[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:54

_sparta_ schreef:
Bij deze stemwijzer zou ik PVDA of D66 willen stemmen. Ik ben volgens deze test niet duidelijk links of rechts. Toch weet ik zeker dat het die 2 nu juist niet worden.

Ik vond deze stemwijzer best moeilijk lama zeggen :o

_Desiree schreef:

*\o/* Deze site bedoelde ik!!!
Probeer deze test eens! Is heel duidelijk en je begrijpt goed wat de vraag en de antwoorden inhouden.
Laatst bijgewerkt door doei op 25-02-10 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:56

Kendra schreef:
_sparta_ schreef:
Bij deze stemwijzer zou ik PVDA of D66 willen stemmen. Ik ben volgens deze test niet duidelijk links of rechts. Toch weet ik zeker dat het die 2 nu juist niet worden.

Wat nog eens bevestigt dat het niet alleen gaat om de ideeën die een partij heeft. Het gaat er ook om met welke thema's een partij zich profileert, of het een partij is zij wel/niet bereid is compromissen te sluiten, of de lijsttrekker je aanstaat, enz. enz. Ook 'past performance', dus de ervaring van de afgelopen jaren is vaak belangrijk. Daarom hebben oppositiepartijen het vaak even wat makkelijker, die hebben geen verantwoordelijkheid gedragen de afgelopen jaren en hebben dus ook geen last van dingen die ze verkeerd hebben gedaan.

Daar ben ik het in grote lijnen mee-eens, alhoewel Rutte juist onsympathieker is geworden in de oppositie, althans voor mij.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:57

Teddy321 schreef:
Klaarblijkelijk lees jij niet goed, ik ben absoluut geen voorstander van Wilders!!

Je zegt letterlijk dit:
Teddy321 schreef:
Uit de opkomst van de PVV blijkt dat het Nederlandse volk de groep terroriserende buitenlanders spuugzat is! De andere partijen sluiten daar de ogen voor en vinden alles maar discriminatie. Misschien gaan zij eens naar de kiezer luisteren.

Hoe moet ik het dan anders opvatten dat de PVV de enige is die de gevestigde orde wakker kan schudden???

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:05

Alves schreef:
_sparta_ schreef:

Ik vond deze stemwijzer best moeilijk lama zeggen :o

_Desiree schreef:

*\o/* Deze site bedoelde ik!!!
Probeer deze test eens! Is heel duidelijk en je begrijpt goed wat de vraag en de antwoorden inhouden.

daar staat PVV bij mij op 1.
dan VVD en dan eennl (die ik niet ken)

raar die verschillen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:12

Zoals ik al eerder schreef: ik schrik van de uitslagen in dit topic. Zoveel stemmen voor de PVV.
Verder gaf ik aan dat mij dat niet verbaasde. Met de redenen die jij zojuist quote

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:13

1 Nederland is volgens mij Trots op Nederland, van Rita Verdonk.
Bij mij kwam de PVV, Trots op Nederland, lijst5vanFortuyn (gevolgd door VVD en SGP).

@Sparta
Had jij ook het gevoel dat deze vragen, makkelijker waren om te lezen en beantwoorden?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:13

Alves schreef:
Op het moment verdoet de overheid in mijn ogen de burgers hun tijd, geld en plek.
Er wordt getracht criminelen weer op het rechte pad te krijgen dmv TBS, programma's die ze kunnen volgen, opleidingen, hun de zin van het leven te laten zien en een toekomst aanreiken? Schei toch uit!
Een mens paars, groen, zwart, wit die het in zijn hersens haalt om een ander van het leven te beroven (zowel dmv moord, verkrachting, zieke daden, ernstige berovingen) heeft in mijn ogen weinig rechten meer.
Het in staat zijn tot zulke daden zegt voor mij genoeg, wanneer een persoon zichzelf tot zulke vergrijpen instaat acht, bestempel ik juist diegene als onmenselijk. De waarde van burgers wordt hiermee niet naar beneden gehaald, de burgers worden juist beschermd en met zo een beleid wordt er tenminste wel gekeken naar wat een mens waard is! Ik wil geen kans lopen dat ik, iemand die ik lief heb of zelfs een volslagen vreemde wordt vermoord, omdat de overheid wilde trachtte een psychopaat weer in de maatschappij te krijgen.

Blijkbaar hebben wij echt een totaal verschillende mening. Je kunt geen rechten van mensen afnemen!
Zelfs niet als zij (misschien) verkeerde dingen gedaan hebben.. Want daar zijn ze dan nog niet eens zeker van!

Ik ben het daarnaast wel met je eens dat het systeem nu niet werkt, maar dit voorgestelde ook niet.
Er moet dus gezocht worden naar een andere manier om met criminelen om te gaan.. Verhoging staat niet gelijk aan verbetering.
En het uitzetten van allochtonen die zich niet gedragen, neigt toch wel erg richting discriminatie...
Dan zou je alle Nederlanders die zich niet kunnen gedragen ook maar het land uitzetten!

Misschien dat Palm Invest dan toch nog iets goeds heeft gedaan.. Mooie eilandjes om ze heen te sturen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:14

Die website, die is wel sterk verouderd. Nu inmiddels 4 jaar later heeft elke partij zijn standpunten weer aangepast. Ik denk niet dat je nu een realistisch beeld zal krijgen..

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:16

De site: welkepartijpastbijmij klopt aardig!! De uitslag week niet af van wat ik verwachtte.

Yonker

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:17

Ik zou uitkomen op de Pvda. Vorige verkiezingen ook al dus kan wel redelijk kloppen :j

_sparta_

MuSLi schreef:
Alves schreef:
Op het moment verdoet de overheid in mijn ogen de burgers hun tijd, geld en plek.
Er wordt getracht criminelen weer op het rechte pad te krijgen dmv TBS, programma's die ze kunnen volgen, opleidingen, hun de zin van het leven te laten zien en een toekomst aanreiken? Schei toch uit!
Een mens paars, groen, zwart, wit die het in zijn hersens haalt om een ander van het leven te beroven (zowel dmv moord, verkrachting, zieke daden, ernstige berovingen) heeft in mijn ogen weinig rechten meer.
Het in staat zijn tot zulke daden zegt voor mij genoeg, wanneer een persoon zichzelf tot zulke vergrijpen instaat acht, bestempel ik juist diegene als onmenselijk. De waarde van burgers wordt hiermee niet naar beneden gehaald, de burgers worden juist beschermd en met zo een beleid wordt er tenminste wel gekeken naar wat een mens waard is! Ik wil geen kans lopen dat ik, iemand die ik lief heb of zelfs een volslagen vreemde wordt vermoord, omdat de overheid wilde trachtte een psychopaat weer in de maatschappij te krijgen.

Blijkbaar hebben wij echt een totaal verschillende mening. Je kunt geen rechten van mensen afnemen!
Zelfs niet als zij (misschien) verkeerde dingen gedaan hebben.. Want daar zijn ze dan nog niet eens zeker van!

Ik ben het daarnaast wel met je eens dat het systeem nu niet werkt, maar dit voorgestelde ook niet.
Er moet dus gezocht worden naar een andere manier om met criminelen om te gaan.. Verhoging staat niet gelijk aan verbetering.
En het uitzetten van allochtonen die zich niet gedragen, neigt toch wel erg richting discriminatie...
Dan zou je alle Nederlanders die zich niet kunnen gedragen ook maar het land uitzetten!

Misschien dat Palm Invest dan toch nog iets goeds heeft gedaan.. Mooie eilandjes om ze heen te sturen :+

Nederlanders die zich niet gedragen moet je langer vastzetten. Levenslang als dat nodig is.
Minimale straffen invoeren. Dan is het duidelijk dat iemand bij moord bijvoorbeeld op zijn minst 15 jaar krijgt, maar misschien ook langer, nooit korter.
En omdat er meer plek vrij komt in de gevangenissen als je mensen met een dubbel paspoort en crimineel zijn de grens over zet kan dat ook gemakkelijk. Maar alles is meteen discriminatie en niet lief als je eens streng op wilt treden. Duidelijk is wel dat het gepap van de laatste 15 jaar ons in deze ellende heeft gebracht. En dat we dus eens een andere weg in moeten slaan.

Anoniem

Ik heb hem ook eens ingevuld op die Site, ik krijg als top 3:
D66
GroenLinks
PvdA

Maar dan wel op oude standpunten gebaseerd, al is het wel wat ik verwachtte.

Yonker, dat kan kloppen, als je de eerste pagina van de website goed leest, is het voor de verkiezingen van 2006 ;)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:18

Unwritten schreef:
Die website, die is wel sterk verouderd. Nu inmiddels 4 jaar later heeft elke partij zijn standpunten weer aangepast. Ik denk niet dat je nu een realistisch beeld zal krijgen..

Ik wil sowieso eerst wel eens kijken welke standpunten er worden opgenomen in de nieuwe verkiezingsprogramma's voordat ik een keuze kan maken over wat ik ga stemmen.
Goed inlezen is erg belangrijk.

Je politieke voorkeur kan met de tijd echt wel veranderen. Partijen kunnen soms ook nogal van richting veranderen, hardnekkig vasthouden aan een bepaalde partij kan dus ook betekenen dat je ergens op stemt, waarmee je het niet (meer) eens bent..

Ik wacht het rustig af ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:18

Alves schreef:
1 Nederland is volgens mij Trots op Nederland, van Rita Verdonk.
Bij mij kwam de PVV, Trots op Nederland, lijst5vanFortuyn (gevolgd door VVD en SGP).

@Sparta
Had jij ook het gevoel dat deze vragen, makkelijker waren om te lezen en beantwoorden?

Dat vond ik niet zoveel uitmaken eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:20

MuSLi schreef:
Unwritten schreef:

Ik wil sowieso eerst wel eens kijken welke standpunten er worden opgenomen in de nieuwe verkiezingsprogramma's voordat ik een keuze kan maken over wat ik ga stemmen.
Goed inlezen is erg belangrijk.

Je politieke voorkeur kan met de tijd echt wel veranderen. Partijen kunnen soms ook nogal van richting veranderen, hardnekkig vasthouden aan een bepaalde partij kan dus ook betekenen dat je ergens op stemt, waarmee je het niet (meer) eens bent..

Ik wacht het rustig af ;)

Klopt inderdaad, daarom maak ik nu zelf ook nog geen keuze. Ik wacht tot de definitieve partijprogramma's bekend zijn. En dan ga ik mij inlezen en de nieuwste kieswijzers invullen. Deze oude geeft mij al wel een beetje beeld, maar dan een beeld wat ik 4 jaar geleden koos :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:22

Ga ik ook doen eerst inlezen.
Ik ga sowieso stemmen, al is het alleen maar om te zorgen dat Wilders mijn stem niet krijgt :o

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:23

_sparta_ schreef:
Nederlanders die zich niet gedragen moet je langer vastzetten. Levenslang als dat nodig is.
Minimale straffen invoeren. Dan is het duidelijk dat iemand bij moord bijvoorbeeld op zijn minst 15 jaar krijgt, maar misschien ook langer, nooit korter.
En omdat er meer plek vrij komt in de gevangenissen als je mensen met een dubbel paspoort en crimineel zijn de grens over zet kan dat ook gemakkelijk. Maar alles is meteen discriminatie en niet lief als je eens streng op wilt treden. Duidelijk is wel dat het gepap van de laatste 15 jaar ons in deze ellende heeft gebracht. En dat we dus eens een andere weg in moeten slaan.

Ik vind ook dat er minimumstraffen moeten komen. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.
En komen criminelen niet zomaar meer weg, met de dingen die zij gedaan hebben.
Daarnaast is het belangrijk dat er eens een keer professioneel gewerkt gaat worden bij Justitie.
Dit verkleint de kans dat onschuldigen worden vastgezet, schuldigen worden vrijgelaten en verlof wordt gegeven aan de verkeerde personen!

Kortom we moeten zeker een andere weg in slaan, maar dat hoeft niet per sé te betekenen dat het zwaarder moet.
Er moet eens goed onderzoek gedaan worden naar de mogelijkheden met betrekking tot misdaadbestrijding!
En dan eens niet in opdracht van de regering. Want dan gaat het toch alleen maar om geld..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:24

Teddy321 schreef:
Zoals ik al eerder schreef: ik schrik van de uitslagen in dit topic. Zoveel stemmen voor de PVV.
Verder gaf ik aan dat mij dat niet verbaasde. Met de redenen die jij zojuist quote

En dan ben ik nog steeds nieuwsgierig waarom jij vindt dat alle andere partijen de ogen sluiten voor bijvoorbeeld terrorisme.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:25

MuSLi schreef:
Er moet eens goed onderzoek gedaan worden naar de mogelijkheden met betrekking tot misdaadbestrijding!

Absoluut! Aangifte doen wordt nu bijvoorbeeld ook niet bepaald gestimuleerd.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:26

Unwritten schreef:
Klopt inderdaad, daarom maak ik nu zelf ook nog geen keuze. Ik wacht tot de definitieve partijprogramma's bekend zijn. En dan ga ik mij inlezen en de nieuwste kieswijzers invullen. Deze oude geeft mij al wel een beetje beeld, maar dan een beeld wat ik 4 jaar geleden koos :)

Ik vind het soms zo jammer bij die kieswijzers dat er vragen gesteld worden die niet echt representatief zijn voor het beleid.
Dan geef je eigenlijk je mening over een onderwerp, wat niet echt hoog op de agenda staat..
Hoop dat de nieuwe kieswijzers, voor de komende verkiezingen, zich een beetje aanpassen aan de actualiteit!
Ben wel weer benieuwd eigenlijk naar de verkiezingsprogramma's en lijsttrekkers :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:28

@Musli
Ik zie dat je avatar een afbeelding van lieveheersbeestjes is.
Als ik een lieveheersbeestje zie, denk ik aan zinloos geweld, aan de slachtoffers en nabestaanden daarvan.

Als ik bv. een moordenaar zie, zie ik iemand die een mes door iemand zijn vlees en bloed heeft kunnen duwen (of op een andere manier), de gedachte dat iemand tot zoiets in staat is, maakt diegene in mijn ogen onmenselijk. (De omstandigheden spelen ook een rol, iemand vermoorden uit zelfverdediging...etc)

Ik vind er niks discriminerends aan? Er is geen tijd, plek en geld voor.
Voor de "nederlandse" criminelen geldt hetzelfde. Droog brood, water, geen tv/playstation, opleidingen etc. Hogere straffen, in het ergste geval niet meer vrijlaten, in minder erge gevallen na 3x vastzitten levenslang opsluiten! En dan vind ik 3x nog teveel...

Er zijn echt verschillende meningen, ik schrik hiervan...

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:29

1. PVV
2.Lijst va fortuyn
3. Partij voor de dieren

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:29

Dat komt er bij mij uit de test.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:30

MuSLi schreef:
_sparta_ schreef:

Ik vind ook dat er minimumstraffen moeten komen. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.
En komen criminelen niet zomaar meer weg, met de dingen die zij gedaan hebben.
Daarnaast is het belangrijk dat er eens een keer professioneel gewerkt gaat worden bij Justitie.
Dit verkleint de kans dat onschuldigen worden vastgezet, schuldigen worden vrijgelaten en verlof wordt gegeven aan de verkeerde personen!

Kortom we moeten zeker een andere weg in slaan, maar dat hoeft niet per sé te betekenen dat het zwaarder moet.
En dan eens niet in opdracht van de regering. Want dan gaat het toch alleen maar om geld..

Mee eens

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:33

@ Alves

Dat zou dus ook betekenen dat als jij 3x iets gestolen hebt, of daar in ieder geval voor veroordeeld bent, je levenslang vastzit.
Gaat dat niet weer een beetje erg ver? Ik vind van wel, daarom ben ik geen voorstander van 3 strikes and you're out law..
Zoals ze deze wet in Amerika wel noemen. Zwaar/levenslang straffen blijkt geen goede uitwerking te hebben op de samenleving. :x
Dus moet er gekeken worden naar andere manieren van misdaadbestrijding, die hun doel wel bereiken!
Daarom vind ik het zinloos om nu dit soort wetten in te voeren, aangezien ze toch geen verbetering gaan geven!