De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:34

M_D_H schreef:
dan mijn vraag, heb je het ooit wel eens van dicht bij gezien?

Yup :j
Zus is net van 95kg naar 61kg afgevallen, ze lijdt aan boulima en heeft in het verleden ook aan anorexia geleden :)

Maar ja... je moet wel wíllen he.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:39

ik denk, maar dat is mijn mening, dat je niet voor iemand kunt bepalen of emotie eten wel of niet bestaat...
tuurlijk zit het tussen iemands oren, maar het zit ook tussen iemands oren dat diegene te dik is en zijn eten moet uitkotsen... of dat iemand mensen schuw is dus maar voor altijd binnen moet blijven... of dat iemand zo lelijk is dat diegene nooit in een spiegel of ruit kijkt... of dat iemand zo'n slecht leven heeft dat die depresief is...
een psychisch probleem zit altijd tussen je oren, altijd... maar het is wel een probleem...
en tuurlijk zal het eten waarschijnlijk niet helpen... maar of het helpt of niet dat is het probleem ook niet... het probleem is dat diegene denkt (en dan komen we weer bij het kopje tussen de oren uit) dat het helpt...
en diegene denkt dat oprecht... maar voor je het eetprobleem kunt verhelpen moet je eerst zorgen dat die persoon zelf met zijn psyche (of tussen de oren ;) ) weer in balans is... dan pas kun je het eten verhelpen...
maar dat dit alles zich tussen de oren af speelt betekend niet dat het geen probleem is...
dat is het namelijk wel...
en de persoon die daar aan helpt heeft het zelf absoluut niet in de hand hoor :n
die eet gewoon als die zich slecht voelt, of verdrietig is oid... maar kan zich zelf daar echt niet in remmen of stoppen hoor...
en dat bedoel ik met dat ik dit oordeel zo gemeen vind...
ts gaat er maar van uit dat iedereen die overvoed is daar zelf voor gekozen heeft...
maar dat is echt niet zo...
alleen al het feit dat iemand dit idee of deze gedachte heeft laat al inzien dat diegene totaal geen besef heeft van wat er om zich heen gebeurd en dat diegene gewoon weg kortzichtig is...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:40

Quellian schreef:
M_D_H schreef:

Yup :j
Zus is net van 95kg naar 61kg afgevallen, ze lijdt aan boulima en heeft in het verleden ook aan anorexia geleden :)

Maar ja... je moet wel wíllen he.

tuurlijk moet je wel willen, maar nogmaals je moet er ook volledig voor in balans zijn...
ben je dat niet kun je wel af vallen maar hoeft er maar dit te gebeuren of je vervalt weer in het emo eten...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:41

M_D_H schreef:
ik denk, maar dat is mijn mening, dat je niet voor iemand kunt bepalen of emotie eten wel of niet bestaat...

Ik heb het artikel nog niet gelezen dus kan daar nog niet zoveel over zeggen ;)

050206051012

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:43

Fiffil, ik ben erg benieuwd naar het artikel!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:53

Fiffill schreef:
Zag vandaag de Quest Psychologie liggen, stond op "Bordje troost? Emotie-eten bestaat niet" heb het zelf niet gelezen, misschien morgen toch maar even terug naar de winkel.

Ben benieuwd naar dat artikel. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik in het algemeen niet zo'n heel hoge pet op heb van de Quest ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:56

aikon schreef:
Ik eet 2x per dag, word vaak van gezegd dat het slecht is. Eet ik 3x daags dan heb ik de hele dag honger en ga dan ook eten omdat ik flauw word.
Melk producten neem ik niet/nauwelijks, en ik weet dat ik met suiker op moet passen. Daar vliegen de kilo's van aan. Zetmelen neem ik weinig, eet ik brood dan geen aardappelen en andersom. Merk het wel aan de iets te veel kilootjes, die verdwijnen. :D

2 keer per dag? ik eet 5 keer per dag

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:58

Blue_Eyes schreef:
Fiffill schreef:
Zag vandaag de Quest Psychologie liggen, stond op "Bordje troost? Emotie-eten bestaat niet" heb het zelf niet gelezen, misschien morgen toch maar even terug naar de winkel.

Ben benieuwd naar dat artikel. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik in het algemeen niet zo'n heel hoge pet op heb van de Quest ;)

Oh nee, ik ook niet. Het is imo meer vermakelijk dan wetenschap, maar ik ben toch wel benieuwd wat erin staat :P

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:15

Natuurlijk bestaat emo eten wel.
Kijk al eens hoe veel ouders opvoeden.
Ben je verdrietig pak maar een snoepje.
Heb je iets goed gedaan als beloning een snoepje.
Dus je emotie word beloond met eten.

En ja dat is af te leren maar niet zo eenvoudig als sommige hier denken (m_d_h ben het met jou eens)
Als het zo simpel was had niemand overgewicht.
Want ik heb zelfs al gelezen dat mensen die ziek zijn geen overgewicht hoeven te hebben.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:43

M_D_H schreef:
jah joh?
alleen mensen die niet weten wat het is kunnen zo kortzichtig zijn...
ik heb beide van dicht bij gezien,. een goeie vriendin van me met anorexia... en een ander met een eetprobleem door psychiysche problemen...
en dan nog, elk psychisch probleem zit tussen de oren toch?
maar dat maakt het probleem er nog niet minder om...
maar goed, de meeste van jullie zullen dit niet begrijpen...

Anorexia gaat in feite niet om eten, maar om controle. Het is een ernstige psychiatrische ziekte. Dat staat an sich geheel los van mensen die om een andere reden, of zonder psychische reden, ongezond en te veel eten. Dat staat geheel los van het feit dat kinderen volgepropt worden met fristy, wicky, chocomel, taxi, liga, koek, snoep, hagelslag, etc, etc., etc. Dat staat geheel los van het feit dat ouders hun kind "de mond snoeren" en rustig houden met eten, dat ze geen "nee" kunnen zeggen, dat het gemakkelijker is een kind op ijs te trakteren als ie iets goed heeft gedaan ipv te belonen met woorden of een dagje speeltuin.

Om af te vallen moet je de oorzaak van het vele en slechte eten aanpakken. In het ene geval zit dat probleem dieper en is die van een andere aard dat in het andere geval. In het ene geval is het een kwestie van de juiste informatie verschaffen en discipline kweken. In het andere geval zal er een psychiater aan te pas moeten komen.
Wat voor alle gevallen gemeenschappelijk geldt, is dat de persoon zelf degene is die het heft in eigen handen moet nemen en stappen moet zetten om het eigen leven op orde te krijgen. Anorexiapatienten zijn evenals mensen met obesitas nog nooit genezen door handopleggingen, bidden, of aanschoppen tegen de rest van de wereld. Zolang een mens niet inziet dat zij, en niemand anders, de sleutel tot verandering is, gaat er helemaal niets ge beuren ten goede van de gezondheid.

Een anorexiapatient krijgt echt niet van een hulpverlener te horen: luister, het is de schuld van je moeder, van de buurman, van de school en van de regering. Scheldt hen maar verrot, en doe verder niks, dan gaat je eetstoornis weg.
Obesitas verdwijnt ook net zo goed niet door tegen de maatschappij, winkeliers, producenten, de overheid, etc aan te schoppen.
"Maar goed, de meeste van ons zullen dit niet begrijpen." :(:)

Ps. als er geen grote hoeveelheden voedsel, of ongezonde vormen van voedsel, aanwezig zijn in jouw omgeving (zoals thuis), KAN je niet eens emo-eten, mits dat bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:46

M_D_H schreef:
tuurlijk zit het tussen iemands oren, maar het zit ook tussen iemands oren dat diegene te dik is en zijn eten moet uitkotsen... of dat iemand mensen schuw is dus maar voor altijd binnen moet blijven... of dat iemand zo lelijk is dat diegene nooit in een spiegel of ruit kijkt... of dat iemand zo'n slecht leven heeft dat die depresief is...
een psychisch probleem zit altijd tussen je oren, altijd... maar het is wel een probleem...
en tuurlijk zal het eten waarschijnlijk niet helpen... maar of het helpt of niet dat is het probleem ook niet... het probleem is dat diegene denkt (en dan komen we weer bij het kopje tussen de oren uit) dat het helpt...
en diegene denkt dat oprecht... maar voor je het eetprobleem kunt verhelpen moet je eerst zorgen dat die persoon zelf met zijn psyche (of tussen de oren ;) ) weer in balans is... dan pas kun je het eten verhelpen...
maar dat dit alles zich tussen de oren af speelt betekend niet dat het geen probleem is...
dat is het namelijk wel...
en de persoon die daar aan helpt heeft het zelf absoluut niet in de hand hoor :n
die eet gewoon als die zich slecht voelt, of verdrietig is oid... maar kan zich zelf daar echt niet in remmen of stoppen hoor...
en dat bedoel ik met dat ik dit oordeel zo gemeen vind...
ts gaat er maar van uit dat iedereen die overvoed is daar zelf voor gekozen heeft...
maar dat is echt niet zo...
alleen al het feit dat iemand dit idee of deze gedachte heeft laat al inzien dat diegene totaal geen besef heeft van wat er om zich heen gebeurd en dat diegene gewoon weg kortzichtig is...

Ik heb boulimia gehad en ben van dik 80 kilo afgevallen naar 45 kilo en altijd serieuze problemen met eten gehad. Hoe vaak ik wel niet heb moeten horen hoe ik er uit zag en denk je dat ik ooit maar 1 uitvlucht heb verzonnen, dat ik ook maar met de vinger naar een ander heb gewezen, om hen de schuld van mijn problemen in de schoenen te schuiven, nee. De meeste dikke mensen zoeken uitvluchten voor hun dik zijn en leggen het bij een ander op het bord, ik vind dat zeer beschamend.
Ik vind het schandalig dat dikke mensen die daadwerkelijk een ziekte onder de leden hebben, gebruikt worden als excuus door mensen die geen maat kunnen houden. Dikke mensen schijnen allemaal dik te worden door te eten vanwege emoties of erfelijke aanleg, ja, nou dat gelooft dus niemand. Ik snap niet dat er zo weinig mensen gewoon zeggen, ja ik houd van eten, ik eet te veel en daarom ben ik te zwaar, nee de meesten zijn dik omdat ze er schijnbaar niets aan kan doen. En hoe durft de grote boze buiten wereld deze mensen zo te kwetsen.
Maar jij mag wel mensen wegzetten, ze gemeen, naar, zelfzuchtig, kortzichtig en zonder mensenkennis noemen, waarom mag jij dat wel, wat geeft jou wel het recht om dat over mensen te zeggen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:49

@gummie; Ik denk dat dat een te eenzijdig beeld is (en nee, ik ben niet dik en dus geen slachtoffer ofzo). Ik denk dat hoewel je het zélf moet doen, de maatschappij wel degelijk gróte invloed heeft. Als je het niet in huis hebt, bel je toch gewoon de pizzalijn? Izze simpel. Het is maar een voorbeeldje. We wonen in een dusdanig klein land dat we op iedere straathoek wel een winkel of benzinestation hebben waar we wat ongezonds kunnen scoren.
Ja, je moet het zelf doen. Maar alleen daar de 'schuld' leggen, is me te simpel en te ongenuanceerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:56

Blue_Eyes schreef:
@gummie; Ik denk dat dat een te eenzijdig beeld is (en nee, ik ben niet dik en dus geen slachtoffer ofzo). Ik denk dat hoewel je het zélf moet doen, de maatschappij wel degelijk gróte invloed heeft. Als je het niet in huis hebt, bel je toch gewoon de pizzalijn? Izze simpel. Het is maar een voorbeeldje. We wonen in een dusdanig klein land dat we op iedere straathoek wel een winkel of benzinestation hebben waar we wat ongezonds kunnen scoren.
Ja, je moet het zelf doen. Maar alleen daar de 'schuld' leggen, is me te simpel en te ongenuanceerd.

Maar je maakt als individu een keuze om dan toch eten op te halen, men doet zelf de jas aan, gaat naar de zaak, besteld, betaald, gaat weer naar huis en eet. Ik neem aan zonder geweer tegen het hoofd. Je stapt heel bewust de deur uit, je kan ook zeggen ik heb eten in huis, waarom is de deur uit gaan om te snacken de schuld van de maatschappij? Het is nu niet zo dat dat als een gewenste levenstijl wordt uitgeroepen en bekend staat.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:57

Blue_Eyes schreef:

Iets kan slechts invloed op je hebben als je dat toestaat. Is er verleiding? JA! Betekent dat dat je aan die verleiding moet toegeven? NEE! Betekent het bestaan van een pizzalijn dat je die dus moet gaan bellen? NEE. Sterker nog: als je 140 kilo weegt, en er gaat geen lampje branden op het moment dat je de KEUZE maakt de pizzalijn te bellen, dan is dat imo niet de schuld noch de verantwoordelijkheid van de pizzalijn.

We zijn geen willoze voorwerpen, door touwtjes bestuurd. Onze vingers toetsen niet stiekem terwijl we niet kijken het nummer van die pizzalijn in. Dat doe je BEWUST, daar ben je zelf bij. Je hebt voldoende tijd je te bedenken. Je hebt alle vrijheid om een boodschappenlijstje op te stellen, om het liefst op de fiets naar de supermarkt te gaan om fatsoenlijk eten in fatsoenlijke hoeveelheden te kopen. Als je denkt dat je je impulsen niet onder controle hebt in jouw eigen huis, koop dan geen dingen die je liever niet in de kast wil hebben liggen op die momenten.

en nogmaals: het gaat niet om SCHULD van jezelf, maar om verantwoordelijkheid van jezelf. Het gaat om dat het in ieder geval niet de SCHULD van de ander is.
Laatst bijgewerkt door gummie op 24-05-12 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:58

Dit zei ik om aan te geven dat het niet zo simpel is als 'ik heb niks in huis dus ik kan niet eten'. Overigens ben ik bezig met het bereiden van een gezonde maaltijd, dus heb nu even niet veel tijd om te reageren ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:02

Het is zo jammer dat het soms negatief opgevat wordt, terwijl er genoeg mensen zijn die hopen een ander te stimuleren datgene te doen wat voor die persoon zelf beter/ gezonder is! Want daar gaat het om. Ik vind het zonde dat er kinderen zijn die op 8 jarige leeftijd 80 kilo wegen. Ik vind het zonde dat er mensen zijn die zich onzeker en bekeken voelen als gevolg van hun gewicht. Ik vind het zonde dat er mensen zijn die menen dat ze weinig invloed hebben op hun eigen leven, en op wat ze eten. Ik vind het zonde dat er mensen zijn die zich neerleggen bij een bepaalde leefstijl, terwijl ze een keuze hebben.

In het programma I used to be fat op MTV zie je jongeren door een hel gaan om af te vallen. Echt door een hel. Maar aan het eind van de rit zijn ze niet alleen gezonder, maar hebben ze ook meer zelfvertrouwen omdat ze het ZELF geflikt hebben, omdat ze hebben doorgezet, omdat ze hebben ervaren dat ze het in zich hebben dingen te veranderen. Zoiets ga je nooit verwezenlijken als je tegen de maatschappij aan blijft schoppen, hoe begrijpelijk die emotie soms ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:09

Men vat het negatief op omdat men zich schijnbaar aangesproken voelt. Men wordt aangesproken op iets en dat zal men verdedigen, ook al moet dat al vingerwijzend naar een ander.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:14

Colway schreef:
aikon schreef:
Ik eet 2x per dag, word vaak van gezegd dat het slecht is. Eet ik 3x daags dan heb ik de hele dag honger en ga dan ook eten omdat ik flauw word.
Melk producten neem ik niet/nauwelijks, en ik weet dat ik met suiker op moet passen. Daar vliegen de kilo's van aan. Zetmelen neem ik weinig, eet ik brood dan geen aardappelen en andersom. Merk het wel aan de iets te veel kilootjes, die verdwijnen. :D

2 keer per dag? ik eet 5 keer per dag

Meestal kan ik mijn ontbijt niet binnen houden, en komt er 90% van de tijd weer uit. Ik brunch om een uur of 11, dan heb ik genoeg bewogen en dan accepteert mijn maag wel eten. En 's avonds om 8 uur eet ik weer. Dan veel groente met vlees en of aardappel of pasta achtig iets. Ik schijn een trage schildklier te hebben en dit werkt het beste bij mij.

Ja, waarheden moeten horen doet vaak pijn en een ander de schuld geven is makkelijker.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:22

Onzin mindim.
Ook mensen met een fijn gewicht pakken jullie berichten ook als niet prettig op.
Waarom omdat ze vol vooroordelen en kortzichtigheid aan elkaar hangen.
Was de wereld maar zo simpel als dat jullje het brengen.
Dan zouden er geen problemen meer in de wereld zijn.
Geen oorlogen meer want schieten is een keuze.
Geen ongelukken meer want hard rijden of door rood rijden is een keuze.
Geen diefstal meer want dat is een keuze
Geen rassenhaat...geen afkeer tegen homos...geen vul in alles is een keuze.

ik wil jullie simpele wereld met oplossingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:38

schrikdraad schreef:
Onzin mindim.
Ook mensen met een fijn gewicht pakken jullie berichten ook als niet prettig op.
Waarom omdat ze vol vooroordelen en kortzichtigheid aan elkaar hangen.
Was de wereld maar zo simpel als dat jullje het brengen.
Dan zouden er geen problemen meer in de wereld zijn.
Geen oorlogen meer want schieten is een keuze.
Geen ongelukken meer want hard rijden of door rood rijden is een keuze.
Geen diefstal meer want dat is een keuze
Geen rassenhaat...geen afkeer tegen homos...geen vul in alles is een keuze.

O ja, jij hebt een fijn gewicht, sorry dat ik dat vergeten was, ik zal in vervolg dat er even bij vermelden.

Je dik eten vergelijken met bovenstaande, tja, wat moet je daar nu op zeggen, over simplistisch denken gesproken :')
Weet je wat het verschil is, dat alle voorbeelden die je noemt, berok je leed aan een ander, met jezelf dik eten, heb je je zelf te pakken, maar probeer je het te schuiven op een ander.

Fijn dat je denkt dat mijn wereld zo simpel is trouwens.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:56

schrikdraad schreef:

Ik zou zeggen: lees de boeken die ik genoemd heb even :+

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:58

Ik had het daar niet over mezelf die jullie berichten kortzichtig vinden. Lees maar door het topic.
En ja mijn gewicht is best goed. Dat had veel slechter kunnen zijn voor iemand met mijn aandoening. Dus daar denk jij me onder de gordel te kunnen schoppen maar dat heb je mis.

Denk ik simpel nou nee.
Ik zie heel goed in dat de wereld niet zo gemakkelijk is.
Niet van eten prop je er zelf in en gewoon daarmee kappen klaar.
En mijn voorbeelden ja dat precies zo. Eten doe je jezelf aan. Nou wat bemoeit de rest zich dan?
Ga vlug de geloofstrijders eens aanpakken dat ze niet zo moeten zeiken.
Heb jij geen gemakkelijk leven wat vreemd. Pas jij je eigen methode niet toe bij jezelf ?
Wat zwak elk probleem is gewoon anders aanpakken en klaar. weg probleem. Toch?
Of ineens niet als het om jezelf gaat.
Werkt dat makkelijk l ullen alleen over een ander?

Zou ik daar eens over nadenken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:02

Wat wil je precies weten. Of wij een makkelijk leven gehad hebben? Of wij de wereld makkelijk vinden?

Mijn vraag aan de mensen hier: als jij obesitas hebt, wat zou JIJ dan ondernemen om hier verandering in te brengen? Zou je uberhaupt wat ondernemen? Zo nee, waarom niet. Zo ja, waarom wel en wat dan precies?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:09

Grappig die eerste vragen.
Ben jij daar serieus?

Oplossen
Door niet iedereen over 1 kam te scheren.
Zien waar het probleem echt zit.
Is het simpel teveel eten?
Is het denken gezond te eten maar verkeerd eten kiezen. Daar zou op school in maatschappij leer een belangrijke taak liggen.

Zit er een psychologische reden achter.

Maak een dieet persoonlijk want oom erfelijkheid kan een rol spelen.

Zorg dat er strenger geselecteerd word op e nummers.
suikers onder de meest vreemde namen
Zodat eten in de winkel al beter is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:27

Alle bovenstaande opties zijn al benoemd. Zowel de psychische als psychiatrische en erfelijke factoren. Uitzonderingsgevallen zijn genoemd. Je geeft eigenlijk een samenvatting van wat al aan de orde is geweest. Ik leid uit jouw post af dat je stappen zou ondernemen, dat je verandering zou willen. Dat je niet de schuld zou leggen bij anderen, maar op zoek zou gaan naar oplossingen.

En vervolgens in het algemeen: Als iets niet goed voor je is, geestelijk danwel lichamelijk, ben je het dan niet aan jezelf verplicht daar iets aan te veranderen om gelukkig of gezond te worden. Als het de psychische problemen zijn, die obesitas veroorzaken, onderneem dan stappen op dat vlak. Als het problemen in de mentaliteit zijn die obesitas veroorzaken, onderneem dan stappen op dat vlak. Als obesitas juist de oorzaak, en niet het gevolg is van jouw problemen (op zowel fysiek als mentaal vlak), onderneem dan stappen op dat vlak.

Obesitas los je niet op door strenger te selecteren op e-nummers, suikers niet allerlei vreemde benamingen geven. Het is hoe dan ook goed om dat te doen, om daar strenger op te controleren. Maar het neemt de oorzaak van obesitas niet weg.

Iemand die drugsverslaafd is, kan kiezen om stappen te ondernemen om af te kicken, of om niets te ondernemen en niet af te kicken. Of: de omgeving kan stappen ondernemen als die van mening is dat de persoon zelf daartoe niet meer in staat is als gevolg van de drugs. Op het moment dat diegene drugs betaalt, aanneemt en inneemt, kan die persoon niet de verantwoordelijkheid daarvoor bij de drugsdealer leggen. Die dealers hebben werk, doordat van hun diensten gebruik gemaakt wordt. Zolang je de verantwoordelijkheid bij een ander legt, ga je je problemen niet te lijf. Als je niet in staat bent verleidingen te weerstaan, los je dat alleen maar op door te leren hoe je de verleidingen wel kan leren weerstaan.

En wie zegt dat het makkelijk is? Wie zegt dat het makkelijk zou moeten zijn? Moeten we dan maar vermijden wat moeilijk is, wat zwaar is, en genoegen nemen met een situatie die zowel lichamelijk als geestelijk niet goed voor je is? waarom zou je daarvoor kiezen? Tenzij je meent dat je niet de moeite waard bent om goed voor jezelf te gaan zorgen. En zelfs in dat geval is het aan te bevelen stappen te ondernemen, maar dan op psychisch vlak.