Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:19

*ik lig met 39 graden koorts in bed, dus oordeel niet 100% helder*

Maar misschien is dit iets... (voorlopig)

Alle aangegeven gedupeerden (fotograven op bokt) krijgen een speciaal account op deze site. Ze krijgen de optie elke foto te
verwijderen doormiddel van een simpele handeling. Het bestuur van de site zorgen dat alle paarden met foto samen in een pagina/map etc staan zodat er niet tussen fotoloze paarden gescrolt hoeft te worden. Fotograven hebben er niets aan anderman's foto's te verwijderen, laat staan in verdere discussie te gaan met 13 jarigen, dus dat moet wel te vertrouwen zijn. De verloren credits krijgt de gebruikter niet terug en na elke verwijderde foto krijgt de gebruiker een standaard uitleg mail.

Leden kunnen na het verwijderen van een foto in bezwaar gaan bij het bestuur van de site, de fotograaf kan doormiddel van meerdere foto's van hetzelfde paard/copyright etc bewijzen dat dit foto's zijn. Beiden partijen worden op de hoogte gesteld van de uitkomst.

Voorwaarde om het eerlijk te houden; desbetreffende fotograaf mag niet verder meespelen aan het spel. Incl het terugschelden/reageren op evt. 'haat' pb's. Deze kunnen wel aangegeven worden bij het bestuur van de site. Gebruiker krijgt hiervoor een sanctie.

Dit betekend wel dat fotograven zelf tijd zullen moeten investeren, maar ook dat ze zelf kunnen bepalen of ze het dat waard vinden + niet te hoeven wachten op acties bestuur. Bestuur hoeft na een aantal aanpassingen relatief weinig te doen.

Voor je dit in laat gaan geef je de gebruikers 14 dagen de tijd om gestolen foto's te verwijderen, en eventueel de daarvoor betaalde credits terug te ontvangen.

*duikt weer bed in*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:19

Yucca schreef:
Hebben de gedupeerde fotografen hier al een (bevriende) jurist in de arm genomen om het zaakje eens door te kijken?

Uiteraard... Ik geef pas argumenten als ik totaal op een dergelijk onderwerp ingelezen ben. :j -:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-09 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:26

Ik zou het aan paps kunnen vragen, hij is jurist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:33

LimaMambo schreef:
jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeemig zeg een typfoutje :')
die ik niet eens had gezien

en als ik fiets had willen schrijven, had er wel gewoon fiets gestaan ipv fuc

please zeg.. wat een kinderachtig gedoe ;(

Zorg dan dat je wat zorgvuldiger en respectvoller met je toetsenbord omgaat, zodat je niet per ongeluk een scheldwoord typed.
Het zijn 3 typefouten in 1 woord!

Hypo Focus
Hypofofuc

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:34

Hypofocus schreef:
LimaMambo schreef:
jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeemig zeg een typfoutje :')
die ik niet eens had gezien

en als ik fiets had willen schrijven, had er wel gewoon fiets gestaan ipv fuc

please zeg.. wat een kinderachtig gedoe ;(

Zorg dan dat je wat zorgvuldiger en respectvoller met je toetsenbord omgaat, zodat je niet per ongeluk een scheldwoord typed.
Het 3 typefouten in 2 woord.

Hypo Focus
Hypofofuc

reageer anders eens inhoudelijk op mijn teksten ipv af gaan zeiken om een typfout :+

Anoniem

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:36

Zodra jij je voldoende ingelezen hebt in de wetteksten, waardoor je weet waarover je praat, en daarom met goede argumenten komt... zal ik inderdaad inhoudelijk op je teksten reageren.

Tot die tijd bepaal ik zelf wel waar ik wel of niet reageer, zeker in m'n eigen topic.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:37

Ik moet zeggen dat ik het ook wel een heel 'toevallige' typfout vind, ik snap dat HF er even over viel. ;)

Hm Bubsj, best een goed idee, maar of het gaat werken... er zijn ook zoveel foto's op HT, alles doorspitten is echt bizar veel werk...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:38

Moderatoropmerking:
Eigen topic of niet: Bokt regels gelden. On topic, graag!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:40

Hypofocus schreef:
Zodra jij je voldoende ingelezen hebt in de wetteksten, waardoor je weet waarover je praat, en daarom met goede argumenten komt... zal ik inderdaad inhoudelijk op je teksten reageren.

Tot die tijd bepaal ik zelf wel waar ik wel of niet reageer, zeker in m'n eigen topic.

je reageerd anders wel op andere mensen hier in het topic..
ik ben het gewoonweg niet met je eens en dat is nog geen reden om niet inhoudelijk in te gaan op mijn argumenten.. altijd makkelijk om stukken tekst van een tegenstander weg te schuiven als 'slecht argument'
terwijl je zelf ook niet weet hoe de vork in de steel zit qua wetten..

en om dan vervolgens stampij te gaan lopen maken op een typfout die een paar pagina's gemaakt is, en niemand is opgevalen.. geeft wel weer aan hoe kinderachtig je in mijn ogen bezig bent

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:42

Fiffill schreef:
Hm Bubsj, best een goed idee, maar of het gaat werken... er zijn ook zoveel foto's op HT, alles doorspitten is echt bizar veel werk...

Ik krijg een beetje de indruk dat veel gebruikers wel zullen ingrijpen als blijft dat ze hun credits kwijtraken, wie weet brengt dat al een boel op gang. De actie zal in iedergeval flink de boel oplaaien (gok ik) waardoor misschien meer gebruikers beseffen dat de fotojatactie's niet ongestraft blijven.

Maar het zal inderdaad veel werk worden! Dat is een beetje het struikelblok :j

Fotograven kunnen elkaar natuurlijk wel waarschuwen en linkjes doorsturen, en bijvoorbeeld afspraken maken over wie welke pagina's met paarden doorneemt :)
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 09-09-09 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:44

LimaMambo schreef:

Ach... ík heb er een jurist naar laten kijken, voordat ik überhaubt dit topic begonnen ben.
Ik verzin dus niet mijn eigen argumenten, ik bazeer ze op het juridische advies dat ik gekregen heb.

Dus misschien is het goed om niet zulke voorbarige én onjuiste conclusies te trekken over andermans kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:46

Bubsj schreef:
Ik krijg een beetje de indruk dat veel gebruikers wel zullen ingrijpen als blijft dat ze hun credits kwijtraken, wie weet brengt dat al een boel op gang. De actie zal in iedergeval flink de boel oplaaien (gok ik) waardoor misschien meer gebruikers beseffen dat de fotojatactie's niet ongestraft blijven.

Op dit moment krijgt de gebruikers voor de foto's ook zijn credits niet terug als de foto verwijderd wordt na constatering van schendings van het auteursrecht.
Maar het schijnt niet erg veel te helpen, gezien het feit dat het al jaren op dergelijke grote schaal blijft gebeuren ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:46

Hypofocus: Vind het een beetje vreemd dat je niet wil reageren op een argument wat niet klopt door het gewoon te ontkrachten met een beter argument ipv maar te roepen dat je zelf wel bepaald hoe je reageerd. Je komt zo een beetje schreeuwerig over terwijl je iedere keer juist zegt veel van het onderwerp af te weten. Geef dan eens aan op welk punt de redenering niet klopt bijv. met betrekking op de vergelijkingen met andere user generated content sites, is horse tycoon zo anders dan??? Of is er een andere reden waardoor deze sites niet worden aangeklaagt???(en dan bedoel ik dus youtube, photobucket,mijnalbum allemaal sites die door veel meer gebruikers bezocht worden waar ook vaak illegaal materiaal word geplaats door gebruikers)

Kan natuurlijk zijn dat je niet te veel wilt zeggen om een eventuele toekomstige rechtzaak niet in gevaar te brengen maar dat kan je ook gewoon zeggen ipv iedereen maar af te schepen met wat een slecht argument, vind dit namelijk een intressant onderwerp en ik wil best weten welke dingen er dan niet kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:47

Ik heb die vraag een behoorlijk aantal pagina's geleden al meerdere keren beantwoordt. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-09 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:47

Hypofocus schreef:
LimaMambo schreef:

Ach... ík heb er een jurist naar laten kijken, voordat ik überhaubt dit topic begonnen ben.
Ik verzin dus niet mijn eigen argumenten, ik bazeer ze op het juridische advies dat ik gekregen heb.

Dus misschien is het goed om niet zulke voorbarige én onjuiste conclusies te trekken over andermans kennis.

zou jij dan die conclusies over mijn kennis ook voor je willen houden?
want als we allemaal het nederlands recht hebben moeten studeren om mee te mogen doen aan deze discussie slaat natuurlijk nergens op

plus dat ik vind dat HT met een User Generated Content ook een dikke vette poot hebben om op te staan

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:50

Mag ik vragen welke pagina want ik heb het hele topic gelezen en voor de laatse paar uur werden deze sites niet genoemd???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:52

Pagina 18... en ik heb 't er ook al eerder over gehad.
Uit m'n hoofd weet ik ook niet meer zo 1,2,3 op welke pagina dat precies was, dus het is voor ons beiden evenveel werk om dat weer op te zoeken.
En ik ga nu weer even verder met het verwerken van m'n nabestellingen ;)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:56

Hypofocus schreef:
Bubsj schreef:

Op dit moment krijgt de gebruikers voor de foto's ook zijn credits niet terug als de foto verwijderd wordt na constatering van schendings van het auteursrecht.
Maar het schijnt niet erg veel te helpen, gezien het feit dat het al jaren op dergelijke grote schaal blijft gebeuren ;)

Maar denk je niet dat dat voornamelijk van doen heeft met de lakse manier waarop ingegrepen wordt? En dat op het moment dat de nieuwe plannen en acties bekend worden mensen opeens een stuk minder lak worden omdat het duidelijk wordt dat ze er nu niet voor het grootste gedeelte meer mee wegkomen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:58

Misschien ;)
Maar goed, daar kunnen we op dit moment natuurlijk alleen over speculeren. Het is altijd maar afwachten hoe dat dan in werkelijkheid zal lopen :)
Het zal inderdaad wel als stimulans werken als het heel duidelijk vermeld wordt aan leden, dat ze hun credits kwijt raken (en dus voor niets geld spenderen).

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:00

vind het wel jammer dat je niet op mij reageerd hypoFOCUS.. vind dat wel een beetje een zwaktebod

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:01

Hypofocus schreef:
@BartVB: tja...maar Blogs, forums en andere non-commerciële websites zijn toch wat anders dan een "bedrijf" dat een paardenspel in het leven roept en daarmee gewoon winst genereerd via illegaal verkegen foto's ;)
Er is enkele maanden geleden al eens met het beheer gesproken over mogelijke oplossingen.
Maar zelfs voordat er ook maar een tarief genoemd werd, werd dit door het beheer direct en zonder pardon van tafel geschoven.

Kortom; ze willen geen kant op. ;)

En het mogelijk maken van herhaaldelijk plegen van inbreuk op andermans rechten is óók niet toegestaan.
Net zoals het handelen in illegaal verkregen materiaal, wat veelvuldig gebeurd op de forums van Horse Tycoon.

Als ik verzoek 1 afbeelding te verwijderen, en die zelfde foto wordt vervolgens nog door 10 andere mensen weer opnieuw geplaatst, dan zijn ze toch echt verplicht om er zélf op eigen initiatief iets aan te doen. Er is dan namelijk sprake van "kennis". Ze weten dus dat er op die betreffende foto inbreuk gemaakt is.
Als het beheer "kennis" heeft van wat er gaande is, dan geldt de hele bescherming voor User Generated Content websites niet meer.

Die bescherming is ooit in de wet opgenomen om ervoor te zorgen dat User Generated Content sites zoals Youtube en imageshack (en forums), die in het leven geroepen zijn om users hun éigen materiaal te kunnen hosten, te beschermen voor de claims die auteurs zouden kunnen leggen op het materiaal dat af en toe geplaatst wordt waarmee iemand's rechten geschonden worden.
De wet is er duidelijk over dat als een site voor het overgrote deel bestaat uit illegaal materiaal (of een verwijzing daar naar), zoals bijv. de zogenaamde torrents, deze bescherming niet meer van toepassing is.Het beheer heeft dan namelijk "kennis" en had kunnen weten dat het om illegaal materiaal gaat. En is dan gewoon verantwoordelijk.

Ik vind deze uitleg een beetje vaag op photobucket en youtube staat immers ook minimaal 50% illegaal matriaal. Denk dan al alleen maar aan filmpjes met en achtergrond muziekje en overgens al die illegale foto's en blends die op photobucket staan om op die manier op een site te kunnen laten zien. Bovendien zijn heel veel blogs etc ook super commercieel bezig lleen dan door advertentie verkoop etc. Waaronder bijv ook photobucket en mijnalbum waar veel van de illegale foto's ook opstaan, die bovendien veel hogere bezoekers aantallen hebben waardoor je dus meer schade leid.

Het word mij hierdoor niet duidelijker waarom veel grotere bedrijven die een rechtzaak makkelijker kunnen financieren dan een particuliere artiest nooit hebben geprobeerd de sites aan te klagen. Bovendien betwijfel ik in hieverre je kunt claimen dat er kennis is, hoeveelklachten krijgen ze bijv. op het aantal foto's wat er staat?? Is dat een veel hoger percentge da youtube fotobucket etc. of is er een andere reden dat HT zo anders is???

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:04

Ik snap heel die commotie niet echt hoor.
Is het nou zo erg om een foto te zien van je eigen in een paardenspel?? Waar hebben we het nou over? Foto's staan gewoon op het internet en iedereen kan erbij. Haal ze er dan af of bescherm ze beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:22

liedje89 schreef:
Ik vind deze uitleg een beetje vaag

Prima ;)
Maar ik ga niet nóg meer tijd besteden om mensen die eigenlijk helemaal buiten deze kwestie staan, deze ingewikkelde stukjes wetgeving uit te leggen...

Ik heb me goed laten voorlichten, ik weet hoe de wet hierover in elkaar zit, en er is verschillende relevante jurispudentie over.
Je mag me geloven of niet. Maar wat er nu op Horse Tycoon gebeurd is níet legaal.

Ik geef hier al 25 pagina's lang uitgebreide argumenten, maar veel mensen nemen de moeite niet om dat even te lezen (daarmee doel ik niet op jou hoor Liedje89, dit is een algemen opmerking ;) ), of wíllen niet begrijpen hoe het zit.
Prima, dat moeten ze zelf weten. Maar ik heb geen zin en tijd om steeds weer hetzelfde te herhalen.
Dus daar ga ik nu ook mee stoppen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:23

hypoFOCUS.. als je niet wil dat mensen zich er mee gaan bemoeien, moet je dit lekker onderling met HT oplossen enn niet op een openbaar discussie forum gooien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:26

Ik vind 't prima als mensen zich ermee bemoeien, maar wat ik nu na 25 pagina's discussie merk, is dat er zich steeds weer mensen in mengen die niet het hele topic lezen en vragen stellen die al lang beantwoordt zijn. En met argumenten komen die gewoon onjuist zijn. ;)