Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 13:12

@anjali, volgens mij kijk je tegen molshoop aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:17

rien10 schreef:
Ik vind het vreselijk als wolven dieren uiteen rijten in een gevecht. Ook als dat een wolf is (het slachtoffer dus).
Zien die wolven liefhebbers nou niet in dat het vechten tussen wolven verschrikkelijk is? Dat NL te klein is voor roedels wolven?

Ik snap hier dus helemaal geen biet van.

Ja gatver, is ook vreselijk.
Maar bedenk dit ook bij vogels, jonge haasjes en konijntjes gebeurt wanneer deze worden gepakt door een Buizerd of ander soort roofvogel. Dat is ook heel wreed en kun je beter niet bij nadenken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 13:46

Zichtmelding Apeldoorn Gld, 3 wolven
Citaat:
21-11-2025 Apeldoorn Gld. Vanochtend .8 30u 3 wolven gezien in het Woudhuis

Afbeelding
Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/31152

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 13:49

Zichtmelding Ellikom (B)
Citaat:
21-11-2025 Ik zou graag een zichtmelding aangeven. Aan de bosrand tussen de Reppelerweg en de Grote Baan in Ellikom. Onze paarden werden zeer onrustig en we zagen de everzwijnen uit het bos spurten. We hebben hierna 1 wolf gezien.

Afbeelding
Bron WAP wolvenactieplan
https://www.facebook.com/share/p/1MXFuw ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 14:59

Weer een burger die te maken heeft met paarse krokodil bij het plaatsen van een noodoplossing om de dieren veilig te houden voor een potentiële aanval.
Bericht wordt met toestemming van betrokkene gedeeld.
Citaat:
Voor wie nog denkt dat het ambtelijke apparaat het beste met u voor heeft…

Iedereen kent het wolven probleem en dat deze het voornamelijk hebben gemunt op schapen en jong vee
Nu heeft iemand in de Gemeente Oldebroek een container in de wei geplaatst als tijdelijke schuilstal, zodat daar jong vee in gezet kan worden als er wolven worden gesignaleerd.
De reactie van diezelfde gemeente is een dwangsom van €2500,-
alsdeze niet wordt weggehaald.
Deze container en tevens een kar ( en nog een kar van iemand anders) op een nabijgelegen Parkeerplaats langs de weg, waar de hele buurt gebruik van maakt (visite/chauffeurs) en wordt volgezet met materieel als werk in de omgeving gedaan wordt door ondermeer de gemeente. Tevens wordt deze parkeerplaats al meer dan 20 jaar onderhouden (afval e.d. opruimen en bosmaaien)door de persoon die nu een dwangsom krijgt.
Zoals de meeste mensen weten zijn de wolven met name in de winter actief, daarom besluiten ze ook dat de container per 1 januari weg moet zijn.
Want Jah ze hebben wel begrip voor de situatie duh Jah de winter is dan schijnbaar voorbij voor amtenaren.
En als klap op de vuurpijl mag deze persoon wel een vergunning aanvragen voor het bouwen van een schuilstal met fundering.

Lekker Bezig @Gemeente Oldebroek

@uitlichten
Christelijk Verbond Oldebroek - CVO
FVD Gelderland

Afbeelding
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:20

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/479 ... o-gevonden

Niet kijken als je er niet tegen kunt; staan foto's van dode dieren.

Citaat:
Politie betrapt stropers op heterdaad, dode haas in auto gevonden

...
De honden zijn dusdanig getraind dat deze alles op alles zetten om een konijn, haas of ree te vangen. Dat gebeurt niet zachtzinnig, zegt de politie. De dieren worden op 'brute en pijnlijke wijze' gedood.

Maar hoe hypocriet wil men het helpen.
even voor de duidelijkheid ik ben fel tegen stropen, heb er zelf de polite ook wel eens om gebeld, die niks deden. Maar dat terzijde.

Maar het is wreed.
Wat is hier dan wreder dan de wold die een haas of ree vangt?

2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:30

Ik ben tegen stropen maar gepakt worden door een jachthond/windhond is echt niet zo heftig hoor. Zodra ze hem hebben is het 1 x schudden en het dier is dood. Veel minder wreed dan een wolf die een prooi pakt. Nog eerlijker ook want de prooi maakt ook echt nog een kans om te ontsnappen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:25

DuoPenotti schreef:

Citaat:

...
De honden zijn dusdanig getraind dat deze alles op alles zetten om een konijn, haas of ree te vangen. Dat gebeurt niet zachtzinnig, zegt de politie. De dieren worden op 'brute en pijnlijke wijze' gedood.

even voor de duidelijkheid ik ben fel tegen stropen, heb er zelf de polite ook wel eens om gebeld, die niks deden. Maar dat terzijde.

Maar het is wreed.

Gevangen dieren op die foto's hebben geen zichtbare schade. En dat wil je ook niet bij jacht op deze manier. Vacht kan waardevol zijn (minder nu China zoveel goedkoop produceerd helaas) en het vlees wil je ook niet vervuild hebben met aarde, hondenspeeksel of gescheurde darmen. Je hebt geen schoon water bij je om alles goed, snel en grondig af te spoelen, dus het zal een tijdje marineren in zo'n geval...
Stropen neemt geen verantwoordelijkheid voor hoeveel wild er gevangen kan worden zonder dat je populatie verliest tot onder herstelpunt en dat is op termijn funest voor een ecosysteem. Op dat punt komen ze goed overeen met wat een wolf doet, verder hebben ze meer baat bij snel en onbeschadigd vangen dan een wolf zich zorgen over hoeft te maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:30

Klopt

Maar jullie gaan aan het punt voorbij dat ze dat wreed vinden.

Maar de wolf oh zo geweldig.

Dat is toch hypocriet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:32

De politie vindt dit wreed en die hebben hier geen mening over een wolf, enkel over dat deze manier van vleesvoorziening door mensen niet past binnen de wetgeving die wij hebben voor het doden van dieren voor voedsel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 17:52

Zichtmelding Ophovenderheide Duingoedel Oudsbergen (B)
Citaat:
21-11-2025, 12 uur
Ophovenderheide Duingordel
Ruiter geeft zichtmelding van 1 wolf op 100m afstand.
Tijdstip 12u.
Wolf loopt van NO naar ZW.
WAP Wolvenactieplan

Afbeelding
Bron
https://www.facebook.com/share/p/1FGLyP ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:53

De politie noemt de wolf niet, dat klopt.
Ik gebruik de wolf als vergelijking omdat ik het over het principe heb.

De politie noemt het doden van een haas door honden wreed. Nergens hebben ze het over de telling.
De wolf dood op een manier die minstens zo wreed is, maar die is wettelijk beschermd. En ook die telt niet welk dier er genoeg zit.

Dat verschil vind ik hypocriet.
Als wreedheid echt het criterium is, dan moet dat overal gelden, niet alleen bij stropers.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 17:56

Wederom zichtmelding Smilde Dr vandaag
Citaat:
Smilde Drenthe
21-11-2025
11.15 uur

Zichtmelding

Wolf gezien, in weiland aan de Suermondsweg. Ging richting Smilde

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1AitCt ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 18:18

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:28

DuoPenotti schreef:
De politie noemt de wolf niet, dat klopt.
Ik gebruik de wolf als vergelijking omdat ik het over het principe heb.

De politie noemt het doden van een haas door honden wreed. Nergens hebben ze het over de telling.
De wolf dood op een manier die minstens zo wreed is, maar die is wettelijk beschermd. En ook die telt niet welk dier er genoeg zit.

Dat verschil vind ik hypocriet.
Als wreedheid echt het criterium is, dan moet dat overal gelden, niet alleen bij stropers.

Wreedheid als criterium is van toepassing op mensen en daarmee ook op de dieren die zij houden. Wolf heeft geen eigenaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 18:49

De lieden die de wolf hier graag zien, kijken wel uit om zich eigenaar te noemen.
Ze zouden verantwoordelijk gesteld moeten kunnen worden bij de incidenten die er al geweest zijn tussen mens en wolf en de ‘klapper’ die ongetwijfeld ook in Nederland volgt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 19:03

Aanval Maarsbergen U
Citaat:
Maarsbergen Utrecht
21-11-2025

Aanval op schapen

Sinds woensdag 19 nov 1 schaap vermist, vandaag gevonden. Bij12 is langs geweest

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16XaZz ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 19:14

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:23

DuoPenotti schreef:

Citaat:

...

Maar het is wreed.

Ja maar... ja maar...
De wolf dood in 1x met een keelbeet... {:)-:(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 20:12

Citaat:
door Chantal Everaardt RTVOost

Schapenboer Christian in spagaat: “wolfwerend hek arbeidsintensief en kostbaar”

De gebroeders Kalter uit Lierderholthuis hebben veertien kuddes met schapen, variërend in grootte. Een kwart van hun duizend schapen staat achter een goedgekeurd wolfwerende afrastering. Sinds de komst van de wolf zijn 79 van hun dieren gedood.

De schapenhouder is zich goed bewust van de maatschappelijke discussie over het wel of niet gebruiken van wolfwerende hekken en afrasteringen. "Wij zitten zelf ook in die spagaat. Je zorgt er normaal gesproken met twee draden voor dat de dieren in het stuk land blijven waar ze moeten blijven. Voor een wolfwerend hek moet er een hoger en kostbaarder raster komen, bovendien verplaatsen wij de dieren constant, dus het is in de praktijk bijna niet haalbaar", zegt Christian Kalter.

De broers houden de kuddes naast hun gewone werk. Schapen houden kost tijd, maar ze zijn gek met de dieren, dus het kost ze geen moeite. "Maar ook wij hebben een beperkt aantal uren over in een dag."

De schapenhouder laat zien hoeveel tijd het kost om de wolfwerende hekken goed neer te zetten.
[ Video ]

Schrik

Elke morgen doen Christian en zijn broer Arjan de ronde langs de verschillende kuddes. "We laten de schapen die in wolfwerende netten staan los en kijken altijd of ze er allemaal nog in leven zijn. De schrik zit er bij de schapen, maar ook bij ons goed in." Op de netten staat stroom en ze zijn 1 meter 20 hoog, de vereiste hoogte.

Uit cijfers van BIJ12, de organisatie die faunaschade bijhoudt en dus ook wolvenaanvallen onderzoekt, blijkt echter dat van de aangevallen dieren 86 procent niet achter een goedgekeurd wolfwerend raster staat. Ook die van Kalter staan dus niet allemaal achter een goedgekeurd raster.

“ Kijk hier hebben de schapen al een paar dagen in het afgerasterde stuk land gestaan waar ze voor de nacht verblijven. Dat is al bijna zwart gelopen, dus we moeten de netten straks verplaatsen. En dat moeten wij dan voor alle kuddes doen. Het is erg arbeidsintensief en bovendien weten we ook dat sommige wolven er gewoon overheen springen."

Nevenschade en effectiviteit

Kalter vraagt zich hardop af of de rasters en hekken wel effectief zijn. "Denk aan de nevenschade van andere dieren, reeën en hazen die in de netten blijven hangen en dood gaan. En ja, er zijn filmpjes dat wolven terugdeinzen voor een hek of raster waar stroom op zit, maar er zijn net zoveel filmpjes waar je ziet dat de wolf er gewoon over heen klimt of springt." Ook boeren waar de schapen op het land grazen zitten niet allemaal te wachten op hekken en rasters.

Proef in Drenthe

In de provincie Drenthe loopt een proef met een verplaatsbaar wolfwerend hek. Daar krijgen boeren 100 procent van de aanschaf vergoed en ook de uren die worden gemaakt bij het verplaatsen van de hekken kunnen worden gedeclareerd.

"Als dit een op een wordt overgenomen door Overijssel ben ik voor", aldus de schapenboer. "Nu krijgen wij 50 procent van de aanschaf vergoed. Als wij alles netjes willen omheinen ben ik zo'n dertigduizend euro kwijt. De helft daarvan moet ik zelf betalen. Dat geld heb ik niet."

Ook hij heeft niet dé oplossing, al denkt Kalter dat er in Nederland gewoon niet overal plek is voor de wolf. "Op de Veluwe is wel ruimte voor een paar roedels, maar niet zoveel zoals er nu zijn. In Overijssel zijn er bijna geen prooidieren dus ik denk dat hier geen ruimte is voor een wolf. Je hoeft ze niet af te schieten, maar vangen en verplaatsen lijkt mij een goede vorm van beheer."

Bron rtvoost
Schapenboer Christian in spagaat: 'Wolfwerend hek arbeidsintensief en kostbaar' https://www.oost.nl/nieuws/3589749/scha ... redArticle #oost

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 20:25

Zichtmelding Grote Brogel (B), twee wolven
Citaat:
21-11-2025, 20:10 uur
We hebben hier juist 2 wolven gespot bij ons paarden aan de in Bocholterweg in Grote Brogel. Waren er gelukkig op tijd bij. (Weet niet of er mensen uit de buurt zijn, vandaar dat ik het even deel)

Afbeelding
Bron WAP wolvenactieplan
https://www.facebook.com/share/p/1BfXg1 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 20:31

Zichtmelding Erp NB
Citaat:
21-11-2025 19:33 uur, Lijnt Erp
wolf gezien vanuit de auto,liep bij het bos nabij huizen

Afbeelding
Afbeelding
Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/31181

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:32

O die in Maarsbergen ;( . Ik bedacht me toevallig van de week nog toen ik daar reed, dat er zoveel schaapjes achter weinig beschermende rasters staan. Alhoewel, dat is ook relatief want die aanvallen in Epe tonen maar weer aan dat wolfwerend ook weinig zegt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:34

Erp, dat is een nieuwe plek.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 20:39