Officieel 5 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:54

Nathaliefje schreef:
Tieneke, wat goed van je moeder !

Ik hoor trouwens vanalles op de Twitter over de NOS die een ongepaste opmerking maakte over dat het een '' typisch'' Belgisch ongeorganiseerde puinhoop was... Weet iemand daar meer van?

Dat staat ook op de website van het Nieuwsblad die uitspraak. Vind het ongehoord. Ik heb al vaak op grote paardenevenementen geweest dus daar kan zoiets ook op gebeuren. 60000 mensen laat je ook niet zomaar in de steek door alles in een keer af te lassen. Zoiets vraagt veel moed. De chaos zou ook veel groter geweest als ze direct hadden gezegd dat het afgelast was. Chaos op de wegen zou nog veeeeeeele malen groter zijn dan nu.

De bewoners van Hasselt verdienen echt wel groot respect voor de hulp die ze bieden. Verder ook respect dat de organisatie zelf ook zo kalm blijft.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:57

Pukkelpop heeft gewoon enorm veel pech gehad met hun tenten en de sterke windkracht. Is hier iemand schuldig aan? Nee natuurlijk niet! Op buienradar was er blijkbaar op voorhand al te zien dat er een onweer op komst was. Maar Rock Werchter was ook niet zo zomers als andere jaren, wie had gedacht dat het zo erg ging zijn?

Ik was zelf niet op Pukkelpop maar zowat de helft van mijn vriendenkring wel. Ik heb herexamens en moest ik thuis blijven om te studeren. Vrienden die niet op Pukkelpop zaten begonnen rond te sturen en facebookberichten te plaatsen. Ja, ik was zelf ook heel hard in paniek! Want door de storing van de operatoren konden we niemand bereiken en het noodnummer heeft de helft van de tijd niet gewerkt. Bange uren, maar gelukkig niemand gewond of erger... Wel hebben sommigen erge dingen zien gebeuren, zoals een paal zien vallen op iemand zijn hoofd.

Het weer was echt verschrikkelijk gisteren :\ Mijn zus reed op dat moment met de trein van het werk naar huis. Een bliksem sloeg in en de trein stond stil, deuren en ramen konden niet open want de elektriciteit was uitgevallen. Drie kwartier hebben die mensen in de trein gestaan, allemaal op elkaar gepropt. Daarna werden zij geëvacueerd. Ze werden naar een goederentrein begeleid. Op dat moment sloeg een bliksem in, 25 meter van hun. Met vonkjes enzo. Dus dat scheelde niet veel of ze werden geraakt, echt gevaarlijk!

In ieder geval sterkte aan familie en vrienden van de slachtoffers.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:59

Goh ja, er was code oranje gegeven, wat doe je dan als festivalorganisator... Ik zou het ook niet echt weten. Ik vind het alleen wel zeer vreemd dat er niet anders is gereageerd na dat noodweer gisteren in Brussel, toen wisten ze al dat alles naar daar zou trekken, tja. Nu ja, mensen evacueren omdat er een storm komt aanzetten gaat er ook wel wat over, je weet inderdaad niet hoe erg die is tot je er midden in zit. Extra beveiliging of wat verschuiven in de planningen had misschien wel een plan geweest, maar goed, het is nu toch te laat. Dat een tent instort is natuurlijk wel een andere zaak, dat kan wel niet, die dingen moeten effectief wel tegen 9 bft bestand zijn.

Enfin, het is niet mijn favoriete festival, het zal het ook nooit worden, daar zijn al te veel doden gevallen naar mijn zin. Ik hoop dat ik me over een weekje wat meer amuseer in Reading...

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:59

Vreselijk! Ik leef mee met de nabestaande van de overledene & de slachtoffers.
Heb er geen woorden voor...
Sterkte allemaal!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:00

Maar stel nou dat er op voorhand geëvacueerd was, en het weer had achteraf mee gevallen, dan had je ook een hoop gezeik gehad hoor...
Want tja, hoe je het ook doet, je doet het toch nooit goed :n

Biepje

Re: Officieel 4 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:03

Nee voila. Nu ja, evacuatie had ook geen plan geweest denk ik, want hoe verplaats je al dat volk op zo'n korte tijd? Dat had op minder dan een uur moeten gebeuren. Enfin, ergens moet er natuurlijk wel zo'n plan bestaan want evacuatie moet altijd mogelijk zijn, maar goed, dat is de theorie.

Tja, het had niet mogen gebeuren, en het is gebeurd.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:04

Je hebt ook onweer en onweer hè... Voor een flinke onweersbui ga je geen festival afgelasten en 60.000 mensen naar huis sturen, dat zit je uit en dan ga je weer verder. Dit was zo extreem dat niemand dat had kunnen voorspellen, dat vertelde de weervrouw net ook nog in het nieuws. En je kunt al helemaal niet voorzien op welke vierkante kilometer het zo heftig zal zijn.

Arme Chokri, ik had echt met hem te doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:05

Ik denk dat dat plan wel bestond maar zie dat maar eens binnen 5 minuten te doen. Het ging hier in Diepenbeek echt razendsnel, ik dacht eerst "goh wordt een flink buitje" en twee minuten later stond ik met open mond te kijken naar iets dat veel weg had van een tropische storm.... En in Hasselt was het volgens metingen nog erger. En hier liggen al veel bomen op de weg enz.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:09

Justy schreef:
Je hebt ook onweer en onweer hè... Voor een flinke onweersbui ga je geen festival afgelasten en 60.000 mensen naar huis sturen, dat zit je uit en dan ga je weer verder. Dit was zo extreem dat niemand dat had kunnen voorspellen, dat vertelde de weervrouw net ook nog in het nieuws. En je kunt al helemaal niet voorzien op welke vierkante kilometer het zo heftig zal zijn.

Zoiets had je niet kunnen voorkomen...

Bij ons was de schade ook al vreselijk (Oud-Heverlee):
http://i626.photobucket.com/albums/tt343/Stephanie_S_88/stormschade/300904_2114891845119_1630401393_2050189_6717263_n.jpg
http://i626.photobucket.com/albums/tt343/Stephanie_S_88/stormschade/298732_2114891125101_1630401393_2050186_7794867_n.jpg
http://i626.photobucket.com/albums/tt343/Stephanie_S_88/stormschade/298303_2114889005048_1630401393_2050173_5246454_n.jpg

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:12

Biepje schreef:
Goh ja, er was code oranje gegeven, wat doe je dan als festivalorganisator... Ik zou het ook niet echt weten. Ik vind het alleen wel zeer vreemd dat er niet anders is gereageerd na dat noodweer gisteren in Brussel, toen wisten ze al dat alles naar daar zou trekken, tja. Nu ja, mensen evacueren omdat er een storm komt aanzetten gaat er ook wel wat over, je weet inderdaad niet hoe erg die is tot je er midden in zit. Extra beveiliging of wat verschuiven in de planningen had misschien wel een plan geweest, maar goed, het is nu toch te laat. Dat een tent instort is natuurlijk wel een andere zaak, dat kan wel niet, die dingen moeten effectief wel tegen 9 bft bestand zijn.

Enfin, het is niet mijn favoriete festival, het zal het ook nooit worden, daar zijn al te veel doden gevallen naar mijn zin. Ik hoop dat ik me over een weekje wat meer amuseer in Reading...

Bij mijn weten zijn er nog nooit doden gevallen in Pukkelpop.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:13

Jawel hoor Peetraaken, vorig jaar 2 geloof ik.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:14

stef schreef:
Maar stel nou dat er op voorhand geëvacueerd was, en het weer had achteraf mee gevallen, dan had je ook een hoop gezeik gehad hoor...

klopt Stef. Denk dat het commentaar dan nog veel erger was geweest. Artiesten die zeuren, publiek die zeurt, medewerkers en hulpdienst die zeuren. Nu heeft iedereen begrip. (nou ja bijna iedereen. zeurkousen heb je altijd)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:14

Jawel, vorig jaar waren er 2 doden. Een hartaanval (tourmanager) en zelfmoord op de parking (bandlid).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:15

Ayasha schreef:
Jawel hoor Peetraaken, vorig jaar 2 geloof ik.

Ja maar die ene was een natuurlijke dood en de andere pleegde zelfmoord en dat waren dan nog mensen die daar moesten optreden als ik mij goed herinner. Als organisatie kan je daar ook niets aan doen;

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:16

stef schreef:

Ik denk niet dat je zoveel mensen (en de helft dronken) goed kan evacueeren.. denk dat er dan grote paniek ontstaat..
Dan waren er misschien nog wel meer slachtoffers gevallen..

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:16

Dat bandlid pleegde zelfmoord nadat hij na zijn concert in het publiek was gesprongen en een meisje zwaar had verwond.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:17

Maar die doden van vorig jaar, hoe vreselijk ook, dat zijn over het algemeen ongelukkige 'toevalligheden'... Als je over een periode van 4 dagen 180.000 mensen bij elkaar zet, dan is de kans best groot dat er iemand bijvoorbeeld sterft aan een hartaanval, of dat er net één van die 180.000 zo depressief is dat hij een einde aan zijn leven maakt, of dat er met een ander individu iets gebeurt. Vind ik toch iets anders dan een tragedie van dit formaat (maar natuurlijk niet minder erg voor de nabestaanden).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:17

Een mens mag er niet aan denken dat er zoiets gebeurd op een paardenevenment. Dan krijg je nog te maken met op hol slaande paarden.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:21

Justy schreef:
Maar die doden van vorig jaar, hoe vreselijk ook, dat zijn over het algemeen ongelukkige 'toevalligheden'... Als je over een periode van 4 dagen 180.000 mensen bij elkaar zet, dan is de kans best groot dat er iemand bijvoorbeeld sterft aan een hartaanval, of dat er net één van die 180.000 zo depressief is dat hij een einde aan zijn leven maakt, of dat er met een ander individu iets gebeurt. Vind ik toch iets anders dan een tragedie van dit formaat (maar natuurlijk niet minder erg voor de nabestaanden).

Dat ben ik helemaal met je eens, hoor, maar ik verklaarde gewoon Biepje haar uitspraak :)

Wat mij betreft ga ik volgend jaar gewoon weer (en met veel liefde) naar Pukkelpop. Die overlijdens zijn zoals je al zegt allemaal "toevalligheden" waar je als organisatie niet veel aan kan doen en ze zeggen voor mij ook gewoon niks over de organisatie. Ik ben zelf al 4 keer op Pukkelpop geweest en vind het een schitterend festival. Heb zelf ook al met de security/hulpdiensten te maken gehad door een benauwende plaats in het publiek vooraan te hebben en dat kon niet beter verlopen.

Op de Facebookpagina van het festival las ik daarnet ook een comment "Pukkelpop, organiseer je festival eens beter, vorig jaar 2 doden en nu 5, als je beter voorbereidt voorkom je dat." Maar nee, dat is niet waar. Een hartaanval en zelfmoord zijn bijna niet te voorkomen en een storm van dit formaat was net zo min te voorzien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:22

Even hele stomme vraag tussendoor: Waar komt de naam Pukkelpop vandaan? Weet iemand dat?

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:22

zwieke schreef:
Justy schreef:

Zoiets had je niet kunnen voorkomen...

Bij ons was de schade ook al vreselijk (Oud-Heverlee):
http://i626.photobucket.com/albums/tt343/Stephanie_S_88/stormschade/300904_2114891845119_1630401393_2050189_6717263_n.jpg
http://i626.photobucket.com/albums/tt343/Stephanie_S_88/stormschade/298732_2114891125101_1630401393_2050186_7794867_n.jpg
http://i626.photobucket.com/albums/tt343/Stephanie_S_88/stormschade/298303_2114889005048_1630401393_2050173_5246454_n.jpg

Ik woon ook in Oud-Heverlee :) Zoals de meesten hier al zeggen, had niemand dit zien aankomen. Op minder dan een kwartier tijd ging het hier van stralende zon naar een onweer dat ik nog nooit heb gezien. Volgens mij werd er niet eens gedacht aan iedereen te evacueren, een echte festivalganger zit een onweer wel uit. Dit was gewoon van een totaal andere soort dan we gewoon zijn ...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:23

stef schreef:
Even hele stomme vraag tussendoor: Waar komt de naam Pukkelpop vandaan? Weet iemand dat?

Er was een jeugdhuis in Hasselt dat "de pukkel" heette. Daar is het festival begonnen, dus hebben ze het Pukkelpop genoemd nav dat jeugdhuis waar de organisatoren van toen vaak samen kwamen.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:26

Eline schreef:
Ik denk dat ik sowieso nooit meer hetzelfde naar een festivaltent zal kijken...

Ik ook niet. :n Normaal op een festival in zo'n tent kijk ik al altijd wel een paar keer naar boven en vraag me af: wat als dat toch ineens instort...

Yasmine schreef:
Ze geven gelukkig geen namen vrij van de dodelijke slachtoffers. Hoe respectloos om daar naar te vragen...

1 slachtoffer op de camping, de anderen aan de chateau en de boiler room/dance stage.

Ik heb de namen wel op een Facebook-pagina met steunbetuigingen zien staan.

Cyntje schreef:
Wat ik me gisteren wel afvroeg... zulk extreem weer lijkt alleen maar erger te worden of niet?
Kan me niet heugen dat er in mijn jeugd ook vaak zo'n extreem was :n

Dat komt toch door de opwarming van de aarde? Dacht ik tenminste... Daardoor krijg je ook extremere seizoenen volgens mij, dus hete zomers (al viel dat nogal mee dit jaar :+) en koude winters.

Yasmine schreef:
Citaat:
Wie was er toen op het moment eigenlijk aan het optreden? Zijn die veilig weggeraakt?

Skunk Anansie, die zijn ook midden in hun set moeten gaan lopen. Die muzikanten lopen natuurlijk héél veel kans op elektrocutie, zo zijn er al enkele muzikanten gestorven op openluchtfestivals tijdens stortbuien...

http://www.youtube.com/watch?v=9w3ZsAb5ikA

Je hoort haar ook steeds zeggen: "what the fiets is going on?!" Die storm is ook echt zo bizar. Krijg echt kippenvel van de beelden.

Ayasha schreef:
Een vriendin die daar was heeft nu op FB "Ik snap het niet.... Ik zag je nog en toen was je ineens weg en nu kom je nooit meer terug" :\ Maar ze wil niet praten dus ik weet niet wat er precies gebeurt is... Ik hoop dat ze snel rust vindt.

Wat erg. :\

Olikea schreef:
Wij zijn ook weer thuis.. wat een nachtmerrie was dat zeg.
Wij stonden in de chateau toen die openscheurde en omviel.. Het leek wel een slechte film.
Iedereen gillen, rennen, paniek..
Gelukkig heb ik mijn man zijn hand kunnen pakken, en zijn we bij elkaar gebleven..
Ik zag iemand vallen, die werd helemaal ondergelopen.. dus we zijn daarheen gerend.. een geluk.. want ondertussen is de tent om ons heen ingestort.. We zaten echt maar 2 meter van een grote gevallen stalen constructie af..

We zijn bij die man gebleven tot hij afgevoerd werd door de ambulance, en toen hebben ze ons er ook uit gehaald..

Ik besef het allemaal nog niet.. als ik de youtube beelden en foto's zie..
Wij hebben heel veel geluk dat we hier goed vanaf gekomen zijn.
Een van onze vrienden is daar wel geraakt door een balk, maar die was met een paar hechtingen en een hersenschudding gelukkig klaar..

Wat heftig zeg... respect voor jullie! Weet je nog hoe het met die man is afgelopen? :\

Tieneke schreef:
Daarnet met moeder gebeld, die was m'n zus naar het werk doen en is weer bezig met mensen te transporteren naar het station :)

+:)+

Olikea schreef:
Ik vind het echt super hoe de mensen in hasselt en kiewit ons hielpen.. je kon overal terecht voor een warme douche en een bak koffie.. Je kon ook gewoon bij mensen slapen..
Thumbs up voor jullie..

Dat vind ik echt supermooi om te horen. Word daar echt emotioneel van!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:34

@ spirit.. Op zon moment ga je gewoon op automatische piloot.
Ik heb geen idee hoe het met die man afgelopen is. Denk ook niet dat ik dat ooit kan achterhalen..

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:37

Ik denk dat als je het wilt, je contact op kan nemen met de hulplijn/hulpverlening daar, en dat het mogelijk is om het te achterhalen Olikea, zeker als je hem al hebt 'herkend' op een filmpje en er dus beeld bij hebt.