respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:16

Blue_Eyes schreef:
Njah, het is misschien ook niet zo handig om die term te gebruiken in overdrachtelijke zin, in een gesprek als dit waarin je gaat praten over de afstammingslijn van de mens ;)

Geen idee, ik vraag me namelijk ook af of het dan 'handig' is om aliens in een godsdienstelijk topic te halen := :+

papagroom

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:51

Wat ik me dan dus weer oprecht afvraag.
Ziet een gelovige Adam en Eva,als mensen,of als een soort van Neanderthaler,of misschien wel een aapachtige?
(serieus bedoeld hoor)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:24

Misschien een beetje off topic, maar ik zag toevallig vanmiddag op tv een programma over het terracotta leger van China. Dit leger was gemaakt ten tijde van de 1e keizer van China, ongeveer 350 jaar v.C.
De zwaarden die daar ook gevonden werden waren bedekt met een laagje chroom, tegen het roesten.

Om maar eens duidelijk te maken, hoe intelligent de mensen toen al waren.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 02:26

In China ja.. maar daar hebben ze wel meer slimme dingen (heel vroeg) uitgevonden en die zijn heus niet meteen overgegaan naar de rest van de wereld.. Het zegt ook niks over bijv Europa (en dus de bijbel..)

Bovendien kost evolutie wel iets meer dan plusminus 2500 jaar.. Het is niet zo dat je in die tijd van aap/neanderthaler naar sapiens gaat :+

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:01

@ pappagroom, ik zie Adam en eva als mensen alleen denk ik dat zij er niet perse zoals ons uitgezien hoeven hebben. Ze kunnen best kleiner, hariger etc geweest zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:59

lageveld schreef:
Krijg ik me opeens een geniaal idee voor onze homosexuele medemens. Laat het registreren als geloof/religie, en en zal een wereld voor ze open gaan. Laat de oprichter (even een leuke naam voor bedenken; Homozes of Trallallah of zo) ook een boekje schrijven, b.v. "de Heibel", met wat regeltjes. Daarbij denk ik o.a. aan een verplicht stemadvies voor een nieuw op te richten politieke patij. Een zeteltje of 10 moet haalbaar zijn. Een beetje het centrum van de politiek kiezen dan, en voor je het weet heb je ook daar een sleutelpositie. Een undercouver stage bij de SGP lijkt me daarbij erg leerzaam.

Hi hi hi :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:05

Tessa_1 schreef:
In China ja.. maar daar hebben ze wel meer slimme dingen (heel vroeg) uitgevonden en die zijn heus niet meteen overgegaan naar de rest van de wereld.. Het zegt ook niks over bijv Europa (en dus de bijbel..)

Bovendien kost evolutie wel iets meer dan plusminus 2500 jaar.. Het is niet zo dat je in die tijd van aap/neanderthaler naar sapiens gaat :+

Haha, nee, dat weet ik. Maar wij denken vaak dat de tegenwoordige mens zo slim is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:06

Tessa_1 schreef:

De Bijbel is alleen niet echt Europees van oorsprong ;)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:13

Klopt, maar hij is in elk geval niet Chinees :) (bedoelde ook meer dat wij in Europa lange tijd veel mensen hadden die voor de bijbel waren sinds die romeinse keizer die het instelde als staatsgodsdiest..)
Maar waar komt ie dan wel vandaan? Het is gebaseerd op de Thora geloof ik? Dus dan zou het Joods zijn? Maar in welk gebied hingen de joden in die tijd eigenlijk uit? :?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:03

Dat valt na te lezen toch waar ze waren, Jeruzalem, Jordaan etc worden regelmatig genoemd

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:12

Het huidige Israël zo ongeveer :j

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:17

Tessa_1 schreef:
Klopt, maar hij is in elk geval niet Chinees :) (bedoelde ook meer dat wij in Europa lange tijd veel mensen hadden die voor de bijbel waren sinds die romeinse keizer die het instelde als staatsgodsdiest..)
Maar waar komt ie dan wel vandaan? Het is gebaseerd op de Thora geloof ik? Dus dan zou het Joods zijn? Maar in welk gebied hingen de joden in die tijd eigenlijk uit? :?

Hehehehe nou Joden werden -als je de Bijbel moet geloven- in zowel het oude áls het nieuwe testament zo'n beetje overal verbannen. Zo zwierven ze ook 40 jaar door de woestijn ;)
Dus ze hingen overal wel een beetje rond. Het geloof heeft zich over de rest van de wereld langzaamaan verspreid. Het Christendom is inderdaad gebaseerd op het Jodendom. Jezus was geen Christen maar een Jood.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:35

Babootje schreef:
Tessa_1 schreef:
Mensen met asperger zijn vaak juist intelligenter, en dat valt toch echt onder autisme :)

Ik kan me niet voorstellen hoe het is om niet in evolutie of het bestaan van tijd te geloven.. maar evolutie valt wel degelijk onder wetenschap, of je erin geloof of niet. Het is namelijk een theorie op basis van onderzoeken/vindingen. In de wetenschap stel je een hypothese en probeer je vervolgens aan de hand van verkregen data te bewijzen dat die hypothese waar kan zijn.. Dit is wat Darwin heeft gedaan, en daar kwam een 'ja, dit is zeer aanneembaar' uit, dus is het een wetenschappelijke theorie (waar tot op heden nog geen ontkrachtend bewijs voor is gevonden)

Vervolgens moet zo een theorie wetenschappelijk worden bewezen. Maar dat is nooit gebeurd. "Nooit is Darwins evolutietheorie ook maar één keer bevestigd door ook maar één ontdekking of wetenschappelijke vooruitgang sinds 1959." Dat schrijft microbioloog Michael Denton, die het creationisme afwijst, maar tegelijk eerlijk erkent dat voor het darwinisme elke grond ontbreekt."

Het Darwinisme werd populair sinds het zijn intrede deed in 1959. Omdat het mensen bevrijdde van de macht die de kerk destijds over hen had. Hel en verdoemenis bestond derhalve niet meer. Mensen hoefden geen verantwoordelijkheid meer af te leggen aan een God. De invloed van de kerk nam af. De seksuele revolutie deed zijn intrede.
Verbazingwekkend dat mensen zelfs nu nog de evolutietheorie aanhangen als bewezen wetenschap? Nee eigenlijk niet, want wat is het alternatief?

Idd, evolutietheorie is ook iets geloven wat een ander vertelt. Alleen is het later opgeschreven. :+ Het blijft altijd bijbelen, zo lang we er zelf niet bij waren met ons mobieltje om het even vast te leggen. :D

Geloof wordt altijd door de machthebbers gebruikt om een grote groep mensen met hun neus dezelfde richting op te krijgen. Het feit dat deze mensen geen droog brood hebben om te eten en worden overtuigd, dat als ze iets gaan geloven, dat ze dan te eten krijgen, dát veroorzaakt oorlogen. Niks anders. Welke malloot zal er nu nog voor de katholieke kerk gaan vechten? Een stel afrikanen waarschijnlijk. :j maar geen enkele goed gevulde europeaan zal er voor uit zijn luie stoel komen.

Ik heb de dominee eens gevraagd, waarom ie dacht dat god een man was. :D Daarna werd er gebeden dat er duivels onder ons waren. Toen ben ik maar braaf weggebleven. Die dominee kon dat alleen uitleggen met de bijbel, want daar werd ie de heer genoemd. Maar dat hebben de schrijvers er alleen maar van gemaakt. En Jezus zal hem wel vader hebben genoemd, omdat mannen toen veel meer te vertellen hadden. Er is een leuke film met god als vrouw, heel toepasselijk. 8-)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:05

Ik denk dat God man noch vrouw is, of misschien andersom: zowel man als vrouw. Dat lees je al in Genesis: God schiep de mens naar zijn beeld, mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen. Alleen is onze taal simpelweg te beperkt om daar namen voor te verzinnen; wij kennen geen woord voor Heer of Vader dat óók vrouwelijk is. Laat staan een 'gemiddelde' tussen Hij en Zij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:31

idefix4 schreef:
Idd, evolutietheorie is ook iets geloven wat een ander vertelt. Alleen is het later opgeschreven. :+ Het blijft altijd bijbelen, zo lang we er zelf niet bij waren met ons mobieltje om het even vast te leggen. :D

De evolutietheorie is bewezen. Uit en te na. Dat kan je nalezen in allerhande studies en boeken...maar nog beter. Als je die wetenschappers niet vertrouwd.. Je kan er zelf onderzoek naar doen. Je hoeft het daarbij niet bij eeuwenoude geschriften te laten je kan de materie, of wat daar van over is, zelf ter hand nemen. Het voelen en betasten en conclussies trekken.

Maak een begin en ga naar Naturalis in Leiden

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:13

Citaat:
wij kennen geen woord voor Heer of Vader dat óók vrouwelijk is

Ouder???

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:30

Blue_Eyes schreef:
Ik denk dat God man noch vrouw is, of misschien andersom: zowel man als vrouw. Dat lees je al in Genesis: God schiep de mens naar zijn beeld, mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen. Alleen is onze taal simpelweg te beperkt om daar namen voor te verzinnen; wij kennen geen woord voor Heer of Vader dat óók vrouwelijk is. Laat staan een 'gemiddelde' tussen Hij en Zij.

Hermafrodiet? :=

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:54

In de Thora (Exodus hoofdstuk 3, vers 14-15) wordt beschreven dat Mozes aan God vroeg met welke naam Hij aangeduid wilde worden, voor het geval de menigte die naam wilde weten. In deze passage vinden we een regel met zowel de werkwoordstam היה als הוה. Opmerkelijk is dat de verbuiging אהיה van de eerste stam traditioneel is vertaald met ‘Ik zal zijn’, en de verbuiging יהוה van de tweede stam niet met 'Hij zal zijn' maar met ‘HEERE’ (JHWH):

En God zei tegen Mozes: „Ik zal zijn (אהיה) die ik was (אהיה)”, en Hij zei: „Het volgende zul je zeggen tegen de zonen van Israël: ‘Ik zal zijn (אהיה) heeft mij naar jullie gestuurd.’” En God zei verder tegen Mozes: "Het volgende zul je zeggen tegen de zonen van Israël: ‘JHWH (יהוה), God van jullie vaders, God van Abraham, God van Izaak en God van Jakob, Hij heeft mij naar jullie gestuurd’; dit is Mijn Naam voor eeuwig, en dit is Mijn aandenken voor generatie (en) generatie!"

(Wikipedia)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:58

papagroom schreef:
Citaat:
wij kennen geen woord voor Heer of Vader dat óók vrouwelijk is

Ouder???

Ouder kan, maar dat heeft ook weer bijbetekenis (oud, niet jong dus, en het is te algemeen en afstandelijk, denk ik). Bovendien kun je dat wel gebruiken voor Vader, maar niet voor Heer.

@Shenavallie: Hermafrodiet avant la lettre, denk ik dan maar ;)

@Nicolletje: JHWH is een naam, geen beschrijving.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:05

Shenavallie schreef:
Blue_Eyes schreef:

Hermafrodiet? :=

Totaal offtopic, maar:
_O-

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:48

Blue_Eyes schreef:
@Nicolletje: JHWH is een naam, geen beschrijving.

Het gaat erom dat het niet vertaalbaar is
Citaat:
Het Jodendom: de Hebreeuwse naam JHWH wordt weergegeven als "HEER" in het Engelstalige oude testament.[7][8] Naar aanleiding van de praktijk in het Hebreeuws, de Septuagint gebruikt voornamelijk het Griekse woord Kyrios (Grieks: Κύριος, wat betekent "Lord") om JHWH te vertalen.

Wat dus betekent dat het ooit vertaald is als Lord. En wij hebben er weer Heer van gemaakt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:53

Ha zo, ja, dat had ik niet uit je vorige bericht gehaald ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:53

JHWH is inderdaad de naam van God, wat mij dan weer verbaasd is waarom die naam uit de meeste bijbelvertalingen verdwenen is. Terwijl Jezus in het Modelgebed zei: Uw Naam worde geheiligd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:22

mirim schreef:
JHWH is inderdaad de naam van God, wat mij dan weer verbaasd is waarom die naam uit de meeste bijbelvertalingen verdwenen is. Terwijl Jezus in het Modelgebed zei: Uw Naam worde geheiligd.

Gods naam komt ongeveer 7000 x in de bijbel voor. In de vorm van het tetagrammaton יהוה‎ YHWH. (Uitgesproken Jaweh of Jehova). De goddelijke naam is een werkwoord, en wel de causatieve vorm in het imperfectum van het Hebreeuwse werkwoord ‘ha•wah’ wat ‘worden’ betekent. De grondbetekenis is: ‘Hij veroorzaakt te worden’. Een prachtige naam voor iemand die de wereld heeft geschapen.
De naam komt zowel in de Hebreeuwse (6973x) als in de Griekse geschriften (237 x) voor.
Ergens in de tweede of derde eeuw G.T. verwijderden de bijbelafschrijvers het tetagrammaton zowel uit de Septuaginta (de Hebreeuwse tekst) als uit de christelijke Griekse geschriften en vervingen het door Ku'ri-os (Heer) of The'os (God).
Waarom de naam uit de bijbel is verdwenen is niet bekend, maar als een reden wordt genoemd, dat de joden de naam van God te heilig vonden om uit te spreken. Men aarzelde op het laatste zelfs om hem neer te schrijven. Een andere mening is dat men misbruik wilde vermijden. En nog een laatste mening is dat er de angst ontstond dat het document waarin de goddelijke naam stond, bij afvalligen terecht zou komen.

Voor wie interesse heeft in de geschiedenis van Gods naam is www.godsnaam.be een enorm leuke site. Waarin uitleg wordt gegeven over Gods naam in al de vormen en geschriften uit de oudheid. Met veel wetenswaardigheden over archeologische vondsten en het gebruik van gods naam in de hele wereld door de jaren heen.

Een paar leuke voorbeelde zijn, vind ik, de volgende:
De maanlanding van de apollo 11 In 1969.
De astronauten hadden bij hun landing op de maan een disc of schijf mee, gemaakt van het materiaal silicium. Deze schijf was iets groter dan een geldstuk van 50 cent en was geplaatst in een aluminium capsule. De schijf werd achtergelaten op de maan, op de plaats die men noemt 'Sea of Tranquility' ('Zee van Kalmte').
Op deze schijf stonden verklaringen van wereldleiders van wel 73 landen. De boodschappen werden eerst gefotografeerd waarna de foto's 200 maal werden verkleind. Via een technisch proces werden de afbeeldingen vervolgens op het schijfje overgebracht. Met een microscoop is de tekst leesbaar.
Onder de boodschappen was er de volgende van het Vaticaan:

"Jahweh our Lord, how great your name throughout the earth, above the heavens is your majesty chanted.
"By the mouths of children, babes in arms, you set your stronghold firm against your foes to subdue enemies and rebels.
"I look up at your heavens, made by your fingers, at the moon and stars you set in place.
"Ah, what is man that you should spare a thought for him? Or the son of man that you should care for him?
"You have made him a little less than an angel, you have crowned him with glory and splendor, and you have made him lord over the work of your hand.
"You set all things under his feet, sheep and oxen all these, yes, wild animals too, birds in the air, fish in the sea traveling the paths of the ocean.
"Jahweh our Lord, how great your name throughout the earth!
Psalms 8

To the glory of the name of God who gives such power to men, we ardently pray for this wonderful beginning.
Paul VI, Pope

Of wat denk je van een klein bloemensoort, die in de bergstreken van Europa voorkomt en die in het Nederlands en in het Duits de naam Jehovabloempje meekreeg.
De rode vlekjes op de witte bloemblaadjes deden de naamgever aan de Hebreeuwse letters denken, die Gods naam Jehovah vormen. Vandaar dat dit kleine bloemetje de grote naam van God mag dragen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:38

Blue_Eyes schreef:
@Shenavallie: Hermafrodiet avant la lettre, denk ik dan maar ;)

Inderdaad ;)