Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:38

PattyOosten schreef:
janesmith schreef:
Zolang ik ongenuanceerde uitspraken blijf lezen over de PVV zal ik ze ook doen over links. Juist om duidelijk te maken wat een nikszeggende opmerkingen het zijn. Je voelt dat pas als het je zelf wordt aangedaan. Niks meer dan eerlijk lijkt mij. Uitdelen en incasseren heet dat spelletje.

En zolang Wilders ongenuanceerde en racistische opmerkingen blijft maken, mag ie niet meeregeren. Ook uitdelen en incasseren :D

En zolang 'ie niet mee mag regeren wordt 'ie voorlopig groter. Ook uitdelen in incasseren heet dat. :-)
En zullen de druiven steeds zuurder zijn, want ook al regeert hij niet, toch voelt links de pijn van dat gedachtegoed wat zo breed ondersteund wordt. Dat blijkt wel uit het zure gedrag dat de meesten vertonen. *D

Abiola

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:43

Dat weet je niet. Als er een fatsoenlijk kabinet komt, en de PVV er in de oppositie een potje van maakt ala LPF, zie ik ze niet zo gek veel groter worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:47

janesmith schreef:
En zolang 'ie niet mee mag regeren wordt 'ie voorlopig groter. Ook uitdelen in incasseren heet dat. :-)
En zullen de druiven steeds zuurder zijn, want ook al regeert hij niet, toch voelt links de pijn van dat gedachtegoed wat zo breed ondersteund wordt. Dat blijkt wel uit het zure gedrag dat de meesten vertonen. *D

Voorlopig is de perfecte omschrijving +:)+

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:53

Heino schreef:
En PvdD is links. En jij haalt regelmatig aan dat links het verpest heeft de laatste jaren. Terwijl de helft van de linkse partijen (waaronder dus de PvdD) niet eens geregeerd heeft. Met dat soort ongenuanceerde onzin kan ik niets. Ja, ik ga het zitten verdedigen. Met als gevolg dat er minder tijd overblijft voor het echt discussiëren.

Met jouw onzin valt ook niks aan te vangen, want de partij van de dieren zeggen zelf dat ze geen positie in willen nemen over links en rechts.
Wie ben jij dan om de PVDD bij links in te delen als ze dat zelf niet eens doen?
PVDD schreef:
De Partij voor de Dieren weigert een positie in te nemen op de links-rechtsschaal.

Bron:Linkse partijen in Nederland
Laatst bijgewerkt door janesmith op 30-06-10 18:58, in het totaal 3 keer bewerkt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:56

sarabande schreef:
janesmith schreef:

Voorlopig is de perfecte omschrijving +:)+

That's me. Ik omschrijf de zaken altijd perfect. Dank u. _O-

PattyOosten schreef:
Dat weet je niet. Als er een fatsoenlijk kabinet komt, en de PVV er in de oppositie een potje van maakt ala LPF, zie ik ze niet zo gek veel groter worden.

Met als heel groot verschil dat de oprichter van de LPF door een linkse activist werd doodgeschoten en Wilders nog springlevend is.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 30-06-10 19:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:00

Ja, maar de PVV heeft, net als de LPF toen, onvoldoende bekwame bestuurders in de gelederen. We zullen zien, maar als ik zo naar die toestand met Brinkman kijk, lijkt het me voor Wilders behoorlijk lastig worden om ze alle 23 onder de duim te houden. En overigens werd Pim door een groene rakker vermoord als ik me niet vergis :D

Ja, dan moet je dat rooie rakker natuurlijk niet weghalen, dan is het niet grappig meer :D
Laatst bijgewerkt door Abiola op 30-06-10 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:01

janesmith schreef:
Met als heel groot verschil dat de oprichter van de LPF door een rooie rakker werd doodgeschoten en Wilders nog springlevend is.

Door een dierenactivist en zoals je zelf al aantoonde zijn die niet per se links

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:06

Overigens de vergelijking van Geert met Pim, zoals hij zelf graag doet, gaat volledig mank.
Pim zou Geert niet eens in zijn buurt willen hebben. Hij was naast zijn extremisme een erudiete man met grote kennis van de politiek. Hij had gestudeerd, heeft boeken geschreven en was adviseur van Bolkenstein.

Pim zou iemand die kunst en cultuur linkse hobby's noemt geen blik waardig gekeurd hebben, nog afgezien van het platvloerse taalgebruik van Geert.

Helaas kan Pim niet meer protesteren tegen het misbruik van zijn naam en gedachtengoed.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:08

janesmith schreef:
Met jouw onzin valt ook niks aan te vangen, want de partij van de dieren zeggen zelf dat ze geen positie in willen nemen over links en rechts.

Tja als je naar de partijpunten gaat kijken is het toch echt overwegend links.
Ik zou het trouwens wel op prijs stellen als je niet continu zo neerbuigend doet over anderen. In vrijwel elke reactie lees ik wel een verwijt naar anderen.

Maar ben benieuwd naar je reacties op mijn andere punten :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:19

sarabande schreef:
janesmith schreef:
Met als heel groot verschil dat de oprichter van de LPF door een rooie rakker werd doodgeschoten en Wilders nog springlevend is.

Door een dierenactivist en zoals je zelf al aantoonde zijn die niet per se links

Dat maak jij er zelf van. Ik had het over de PVDD, en dat staat niet synoniem voor dierenactivist.
Een PVDD'er is een dierenactivist, een dierenactivist niet noodzakelijk een PVDD'er.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 30-06-10 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:22

Heino schreef:
janesmith schreef:

Tja als je naar de partijpunten gaat kijken is het toch echt overwegend links.
Ik zou het trouwens wel op prijs stellen als je niet continu zo neerbuigend doet over anderen. In vrijwel elke reactie lees ik wel een verwijt naar anderen.

Maar ben benieuwd naar je reacties op mijn andere punten :)

Kijk eerst eens naar de balk in je eigen oog voor je het hebt over de splinter in die van een ander.
Ik heb helemaal geen zin om op alles te reageren. Het is geen one-woman-show hier.
Eigenlijk reageer ik al te vaak voor mijn gevoel.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:27

janesmith schreef:
Ik heb helemaal geen zin om op alles te reageren. Het is geen one-woman-show hier.

He, en ik nou maar denken dat je je speciaal voor de maatschappij topics had aangemeld???

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:30

Jammer dat je mij vanalles verwijt maar als ik dan vraag om ondersteuning voor al die verwijten krijg ik geen antwoord. Flauw ook. Onderbouw dan tenminste wat je beweert. Want leuker wordt deze discussie niet wanneer je alleen maar verwijten uit.

OT: weet je wat me misschien wel een goed idee lijkt? Minder partijen in de kamer. Misschien dat dat beter gaat werken :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:31

Heino schreef:
OT: weet je wat me misschien wel een goed idee lijkt? Minder partijen in de kamer. Misschien dat dat beter gaat werken :)

Prima idee.

Maar ja...welke partijen dan uit de kamer weren?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:32

PattyOosten schreef:
janesmith schreef:

He, en ik nou maar denken dat je je speciaal voor de maatschappij topics had aangemeld???

Vooral de politieke, omdat nou eenmaal mijn studierichting is. Dat vind ik dan het leukst. Van andere zaken heb ik geen verstand en dan moet ik te veel research gaan doen om te weten waar ik het over heb. Vandaar.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:33

NatasjavE schreef:

Misschien degenen met minder dan een x aantal zetels? Wordt praktisch wel heel lastig denk ik. Maar met al deze verdeeldheid schiet het ook niet echt op :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:35

Heino schreef:
NatasjavE schreef:

Misschien degenen met minder dan een x aantal zetels? Wordt praktisch wel heel lastig denk ik. Maar met al deze verdeeldheid schiet het ook niet echt op :)

Ben ik met je eens maar ik vind het wel goed dat er nieuwe politieke stromingen kunnen ontstaan.
Dergelijke partijen zouden dan vrijwel geen kans krijgen omdat die eigenlijk altijd klein beginnen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:39

Da's ook weer zo... Misschien partijen twee kabinetsperiodes de kans geven oid? Aan de andere kant, als je kijkt naar de PVV, die heeft het ook bij de eerste keer verkiezingen redelijk ver geschopt :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:59

Heino schreef:
NatasjavE schreef:

Het zou wel een idee zijn. Alleen bijvoorbeeld een partij zoals de PvdD, ook al hebben ze maar 2 zetels, vind ik wel fijn om er bij te hebben. Er wordt op deze manier bijvoorbeeld wel meer aandacht besteed aan dierenwelzijn en dat vind ik toch eigenlijk ook wel belangrijk. En met een partij zoals Groenlinks, misschien ook juist weer meer met het milieu.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:13

De discussie over het meest wenselijke kiesstelsel wordt regelmatig gevoerd. Het kabinet Balkenende-2 had de volgende argumenten om het kiesstelsel te willen wijzigen:

1.Politiek moet persoonlijker worden. Kiezers willen vertrouwen hebben in de persoon van de kandidaat. Voor hun herverkiezing moeten kandidaten niet alleen afhankelijk zijn van hun partij maar vooral van hun kiezers. Zo kunnen kandidaten door kiezers worden afgerekend en worden ze gestimuleerd om zich voortdurend te verantwoorden. Het nieuwe stelsel moet er voor zorgen dat meer kandidaten zelf kiezers achter zich weten te krijgen en niet meer ‘op de slippen van de lijstrekker’ in de Kamer komen. In het jargon: het aantal kandidaten met een persoonlijk kiezersmandaat moet toenemen.
2.Kiezers hebben nu te veel het gevoel dat ze geen werkelijke keuze hebben. Het nieuwe kiesstelsel moet er voor zorgen dat kiezers het gevoel krijgen dat hun stem er werkelijk toe doet.
3.Omdat verreweg de meeste Kamerleden niet zelf gekozen zijn, maar meeliften op de populariteit van hun lijsttrekker, is het parlement minder krachtig dan zou kunnen. Daarom biedt het te weinig tegenwicht tegen de regering.
4.Krachtige politieke partijen zijn in een democratie noodzakelijk. Een kiesstelsel dat meer dan nu de nadruk legt op het kiezen van personen dwingt partijen om meer aandacht aan hun kandidaatstelling te besteden. Dat kan leiden tot nieuw elan in partijen. Het parlement wordt meer aansprekend en zal kiezers meer betrekken bij politiek debat en bij partijen die hebben gezorgd voor herkenbare kandidaten.

Er was in de Tweede Kamer echter geen meerderheid te vinden voor de wijziging van het kiesstelsel.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:23

janesmith schreef:
De discussie over het meest wenselijke kiesstelsel wordt regelmatig gevoerd. Het kabinet Balkenende-2 had de volgende argumenten om het kiesstelsel te willen wijzigen:

1.Politiek moet persoonlijker worden. Kiezers willen vertrouwen hebben in de persoon van de kandidaat. Voor hun herverkiezing moeten kandidaten niet alleen afhankelijk zijn van hun partij maar vooral van hun kiezers. Zo kunnen kandidaten door kiezers worden afgerekend en worden ze gestimuleerd om zich voortdurend te verantwoorden. Het nieuwe stelsel moet er voor zorgen dat meer kandidaten zelf kiezers achter zich weten te krijgen en niet meer ‘op de slippen van de lijstrekker’ in de Kamer komen. In het jargon: het aantal kandidaten met een persoonlijk kiezersmandaat moet toenemen.
2.Kiezers hebben nu te veel het gevoel dat ze geen werkelijke keuze hebben. Het nieuwe kiesstelsel moet er voor zorgen dat kiezers het gevoel krijgen dat hun stem er werkelijk toe doet.
3.Omdat verreweg de meeste Kamerleden niet zelf gekozen zijn, maar meeliften op de populariteit van hun lijsttrekker, is het parlement minder krachtig dan zou kunnen. Daarom biedt het te weinig tegenwicht tegen de regering.
4.Krachtige politieke partijen zijn in een democratie noodzakelijk. Een kiesstelsel dat meer dan nu de nadruk legt op het kiezen van personen dwingt partijen om meer aandacht aan hun kandidaatstelling te besteden. Dat kan leiden tot nieuw elan in partijen. Het parlement wordt meer aansprekend en zal kiezers meer betrekken bij politiek debat en bij partijen die hebben gezorgd voor herkenbare kandidaten.

Er was in de Tweede Kamer echter geen meerderheid te vinden voor de wijziging van het kiesstelsel.

Krankzinnig. Ze hebben zeker geen zin om de handen uit de mouwen te steken om Nederland te overtuigen waarom ze in de kamer moeten. Ik ben normaal niet zo voor referenda, maar als de kamerleden de kop in het zand steken (want stel je voor dat ze eens dingen moeten doen die ze niet leuk vinden!), ben ik zeker voor een referendum hierover!
Bij de afgelopen verkiezingen hebben meerdere (ex-)kamerleden getracht voorkeursstemmen te krijgen. Als zij dat kunnen, kan de rest het toch ook?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:44

janesmith schreef:

Belachelijk plan.
Kiezen op personen die (allemaal) een spindoctor hebben om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Brrrr.

Ik kies niet vanwege een persoon op een partiij maar vanwege het partijprogamma in combinatie met de ideologie van de partij. Zo moet het ook zijn. Het moet alleen over de inhoud gaan. Wie de inhoud uitvoert(binnen de partij) is worst.

Partijen moeten leren duidelijker de verschillen tussen de partijen duidelijk te maken voor het grote publiek en wat die verschillen betekenen voor de samenleving.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:07

Zet bij de PVV een ander neer en de partij schrompelt volkomen in een, of Wilders moet dood gaan, dan groeit de partij, dat is toch eng. Net zoals bij Pim stemmen op een gestorven idool.
Bij popsterren begrijp ik dat maar een politicus verwacht je daden van.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:03

sarabande schreef:
Zet bij de PVV een ander neer en de partij schrompelt volkomen in een, of Wilders moet dood gaan, dan groeit de partij, dat is toch eng. Net zoals bij Pim stemmen op een gestorven idool.
Bij popsterren begrijp ik dat maar een politicus verwacht je daden van.

Dat heb ik inderdaad ook niet goed begrepen. Dat destijds mensen hun stem op de LPF bleven geven terwijl de leider dood was.
Als dat nu zou gebeuren met de PVV, zou ik ook niet meer stemmen op ze. Want het is duidelijk dat die partij dan een andere koers zal gaan varen en op die koers varen al veel meer partijen. Daar is de PVV niet voor nodig.
Dat is wat ook met de LPF gebeurde destijds, meen ik. Wat ik begrepen heb is dat men toch LPF bleef stemmen als protest tegen de moord op Pim.
Dat is leuk en bewonderenswaardig, maar we zijn nu nog maar een paar jaar verder en op de dag van zijn dood zijn er nog maar een handjevol mensen die hem gedenken, terwijl er dat de eerste paar keer duizenden waren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:17

Flosje446 schreef:
Het zou wel een idee zijn. Alleen bijvoorbeeld een partij zoals de PvdD, ook al hebben ze maar 2 zetels, vind ik wel fijn om er bij te hebben. Er wordt op deze manier bijvoorbeeld wel meer aandacht besteed aan dierenwelzijn en dat vind ik toch eigenlijk ook wel belangrijk. En met een partij zoals Groenlinks, misschien ook juist weer meer met het milieu.

Misschien kan je partijen laten fuseren? Zoals de PvdA en GroenLinks vrij veel samen doen :)