Oh my! Speelgoed van dode dieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:24

Dorienn schreef:
Ik vind dit helemaal niet zo schokkend.
Door deze kunst met boodschap zijn er op bokt 24 paginas volgepost, en vele mensen zijn hopelijk aan het denken gezet over de omgang met dieren. En dat was toch de bedoeling van de kunstenares :)

Uiteraad, maar...het feit dat ze op deze manier ovelreden dieren gebruikt vind ik toch....walgelijk.

Anniiekk

Re: Oh my! Speelgoed van dode dieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:10

Als die dieren toch al overleden zijn, op een natuurlijke manier. Waarom niet? Aan de ene kant vind ik dit niet erg, aan de andere kant is het walgelijk speelgoed te maken van dieren.. Respectloos.
Het idee erachter heeft wel een punt.
Sorry, ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik dit nooit zelf zou doen, ik zou ze ook niet beet kunnen houden zonder er een slecht gevoel bij te hebben.. :\

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:39

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:52

hmm.. het lijkt respectloos, maar ja.. dieren worden opgezet, worden mooie banken, tassen, schoenen van gemaakt.. worden zelfs opgegeten.. Maar dit, nee dit gaat te ver;) En waarom? Omdat je het dier er nog in ziet! Daarom.. Tsjah, dieren worden door de mens gebruikt, en het liefst eten mensen vlees waarvan je niet meer kan zien dat het ooit een beest is geweest, ze dragen schoenen, gebruiken zadels.. wat totaal niet meer lijkt op het dier. Wij gebruiken ze, maar als ze op deze manier worden gebruikt is het ineens.. "verschrikkelijk, zielig, ziek, respectloos" Tsjah.. Ik denk dat deze kunstenares lef heeft, en ja, zo word je beroemd he;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:35

Ik ben het helemaal met je eens pinuts :j En ik vind het eerlijk gezegd niet respectloos. Niets meer respectloos als idd leren paardentuig, schoenen, tassen, jassen etc.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:38

ach, een lederen schooltas voor kinderen is niet respectloos, en ook als er lederen speelgoed voor kids zou zijn, ( zou me niets verbazen als er al dierlijke stoffen enz in speelgoed zou zitten, zowiso in snoep) Is er niets aan de hand.. Het is gewoon domweg het feit dat we het dier ZIEN. We zien dat het een dier is, en als we een stukje vlees eten, op en neer hobbelen op een lederen zadel, nieuwe schoenen kopen.. dan is er niets, totaal niets aan de hand. Ik denk dat deze kunstenares dit ook duidelijk wil maken, en anders doet ze dat onbewust.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:42

Vreselijk! Ik zou zoiets nooit kopen. Ik koop ook nooit echt bont, maar dit is wel heel erg. En nog van je eigen huisdier ook! Hoe zou je het zelf vinden als mensen handtasjes of speelgoed van je gingen maken als je dood bent? ;(

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:43

uhm.. mensen en dieren.. altijd weer die vergelijking.. We eten mensen ook niet op wel??

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:44

pinuts schreef:
ach, een lederen schooltas voor kinderen is niet respectloos, en ook als er lederen speelgoed voor kids zou zijn, ( zou me niets verbazen als er al dierlijke stoffen enz in speelgoed zou zitten, zowiso in snoep) Is er niets aan de hand.. Het is gewoon domweg het feit dat we het dier ZIEN. We zien dat het een dier is, en als we een stukje vlees eten, op en neer hobbelen op een lederen zadel, nieuwe schoenen kopen.. dan is er niets, totaal niets aan de hand. Ik denk dat deze kunstenares dit ook duidelijk wil maken, en anders doet ze dat onbewust.

Dat is waar. Het idee wat er achter zit vind ik super; mensen laten zien wat ze in werkelijkheid met dieren doen.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:13

Evanescence8 schreef:
pinuts schreef:

Dat is waar. Het idee wat er achter zit vind ik super; mensen laten zien wat ze in werkelijkheid met dieren doen.

Volledig akkoord! +:)+

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:32

de filmpjes vind ik trouwens ook heel erg akelig om te zien hoor, maar ik vind dat dat juist het sterke ervan is. We trekken het ons aan, dat is de bedoeling.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:51

En dan blijft het stil natuurlijk... :D

btw Pinuts: 'k vind je avatar prachtig!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:17

er zijn geen tegenargumenten meer nee:P
Dankje, haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:20

Misschien omdat de conclusie die jullie nu trekken een paar pagina's geleden al getrokken was door meerdere mensen, en het topic wel redelijk doodgebloed was ook :+ ?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:42

Nee hoor, omdat iedereen nu het licht gezien heeft _/-\o_ :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:49

denk het niet ;)
maar de meesten hebben gewoon geen zin meer om te reageren.

ieder zn mening

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:13

slimmerik schreef:
Maar ik denk dat door deze artieste wss wel de wet op het verbod van zelf doden van huisdieren er nu gauw doorkomt :j
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3281 ... aan__.html
Klopt.. (Nederland is een raar land soms :P)

Echter er zijn wat 'regeltjes':

Boek: Teksten wetgeving dierenwelzijn, Editie 2008-2009. Hoofdstuk 2.4.8; Besluit doden van dieren (dit deel van het besluit doden van dieren is enkel geschreven voor landbouwhuisdieren en gezeldschapsdieren).

Hieronder heb ik wat artikelen uit dit besluit geplaatst, die betrekking kunnen hebben tot het topiconderwerp:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BESLUIT van 16 mei 1997, houdende regelen ter zake van het doden van dieren, Stb. 235; laatstelijk gewijzigd bij besluit van 2 december 2006, Stb. 633

Artikel 3:
Bij het verplaatsen, onderbrengen, fixeren, bedwelmen, slachten of doden wordt de dieren elke vermijdbare opwinding of pijn, of elk vermijdbaar lijden bespaard.

Artikel 4.1:
Het verplaatsen, onderbrengen, fixeren, bedwelmen, slachten of doden van dieren wordt uitgevoerd door personen die de nodige kennis en vaardigheden bezitten om de taken humaan en doeltreffend uit te voeren.

Artikel 5:
Onverminderend paragraaf 2 van dit besluit, wordt een dier gedood door toepassing van een:
a. dodingsmethode die onmiddelijk na aanvang van de dodingshandeling leidt tot de dood van het dier,
b. dodingsmethode die zonder onaanvaardbare opwinding of pijn leidt tot bewusteloodheid, gevolgd door de dood vóórdat de bewustloosheid is geweken, of
c. bedwelmingsmethode die zonder onaanvaardbare opwinding of pijn leidt tot bewusteloosheid, gevolgd door een dodingshandeling die leidt tot de dood vóórdat de bewusteloosheid is geweken.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is aan jullie of dit ook betrekking heeft op de dame die van gedode dieren speelgoed maakt.

Ik lees dat hier veel door elkaar heen geschreven wordt over producten van dieren.
Leer, bont, vlees, eieren, melk, en tassen.. Het komt van verschillende dieren met verschillende doeleinden. De één is een overbodige luxe en ronduit diermishandeling (denk aan de bontindustrie) de ander is een productiedier waarvan mensen al miljoenen jaren vlees eieren of melk van consumeren. Het meeste leer is een bijproduct uit de vleesindustrie.

(Effe duidelijkheidspuntje, want het kan nogal crue overkomen: Ik schrijf dit niet omdat ik er 100% achter sta dat het gebeurt, ik koop zelf altijd biologisch vlees en draag nauwelijks leer.)

Ik vind dat deze producten van productiedieren los staan van tassen van depressieve huiskatten.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:15

die laatste zin, daar gaat het om.. Een kat is voor ons meer waard dan een koe, want dat is een productiedier.. Maar het zijn allebei dieren toch? De kat doet ons veel meer dan een koe, maar is dat normaal?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:21

Een kat is een gezelschapsdier, een koe een landbouwhuisdier ;) Wel degelijk verschillend. De kat is zodanig gedomesticeerd dat het spint en kopjes geeft, een koe is zodanig gedomesticeerd dat het gemiddeld 25 liter melk per dag kan geven.
Maar menselijke gevoelens voor dieren varieren heel erg. De één heeft meer met koeien, de ander met katten.
Inderdaad, die laatste zin daar ging dat onderste stukje inderdaad over.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:22

Volgens mij heb ik dat mens laatst gezien bij Paul en Witteman op tv. Zij is echt gestoord. Volgens mij zat die advocaat Moskoviets (hoe je het ook schrijft) ook aan tafel. Hij zat echt verbazingwekkend te luisteren enzo... Snap niet dat ze dat mens niet in een gesticht zetten, want volgens mij is die vrouw niet helemaal 100 in haar hoofd. Walgelijk. Snap niet hoe dit kunt doen. En dat geldt voor elk dier....

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:23

juravelOX: dus jij vind opzetten van dieren zowiso walgelijk?? Of alleen als er speelgoed van gemaakt word? Of alleen als het huisdieren zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:27

Juravel, dan gebruik jij neem ik aan ook geen producten waarvoor dieren zijn afgemaakt? Of mag het dan wel omdat je het door iemand anders hebt laten doen?
Sjukka, ik snap niet wat je wilt zeggen met je stukje over gezelschaps en landbouwdieren / over productiedieren. Is het minder erg een 'productiedier' een k*tleven te geven en dan af te maken dan een kat een goed leven te geven en dan af te maken? Of wat bedoel je?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:34

WildWings schreef:
Sjukka, ik snap niet wat je wilt zeggen met je stukje over gezelschaps en landbouwdieren / over productiedieren. Is het minder erg een 'productiedier' een k*tleven te geven en dan af te maken dan een kat een goed leven te geven en dan af te maken? Of wat bedoel je?
Nee dat wil ik er helemaal niet mee zeggen. Niet verkeerd interpreteren aub want zoals jij het beschrijft komt t wel heel kortzichtig over..

M.b.t. tot de wetgeving waarvan ik een aantal artikelen heb geplaatst: Het is aan jullie of dit ook betrekking heeft op de dame die van gedode dieren speelgoed maakt. Ik heb gelezen (ergens) in het topic dat mevrouw tassenmaakster haar eigen kat de nek om had gedraaid.. Daar komt die wetgeving een beetje op neer.

En dat andere stukje tekst over productiedieren.. Ik vind dat de producten van productiedieren los staan van tassen van depressieve huiskatten. Ongeacht welzijn/leeftijd/ziektes/manier van doden of wat dan ook.
Dat is wat ik er mee wil zeggen.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:35

Nou het gaat om de manier waarop en waarom zij haar kat heeft gedood. En er dan ook nog een tas of wat dan ook van maken.... Voor mij maakt het niet uit wat voor dier het is. Het gaat er om waarom een dier wordt gedood en hoe die wordt gedood.
Net als dieren die worden gedood voor bondjassen of wat dan ook. Maar tjah er gebeurd zoveel op deze aardkloot he...
Tijgers, olifanten etc alleen maar voor hun ivoor of mooie vaggie. Terwijl het in deze tijd heel mooi is na te maken. Maar ja....dan dwaal ik af van het topic.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:54

ok maar veel paardenmensen dragen leren laarzen,gebruiken leren zadels enz......dat doe jij dan ook niet denk ik?