Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

karijn

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:06

Gelukkig heeft mijn oudste geen flauw benul van merkkleding, wel heeft hij een duidelijke mening of hij dat ene truitje vandaag wel of niet aan wil...Dit ter zijde.

Gem: verklaar je eens nader. Je kan wel zeggen domme stelling, domme opties dus ik zeg anders. Dan ben ik wel benieuwd naar een iets betere argumentatie. In het kader van een discussie voeren...En zonder me te verdiepen in je profiel: ben je zelf mama?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:48

karijn schreef:
Gem: verklaar je eens nader. Je kan wel zeggen domme stelling, domme opties dus ik zeg anders. Dan ben ik wel benieuwd naar een iets betere argumentatie. In het kader van een discussie voeren...En zonder me te verdiepen in je profiel: ben je zelf mama?

Ik ben mama, dat staat idd in mijn profiel, en nog oppas-mama voor een kindje wiens moeder een eigen bedrijf aan het opzetten is ;) (en waarvan ik hoop dat ze haar tijd tzt beter kan gaan indelen, zodat ze meer tijd over houdt voor haar kindje.)
Ter aanvulling: mijn man en ik hebben ook samen een bedrijf (VOF).

Okee, zal me eens verdiepen in de stelling:

Citaat:
Ik ben opgegroeid in een gezin met twee hoogopgeleide, werkende ouders. Mijn zus en ik zijn ook hoogopgeleid (althans, ik zit in mijn vierde jaar van mijn HBO opleiding). Mijn zus werkt al en ik ben dit ook van plan.

Kortom: ik ben opgegroeid in een gezin waarbij het normaal was / is om twee werkende ouders te hebben. Ik vind dit ook normaal en ik vind dat in de huidige maatschappij iedereen zijn steentje moet bijdragen wanneer dit mogelijk is.

1. Ik begrijp de "kortom" in de 2e alinea niet. Alsof "hoogopgeleid" synoniem staat voor "normaal dat 2 ouders werken".
2. Draag je de samenleving alleen een steentje bij, als je een betaalde baan hebt? Ik ken genoeg mensen die dag en nacht klaar staan voor jan-en-alleman, zonder dat ze er voor betaald worden. Daarnaast ken ik ook ouders die beiden een prachtige, goedbetaalde, fulltime baan hebben en nog een stuk hoger opgeleid zijn dan TS, maar waarvan de kinderen inmiddels onder jeugdzorg vallen, uit huis geplaatst zijn en een strafblad hebben, wegens "geestelijke" verwaarlozing. Je kunt je dus afvragen of deze ouders een steentje bijdragen, of dat zo'n gezin meer kost dan bijdraagt.

Citaat:
Bij een ander gezin dat ik ken is het echter zo dat vader werkt en moeder thuis is. Beide zijn hier tevreden over, maar feit is wel dat er natuurlijk minder geld overblijft voor luxedingen zoals uitjes, nieuw meubilair enzovoorts.

Hoezo feit? Mijn broer verdient bakken met geld, zodat mijn schoonzus niet hoeft te werken (dat ze het wel doet is een ander verhaal), om toch een luxe leventje te leiden.

Citaat:
Persoonlijk vind ik het egoistisch van een vrouw wanneer zij thuis blijft omdat ze geen zin heeft om te werken en dus in feite teert op de beurs van haar man. Eventuele kinderen moeten het eveneens doen met minder geld dan wanneer beide ouders zouden werken, waardoor bijvoorbeeld de kinderen volledig zelf hun studie moeten betalen, terwijl dit niet het geval zou zijn wanneer beide ouders zouden werken.

zie boven: TS gaat er dus vanuit dat een man in zijn eentje nooit genoeg zou kunnen verdienen.

Citaat:
Je zou als argument kunnen aanvoeren dat het huishouden ook veel tijd kost maar in de praktijk blijkt dat het huishouden doen ook lukt wanneer beide partners een fulltime of parttime baan hebben.

Oja? Nu scheert TS weer alle gezinnen en huishoudens over 1 kam. Daarnaast: wat verstaat TS onder parttime werken? 10 uur, 20, 32 ?
Citaat:
Nu wil ik hier een discussie openen: hoe zie jij de rol tussen man en vrouw qua werken tegenwoordig?

Daarom is de stelling: een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

zie mijn eerdere post en zie mijn eerdere uitleg in deze post.
Laatst bijgewerkt door Gem op 28-09-10 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:54

Ik zou er niet aan moeten denken om thuis te zijn!
Vind het heerlijk om voor de klas te staan en met de leerlingen bezig te zijn. Ook het sociale contact met collega's vind ik erg belangrijk en prettig.

Wanneer er kinderen zijn wil ik ook 3 tot 3,5 dag blijven werken. Het ligt eraan of vriendlief een dat vanuit huis kan werken.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:00

Ik vind de ts nogal materialistisch overkomen als ik eerlijk ben. liefde geven/krijgen is belangrijker dan geld.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:04

shadowflower schreef:
Ik vind de ts nogal materialistisch overkomen als ik eerlijk ben. liefde geven/krijgen is belangrijker dan geld.

materialistisch, hoog van de toren blazend en zich niet verdiepend in maatschappelijke zaken, die weinig of niets te maken hebben met "geldelijk steentje bijdragen".
Maar goed..... ik reageer nu idd uitsluitend op de openingspost, misschien heeft ze zich in de afgelopen 25 blz al ergens iets genuanceerder uitgelaten over de "stelling".

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:06

Citaat:
2. Draag je de samenleving alleen een steentje bij, als je een betaalde baan hebt? Ik ken genoeg mensen die dag en nacht klaar staan voor jan-en-alleman, zonder dat ze er voor betaald worden. Daarnaast ken ik ook ouders die beiden een prachtige, goedbetaalde, fulltime baan hebben en nog een stuk hoger opgeleid zijn dan TS, maar waarvan de kinderen inmiddels onder jeugdzorg vallen, uit huis geplaatst zijn en een strafblad hebben, wegens "geestelijke" verwaarlozing. Je kunt je dus afvragen of deze ouders een steentje bijdragen, of dat zo'n gezin meer kost dan bijdraagt.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens, er zijn zat moeders die vrijwilligers werk doen en zo ook onmisbaar zijn of de moeders die thuis met hun koters leuke dingen doen en er voor hun zijn is ook onmisbaar en wel degelijk een grote steen die bij gedragen word.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:07

shadowflower schreef:

Dat snap ik ook niet zo goed eerlijk gezegd := Wat heb je aan veel geld voor meubilair :? Mijn ouders zijn na 30 jaar huwelijk nu bezig aan hun tweede bankstel. Kasten/eettafel zijn allemaal al zo oud. Gaat heel prima. Als je 1x goede (dure) spullen koopt, gaat het je leven lang mee :) én heb je ook geld voor leuke dingen. Wij hadden altijd een abo voor de dierentuin. Zijn talloze keren in alle pretparken geweest. Mochten de hobby's hebben die we leuk vonden. En dat allemaal terwijl mijn moeder thuisbleef, en na school op ons zat te wachten met thee en koekjes :+: Ik had het niet anders gewild.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:09

Wamhorse schreef:
Citaat:

Hier ben ik het dus helemaal mee eens, er zijn zat moeders die vrijwilligers werk doen en zo ook onmisbaar zijn of de moeders die thuis met hun koters leuke dingen doen en er voor hun zijn is ook onmisbaar en wel degelijk een grote steen die bij gedragen word.

Nou idd... de moeders die niet werken zijn wél op school de voorleesmoeders, handwerkmoeders, schoolreisje moeders, kooklesmoeders etc. :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:13

Ik ben huismoeder en ik ben er trots op! :D
Alhoewel ik het van de zotten vind dat ik me schaam als mensen me vragen wat voor werk ik doe!

Vroeger was het niet meer dan normaal en nu wordt men al snel bestempeld als lui...
Mijn man heeft weleens uurtjes dat hij alleen met de kleine is en neemt zijn petje voor me af hoor.
Men denkt dat het nogal makkelijk is om het huishouden te doen met een spookje om je heen en de rest wat er nog bij komt kijken....
Wat ik in de toekomst ga doen weet ik nog niet... dat zien we dan wel weer, voor nu vind ik het prima zo, ieder zijn ding :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:13

Verootjoo: ... en dan hebben we het nu alleen nog maar over "moeders"! Maar wat dacht je van alle niet-moederende vrijwilligers (m/v) die ouderen verzorgen, een leuke ouwe dag bezorgen door simpele dingen als boodschappen doen en koffie drinken, halen en brengen naar evenementen, die helpen in azc's, dieren in nood opvang, etc. etc. etc.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:23

Vrijwilligers de hoekstenen van de samenleving. Huismoeder of geen huismoeder, we kunnen niet zonder de mensen die hun tijd en liefde in onze kiddo's en oudjes leggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:28

gem schreef:
Verootjoo: ... en dan hebben we het nu alleen nog maar over "moeders"! Maar wat dacht je van alle niet-moederende vrijwilligers (m/v) die ouderen verzorgen, een leuke ouwe dag bezorgen door simpele dingen als boodschappen doen en koffie drinken, halen en brengen naar evenementen, die helpen in azc's, dieren in nood opvang, etc. etc. etc.

Idd ja :) Ik werk zelf in een verpleeghuis, en zou ook niet weten wat we zonder al die vrijwilligers zouden moeten :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:31

Ik kom er qua kleding nog makkelijk van af, mijn dochter wordt in de klas erg bewonderd om haar prinsesjes/hello kitty/disney fairies kleren, en waar verkopen ze die veel? Juist, bij de C&A, accessoires bij de Zeeman,..
Bijna jammer dat dit op haar vijftiende niet meer gaat lukken :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:22

Jesser schreef:
Twiggy2008 schreef:
Jeetje, valt Zara anders al onder de 'foute' kleding????? :?
Mijn hemel, als je daarom per se wilt werken..... Wat een apart argument dan, zeg. :D

Nee zara valt absoluut niet onder foute kleding.. begrijp ook niet waarom je dat zo opvat, want ik heb het nergens geschreven..
Wel schreef ik dat hij extreem dure kleding kocht en wilde.. en bij zara zijn die kleding die net zo mooi zijn heel stuk goedkoper..

Dus waarom je dat gelijk zo opvat.. weet ik echt niet hoor...

Het kwam bij mij een beetje over, alsof het bij Zara wat 'minder' zou zijn. Maar dan heb ik je dus verkeerd begrepen, sorry daarvoor. :o

Zeeman en C&A zie je mij ook niet zo snel om daar kleding te kopen (al heb ik het heus wel eens gedaan, hoor), maar bij de H&M en Zara kun je inderdaad prima betaalbare, erg leuke kinderkleding kopen, hoor. En toen mijn dochter nog heel klein was kocht ik ook rustig bij de Hema het e.e.a.
Ze loopt alleen niet op echte uggs, want die kan ik niet betalen. Of, laat ik het zo zeggen, ik heb daar niet zoveel geld voor over ;) . Terwijl op school heel veel meiden van haar leeftijd wel op echte lopen (mijn dochter is 5 jaar).
Maar ach, die mensen hebben weer geen paard. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:23

Urielle, die van mij is ook helemaal fan van Hello Kitty en die haal ik altijd bij de H&M. En dat zijn vaak de prijzigste kleren daar. :+

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:30

Twiggy2008 schreef:
Jesser schreef:

Het kwam bij mij een beetje over, alsof het bij Zara wat 'minder' zou zijn. Maar dan heb ik je dus verkeerd begrepen, sorry daarvoor. :o

Zeeman en C&A zie je mij ook niet zo snel om daar kleding te kopen (al heb ik het heus wel eens gedaan, hoor), maar bij de H&M en Zara kun je inderdaad prima betaalbare, erg leuke kinderkleding kopen, hoor. En toen mijn dochter nog heel klein was kocht ik ook rustig bij de Hema het e.e.a.
Ze loopt alleen niet op echte uggs, want die kan ik niet betalen. Of, laat ik het zo zeggen, ik heb daar niet zoveel geld voor over ;) . Terwijl op school heel veel meiden van haar leeftijd wel op echte lopen (mijn dochter is 5 jaar).
Maar ach, die mensen hebben weer geen paard. ;)

Its Ok!
nee daarom ook toen mijn zoon in die fase was dat ik zo iets had van.. bekiek het maar ga geen dure merkkleding halen.. Kon het wel betalen, maar dan kan het al gauw 'gemakkelijk' gaan worden. En zo leren ze ook niet de waarde van geld..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:41

ik vind de kwaliteit bij C&A eerlijk gezegd beter dan van H&M :o
h&M is vaak scheef, losse zomen, knopen er snel af..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:55

Urielle schreef:
ik vind de kwaliteit bij C&A eerlijk gezegd beter dan van H&M :o
h&M is vaak scheef, losse zomen, knopen er snel af..

Hmmm, ik heb jouw ervaringen dus net andersom. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:02

Jesser schreef:
Its Ok!
nee daarom ook toen mijn zoon in die fase was dat ik zo iets had van.. bekiek het maar ga geen dure merkkleding halen.. Kon het wel betalen, maar dan kan het al gauw 'gemakkelijk' gaan worden. En zo leren ze ook niet de waarde van geld..

Gelukkig! :)

Ach, mijn dochter heeft ook wel kleding van Esprit, Benetton en Mexx enzo en die zijn van zeer goede kwaliteit. Ik merk zeker dat merkkleding vaak wat beter is, maar ik koop voor haar net als voor mezelf gewoon van alles. H&M is bij haar favoriet. Daarbij passen die leggings en broeken haar daar goed, want vaak zitten die te wijd bij andere winkels (ze is erg slank en vrij lang voor haar leeftijd). Ze groeit keihard, dus erg lang draagt ze het toch niet. ;)

De waarde van geld, nou, ik vind het idd superbelangrijk dat kinderen dat leren. Helaas zie je tegenwoordig dat weinig kinderen/jongeren zich daar echt bewust van zijn. Met alle gevolgen van dien (schulden e.d.).

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:37

kohtje schreef:
Foute kleding? Sorry hoor maar daar kan ik niet bij! Niks mis met Zeeman of c&a . Ik ken pubers die alleen maar merk kleding dragen en daardoor alles daarnaast te min vinden. Denk dat een kind moet leren gelukkig te zijn met wat hij heeft en ze worden echt niet gelukkiger van Luxe.

Jij bent vroeger duidelijk nooit met ´foute´ kleding naar school gegaan..... :D
C&A heeft prima kleding, ik koop er best veel voor mijn zoontje.
Nu maakt hij bijvoorbeeld weer helemaal de blits met een trui met lampjes.
Ik ben geen voorstander van verwende kindertjes in merkkleding, maar als nou net die ene
tas of dat ene paar schoenen voor hem zo belangrijk is kan ik ze wel kopen voor hem.
En dat kon vroeger thuis niet, en ja, dat heb ik als kind best gevoeld.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:31

Gem: dank voor je toelichting, ik ben het met je eens.

Laatst bij C&A een leuk vest voor Sven gekocht, maatje 98 want daar zit hij nu in. Nou, ik kan een maatje 104 er wel bij gaan halen, want het lijkt net of hij er nog maar eventjes in kan. Heb ik ook nog een hoodie meegenomen maatje 98 en die zit prima, ook van de C&A. Ik vind dat ze er op dit moment wel leuke kleren hebben voor kinderen. Ik ben alleen niet zo'n fan van kleding met enorme schreeuwerige opdrukken (Cars, Spiderman). Ik houd meer van "kleine" logootjes.
H&M kom ik niet zo vaak, heb daar een paar keer wat miskopen gedaan voor Sven. Zo had ik vorig jaar een heel leuk truitje gekocht, blauw met oranje biesje en wat tekst. Na 1 keer wassen was de tekst er compleet af en de onderkant en mouwen waren enorm uitgelubberd. Ik had hem gelijk gebombardeerd tot knoeitrui. En daar gaat je 15 euro dan... (Ja, dan ben ik ook wat materialistischer ingesteld dan normaal).

Je wordt gewoon wat handiger en slimmer met inkopen als je moeder bent. Ongeacht of je werkt of fulltime thuis bent...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:37

Jij bent vroeger duidelijk nooit met ´foute´ kleding naar school gegaan..... :D
C&A heeft prima kleding, ik koop er best veel voor mijn zoontje.
Nu maakt hij bijvoorbeeld weer helemaal de blits met een trui met lampjes.
Ik ben geen voorstander van verwende kindertjes in merkkleding, maar als nou net die ene
tas of dat ene paar schoenen voor hem zo belangrijk is kan ik ze wel kopen voor hem.
En dat kon vroeger thuis niet, en ja, dat heb ik als kind best gevoeld.[/quote]

Voor mij alleen zeeman en c&a kleding ,nooit dure merken want dat geld was er niet.
Nu 30 jaar later kan ik nog steeds voor weinig shoppen en vraagt mijn rijke vriendin waar ik toch altijd die leuke kleding vandaan haal :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:43

Gut, wat ben ik dan een foute moeder. Vanmiddag 3 broeken en 2 shirts voor mijn dochter gekocht bij de C&A en een pyjama bij de Action :D
En weet je wat er nou zo ideaal is aan C&A spijkerbroeken? Daar hebben ze ook voor kinderen breedtematen en het is heel fijn als je van die spinnetjes hebt als ik, omdat broeken 'extra slim' te kunnen kopen! Andersom hebben ze voor wat stevigere kinderen ook 'extra wide'. En natuurlijk 'regular'. Ideaal!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:22

Mijn zoon (11 jaar) geeft zelf aan dat hij liever 3 (leuke) broeken van HansTextiel heeft, dan 1 duurdere van de H&M.
gelukkig wordt op deze school absoluut niet naar kleding oid gekeken. De meeste kids gaan nu gewoon met rubberen laarzen naar school ivm de nattigheid.
Winterjassen gaan over en weer over het schoolplein ( zo van: "wie kan nog een jongensjas maat 140 gebruiken?").
Ik vind dit een goed voorbeeld voor de kinderen (en andere ouders die niet zo makkelijk zijn) dat het heel normaal wordt gevonden om 2dehands kleding over te nemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:59

Hier wordt wel gekeken naar hoe je kind erbij loopt. Ik woon in een vrij rijke gemeente. Maar dan nog kom je hier prima weg met een H&Metje, hoor. Ik koop geen kleding meer bij de Zeeman, omdat ik me erger aan de losse naden en dat ze na een wasje zo snel uit hun vorm zijn. Heb het wel gedaan in het verleden. Nu koop ik er nog wel eens slippers, crocs (ja, hele lelijke schoenen, maar o zo handig :D ), sloffen of speledingetjes. ;)
Dat van die spijkerbroeken voor slanke kinderen bij de C&A wist ik niet. Ik ga daar eens neuzen, want mijn dochter heeft zulke slanke heupjes en lange, dunne benen dat veel broeken gewoon veel en veel te wijd bij haar zitten. Daarnaast loopt ze het liefst in leggings met jurkjes enzo en die hebben ze altijd lekker veel bij de H&M. ;)