Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:04

LoveUggs schreef:
Ik ben voor. Wat mij betreft word ie gister alweer in Nederland ingevoerd.
Dood jij een ander, mag je van mij langzaam met veel pijn dood bloeden. Er zijn namelijk verschillen tussen mensen die niet weten wat ze doen, en niet weten wat ze doen.
Mijn vriendin is vermoord. 20 messteken, en naakt op straat gevonden. De idi00t die dat gedaan heeft heeft een kortere straf gekregen omdat hij autistisch is en ...( even de naam kwijt)
Excuus was dat hij daardoor niet wist wat hij deed, maar hij wist het donders goed. Op internet waren namelijk zijn online dagboeken te vinden waarin hij schreef moordneigingen te hebben.
Hij WIST het. Ookal is hij bij instanties geweest hij wist het.

Echt waar, iedereen die een ander om het leven brengt, mag van mij echt de doodstraf.

Natuurlijk is het enorm erg van je vriendin, het ergste wat iemand kan doen....

Heeft die man geen TBS gekregen? Dat is namelijk na de gevangenisstraf, en is nog niet vastgesteld (kan dus heel lang duren).

LoveUggs

Re: Doodstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:58

Ja, onbeperkt tbs. Hij komt nooit meer vrij want hij is een gevaar voor de maatschappij..

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:41

LoveUggs schreef:
Ja, onbeperkt tbs. Hij komt nooit meer vrij want hij is een gevaar voor de maatschappij..

Dat is een heel groot voordeel van TBS inderdaad, dat kan verlengd worden.

Ik heb overigens de luxe gehad om een keer tussen de TBS'ers te mogen lopen in zo'n plaats waar ze wonen. Allemaal delicten op hun naam die ik nooit zou willen weten, en toch was er geen enkele bij waaraan je het 'zag'. Heel eng vond ik dat toen, dat het op het eerste gezicht allemaal gewone mensen waren.
Maar ja, ook mensen die een heel zwaar misdrijf plegen blijven mensen, en daarom vind ik het goed dat ze behandeld worden in plaats van vermoord. :j

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:44

Littera schreef:
Maar ja, ook mensen die een heel zwaar misdrijf plegen blijven mensen, en daarom vind ik het goed dat ze behandeld worden in plaats van vermoord. :j

+:)+ Mensen blijven mensen inderdaad!

Landen waar de doodstraf is ingevoerd vind ik heel onbeschaafd en onmenselijk. En dat mensen het hier ook willen hebben vind ik afschuwelijk. Ik krijg er de rillingen van en eerlijk gezegd zou ik liever niet met zo'n bitter, hardvochtig persoon willen kennismaken. Een ander dood wensen, wat die ook gedaan heeft, zegt vooral iets over jezelf. Wat de ander ook gedaan heeft, diegene heeft altijd hulp nodig en verdiend deze ook.

(tenzij je het hebt over de jongens bijv die dat meisje 30 dagen lang gemarteld en vervolgens vermoord hebben in Azië ja sorry hoor, dat vind ik één van de ergste misdaden die ik ooit gehoord heb. ik krijg wat ze met haar gedaan hebben maar niet uit me kop terwijl het 5 jaar geleden is dat ik ervan heb gehoord).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:59

LoveUggs schreef:
Dood jij een ander, mag je van mij langzaam met veel pijn dood bloeden. Er zijn namelijk verschillen tussen mensen die niet weten wat ze doen, en niet weten wat ze doen.
Mijn vriendin is vermoord. 20 messteken, en naakt op straat gevonden. De idi00t die dat gedaan heeft heeft een kortere straf gekregen omdat hij autistisch is en ...( even de naam kwijt)
Excuus was dat hij daardoor niet wist wat hij deed, maar hij wist het donders goed. Op internet waren namelijk zijn online dagboeken te vinden waarin hij schreef moordneigingen te hebben.

Echt waar, iedereen die een ander om het leven brengt, mag van mij echt de doodstraf.

Maar stel hè, jij komt die man op straat tegen, vliegt hem aan in woede, en schopt hem tegen zijn hoofd. Hij overlijdt. Verdien jij het dan ook om langzaam en pijnlijk dood te bloeden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:16

Als ze zich aan dr mening zou houden wel ja...

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:29

Dani schreef:
LoveUggs schreef:

Maar stel hè, jij komt die man op straat tegen, vliegt hem aan in woede, en schopt hem tegen zijn hoofd. Hij overlijdt. Verdien jij het dan ook om langzaam en pijnlijk dood te bloeden?

Dat is een vraag die aan veel voorstanders is gesteld en waar nog geen antwoord op is gekomen, dus ik ben benieuwd. :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:31

De vraag is nu aan loveugss gesteld... :)

Ik vind sowieso dat je niet uit emotie moet handelen...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:37

Dani schreef:
LoveUggs schreef:

Ja dan verdien ik dat ook. :j
Maar uiteindelijk als ik hem tegen zou komen zou ik rennen voor m'n leven..
En tuurlijk ben ik boos, en is het een stuk emotie dat mee speelt, maar ik denk er net zo over bij mensen die dieren mishandelen. Mensen die hun dier een week niks te eten of te drinken geven, moeten we bij hun eens doen. Van mij mag het..
Er is zo'n mooi gezegde... Iets dat jij niet wilt dat een ander bij je doet, moet je zelf ook niet bij een ander doen. (En dan dat gezegde ervan)
En je kan zo'n psychopaat (neem even Stanley A., die mijn vriendin vermoord heeft) opsluiten en helpen, zodat hij weer de maatschappij in kan, maar waar is dan zijn straf? De hulp die hij krijgt...? Nu weet ik dat er grote kans is dat hij niet vrij komt, maar er lopen genoeg 'moordenaars' weer vrij rond.
Mensen die een ander het leven ontnemen, jong of oud, mogen wat mij betreft ook op die manier het leven ontnomen worden. Laat ze daar dan nog maar even voelen wat ze hun slachtoffer hebben aangedaan.. Dat is straffen..
Dus ja, als ik hem tegen kom, en trap hem dood, geld het ook voor mij. Ik heb dan namelijk met OPZET of in een opwelling iemand het leven ontnomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:47

Dat geldt andersom dus net zo goed, LoveUggs :D. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:01

LoveUggs schreef:
[...]
En je kan zo'n psychopaat (neem even Stanley A., die mijn vriendin vermoord heeft) opsluiten en helpen, zodat hij weer de maatschappij in kan, maar waar is dan zijn straf? De hulp die hij krijgt...? Nu weet ik dat er grote kans is dat hij niet vrij komt, maar er lopen genoeg 'moordenaars' weer vrij rond.

Dan ben je in ieder geval consequent. :) Ik vind het wel een hardvochtige manier van denken. Wat als iemand in een psychose zit, en werkelijk niet zichzelf is? Als iemand zwakbegaafd is en stomweg niet snapt wat hij heeft gedaan? Verdienen ook die mensen een pijnlijke dood? En zo nee, waar trek je de grens dan?

Denk je trouwens niet dat een aantal jaar cel en onbeperkt TBS ook een heftige straf is? Het lijkt mij afschuwelijk om zelf niets te mogen bepalen, dat een ander beslist wat ik eet, waar ik heen mag, wanneer ik buiten kom, wat voor werk ik doe, en ga zo maar door. En dat ik niet op vakantie kan, geen verjaardag kan vieren, niet uit eten kan, niet lekker in de zon kan zitten, geen kerstboom mag versieren, geen series kan volgen, geen kind kan opvoeden..het lijkt me écht verschrikkelijk. En dat dan jarenlang.

Overigens vind ik het ook verschrikkelijk wat er met je vriendin is gebeurd, begrijp me niet verkeerd. Ik kan me jouw boosheid heel goed voorstellen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:32

Dani schreef:
LoveUggs schreef:
[...]

Dan ben je in ieder geval consequent. :) Ik vind het wel een hardvochtige manier van denken. Wat als iemand in een psychose zit, en werkelijk niet zichzelf is? Als iemand zwakbegaafd is en stomweg niet snapt wat hij heeft gedaan? Verdienen ook die mensen een pijnlijke dood? En zo nee, waar trek je de grens dan?

Denk je trouwens niet dat een aantal jaar cel en onbeperkt TBS ook een heftige straf is? Het lijkt mij afschuwelijk om zelf niets te mogen bepalen, dat een ander beslist wat ik eet, waar ik heen mag, wanneer ik buiten kom, wat voor werk ik doe, en ga zo maar door. En dat ik niet op vakantie kan, geen verjaardag kan vieren, niet uit eten kan, niet lekker in de zon kan zitten, geen kerstboom mag versieren, geen series kan volgen, geen kind kan opvoeden..het lijkt me écht verschrikkelijk. En dat dan jarenlang.

Overigens vind ik het ook verschrikkelijk wat er met je vriendin is gebeurd, begrijp me niet verkeerd. Ik kan me jouw boosheid heel goed voorstellen.

Denk dat precies dát de grens is. Iemand die echt niet weet wat ie doet, die moet geholpen worden na zo iets. Maar dat zijn vaak mensen die al in behandeling lopen. Stanley A, heeft op 15 jarige leeftijd jeugd TBS gehad. Daarna is hij nog behandeld geweest, en vervolgens niet meer. Hij WIST dat hij die gevoelens had. En hij WIST dat hij er toe in staat was. Daar is de fout. Dat hij het WEET. Hij is bij instanties geweest maar die deden niks. (en ja, de schuld ligt ook daar) Maar dat neemt nog niet weg dat hij WIST dat hij de gevoelens had iemand te willen vermoorden. Als je dat weet, doe je er iets mee. Of je nou elke dag bij een instantie moet zitten of niet. Maar dat deed hij niet. Hij heeft een meisje die hij niet kende zomaar vermoord. En dat is een beetje het verschil. Iemand die weet wat hij doet, en iemand die het niet weet.
Zijn strafvermindering was door zijn autisme en dat andere (pff kan nogsteeds niet op de naam komen), hij zou niet weten wat hij op dat moment deed. Maar dat wist hij wel, want hij wist dat hij die gevoelens had..

Iemand die dus echt niet weet wat ie doet, die moeten ze in de TBS doen. Eerst een straf, en daarna helpen. Klaarstomen om (eventueel) terug de maatschappij in te gaan. Iemand die weet wat ie doet, en wat ie gedaan heeft, mogen ze van mij op de zelfde wijze het leven ontnemen.. Klinkt heel hard, maar dat is het ook. Ik wens echt niet jan en alleman dood, maar dit soort mensen zijn het leven niet eens waard..
Wat voor reacties lezen we op bokt altijd, als er een paard mishandeld is..? "ophangen aan de hoogste boom", "in zn eentje in een donker hok zetten", en nog meer van die doodsbedreigingen.
Ik zie het precies zo, maar dan met mensen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:34

Maar hoe bepaal je dat iemand niet meer weet wat hij doet? Bij mijn voorbeelden is dat overduidelijk maar dat is het natuurlijk niet altijd. Als jij hem op straat tegenkomt en in een vlaag van blinde woede doodschopt, weet je dan echt wat je doet op dat moment? Of ben je overmand door emotie? Als iemand niet in staat is tot empathie, dus niet begrijpt dat een ander gevoelens heeft (emoties, maar ook pijn) en een meisje verkracht, beseft hij dan wel dat zij daaronder leed? Als een kind zéér ernstig mishandeld is en als tiener iemand doodsteekt, is ze dan dader, of ook slachtoffer van haar eigen jeugd? Zijn haar hersens niet anders dan de jouwe en mijne door die mishandelingen?

Heel concreet: http://www.youtube.com/watch?v=g2-Re_Fl_L4
Een meisje wat geen enkele empathie kent, haar ouders dood wil steken, haar broertje pijnigt, en alles volkomen emotieloos. Als daar niet was ingegrepen was zij ongetwijfeld vroeg of laat werkelijk gaan moorden. Maar kan je dan echt zeggen dat ze wist wat ze deed?

Ik heb trouwens laatst die documentaire gezien over Ximena. Daarin werd verteld dat hij haar wilde wurgen, toen is weggelopen, en later met een mes is teruggekomen. Dat vind ik ook heel kwalijk, want zoals jij zegt: hij wist dat hij haar wilde vermoorden, en was nog in staat zichzelf te stoppen. Dan ben je óók in staat de politie te bellen, jezelf buiten te sluiten, of haar te waarschuwen. Iets. Al blijft het denk ik heel erg lastig, voor ons bijna niet voor te stellen. Dat verlangen iemand te willen doden. Dat zal ongetwijfeld heel sterk en intens zijn, en het lijkt me bijna onmogelijk om dat levenslang te negeren. Wat uiteraard geen excuus is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:34

Citaat:
Dat vind ik ook heel kwalijk, want zoals jij zegt: hij wist dat hij haar wilde vermoorden, en was nog in staat zichzelf te stoppen. Dan ben je óók in staat de politie te bellen, jezelf buiten te sluiten, of haar te waarschuwen. Iets. Al blijft het denk ik heel erg lastig, voor ons bijna niet voor te stellen.

Iemand die zo ernstig ziek is weet opO'n moment volgens mij niet eens hoe op dat moment een telefoon werkt..
Nee ik praat t niet goed. Maar die jongen heeft hulp gezocht, via instellingen en via internet. Dat zo'n meisje de dupe is geworden van t feit dat hij geen hulp kreeg, vind ik heel erg :j (overigens geheel terzijde, was dat niet dat 14 jarige meisje dat 's nachts over straat zwerfde en hem toen tegen kwam oid? Was hier vlakbij geloof ik!)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:01

Celiien schreef:
Citaat:
Dat vind ik ook heel kwalijk, want zoals jij zegt: hij wist dat hij haar wilde vermoorden, en was nog in staat zichzelf te stoppen. Dan ben je óók in staat de politie te bellen, jezelf buiten te sluiten, of haar te waarschuwen. Iets. Al blijft het denk ik heel erg lastig, voor ons bijna niet voor te stellen.

Iemand die zo ernstig ziek is weet opO'n moment volgens mij niet eens hoe op dat moment een telefoon werkt..
Nee ik praat t niet goed. Maar die jongen heeft hulp gezocht, via instellingen en via internet. Dat zo'n meisje de dupe is geworden van t feit dat hij geen hulp kreeg, vind ik heel erg :j (overigens geheel terzijde, was dat niet dat 14 jarige meisje dat 's nachts over straat zwerfde en hem toen tegen kwam oid? Was hier vlakbij geloof ik!)

Ximena was 15 jaar, en op een feestje met een vriendin. Ze zou bij haar beste vriend blijven slapen, want zou na dat feestje naar hem gaan. Ze had hem toen gebeld met de mededeling dat ze bij haar vriendin zou slapen. Op de een of andere manier is ze haar vriendin kwijt geraakt, en werd ze door de ouders van de gene waar het feestje was, uit het huis gezet. (waarom precies weet ik niet meer, ze mocht in elk geval niet blijven)
Omdat ze nergens meer heen kon en haar telefoon leeg was, wou ze op een bankje gaan liggen (bij zijn huis in de buurt). Hij kwam haar tegen, en zei dat ze bij hem haar telefoon wel even kon opladen zodat ze kon bellen, en eventueel een uurtje kon slapen. Zij, als goedgelovig mens dat ze is, is mee gegaan, gewoon uit vertrouwen dat het goed zat. En toen is dit gebeurd.
Het was in de Goudenregenstraat, in Den Haag.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:07

Pfff wie zet zo'n 15 jarig meisje uit huis vraag ik me dan af (bij dat feestje dan heh). Maar dat is achteraf
Anyways, back on track. Ik schrik nog steeds van alle reacties :n net dat topic met die poll gezien, serieus bijna 50%?

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:55

Jeetje, ik ben nog nooit zolang bezig geweest met het lezen van een topic. En vind het heel moeilijk mijn mening te geven, want denk er heel dubbelzijdig over.

Mede door het meelezen van het topic over schrijven met gevangenen, is mijn mening hierover veranderd. Je hoort persoonlijke verhalen van bokkers die schrijven met ter dood veroordeelden. Oké, je zit niet in een Death Row voor het skoepen van een snoepje, maar de omstandigheden waarin deze mensen zitten, is bijna onmenselijk te noemen.

Een moord gebeurd niet zomaar, en nee ik praat het niet goed, en er is vooraf een hoop gebeurd, waardoor mensen dit soort daden begaan. Het gebeurd in een opleving, waardoor je niet meer normaal kan nadenken, en pas weer kán nadenken, nadat de misdaad al gepleegd is.

Aan de andere kant, als ik hoor over een persoon die een kind heeft verkracht, of een bejaarde man/vrouw het gezicht aan diggelen slaat, denk ik ook dat die persoon het leven niet waard is, om wat hij/zij heeft gedaan. Nu zeg ik er wel eerlijk bij dat dit vooral door de emotie op dat moment komt :j .

Een klein voorbeeldje: Ik heb een leuk leven met mijn vriend en onze kleine spruit van 5/6 jaar. Op een dag veranderd dat 180 graden, de kleine komt namelijk thuis met het verhaal dat ze met de buurman naar de slaapkamer is gegaan en daar haar kleren uit moest doen, omdat hij een leuk spelletje wist. Onderzoeken van het ziekenhuis wijzen uit dat er sperma is gevonden in haar lichaam. Mijn hart breekt en mijn emoties gaan hun eigen leven lijden. Ik rij naar het politie bureau om aangifte te doen en onderweg kom ik de buurman tegen, die vriendelijk zwaait en lacht. Op dat moment word ik woedend, met de gedachte wat hij onze kleine meid/jongen aan heeft gedaan. Ik geef gas, zo hard dat ik hem aanrijd en hij komt te overlijden. Op het moment zelf, denk ik er niet bij na, maar als het gebeurd is, zit ik in shock en overstuur in de auto.
Pás als ik in de gevangenis kom, ga ik nadenken over wat er is gebeurd. Waarom had ik niet beter de politie het werk kunnen laten doen? Zodat de buurman in de gevangenis kwam, ipv ik? Mijn dochter zie ik 1x in de week op bezoek met mijn vriend. Het liefste was ik elke dag bij haar geweest, en haar willen steunen en helpen met het verwerken van wat er is gebeurd, maar dat kan niet, omdat ik het recht in eigen handen wilde nemen.

Als de buurman vast kwam te zitten, had hij kunnen nadenken over de gevolgen van zijn daad, hoe hij een klein kind voor het leven lang verziekt heeft. Hij kan nergens heen, mag in zijn cel blijven zitten, totdat het tijd is voor recreatie of een luchtje scheppen.

Nogmaals, vind het heel moeilijk om duidelijk mijn mening hier te typen, want het is zo dubbel allemaal.

Aan de ene kant ben ik vóór de doodstraf, mede door emotionele gedachtes, maar aan de andere kant ben ik er tegen.
Gevangenissen zijn ervoor gemaakt om mensen op te sluiten die dingen hebben gedaan, wat niet door de beugel kan.

* Ik ga nog even goed hierover nadenken en zal binnenkort nog wat posten* :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:46

Het blijft een moeilijk verhaal. Kijk nou maar eens vandaag: bij mij om de hoek heeft een man die behoorlijk in de war was zijn vrouw in haar been geschoten, daarna zijn dochtertje vermoord en dan de hand aan zichzelf geslagen. Hij had nota bene een Uzi en een handgranaat bij (waar haalt ie het vandaan..)

Voor hem is de doodstraf niet meer nodig, hij had er kennelijk geen zin meer in.

Blijft de heel pijnlijke vraag over dat de onderhandelaars hem hebben gezien. Op dat moment wisten ze nog niet zeker wat hij ging doen. Achteraf is het heel gemakkelijk praten: ze hadden hem beter toen meteen kunnen afschieten, hoewel dat ook weer een trauma oplevert voor de schutter zelf (je hebt hoe dan ook een dode op je geweten en je weet nooit of dat het meisje al dan niet toch levend uit de situatie gekomen zou zijn).

Een doodstraf doet helemaal niks aan dit soort verknipte gevallen. Ik wel wel weten wie hem aan dat wapentuig heeft geholpen, dat is wel een groot gat in onze veiligheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:07

Torretje downloaden en het wereldwijde web op. Het is zo simpel als je bijna niet te traceren bent.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:44

Doodstraf heb ik altijd een lastige kwestie gevonden. Ik schommel altijd nog tussen voor of tegen de doodstraf.

Ik denk namelijk dat als ik nabestaande zou zijn van een vermoord persoon (bijvoorbeeld een familielid of een vriend) dat ik liever heb dat die persoon levenslang achter de tralies verdwijnt zodat ie goed kan nadenken over zijn acties en daden.

Wat ik een veel te grote valkuil vind voor de doodstraf is het aantal mensen dat onschuldig blijkt te zijn. Bij een celstraf is dat al vervelend, maar bij een doodstraf is dat natuurlijk onomkeerbaar. En het vele aangehaalde argument dat de "beul" ook niet opzettelijk iemand mag doden vind ik ook een hele sterke.

Aan de andere kant, zijn er natuurlijk wel gewoon mensen die je gewoon nooit meer terug op straat wilt zien. Zoals bijvoorbeeld kinderverkrachters, seriemoordenaars, serieverkrachters en meer van dat soort "gevaren" voor de samenleving. Een seriemoordenaar is al iets anders dan iemand die 1 persoon heeft gedood naar mijn mening.

Het blijft heel dubbel, maar ik denk dat ik uiteindelijk toch voor de doodstraf zal kiezen. Al is het maar om de meest gruwelijke monsters nooit meer in de samenleving te zien terugkeren.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 21:00

ik ook hoor!

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 21:18

zijn we uitgepraat???

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:24

The profound moral question is not, "Do they deserve to die?" but "Do we deserve to kill them?" - Helen Prejean

If we believe that murder is wrong and not admissible in our society, then it has to be wrong for everyone, not just individuals but governments as well. - Helen Prejean
Laatst bijgewerkt door Nanda op 14-11-13 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:26

Paardjesfan, lijkt mij wel?
Je probeert elke keer weer omhoog te schoppen maar tbh, ik heb jou nog geen enkele nuttige bijdrage zien doen aan deze discussie, behalve t topic openen :=

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:51

Tegen.
Wie zijn wij om te bepalen of iemand de doodstraf verdient.
Als iemand een moord of een andere gruwelijke daad heeft begaan betekend het niet dat wij diegene dus ook van het leven mogen beroven.