Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:02

Ondertussen droom ik van een verbonden land, waarin de samenleving floreert, onderwijs om leerlingen draait, de lucht schoner is, het water beter van kwaliteit, boeren geholpen worden om bijvoorbeeld naar Deens model meer om te schakelen naar natuur-inclusievere landbouw, mensen genieten van elkaar, van hun omgeving en open staan voor anderen.

Zouden we niet veel meer moeten dromen met zijn allen? Zou dat aanstekelijk zijn? Dat mooie dromen het populisme verdrijven? Of ben ik nu teveel aan het....dromen? :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:04

germie schreef:
En ik denk dat hij bij nieuwe verkiezingen echt niet ineens naar slechts een paar zetels gaat. Ik denk dat de NSC geheel wegvalt tot eigenlijk niets meer.
En dat de FVD 1 of 2 zetels wint. Misschien dat BV NL naar 1 zetel kan komen, maar dan zal Wybren wel een betere spreker moeten worden, want dat nekt hem, zijn ideeën zijn vaak behoorlijk goed, maar worden niet gehoord.

Er staat vanzelf weer een nieuwe charismatische rechtspopulist op die het allemaal heel mooi kan vertellen en die er weer met de verkiezingswinst vandoor gaat. Zijn het niet deze verkiezingen dan wel weer de volgende. Daarna is het weer hetzelfde liedje. Hij maakt niets waar en er komt weer ruimte voor de volgende charismatisch figuur. Hoe vaak hebben we datzelfde riedeltje inmiddels al wel niet gezien?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:05

stel je die vragen ook aan anderen? Nee. Je doet het omdat je het zgn. niet met mij eens bent, maar eigenlijk stiekem ook graag hetzelfde wilt als ik, maar het niet durft uit te spreken.

Nee, ik heb geen idee op wie ik nu moet stemmen. Maar het zal geen groen slinks zijn, geen d666, geen pvda, geen cda, geen sgp, geen cu, geen vvd. Ik zal dus uiteindelijk waarschijnlijk weer net als altijd moeten kiezen uit de op dat moment minst slechte. Dat was de vorige verkiezing de PVV. En nu heb ik nog geen idee. Kan weer PVV worden, kan FVD worden, kan BVNL worden, kan Bij21 worden, ik heb echt geen idee. Ik ben niet verbonden aan 1 partij, dus heb de vrijheid. Ik zal zeker een paar stemwijzers invullen. En zie het dan wel.

Maar ik was er bij toen pRutte in een wisselwoning ging slapen en hij heeft bijvoorbeeld gezegd dat 'er geld genoeg is om de Groningers te compenseren'. En ondertussen zijn de verhoudingen in mijn dorp volledig scheef. Sommigen krijgen een nieuwe woning, anderen worden geheel verduurzaamd en worden gasloos, anderen netjes versterkt en gasloos en een deel krijgt niets. Dus 'er is geld zat', maar niet voor iedereen.

Ik zal dus ook in mijn keuze het beleid voor Groningen laten meewegen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:07

Loretta schreef:
germie schreef:
En ik denk dat hij bij nieuwe verkiezingen echt niet ineens naar slechts een paar zetels gaat. Ik denk dat de NSC geheel wegvalt tot eigenlijk niets meer.
En dat de FVD 1 of 2 zetels wint. Misschien dat BV NL naar 1 zetel kan komen, maar dan zal Wybren wel een betere spreker moeten worden, want dat nekt hem, zijn ideeën zijn vaak behoorlijk goed, maar worden niet gehoord.

Er staat vanzelf weer een nieuwe charismatische rechtspopulist op die het allemaal heel mooi kan vertellen en die er weer met de verkiezingswinst vandoor gaat. Zijn het niet deze verkiezingen dan wel weer de volgende. Daarna is het weer hetzelfde liedje. Hij maakt niets waar en er komt weer ruimte voor de volgende charismatisch figuur. Hoe vaak hebben we datzelfde riedeltje inmiddels al wel niet gezien?

En mensen trappen er ook altijd weer in. Rutte valt, maar hoppa, toch weer een Rutte X kabinet. Dus inderdaad, als de PVV min of meer zou verdwijnen komt er wel weer een nieuwe partij die min of meer hetzelfde brult.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:11

germie schreef:
En mensen trappen er ook altijd weer in. Rutte valt, maar hoppa, toch weer een Rutte X kabinet. Dus inderdaad, als de PVV min of meer zou verdwijnen komt er wel weer een nieuwe partij die min of meer hetzelfde brult.

Maar na zo'n partij ben jij toch juist op zoek als ik het goed begrijp.
Het zoveelste rechts populistische avontuur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:12

germie schreef:
stel je die vragen ook aan anderen? Nee. Je doet het omdat je het zgn. niet met mij eens bent, maar eigenlijk stiekem ook graag hetzelfde wilt als ik, maar het niet durft uit te spreken.

Nee, ik heb geen idee op wie ik nu moet stemmen. Maar het zal geen groen slinks zijn, geen d666, geen pvda, geen cda, geen sgp, geen cu, geen vvd. Ik zal dus uiteindelijk waarschijnlijk weer net als altijd moeten kiezen uit de op dat moment minst slechte. Dat was de vorige verkiezing de PVV. En nu heb ik nog geen idee. Kan weer PVV worden, kan FVD worden, kan BVNL worden, kan Bij21 worden, ik heb echt geen idee. Ik ben niet verbonden aan 1 partij, dus heb de vrijheid. Ik zal zeker een paar stemwijzers invullen. En zie het dan wel.

Maar ik was er bij toen pRutte in een wisselwoning ging slapen en hij heeft bijvoorbeeld gezegd dat 'er geld genoeg is om de Groningers te compenseren'. En ondertussen zijn de verhoudingen in mijn dorp volledig scheef. Sommigen krijgen een nieuwe woning, anderen worden geheel verduurzaamd en worden gasloos, anderen netjes versterkt en gasloos en een deel krijgt niets. Dus 'er is geld zat', maar niet voor iedereen.

Even over het compenseren van Groningers, weet je waarom bepaalde mensen een nieuwe woning krijgen, anderen een gerenoveerde/verstevigde woning en een deel niks?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:13

Germie, wat ik lees in je stukken is vooral het woord IK. Ik wil dit, ik wil dat, ik wil dat niet, dit raakt mij, ect.

Voor mij gaat de politiek veel meer over WIJ. Als samenleving. Wat is goed voor de meeste mensen? Kunnen de sterke schouders de zwakkere dragen? Hoe kunnen we gezond en gelukkig zijn met zijn allen? Hoe kunnen we problemen oplossen zoals woningnood, Groningen, toeslagen, ect. En bij een samenleving hoort samenwerken, het heeft weer bewezen dat de PVV dat niet zo goed af gaat...

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:13

germie schreef:

Ja zeker stel ik die vragen aan anderen, wat een aanname dat ik dat niet doe.

Anderen zijn in mijn ogen alleen wat minder uitgesproken waar ze zó tegen zijn en als ze ergens zo tegen zijn vaak meer onderbouwd dan wat ik in jouw posts lees. Ook in deze post weinig concreets en weinig onderbouwing enkel met eigen ervaringen en met onderbuikgevoel. Dat is geen onderbouwing, dat is anekdotisch bewijs.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:14

germie schreef:
Misschien dat BV NL naar 1 zetel kan komen, maar dan zal Wybren wel een betere spreker moeten worden, want dat nekt hem, zijn ideeën zijn vaak behoorlijk goed, maar worden niet gehoord.

Wybren van Haga is een huisjesmelker die vervolgens uit de VVD (!) gegooid werd wegens oninteger gedrag, namelijk dat hij zijn financiele belangen in Popperdeflop of hoe zijn huisjesmelkers-bv'tje ook heette niet wilde opgeven. Het kan corrupter, maar ik vraag me toch af wat je precies verwacht van zoiemand? Hij geeft echt helemaal niks om jou. Hij heeft geen enkele intentie om jouw leven ook maar iets beter of goedkoper te maken. Hij ging niet fatsoenlijk met zijn huurders om, hij gaat ook niet voor jouw belangen opkomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:15

Sommige mensen denken inderdaad alleen in ik-vorm, misschien is dat wel het allergrootste manco van de huidige tijd. Geert Wilders is exact zo, zijn bewindslieden moesten uit het nieuws vernemen dat de pvv uit het kabinet ging. Wat ben je dan een miezerig autocratisch mannetje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:17

Electra63 schreef:
Natuurlijk Cer!

Heb gewoon het lef om toe te geven.
Het is iedere x het geval.
Ik word zelfs gewaarschuwd, trap niet in de troll....

Ik ga dit topic niet verder vervuilen, dus je mag mij PB-en en dan zal ik het je precies vertellen.

Nee dank je, dat hoeft niet. Wij (en de mensen die jou blijkbaar moeten waarschuwen) zien dingen gewoon anders. Ik zal je verder laten, als jij dat dan bij mij ook doet “trap je ook nergens meer in” maar dat mag je uiteraard zelf weten :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:18

Shadow0 schreef:
germie schreef:
Misschien dat BV NL naar 1 zetel kan komen, maar dan zal Wybren wel een betere spreker moeten worden, want dat nekt hem, zijn ideeën zijn vaak behoorlijk goed, maar worden niet gehoord.

Wybren van Haga is een huisjesmelker die vervolgens uit de VVD (!) gegooid werd wegens oninteger gedrag, namelijk dat hij zijn financiele belangen in Popperdeflop of hoe zijn huisjesmelkers-bv'tje ook heette niet wilde opgeven. Het kan corrupter, maar ik vraag me toch af wat je precies verwacht van zoiemand? Hij geeft echt helemaal niks om jou. Hij heeft geen enkele intentie om jouw leven ook maar iets beter of goedkoper te maken. Hij ging niet fatsoenlijk met zijn huurders om, hij gaat ook niet voor jouw belangen opkomen.

Ik verwacht helemaal niets, staat er ook niet. Maar ik denk dus dat hij naar 1 zetel zou kunnen groeien als hij een betere spreker wordt. In coronatijd deed hij het wel erg goed vond ik. Nu hoor je niets meer van hem. In zijn FVD tijd heeft hij de FVD wel aan zetels geholpen die er anders niet gekomen waren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:20

Shadow0 schreef:
germie schreef:

In de VS hebben ze vorig jaar op een dergelijk figuur gestemd. En veel MAGA's huilen nu tranen met tuiten. En die dat nog niet doen die komen er ook heel spoedig achter dat hun belangen niet gediend worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:20

Ladyingreen schreef:
Ondertussen droom ik van een verbonden land, waarin de samenleving floreert, onderwijs om leerlingen draait, de lucht schoner is, het water beter van kwaliteit, boeren geholpen worden om bijvoorbeeld naar Deens model meer om te schakelen naar natuur-inclusievere landbouw, mensen genieten van elkaar, van hun omgeving en open staan voor anderen.

Zouden we niet veel meer moeten dromen met zijn allen? Zou dat aanstekelijk zijn? Dat mooie dromen het populisme verdrijven? Of ben ik nu teveel aan het....dromen? :+

Nee, mooi streven hoor. Volgens mij wil iedereen dit (grotendeels dan) wel, maar zit het grootste meningsverschil in hoe we daar komen...

germie schreef:

Wie is 'jij'?
En bijzonder dat je partijen zo al uitsluit (en nare naamgevingen geeft, slinks, 666, prutte, seriously? Kunnen we het aub netjes houden?). Als jij claimt puur te willen stemmen met je portemonnee, moet je dan niet gewoon afwachten wat de doorberekeningen zijn van de partijen? Waarom twee partijen, die het qua doorberekening echt wel goed doen, vooraf al uitsluiten? Dan stem je dus niet puur met je portemonnee. Dat is prima hoor, zelf weten, maar dan doe je wel anders dan je zegt.

Dus... stem je met je portemonnee, of stem je wat je denkt dat het beste voor jou is ook al is de doorberekening daar strijdig mee? De PVV had immers niks door laten berekenen dus wist jij veel wat het verwachte effect op je portemonnee van hun beleid zou zijn (spoiler: een oud CPB'er had volgens mij het partijprogramma doorberekend, en die kwam er niet goed vanaf kan ik je vertellen).

Germie schreef:
stel je die vragen ook aan anderen? Nee. Je doet het omdat je het zgn. niet met mij eens bent, maar eigenlijk stiekem ook graag hetzelfde wilt als ik, maar het niet durft uit te spreken
Wat een aanname zeg. Dus jij spreekt de waarheid die iedereen vindt, maar niet durft uit te spreken? Of wat?

Shadow0 schreef:
germie schreef:

Kijkend naar het stemgedrag wat benoemd wordt: blijkbaar een behoefte aan mensen die vooral maar heel hard roepen maar feitelijk weinig inhoud hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:23

En zo gaat het hier ook weer straks hoor. De zieltjeswintijd begint straks weer. En dan trappen mensen er ook weer in.
Er vallen best veel kabinetten in Nederland immers.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:23

germie schreef:

En wat nou als uit de stemwijzer blijkt dat groenslinks/pvda voor jou de beste optie is? Gewoon nieuwsgierigheid vanuit mij :)

We gaan het allemaal wel zien, mij voorspelling is dat de normaal VVDstemmers die nu op PVV hebben gestemd terug gaan naar VVD en de VVD weer de grootste wordt... Offfffff heel veel tegenstemmen tegen PVV die naar Groenlinks/PvdA gaan. We zullen het wel zien :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:24

germie schreef:
En zo gaat het hier ook weer straks hoor. De zieltjeswintijd begint straks weer. En dan trappen mensen er ook weer in.
Er vallen best veel kabinetten in Nederland immers.

Verschil is dat sommige partijen roepen en dat wél kunnen onderbouwen met feiten en cijfers.

Maar inderdaad ook benieuwd naar jouw antwoord op o.a. de vraag die Yonker stelt?

@Yonker: ik denk inderdaad een mix van die twee. Maar dat PVV nog best groot blijft (is de laatste jaren sowieso een relatief grote partij geweest —je ziet nu op social media dat mensen 'de linkse droeftoeters' de schuld geven dat 'Wilders continu is tegengewerkt'. Dus huilie huilie Wilders is zo zielig lijkt de toon te zijn, niet per se afstraffen van Wilders... Bijzonder wel, die framing.). Dus dan heb je PVV / VVD / PVDA-GL die de drie grootste worden, denk ik. Wordt een interessante formatie, en kan best spannend worden welke van de drie dan de grootste wordt!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:27

Ik vermoed dat de NSC nu na het vertrek van Pieter Omtzigt geheel in het niets zal verdwijnen. Er zijn nu eenmaal partijen die drijven op een charismatische leider en als die wegvalt dan stopt het.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:27

Bij mij is er nog nooit pvda uit een stemwijzer gekomen, ook geen groenslinks of die combi. Wel eens sp, en heb daar ook wel eens op gestemd. Maar uiteindelijk moet je kiezen he, en meestal is dat uit de voor jou minst kwade.

En wat ik net schreef, de zieltjeswintijd komt er weer aan. Ik zie net dit verschijnen op socail media:
Citaat:
FVD is zeer teleurgesteld in het feit dat Wilders is weggelopen van de coalitie. Als laatste enigszins rechtse kracht binnen de toch al overwegend middle of the road kuddecoalitie heeft het er nu alle schijn van te ontaarden in een nog linksere regering.

Wilders had iets kunnen doen aan het verbeteren van het asiel- en migratiestelsel. Het was de eerste keer in decennia dat er een partij in de Nederlandse regering zat die ten minste het uitgesproken doel had de massale immigratie een halt toe te roepen. Wilders heeft deze unieke kans onbenut gelaten. Doodzonde. Zeker voor alle Nederlanders die hun vertrouwen in hem hadden gesteld.

Forum voor Democratie is bereid om zich constructief op te stellen voor het vormen van een rechtse meerderheid - in lijn met de wens van de Nederlandse bevolking, zoals die tot uiting kwam bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2023. Wij willen daadwerkelijk een einde maken aan decennialange massale immigratie, het desastreuze klimaat- en energiebeleid, de woningnood en nog zoveel meer.

Mochten er desondanks nieuwe verkiezingen komen, dan zien wij deze hoopvol tegemoet.

Met strijdbare groet,

Thierry Baudet

Het is dus al begonnen :D (en nee, ik heb er geen mening over, het gaat me puur om het feit dat de zieltjeswintijd al weer begonnen lijkt te zijn). Het lijkt letterlijk 'de 1 z'n dood is de ander z'n brood'.

Eigenlijk is alleen wegens zulke acties het volgen van de politiek al interessant en lachwekkend tegelijk. ;)

NSC zal denk ik ook verdwijnen. Dat schreef ik ook al eerder.

We hebben in ieder geval nog een paar maanden om weer te bepalen waar we op stemmen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:31

Yonker schreef:
En wat nou als uit de stemwijzer blijkt dat groenslinks/pvda voor jou de beste optie is? Gewoon nieuwsgierigheid vanuit mij :)

Deze pik ik er even uit, want het blijft ook 1 waar ik wel eens mee in mijn maag zit.

Ik stem in principe niet op een partij met een gelovige achtergrond. Ik vind dat kerk en staat gescheiden moeten zijn. Toch heb ik schijnbaar raakvlakken met - tot mijn verbazing - SGP. Ik heb er niet op gestemd, maar toch kwam deze partij wel hoog bij mij uit. Dus kieswijzer zeg 'ja' ideologie zegt volop 'nee'. Kies ik dan naar mijn keuzes? nee, ik ga dan voor een partij waarmee ik het op de belangrijkste standpunten eens ben.

Ik verwacht dat NSC en BBB deels gaan verdwijnen. Hopelijk forum nu eindelijk ook. En dat de PVV ook gaat krimpen. Ik hoop op een kabinet dat vooruit wil. En ja, dat gaat mij mogelijk ook geld kosten (boven modaal). En misschien is dat ook volledig terecht, we moeten met zijn allen de schouders eronder zetten om de boel leefbaar te houden. Voor iedereen.

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:33

Ik twijfel of ik niet op degene zal stemmen waar ik de vorige keer op heb gestemd of dat ik puur voor de strategie zal gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:33

purny schreef:
Ik twijfel of ik niet op degene zal stemmen waar ik de vorige keer op heb gestemd of dat ik puur voor de strategie zal gaan.

Dat moet blijken als er meer bekend is. Ik heb ook wel eens strategisch gestemd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:35

Demissionair kabinet zegt Schoof net tijdens de persconferentie. Op naar verkiezingen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:37

germie schreef:
Bij mij is er nog nooit pvda uit een stemwijzer gekomen, ook geen groenslinks of die combi. Wel eens sp, en heb daar ook wel eens op gestemd.

Wat trok jpu dan eigenlijk in de SP aan?
Ook omdat je zegt dat je met jouw eigen portemenee in gedachten stemt en daarbij noemde je een hele rits partijen zoals Ja21, BVNL en FVD.

Dat zijn toch wel partijen voor een heel ander soort portemenee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:41

germie schreef:
Bij mij is er nog nooit pvda uit een stemwijzer gekomen, ook geen groenslinks of die combi. Wel eens sp, en heb daar ook wel eens op gestemd. Maar uiteindelijk moet je kiezen he, en meestal is dat uit de voor jou minst kwade.

En wat ik net schreef, de zieltjeswintijd komt er weer aan. Ik zie net dit verschijnen op socail media:
Citaat:
FVD is zeer teleurgesteld in het feit dat Wilders is weggelopen van de coalitie. Als laatste enigszins rechtse kracht binnen de toch al overwegend middle of the road kuddecoalitie heeft het er nu alle schijn van te ontaarden in een nog linksere regering.
[knip]

Het is dus al begonnen :D (en nee, ik heb er geen mening over, het gaat me puur om het feit dat de zieltjeswintijd al weer begonnen lijkt te zijn). Het lijkt letterlijk 'de 1 z'n dood is de ander z'n brood'.

Eigenlijk is alleen wegens zulke acties het volgen van de politiek al interessant en lachwekkend tegelijk. ;)

NSC zal denk ik ook verdwijnen. Dat schreef ik ook al eerder.

We hebben in ieder geval nog een paar maanden om weer te bepalen waar we op stemmen.

Maar de stemwijzer is niet hetgeen waar de effecten op jouw portemonnee uitkomen? Als dat je doel is —waarom dan naar de stemwijzer kijken? Die draait om de issues die je belangrijk vindt, niet om de effecten op je portemonnee.

Dus ik wil nogmaals Yonkers vraag herhalen, maar dan iets anders verwoord:
Citaat:
En wat nou als uit de doorberekening/cijfers/etc blijkt dat groenlinks/pvda voor jou de beste optie is?

'Nog linksere regering', laat me niet lachen. We hebben volgens mij al sinds de 70'er jaren rechtse kabinetten. Lekkere framing van Baudet, als alles voorbij PVV / FVD al 'links' zou zijn. Is hij trouwens op het moment niet uitgesloten van het kabinet omdat hij geen openheid wil geven over zijn financiën of zo?

@Winged: Die snap ik! Maar dan is de balans tussen voor jou belangrijke issues en de andere dus in het geval van de SGP eens. En stem je dus niet 'puur' met je portemonnee, toch?