Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:53

Of ze snappen de uitleg wel maar het boeit ze gewoon niet zo. Ik snap ook een hoop onderbouwing maar zegt nog niet dat ik er dan op ga stemmen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 16:04

Cer schreef:
Wat wil je nu nog voor antwoord horen dan?
Wij denken er anders over, althans, laat ik het zo zeggen: Ik heb de hoop dat het tij te keren is :j

Uiteindelijk zal het tij wel keren maar de vraag is wanneer en tegen welke prijs.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 16:51

Ik hoop dat het kabinet lang genoeg blijft zitten om een aantal grote vraagstukken op een goede manier te lossen.

Dat lijkt mij wel een goede manier om populisme een beetje de wind uit de zeilen te nemen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 18:08

Ik hoop dat dit kabinet iets gaat doen aan deze crisis die nu gaat. Accijns van benzine lager en iets met de gas prijs.

Het is niet te verkopen dat buurlanden zoveel lager zijn in de adviesprijs.

Zojuist bij HVN ideen als kenteken rotatie (bepaalde kentekens mogen bepaalde momenten de weg op) autoloze zondag. Meer thuiswerken etc.

Dit is toch niet meer te verkopen.
Laatst bijgewerkt door Daks op 20-03-26 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 18:09

De nieuwe naam van Groenlinks-PvdA wordt mogelijk Progressief Nederland lees ik net. Bevalt me wel :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 18:44

Daks schreef:
Ik hoop dat dit kabinet iets gaat doen aan deze crisis die nu gaat. Accijns van benzine lager en iets met de gas prijs.

Zojuist bij HVN ideen als kenteken rotatie (bepaalde kentekens mogen bepaalde momenten de weg op) autoloze zondag. Meer thuiswerken etc.

Ik snap best dat het heel vervelend is, maar dat verlagen moet ergens van betaald worden en dat willen we ook niet. Want dan moet er op andere dingen nog meer bezuinigt worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 18:48

BigOne schreef:
Iemand met vier kinderen kan veel minder schadelijk voor het milieu zijn dan iemand zonder kids.

:+ gelukkig maar.
ik heb er 4 op de wereld gezet namelijk.
Maar ik heb ook nog nooit in een vliegtuig gevlogen, dus dat heft elkaar weer op toch?? :')

Ik was gisteren op een heel interessante excursie bij een BIG AGRO voerfabriek. Mooi om het hele productieproces van grondstof tot eindproduct te mogen bekijken. Daar werd ons ook verteld dat de wereldbevolking gaat groeien naar bijna 10 miljard in 2050 en de vraag naar (dierlijk) voedsel met 56% gaat stijgen, voornamelijk door meer welvaart in de derdewereldlanden. Dit bedrijf zit wereldwijd en groeit nog gestaag.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 18:56

Benzz schreef:
Daks schreef:

Ik snap best dat het heel vervelend is, maar dat verlagen moet ergens van betaald worden en dat willen we ook niet. Want dan moet er op andere dingen nog meer bezuinigt worden.

Er gaat ruim 1 euro per liter benzine naar de staatskas.
Dat kan ook de helft zijn.
Als mensen straks de auto noodgedwongen moeten laten staan kost het nog meer geld.

Niet iedereen kan ook een EV rijden en niet iedereen kan thuiswerken en niet iedereen is op zondag vrij zodat die de auto kan laten staan.

Het kan wél

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 19:07

Daks schreef:

Maar in die buurlanden wordt weer op andere manieren belastinggeld binnengehaald. Ieder land heeft nu eenmaal een begroting en moet zijn uitgaven dekkend zien te krijgen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 19:28

Dan zijn er genoeg anderen waar miljarden heen gaan waar bezuinigd op kan worden. Toen de oorlog in Oekraïne verder ging in 2022 kon de overheid ook de mensen tegemoet komen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 19:32

Daks schreef:
Dan zijn er genoeg anderen waar miljarden heen gaan waar bezuinigd op kan worden. Toen de oorlog in Oekraïne verder ging in 2022 kon de overheid ook de mensen tegemoet komen

De overheid stond er in 2022 financieel beter voor dan nu, er was toen zelfs een klein begrotingsoverschot en nu een begrotingstekort.

We hebben nu bijvoorbeeld de defensie-uitgaven flink opgeschroefd en dat moet allemaal betaald worden.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 19:34

juval schreef:
Ik was gisteren op een heel interessante excursie bij een BIG AGRO voerfabriek. Mooi om het hele productieproces van grondstof tot eindproduct te mogen bekijken. Daar werd ons ook verteld dat de wereldbevolking gaat groeien naar bijna 10 miljard in 2050 en de vraag naar (dierlijk) voedsel met 56% gaat stijgen, voornamelijk door meer welvaart in de derdewereldlanden. Dit bedrijf zit wereldwijd en groeit nog gestaag.

Het is te hopen dat de wereldbevolking juist flink omlaag gaat in plaats van nog meer. Er zijn al veel en veelste veel mensen op deze aardkloot, wat alle problemen alleen maar verergert.
In het geval van een diersoort had dit een ‘invasieve soort’ geheten waar een overschot van was. Dat is de mensheid feitelijk ook, en er is ook een overschot van.

Daks schreef:
Benzz schreef:

Als mensen straks de auto noodgedwongen moeten laten staan kost het nog meer geld.

Niet iedereen kan ook een EV rijden en niet iedereen kan thuiswerken en niet iedereen is op zondag vrij zodat die de auto kan laten staan.

Het kan wél

En vergeet niet dat het elektriciteitsnet al overbelast is, als iedereen nu elektrisch moet gaan rijden heb je een probleem, want dat kan niet.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 20:14

Even los van politieke overtuigingen; wat een verademing is Jetten nu. Gewoon duidelijk, en vol kennis.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 20:18

Ik wou net typen, wat ontzettend goed van Jetten dat hij durft te normeren, dat heb ik zowel bij de vorige premier als bij de vorige kamervoorzitter gemist. Jetten is inderdaad een verademing.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 20:30

Jetten mag dan een verademing zijn, ik vind het bijna vvd beleid wat hij uitvoert.
Ik heb niet op hem gestemd maar zn imago is imo al aan het afbrokkelen.
Gewoon rechts beleid!

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 07:56

prompter schreef:
De nieuwe naam van Groenlinks-PvdA wordt mogelijk Progressief Nederland lees ik net. Bevalt me wel :)

Ik word er niet echt warm van. PRO-NL, dat klinkt helemaal niet groen en sociaal.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 08:08

Had ook een partij van Rita Verdonk kunnen zijn. :=

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 08:20

Ik hoop echt dat ze een klein visjes hebben uitgegooid om te kijken hoe de leden reageren, om nu heel snel de reserve-naam te kiezen :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 08:30

Naam spreekt mij ook niet echt aan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 08:39

Daks schreef:

Het kan wél

Uiteraard kan de accijns verlaagd worden maar dan gaat een andere belasting omhoog.

Denk dat als de crisis lang genoeg zal duren ook wel zal gebeuren.

NU heeft het niet verlagen van de brandstof ook meteen een sturende werking. Mensen zullen minder de auto gaan gebruiken zonder dwang.

Niemand weet hoelang deze oorlog nog gaat duren en wat er nog zal volgen.
Beter nog even afwachten met maatregelen, nu is daar nog ruimte voor. Geld kan maar een keer worden uitgegeven.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 09:12

fransje23 schreef:
Naam spreekt mij ook niet echt aan.

Mij ook niet. Ik vermoed zomaar dat het te makene heeft met “Groen” en “links” in de naam, twee termen die bepaald niet populair zijn this day and age.

Ik hoop ook dat ze goed gaan toetsen vooraf of hoe de naamswijziging gaat vallen

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 09:18

omdat prijzen zo hoog zijn komt er ook meer btw binnen , dit had jette allang kunnen aanpassen ... geeft nu al het zwakke beleid aan . totaal ongeschikt als premier

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 09:26

hakkipilke87 schreef:
omdat prijzen zo hoog zijn komt er ook meer btw binnen , dit had jette allang kunnen aanpassen ... geeft nu al het zwakke beleid aan . totaal ongeschikt als premier

Economen die ik hierover hoorde in “geld of je leven” geven aan dat het juist goed is te wachten.

Maar ok. De gemiddelde sterveling zal het beter weten dan verschillende economen.

Hij heet Jetten overigens :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 09:28

Geef Trump en Netanyahu lekker de schuld in plaats van Jetten, die zijn deze zinloze oorlog begonnen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 09:55

Dit is direct gevolg van een populisten met veel teveel macht..

Gewoon doen en er vanuit gaan dat andere zich dan aan jouw zullen aanpassen..