Callisto04 schreef:Jouw antwoord impliceerde dat iemand als Jasper S eigenlijk iets deed dat iedereen kan gebeuren. Waarom zouden we hem dan opsluiten?
Niet mee eens. Milou schreef:
milou123 schreef:Ik denk persoonlijk dat iedereen wel eens ''ontoerekeningsvatbaar'' is in zijn leven. Op enig moment.
Bijv. dat alles zo hoog zit dat je boos wordt terwijl je het niet wilde, of daardoor in janken uit barst, of wat Heino aangeeft.
Ik kan daar met de beste wil van de wereld niet uithalen dat het gedrag dat iemand dan vertoont oké is en er dus geen straf hoeft te volgen.
Het kan inderdaad iedereen, niemand uitgezonderd, gebeuren dat omstandigheden en emoties leiden tot strafbare daden, maar dat die daden dan ongestraft zouden moeten blijven verzin je er volgens mij echt helemaal zelf bij.
Callisto04 schreef:Waarom kiest de ene voor een reactie tegen anderen en anderen niet? Als een pedofiel eerlijk is met zichzelf en weet dat hij zich niet in de hand heeft kiest hij toch als redelijk mens voor een reactie tov zichzelf? Denk je dat de meeste mensen die een zelfmoordpoging ondernemen al eerder een reactie tegen anderen hebben ondernomen (in de zin van misdaad, wanbedrijf)? Wat maakt dat mensen op verschillende manieren reageren? Dit gaat niet enkel over impulsen waardoor iedereen ontoerekeningsvatbaar wordt denk ik. Waarom is voor de ene mens stress een trigger om te verkrachten en moorden en voor de andere niet?
Deze vraag houdt al mensen bezig sinds we rechtop zijn gaan lopen. Er zijn complete vakgebieden uit ontstaan (filosofie, recht, psychologie) en het lijkt me sterk dat er ooit een simpel antwoord op gevonden kan worden, maar het blijft een hele goede en superinteressante vraag. Ik denk dat onder andere meespeelt of de persoon in kwestie een introverte of extraverte persoonlijkheid heeft. Ik heb begrepen dat die twee vormen bij alle dieren voorkomen, niet alleen bij zoogdieren maar ook bij vogels. Individuen zijn ofwel onderzoekend van nature, ofwel behoudend, dat verandert niet tijdens het leven. Ik kan me voorstellen dat mensen van het introverte type eerder zelfdestructief worden bij grote stress en dat mensen van het extraverte type eerder hun omgeving zullen beschadigen.