Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Anoniem

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:48

Kan wel even duren voordat ik weer reageer dus.

Maar ik lees gedeeltes he..... op internet.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:51

insun schreef:
Teddy321 schreef:
Lees ze Yamcha, de Koran is zeker de moeite waard om te lezen, vond het zeer interessant.

Interessant, maar ook moeilijk om te lezen. Het leest niet 'even lekker weg'. ;)

Nee, maar dat hoeft ook niet. Ik vond het interessant, omdat je veel hoort en intepreteerd en dat blijkt er dan toch heel anders te staan.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:00

Teddy321 schreef:
Nee, maar dat hoeft ook niet. Ik vond het interessant, omdat je veel hoort en intepreteerd en dat blijkt er dan toch heel anders te staan.

Ik snap dit niet helemaal. Heb je een voorbeeld ter verduidelijking?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:37

Tuurlijk moet die kunnen. In Islamitische landen.

Niet hier dus! Kom op, dat is gewoon enorm storend. Waarom in Godsnaam moeten die vrouwen zich zo weg stoppen? Erger nog.. Waarom doen ze het ook gewoon? Ze moeten maagd zijn voor het huwelijk, hopen kinderen baren, die netjes opvoeden tussen het huishouden door, en mogen hun eigen huiskamer niet in wanneer daar mannen zitten, laat staan dat ze die mogen aanspreken!

Terwijl manlief op zijn 16 alle Belgische meisjes met een rokje aan nafluit, er alles behalve vies van is, en absoluut geen maagd meer wanneer hij dan trouwt (met een maagdelijke islama natuurlijk, stel je de schande eens voor!). Terwijl zijn vrouw dan met haar kleed om staat te worstelen in zee met de kinderen, ligt hij languit op zijn vliegend tapijt een waterpijp te roken. Als zij nog maar KIJKT naar een andere man, of parfum draagt, is zij een h**r, maar hij mag gerust meerdere vrouwen trouwen. En wanneer hij dan bij zijn andere vrouw zit, kan zijn eerste vrouw voor de kinderen van zijn 2de vrouw zorgen. Wat een logica!

Nee hoor, ik ben helemaal geen rasict. Ik ben multicultureel zelfs! Maar ook héél realistisch. Ja, ik draag topjes en rokjes, maar nee hoor, je ziet lekker niets. Ja, ik rook en ik drink, maar ik geloof ook in God, en God stuurt me heus niet naar de hel omdat ik tattoos en piercings heb. Nee, ik weet niet 100% waar Pasen om draait, en doe ook niet mee aan de vasten, mijn geloof zit in mijn hart, niet in mijn eten. Nee, ik ben niet getrouwd, maar tuurlijk heb ik al wel seks.

En ik huichel er ook niet om. Kerst is leuk vanwege het samen zijn met de familie, en natuurlijk ook de pakjes. Vaak sta ik er niet bij stil, dat kerst iets met Jezus te maken heeft. En ik weet me met moeite te herinneren dat er 12 appostellen zijn, maar wat die juist zijn, en wat die deden? Geen idee! Pasen.. Daar let ik niet echt meer op, de tijd van eitjes zoeken is voor mij helaas al lang gepasseerd.

Ze zijn allemaal o zo gelovig.. Ze willen dat hun vrouw maagd is, en gaan zelf alle meisjes af die ze maar kunnen krijgen. Ze beweren thuis stellig mee te doen aan de ramadan, maar eten 's middags tijdens school een bak friet. Mohammed zegt dat je niets mag doen dat jezelf / anderen schaadt, maar roken doen ze als een ketter en slaan ze erop los wanneer ze nog maar denken dat je een racist bent.

Maar serieus.. Die vrouwenonderdrukking! Da's toch echt niet meer normaal in de 21ste eeuw! Kijk, wat ze thuis doen, moeten zij weten. Maar ik stoorde me er op school enorm aan, dat ik na gym naast een Marokaans meisje moest zitten dat uren in de wind stonk omdat ze geen deo mocht gebruiken (er moest maar eens een man op afkomen!).

Om van te kotsen, de Islam. Excuses, maar ik zie er dus helemaal NIETS moois aan. Misschien zie ik de islam alleen maar gebeuren door foute mensen, wie weet. Maar jeetje, dan zijn het er enorm veel hoor, die hun eigen godsdienst duidelijk niet kennen! Ik mocht op school nog geen muts dragen, dus wordt ik er woedend van als er zo'n drama rond hoofddoeken wordt gemaakt. NEEN. Wil je toch? Sorry, ga dan terug naar je eigen land.

O ja, nu ben ik vast een racist he? België is zo ontzettend gastvrij. Emigreren betekent ook aanpassen. Geen hoofddeksel op school. Tijdens schooluitstapjes varkensvlees als avondeten is hier gewoon héél normaal, wij eten varkensvlees, punt. Misschien een goed idee om in het vervolg te emigreren naar een land waar er niet zoveel culturele verschillen zijn? Kies je toch voor België, moet je je er maar bij neer leggen dat hier kerken zijn, en geen moskees. En dat het suikerfeest hier geen feestdag is, je krijgt al vakantie met kerst, en daar geloof je niet in, compenseer dus maar.

Iedereen draagt natuurlijk wat hij/zij wil. Dus in feite, ja, ook een burka. Maar.. Niet als onderdrukkingsmiddel. Wij Belgen zijn vrij gevochten, en dat wil ik graag zo houden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:30

tja.. dit laat enkel jou eigen onwetendheid blijken.

kots jij maar over de islam. ik kots van bovenstaande reactie

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:52

jameyskatje schreef:

Zoals ik al zei, mss zie ik de islam alleen door foute mensen voor gedaan. Maar dit is hoe ik hem zie gebeuren, en op DIE islam kots ik. Er zullen vast mensen rond lopen die correcter zijn in hun geloof, en daar tegen heb ik dan ook niets. Maar op deze manier? Nee bedankt!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:31

jameyskatje schreef:

Zoals jij gekleed bent (sorry heb even in je profiel gespiekt), daar heb ik absoluut geen problemen mee en ik heb ook de mooie kanten gehoord/gezien van de Islam. Ik ken veel Islamitische meisjes en die zeggen dat er in de Koran vele dingen staan qua ''geloofsregels'', het is alleen welke je er zelf uitpikt en waar jij je ''aanhoud''.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:41

Ik vind dat je religie achter gesloten deuren moet uitoefenen. Dus hoofddoekjes, burka's bidden enz enz kun je lekker thuis/kerk/onmoetingsplek voor je religie, moskee enz enz enz doen/ dragen. Dit geld voor alle religie's

Hoofddeksels die gedragen worden die niets met religie te maken hebben mogen wat mij betreft in het dagelijks leven niet geheel gezichts bedekkend zijn. Gewoon omdat ik dat totaal respectloos vind.

Carnaval ea feesten en partijen is natuurlijk een uitzondering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:48

Ik ben blij dat niet iedereen er zo over denkt :)

Ik kan naar de kerk, er zijn christelijke scholen, ik kan er over schrijven en over praten, en dat doe ik ook :)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:52

Ik zeg niet dat er niet over gepraat mag worden :) alleen vind ik tradities en gebruiken van geloof aan iedereen laten zien onnodig en je krijgt er ook onnodige discussies van zoals de burka.
Want als we nou allemaal heel eerlijk zijn praten we niet liever met iemand waarvan we het gezicht kunnen zien. Puur instinct. Wat je niet kunt zien kan gevaarlijk zijn.

Waarom in Nederland een burka? Het is opgelegd door en voor mannen!
Arme vrouwen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:56

de vrouwen die ik ken dragen het vrijwillig. echt uit geloofsovertuiging, zelfs (islamitische) familie staat er in sommige gevallen niet achter. man verplicht hun niets. sommige zijn niet eens getrouwd, er is dus helemaal nog geen man in het spel. en vele zijn zelfs nederlands, dus dit is hun eigen land, ze worden niet gedwongen, hebben geen directe familie en vriendinnen met een burka.. en toch kiezen ze ervoor. waarom? geloofsovertuiging.. hun keus.

het is niet zo zwart wit als het lijkt. dat is wat ik wil zeggen.

islamitische regeltjes buiten wegen gelaten.

zoals ik al een aantal pagina's terug zei.. ik ben ook niet voor. omdat je het jezelf bewust moeilijk maak en het gewoon echt niet praktisch is zoals inderdaad op scholen, ov, vinden van een baan.. daarbij mogen handen en gezicht ook zichtbaar zijn

maar het is dus niet enkel zielig. ze kiezen er zelf voor. ze nemen zelf dat besluit en dus kiezen ze ook zelf voor al het gezeur en de kritiek die ze erop krijgen. whatever. hun probleem. ze zijn er volhardend in, ik ga die discussie ook niet met ze voeren, want ik zie het echt als hun eigen zaak.

---------

geloof is niet enkel vrijtijdsbesteding. mensen die geloven begrijpen vast wat ik bedoel. geloof is je leven.. in mijn geval. leven is onderdeel van mijn geloof. mijn geloof is een leidraad voor het leven. ik praktiseer het in alles, zelfs in een glimlach naar een kind. ik zou mijn geloof (innerlijk en uiterlijk) nooit thuislaten. ik sta ervoor, geloof erin, het maakt mij wie ik ben, ik wil dat uiten in uiterlijk en gedrag, ik ben er trots op en men mag dat zien..
enkel op bijeenkomsten en in moskeeen of enkel thuis?.. nee bedankt. gelukkig kan ik mijn geloof belijden in nl, daar maak ik dan ook graag gebruik van. ik zie het ook niet als iets schadelijks.. ik bedoel : mag niet stelen, niet ongegeneerd flirten met de andere sekse, niet schelden, kwetsen, doelloos rondhangen, alcohol en drugs nuttigen.. wie doe ik dan kwaad?? niemand.

voor de 1 is het een stukje stof van nog geen 5euro. voor de ander is het van zeer groot religieus belang.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:46

hmm dit is een lange discussie geworden.

ik heb zelf ook moeite met een burka.
waarom?je kan iemand niet in zn gezicht aankijken,je hebt geen idee wat erachter schuilt.

met hoofddoeken heb ik zelf geen moeite,zolang het dus maar niet geheel gezichtsbedekkend is.

wbt het dragen van hoofdbedekking in klassen,als hoofddoeken toegestaan zijn,dan mag je iemand anders niet gebieden bv een muts of pet af te zetten.
mensen moeten gelijk behandeld worden,imo.

wat ik wel vreemd vind,ik heb een turkse vriendin,en die vertelde dat hoofddoeken dragen op turkse scholen verboden is?
en hier maken ze hele rellen als het niet mag?

mij maakt het niet uit,zolang iedereen maar op zn hoofd mag dragen wat ie wil.

wbt de islam,in mijn omgeving heb ik er helaas weinig goede ervaringen mee.
ik zou best graag met mensen willen spreken die de islam wel serieus nemen en hun geloof op normale manier belijden.
maar ik kom persoonlijk zulke mensen weinig tegen.
dat veroorzaakt denk ik ook het negatieve denkbeeld.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:23

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:29

Ik heb niet het hele topic door gelezen..

nee, ik vind van niet. Hoofddoekje vind ik prima. Maar burka niet. die gene heeft geen gezichts uitdrukking. Ik kan daar niet mee praten. en ik vind het zelf! geen gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:04

mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

_/-\o_

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:10

ik zou het allemaal niet zo storend vinden als het niet om dat eeuwige getouwtrek van het geloof zou gaan!
Als iemand zich een hoofddoek om doet omdat ze het mooi vind staan dan zou het geen probleem zijn geweest maar er ligt die rotte geloofsboodschap achter en dat maakt het allemaal zo ellendig!
Dus ik ben ook tegen burka en hoofddoek als het om geloof gaat ja.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:54

Ik vind een burka te overdreven, een hoofddoek moet wel kunnen vind ik, iedereen heeft recht op geloofdbelijdenis op een eigen manier. Bij een burka komt echter veiligheid en vertrouwen om de hoek kijken, je weet nooit wat eronder schuilt en ik vind ook niet dat de overtuiging die achter de burka schuilt moet worden aangemoedigd.

Ik meende te hebben gelezen dat in Turkije een burka ook verboden is, zo vreemd is dat dus niet als dat klopt althans.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:02

Ik vind ook dat een burka niet kan.
Met dames die een hoofddoek dragen vanwege hun geloof heb ik geen probleem hoor. Vind best dat je je geloof uit mag dragen, zolang je het maar niet opdringt aan anderen. Daar heb ik echt een ongelooflijke hekel aan!

Ik vind dames die in burka over straat gaan iets bedreigends hebben, iets sombers........En ik kijk heel graag iemand in de ogen tijdens bijvoorbeeld een gesprek en dat kan niet met een burka.
Dus wat mij betreft mag een burka hier in Nederland verboden worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:18

Maar stel nou dat alle Christenen vinden dat vrouwen niet in een spijkerbroek mogen lopen, omdat ze dat somber vinden, en omdat ze liever niet aan je benen kunnen kijken als ze met je in gesprek zijn. Zelfde geldt voor rokjes boven de knie etc. Niet omdat ze het onzedig vinden, maar alleen om de boven genoemde reden. Dan zouden we toch ook de spijkerbroek kunnen verbieden?

Ik denk niet dat je iets kunt verbieden wat vanuit een ander zijn geloofsovertuiging heel normaal is, of dat nou de grootste geloofsovertuiging is uit de Westerse wereld (het Christendom) of van die uit de Oosterse wereld (de Islam).

Het maakt mij ook niet uit of ik me er wel of niet prettig bij voel, het gaat om het recht van mensen om hun geloof uit te dragen, om zichzelf uit te drukken zoals zij dat willen. Daarbij zullen ze wel moeten aanvaarden dat er mensen zijn die daarom een gesprek met ze mijden.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:29

Vjestagirl schreef:
Maar stel nou dat alle Christenen vinden dat vrouwen niet in een spijkerbroek mogen lopen, omdat ze dat somber vinden, en omdat ze liever niet aan je benen kunnen kijken als ze met je in gesprek zijn. Zelfde geldt voor rokjes boven de knie etc. Niet omdat ze het onzedig vinden, maar alleen om de boven genoemde reden. Dan zouden we toch ook de spijkerbroek kunnen verbieden?

Ik denk niet dat je iets kunt verbieden wat vanuit een ander zijn geloofsovertuiging heel normaal is, of dat nou de grootste geloofsovertuiging is uit de Westerse wereld (het Christendom) of van die uit de Oosterse wereld (de Islam).

Het maakt mij ook niet uit of ik me er wel of niet prettig bij voel, het gaat om het recht van mensen om hun geloof uit te dragen, om zichzelf uit te drukken zoals zij dat willen. Daarbij zullen ze wel moeten aanvaarden dat er mensen zijn die daarom een gesprek met ze mijden.

Ik begrijp je eerste alinea niet echt......Kan aan mij liggen hoor.

Maar ik bedoel niet dat de burka verboden moet worden omdat hij somber overkomt hoor. Ik bedoel eigenlijk meer dat ik het niet echt iets vind wat hier thuishoort. Ik vind dat mensen met een ander geloof dat best uit mogen dragen, maar een burka vind ik erg extreem en vind ik niet getuigen van respect naar de westerse wereld.
Als wij als toerist in een ander land komen, bijvoorbeeld een islamitisch land, dan verwachten ze daar ook van ons dat wij als vrouwen ons haar ed bedekken. Dat doe je dan ook uit respect naar de mensen daar en omdat je anders gewoon niet over straat kan/mag daar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:37

luffie schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik begrijp je eerste alinea niet echt......Kan aan mij liggen hoor.

Maar ik bedoel niet dat de burka verboden moet worden omdat hij somber overkomt hoor. Ik bedoel eigenlijk meer dat ik het niet echt iets vind wat hier thuishoort. Ik vind dat mensen met een ander geloof dat best uit mogen dragen, maar een burka vind ik erg extreem en vind ik niet getuigen van respect naar de westerse wereld.
Als wij als toerist in een ander land komen, bijvoorbeeld een islamitisch land, dan verwachten ze daar ook van ons dat wij als vrouwen ons haar ed bedekken. Dat doe je dan ook uit respect naar de mensen daar en omdat je anders gewoon niet over straat kan/mag daar.

Goed. Er zijn (als ik het goed heb) meer Christenen in Nederland dan niet-Christenen. Dus die zijn in de meerderheid. Als die nou zeggen dat de spijkerbroek hier niet hoort, omdat hij niet getuigd van respect. Dan kunnen we die toch ook niet verbieden?

Daarbij denk ik dat je Nederland niet moet willen vergelijken met *voer naam land van herkomst eerste generatie immigranten in*. Nederland is anders, opener, vrijer, toleranter. In alles.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:43

Ok, nu begrijp ik wat je bedoeld, maar ik vind die vergelijking met de spijkerbroek beetje raar.

Het enige waar het mij om gaat is dat als men hier uit welk land dan ook wil komen wonen, prima, maar dan pas je je ook aan aan onze samenleving. Net zoals dat wij als nederlanders ons aanpassen aan de samenleving in een ander land als we daar zijn.

En zeker, Nederland is een heel open en tolerant land, is tot op zekere hoogte ook wel goed. Maar we zijn daar een beetje in doorgeslagen.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:46

luffie schreef:
Ok, nu begrijp ik wat je bedoeld, maar ik vind die vergelijking met de spijkerbroek beetje raar.

Het enige waar het mij om gaat is dat als men hier uit welk land dan ook wil komen wonen, prima, maar dan pas je je ook aan aan onze samenleving. Net zoals dat wij als nederlanders ons aanpassen aan de samenleving in een ander land als we daar zijn.

En zeker, Nederland is een heel open en tolerant land, is tot op zekere hoogte ook wel goed. Maar we zijn daar een beetje in doorgeslagen.

Daar ga ik in mee :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:47

Bestaat er dan zoiets als té open en té gastvrij? Of komt het omdat Autochtone Nederlanders zich bedreigd voelen, onder het motto 'wat de boer niet kent dat moet hij niet'?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:50

Alsjeblieft geen burka!!!!!!

Ik werkte in een winkel en werd op me schouder getikt (klant had een vraag)
Ik daar om en er staat een burka voor me neus! Ik schrok me wezeloos, en dacht echt dat het een overval was :o