Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:06

dat het logisch is om rekening te houden met mensen die iets belangrijk vinden.
ik vind het dus helemaal niet vreemd om je aanbod aan te passen aan een groep mensen is die dat belangrijk vindt, terwijl het de meeste anderen koud laat ;)

het is niet zo dat 83% van de mensen tégen halal is, maar slechts een deel van die 83%
een groot deel is niet bezig met de manier waarop een dier geslacht wordt.
laat ons nu eens uitgaan van 10% van de niet-moslims, dan komen we aan een totaal van 8,3%
8,3% tegen halal, 17% voor halal en de rest zal het worst wezen.
is het dan nog zo onlogisch om de vleeskeuze aan te passen?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:10

fojoe schreef:
ik vind het dus helemaal niet vreemd om je aanbod aan te passen aan een groep mensen is die dat belangrijk vindt, terwijl het de meeste anderen koud laat ;)

het is niet zo dat 83% van de mensen tégen halal is, maar slechts een deel van die 83%
laat ons nu eens uitgaan van 10% van de niet-moslims, dan komen we aan een totaal van 8,3%

En wie zegt dan dat alle ouders van de complete 17% zich druk maakten om het feit dat hun kinderen geen halalvlees kregen...? :Y)

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:11

Halal vlees wil zeggen dat de dieren GEEN pijn hebben geleden bij het slachten. hebben ze wel pijn geleden is het geen halal. Ik eet liever vlees waarbij de dieren geen pijn hebben geleden dan vlees waar bij de dieren geleden hebben! En het vlees veranderd er niet door dus halal of niet maakt niet uit ze hebben alleen geen pijn geleden!

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:23

Vedaulaa schreef:
Halal vlees wil zeggen dat de dieren GEEN pijn hebben geleden bij het slachten. hebben ze wel pijn geleden is het geen halal. Ik eet liever vlees waarbij de dieren geen pijn hebben geleden dan vlees waar bij de dieren geleden hebben! En het vlees veranderd er niet door dus halal of niet maakt niet uit ze hebben alleen geen pijn geleden!

Dan zou ik de rest van het topic even doorlezen. Dit blijkt namelijk niet altijd zo te zijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:05

Vedaulaa schreef:

Ik eet liever vlees van een dier dat een fijn leven heeft gehad.

Hoe weet je dat die dieren geen pijn hebben gehad trouwens, de geiten bleren er niet minder hard om hoor en ook de kalkoenen protesteren verschrikkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:09

fojoe schreef:

Hoe kom je aan die 10 %, dat verzin je ter plekke of is dat ergens op gebaseerd.

Houd met beide groepen rekening, men geeft de moslims op die school vast geen varkensvlees zonder het te overleggen, waarom kan dat andersom dan niet gebeuren?
Je zegt toch niet, 'ach de rest van de mensen zal het een zorg zijn, dus geef maar hallal vlees', zonder dat eerst met die mensen te overleggen? Ik vind dat niet erg netjes en vooringenomen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:16

fojoe schreef:
heeft er nog niemand bij stilgestaan dat het voor ALLE moslims belangrijk is dat vlees halal is, terwijl de meeste niet-moslims de manier van slachten niet zo belangrijk vinden? :)*

Nou ik ken er zat die het ook niet thuis eten hoor :Y) , Net als dat er zijn die niet vasten met ramadam en die niet naar de moskee gaan zijn er echt ook wel die niet perce halal vlees willen eten. toch zullen deze mensen zichzelf als moslim aanduiden en ik neem aan dat de gegevens op die manier zijn verzameld?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:42

fojoe schreef:

ja nogal. omdat er ook mensen zijn die tegen halal zijn,je zou mensen de keus moeten geven

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:31

MamboBeach schreef:
Nee, dat zeg ik niet.

Wat ik wil bereiken met je boze EDIT, ik zeg niet dat dat jij goedgelovig bent. Ik stel een vraag en daarna zeg ik daarmee dat als je dat daadwerkelijk denkt je goedgelovig bent. Goed lezen is wel fijn als je diergeneeskunde studeert. En daarbij, je bent student diergeneeskunde, so what... Ik vertel jou niets, ik zeg hoe ik erover denk. Aangezien je nogal een kort lontje hebt en alleen maar afgaat op je eigen ding wens ik je veel succes.

Oooh ik kan niet lezen....! 8)7 dacht al dat er iets mis met me was! :roll: :r

Ik ga niet af op alleen maar mijn eigen ding.
Ik ben niet goedgelovig.
Ik kan wel goed lezen.

Ontopic:
Ik vind niet dat een pizzeria gerund door een islamitische eigenaar de plicht heeft om te vertellen of het halal geslacht is of niet. Bij bio-industrie vlees staat er toch ook niet op.

"Op jonge leeftijd is dit varken onverdoofd gecastreerd. Zijn tandjes zijn met een kniptang afgeknipt. Zijn staartje is gecoupeerd. Dit varken heeft zijn leven lang in zijn eigen stront en plas mogen liggen. De huid van dit varken is beschadigd doordat hij met teveel dieren in 1 toom heeft samengeleefd. De moeder van dit varken werpt iedere 3 maanden, 3 weken, 3 dagen 18 a 22 biggen. Waarvan meer dan 5% geestelijk gehandicapt is (lees: hersenbloeding) en door de boer worden 'geeuthanaseerd'. Op transport heeft hij zijn eerste snuif frisse lucht heeft gehad, helaas was het vrieskou en zijn zijn oren en neus er af gevroren. Vervolgens is hij traditioneel geslacht door eerst te elektrocuteren en vervolgens zijn keel door te snijden. Het doodbloeden heeft 4 minuten geduurd. Volgens onderzoek is dit pijnloos geweest."

En het verschil met halal is?

-het is geen varken maar een andere diersoort.
-doodbloedtijd is hetzelfde, maar niet verdoofd.
- iemand heeft lopen allahu akbarren boven dat beest

nou nou.... als daar je grenzen pas liggen.
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 02-06-10 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:36

ik vraag me af,hoe kan je onderzoeken of het dier tijdens het hele gebeuren dan geen pijn heeft

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:38

Snoevie schreef:
ik vraag me af,hoe kan je onderzoeken of het dier tijdens het hele gebeuren dan geen pijn heeft

Na elektrocutie zouden ze hersendood moeten zijn. Echter dit is niet altijd het geval. Evenals een schotmasker die niet altijd effectief is en er dus 2x geschoten moet worden, hierbij heeft het dier uiteraard uitermate veel pijn en stress. NIETS is 100% stressvrij. Ook niet mijn biologisch stukje biefstuk, die wordt namelijk ook traditioneel geslacht. Maar ik hecht veel meer waarde aan het leven voor de slacht. Vind het slachten eerlijk gezegd een momentopname, terwijl de kwaliteit van een stuk vlees zit in het mesten vóór de slacht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:53

christel1857 schreef:

dier is echt wel 'weg' zodra luchtpijp, halsslagader en zenuwen door zijn ;)
Zoals hierboven staat is ook niet elke keer pinnen een lucky shot, helaas komt het voor dat er iets fout gaat. Tja dan moet je vegetarisch gaan eten, en wel met de hele wereld.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:43

Urielle schreef:
christel1857 schreef:

dier is echt wel 'weg' zodra luchtpijp, halsslagader en zenuwen door zijn ;)
Zoals hierboven staat is ook niet elke keer pinnen een lucky shot, helaas komt het voor dat er iets fout gaat. Tja dan moet je vegetarisch gaan eten, en wel met de hele wereld.

Ik denk inderdaad dat het dier snel zijn bewustzijn verliest. Maargoed, 'verdoven' is natuurlijk altijd beter. Alleen zóveel beter... nee, dat dan weer niet.

Overigens een voorbeeld bij de hyena's. Deze uitstekende roofdieren beginnen vaak alvast aan de achterhand van hun prooi te eten zonder deze eerst te doden. Echter geraakt het prooidier bij dergelijke stress (achtervolging + neerhalen + aanvreten) direct in shock. Wat leidt tot een gebrek aan anesthesie (gevoel). Kortom, de pijnbeleving is verminderd of zelfs afwezig. Denk maar aan een kat die is aangereden en in shock verkeerd. Spinale shock zorgt voor verminderde reflexen, atonie en anesthesie of zelfs afwezigheid van de drie. Terwijl deze symptomen dan niet direct gekoppeld mogen worden aan letsel, het kan puur de shock zijn.
Ik zie het als de manier van de natuur om bij ernstige trauma's het lichaam te ontzien. Prachtig hoe de natuur dat toch regelt he?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:45

Vedaulaa schreef:

Keep on dreaming... of eeh weltruste Vedaulaa....

Nee hoor... lekker pijnloze dood!! Moet je de filmpjes eens bekijken!! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:54

Waarom van alles er bij halen?
Mensen moeten kunnen kiezen of ze hallal willen of niet, beide kanten, punt.
Het is niet overlegd en dat had wel moeten gebeuren, met de moslims zou het ook overlegd worden, dus andersom moet het ook, klaar als een klontje toch?
Waarom moeten niet moslims zich aanpassen op een nederlandse creche aan islamitische gewoontes en andersom wordt dat zelfde respect niet getoond in dit geval?

De meeste dieren voor de hallal hebben heel zo een mooi leven niet gehad, niet beter dan een bio industriedier en dan een gebedje bij het slachten maakt het dierwelzijn niet veel beter. Men heeft het hele leven niet om een dier zijn welzijn gelet, maar als het einde maar rein is, ik noem dat evengoed hypocriet.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:58

Mindim schreef:
Het is niet overlegd en dat had wel moeten gebeuren, met de moslims zou het ook overlegd worden, dus andersom moet het ook, klaar als een klontje toch?
Waarom moeten niet moslims zich aanpassen op een nederlandse creche aan islamitische gewoontes en andersom wordt dat zelfde respect niet getoond in dit geval?

De meeste dieren voor de hallal hebben heel zo een mooi leven niet gehad, niet beter dan een bio industriedier en dan een gebedje bij het slachten maakt het dierwelzijn niet veel beter. Men heeft het hele leven niet om een dier zijn welzijn gelet, maar als het einde maar rein is, ik noem dat evengoed hypocriet.

amen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:32

Mindim schreef:

Mooi gezegd Mindim!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:28

Mindim
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Als het nu nog niet duidelijk is!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:13

Adil18 schreef:
fojoe schreef:

En wie zegt dan dat alle ouders van de complete 17% zich druk maakten om het feit dat hun kinderen geen halalvlees kregen...? :Y)

ik moet de eerste moslim nog tegenkomen die niet-halal vlees eet :=

Mindim schreef:
Hoe kom je aan die 10 %, dat verzin je ter plekke of is dat ergens op gebaseerd.

dat was een hoogst persoonlijke schatting van mijn kant.
ik heb ook duidelijk gezegd "laat ons uitgaan van..." ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:58

fojoe schreef:

Ik zou zeggen kijk eens bij de foodstrip in Amsterdam Zuidoost :)
(daar zitten kentucky fried chicken, burger king enz bijelkaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:30

Citaat:
ik heb ook duidelijk gezegd "laat ons uitgaan van..."

Je moet nergens vanuit gaan. Het is dus gewoon nergens op gebaseerd behalve op je eigen mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:33

Nicolletje schreef:
fojoe schreef:

Ik zou zeggen kijk eens bij de foodstrip in Amsterdam Zuidoost :)
(daar zitten kentucky fried chicken, burger king enz bijelkaar)

Mijn zwager heeft een snackbar en ook daar worden gewoon frikandellen geconsumeerd door oa marokkanen en turken en inderdaad bij de Mac zit het vaak vol met schooljeugd of 18 jarigen en allemaal fijn aan de bic mac.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:49

Mindim schreef:
Citaat:
ik heb ook duidelijk gezegd "laat ons uitgaan van..."

Je moet nergens vanuit gaan. Het is dus gewoon nergens op gebaseerd behalve op je eigen mening.

Ze had wel een punt om over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 00:05

Vind je? Ik niet, welk punt vind jij dat ze maakt om over na te denken dan?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:02

Citaat:

@ Mindim: Een punt om over na te denken is dat er door iedereen meteen ervan uit wordt gegaan dat de niet-moslims ALLEMAAL tegen halal zijn. Terwijl heus niet iedere niet-moslim tegen halal vlees is. Vergelijking van de cijfers 17% en 83% gaat dus niet helemaal op, want je kunt er niet van uit gaan dat alle 83% tegen halal is, je kunt zelfs niet zeggen dat de meerderheid tegen halal is, want dat kun je uit deze cijfers helemaal niet opmaken. Ik ken genoeg niet-moslims die niks tegen halal hebben, de meesten hebben er niks op tegen.