steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:51

Ik snap het wel, (de protesten) maar accepteer het niet. Of zo.
Mijn man is in de familie de eerste generatie die gestopt is met boeren. Hij zag het tig-jaar geleden al niet meer zitten. Ik ben niet blind voor wat er in de sector gebeurt. Maar op deze manier protesteren gaat niet helpen. Hoe dan wel? Ik zou het niet weten. Net zo min als dat ik een oplossing heb voor de problemen. Daar heb ik niet genoeg kennis van.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:52

chanicha schreef:
Weet je, de boeren zijn al jaren de banketstaaf.
Regeltjes hier en regeltjes daar, administratief dit en dat, uit mogen breiden ohh nee toch weer inkrimpen en daarbij een drol voor je melk krijgen per liter, eisen waar ze aan moeten voldoen, bij varkens moet er zoveel licht in de stallen zijn en ga zo maar door.
Nu bedrijven die al jaren in de familie zijn zo behandelen of het niets is terwijl de industrie vrolijk verder gaat met produceren van rotzooi.
Ik snap ze wel hoor.

Dat is zeker waar. Alleen je hebt wel de publieke opinie keihard nodig wil je iets veranderen. Dat is niet vanzelfsprekend en dat wordt met deze acties heel erg snel teniet gedaan.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:57

DuoPenotti schreef:
[ [url=m/YNb3IJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het valt dus wel mee dat de mensen niet meer achter de boeren staan.

Wat voor bron is dit?

Ik zie hier sowieso dingen voorbij komen, Facebook, Twitter, TikTok..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:59

Biks2 schreef:
DuoPenotti schreef:
[ [url=m/YNb3IJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het valt dus wel mee dat de mensen niet meer achter de boeren staan.

Wat voor bron is dit?

Ik zie hier sowieso dingen voorbij komen, Facebook, Twitter, TikTok..

Alleen het geduld van het publiek is niet oneindig.

Met corona waren ze in de zorg eerst helden. Later was het zowat uitschot.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:59

rien10 schreef:
Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen, sorry.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:02

idinn schreef:
Ik las net dat die boer die 100 bomen kapte een fikse subsidie ontving voor natuurbehoud. Als dat zo is, vind ik de actie nog slechter dan ik het al vond. Lever die subsidie dan ook maar weer in.

Ik kan het bericht niet delen, die kunnen jullie dan niet lezen. En heb even geen tijd om de begin bron op te zoeken. Ik moet vergunningen aanvragen, want onzekere tijd of niet, boeren willen gewoon door :+

die heeft hier al gestaan :j
dat is boer Floor van FDF.. ik vind dat sowieso een beetje een 'aparte' gast zeg maar...
Ik weet ook niet hoeveel boeren hij vertegenwoordigd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:04

bron staat in de afbeelding

En natuurlijk zegt zo'n poll niet zoveel, maar wat tegen geluid van de bokt mening dat iedereen ondertussen tegen is mag ook wel. Want de bokt mening zegt ook net zoveel als die poll :D

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:05

rien10 schreef:
Ik snap het wel, (de protesten) maar accepteer het niet. Of zo.
Mijn man is in de familie de eerste generatie die gestopt is met boeren. Hij zag het tig-jaar geleden al niet meer zitten. Ik ben niet blind voor wat er in de sector gebeurt. Maar op deze manier protesteren gaat niet helpen. Hoe dan wel? Ik zou het niet weten. Net zo min als dat ik een oplossing heb voor de problemen. Daar heb ik niet genoeg kennis van.

Ik ben opgegroeid tussen de koeien en varkens en heb genoeg gezien wat niet oké is..Ik ben lang vegetariër geworden en later gegaan voor biologisch vlees om juist deze sector te helpen.
Veel mensen hebben een veel te romantisch beeld van boeren wat niet meer gebaseerd is op de megafabrieksstallen waartoe nu is overgegaan. Ze zouden eens in mega varkensstallen moeten kijken, zien of ze nog zo achter de boeren staan.
Niet dat het de schuld van boeren is, want dit is ook opgelegd.
Variatie is ver te zoeken in de natuur. Gras zijn de kruiden doodgespoten etc.
Verder staat er vaak een groot vrijstaand huis, Mercedes etc, dat past niet meer in een land met huizentekort. Zou liever zien dat bv een ouderwetse boerderij ook een dagbestedingsplek wordt of combineer het boerenleven met woningen voor ouderen die daar kunnen meehelpen op het platteland!
Of bv een kinderopvang bij een boerenbedrijf.
Weer koeien met kalveren in de wei en een varken in de modder met biggen. Dit is totaal verdwenen en alles moet maar meer en opgesloten als vervuilende fabriek die megabedrijven.
Zo wordt het boerenleven weer zoals vroeger! En is het voor mens en dier prettiger wonen!

Met deze acties vind ik het veel te ver gaan. Zonde om oude bomen om te kappen, vervuilende branden aansteken, politici thuis opzoeken.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 28-06-22 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:08

Citaat:
Verder staat er vaak een groot vrijstaand huis, Mercedes etc, dat past niet meer in een land met huizentekort. Zou liever zien dat bv een ouderwetse boerderij ook een dagbestedingsplek wordt of combineer het boerenleven met woningen voor ouderen die daar kunnen meehelpen op het platteland!

Met deze denkwijze komt er nog een moment dat mensen die nu nog een fijn huis met fijne tuin hebben onteigend gaan worden want een torenflat is veel efficienter...
Echt walchelijk dat je mensen die nog wél vrij wonen dat misgunt. We moeten gewoon zorgen dat er minder mensen binnen komen zodat al die megalomane bouwprojecten die het landschap verzieken niet nodig zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:10

Ja precies, heb je nog 1 kamertje over, daar past wel iemand die een woning zoekt...
Echt zeer bizarre uitspraak.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:13

elnienjo schreef:
Citaat:

Met deze denkwijze komt er nog een moment dat mensen die nu nog een fijn huis met fijne tuin hebben onteigend gaan worden want een torenflat is veel efficienter...
Echt walchelijk dat je mensen die nog wél vrij wonen dat misgunt. We moeten gewoon zorgen dat er minder mensen binnen komen zodat al die megalomane bouwprojecten die het landschap verzieken niet nodig zijn.

Wat vind jij van de rest van Sabri's bericht?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:19

Allereerst, iedereen staat in z'n recht om te protesteren, zich te laten horen. En ook vind ik dat de echt een punt hebben. Ik kan ze heel goed begrijpen en snap hun woede/verdriet/frustraties.
Maar om nou hele snelwegen te blokkeren gaat toch wat ver. Gisteren stonden ze met 6 trekkers, beide rijstroken geblokkeerd. Niks kon er meer langs. Dan sla je wat mij betreft de plank een beetje mis. Als er nou een colonne langzaam rijdende trekkers was geweest, waardoor het overige verkeer langzamer moest rijden had ik er meer begrip voor gehad.
Maar een complete snelweg met 6 trekkers blokkeren en er dan met een groepje a 20 man bij gaan staan jubelen...
En nu ook met die brandende hooibalen langs ze snelweg. Is mis echt de functie daarvan wat is het effect hiervan op den haag ?
Nogmaals, protesteren, demonstreren, staken ga vooral je gang. Maar ga geen snelwegen blokkeren, wat is t nut daarvan buiten dat je denk ik op denk duur minder sympathie krijgt van anderen ?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:33

loriene schreef:
Heb vandaag veel van de actie`s van de boeren gevolgd.
Sta nog steeds 100 procent achter de boeren.
Leuke en droevige filmpjes gezien .
Veel respect voor de boeren.
Zijn de enigen die tenminste eens opkomen voor wat zij belangrijk vinden en dat door de overheid kapot wordt gemaakt.
Denk dat de actie`s nog wel wat feller gaan worden en dat dit nog maar het begin is.
We gaan het morgen zien.
Morgen weer veel succes toegewenst aan alle boeren die weer gaan demonstreren.

Ik sta ook nog 100% achter de boeren. De regering in verantwoordelijk wat er nu gebeurt.
Want als de regering deze plannen er door krijgen, is het hek van de dam.
Dan kunnen we straks onze huizen en privebezittingen straks inleveren.
En onze vrijheid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:06

Er zijn grenzen. En die grenzen zijn bij mij bereikt.
Dit heeft niks meer met actievoeren te maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:09

Ik zat net even te kijken maar kon niets vinden.. zijn er nog problemen op de snelwegen?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:15

DuoPenotti schreef:
Ja precies, heb je nog 1 kamertje over, daar past wel iemand die een woning zoekt...

Jij leest dingen die ik helemaal niet schrijf! Dit is jouw gedachte niet de mijne hoor.

Ik zou zeggen begrijpend leren lezen alvorens te reageren

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:18

Oef ik sprak vanmorgen een boerin.maar hoewel ik snap dat er dingen echt ellendig verloopt voor de gemiddelde boer. De dingen die gezegd werden maken me toch echt niet vrolijk :n . -O-

Mededelingen als we steken alle wegen in brand, we gaan door tot ook huishonden verboden worden in de bossen en buitengebieden omdat zij ook stikstof uitscheiden. Alle autos weg zijn uit het buitengebied rond de boerderijen want wij weg zij weg, als ik verpleegkundige was laat ik iedereen in de stront zitten. En meer waar je toch niet echt blij van wordt. Onder het mom we hebben toch niks meer te verliezen.

En opmerkingen als dan sterven er maar plantjes uit door ons, we blijven water gebruiken tot het op is. -O-

Als ze inderdaad tot zover willen door protesteren dan vrees ik voor echt heel erg uit de hand lopende situaties. %)

Ik ben het best een deel eens met Sabri ook. Het wordt normaal gevonden dat dieren opgestapeld worden zonder daglicht en sterven als er stroom uitvalt omdat ze dan stikken door hun eigen afvalgassen. Tienduizenden kippen bijna op elkaar gestapeld. Monogras hectares achter elkaar zonder enig ander plantje of struikje dat zwaar bemest en gesproeid moet blijven worden omdat de binnenkoeien anders niks te eten hebben. Zo hoort het niet normaal gevonden te worden,
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-06-22 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:21

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:22

Sabri schreef:
DuoPenotti schreef:

Jij leest dingen die ik helemaal niet schrijf! Dit is jouw gedachte niet de mijne hoor.

Ik zou zeggen begrijpend leren lezen alvorens te reageren

Dat heb ik gedaan.

Boeren wonen in dikke huizen met Mercedes (de afgunst druipt er vanaf)
Maar ze moeten wel voor die andere mensen gaan zorgen. Hun privé maar opgeven want jij vind het niet meer van deze tijd

Citaat:
Of bv een kinderopvang bij een boerenbedrijf.

Nou dan vind ik het niet meer van deze tijd dat als een ander een kamertje over heeft daar geen mensen op gaat vangen, dus die oudere bijvoorbeeld.

Dat is een zelfde vergelijking, maar jij vind dat ineens anders omdat die grote boeren met mercedes anders zijn...

Daarnaast erg veel boeren hebben al kinderopvang oid omdat ze anders financieel al niet meer uitkomen.
Maar dat kun je niet zowat gaan verplichten. Absurd

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:22

Overal vind je gekkies, ook onder de boeren.
Ze kan wel iets zeggen, maar ze spreekt niet voor iedereen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:25

ik zit ff te denken of ik boeren ken met een Mercedes.......maar nee. Wel boeren met normaal formaat auto's :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:26

karuna schreef:
Oef ik sprak vanmorgen een boerin.maar hoewel ik snap dat er dingen echt ellendig verloopt voor de gemiddelde boer. De dingen die gezegd werden maken me toch echt niet vrolijk :n . -O-

Mededelingen als we steken alle wegen in brand, we gaan door tot ook huishonden verboden worden in de bossen en buitengebieden omdat zij ook stikstof uitscheiden. Alle autos weg zijn uit het buitengebied rond de boerderijen want wij weg zij weg, als ik verpleegkundige was laat ik iedereen in de stront zitten. En meer waar je toch niet echt blij van wordt. Onder het mom we hebben toch niks meer te verliezen.

En opmerkingen als dan sterven er maar plantjes uit door ons, we blijven water gebruiken tot het op is. -O-

Als ze inderdaad tot zover willen door protesteren dan vrees ik voor echt heel erg uit de hand lopende situaties. %)

Klinkt echt als jarenlange frustraties die nu naar boven komen. Het ziet heel erg diep en dat is wel begrijpelijk. Alleen als ze het publiek verliezen dan staan ze er echt alleen voor.

Laat haar gewoon wat razen hoor haar aan. Dat lucht al wat op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:28

Loretta dat heb ik ook gedaan. Ik heb echt op mijn tong gebeten, want de denkwijze dan sterven er maar planten uit en maken we het water op, dat is de ikke denkwijze die ze anderen verwijten. Er moet iets gebeuren maar niet op deze manier. Niet de "schuld" bij een groep leggen. Die het idee hebben dat ze ook "schuld" hebben aan dingen waar ze gewoon niks aan kunnen doen, dat er weinig regen valt kunnen ze niet helpen. Maar het laatste schaarse water opgebruiken aan mono gewassen helpt ook niet.

Ik volg/steun trouwens een stichting die als het goed verloopt een kleinere maar traditionele melkveehouderij gaat ombouwen naar een natuurinclusieve boerderij binnen de ecologische cirkel zonder kunstmest en bij voorkeur zonder voer inkopen van elders. De standaard holsteiner gaan ze inkruisen met de compactere mrij. Ze willen de droge mest en de urine strikt gaan splitsen. En daar dan hun bemesting mee gaan doen. Waardoor de stikstof uitstoot ook enorm verminderd, deels ook omdat de koeien minder eitwit nodig gaan hebben.

Lokaal eigen krachtvoer telen (lupine en soja van eigen akker) en lokaal verkopen van de producten. Daardoor kan het aantal koeien krimpen en kan het toch een financieel levensvatbaar bedrijf blijven.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-06-22 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:31

Kinke schreef:
ik zit ff te denken of ik boeren ken met een Mercedes.......maar nee. Wel boeren met normaal formaat auto's :)

Ja ik wel.
Maar die is er ook loonwerker bij.
En die auto is schat ik een jaar of 10 oud.
De vorige was een Sjang Yong van bijna 20 jaar oud of zo.

Onze buren die boer waren hadden beide geen Mercedes.
1 een gewone toyota geen suv of zo en de ander...geen idee wat voor merk het is eigenlijk :D ook een gewone personen auto.

Ik denk dat veel paardenhouders niet in minder rijden.
En zeker als je kijkt naar duur elektrisch voor erbij...maar dat mag wel natuurlijk :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:33

Voor een paar duizend euro kun je al een leuke oude mercedes kopen. Als je een beetje handig bent kun je hem zelf onderhouden. En voor een boer is technisch inzicht wel handig ja.