13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:53

buiten dat het gevaarlijk kán zijn, gaat het toch helemaal nergens over dat je een kind van 13 2 jaar lang laat zeilen???
zo'n meisje hoort op school, niet ergens ronddobberend op een of andere oceaan. de leerplichtwet is er niet voor niets.
wat voor psychische druk zal het wel niet op dat kind leggen, 2 jaar afgezonderd van de rest van de wereld, nee daar blijf je in prima psychische conditie van!

wat de vergelijking paardrijden vs. zeilen rond de wereld betreft, paardrijden neemt altijd risico's met zich mee, misschien wel meer dan zeilen, maar paardrijden doe je ten eerste nooit alleen en ten tweede heb je ten alle tijden de kéus of je gáát rijden, je kan midden op zee niet kiezen dat je er even geen zin in hebt om te zeilen, dan mag je aan de bak om richting een haven te varen. dat legt imo veel te veel druk op zo'n kind.

KiWiKo

MamboBeach schreef:
KiWiKo schreef:
wat net anders niet??? even quoten graag......... want ik geloof dat je een knoopje te hard gaat voor me

Ik quote me de krampen zeg! :)

Net anders niet! Het vehaal van Laura, dat dat je niet duidelijk was!

Een knoopje te hard, leuke woordspeling! :D *D

hier ook.......... diihiiike vingers van het quoten :)

verhaal van dit meiske is me altijd duidelijk geweest :) het is een soort van georgeniseerde wedstrijd voor solozeilers :) haar school gaat door, en er is genoeg begeleiding :) en als de wedstrijd officeel is, dan is er absuluut genoeg veiligheid ingebouwd...... kind is veel aan wal.......

welk stukje snapte ik niet?

MamboBeach

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:

Waar slaat dat nu weer op? :7

Dat slaat erop dat je ook als je hier in Nederland een standaard leven leidt, best in aanraking kunt komen met ernstige ongevallen, waar je als ouder op dat moment machteloos bij bent. En dat er ouders zijn die hun kinderen niet op paardrijden laten omdat ze het risico veel te groot vinden. Vind jij dat de overheid alle ouders die hun kinderen op paardrijden laten uit de ouderlijke macht ontzet moeten worden? Omdat ze hun kind teveel risico laten lopen? En als je dat niet vindt, waarom mogen de ouders hier dan niet beslissen wat zij een aanvaardbaar risico vinden?

Tuurlijk kun je hier op het paard een ongeval krijgen... Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat je dit een serieuze vergelijking vindt!
Dan nog, naast het ongevallenverhaal als je het zo wil stellen, want jij gaat nu uit van een ongeval, is het op zee veel moeilijker medische zorg te verlenen.
Daarnaast, als eerder gezegd, gaan de kids naast paardrijden naar school, hebben contacten, en noem maar op...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:54

LimaMambo schreef:
uhmm het ging om die vergelijking van paardrijden met wereldzeilen.. en ja ik vind de afstand van eventuele hulp van belang ja
er zit een levensgroot verschil in 10 minuten of 24 uur..

Waarom vind je daar een levensgroot verschil in zitten? Wat is voor jou het verschil?
En vind je dan ook dat ouders uberhaupt niet weg mogen van hun kinderen? Als ouders bv op vakantie gaan zonder hun kind mee te nemen, is dat aanvaardbaar of niet?

Mambobeach: ook voor jou, je herhaalt nu steeds dat je een rare vergelijking vindt, maar zou je kunnen uitleggen waarom precies? Waar hangt dat van af?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:56

LimaMambo schreef:
Shadow0 schreef:

En is dat het criterium van aanvaardbare risico's? Dat het wel mag als je er in 10 minuten bent, maar niet als het een dag duurt? En als je op 2 uur reistijd zit, mag het dan?

uhmm het ging om die vergelijking van paardrijden met wereldzeilen.. en ja ik vind de afstand van eventuele hulp van belang ja

Dat is wel zo............ er zitten weinig medische centra in het midden van de stille oceaan.......... dat staat als een paal boven zeewater.......

maar dan alsnog zal een reddingsoperatie niet lang op zich wachten....... bij elk zichzelf een beetje respecterende zeezeilwedstrijd is een zogenaamd hospitaalschip aanwezig......... met de garantie op medische hulp binnen een uur of twee

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:57

shadow.. je maakt zelf de vergelijking van een ongeluk met een paard of een ongeluk op zee..
vandaar mijn uitleg dat je bij een ongeluk met een paard binnen 10 minuten in een ziekenhuis kan zijn.. itt 24 uur op zee

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:59

Shadow0 schreef:
LimaMambo schreef:

Waarom vind je daar een levensgroot verschil in zitten? Wat is voor jou het verschil?
En vind je dan ook dat ouders uberhaupt niet weg mogen van hun kinderen? Als ouders bv op vakantie gaan zonder hun kind mee te nemen, is dat aanvaardbaar of niet?

Mambobeach: ook voor jou, je herhaalt nu steeds dat je een rare vergelijking vindt, maar zou je kunnen uitleggen waarom precies? Waar hangt dat van af?

Shadow, dit meen je toch niet!
Je leest toch wel wat ik typ of niet! Heb het nu al 2 keer aangedragen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:01

MamboBeach schreef:

Misschien kun je proberen het iets duidelijker te omschrijven? Want ik haal het niet uit jouw teksten. Wat vind jij het principiele verschil dan? Waarom is het ene risico wel aanvaardbaar en het andere niet? Alleen maar vanwege de tijd die de ouders erover doen? Of zijn er meer dingen die meespelen? Wat maakt een risico aanvaardbaar? Ik zou het echt interessant vinden als je met een wat uitgebreidere onderbouwing komt :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:01

LimaMambo schreef:
shadow.. je maakt zelf de vergelijking van een ongeluk met een paard of een ongeluk op zee..
vandaar mijn uitleg dat je bij een ongeluk met een paard binnen 10 minuten in een ziekenhuis kan zijn.. itt 24 uur op zee

ik vertel net dat er bij elke zichzelf enigsinds respecterend zeilevenement er een hospitaalschip is......... die binnen een uur redding bied.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:05

Er zal vast een heli bij zijn die iemand naar een hospitaal aan land kan brengen. Als ik alleen thuis aan het paardrijden ben, is mogelijk net zo gevaarlijk, kan nl wel eens lang duren eer ik gevonden wordt, manlief werkt vaak over, is vaak in buitenland. Zo is er altijd wat.

Hebben jullie trouwens die engelse jongen gezien op zijn webcam? Ook gaaf, die is pas 17, wilde non stop de wereld rond, maar dat ging toch niet. Zo kan zij ook beslissen om ergens aan te gaan leggen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:08

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:

Misschien kun je proberen het iets duidelijker te omschrijven? Want ik haal het niet uit jouw teksten. Wat vind jij het principiele verschil dan? Waarom is het ene risico wel aanvaardbaar en het andere niet? Alleen maar vanwege de tijd die de ouders erover doen? Of zijn er meer dingen die meespelen? Wat maakt een risico aanvaardbaar? Ik zou het echt interessant vinden als je met een wat uitgebreidere onderbouwing komt :j

Nou ja!
:roll:

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:14

MamboBeach schreef:
Shadow0 schreef:

Dat slaat erop dat je ook als je hier in Nederland een standaard leven leidt, best in aanraking kunt komen met ernstige ongevallen, waar je als ouder op dat moment machteloos bij bent. En dat er ouders zijn die hun kinderen niet op paardrijden laten omdat ze het risico veel te groot vinden. Vind jij dat de overheid alle ouders die hun kinderen op paardrijden laten uit de ouderlijke macht ontzet moeten worden? Omdat ze hun kind teveel risico laten lopen? En als je dat niet vindt, waarom mogen de ouders hier dan niet beslissen wat zij een aanvaardbaar risico vinden?

Tuurlijk kun je hier op het paard een ongeval krijgen... Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat je dit een serieuze vergelijking vindt!
Dan nog, naast het ongevallenverhaal als je het zo wil stellen, want jij gaat nu uit van een ongeval, is het op zee veel moeilijker medische zorg te verlenen.
Daarnaast, als eerder gezegd, gaan de kids naast paardrijden naar school, hebben contacten, en noem maar op...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:18

smokey17 schreef:
Wat maakt het nou of ze een 13 jarige gaan redden of een 40 jarige. Vind ik echt een redenering van jan l.l
Daar zijn die redingsteams voor. Of dat nou op zee of op een berg is...

Een ervaren solo-zeezeiler van 40 is niet hetzelfde als een 13 jarige die van de volgboot wegraakt.
Weet je wat er gebeurt als een ervaren zeezeiler op een solotrip rond de wereld een noodsignaal uitzendt? Niet bar veel. Iedereen vindt terecht dat deze man zelf de keuze maakt risico te nemen. Hulp indien veileg mogelijk en, en, en...
Wat denk je dat er gebeurt als meiske zoek raakt. Gelijk een publieke emotionele toestand. Dán zegt pa echt niet; ze is fink en wijs genoeg.

Nee, daar zijn reddingsteams níet voor.
Reddingsteams worden wel veel misbruikt om risico-zoekers te redden en daar kan je altijd ethische vraagtekens bij zetten.
Omdat het avonturentoerisme steeds gewoner wordt komen er gelukkig steeds helderder prioriteitstellingen over, doch bij kinderen verandert de boel nog steeds; dan zijn hulpverleners snel verleid meer risico te nemen.

Laat haar fijn met een pieper op pad gaan die alleen bij haar pa in de volgboot afgaat. Mag hij zijn eigen kroost redden in plaats van dat daar een vader met vrouw en kroost thuis zijn leven voor waagt.

Bedenk zelf eens hoe je zou reageren op nieuws dat een 40-jarige solozeiler is gekaapt bij Somalië versus hetzelfde bericht over dit meiske.

De vergelijking met verkeer gaat prima op; een 13-jarige mag niet met een auto de weg op. Dat dit met een paard, nog, wel mag is een vreemde lacune in de wetgeving in NL en sommige andere landen.
De vergelijking met paardridjen op zich is ook prima. De resultante van kans x gevolgen mag je gerust vergelijken.
Idem als de jonge ruiter cap en valvest van het paard versus zeezeilster met zwemvest overboord in de oceaan.
Vergelijk ook gerust de waarschijnlijkheid op hupverlening.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:33

MamboBeach schreef:
Nou ja!

Ik vind het erg jammer dat je zo reageert. Heb je trouwens de reacties van Kiwiko gelezen over het beschikbaar zijn van medische hulp?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:35

Lijkt me een goed idee HC, dochterlief met een pieper voor pa in zijn volgboot. Als ze dochterlief zo graag dit willen laten doen (heb zo'n gevoel dat er een achterliggende gedachte is, lekker aandacht krijgen, maar misschien denk ik te slecht), laat paps en mams dan zelf alles maar regelen. Daar hoeven gerespecteerde reddingsorganisaties niet voor op te draaien. Inderdaad, deze kunnen hun energie wel beter besteden aan serieuze zalen.

Is het daarnaast ook niet zo dat kinderen van 13 zich in een belangrijke fase van hun leven bevinden en deze beter in op de vaste wal kunnen doorbrengen en niet ergens midden op zee?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:43

Amen Alet! Je komt alleen niet echt tussen de discussie helaas.

Het is of kiezen voor een route waarbij je piraten tegen kan komen (die hebben vast niets dan goeds in de zin met een meisje van 13...) of een route die nóg langer duurt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:44

Alet74 schreef:
Daar hoeven gerespecteerde reddingsorganisaties niet voor op te draaien. Inderdaad, deze kunnen hun energie wel beter besteden aan serieuze zalen.

Zoals daar zijn...? Met alle respect maar volgens mij besteden de hulpdiensten een heeeeel groot deel van hun tijd aan vermijdbare risico's. Lijkt me ook een deel van het leven :) Van verkeersongeval tot bijna verdronken zwemmer tot brand tot neergeschoten danser: de meeste dingen zijn een combinatie van factoren met als belangrijkste factor toch de mens zelf. De 'serieuze' reddingsorganisaties hebben in elk geval weinig meer te doen, maar verder zie ik nog steeds het verschil niet.

Jammer dat we steeds meer neigen naar een wereld waarin anderen bepalen welke risico's je mag nemen. (En dat betekent niet eens dat het veiliger wordt, alleen maar dat er sociaal acceptabele risico's zijn - verkeer, dronkenschap - en sociaal onacceptabele. En dat anderen steeds meer gaan bepalen wat het waard is en wat niet, ipv daar zelf een afweging in te maken.)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:46

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:
Nou ja!

Ik vind het erg jammer dat je zo reageert. Heb je trouwens de reacties van Kiwiko gelezen over het beschikbaar zijn van medische hulp?

Erg!? Ik quote het zelfs nog...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:48

Met alle respect hoor, maar meisjes van 13 die de wereld rond willen zeilen is in mijn ogen nogal nutteloos. Als ze nu 18 was, vond ik het al een heel ander verhaal.
Ik vind dit soort dingen altijd vrij nutteloos, maar op zich kan ik het ergens wel waarderen dat mensen dit aandurven. Maar dan wel graag ondernomen door volwassenen!

KiWiKo

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:49

alet......... jij kent toch ook wel 13 jarige die verstandiger zijn dan 18 jarige???

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:52

KiWiKo schreef:
alet......... jij kent toch ook wel 13 jarige die verstandiger zijn dan 18 jarige???

Wat is dat nu voor dooddoener?
Ik ken kinderen van 4 jaar die verstandiger zijn dan kinderen van 13 jaar...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:00

KiWiKo schreef:
LimaMambo schreef:
kim.. voor zover ik weet staat overal te lezen dat haar ouders 'haar af en toe eens opzoeken'

ik lees nergens dat er constant iemand is om haar op te vangen

elke haven die aangedaan word is een compleet ontvangstcommite die zich buigt over de deelnemers :)

is op elke zeilwedstrijd zo, deze zal zelfs uitgebreider zijn omdat er minderjarige mee doen :)

De begeleiding zal ongetwijfeld top geregeld zijn, zowel aan land als op het water

Het is alleen geen wedstrijd! Ze gaat een reis maken om de wereld, het is geen wedstrijd!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:01

nou precies mambobeach.......... je kan het ene kind niet met het andere kind vergelijken :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:03

Stel dat die boot omslaat en ze in zo'n warm gebied zeilt met haaien, wat dan?
Ik zeil zelf ook, maar een boot kan echt wel omslaan hoor, zeker op de grote oceaan!

KiWiKo

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:06

dan is er het ingebouwde veiligheidsysteem inclusief GPS signalen om haar preciese locatie te vinden en dan zijn die boten sneller bij haar dan de haaien :)