Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:00

sallandval schreef:
Of; nog simpeler... die stroopwafel/chips/reep die je écht niet moet (en eigenlijk helemaal niet wilt) eten toch opeten.

je zult maar net een rondje gaan fietsen om je eet-impuls te bedwingen als er plotseling een heerlijke chocoladepaashaas langs komt huppelen.

Wat een verschrikkelijk kwetsende vergelijking...
Ik heb echt geen woorden voor het verklaren van iemands gruwelijke daad en dan zo'n vergelijking maken. Hoe respectloos tegenover de mensen die een dierbare hebben verloren door iemand die zijn/haar impulsen niet kon beheersen. Als je een goede hulpverlener bent, zou je daar óók bij stil moeten staan (in zijn algemeenheid bedoeld).
Laatst bijgewerkt door Ann op 04-04-13 12:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:01

Ik vind het wel hilarisch dat menigeen meent dat vooral het OM de media gebruikt, maar het vooral de advocaten zijn die bij allerlei populistische programma's aan tafel zitten om hun zegje te doen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:04

milou123 schreef:
Callisto04 schreef:
Laten we Jasper S en soortgenoten dan maar vlug vrijlaten en hopen dat het bij 1 keertje blijft he.

Zeg ik dat?

Jouw antwoord impliceerde dat iemand als Jasper S eigenlijk iets deed dat iedereen kan gebeuren. Waarom zouden we hem dan opsluiten?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:22

Ik denk ook wel dat er bij vrijwel iedereen een knoppie om kan gaan van 'normaal' naar 'kortsluiting', of zelfs dat mensen zonder kortsluiting in staat zijn iets héél ergs te doen ( bijv. experiment van Milgram, das experiment).

Het ligt, denk ik, vaak aan je sociale status of je zoiets wel of niet doet. Iemand die eenzaam is kan gauwer ontsporen in zijn hoofd, bijvoorbeeld.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:52

Callisto04 schreef:
Jouw antwoord impliceerde dat iemand als Jasper S eigenlijk iets deed dat iedereen kan gebeuren. Waarom zouden we hem dan opsluiten?

Niet mee eens. Milou schreef:
milou123 schreef:
Ik denk persoonlijk dat iedereen wel eens ''ontoerekeningsvatbaar'' is in zijn leven. Op enig moment.
Bijv. dat alles zo hoog zit dat je boos wordt terwijl je het niet wilde, of daardoor in janken uit barst, of wat Heino aangeeft.

Ik kan daar met de beste wil van de wereld niet uithalen dat het gedrag dat iemand dan vertoont oké is en er dus geen straf hoeft te volgen.
Het kan inderdaad iedereen, niemand uitgezonderd, gebeuren dat omstandigheden en emoties leiden tot strafbare daden, maar dat die daden dan ongestraft zouden moeten blijven verzin je er volgens mij echt helemaal zelf bij.

Callisto04 schreef:
Waarom kiest de ene voor een reactie tegen anderen en anderen niet? Als een pedofiel eerlijk is met zichzelf en weet dat hij zich niet in de hand heeft kiest hij toch als redelijk mens voor een reactie tov zichzelf? Denk je dat de meeste mensen die een zelfmoordpoging ondernemen al eerder een reactie tegen anderen hebben ondernomen (in de zin van misdaad, wanbedrijf)? Wat maakt dat mensen op verschillende manieren reageren? Dit gaat niet enkel over impulsen waardoor iedereen ontoerekeningsvatbaar wordt denk ik. Waarom is voor de ene mens stress een trigger om te verkrachten en moorden en voor de andere niet?

Deze vraag houdt al mensen bezig sinds we rechtop zijn gaan lopen. Er zijn complete vakgebieden uit ontstaan (filosofie, recht, psychologie) en het lijkt me sterk dat er ooit een simpel antwoord op gevonden kan worden, maar het blijft een hele goede en superinteressante vraag. Ik denk dat onder andere meespeelt of de persoon in kwestie een introverte of extraverte persoonlijkheid heeft. Ik heb begrepen dat die twee vormen bij alle dieren voorkomen, niet alleen bij zoogdieren maar ook bij vogels. Individuen zijn ofwel onderzoekend van nature, ofwel behoudend, dat verandert niet tijdens het leven. Ik kan me voorstellen dat mensen van het introverte type eerder zelfdestructief worden bij grote stress en dat mensen van het extraverte type eerder hun omgeving zullen beschadigen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:02

Milgram deed exprimenten naar hoe ver mensen gaan bij het uitvoeren van wat hen opgedragen wordt en heeft weinig te maken met crimineel gedrag. Eerder nuttig om gedrag van soldaten te verklaren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:10

Nog eentje: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stanford ... #section_1
Het gaat om het knopje normaal/abnormaal dat bij heel veel mensen vrij eenvoudig om te schakelen is. Nu hebben deze studies vooral betrekking op invloed van omgeving, maar het gaat om het vrij eenvoudig kunnen triggeren van het monster in mensen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:11

Precies Heino, en ook erg nuttig om op die manier groepsdruk te bekijken.
Als je in de verkeerde groep zit of bepaalde signalen (opdrachten) krijgt kan je ook ontsporen.

Ik vraag me weleens af, als we Jasper S hier op het plein tentoonstellen nu, hoevéél mensen met de groepswoede mee gaan en hem helemaal kapot scheuren.
Gewoon, nette mensen die hem nu zien als een monster, omdat bijna iedereen dat zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:12

maura schreef:
Callisto04 schreef:

Niet mee eens. Milou schreef:
milou123 schreef:
Ik denk persoonlijk dat iedereen wel eens ''ontoerekeningsvatbaar'' is in zijn leven. Op enig moment.
Bijv. dat alles zo hoog zit dat je boos wordt terwijl je het niet wilde, of daardoor in janken uit barst, of wat Heino aangeeft.

Ik kan daar met de beste wil van de wereld niet uithalen dat het gedrag dat iemand dan vertoont oké is en er dus geen straf hoeft te volgen.
Het kan inderdaad iedereen, niemand uitgezonderd, gebeuren dat omstandigheden en emoties leiden tot strafbare daden, maar dat die daden dan ongestraft zouden moeten blijven verzin je er volgens mij echt helemaal zelf bij.

Ontoerekeningsvatbaarheid zoals in de rechtbank behandeld en door een gedragsdeskundige beoordeeld en gediagnosticeerd is ook wel even heel wat anders dan "Bijv. dat alles zo hoog zit dat je boos wordt terwijl je het niet wilde, of daardoor in janken uit barst, of wat Heino aangeeft."

Voor boos worden terwijl je dat niet wilde of in janken uitbarsten komt echt geen gedragsdeskundige opdraven.
Een beetje raar om de mate van ontoerekeningsvatbaarheid van Jasper S ten tijde van de door hem gepleegde verkrachting en moord te vergelijken met "boos worden wanneer je dat niet wilde of uitbarsten in janken".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:18

Nic schreef:
Als je in de verkeerde groep zit of bepaalde signalen (opdrachten) krijgt kan je ook ontsporen.

Ik vraag me weleens af, als we Jasper S hier op het plein tentoonstellen nu, hoevéél mensen met de groepswoede mee gaan en hem helemaal kapot scheuren.
Gewoon, nette mensen die hem nu zien als een monster, omdat bijna iedereen dat zegt.

Precies, groepspolarisatie :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:39

Anoniem schreef:
Voor boos worden terwijl je dat niet wilde of in janken uitbarsten komt echt geen gedragsdeskundige opdraven.
Een beetje raar om de mate van ontoerekeningsvatbaarheid van Jasper S ten tijde van de door hem gepleegde verkrachting en moord te vergelijken met "boos worden wanneer je dat niet wilde of uitbarsten in janken".

Dat zou raar zijn, als het gebeurde. Maar de aanhalingstekens van Milou rond het woord ontoerekeningsvatbaar geven dan ook aan dat daarmee niet hetzelfde wordt bedoeld als de mate van ontoerekeningsvatbaarheid van Jasper S ten tijde van de door hem gepleegde verkrachting en moord.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:50

Ik ben heel goed in staat om zelf een mening te vormen, daar heb ik (groepen) andere mensen niet voor nodig. Dat deze zaak schijnbaar interessant is voor een aantal psychologen/therapeuten/hulpverleners hier op Bokt, is helemaal prima. Maar ik bespeur in dit topic helaas ook enige 'beroepsdeformatie'.

In mijn ogen zou iets meer respect voor de slachtoffers in deze kwestie niet misstaan. Het is hier tenslotte niet specifiek een forum voor psychologen, maar ook een plaats waar mensen reageren die een dierbare hebben verloren door iets soortgelijks als waarom dit topic is geopend.

Anoniem

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:58

Ik trek absoluut niet in twijfel dat je zelfstandig een mening kan vormen maar het is onderzocht dat meningen extremer worden als deze worden besproken in een discussie. Dat is groepswerking en 'groep' kan in dit geval ook de mensen in dit topic, op heel bokt, of in Nederland bespreken.

Natuurlijk is er enige sprake van beroepsdeformatie (of in mijn geval studiedeformatie), daar ontkom je niet aan.

Maar wat ik lees is dat niemand in twijfel trekt dat wat er gebeurd is met Marianne héél erg is en niet zou mogen gebeuren. Ook is er niemand die zegt dat de dader daarvoor niet hoeft te worden gestrafd.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:26

Ann schreef:
In mijn ogen zou iets meer respect voor de slachtoffers in deze kwestie niet misstaan. Het is hier tenslotte niet specifiek een forum voor psychologen, maar ook een plaats waar mensen reageren die een dierbare hebben verloren door iets soortgelijks als waarom dit topic is geopend.

Tsja, ik ben slechts een (botte) techneut (dus wat dit onderwerp betreft niet gedeformeerd door studie of beroep), maar ik vraag me echt af waarom een discussie over hoe menselijk gedrag werkt en ook hoe gemakkelijk dat escaleert strijdig is met respect voor de slachtoffers in deze kwestie? Dat niet iedereen de paashaasgrap kan waarderen is wel duidelijk maar dat lijkt me geen kwestie van respect maar van smaak. Niet iedereen houd van galgenhumor (ikzelf wel en ik vond 'm ook best kunnen).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:55

Lente schreef:
Maar wat ik lees is dat niemand in twijfel trekt dat wat er gebeurd is met Marianne héél erg is en niet zou mogen gebeuren. Ook is er niemand die zegt dat de dader daarvoor niet hoeft te worden gestrafd.

Precies, dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Sommigen in dit topic hebben nogal moeite met nuances. Vermoeiend. De wereld is zoveel mooier in kleur.
Vraag me trouwens wel af waarom er wel op mijn beroep en nauwelijks inhoudelijk op mijn berichten in gegaan wordt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:50

Dat is makkelijker, Heino.

Ann schreef:
ook een plaats waar mensen reageren die een dierbare hebben verloren door iets soortgelijks als waarom dit topic is geopend.

Ik heb dit even gemist en kan het ook niet terugvinden in de OP.

Persoonlijk vind ik dat de slachtoffers in deze kwestie al een héél groot podium hebben gekregen, op tv, kranten, radio, slachtofferspreekrecht, alles.

Maar de slachtoffers zijn ook de familie van Jasper S. en zij moeten leven met de mening van velen, dat hun vader/ oom/ echtgenoot een beest is.
En alle dingen eromheen die worden gezegd.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:43

Heino schreef:
Nog eentje: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stanford ... #section_1
Het gaat om het knopje normaal/abnormaal dat bij heel veel mensen vrij eenvoudig om te schakelen is. Nu hebben deze studies vooral betrekking op invloed van omgeving, maar het gaat om het vrij eenvoudig kunnen triggeren van het monster in mensen.

Dit gaat over waarom mensen zich gedragen naar hun rol. Geeft geen verklaring waarom iemand als Jasper S zich op die manier heeft gedragen. Er was geen groepsdruk of externe trigger.

RoodZonnetje

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:47

Lees je mijn volledige bericht wel?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:06

Heino schreef:
Lente schreef:

Precies, dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Sommigen in dit topic hebben nogal moeite met nuances. Vermoeiend. De wereld is zoveel mooier in kleur.
Vraag me trouwens wel af waarom er wel op mijn beroep en nauwelijks inhoudelijk op mijn berichten in gegaan wordt.

Kleur is idd veel mooier maar de verschillende schakeringen ontbreken ook aan de kant van de hulpverleners die hier posten.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:10

Heino schreef:
Lees je mijn volledige bericht wel?

Ja en ik ga er dus niet mee akkoord om groepsdruk of het opnemen van een bepaalde rol zomaar te extrapoleren.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:17

Nic schreef:

Kan maar niet zal ontsporen. En Jasper S handelde niet vanuit een opdracht of oiv groepsdynamica. Wwat is dan het interessante daaraan in deze zaak?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:18

Niks.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:21

Callisto04 schreef:
Kleur is idd veel mooier maar de verschillende schakeringen ontbreken ook aan de kant van de hulpverleners die hier posten.

Vertel daar eens wat meer over, waar ben ik te zwart wit? Want dat is absoluut niet mijn bedoeling..

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:24

Nic schreef:
Ik denk ook wel dat er bij vrijwel iedereen een knoppie om kan gaan van 'normaal' naar 'kortsluiting', of zelfs dat mensen zonder kortsluiting in staat zijn iets héél ergs te doen ( bijv. experiment van Milgram, das experiment).

Het ligt, denk ik, vaak aan je sociale status of je zoiets wel of niet doet. Iemand die eenzaam is kan gauwer ontsporen in zijn hoofd, bijvoorbeeld.

Correlatie tussen deviant gedrag en socio-economische status is al vaak vastgesteld. Maar correlatie bretekent niet noodzakelijk een causaal verband.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:24

Ook ik hoor dat graag :) Ik leer graag bij :j