Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:27

Oh. Okee. Stom dan dat ze het een naam geven.. Sorry hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:27

Ik noem het ook gewoon bultrug :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:28

Wat ik begrepen heb, hebben ze het dier enorm veel slaapmiddel binnengespoten. Echter is hij niet afgespoten, ze hopen dat hij nu zelf sterft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:32

Vervelende reacties op twitter worden weg gehaald?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:45

Waar een vete tussen KNRM en private reddingsdienstenalniet toe kan leiden....

Citaat:
Bas Heidemans
Mensen ik werk bij rederij noordgat.wij zijn met 6 man aan boord uitgevaren (op hulpverlingsvaartuig de Orca) om de gestrande bultrug nabij texel van de plaat te spoelen. Om half 6 smiddags waren wii terplatsen. We kwamen op 15 m van de bultrug met de boot. De bultrug lag zelf voor 4/3 in het water. Wij hadden het ide...e dat er af gelopen dagen hier niks aan gedaan is. Wij konden de bultrug redden wij hebben dit soort werk eerder gedaan en dit leek ons een redelijk makkelijk karwij . Maar ons poging werdt afgebroken door de knrm politie en burgemeester van texel. Twee man van hebben al een boete gekregen. Ze zijn toch vanboord gegaan om te vertellen dat wij deze bultrug konden redden. Dit werdt af gewezen.de knrm politie burgemeester en ecomare (dolphinarium) hebben het besluit genomen om dit beesie plat tespuiten (wij hebben zelf gezien dat de bultrug nog springlevend was en actief). De KNRM (koninkelijke nederlandse reddings maatschapij) doet het woord redding geen eer. Dit was het tot nu toe. De bultrug is inmiddels overleden. Filmpjes en foto's genoeg, die zullen volgen

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:47

Ik geloof best dat ze afgewezen zijn. Lenie 't hart mocht ook niet helpen.. te gek voor woorden

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:48

AmyII schreef:
Pfoeh! Gelukkig maar :) ik dacht al, lees ik zo scheel dan..? ;). Maar dan snap ik die quote van Sallandval niet.. Of wel, als ze migreren vormen ze soms een (kleine) groep, anders leven ze vooral alleen..

Je moet niet alles aannemen wat op wikipedia staat; de realiteit is vaak complexer dan wat je in één pagina uit kunt leggen. Ga maar eens op scholar.google kijken als je het echt boeiend vind :) . Walvissen hebben wel degelijk sociale structuren. Daarom 'zingen' ze ook; om te communiceren met elkaar. Dat zou niet echt nodig zijn als ze volkomen solitair zouden leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:49

Citaat:
Bultrug krijgt slaapmiddel
De bultrug die woensdag strandde in de Waddenzee heeft vrijdagavond een slaapmiddel gekregen om hem uit zijn lijden te verlossen. Dat meldt de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Dierenartsen van het Dolfinarium, die het slaapmiddel toedienden, hopen dat het dier daardoor in zijn slaap stopt met ademen en sterft. Hoelang dat duurt is niet te zeggen.

De ruim twaalf meter lange walvis strandde woensdag bij de Razende Bol, een zandplaat in de Waddenzee. Meerdere reddingspogingen liepen op niets uit. Vrijdagavond wilde een schip in opdracht van dierenactiviste Lenie ‘t Hart nog een poging wagen om het dier naar dieper water te trekken, maar ze werden door de waterpolitie tegengehouden.

Natuurcentrum Ecomare trok zich eerder vrijdag al terug omdat een redding volgens het natuurcentrum onmogelijk was en de conditie van het dier snel achteruit ging. Op adviezen van het natuurcentrum en Naturalis in Leiden stelde de gemeente Texel vrijdagmiddag een gebiedsverbod in om de bultrug in rust te laten sterven.

Bron: Nederlands Dagblad

@Papegara
Lenie t Hart was daar met de mensen van het Noordgat met de Orca.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:50

papagroom schreef:
Waar een vete tussen KNRM en private reddingsdienstenalniet toe kan leiden....

Citaat:
Bas Heidemans
Mensen ik werk bij rederij noordgat.wij zijn met 6 man aan boord uitgevaren (op hulpverlingsvaartuig de Orca) om de gestrande bultrug nabij texel van de plaat te spoelen. Om half 6 smiddags waren wii terplatsen. We kwamen op 15 m van de bultrug met de boot. De bultrug lag zelf voor 4/3 in het water. Wij hadden het ide...e dat er af gelopen dagen hier niks aan gedaan is. Wij konden de bultrug redden wij hebben dit soort werk eerder gedaan en dit leek ons een redelijk makkelijk karwij . Maar ons poging werdt afgebroken door de knrm politie en burgemeester van texel. Twee man van hebben al een boete gekregen. Ze zijn toch vanboord gegaan om te vertellen dat wij deze bultrug konden redden. Dit werdt af gewezen.de knrm politie burgemeester en ecomare (dolphinarium) hebben het besluit genomen om dit beesie plat tespuiten (wij hebben zelf gezien dat de bultrug nog springlevend was en actief). De KNRM (koninkelijke nederlandse reddings maatschapij) doet het woord redding geen eer. Dit was het tot nu toe. De bultrug is inmiddels overleden. Filmpjes en foto's genoeg, die zullen volgen

Ja dat, weer heel taktisch van de rederij :X

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:52

Vreemd gedoe, dat is het!
Er is meer belang bij om het dier te redden dan om het dood te laten gaan.
Waarom mogen andere partijen het niet proberen dan?
Het dier is immers van niemand...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:54

Citaat:
@Papegara

euh???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:54

sallandval schreef:
AmyII schreef:
Pfoeh! Gelukkig maar :) ik dacht al, lees ik zo scheel dan..? ;). Maar dan snap ik die quote van Sallandval niet.. Of wel, als ze migreren vormen ze soms een (kleine) groep, anders leven ze vooral alleen..

Je moet niet alles aannemen wat op wikipedia staat; de realiteit is vaak complexer dan wat je in één pagina uit kunt leggen. Ga maar eens op scholar.google kijken als je het echt boeiend vind :) . Walvissen hebben wel degelijk sociale structuren. Daarom 'zingen' ze ook; om te communiceren met elkaar. Dat zou niet echt nodig zijn als ze volkomen solitair zouden leven.

Zegt toch ook niemand dat ze volkomen solitair leven, alleen leven ze niet in pods met een familiestructuur. Orkas''s en andere tandwalvissen hebben een hele hechte familiestructuur.

Zingen is een vorm van baltsen, om vrouwtjes op te winden oa. Het geluid draagt ver, zou niet hoeven in een groep toch? Er wordt tegenwoordig ook aangenomen dat gezongen wordt als soort van navigatie. Bij onderzoek is gebleken dat wanneer ze naar een ander gebied trekken, ook het liedje veranderd.

Het geluid van zingende walvissen zou niet ver hoeven dragen als ze in groepen leven. Nu wel, juist omdat ze niet in groepen leven, is het een manier om elkaar op te sporen, om te paren.

Edit:typo's
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-12-12 00:56, in het totaal 2 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:55

"Ze" kunnen tegenwoordig zo ontzettend veel. Maar een bultrug redden kan niet??? Ik vind het vreemd. Een net dat stuk gaat?? hadden ze geen sterkere dan? Ik kan er niet bij. Maar ben blij dat ze hem uit zijn lijden helpen en niet een week laten creperen..... arm dier...

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:56

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:57

suuzepuus schreef:
"Ze" kunnen tegenwoordig zo ontzettend veel. Maar een bultrug redden kan niet??? Ik vind het vreemd. Een net dat stuk gaat?? hadden ze geen sterkere dan? Ik kan er niet bij. Maar ben blij dat ze hem uit zijn lijden helpen en niet een week laten creperen..... arm dier...

Hij is nog niet uit zijn lijden. Ze hebben hem slaapmiddel gegeven in de hoop dat hij in zijn slaap op houdt met ademen. En wat als dat niet gebeurt vraag je je af.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:57

MarvanTom schreef:

De orca is voorzien van joekels van pompen ,en de jongens kunnen heelgoed zand weg spoelen...het plan was om een deel van de plaat weg te spoelen,en dat was ook zeker gelukt,,,,,,,en ja,ik weet waar ik het over heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:59

papagroom schreef:
MarvanTom schreef:

De orca is voorzien van joekels van pompen ,en de jongens kunnen heelgoed zand weg spoelen...het plan was om een deel van de plaat weg te spoelen,en dat was ook zeker gelukt,,,,,,,en ja,ik weet waar ik het over heb.

Cool, leg uit! Jij doet dit werk?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:04

Mindim schreef:
Citaat:
Bultrug krijgt slaapmiddel
De bultrug die woensdag strandde in de Waddenzee heeft vrijdagavond een slaapmiddel gekregen om hem uit zijn lijden te verlossen. Dat meldt de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Dierenartsen van het Dolfinarium, die het slaapmiddel toedienden, hopen dat het dier daardoor in zijn slaap stopt met ademen en sterft. Hoelang dat duurt is niet te zeggen.

De ruim twaalf meter lange walvis strandde woensdag bij de Razende Bol, een zandplaat in de Waddenzee. Meerdere reddingspogingen liepen op niets uit. Vrijdagavond wilde een schip in opdracht van dierenactiviste Lenie ‘t Hart nog een poging wagen om het dier naar dieper water te trekken, maar ze werden door de waterpolitie tegengehouden.

Natuurcentrum Ecomare trok zich eerder vrijdag al terug omdat een redding volgens het natuurcentrum onmogelijk was en de conditie van het dier snel achteruit ging. Op adviezen van het natuurcentrum en Naturalis in Leiden stelde de gemeente Texel vrijdagmiddag een gebiedsverbod in om de bultrug in rust te laten sterven.

Bron: Nederlands Dagblad

@Papegara
Lenie t Hart was daar met de mensen van het Noordgat met de Orca.

Die knul van de rederij schrijft dat hij nu dood is he. Wat zal nu de echte waarheid zijn?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:13

@Mindim....niet meer,maar heb dat in het verleden wel gedaan......werkt simpel.je hebt twee methodes,de eerste met pompen.je spoelt het zand dan met pompkract weg.
Een eenvoudigere werk wijze is om een grote buis om je schroef te schuiven,en hier dan een blaaspijp of slang op te bevestgen,dan geef je gas,en klaar is kees.
Je moet je voorstellen dat als je dit doet met een motor vermogen van 2000 PK dit bijzonder effectief is.
De orca is overigens uitgerust met 2X 500 pk,maar dat was ruim voldoende.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:15

ik snap gewoon niet waarom het tegen gehouden is,proberen kon toch,lukt het niet kan je de walvis altijd nog inslapen...

snap niet als er zulk mooi materiaal aanwezig is dat het dan niet nog 1x geprobeerd wordt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:20

Arm beest, zoveel gesjor en gedoe erom heen.

Wat ik heb begrepen is dat ze geen zwaar materiaal in hebben gezet zoals pompen en dergelijke omdat dat teveel stress zou opleveren voor het dier.
Mja. Aan hem sjorren met netten en constant mensen erom heen en god mag weten wat dágen lang.. dat is niet stressvol?

Hoop dat het arme dier snel sterft. Na zoveel dagen gestrand te zijn geweest met een dergelijk gewicht moet voor enorme schade hebben gezorgd intern. Als je hem na zo'n lange tijd al vrij krijgt is maar de vraag of dat ook daadwerkelijk 'verlossend' voor zo'n dier is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:24

papagroom schreef:
@Mindim....niet meer,maar heb dat in het verleden wel gedaan......werkt simpel.je hebt twee methodes,de eerste met pompen.je spoelt het zand dan met pompkract weg.
Een eenvoudigere werk wijze is om een grote buis om je schroef te schuiven,en hier dan een blaaspijp of slang op te bevestgen,dan geef je gas,en klaar is kees.
Je moet je voorstellen dat als je dit doet met een motor vermogen van 2000 PK dit bijzonder effectief is.
De orca is overigens uitgerust met 2X 500 pk,maar dat was ruim voldoende.

Dit klnkt gewoon net zo logisch als met een lokpaard de zee ingaan...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:28

Het was zeker mogelijk geweest om hem los te krijgen,,,,zonder enige twijfel.
Maar als zo n beest zich zelf tot twee keertoe vast zwemt,is er iets ernstig mis,en kun je hem volgens mij beter laten gaan,en als dit niet in de bewoonde wereld was gebeurt,dan had moedertje natuur ook gewoon haar gang kunnen gaan.
Hier werd echter ,omdat er veel aandacht was,wel geprobeert hem te bevrijden,maar de ulp van mensen met ervaring werd geweigerd,en dat vind ik errug raar.
@Anne.....dat is het ook.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:43

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 07:51

Dan zit er niks anders op dan de burgermeester van Texel even een mailtje te sturen met hoe en waarom hij ons dit jaar niet op zijn prachtige eiland zal zien. Jammer maar Vlieland here we come!