Koningin houdt vanavond toespraak.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:48

sarabande schreef:
Juut schreef:
Wat is er mis met kroonprinses die trouwt met haar sporttrainer? Onze kroonprins is getrouwd met de dochter van een minister met een dubieuze politieke carriëre...

Maar hij is niet met haar vader getrouwd. Hij is met een intelligente gestudeerde vrouw getrouwd die zelf haar plek op het wereldtoneel heeft veroverd door haar microkrediet programma

Op die plaats wordt iemand geacht met mensen die vaak hoge banen hebben te kunnen discussiëren (aan een langdurig diner bijvoorbeeld) , daar heeft een sportleraar wellicht toch minder aanleg voor en gemak in. En ze zijn wel de representatie voor een land.

Je kiest voor de persoon, voor wie diegene is lijkt mij, niet voor zijn baan.. Ook al ben je prinses, wat had ze dan moeten doen? Niks met hem beginnen omdat hij een sporttrainer is?
Ik zie het probleem niet, misschien is het wel een intelligente man die hele goede gesprekken kan voeren?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:49

Shadow0 schreef:
Marjoow schreef:
Iemand die sporttrainer is kan toch net zo liefdevol zijn dan een bankier?

Zeker. Maar een goede koning of koningin zijn is ook een vak / beroep / professie / ambt. Het koningshuis representeert ons land in het buitenland, doet heel wat aan diplomatie achter de schermen, moet mensen kunnen verbinden, en dat is best een opgave. De kans dat een sporttrainer dat vak goed kan uitoefenen is kleiner.
Liefde mag, zie Mabel en Friso, maar het kan betekenen dat koning/koningin worden niet de beste optie is.

Ik vind het raar dat er zo gepraat wordt over iemand die niemand kent. Wie weet doet hij wel hard zijn best om goed opgeleid te worden.

Shadow0

Re: Koningin houdt vanavond toespraak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:56

Marjoow / Dees_daan: ik zou zo iemand dan ook niet automatisch uitsluiten, maar de kans dat het niet zo is is wel groter.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:57

dees_daan schreef:
Je kiest voor de persoon, voor wie diegene is lijkt mij, niet voor zijn baan.. Ook al ben je prinses, wat had ze dan moeten doen? Niks met hem beginnen omdat hij een sporttrainer is?
Ik zie het probleem niet, misschien is het wel een intelligente man die hele goede gesprekken kan voeren?

Nou dat is in dit geval niet zo. De beoogde Koningin of Prins gemaal moet aan bepaalde voorwaardes voldoen, onder andere een vrij hoog ontwikkelde brede kennis.
Bij Willem Alexander zijn diverse meisjes door het hof afgeserveerd, de bekendste was Emely.
Hij had kunnen kiezen om haar te houden, maar dan zou de troon naar zijn broer zijn gegaan. Hij koos voor de kroon en dus voor een vrouw die daar bij past en een steun voor hem is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:59

Belachelijk dat ze niet mogen liefhebben wie ze willen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:01

Je kunt een hoog ontwikkelde kennis hebben en algemeen nivo en toch liever sporttrainer worden als daar je hart ligt. Dat heeft toch niets met iemands intelligentie te maken. :o? Ik ken een aantal mensen met een uiteindelijk "lage" opleiding en baan die veel meer nivo en kennis hebben dan een afgestudeerde student aan de universiteit met bekrompen oogkleppen op. En mensaleden die heel gelukkig zijn als timmerman, die in hun vrije tijd boeken verslinden en lezingen geven over dingen waar ik niets van begrijp. :')
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-01-13 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:02

Marjoow schreef:

Het staat ze vrij een keuze te maken voor het een of het ander, overigens heb ik niet de indruk dat WA ongelukkig is met Maxima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:23

sarabande schreef:
Marjoow schreef:

Het staat ze vrij een keuze te maken voor het een of het ander, overigens heb ik niet de indruk dat WA ongelukkig is met Maxima

Toch blijft het raar.. En discriminerend..
Als jou vader zou zeggen dat diegene met wie je een relatie wil zou zeggen dat diegene niet goed genoeg is omdat het maar een sportleraar is dan dump je diegene toch ook niet meteen?
Ik vind het juist wel mooi dat ze wel voor 'de sporttrainer' kiest, ze kiest gewoon voor diegene met wie ze samen wil zijn, ik snap niet hoe je dat verkeerd kan vinden..

Dit + het verhaal van Claus die achter Beatrix moet lopen en geen koning mag zijn omdat hij dan hoger in rang zou staan maakt dat ik het koningshuis helemaal niet zo 'leuk' vind, laat ze gewoon mens zijn en samen zijn met wie ze hun leven willen delen zonder daar een 'rangorde' en 'intelligentie eis' aan vast te plakken..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:24

Ze mogen doen wat ze willen, alleen heeft dat wel consequenties voor hun "beroep", eigenlijk net als bij veel andere beroepen. Op zich niks raar aan dus :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:28

dees_daan schreef:
sarabande schreef:

Toch blijft het raar.. En discriminerend..
Als jou vader zou zeggen dat diegene met wie je een relatie wil zou zeggen dat diegene niet goed genoeg is omdat het maar een sportleraar is dan dump je diegene toch ook niet meteen?
Ik vind het juist wel mooi dat ze wel voor 'de sporttrainer' kiest, ze kiest gewoon voor diegene met wie ze samen wil zijn, ik snap niet hoe je dat verkeerd kan vinden..

Dit + het verhaal van Claus die achter Beatrix moet lopen en geen koning mag zijn omdat hij dan hoger in rang zou staan maakt dat ik het koningshuis helemaal niet zo 'leuk' vind, laat ze gewoon mens zijn en samen zijn met wie ze hun leven willen delen zonder daar een 'rangorde' en 'intelligentie eis' aan vast te plakken..

Het is ook niet verkeerd, maar je kunt gewoon niet alles maken als kroonprins(es). Het is niet verkeerd dat ze voor haar sporttrainer kiest, maar dan kan ze geen troonopvolger meer zijn.
Friso is ook getrouwd met Mabel, en kon daardoor ook geen lid meer zijn van het koningshuis. Maar daarom houdt Bea niet minder van hem als zoon ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:30

pmarena schreef:
Ze mogen doen wat ze willen, alleen heeft dat wel consequenties voor hun "beroep", eigenlijk net als bij veel andere beroepen. Op zich niks raar aan dus :)

Bij wat voor beroepen word er nog meer naar de baan en 'prestaties' van je partner gekeken dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:34

dees_daan schreef:
Bij wat voor beroepen word er nog meer naar de baan en 'prestaties' van je partner gekeken dan?

Voor een aantal functies (met name rondom binnenlandse veiligheid) mag je partner niet bekend zijn bij justitie (antecedentenonderzoek). Bij politieke functies kan belangenverstrengeling een probleem zijn. In sommige functies wordt verwacht dat je partner naast je staat en is het bv niet mogelijk om zelf veel te reizen terwijl je partner thuisblijft (ambassadeur.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:49

Shadow0 schreef:
dees_daan schreef:

Voor een aantal functies (met name rondom binnenlandse veiligheid) mag je partner niet bekend zijn bij justitie (antecedentenonderzoek). Bij politieke functies kan belangenverstrengeling een probleem zijn. In sommige functies wordt verwacht dat je partner naast je staat en is het bv niet mogelijk om zelf veel te reizen terwijl je partner thuisblijft (ambassadeur.)

In het eerste geval vind ik het anders omdat er dan iets is gebeurd en het dus niet zeker is dat de partner 100% te vertrouwen is, anders ook niet maar het risico is iets hoger.
In het laatste geval moet je zelf al kijken of het haalbaar is om een relatie te hebben denk ik, als de partner niet wil/kan reizen terwijl je dat zelf wel heel veel doet dan heeft de relatie niet heel veel kans van slagen denk ik, dus dat vind ik ook anders. Je kan dan met je partner praten over hoe je de dingen ziet, als diegene zich niet wil/kan aanpassen aan jou levenswijze en jij niet aan die van je partner dan houd het op..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:34

verootjoo schreef:
Het is ook niet verkeerd, maar je kunt gewoon niet alles maken als kroonprins(es). Het is niet verkeerd dat ze voor haar sporttrainer kiest, maar dan kan ze geen troonopvolger meer zijn.
Friso is ook getrouwd met Mabel, en kon daardoor ook geen lid meer zijn van het koningshuis. Maar daarom houdt Bea niet minder van hem als zoon ;)

Ik denk dat je het nu iets te zwart/wit stelt, ik begrijp wat je bedoelt maar "het is niet verkeerd dat ze voor haar sporttrainer kiest, maar dan KAN ZE GEEN troonopvolger meer zijn" is natuurlijk niet per definitie waar.
Kijk bijv. eens naar Johan Olav Koss, denk jij dat een koningshuis het erg zou vinden als de troonopvolgster met zo iemand zou trouwen, dat kan niet want het is een schaatser?" Hij is afgestudeerd als arts, doet aan liefdadigheidswerk, reist de hele wereld over, is super intelligent en ja, ook nog topsporter geweest.

Als die sporttrainer waar jij het over hebt ook zo iemand is, dan gaat je stelling denk ik niet op. Het hangt er gewoon vanaf hoe zo iemand voor de rest is, wat zijn verdere kwaliteiten zijn en hoeveel moeite hij zelf wil doen om zich verder te ontwikkelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:16

Ondanks dat het Deense Koningshuis geen enkele taak van enige importantie meer heeft, is het toch belangrijk voor Victoria om als ze koningin wordt iemand naast haar te hebben die haar op niveau kan steunen.
Deze sportleraar is geen gestudeerde arts en zal vaak niet in staat zijn om antwoorden te geven die nodig zijn.
In een wereld waar koningshuizen steeds meer als overbodige geldverslinders gezien worden doet het er toe als ze aan dat beeld ontstijgen, zoals ons koningshuis op economische missies veel geld voor ondernemend Nederland binnen haalt.
Daar heb je wel vorsten voor nodig die op ieder niveau kunnen communiceren.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 30-01-13 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:19

Ik denk dat die meneer, Daniel Westling ofzo?, nu echt wel flink klaargestoomd wordt voor alles wat met koningschap te maken heeft. Die heeft weinig vrije tijd nu hoor, die volgt 5 studies tegelijk. Nee, ik denk dat dat wel goedkomt. Overigens is zij geen kroonprinses van Denemarken, maar van Zweden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:24

Proest klein detail :+ . En de beste man heeft een heel goed stel hersens. Dus waarom zou het een probleem zijn. Voor hetzelfde geld is er ergens een troonopvolger/volgster die geboren wordt met de slimheid van een pinda. Dan is dat toch ook geen probleem, waarom dan wel een probleem maken van een partner. :')

Leuk trouwens dat ze in Argentinie zo blij zijn dat Maxima koningin wordt, hebben ze toch een beetje een koningshuis in het land.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:28

Van de NOS-site:
Citaat:
Nieuwe rol
In een interview voor de Zweedse televisie zei Victoria onlangs dat ze veel van Daniel houdt omdat hij zo energiek is en ze zo met hem kan lachen.

Westling vertelde dat hij een intensieve training volgt om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op zijn nieuwe rol aan het Zweedse hof.

Na het huwelijk zal hij prins Daniel heten en wordt hij aangesproken als 'Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Daniel'. Hij wordt tevens hertog van Västergötland, omdat Victoria al hertogin van dit landsdeel is.

Zijn exclusieve sportschool heeft hij van de hand gedaan.

Hij had volgens verschillende bronnen een aantal exclusieve sportscholen door heel Zweden in zijn bezit. Dat doe je toch ook niet even met het IQ van een pinda, om met Karuna te spreken :+ Die man heeft echt wel wat in zijn mars.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:35

Ik haalde Victoria aan omdat men hier de troonsopvolger van zulke huwelijken heeft weerhouden.

Trouwens een interessant artikel in de Volkskrant over ons koningshuis van Professor Herman von der Dunk.
Kan het helaas niet kopiëren.
Hij stelt dat Willem, gezien zijn interesses en koppigheid vast grote problemen zal gaan geven en dat er geen staatsmannen zijn, zoals Lubbers en Kok, die hem dan bij kunnen sturen. Maxima zal hierbij ondanks haar intelligentie te weinig tegenwicht kunnen geven omdat koppigheid met de baan alleen maar groter wordt, zo van ik ben toch de koning
Het opmerkelijkste dat hij zegt is
Beatrix wilde het altijd die vond zichzelf als kind al bijzonder.
Dat klopt Willem heeft het pas gewild sinds Maxima er is en heeft nog nooit enige politieke belangstelling gehad.
Dat geeft toch te denken.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 30-01-13 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:37

Von der Dunk kan wel zoveel zeggen, maar hij kan er niets aan veranderen. We zullen het moeten gaan zien. Ik denk dat het weleens mee kon vallen, Beatrix geeft haar stokje niet door als ze er niet van overtuigd is dat het goedkomt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:38

Beatrix heeft weinig keuze en om op je 75e door allemaal warme landen op je hakjes te moeten sjokken is niet echt een feest

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:40

Nja, ze heeft net als in Engeland de keus om nog een paar jaar door te gaan... Elizabeth wordt 87.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:42

Misschien ben ik naïef hoor, maar wat voor enòrme problemen kunnen er ontstaan dan als WA er zijn eigen draai aan geeft? :P

Volgens mij zal het allemaal wel meevallen. Hij heeft een goed voorbeeld gehad waar hij vast ook nog wel op terug kan vallen, wordt al zijn hele leven ingewerkt, zit midden in zijn leven en is lekker gesetteld en tot rust gekomen, heeft alles voor elkaar en heeft een fijne vrouw die hem redelijk met beide beentjes op de grond kan houden volgens mij...als hij dat zelf al niet zou staan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:51

Nou bijvoorbeeld het huis in Mozambique dat hij niet wilde opgeven.
Dat is uiteindelijk opgegeven onder dwang, je kan je voorstellen dat hij zich als koning daartoe niet laat dwingen.

En om uit te leggen wat dat inhoudt in een van de armste landen ter wereld in een enclave met schatrijke jetsetters vakantie gaan houden, is politiek niet echt verstandig

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:08

Mja, als zoon van de koningin en troonopvolger heeft hij dat opgegeven, en geleerd dat het niet echt handig was. Ik ga er van uit dat hij als koning alleen maar beter oplet dat hij niet zulke "foutjes" maakt want ook hij is maar gewoon een mens die liever geen onnodig gezeur aan zijn hoofd heeft, neem ik aan :)