Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:WOLFWERENDE AFRASTERING (Deel 1)
Over het onderwerp wolfwerend afrasteren wordt veel gepraat sinds de wolven in dichtbevolkt Nederland rondlopen. Deze week posten wij elke dag een bericht dat dieper ingaat op verschillende aspecten hiervan. Vandaag een algemene inleiding:
Door politiek, natuurorganisaties en mensen die nog steeds hopen op conflictarm samenleven met wolven in Nederland wordt vaak het beeld geschetst dat het wolfwerend afrasteren een fluitje van een cent is. Niet zelden gaat zo'n bericht gepaard met opmerkingen dat mensen uit koppigheid, onwetendheid of eigenwijsheid willens en wetens weigeren hun dieren te beschermen.
Onze ervaring is anders. Vrijwel dagelijks krijgen wij berichten van mensen die enorm worstelen met het beschermen van hun dieren en die al van alles doen om hun dieren te beschermen. In berichten wordt vaak in één adem genoemd dat 95% van de weidedieren in wolvengebied onbeschermd staat. Dit percentage baseert men dan echter op het aantal aanvallen dat tot november 2024 als "onbeschermd" geregistreerd staat bij BIJ12. Daarbij laat men voor het gemak de wolfwerende rasters waarbij een opmerking is gemaakt ook nog weg. Die 95% is dus een foutieve aanname. Dat gaat over het aantal aanvallen, niet over het percentage wolfwerende afrasteringen in Necderland.
Hoeveel weidedieren er daadwerkelijk achter een wolfwerende afrastering staan die voldoet aan de geadviseerde normen van BIJ12 is namelijk niet bekend.
In het verleden heeft Hans Haspers zichzelf de opdracht gegeven om in Drenthe een inventarisatie te maken hiervan en bood dit aan de provincie Drenthe aan. Hij deed zijn waarnemingen onder andere vanuit de auto met behulp van een verrekijker. De betrouwbaarheid van die inventarisatie is daarom erg laag. Wel kwam hij in 2023 al tot een hoger percentage dan de 5% beschermde dieren waar anno 2025 mee geschermd wordt.
Onze conclusie is dat dierhouders met het foutief gebruik van cijfers willens en wetens in diskrediet gebracht worden. Kijkend naar de inventarisatie uit 2023 kunnen wij alleen maar concluderen dat het aantal mensen dat maatregelen heeft getroffen alleen maar is toegenomen.
Wij weten dat honderden mensen grote kopzorgen hebben rondom het beschermen van hun dieren. Zeker nu het aantal aanvallen waarbij wolven de rasters die ruimschoots aan de adviesnormen van BIJ12 voldoen steeds vaker passeren. Ook logisch natuurlijk: hoe meer rasters er geplaatst worden, des te vaker dit zal gebeuren. Wolven leren snel als er een ultieme beloning wacht en zullen hun gedrag dan herhalen. Ter info: in Friesland en Drenthe staan er voor 2024 25 aanvallen achter een raster dat bewezen aan de geadviseerde normen voldoet in de lijst tegen exact ook 25 bij rasters met een bemerking. We zien in de loop van het jaar een toename, met in het bijzonder in de laatste maanden.
Daarom lichten wij dit onderwerp deze week uit. Morgen delen wij de uitdagingen en problemen die dierhouders ons vertellen en welke oplossingen dierhouders gevonden hebben of nog zoeken.
Het verhaal van de inventarisatie van Hans uit 2023 kunnen jullie hier lezen:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/154192 ... van-roedel
Citaat:Sichtung heute, Emsland, Heede !
Vielen Dank a den Informanten.
Citaat:Boek Rewilding in Nederland geschreven in opdracht van Ministerie LNV 2022. Al eerder over gecommuniceerd, maar eindelijk is er een link, zodat u het ook kunt lezen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1021669.pdf
Rewilding vindt meestal plaats in grote gebieden, waarbij een heel landschap wordt verwilderd. Ook de herintroductie van cruciale maar verdwenen soorten, zoals grote grazers of predatoren, is een vorm van rewilding. Dit roept vragen op of rewilding past binnen het huidige natuurbeleid, wat de gevolgen zijn voor de biodiversiteit, en hoe de maatschappij aankijkt tegen rewilding.
Deze essaybundel is tot stand gekomen in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De inhoud is de verantwoordelijkheid van de redacteuren en de andere auteurs. Omstreeks 10 maart 2022 bood Ministerie LNV het boek via een kamerbrief aan bij de Tweede Kamer. Mogelijk komt de implementatie van rewildingbeleid in Nederland daarmee in een stroomversnelling.
Citaat:‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Duiding incident wolf - hond en wolf - kind
Utrechtse Heuvelrug 6 juli resp. 16 juli 2024
Zoogdiervereniging 23 juli 2024.
Citaat:Leest u even mee alstublieft!
‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Wolven in Nederland. Vragen en Antwoorden in 2024. In opdracht van de Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA).
Citaat:‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Plan van aanpak negatief conditioneren wolf GW3237m ( Bram) op de Utrechtse Heuvelrug. Rapport van de Zoogdiervereniging
In opdracht van Provincie Utrecht. Juli 2024.
Citaat:BIJ12 vertikt het om leesbare documenten met nadere toelichting van Attema Footprint overleden sportpaard te sturen naar de Provincie Gelderland. BIJ12 hoe lang blijven jullie de boel nog belazeren? Ik ben jullie smerige spelletjes en leugens spuug en spuugzat BIJ12!
Citaat:het Loo Oldebroek Gelderland
13-01-2025
Ca 14.00 uur
Zichtmelding vermoedelijke wolf door een meisje met hond op de fiets.
Bovenste dwarsweg.
Na krijsen rende de "wolf" richting snelweg.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
tienus63 schreef:Zichtmelding ‘t Loo Oldebroek gld gistermiddag naast fietspad
Citaat:Pferd wird auf B70 von Auto erfasst und getötet
Ein Autofahrer konnte in Veenhusen nicht mehr ausweichen, als plötzlich zwei Pferde auf der B70 standen. Ein Pferd wurde von dem Skoda hart getroffen und verendete noch an der Unfallstelle.
Paard wordt op B70 geraakt en overlijd.
Een automobilist kon op de B70 nabij Veenhuizen de twee paarden die plots op de weg stonden niet meer ontwijken.
Een paard werd geraakt is overleed ter plekke.
Citaat:14 januari 2025/Steenwijker Courant
'Provincie Drenthe loopt zich benen uit het lijf om schapenhouders te helpen met wolfwerende rasters'
Wolfwerende hekken zouden schapen moeten beschermen tegen wolven. De theorie is mooi, de praktijk is voor de meeste schapenhouders een stuk lastiger, stelt Annet Muller. De provincie Drenthe schiet intussen te hulp.
Nee, de schapenhouder van wie zeven schapen dinsdagochtend werden doodgebeten, waarna nog eens 15 werden afgemaakt door de dierenarts, wil niet met zijn naam in de krant. En nu hij er over nadenkt, wil hij er überhaupt niks over kwijt. Want voor je het weet heb je als schapenhouder weer actievoerders in je nek.
Schapenhouders krijgen op social media geregeld nogal wat bagger over zich heen na een wolvenaanval. Het verwijt: ze beschermen hun dieren onvoldoende. Aan de andere kant zijn veel mensen ervan overtuigd dat in een klein land als Nederland niet meer samen te leven valt met de wolf. Kortom: de ergste gezelligheid er wel af in de wolvendiscussie.
Wolfwerende rasters
Hamvraag is natuurlijk wel: als die wolfwerende hekken en rasters zo goed helpen, waarom hebben niet alle schapenhouders dan niet allang zo’n hek?
Daar hebben ze goede redenen voor, legt Annet Muller van Wij(s) met wolven uit. Ze woont in Oude Willem, aan de rand van het Drents Friese Woud, en gaf tot voor enige jaren terug praktijklessen aan het MBO, onder meer over het bouwen van hekken voor vee.
Het misverstand bij veel mensen die schapenhouders verwijten dat ze hun vee niet goed beschermen, is dat schapenhouders vaak wel een kudde hebben maar geen eigen land waar ze een solide hek omheen kunnen zetten waar ze lang plezier van hebben. „Schapenhouders hebben contracten met koeienboeren en paardenhouders om een paar weken hun percelen te begrazen”, zegt Muller.
De voordelen voor de veehouders zijn onder meer dat schapen de voor koeien schadelijke wormen opvreten. „Dat scheelt de boer wormenkuren.” Verder wordt het land steviger door de schapenvoetjes in de winter. „Dat levert een betere grasmat op.”
Marges onder druk
De schapen begrazen zo’n perceel ‘een week of twee’ zegt Muller. Er komt dus een tijdelijk raster, want na een paar weken begraast de kudde een nieuw perceel.
Nu bestaan er wel wolfwerende rasters die zijn ontworpen om tijdelijk neer te zetten. „Maar dat kun je niet alleen. Je moet dat minstens met twee man doen.” Dat kost geld en dat kan in een sector waar de marges toch al zwaar onder druk staan niet uit, legt Muller uit. „Het klinkt leuk maar het is voor veel schapenhouders geen doen.”
In Drenthe ligt de situatie inmiddels nét wat anders, zegt de provinciale wolvenconsulent Jaap Mekel. Het is weliswaar nog een proef, maar schapenhouders die meedoen kunnen in Drenthe hulp aanvragen bij het verzetten van de tijdelijke wolfwerende rasters.
„Er komt dan een loonwerker die helpt met het neerzetten van de hekken”, zegt Mekel. „Betaald door de provincie, kost de schapenhouder helemaal niks. En dat duurt geen maanden, zo’n aanvraag. We streven ernaar, en dat is al een paar keer gelukt, om dezelfde dag nog te komen helpen.”
Het moet Mekel even van het hart. „Mensen onderschatten hoe ontzettend veel we vanuit de provincie Drenthe doen om de dierhouders te helpen.”
Na de drie grote wolvenaanvallen bij Westdorp, Grolloo en Nooitgedacht, waarbij in een dikke week tijd meer dan zestig schapen omkwamen, is de discussie over wolfwerende hekken extra actueel.
Zoveel mogelijk dierhouders helpen
Inmiddels hebben de betrokken schapenhouders hulp gekregen vanuit de provincie bij het plaatsen van wolfwerende hekken. „We willen heel graag dat zoveel mogelijk dierhouders gebruik maken van de regeling.”
Wat de motivatie bepaald niet goed doet bij schapenhouders, is dat nogal getwijfeld wordt aan de effectiviteit van een (ondanks de subsidie nog steeds) duur wolfwerend hek. Dat concludeert Muller uit twee door Wij (s) met wolven opgezette enquêtes onder duizend en 2300 dierenhouders naar wolfwerende hekken.
Wolfwerend is niet wolfproof
De tijdelijke hekken zijn windgevoelig, zegt ze. „Ze verzakken als er sneeuw op ligt. Wolven kunnen er overheen of onderdoor. En schapen raken verstrikt in de hekken, soms zijn ze beter af als ze weg kunnen komen.”
De garantie dat schapen veilig zijn achter de wolfwerende rasters is er niet. Wolfwerend is niet wolfproof. Sinds 26 juli 2022 werden er in Drenthe en het Friesland 106 dieren achter wolfwerende hekken gedood. Overigens werden er in dezelfde periode bijna 1800 onbeschermde dieren gedood in hetzelfde gebied.
Timmer: „Ik ken schapenhouders die hun dieren binnenhouden. Als je het dan hebt over dierenwelzijn, dan moet je dus kiezen uit twee kwaden.”
https://steenwijkercourant.nl/regio/Pro ... 40124.html
Citaat:WOLFWERENDE AFRASTERING (deel 2)
Onderstaand filmpje is een voorbeeld van hoe er regelmatig heel gemakkelijk over het beschermen van weidedieren gepraat wordt. De praktijk is echter zeer weerbarstig. Wij worden regelmatig benaderd met allerlei vragen waar mensen mee worstelen.
We zetten het voor jullie op een rijtje wat we zoal tegen komen:
• Mijn schapen lopen op wisselende percelen van veehouders en paardenhouders. Ik moet ze vaak verweiden. Hiervoor heb ik flexibele netten, die ik gemakkelijk in mijn eentje kan plaatsen en opruimen. Als ik verplaatsbare wolfwerende rasters zou nemen, heb ik hulp nodig, omdat die veel zwaarder zijn en niet te hanteren voor 1 persoon. Als ik daarvoor personeel moet inhuren heb ik te veel kosten, dan kan ik beter stoppen met mijn schapen.
• De grondsoort op bepaalde percelen waar mijn schapen lopen is niet geschikt voor de zware verplaatsbare rasters. En vaste omheining mag daar niet, het is niet mijn eigen grond.
• In periodes van droogte heb je een probleem met het aarden van de stroom. Hierdoor kan er te weinig stroom op de draden staan.
• Het mobiele stroomapparaat moet je goed verstoppen en verankeren. Zoiets wordt nog wel eens gestolen en zonder stroom heb je niks aan een wolfwerend raster.
• Het is op het landgoed waar mijn dieren lopen niet toegestaan een hogere omheining te maken.
• In de gemeente waar ik woon mogen omheiningen niet hoger dan 1 meter zijn. Wil je hoger, dan moet je een vergunning aanvragen en die wordt niet altijd verleend. Er wordt ook gehandhaafd, dus zonder vergunning plaatsen is geen optie. De gemeente Soest is een voorbeeld hiervan.
• In mijn provincie wordt (nog) geen subsidie verstrekt. Zonder de subsidie kan ik het niet betalen.
• Het wolfwerend omheinen van mijn percelen gaat mij 55.000 euro kosten. De subsidie komt nog niet halverwege, dus ik kan dat niet betalen.
• Ik wil best investeren in de veiligheid van mijn dieren, maar zie om mij heen dat het niet werkt. Om duizenden euro’s te steken in iets wat niet werkt vind ik een lastig dilemma.
• De hoeveelheid werk die er bij komt kijken om regelmatig het gras te maaien bij het draad is voor mij niet haalbaar.
Herkennen jullie deze worstelingen? En hoe gaan jullie daar mee om? Laat het ons hieronder weten. Ook als jouw gemeente handhaaft bij omheiningen hoger dan 1 meter, horen wij dat graag. Dan kunnen we wellicht gezamenlijk een vuist maken om die gemeentes aan te spreken.
Morgen gaan we in op wolfwerende afrastering en paarden.
Citaat:Elsloo Friesland
14-01-2024
15.30 uur
5 wolven waargenomen bij de spartelvijver honden en paarden.
Omgeving Drents Friese wold.
Honden werden door de wolven weggejaagd,
Een hond (bordercollie) ging op de rug liggen, iets wat ze nooit doet. Was mogelijk omver gegooid. De andere zette het op een lopen en is een tijdje weg geweest. De wolven leken verder niet agressief. ze zijn daarna in de omgeving nog gezien.
Zekerheid: hoog!
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf