Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:25

Wat ik me wel afvraag...
Een kerel op internet (Andil Ramas) zegt het volgende op zijn blog:

Citaat:
Die Hollanders die in die eigen huizen wonen en een eigen auto hebben en met vakantie kunnen, zijn voor een groot deel white trash. Het zijn tokkies, het zijn families Flodder, met achterlijke ideeën en onbeschofte omgangsvormen.

Wat kun je anders zeggen van de meeste Telegraaflezers, SBS-6- en RTL-kijkers en PVV-stemmers, dan dat ze boers, onbehouwen, ruw, plat, vulgair, ordinair en ongemanierd zijn? Primitieve, rancuneuze, rechtse en extreemrechtse types zonder moraal, zonder principes, zonder idealen; kan het anders worden geformuleerd?

:oo

Ik vind dit misschien wel discriminatie, als ik de regels van discriminatie nalees. Maar kan je je als Nederlander gediscrimineerd voelen in Nederland?
Zijn er uberhaupt Nederlanders die van zoiets aangifte doen??

Mijn persoonlijke mening is dat het zijn vrijheid van meningsuiting is en dat hij dat lekker moet zeggen als hij dat vindt, maar als dít onder vrijheid van meningsuiting valt, dan vallen andere dingen dat ook.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:35

Er zijn heel veel Nederlanders die aangifte doen van discriminatie. (waarom niet? Iedereen kan te maken krijgen met discriminatie, niet alleen allochtonen hoor ;) ) Bovenstaande tekst zou daar wel eens heel goed onder kunnen vallen.. Ik vind dit te ver gaan en ik vind dat de vrijheid van meningsuiting hier wordt overschreden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:38

Mijn mening is dat het niet persé overschrijdt, omdat Nederlanders ook zo over elkaar kunnen praten, maar dat de taal zo is dat je er niets mee bereikt, in elk geval niet de bedoelde Hollanders zelf.

CtjeLief

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:51

ik begrijp echt niet wat je bedoelt, sorry. Kun je het duidelijker zeggen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:55

Dat ik het wel vind kunnen, maar hij bereikt er waarschijnlijk niets mee.
Omdat de Hollanders die hij bedoelt zich waarschijnlijk niet aangesproken voelen.

En daarnaast zei ik: Nederlanders praten ook zo over elkaar dus waarom hij niet?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:58

Dat weet je niet, een Hollander kan zich hierdoor wel degelijk aangesproken door voelen, wat niet heel raar zou zijn! Ik vind dat hier een grens wordt overschreden, als men in het openbaar zo zou mogen praten over elkaar komt de wereld er niet zo mooi uit te zien.. Maar goed dat ik mijn bescheiden mening. Daarom vind ik grenzen heel belangrijk. Respect voor je medemens, zou toch niet zo'n hele grote moeite moeten zijn.. Helaas werkt het in de praktijk helaas vaak anders.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:01

Aangesproken op een negatieve manier ja, zo van: wat denkt die vent wel? >;)
Maar niet: oh, ik herken me wel in die beschrijving, wacht: dat bén ik! Oh, ik ga meteen mijn gedrag aanpassen.
Want dat is wat hij wil bereiken met deze tirade, lijkt mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:05

Nicolletje schreef:
Dat ik het wel vind kunnen, maar hij bereikt er waarschijnlijk niets mee.
Omdat de Hollanders die hij bedoelt zich waarschijnlijk niet aangesproken voelen.

En daarnaast zei ik: Nederlanders praten ook zo over elkaar dus waarom hij niet?

je moet een soortgelijke tekst eens over Andil Ramas en consorten schrijven. Ben eens benieuwd wat er van komt. :) Deze tekst wordt hier relatief goed ontvangen maar iemand die voorzichtig meld dat ze een hoofddoek maar niks vind heeft half bokt.nl op zijn kop. Bovendien is dit geen mening meer gezien hij het brengt als een feit. Dan zou hij dus met cijfers of andere onderbouwingen moeten komen en dat doet hij niet.
Sja, objectief zijn is niet eenvoudig vermoed ik.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-09-10 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:08

Ik hoor trouwens al jaren zo'n soort mening over Nederlanders, ook door Nederlanders zelf.

Het grappige is, dat 'iedereen' weet wie een tokkie of een sbs-kijker is, en soms lijkt het wel alsof Nederland alleen maar uit tokkies en sbs-stemmers bestaat, maar niemand herkent zichzelf er ooit in.
Nederlanders op vakantie, we hebben er onze mond altijd vol van, maar het leuke is dat we zelf ook die Nederlander op vakantie zijn.

Als ene Maxima het leuk verpakt 'dé Nederlander bestaat niet' dan moet het kunnen. Maar deze vent verpakt het ongenuanceerd en onaardig en dan kan het ineens niet.
Ik vind dat lastig, het is beide een mening alleen de ene onaardiger gebracht dan de ander.

edit: inderdaad dat hij het brengt als een feit komt al een heel stuk vervelender over.
Laatst bijgewerkt door Nic op 28-09-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:11

Nicolletje schreef:
Ik hoor trouwens al jaren zo'n soort mening over Nederlanders, ook door Nederlanders zelf.

Het grappige is, dat 'iedereen' weet wie een tokkie of een sbs-kijker is, en soms lijkt het wel alsof Nederland alleen maar uit tokkies en sbs-stemmers bestaat, maar niemand herkent zichzelf er ooit in.
Nederlanders op vakantie, we hebben er onze mond altijd vol van, maar het leuke is dat we zelf ook die Nederlander op vakantie zijn.

Als ene Maxima het leuk verpakt 'dé Nederlander bestaat niet' dan moet het kunnen. Maar deze vent verpakt het ongenuanceerd en onaardig en dan kan het ineens niet.
Ik vind dat lastig, het is beide een mening alleen de ene onaardiger gebracht dan de ander.

Dat is het hem net, dit is geen mening want hij zegt dat het zo IS. Niet dat hij het vind.

Edit: zie ook Nicolletje haar edit waarin ze dat ook al opmerkt. :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-09-10 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:12

Ik zat net te editten.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:25

Nicolletje schreef:
Aangesproken op een negatieve manier ja, zo van: wat denkt die vent wel? >;)
Maar niet: oh, ik herken me wel in die beschrijving, wacht: dat bén ik! Oh, ik ga meteen mijn gedrag aanpassen.
Want dat is wat hij wil bereiken met deze tirade, lijkt mij.

Hij heeft er nu een draai aan gegeven als soort van excuus. Nu beweert hij dat hij dit cynisch bedoeld heeft en eens wilde laten zien wat zo'n stukje teweeg brengt daar in zijn mening iedere dag wel zoiets te lezen is over moslims en marokkanen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:29

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 12:38

Ayasha schreef:
maar iemand die voorzichtig meld dat ze een hoofddoek maar niks vind heeft half bokt.nl op zijn kop.

Welke topics mis ik? :D
Ik ben dat nog nooit tegengekomen namelijk. Wel dat mensen vallen over argumenten als "hoofddoekjes zijn een teken van onderdrukking", dat zijn namelijk onwaarheden :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:39

Heino schreef:
Ayasha schreef:
maar iemand die voorzichtig meld dat ze een hoofddoek maar niks vind heeft half bokt.nl op zijn kop.

Welke topics mis ik? :D
Ik ben dat nog nooit tegengekomen namelijk. Wel dat mensen vallen over argumenten als "hoofddoekjes zijn een teken van onderdrukking", dat zijn namelijk onwaarheden :)

Ik denk niet dat je topics mist maar berichten. :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 12:41

Maar geef eens voorbeelden dan? Want ik ben het echt nog nooit tegengekomen dat een dergelijk bericht volledig afgekraakt werd. Zolang iemand zijn mening maar nuanceert en/of onderbouwt :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:44

Dat zal sowieso voor na mijn werk zijn, hoop dat je dat niet erg vind. Zit nu nl in mijn middagpauze. :D
Dan post ik alleen mee, ga niet specifiek naar dingen zoeken. :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-09-10 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:44

Ik kan me nog wel iets herinneren over een poster die een vriendin met kanker erbij haalde als argument, toen ik zei dat hoofddoekjes in publieke functies niet perse hoefde en bij de overheid al helemaal niet.
De discussie nam echt een vreemde wending.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 12:47

Ik heb geduld Ayasha :) Ik ben dat soort posts echt nog niet tegengekomen namelijk. Wat ik over het algemeen zie is dat onderbouwde en genuanceerde meningen hier gewoon kunnen (ok, met uitzondering als controversiële meningen als pedo's moeten gewoon seks kunnen hebben met kindertjes en dat soort dingen)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:29

Nicolletje schreef:
Ik kan me nog wel iets herinneren over een poster die een vriendin met kanker erbij haalde als argument, toen ik zei dat hoofddoekjes in publieke functies niet perse hoefde en bij de overheid al helemaal niet.
De discussie nam echt een vreemde wending.

Dat was ik en ben daar nog steeds heel boos over!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:32

Ehm ja, dat mag. Ik heb toen mijn mening al gezegd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:42

:?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:47

En toch stopt de vrijheid van meningsuiting pas wanneer deze andere grondwetten betreed. Je mag alles vinden, je mag niet alles zeggen. tis vrijheid van MENING, niet vrijheid van UITSPRAKEN.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 21:09

Daarom wil ik de discussie ook over de regels voeren, zijn deze nog wel geschikt? :)