Ben je voor of tegen het homohuwelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen homohuwelijk?

voor
757 (95%)
tegen
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 793

Klaasje

Re: Ben je voor of tegen het homohuwelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 01:46

Wat betreft de gaypride, hetero's hebben toch ook de loveparade?
De Gaypride is er om 'soortgenoten' te ontmoeten, zoveel mogelijkheden zijn daar namelijk niet voor. Dat is ook niet met Hetero's te vergelijken. Er zijn lang niet zoveel mogelijkheden om elkaar te ontmoeten dan 'normaal' gesproken.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:48

Phormicola, ik kan me wel vinden in jouw theorie, alleen dat hetero's niet over hun hetero-zijn praten vind ik niet waar. Hetero's leggen er vaak wel nadruk op dat ze toch echt wel hetero zijn en dat ze met zoveel meiden hebben gezoend *Ik heb het nu over jongens/mannen uiteraard* .

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:52

phormicola schreef:
Ik zei dus al dat ik niet een soort van apartheid aan het propageren was, beetje jammer dat je niet probeerd tussen de regels door te lezen. Ik heb trouwens een lesbische tante, even tussen neus en lippen door.

Het 'normaal' zijn is ook zo iets. Homo's zijn niet normaal, ik ben niet normaal en de hond van de buren ook niet. Wat is normaal? Wil je een individu zijn en daarvoor gerespecteerd worden, of wil je opgaan in de massa? Ikzelf wil liever gerespecteerd worden voor wie ik ben, of gehaat worden voor wie ik ben en niet gewaardeerd als iemand die ik NIET ben. Opgaan in de grijze massa vind ik maar bleh.

Ik kan me vinden in je 'normaal' theorie. Geef maar eens een defenitie van 'normaal', gaat lastig. Je vindt alle mensen gelijkwaardig, toch? Waarom dan toch geen homohuwelijk?
phormicola schreef:
Maar gewoon omdat het huwelijk iets is tussen man en vrouw, heel simpel. Dit is een eeuwen oude traditie en is ook niet kerkelijk. Nou kun je zeggen dat het eerst wel alleen kerkelijk was en dat we dus nu ook wel het homohuwelijk erbij kunnen doen, maar daar ben ik het niet mee eens. Gewoon omdat het huwelijk (kerkelijk of niet) een heterosexueel iets is.

Er zijn toch heel veel dingen een eeuwen oude traditie? Ook die dingen veranderen. :j Waarom dit dan niet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:01

Het grootste bezwaar is (voor de kerk met name) dat huwelijk op zich gezien wordt als het samenbinden van mensen die voor nageslacht moeten zorgen en daar heb je een mannetje en een vrouwtje voor nodig.
Maar... nu er zoveel andere manieren zijn om kinderen te nemen naast de traditionele, waarom blijft het huwelijk op zich, en tussen man en vrouw dan zo belangrijk?
Als je mensen vraagt waarom ze trouwen (ik snap trouwens de hele wens om te trouwen niet, daarom vraag ik het ook zo vaak), is het antwoord eigenlijk (bijna) nooit: "Omdat we kinderen willen". (Behalve bij streng kerkelijken die werkelijk ook geen sex hebben voor het huwelijk en alleen sex hebben met als doel kindern te krijgen). De kinderwens (en sex) is al losgemaakt van het huwelijk. Waarom kan men dan het mannetjes-vrouwtjes idee dan nog niet losmaken?
Dat begrijp ik dus totaal niet.
Als je bv een homo laat trouwen met een hetero om een mannetje vrouwtje stel te krijgen, vindt men dat niet meer dan normaal of zijn/haar plicht, ondanks het feit dat het de grootste nep is die er bestaat.
Maar als twee mensen van elkaar houden officieel met elkaar verbonden willen worden, ontstaan er allerlei bezwaren als ze toevallig van hetzelfde geslacht zijn.
Ik denk dat het belangrijker is dat er liefde binnen de verbinding is, dan het plaatje. Anders kun je ook wel weer terug naar de gearrangeerde huwelijken, die overigens een grote kans op levenslang succes blijken te hebben en dus zo slecht nog niet zijn. Maar daar maakt een grote groep zich boos om, als er iemand uitgehuwelijkt wordt. Dus men wil wél dat men kiest, maar het moet wel een keuze zijn die goedgekeurd wordt door de kerk? (of wie dan ook).
Dat is krom. Of men geeft vrijheid van keuze, of niet, maar niet alleen aan diegenen die iemand kiezen van het andere geslacht.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:43

Phormicola, iedereen heeft natuurlijk recht op zijn of haar mening, alleen in mijn ogen lijk je jezelf enorm tegen te spreken. Je bent tegen het principe 'normaal', omdat iedereen uniek is, maar je blijft wel hangen in de gedachte dat het huwelijk alleen voor heterostellen is. Je tante die zich anders dan 'standaard' gedraagt door te zeggen dat ze gaat 'vrouwen' ipv trouwen, vind je ook super, want dat is anders dan het 'normaal' waar je zo tegen bent.

Maar het huwelijk is nog steeds alleen voor mannetje en vrouwtje :? Prima als je er zo over denkt, maar dan heb je een 'abnormale' gedachtengang in mijn ogen :))

En die gaypride, niet elke homo is daar zo'n voorstander van hoor. Ik bedoel, ik als homo, zeg live and let live, iedereen moete lekker doen waar hij zin in heeft, ik erger me nog het meeste aan de mensen die aan de hand van minder smakelijke beelden meteen alle homoseksuelen over 1 kam scheren en zeggen dat 'ze allemaal zo zijn'. Ik heb me daar best wel lang druk over gemaakt, maar uiteindelijk zijn de mensen die dat verschil niet kunnen zien degene met de tekortkoming en niet ik 8-)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:46

Citaat:
Als je mensen vraagt waarom ze trouwen (ik snap trouwens de hele wens om te trouwen niet, daarom vraag ik het ook zo vaak), is het antwoord eigenlijk (bijna) nooit: "Omdat we kinderen willen". (Behalve bij streng kerkelijken die werkelijk ook geen sex hebben voor het huwelijk en alleen sex hebben met als doel kindern te krijgen).

Hier ben ik het wel mee oneens. Ik hoor het antwoord regelmatig en dan niet in kerkelijke kringen, want daar is het (bijna) vanzelfsprekend dat je trouwt. Wel bij mensen die het gewoon praktischer vinden om te trouwen voordat ze kinderen krijgen, omdat je dan van een hoop extra geregel af bent. Het scheelt gewoon juridisch en administratief een hoop gedoe om getrouwd te zijn tegen de tijd dat je kinderen krijgt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:15

Ik had het niet over de praktische kant, want die is bij mij ook wel bekend, maar over de morele kant.
Ik zeg erbij dat sex en kinderen krijgen op zich tegenwoordig losstaat van het trouwen, waar het voorheen ergens een schande was als er zulk bewijs was van sex voor het huwelijk...
voorheen kon je er eigenlijk niet voor kiezen om kinderen te krijgen buiten een huwelijk om en nu wel.

Het blijft dat er keuzes zijn wat trouwen betreft, maar dat keuzes alleen voor mannetje vrouwtjes stellen zijn weggelegd in de ogen van een bepaalde groep.

En nog vreemder, en wel er aan verbonden, is dat je als alleenstaande homo makkelijker kunt adopteren dan als homostel...(als dat al mogelijk is. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is in Nederland, maar hier in Portugal kun je als homostel nog steeds niet adopteren).
Ik bedoel als kinderen dan zo nodig de kroon op je huwelijk moeten zijn, (en het gezin de hoeksteen van de maatschappij blabla) waarom dan alleen de kroon op een mannetjes vrouwtjes huwelijk?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:37

mwa... dat ligt er denk ik toch echt aan waar je woont.
Hier wordt het niet zo op prijs gesteld als ik aan kinderen zou beginnen en ik niet getrouwd was. Sterker nog, ik maak al geen vrienden als ik ongehuwd samen ga wonen. Dat doe ik dan toch wel, daar niet van. Mijn ouders zijn niet zo streng, dus word niet 'verstoten' of wat ook. Maar aan kinderen voor het huwelijk zou ik echt niet beginnen :n
En een homohuwelijk... ik denk dat die hier in het dorp niet eens voltrokken zou worden... volgens mij moet je dan naar een stad hoor?

Maar goed, ik ben er op zich niet tegen, ook niet voor. Weet niet wat ik ervan moet denken. Sowieso moet iedereen doen waar hij gelukkig van wordt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:44

Xono, hoe normale mensen (dat zijn mensen die binnen de door onze maatschappij gestelde normen(!) en waarden vallen) hun mening over homo's, lesbo's, gaypride en dergelijke zaken verkondigen zegt je altijd alleen iets over die mensen en niet over homo's, lesbo's en gayprides; toch?

Het homohuwelijk is prima in mijn ogen, fantastisch dat het kan en dat wij als maatschappij aan homo's en lesbo's laten zien dat ze er ook bij horen en een waardevolle toevoeging zijn aan onze samenleving. Gelijke rechten en plichten en geen discrimatie op sexuele geaardheid.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:59

Nee hoor Verootjoo, hier in het gemeentehuis doen ze het ook. En het is hier echt een stel gaten bij elkaar die één gemeente vormen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:01

rainbow8 schreef:
Nee hoor Verootjoo, hier in het gemeentehuis doen ze het ook. En het is hier echt een stel gaten bij elkaar die één gemeente vormen.

ok :) Ik zou het echt niet weten. Je kan hier ook de was niet buiten hangen op zondag... :P

En aangezien de meeste mensen die hier werken als ambtenaar toch ook wel veel met het geloof hebben, vraag ik me af of ze het echt doen. Het blijft natuurlijk een morele kwestie, en je mag het weigeren volgens mij.

In de kerk (de mijne) doen ze het iig niet.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:03

Heb ik toch mooi dikke po-ep aan. Ik was alleen in het weekend ivm goedkope stroom. (ik heb ook dikke po-ep aan de hele wereld, dus dat scheelt misschien wel weer).

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:38

Lovely schreef:
Xono, hoe normale mensen (dat zijn mensen die binnen de door onze maatschappij gestelde normen(!) en waarden vallen) hun mening over homo's, lesbo's, gaypride en dergelijke zaken verkondigen zegt je altijd alleen iets over die mensen en niet over homo's, lesbo's en gayprides; toch?

Idd :Y) Daar heb ik even een tijdje over gedaan, je verstand zegt wel dat hun mening meer over hen zegt dan over jou, maar gevoelsmatig raakte het me toch. Nu niet meer, ik woon samen met de liefste man ooit :+: En ja, we gaan een keer trouwen ook nog ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:08

En weet je Xono, als ik zie wat een gaypride doet voor de mensen, kan ik moeilijk geloven dat mensen het slecht of verwerpelijk kunnen vinden. Een stad vol blije homo's, wat wil een mens nou nog meer?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:11

Lovely, dat is ook één van de redenen waarom ik graag naar zulke dagen ga. Ik ben in Tilburg geweest afgelopen zomer en iedereen is blij en dan word ik ook blij. Mensen die er liever niet geassocieerd mee willen worden gaan dus niet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:13

Nee, die zeiken die twee leernichten wel af die ze toevallig op de tv zien :(. Maar die zien niet al die jongens en meiden uit het buitenland die thuis niet gay kunnen zijn, maar dat weekend hier wel gewoon normaal homo of lesbo. Nee hoor, doe mij maar gewoon al die homo's die lief en blij zijn :j. Vechten doen ze niet, hooguit wat haren trekken :P.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:15

Voor, iedereen mag het wat mij betreft zelf weten, wat ie met zijn leven wil doen.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:23

Lovely schreef:
Nee, die zeiken die twee leernichten wel af die ze toevallig op de tv zien :(. Maar die zien niet al die jongens en meiden uit het buitenland die thuis niet gay kunnen zijn, maar dat weekend hier wel gewoon normaal homo of lesbo. Nee hoor, doe mij maar gewoon al die homo's die lief en blij zijn :j. Vechten doen ze niet, hooguit wat haren trekken :P.

Die zuurpruimen vind ik ook niets. Maar er zijn altijd mensen die moeten zeuren over andere mensen. Vechtende nichten zijn trouwens best grappig hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:34

Dat is waar, maar dan wel met hoge-hak-smijten erbij :D.

Je hebt gewoon teveel mensen op deze wereld die zich niet in een ander kunnen verplaatsen. Laat die ook maar wegblijven strakjes in augustus, we kunnen het zonder die zeikerds prima af hier.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:01

Inderdaad :j Ik zal me ook zeker gaan vermaken daar! Net als in Tilburg en Amsersfoort trouwens :Y)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:54

Het homo huwelijk heeft niets te maken met dragqueens en andere imagos. In manifestaties als de gayparade gaat het om tonen van een gewenst imago (voor ieder persoon voor zich) en het maken van een statement. Het gata om aandacht trekken.
Het huwelijk gaat om een verbintenis tussen mensen die samen wat op willen bouwen. Als het homohuwelijk niet meer is dan een imago en statement is om aandacht te trekken, verdient het geen goedkeuring. Waar men juist voor vecht is dat ook homosexuelen serieuse verbintenissen mogen laten erkennen. En dat is eigenlijk gewoon een recht dat ze ontnomen is.
Dat beide onderwerpen hier doorelkaar lopen maakt het alleen maar moeilijker voor homos om te tonen dat ze niet een apart soort zijn. Mensen die niet weten wat homo eigenlijk inhoud, houden zich juist vast aan kleurijke stereotypes en krijgen zo nooit een idee dat het feitelijk alleen over een sexuele voorkeur gaat en een sexuele voorkeur is ieders privé ding. In het dagelijkse leven hoef je niet te merken of Mien of Piet met een vrouw, man of beide naar bed gaat, tenzij Mien en Piet het willen dat het onderwerp van gesprek wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:08

Lusitana, dat heb je dan mooi mis, de gaypride gaat helemaal niet (meer) om het ten toon spreiden van een imago. De laatste gaypride deden er ook veel politieke partijen en (overheids)bedrijven mee om te laten zien dat ze een neutraal beleid voeren met betrekking tot de sexuele voorkeur hun personeel. Voor een samenleving-brede acceptatie is dit wel belangrijk en is het een teken aan de wand dat bedrijven en politiek moeten gaan uitdragen dat homosexualiteit heel gewoon is. Maar weet je, zolang potenrammers nog bestaan is de strijd nog niet gestreden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:23

En het tonen van een neutraal beleid is ook een imago dat zo'n bedrijf of partij wil scheppen en een statement dat ze maken. Ik zeg nergens wát voor een imago of statement ze maken. (Ik zeg ook nog dat het een imago voor ieder voor zich is, dus niet van het hele evenement).Gelijkwaardigheid willen is ook een statement!
Waar het om gaat is dat men dan een dag de straat om gaat om te manifesteren om de buitenwereld iets te laten zien (wat dan ook) en een huwelijk heeft daar niet mee te maken, omdat dat niet voor de buitenwereld is, maar tussen twee mensen.

En je kunt niet ontkennen dat er altijd de provocerende kleurrijke types aanwezig zijn en dat daarom mensen zijn die er met een opgetrokken neus naar kijken.
Als er helemaal geen kleurrijke provocerende types aanwezig waren, is het niets byzonders meer.
Deel van de attractie is juist die kleurrijke figuren die niet bang te zijn te tonen waar ze op vallen, en deel van hun buzz is dat mensen naar ze kijken.
Het gaat ook maar om een heel selecte groep, maar mensen die homosexualiteit niet begrijpen, wijzen wel juist daarnaar.
Het is makkelijk om naar een opvallende zondebok te wijzen.

Maar daar gaat mijn post helemaal niet om. Elke manifistatie heeft bestaansrecht, maar deze heeft gewoon helemaal niets te maken met het onderwerp, het homohuwelijk en dus zeg ik dat er dingen door elkaar lopen.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:13

Ik denk juist wel dat het homohuwelijk met de Pride te maken heeft. Om de homocipatie nog meer kracht bij te zetten zijn er door burgemeester Cohen juist een stuk of vijf homohuwelijken voltrokken op de Pride afgelopen jaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:54

Dat is heel mooi, en ik hoor wat je zegt en begrijp waarom je het verdedigt, maar het is niet wat ik bedoel.

Ik brak in om de manier zoals het hier in dit topic besproken wordt (blije homos, leernichten, harentrekken, hoge hakken gooien etc). Dat heeft niets te maken met het homo huwelijk. Bepaalde statements kunnen wel het homohuwelijk bespreekbaar maken (zoals wat Cohen dan deed), maar het huwelijk, het instituut (en niet de trouwdag) tussen twee mensen heeft niets te maken met een evenement dat toevallig ook gaat om homo's.
Ik denk dat het je nog steeds niet duidelijk is dat als je een discussie hebt over het huwelijk, in dit geval ene homo huwelijk, dat het inbrengen van meningen over evenementen niet ter zake doende is en helemaal niet als het weinig zeggend is.
Als je het erbij haalt in de manier waarop je het nu doet, in je laatste post, is het wel waardevol omdat het wat zegt over het onderwerp. Maar als men gaat praten over blije homos op straat en leernichten etc, heeft dat echt niks met huwelijken te maken.

Ik zit hier niet om ergens tegen in te gaan, maar ik probeerde alleen de focus weer op het huwelijk te krijgen, wat uiteindelijk het onderwerp is, voordat men afdwaalt naar homo evenementen en homo wereldjes in het algemeen.

Als ik een topic over rijden heb en een ander begint over ezels en daar worden dan allerlei grapjes over gemaakt, en eentje zegt dan dat ezels wel met het onderwerp te maken hebben omdat je ook op ezels kunt rijden, is wat eerder gegrapt is toch niet plots on topic. En is het beter om weer terug te gaan naar praten over rijden op zich. (En dan kun je het ook best over rijden op ezels hebben, het was het specifiek over ezels praten wat off topic was).
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
En nu ben ik zelf de oorzaak van vreselijk off topic gaan, maar ik heb mijn zegje wat het huwelijk betreft al gezegd.
Het is raar dat homosexuelen geen toegang zouden hebben omdat ze niet mogen kiezen met wie ze willen trouwen terwijl heteros dat wel mogen in onze cultuur.

Het is hier in Portugal op het moment een heet hangijzer, meer dan 90% is katholiek, en het verdeelt de kerk erg. Er zijn behoorlijk wat voorstanders, ook binnen de kerk, en de kerk kan eigenlijk niet eens goed hard maken waarom het niet zou kunnen, heel interessant.