Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:04

Een jongen mag niet naar huis gestuurd worden omdat hij een rok draagt, dit is discriminatie.. Petten is een ander verhaal inderdaad.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:07

hanny_jelke schreef:
jameyskatje schreef:

dus omdat ze ergens ver weg in een ander land het ook niet mogen, mag het hier ook niet?

niet te hopen dat jij met iedere kwestie die benadering maakt.. anders loopt het niet goed af met nederland

zou anders een heel stukbetter zijn voor nederland.
wordt hier overbevolking in nederland ;)

dus nederland moet maar invoeren wat andere landen reeds hebben ingevoerd?
"omdat turkije dit ook doet, vind ik dat we hier in nederland.... "

denk je altijd op deze manier of enkel in deze kwestie? want er zijn meer landen waarin een hoofddoek is toegestaan dan landen waarin dit verboden is.

ik snap de link met overbevolking niet helemaal, kan je het onderbouwen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:18

Ik vraag mij af of er wettelijk bepaald is wanneer iets een pet is en wanneer een keppeltje.
Stel ik knip de klep van mijn pet, dan ik het een keppeltje, en mag niemand mij dat weigeren omdat het op dat moment een uiting van mijn geloof is.
Of de graad van bedekking door een hoofddoekje. Hoeveel procent van het gezicht moet nog zichtbaar zijn voordat het verboden is.
Mag het over de kin, over de mond. Waar is die grens?
En mag er wettelijk gezien een klep aan een keppeltje zitten, en zo ja, hoe groot mag die zijn dan?

hanny_jelke

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:23

ik zal de laatste zijn die roept dat het criminelen zijn. wij nederlanders kunnen nog erger straks zijn als zei.
maar onzen bossen worden gekapt boedrijen worden gesloopt.
meer huisen flat's en nog is er geen ruimte meer voor al die mensen.
dus ja ik ben voor uit het land zetten.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:26

hanny_jelke schreef:
ik zal de laatste zijn die roept dat het criminelen zijn. wij nederlanders kunnen nog erger straks zijn als zei.

wat heeft dit dan met deze discussie te maken? en welke mensen moeten volgens jou dan het land uitgezet worden? aan de dikgedrukte zin kan ik opmaken dat het niet om 'nederlanders' gaat..

ik volg jou niet helemaal.

turkije heeft een hoofddoekenverbod >> dus nederland moet het ook
is beter voor de overbevolking >> ik ben voor het land uitzetten

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:30

Hanny_jelke misschien kun je proberen je verhaal wat beter te onderbouwen want ik volg je ook niet helemaal?
Bedoel je dat een ieder die niet van Nederlandse komaf is het land uit moet? Klinkt een beetje eng hoor, misschien bedoel je iets anders..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:34

@Ctje lief deze vraag was eigenlijk vooral op jou bedoeld ik weet niet of je hem gelezen hebt maar ik wil eigenlijk wel graag weten wat jij erover denkt dus als je het niet erg vind herhaal ik hem even:
Citaat:
Ik vraag me trouwens ook enigzins af vooral naar de mensen die dan vinden dat bijv. een hoofdoek wel mag maar een muts niet ivm religieuze motieven. In hoeverre mag je dan bepalen welke religieuze motieven nog geldig zijn. Want als je uitzonderingen gaat maken vanwege religieuze motieven moet je op een gegeven moment ook gaan bedenken welke religieuze argumenten nog geldig zijn. Want ik bedoel dit gaat om een stukje stof en ik vind deze discussie ook niet perce van belang ik vind het alleen vreemd dat mensen vinden dat je daar een uitzondering voor moet maken omdat je andere motieven hebt, want volgende keer is het misschien iets minder sociaal geaccepteerd, en dan nog een beetje minder en nog een beetje minder of is het van een 'kleine religie' is het dan nog geldig? Gewoon dezelfde regel voorkomt dat soort discussies waarbij je je als maatschappij in iemand religie gaat bemoeien of de ene religie voor getrokken word op een andere (of religieuze tov atheïsten). Imo is dat gewoon niet wenselijk.

Daarom ben ik dus tegen uitzonderingen ook in deze super simpele situaties. (Hoewel ik aanneem dat andere docenten ook vast wel een muts op mogen, het gaat me ook niet percé om de hoofddoek hoor dat vind ik verder prima).

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:39

jameyskatje schreef:
hanny_jelke schreef:

wat heeft dit dan met deze discussie te maken? en welke mensen moeten volgens jou dan het land uitgezet worden? aan de dikgedrukte zin kan ik opmaken dat het niet om 'nederlanders' gaat..

ik volg jou niet helemaal.

turkije heeft een hoofddoekenverbod >> dus nederland moet het ook
is beter voor de overbevolking >> ik ben voor het land uitzetten

tukijen is een land waar volgeens geloof een hoofd doek tedragen.
daar doen ze het niet meer.
maar verboden is het daar zekker niet.
en ja ik vind dat alle mensen die niet nederlands zijn terug naar hun eigen land moeten.
wij moeten werken voor ns geld hun rijden een dikkemercedes met een uitkering.
ze zijn voort nog meer als wij.
krijgen voorang op huizen, maar ik zit met man lief en zoon lief bij me ouders.
wij moeten het maar zien te redden met alleen de saliris van mij man.
dit is toch onlogies?
hetgeld wat de belasting dienst bij je afneemt gaat naar hun.
ik ga er verder ook niet op in want dan ben ik de boeman.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:40

Wel eens gehoord van het begrip 'generaliseren'?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:42

nee heel eerlijk gezegt niet.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:44

@ Liedje89, ik denk dat mijn visie allang helder is. Namelijk, Nederland is een vrij land, artikel 1 van de grondwet zegt dat allen die zich in Nederland bevinden in gelijke gevallen gelijk behandeld moet worden en discriminatie op welke grond dan ook is bij wet verboden. Wat ik vind: de docent mag een hoofddoek dragen, dit is geen enkel probleem, dat is haar uiting van het geloof en de wet ondersteunt haar hier in. Ik ben zelf niet gelovig maar ondervind geen enkel probleem op dit gebied. Anders zou ik ook niet het werk doen wat ik doe ;) En welke religieuze argumenten nog geldig zijn? Zij die in de heilige boeken beschreven staan lijkt me... ;) kun je niet aan tornen imo.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:44

Zoek maar eens op, dan weet je meteen wat ik bedoel!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:47

het eenigste wat ik zo snel vind is dit
Citaat:
Uitspraak: xenəraliˈzerə(n) (generaliseerde, heeft gegeneraliseerd) Werkwoord uit een bepaald geval een algemenere conclusie afleiden. Synoniem: veralgemeniseren

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:51

CtjeLief schreef:
@ Liedje89, ik denk dat mijn visie allang helder is. Namelijk, Nederland is een vrij land, artikel 1 van de grondwet zegt dat allen die zich in Nederland bevinden in gelijke gevallen gelijk behandeld moet worden en discriminatie op welke grond dan ook is bij wet verboden. Wat ik vind: de docent mag een hoofddoek dragen, dit is geen enkel probleem, dat is haar uiting van het geloof en de wet ondersteunt haar hier in. Ik ben zelf niet gelovig maar ondervind geen enkel probleem op dit gebied. Anders zou ik ook niet het werk doen wat ik doe ;) En welke religieuze argumenten nog geldig zijn? Zij die in de heilige boeken beschreven staan lijkt me... ;) kun je niet aan tornen imo.

Heilig boeken die op 1001 manieren kunnen worden geïnterpreteerd en ook op 1001 manier vertaald zijn door de eeuwen heen? Bovendien is niet iedere religie op boeken gebaseerd is dat een discriminatie tegen religies die zijn ontstaan in landen waar men niet kon schrijven?

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je het niet gewoon logischer vind dat een muts dan ook mag. Vind het prima als het mag, imo beter zelfs als je gewoon mag dragen wat je wilt. Maar waarom dat gaan werken met uitzondering met een waarde oordeel aan iemands anders zijn motieven. Dat vind ik gewoon onzinnig :7 , iets mag of het mag niet. Wie ben jij (of eigenlijk wie zijn wij) om dat te bepalen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:51

ken jij eigenlijk wel allochtonen? bv in je vriendenkring? want volgens mij heb je een heel verkeerd beeld over nederland.

zo werkt het helemaal niet hoor, met uitkeringen en dikke auto's. ik ken zoveel allochtonen die echt keihard werken voor hun geld. (ploegendienst of 2 baantjes om maar rond te kunnen komen). en er zijn ook zat nederlanders met een uitkering, daarbij, een uitkering krijg je ook niet zomaar he, dat moet je niet vegeten. nederland is multicultureel, nederland heeft zelf arbeiders naar nederland gehaald. inmiddels zijn de buitenlanders waar jij het over hebt, vaak al nederlander, ze zijn hier geboren, werken hier, studeren hier, spreken de nederlandse taal beter dan hun oorspronkelijke taal, hebben familie en vrienden hier en hebben een ederlands paspoort

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:52

ik ben helemaal niet tegen een muts hoor.. alleen zeg ik dat het een andere categorie betreft waar dus andere regels bij horen.. That's all..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:55

alochtonen komen niet in mijn vrienden kring voor.
ik en van baby's af aan opgevoed met godzeidank ik ben blank.
maar kom uit een wijk in nijmegen (waar ik 16 jaar heb gewoont)
waar dus elke alochtoon leefde van een uitkering en een dikke mercedes rijdt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:59

welke wijk is dat dan als ik vragen mag?

zucht,

nouja weetje,

ik wens je al het geluk van de wereld toe, maar ik vind het sneu dat mensen zo'n sterk nationalistisch gevoel hebben. krijg er een beetje white-power kriebels bij! maarja, jij moet jezelf aan kunnen kijken in de spiegel.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:01

'godzijdank ik ben blank?'
Wat klinkt dat eng..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:03

CtjeLief schreef:
ik ben helemaal niet tegen een muts hoor.. alleen zeg ik dat het een andere categorie betreft waar dus andere regels bij horen.. That's all..

Kijk maar dat vind ik dus onzinnig. Misschien is het voor jou heel logisch maar dat is net zo goed discriminatie imo. Ik bedoel bij een muts is het vrij nutteloos maar ik vind dat bij bijv kruisjes of davidsterren dragen of een famillie erfstuk (Bij sieraden dus) al een stuk relevanter. Want dat kan imo ook heel belangrijk zijn voor iemand.

Ik vind het trouwens ook stom om het een andere categorie te noemen. Persoonlijke overtuigingen zijn persoonlijk of dat nu een religieuze of een andere reden is. Die reden gaat ons punt 1 niet aan en punt 2 hebben wij daar geen waarde oordeel aan te bevestigen. Jij kan het een suffe reden vinden maar als mensen zo ijdel zijn wie ben jij dan om te zeggen dat hun gevoelens niet tellen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:04

gaat het nu nog steeds over de muts en de hoofddoek :P al 25 pagina's inmiddels haha

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:08

Citaat:
Ik bedoel bij een muts is het vrij nutteloos maar ik vind dat bij bijv kruisjes of davidsterren dragen of een famillie erfstuk (Bij sieraden dus) al een stuk relevanter. Want dat kan imo ook heel belangrijk zijn voor iemand.

Ben ik helemaal met je eens hoor..!
Ik geef alleen aan dat het wettelijk zo in elkaar zit. Natuurlijk kan iemand het dragen van een pet of bepaalde kleding ook heel belangrijk vinden, is ook niets mis mee! Alleen zal in bepaalde gevallen de wet ze niet ondersteunen omdat 'religie' bijvoorbeeld nu eenmaal een grond is waarbij de wet ondersteuning biedt. En soms is dat best frustrerend voor andere gevallen. Voorbeeld: ik krijg ook clienten die buitengesloten worden omdat ze overgewicht hebben, vreselijk natuurlijk! Helaas kan ik er 'niets' mee, omdat er volgens de wet geen sprake kan zijn van discriminatie.. -in uitzonderlijke gevallen alleen op grond van handicap/chronisch zieken- En dat is erg vervelend..

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 02:13

Veel mensen zeggen:
"je moet respect hebben voor die mensen, voor hun cultuur, voor hun gewoontes".

Dit moet ook omgekeerd zo zijn.
Wij tonen geen of nauwelijks tekenen van ons geloof, dat zij zich dan ook maar aanpassen ;)

Ik vind trouwens dat er gewoon veel te veel mensen zonder echt geldige reden in ons land komen om dan hier even eisen te stellen.
Van alle buitenlanders die hier zitten zonder papieren bijvoorbeeld, hoeveel zijn er hier zonder dat ze echt vluchteling zijn ?

Daardoor krijg ik dus 30% minder loon, omdat zij betaald moeten worden. Nou erg leuk... Maar ik zie geen Nederlanders of Belgen daar een uitkering krijgen omdat ze hun land beu zijn.

"Het is niet omdat het in Turkije niet zo is, dat wij als Nederlanders ook zo moeten reageren."
Klopt, maar je kan op z'n minst iets terug verwachten, en dat gebeurt gewoon niet. Je geeft en geeft, maar krijgt niets terug.
Ooit houdt het op en dat zijn steeds meer mensen aan het beseffen ;)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 07:27

hanny_jelke schreef:
tukijen is een land waar volgeens geloof een hoofd doek tedragen.
daar doen ze het niet meer.
maar verboden is het daar zekker niet.
en ja ik vind dat alle mensen die niet nederlands zijn terug naar hun eigen land moeten.
wij moeten werken voor ns geld hun rijden een dikkemercedes met een uitkering.
ze zijn voort nog meer als wij.
krijgen voorang op huizen, maar ik zit met man lief en zoon lief bij me ouders.
wij moeten het maar zien te redden met alleen de saliris van mij man.
dit is toch onlogies?
hetgeld wat de belasting dienst bij je afneemt gaat naar hun.
ik ga er verder ook niet op in want dan ben ik de boeman.

goh, zelf werken zou dan misschien ook een optie zijn?! in plaats van de schuld alleen bij de allochtonen te steken...
het belastingsgeld gaat echt naar nog wel meer dingen dan uitkeringen...
natuurlijk zitten er een hoop rotte appels tussen die van het systeem profiteren, maar gewone Belgen doen dat even goed ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 07:52

Ja naar het koningshuis bv. Daar gaan miljoenen per jaar naar toe, en ze zijn ook nog eens de rijkste familie, die dus geen toelages nodig hebben......dat alleen al is een schande op zich in tijden dan het hele volk moet bezuinigen.