Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:37

xSlvna schreef:
Ik heb het over het algemeen, wij moeten alles maar uit handen geven 'omdat anderen het als discriminerend ervaren', ja fijn ga naar huis.

Ik ga er naar aanleiding van deze post maar even vanuit dat jouw familie al jaren in Nederland woont, joh, al was je de directe afstammeling van de eerste bewoner op dit aardpukkeltje, jij bent ook alleen maar hier geboren, voor hetzelfde geld was jij ergens anders geboren en hier komen wonen.

Alsof je als autochtoon meer bestaansrecht en recht van spreken hebt dan als allochtoon? Wat is het verschil? Waar jij of je ouders geboren zijn, wat een prestatie zeg! Zullen we de mening van alle witblonde mensen dan ook maar negeren, want die zouden weleens af kunnen stammen van de vikingen, dus als zij ergens problemen mee hebben gaan ze toch lekker terug naar het noorden?

En mijn argumenten zijn niet eens van toepassing, omdat een groot deel van de donkere mensen uberhaubt geen allochtoon is.

PocoGaucha

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:34

Wij wonen hier toch ook, en we hebben toch net zo veel te zeggen? Of niet? Elke keer als de groepen met een andere huidskleur hun zin niet krijgen... Is het meteen racisme.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:23

Zoolgangster schreef:
Inderdaad... vrouwenbesnijdenis is ook traditie, evenals stierenvechten, en vroeger waren kat knuppelen, paling- en ganzentrekken (kop er aftrekken) ook traditie...

en het verband tussen het fysisch pijnigen van mensen/dieren en zwarte piet is?
Kijk naar de oorsprong van de mensen -> sinterklaas is van Turkse afkomst btw
en de reden van zwarte piet.

Ik begrijp je punt niet om eerlijk te zijn...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:31

dit hele zwarte piet ge emmer doet me denken aan toen ik 14 was...
(19 jaar terug, damn ik word oud ;) )
maar goed, we kregen twee klasgenootjes er bij, zij kwamen van de Antillen , hun moeder was met een Nederlandse man getrouwd en naar Nederland verhuisd met die meiden...
de ene dame was nogal opvliegend, vloog een ander snel aan , kleding gesloopt, zat zelfs klasgenoten achterna met een zaag :x
terwijl de klas zijn/haar best deed hen beiden welkom te laten voelen.

reactie van leraren en directie, we moesten eens wat liever doen tegen die meiden want sja, aanpakken zou discriminerend zijn...
nu 19 jaar later, ik heb het idee dat we geen stap zijn opgeschoten :roll:
alles wat enigszins discriminerend zou kunnen zijn moeten we aanpassen, veranderen en mijden , ons in allerlei bochten wringen ,
sinterklaas is een traditie, een viering waarbij we het toen (sint en piet) even naar het nu halen... piet was nu eenmaal zwart/negroïde/getint, whatever, nu opeens van zwarte piet, paarse piet maken is useless, je veranderd er namelijk helemaal niets mee
grow up, stop met janken en zo voorts
anders maken we de lijst maar gewoon compleet, zwarte piet, blanke lak, negerzoenen, joode koeken , wie vult hem aan ...
politieke correctheid kun je ook te ver doortrekken

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:10

Dat laatste wat je beschrijft...

Positieve discriminatie is best wel een probleem. Het punt is dat gewone omgangsvormen dan verzaakt raken onder precies die angst van anders is het discriminatie. Nee, je bedrijft positieve discriminatie als je dat soort dingen gaat goed vinden.

Ook echt wel het probleem van deze maatschappij, positieve discriminatie gaat namelijk ook integratie in de weg zitten. Mensen wordt niet meer vertelt dat ze zich moeten aanpassen op bepaalde vlakken, daardoor blijven ze altijd stukje buiten de maatschappij en krijg je precies de cultuur die wij nu hebben.

Als je ze lief hebt kastijdt je ze. Dat betekend ook dat je ze vertelt dat bepaald gedrag niet gewenst is of dat ze beter hun best moeten doen in de maatschappij of een taal moeten leren.
Die mantel met liefde heeft het nu bijna onmogelijk gemaakt om te gaan eisen dat ze weer een cultureel verantwoord gedrag gaan vertonen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:22

God, wat een gezeik weer om niks. Tuurlijk, discriminatie is nooit in orde. Maar zwarte piet komt niet vanuit slaven o.i.d, het heeft helemaal niks te maken met de getinte bevolking onder ons. Omdat Nederland niks beters te doen heeft (want ja, die hoge pieven verdienen toch genoeg om zich druk te maken over andere maatregelen) zoeken ze maar weer iets waar ze over kunnen zeiken.

Echt bespottelijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:34

labyrinth schreef:
xSlvna schreef:
Ik heb het over het algemeen, wij moeten alles maar uit handen geven 'omdat anderen het als discriminerend ervaren', ja fijn ga naar huis.

Ik ga er naar aanleiding van deze post maar even vanuit dat jouw familie al jaren in Nederland woont, joh, al was je de directe afstammeling van de eerste bewoner op dit aardpukkeltje, jij bent ook alleen maar hier geboren, voor hetzelfde geld was jij ergens anders geboren en hier komen wonen.

Alsof je als autochtoon meer bestaansrecht en recht van spreken hebt dan als allochtoon? Wat is het verschil? Waar jij of je ouders geboren zijn, wat een prestatie zeg! Zullen we de mening van alle witblonde mensen dan ook maar negeren, want die zouden weleens af kunnen stammen van de vikingen, dus als zij ergens problemen mee hebben gaan ze toch lekker terug naar het noorden?

En mijn argumenten zijn niet eens van toepassing, omdat een groot deel van de donkere mensen uberhaubt geen allochtoon is.

Zoals PocoGaucha al zegt, wij wonen hier ook en moeten dus ook net zoveel te zeggen hebben. Mijn ervaring is dat dit niet het geval is. En dat is denk ik omdat Nederland altijd zo bang is dat ze anders discrimineren.

Poeh kreeg ik maar net zo mijn zin als de niet blanke mensen hier.. Even wat doeken ophangen met halve bedreigingen en gezeik over discriminatie en we krijgen allemaal gratis aanbouw, schotels om internationale tv te kijken en een speeltuin :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:37

Citaat:
AMSTERDAM -
Nederland moet helemaal stoppen met het Sinterklaasfeest. Dat zegt professor Verene Shepherd, hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet. De werkgroep bezoekt binnenkort Nederland om zelf het Sinterklaasfeest mee te maken. Maar wat Shepherd betreft is het ook meteen de laatste keer dat het feest gevierd wordt.

Verene Shepherd
Foto: University of the West Indies
Hoewel het onderzoek van de VN nog in volle gang is, heeft de van oorsprong Jamaicaanse Sheperd haar conclusie al klaar, zo blijkt uit een interview met EenVandaag. ,,De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", zo stelt ze onomwonden. Wat haar betreft moet premier Rutte persoonlijk ingrijpen. ,,De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt.”
Eerder liet Rutte nog weten dat het geen taak van de overheid is om het Zwarte Piet-debat te beslechten. Volgens de premier staat het iedereen vrij om een witte piet op te voeren, maar hij wees erop dat het hulpje van de Sint volgens de overlevering altijd zwart is geweest. „Zwarte Piet is zwart, daar kunnen we weinig aan veranderen.”
Uit een rondgang van De Telegraaf langs gemeenten in Nederland blijkt bovendien dat buiten Amsterdam eigenlijk vrijwel niemand zich druk maakt om Zwarte Piet. Ook niet in plaatsen met grote Antilliaanse of Surinaamse gemeenschappen zoals Den Helder en Dordrecht of in andere grote steden als Rotterdam en Den Haag.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21993260/__VN_willen_einde_sinterklaas__.html
Nu is dit natuurlijk wel de Telegraaf maar toch!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:39

Helemaal afschaffen?! Wat denken ze wel niet :r

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:41

wordt Ali Baba en de 40 rovers dan ook verboden binnenkort?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:45

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:46

Ik zie dit net op Facebook voorbijkomen;

'Hé zwartjoekel! Ja, jij ja! Zeg, wil jij wel eens even gauw met je bruine tengels van onze tradities afblijven? Hoe haal je het in die gebronsde harses van je om, al terend op onze voorzieningen, ons nationale feestje naar de gallemiesen te helpen. Misschien hebben we het respect er bij je voorouders niet hard genoeg in geslagen. Dat is nog maar vers van de bananenboot en komt ons dan even vertellen wat we wel en niet kunnen maken. Dat maken we nog altijd zelf wel uit, Edgar.

Ons hardwerkend volkje een beetje betichten van racisme, je bent niet goed in die bruine pepernoot van je. Als er een natie is die niet racistisch is, dan zijn wij het appelflap wel. Weet je wel hoeveel zuurverdiende euro’s we jaarlijks naar ontwikkelingshulp pompen? Het grootste deel daarvan gaat dus gewoon naar negers, hè. Dus daar ga je al, met je hele theorie.

Een beetje gaan lopen mekkeren over een Piet die zwart ziet. Ja, heb je er wel eens bij stil gestaan hoe je eruit ziet na een glijpartij door een schoorsteen? Zwart ja! Met zwarte krullen, dikke rode lippen en gouden ringen in je oor. Dat doet een schoorsteen met je, ja! Zeiksnor. En dat ze zo van de boot komen nog voor ze een schoorsteen hebben gezien heeft alles te maken met de roetdamp van die stoomboot natuurlijk. Logisch nadenken is zeker weer te lastig voor dat derdewereldbreintje van je.

Ja, die kleine van mij heeft wel eens om pepernoten gevraagd bij dat Surinaamse vrouwtje hiernaast. Nou en? Kinderlijke onschuld. Hij had ook helemaal niet met ‘r kunnen praten, maar dan zou ‘ie natuurlijk ook weer tegen die multicultischenen van je hebben lopen schoppen. De witten kunnen het voor jullie sowieso nooit goed doen. Wees gewoon stil en dankbaar. Zonder ons zou je niet eens hebben kunnen klagen, dan had je nu ergens rond een lege dorpsput in het oerwoud zitten jammeren dat je zo’n honger hebt. Dus wat nou, racisme.

Zaniken over zwarte knechtjes. Nee, moet zo’n ouwe vent dan alles zelf doen of zo? Jij bent er vast zo eentje die z’n eigen bejaarde moedertje een week lang in een strontluier laat lopen ook. Niks knechtjes. Zo’n Piet werkt gewoon keihard voor z’n centen, maakt zichzelf nuttig. Weer een reden waarom het helemaal geen negers zijn.

Toevallig heb ik ook zo’n zwartje op het werk en die vindt er niks mis mee, met dat hele gebeuren. Maar is er dus altijd weer een groep die het vergalt voor de rest van de roedel. Eerst had je ook al die Surinamers die gingen lopen mekkeren dat de negerzoen racistisch was. Alsof Surinamer een ras is, ben je nou helemaal van de zwarte ratten besnuffeld. Je hoort mij toch ook niet roepen om een verbod op blanke vla. Mafkees.

Nee, laat ons lekker onze tradities behouden en ga iets anders zoeken om je druk om te maken, het verlagen van je uitkering bijvoorbeeld. Die kinderen weten best wel het verschil tussen een zwarte Piet en die gasten op opsporing verzocht. Het moet nu maar eens over zijn met dat eeuwige geschreeuw dat we hier zo racistisch zijn. Als het je allemaal niet zint, dan donder je maar gewoon op naar je eigen land.'

Beetje .. ja. That escalated quickly indeed.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:09

WilmaBoy schreef:
Zoolgangster schreef:
Inderdaad... vrouwenbesnijdenis is ook traditie, evenals stierenvechten, en vroeger waren kat knuppelen, paling- en ganzentrekken (kop er aftrekken) ook traditie...

en het verband tussen het fysisch pijnigen van mensen/dieren en zwarte piet is?
Kijk naar de oorsprong van de mensen -> sinterklaas is van Turkse afkomst btw
en de reden van zwarte piet.

Ik begrijp je punt niet om eerlijk te zijn...

Het ging om het woord "traditie". Als het "traditie" is was dat volgens iemand een argument om er mee door te gaan. Met mijn voorbeelden liet ik zien dat "traditie" niet altijd zo'n handig argument is.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:20

Laat de sint anders gewoon met pensioen gaan en laat de hoofdpiet de toko overnemen.

Of mag dat ook niet?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:21

Het staat ook op nu.nl
Gefeliciteert voor de 20 mensen die dit als rascisme zien. Jullie kunnen ervoor zorgen dat een kinderfeest (tegen slavernij) wordt afgeschaft. Dat is wat ik als eerste denk.

Pas des noods het uiterlijk aan, maar schaf
het niet af. Heeft de vn niets beters te doen?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:24

Vind t echt belachelijk!!!!

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:28

Er wordt ook aan het hele punt van het Sinterklaasfeest voorbij gegaan: gezellig samenzijn met familie. Al dan niet met cadeautjes waar de kleintjes al weken voor in spanning zitten. Of surprises en gedichten. Of alleen pepernoten, chocoladeletters en marsepijn.. Het hoort er allemaal bij. In feite zijn Sint en Piet na een bepaald leeftijd niet veel meer dan bijzaak. De verhouding tussen de twee staat nog veel meer op de achtergrond.

Helaas zien mensen wat ze willen zien. De VN afgevaardigde komt hier om te zoeken naar tekenen van racisme. Wie een hond wil slaan..

Nogmaals, ik zeg niet dat mensen die zich gekwets voelen, stomweg niet moeten zeuren. Ik zeg wel dat er bij de (huidige) viering geen sprake is van opzettelijk racisme. Het verhaal moet van beide kanten bekeken worden. Als je ergens negatieve gevoelens bij hebt, heb ze niet per definitie gelijk (en andersom ook niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:29

De kerstman mag wel volgens de VN, mijn dochtertje van elf zegt tegen mij: de elfjes mogen dus wel slaaf zijn, slaaf zijn is dus niet erg als ze maar blank zijn !!!!!!!
Ik geloof dat ze meer verstand heeft dan de VN

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:32

Anoniem schreef:
De kerstman mag wel volgens de VN, mijn dochtertje van elf zegt tegen mij: de elfjes mogen dus wel slaaf zijn, slaaf zijn is dus niet erg als ze maar blank zijn !!!!!!!

_/-\o_

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:34

Jaren geleden had een vriendin van me al een 'kerstliedje' namens de elven gevonden, maar ik geloof niet dat dat helemaal bokt-proof is..

Het kwam er op neer dat ze het gehad hadden dat zij het werk deden zonder credit en dat de kerstman het verder maar moest uitzoeken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:46

Veulen84 schreef:
Dat laatste wat je beschrijft...

Positieve discriminatie is best wel een probleem. Het punt is dat gewone omgangsvormen dan verzaakt raken onder precies die angst van anders is het discriminatie. Nee, je bedrijft positieve discriminatie als je dat soort dingen gaat goed vinden.

Ook echt wel het probleem van deze maatschappij, positieve discriminatie gaat namelijk ook integratie in de weg zitten. Mensen wordt niet meer vertelt dat ze zich moeten aanpassen op bepaalde vlakken, daardoor blijven ze altijd stukje buiten de maatschappij en krijg je precies de cultuur die wij nu hebben.

Als je ze lief hebt kastijdt je ze. Dat betekend ook dat je ze vertelt dat bepaald gedrag niet gewenst is of dat ze beter hun best moeten doen in de maatschappij of een taal moeten leren.
Die mantel met liefde heeft het nu bijna onmogelijk gemaakt om te gaan eisen dat ze weer een cultureel verantwoord gedrag gaan vertonen.

Wie zijn "ze" en wat is cultureel verantwoord gedrag?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:48

Mooie discussie.

Toch snap ik de link tussen ZP en slavernij niet.

Google eens op slaaf en kijk naar de afbeeldingen, je ziet voornamelijk negroide mensen (er waren inderdaad ook blanke slaven maar het gaat mij even om wat je ziet als je op google afbeeldingen kijkt) die zeer schaars of simpel gekleed gaan al dan niet voorzien van boeien.

Hoe kan ZP hier nu aan te linken zijn?
Inderdaad een negroide persoon (laten we zwart door roet even buiten beschouwing) die zeer goed en duur gekleed gaat. Vrij is en in loondienst werkt.

Is een film zoals Django Unchained dan ook rasicsme?? Want ook hier is een vrij gekochte slaaf in een fluweel pak 1 van de hoofdrol spelers? Film doet mij aardig aan ZP denken :P

Zijn alle mensen in loondienst niet ook slaaf dan ongeacht huidskleur en afkomst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:50

Anoniem schreef:

Punt is dat zwarte pieten wel echt slaven zijn geweest. Elfjes zijn fictieve figuren.
Ik begrijp de ophef op zich wel hoor, hoe zou het voor ons klinken als we horen dat er in het buitenland ergens een feest gevierd wordt waarbij een blanke man allerlei zwarte onderdanen heeft die voor hem cadeautjes rond moeten brengen? Want dat is het in principe. Echter is het al zo lang een traditie in Nederland dat wij niet beter weten en het als normaal beschouwen. Ik ben tot nu toe ook enkel nog maar voorstanders tegengekomen dus ik weet ook niet precies waar de tegenstanders van het zwarte pieten-gedoe nou zijn. Ik zou het ook jammer vinden als het verdwijnt maar maatschappelijk gezien zou dat echt niet zo vreemd zijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:53

Zwarte Piet is ook een fictief figuur, namelijk bedacht na de slavernij. En Zwarte Pieten zijn knechten, geen slaven.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:55

Wordt dat ook verboden in andere landen of enkel in Nederland? (Als het erdoor komt..) Ik moet eerlijk zeggen dat het me geen reet kan schelen of de VN dit zou verbieden, Sinterklaas vieren doe ik toch, zeker met mijn kinderen later. Enige alternatief op Sinterklaas is eventueel de kerstman (maar daar heb ik persoonlijk weinig mee) of eventueel Sint-Maarten, maar ik weet niet of Sint-Maarten geen helpers heeft.