Electra63 schreef:Heen heb ik 150/160 km gereden, gewoon linkerbaan, ik heb voor niemand in mijn rem moeten hangen. Terug 140 km, heb ik heel relaxed gereden. Ik ben niets gevaarlijk tegengekomen en ik snap eigenlijk niet het gevaar van het optrekken van de maximum snelheid naar 130 km, als de omstandigheden en de drukte op de weg het toelaten.
Omdat omstandigheden continue veranderen en het onvoorziene een zekerheid is, is

een probleem boven de pakweg 50.
Als je dat niet begrijpt en dus niet uit je jezelf he probleem ziet, is een maximum nodig.
Alles boven de 80 als maximum is al een compromis met veiligheid voor economie en politiek. Boven de 80 neemt de overlevingskans bij een ongeval sterk af tenzij het menselijke lichaam, met name het hoofd, direct ondersteund wordt.
Wie willens en wetens de norm overtreedt en beweert dat dit geen gevaar oplevert hoort niet achter het stuur. Die speelt russische roulette met anderen in de openbare ruimte.
De discussie daarover splitst zich tussen degenen die het wel begrijpen of niet maar begrijpen dat ze het niet begrijpen en het dus maar beter kunnen aannemen en degenen die de boel negeren en dát zijn degenen waar drakonische handhavingsmaatregelen voor nodig zijn.
Míjn standpunt is dat omdat de staat mij daar niet tegen beschermt, ik me daar zelf tegen zou moeten mogen beschermen. Ik mag me ook verdedigen tegen iemand die wat de wet een wapen noemt op me richt. Een auto, zeker een te snel passerende, is ook een potentieel dodelijk apparaat.
Ik begrijp niet dat onze samenleving zo nonchalant omgaat met verlies aan mensenlevens in het verkeer.
Hier in Spanje is nu een ´puente´; een ´lang weekeinde´ met feestdagen. Er gaan meer mensen dan normaal op reis. Er zijn siinds vrijdagavond al 11 doden in het verkeer gevallen. Meer dan de helft slachtoffers in aangereden autos (in één vader, moeder dood twee kinderen zwaar gewond in het ziekenhuis) en ALLE doden het gevolg van snelheid.
Door heel wat minder doden door misdrijven raken we in paniek en willen we een wapen in huis

Nee, ik begrijp die mensen niet die niet kunnen/willen begrijpen hoe gevaarlijk een auto x snelheid in het kwadraat is. Ik zou me érg graag tegen die bedrijging kunnen beschermen.
Dit; http://www.autolife.umd.umich.edu/Desig ... _Speed.htm is

Nu even doorschakelen:
NL en nog wat landen gaan mee met de amerikanen afghaantje bombarderen omdat die heulen met degenen die voor nog geen drie weken verkeersslachtchtoffers doen in de vs hebben gezorgd.
Dan is in het licht van de vele verkeersslachtoffers mezelf verdedigen tegen snelrijders volstrekt legitiem en logisch.