Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Efficiency, transparantie, kwaliteit enz. op zich zijn lege begrippen, relaties. Zulke begrippen zijn bij uitstek geschikt voor het NPM. De kwaliteit van bv. universiteiten wordt gekwantificeerd. De afgestudeerden zijn het produkt, het percentage per tijdseenheid afgestudeerden is een belangrijke indicator voor de kwaliteit van de instelling. Maten voor deze baten worden ontwikkeld, benchmarks verschijnen. Aan de kostenkant verschijnen de gestandaardiseerde onderwijspakketten waarvan het gewicht wordt uitgedrukt in ECTS-punten (European Credit Transfer and accumulation System). Deze ongehoorde, maar binnen het NPM noodzakelijke abstrahering levert een papieren werkelijkheid op die tenslotte elke gelijkenis met het onderwijs as we knew it mist. Eenmaal gerealiseerd is alles mogelijk. Het nieuwe management is geboren, alive and kicking.
Input-outputmodellen worden ontwikkeld en doorgevoerd, transparantie en accountability geeist, auditsystemen en checklists ontwikkeld. De instellingen en organisaties dienen, heel democratisch, zelf alle gegevens aan te leveren. Het wordt mogelijk rankings op te stellen, universiteiten, vakgroepen, docenten met elkaar te vergelijken en vervolgens te snijden, te reorganiseren, te fuseren en te internationaliseren. Men denke bij dit laatste aan de Bologna-verklaring die alle nationale onderwijssystemen beoogt te harmoniseren, te standaardiseren, te certificeren en te evalueren. De werkelijkheid is echter weerbarstig. Hyperbureaucratisering is het gevolg, nieuwe managementlagen verschijnen. Checks en double-checks werken als zand in een motor, alles vertraagt en stagneert. De financiele gevolgen laten zich raden maar blijven buiten beeld.
joyce B schreef:In het kader van integratie, mochten die leerlingen op een gegeven moment 1 dag in de week meedraaien op de eigen school. Toen kwam op een gegeven moment het "rugzakje" een manier om minder leerlingen door te verwijzen naar het speciaal onderwijs, maar om ze met extra begeleiding in de klas op de eigen school te kunnen houden, al dan niet part-time...
Dat bleek te duur, en nu wordt daar weer op bezuinigd!
Wie zijn de dupe? De leerlingen die passend onderwijs nodig hebben omdat ze in normale klassen, zonder extra ondersteuning niet tot hun recht komen en niet mee kunnen komen...
Citaat:En waarom klagen leerkrachten? Omdat zij er vervolgens op worden aangekeken als het niveau van de klas of de leerlingen daalt en afzakt naar een niveau beneden het "bovengemiddelde" gewenste niveau.
Dan worden zij bestempeld als slechte leerkrachten, of als "zwakke school"
Dam komt het hele woord "loon of salaris" niet ter sprake, want dat is ook niet de kern van het probleem. Meer loon lost de werkdruk niet op en ook niet het gevoel te kort te schieten naar je leerlingen en je vak niet goed te kunnen uitoefenen...
Arabesk schreef:Electra63 schreef:
Ik sluit me helemaal aan, bij deze post van MB. Jullie lijken soms wel studenten i.p.v. volwassen docenten.
Jullie snappen het punt niet wat ik maak.
Als er gezegd wordt dat 'docenten zich maar op de nieuwe uitdaging moeten storten van meer zorgleerlingen in je gewone klassen' dan is dat toch een directe belediging van het vak docent? Dan word je gewoon niet serieus genomen.
Maar goed, gelukkig denken de schoonmakers er net zo over, die zijn er ook zat van dat ze als oud vuil behandeld worden. En ook de thuiszorg gooit het werk neer op 6 maart, tegelijk met ons. Ook die worden kapotbezuinigd en kunnen hun werk niet meer met voldoening uitvoeren. Als je te weinig tijd krijgt om je werk GOED te doen frustreert dat, of je nou schoonmaakt, thuiszorgt of lesgeeft.
Sommige mensen in de maatschappij vinden je ondertussen wel een loser als je zegt 'dit doe ik niet, ik haak af' en je wordt weggezet als 'dan heb je toch het verkeerde beroep gekozen/dan ga je toch wat anders doen'
En hier in dit topic kan ik zo al twee bokkers aanwijzen, die daar onder vallen en geen enkel respect tonen voor wat het beroep inhoudt en ons proberen weg te zetten als loser.
Lente schreef:Zullen we het niet persoonlijk maken?
Daar is niemand bij gebaat
joyce B schreef:Wie zijn de dupe? De leerlingen die passend onderwijs nodig hebben omdat ze in normale klassen, zonder extra ondersteuning niet tot hun recht komen en niet mee kunnen komen...
Arabesk schreef:Jullie snappen het punt niet wat ik maak.
Als er gezegd wordt dat 'docenten zich maar op de nieuwe uitdaging moeten storten van meer zorgleerlingen in je gewone klassen' dan is dat toch een directe belediging van het vak docent? Dan word je gewoon niet serieus genomen.
Maar goed, gelukkig denken de schoonmakers er net zo over, die zijn er ook zat van dat ze als oud vuil behandeld worden. En ook de thuiszorg gooit het werk neer op 6 maart, tegelijk met ons. Ook die worden kapotbezuinigd en kunnen hun werk niet meer met voldoening uitvoeren. Als je te weinig tijd krijgt om je werk GOED te doen frustreert dat, of je nou schoonmaakt, thuiszorgt of lesgeeft.
Sommige mensen in de maatschappij vinden je ondertussen wel een loser als je zegt 'dit doe ik niet, ik haak af' en je wordt weggezet als 'dan heb je toch het verkeerde beroep gekozen/dan ga je toch wat anders doen'
En hier in dit topic kan ik zo al twee bokkers aanwijzen, die daar onder vallen en geen enkel respect tonen voor wat het beroep inhoudt en ons proberen weg te zetten als loser.
MamboBeach schreef:Lente schreef:Met persoonlijk bedoel ik niet dat je elkaar zou moeten kennen maar meer dat we op inhoud blijven discussiëren en niet op de man spelen
En ik bedoel dan, dat het dus niet persoonlijk kan worden.Daarbij komend, we mogen toch allemaal onze mening geven en eerlijk zijn?
Electra63 schreef:Ik gun iedereen een fijn, goedbetaald beroep met een ruime vakantieregeling, maar helaas is dat niet voor iedereen weggelegd, maar dat geklaag, ben ik nu wel een beetje zat.