden. "Bek dicht, want dit is Nederland en dit is onze traditie" valt daar niet onder. 100 jaar geleden waren het koloniale rijk en het koloniale verleden nog niet zo'n ding, want toen was het nog oké om je als blanke westerling superieur te voelen, maar dat is het tegenwoordig niet meer. De tijdgeest verandert en tradities ook, of, om met de woorden van een journalist van De Correspondent te spreken: "denkt men dat er al sinds 1850 gegourmet wordt met Kerst?" of dat we al sinds 1600 het Wilhelmus zingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:30

FriesWytske schreef:
Die Tuur heeft gewoon teveel klappen tegen zijn kop gehad. Denk dat hij met nu niet eens meer welkom is in Nederland. Zegt genoeg over hoe hij is, heeft wel meer van dit soort rare uitspraken gehad.

En als ze dit willen afschaffen, moeten ze ook maar het suikerfeest en noem maar op afschaffen.

Wat krijgen we straks met kerst. Dan wordt de kerstman massaal binnengehaald. Is dan toch ook discriminatie. Of zelfs dierenmishandeling. Nee, dan hoor je ze er niet over. Laat ze lekker oprotten ipv hier onze centen opmaken. En zelf op hun luie stoel te blijven zitten. Zou de criminaliteit ook dalen.

Heeft dan niemand door dat dit soort extreme reacties juist al die woede oproepen? Dit is wel degelijk een zeer discriminerende reactie, gekeken naar het laatste stukje.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:14

Mojito schreef:
FriesWytske schreef:
Die Tuur heeft gewoon teveel klappen tegen zijn kop gehad. Denk dat hij met nu niet eens meer welkom is in Nederland. Zegt genoeg over hoe hij is, heeft wel meer van dit soort rare uitspraken gehad.

En als ze dit willen afschaffen, moeten ze ook maar het suikerfeest en noem maar op afschaffen.

Wat krijgen we straks met kerst. Dan wordt de kerstman massaal binnengehaald. Is dan toch ook discriminatie. Of zelfs dierenmishandeling. Nee, dan hoor je ze er niet over. Laat ze lekker oprotten ipv hier onze centen opmaken. En zelf op hun luie stoel te blijven zitten. Zou de criminaliteit ook dalen.

Heeft dan niemand door dat dit soort extreme reacties juist al die woede oproepen? Dit is wel degelijk een zeer discriminerende reactie, gekeken naar het laatste stukje.

Dit soort domme, kortzichtige reacties bewijst dat discriminatie in Nederland nog steeds bestaat. Zie de reacties op bv de foto van de donkere voetballers gisteren. Die werden met apen vergeleken. Maar ik verbaas me daar al jaren niet meer over, immers het bestaansrecht van de PVV is vooral gebaseerd op haat. Mensen zouden af en toe eens de grondwet moeten lezen. Vrijheid van geloof en meningsuiting geldt voor iedereen. Om on-topic te blijven. Iedereen heeft het recht om zijn menig te uiten over ook de voor-en tegenstanders van zwarte Piet.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:16

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:28

Mwah, aangezien deze dame een zeer gekleurd beeld heeft, veaag ik me af hoeveel mensen er wel nuchter op hebben gereageerd...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:50

Ik neem aan dat ze in de volle uitzending ook ander soort reacties laten zien. Ik kan me echter wel voorstellen dat je als iemand onbekend met deze traditie er sowieso niet echt nuchter op kan reageren, want dan staat het gewoon heel vreemd natuurlijk!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:52

Inmiddels zijn ze aan beide kanten verkeerd bezig: zowel de pro-zwarte Pieten als de anti-zwarte Pieten. Ik ben nu al benieuwd hoe het hele feest er over een jaar of over 5 jaar uitziet.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:59

Pearlx schreef:
Ik neem aan dat ze in de volle uitzending ook ander soort reacties laten zien. Ik kan me echter wel voorstellen dat je als iemand onbekend met deze traditie er sowieso niet echt nuchter op kan reageren, want dan staat het gewoon heel vreemd natuurlijk!

Dat zegt toch eigenlijk genoeg? Dat je het feest moet kennen voor je kan begrijpen dat het niet racistisch bedoeld is, is toch gek?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:05

xSwanHeart schreef:
Pearlx schreef:

Dat zegt toch eigenlijk genoeg? Dat je het feest moet kennen voor je kan begrijpen dat het niet racistisch bedoeld is, is toch gek?

nou ja... toen ik voor het eerst in aanraking kwam met het oostenrijkse sint-feest was ik ook serieus flabbergasted... Maar ja, is hun traditie := Maar dat moet je ook eerst kennen denk ik...
Er zijn ook zoveel feesten binnen NL waarin christenen gediscrimineerd worden.... tja, so be it.
Er is ook een kwaku-festival... hoor je ook niemand over.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:13

Ja, gek vinden mag ook, dat is geen probleem. Maar je kan mij niet wijsmaken dat een Krampus op welke manier dan ook een racistisch beeld uitdraagt. Terwijl zwarte Piet wél duidelijk een (verouderd) racistisch stereotype weergeeft.

Snap niet waarom je hier het Kwaku-festival bij haalt, dat heeft er toch niets mee te maken? Ik kende het niet, dus misschien heb ik iets gemist, maar ik geloof niet dat dat festival racistisch opgevat kan worden.

En festivals waarbij Christen-karikaturen in een stoet door de stad lopen ken ik niet :n enlighten me!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:14

secricible schreef:
Mwah, aangezien deze dame een zeer gekleurd beeld heeft, veaag ik me af hoeveel mensen er wel nuchter op hebben gereageerd...

Mah, ik vond mijn post toch vrij nuchter.. :p

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:15

Ik kan me zo geen ander feest in Nederland bedenken (van buitenlandse afkomst) waarbij mensen worden gediscrimineerd, dus mochten die er wezen: please let me know.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:19

xSwanHeart schreef:
Ja, gek vinden mag ook, dat is geen probleem. Maar je kan mij niet wijsmaken dat een Krampus op welke manier dan ook een racistisch beeld uitdraagt. Terwijl zwarte Piet wél duidelijk een (verouderd) racistisch stereotype weergeeft.

Snap niet waarom je hier het Kwaku-festival bij haalt, dat heeft er toch niets mee te maken? Ik kende het niet, dus misschien heb ik iets gemist, maar ik geloof niet dat dat festival racistisch opgevat kan worden.

En festivals waarbij Christen-karikaturen in een stoet door de stad lopen ken ik niet :n enlighten me!

nou geen christen karikaturen.... maar wel duivelse dingen. Niet bepaald christenvriendelijk oid, maar heb er nooit iemand over gehoord.

Hier in Nederland wordt alles zo opgeblazen... had gewoon gelijk gezegd; houden zoals het is en klaar is kees. In Belgie is dit destijds ook geen probleem geweest (hoewel ik begreep dat er weer mensen zich hiermee bezig houden -O- ) anyway; nederland moet zulk geneuzel niet zo serieus nemen. Zie wat er van komt: alleen maar rellen en geen constructieve oplossing.

Denkt er iemand serieus dat die rellen om zwarte piet gaan?? Mensen rellen gewoon om het rellen, is het niet hierom, is het wel ergens anders om. Er zijn zat donkere medemensen die hier geen probleem van maken, die ook hun kindjes zwart schminken, en die ook gezellig meedoen. Het gaat niet eens om het zwart maken van negers (haha, woordspeling :+) het gaat om het feest, en onze traditie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:31

nine1987 schreef:
secricible schreef:

Mah, ik vond mijn post toch vrij nuchter.. :p

Volgens mij begrijp jij mijn post niet. Ik reageer op een link enkele reacties boven mij waarin een documentaire maakster als zwarte piet reacties gaat peilen bij mensen die niet bekend zijn met de traditie.

En de reactie van swanheary slaat nergens op. Er zijn heel veel tradities die, als je de redenen en de gebruiken niet kent, echt heel vreemd kunnen overkomen...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:37

secricible schreef:
En de reactie van swanheary slaat nergens op. Er zijn heel veel tradities die, als je de redenen en de gebruiken niet kent, echt heel vreemd kunnen overkomen...

Maar gebruiken die andere tradities ook kostuums die als karikakturen van een ras/bepaalde bevolkingsgroep kunnen worden gezien?

Ik snap de Engelse mensen uit het filmpje volkomen namelijk, als je daar zelf onbekend met Zwarte Piet iemand ziet lopen die zwart geschminkt is, een kroeshaar pruik op heeft en roodgemaakte lippen dan zou ik ook meteen denken dat het hier om een soort spot gaat of iets dergelijks.

Een ander voorbeeld is die van een Amerikaanse journalist die een bezoek bracht aan de Efteling: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... isch.dhtml

Daar zag ze karikakturen van donkere mensen en kwam tot de conclusie dat wij Nederlanders "nog racistische trekjes hebben in de trant van de VOC tijd"

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:40

secricible schreef:

Dat ben ik ook best met je eens. Maar andere tradities waarbij een duidelijk racistisch beeld wordt neergezet, ken ik niet. Natuurlijk zijn er genoeg tradities die op het eerste gezicht vreemd zijn (en waar ik ook niet direct achter sta, denk aan vrouwenbesnijdenis, offeren van dieren etc.), maar niet om racistiche redenen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:07

Electra63 schreef:
Dit soort domme, kortzichtige reacties bewijst dat discriminatie in Nederland nog steeds bestaat. Zie de reacties op bv de foto van de donkere voetballers gisteren. Die werden met apen vergeleken. Maar ik verbaas me daar al jaren niet meer over, immers het bestaansrecht van de PVV is vooral gebaseerd op haat. Mensen zouden af en toe eens de grondwet moeten lezen. Vrijheid van geloof en meningsuiting geldt voor iedereen. Om on-topic te blijven. Iedereen heeft het recht om zijn menig te uiten over ook de voor-en tegenstanders van zwarte Piet.

Kan je zeggen dat ik tegen discriminatie ben. Maar als ze dit doen en ondertussen met hun luie reet op de bank blijven zitten, dan ben ik kwaad. Het enige wat ze doen is een hoop kabaal maken. En zo denk ik ook over de overdreven dierenbeschermers en de Partij voor de Dieren. Een hoop geschreeuw. Maar niet weten hoe het echt werkt in deze wereld.
Laat ze eerst maar eens werken voor hun geld. En vooral het verhaal achter de Sint eens goed lezen.
En over de Amerikanen. Die mogen dan eerst wel eens naar zichzelf gaan kijken. Want daar is discriminatie aan de orde van de dag.