Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 12:24

Het minderheidskabinet is wel een kans voor links om zich daadwerkelijk meer zichtbaar te maken met daadwerkelijkr daden.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 12:27

Ik begrijp ook niet (nou ja wel, er waren kennelijk geen geschikte tegenkandidaten) dat er gekozen is voor Jesse Klaver als partijleider, daar kleeft toch wel een heel linkse signatuur aan gezien zijn verleden. Begrijp me goed, ik vind hem capabel, maar de rechtse stemmer spreekt hij toch te weinig aan, ze zien in hem toch meer een linkse grachtengordel politicus. Neem een nieuwe naam en een nieuwe leider, en sta pal achter je thema's en leg ook uit waarom. Maar ik ben geen deskundige, slechts een waarnemer.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 12:45

Ik ben het met je eens prompter. Ik ben de persoon die op dit moment tussen D66, Volt en GL-PvdA zwermt, maar ik vind Jesse Klaver ook te weinig aanspreken als ik eerlijk ben. Toch iets te elitair, maar ik erger mij bijvoorbeeld ook aan het hard maken voor klimaat, maar dan wel 4 kinderen hebben (waar geen 2- of 3-ling tussen zit, dan heb je soms niks te kiezen).

Iemand die dit niet aan zich heeft kleven, kan dus in mijn ogen beter werken om de kiezers aan te spreken die je wel overwegen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 12:59

_chou schreef:
Ik ben het met je eens prompter. Ik ben de persoon die op dit moment tussen D66, Volt en GL-PvdA zwermt, maar ik vind Jesse Klaver ook te weinig aanspreken als ik eerlijk ben. Toch iets te elitair, maar ik erger mij bijvoorbeeld ook aan het hard maken voor klimaat, maar dan wel 4 kinderen hebben (waar geen 2- of 3-ling tussen zit, dan heb je soms niks te kiezen).

Iemand die dit niet aan zich heeft kleven, kan dus in mijn ogen beter werken om de kiezers aan te spreken die je wel overwegen.

Maar dat hoeft geen reden te zijn niet op hem te stemmen? Als dit het beleid is wat jouw voorkeur heeft en hij voert dit goed uit snij je alleen jezelf in de vingers. Klinkt meer alsof emotie belangrijker is dan ratio als dit de hoofdreden is.

Heb pvda gl overwogen. Vond het wel stoer hoe ze de beslissing over de fusie hebben genomen, mag best beloond worden. Als ze deze besluitvaardigheid door kunnen voeren in het (mee)regeren vind ik dat hoopvol.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 13:34

Cer schreef:
Ladyingreen schreef:
De kans bij populisten is wel dat ze het niet laten slagen van hun beloftes buiten zichzelf neerleggen: het systeem is fout, het komt door Europa, het komt door de (linkse) elite, ect, ect. .

Dan zou ik eigenlijk een stevig antwoord verwachten van de andere partijen.
En wederom met uitleg.

Eigenlijk komt het andersom ook voor "ja (extreem) rechts groeit, dat komt door de kiezer / door het populisme / door omstandigheden"... heel zelden is het "potver, wat kunnen WIJ doen om dit om te draaien en mensen naar ons te halen"
Althans, zo lijkt het maar misschien zie ik dat verkeerd..

Al 276262 x uitgelegd. Om te winnen moet je lucht verkopen, inspelen op de emotie en angstzaaien. Onhaalbare dingen verkopen. Anti-immigratie, anti wet zijn. De middenpartijen zijn daar te fatsoenlijk voor. En gelukkig maar.

Mocht je het willen volgen, Gavin Newsom voert in Amerika wel een soort oog-om-oog tand-om-tand campagne, waarbij hij op dezelfde manier communiceert als Trump. Daar oogst hii ook aandacht mee, al legt hij er ook steeds duidelijk bij uit dat het satire is en absurd de toon en de communicatie eigenlijk is. Dat moet imho niet het doel zijn.

Nee, het ligt niet aan het verhaal “links” of “midden”. Het ligt aan partijen die ongestraft vette bullshit verkopen als haalbaar, dingen beloven die ze nooit waar kunnen maken, daarmee stemmen zaaien, het toch niet waar maken - want dat kan niet - en dan nog meer wantrouwen in de politiek oogsten. Pretenderen namens “het volk” te spreken. Geholpen door een techindustrie die maar al te graag niet aan banden gelegd wil worden en gretig onrust zaait.

Probleem is dat zulke partijen mainstream zijn geworden (met hartelijke dank aan onze vrienden van de VVD).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 13:35

prompter schreef:
Ik begrijp ook niet (nou ja wel, er waren kennelijk geen geschikte tegenkandidaten) dat er gekozen is voor Jesse Klaver als partijleider, daar kleeft toch wel een heel linkse signatuur aan gezien zijn verleden. Begrijp me goed, ik vind hem capabel, maar de rechtse stemmer spreekt hij toch te weinig aan, ze zien in hem toch meer een linkse grachtengordel politicus. Neem een nieuwe naam en een nieuwe leider, en sta pal achter je thema's en leg ook uit waarom. Maar ik ben geen deskundige, slechts een waarnemer.

Er is al meer dan genoeg op rechts te kiezen… ik vind de duidelijke linkse signatuur juist goed. Niet je standpunten gaan verloochenen omdat het geen stemmen trekt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 13:47

nps schreef:
Al 276262 x uitgelegd. Om te winnen moet je lucht verkopen, inspelen op de emotie en angstzaaien. Onhaalbare dingen verkopen. Anti-immigratie, anti wet zijn. De middenpartijen zijn daar te fatsoenlijk voor. En gelukkig maar.

Nou, gelukkig maar :j
ik weet niet of je van de huidige situatie gelukkig moet worden.
Dan gaan de midden partijen terugzitten en luisteren, en achteraf zich afvragen hoe het zo ver gekomen is.. ook prima :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 13:57

Cer schreef:
Dan gaan de midden partijen terugzitten en luisteren, en achteraf zich afvragen hoe het zo ver gekomen is.. ook prima :+

Heb jij een oplossing om het tij te keren voor de niet radicaal rechtse partijen zonder de eigen identiteit te verliezen?
:)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 14:08

Cer schreef:
nps schreef:

Wat fransje23 zegt, wat stel jij dan voor? Hoe moeten niet-radicale of niet-populistische partijen zich profileren en stemmen trekken, zonder hun fatsoen en standpunten te verliezen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 14:16

Uhm, ja nou ja we hebben het daar een aantal posts over toch?
lees ook de posts van anderen daarover, niet alleen die van mij misschien?

Maar blijkbaar kan dat allemaal niet, dus vandaar, nou dan niet. Dan blijven 'we' gewoon mekkeren aan de zijlijn en wijzen naar anderen :j

Hier "Al 276262 x uitgelegd" ga ik sowieso niet zo goed op .. maar dat ligt meer aan de ontvanger hoor.
Daarnaast, ik stel toch dingen voor? In zn algemeenheid, wat ik denk dat beter kan.. vnl op pagina 236, 5 berichten van mij

wat anderen hierover zeggen:
* en wat hij wel vele malen beter doet dan andere partijen hier is zichtbaarheid en benaderbaarheid.
* Daar kan ik me wel in vinden, benaderbaar, zichtbaar en transparantie moeten alle politieke partijen ter harte nemen
*..doet wat de rest van de politieke kwijt is geraakt: verbinden met de kiezers,niet alleen in campagne tijd, maar het hele jaar door.
* door verschillende mensen wordt genoemd - zichtbaarheid

(het gaat wel weer richting de persoon zo ook.. ik dacht dat het over de politieke partijen ging?)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 14:22

_chou schreef:

Bijzonder: je bent dus pas een geloofwaardig politicus als je 1 of geen kinderen hebt, nooit een vliegtuig pakt, zonnepanelen hebt etc etc.Bokt blijft verrassend :D Niet serieus te noemen.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 14:37

CharleyT schreef:
_chou schreef:

Bijzonder: je bent dus pas een geloofwaardig politicus als je 1 of geen kinderen hebt, nooit een vliegtuig pakt, zonnepanelen hebt etc etc.Bokt blijft verrassend :D Niet serieus te noemen.

Naja, ik vind bewust 4 kinderen nemen terwijl dat het allerslechtste voor het klimaat is, als iemand die een partij vertegenwoordigt waarbij klimaat een belangrijk standpunt is ongeloofwaardig inderdaad.

Ik had het geen probleem gevonden als het er 2 waren geweest, want dat snap ik wel. Ik vind ook niet dat hij bijvoorbeeld nooit met het vliegtuig op vakantie zou mogen, maar als dat 4 verre trips per jaar zouden zijn zou ik daar ook wat van vinden.

En om op iemand anders te reageren (want die maakte een opmerking in de trant van dat ik de persoon belangrijk(er) zou vinden dan de plannen). Ja, ik vind het wel belangrijk dat ik enige feeling heb met de zichtbaarste persoon die de partij vertegenwoordigt. Natuurlijk zijn de plannen het belangrijkst en lees ik bij verkiezingen gewoon de partijprogramma's door, maar ik vind wie de partij representeert (op het hoogste niveau) ook wel belangrijk. Gaat er toch om wat je belangrijk vind om uit te dragen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 14:45

Ik vind het ongeloofwaardiger dat je iedereen aanmoedigt en zelfs een beetje verplicht om met de trein te gaan terwijl politici voor vrijwel iedere poep en een scheet het vliegtuig pakken.

En dat hier in NL alles onbetaalbaar is zodat mensen de auto pakken om over de grens boodschappen te gaan doen en te tanken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:04

Iemand met vier kinderen kan veel minder schadelijk voor het milieu zijn dan iemand zonder kids.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:05

BigOne schreef:
Iemand met vier kinderen kan veel minder schadelijk voor het milieu zijn dan iemand zonder kids.

Die grens ligt wel hoog. :D

https://www.quest.nl/natuur/milieu/a696 ... r-klimaat/

TLDR: een kind krijgen staat gelijk aan zo'n 36 transatlantische vluchten per jaar, blijkt uit Canadees onderzoek.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:06

Ik had tot op heden geen idee of en hoeveel kinderen Jesse had.
Vind ik schijnbaar niet interessant :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:08

Cer schreef:
Uhm, ja nou ja we hebben het daar een aantal posts over toch?
lees ook de posts van anderen daarover, niet alleen die van mij misschien?

Maar blijkbaar kan dat allemaal niet, dus vandaar, nou dan niet. Dan blijven 'we' gewoon mekkeren aan de zijlijn en wijzen naar anderen :j

Hier "Al 276262 x uitgelegd" ga ik sowieso niet zo goed op .. maar dat ligt meer aan de ontvanger hoor.
Daarnaast, ik stel toch dingen voor? In zn algemeenheid, wat ik denk dat beter kan.. vnl op pagina 236, 5 berichten van mij

wat anderen hierover zeggen:
* en wat hij wel vele malen beter doet dan andere partijen hier is zichtbaarheid en benaderbaarheid.
* Daar kan ik me wel in vinden, benaderbaar, zichtbaar en transparantie moeten alle politieke partijen ter harte nemen
*..doet wat de rest van de politieke kwijt is geraakt: verbinden met de kiezers,niet alleen in campagne tijd, maar het hele jaar door.
* door verschillende mensen wordt genoemd - zichtbaarheid

(het gaat wel weer richting de persoon zo ook.. ik dacht dat het over de politieke partijen ging?)

Ik denk eerlijkgezegd niet dat wanneer een andere partij met dezelfde zichtbaarheid en een minder opruiend sprookjesverhaal (geen AZC's meer, asielstop noodwet oproepen... goh waar kennen we die eerder van), meer law & order, meer koopwoningen, gratis parkeren) niet dezelfde resultaten had behaald. Het is exact de retoriek van populistisch rechts, veel beloven, zero waarmaken.

Die kiezers willen onhaalbare dingen - gratis alles, en nergens voor betalen. De realiteit is dat niet altijd alles kan. De mos doet alsof onhaalbare dingen wel haalbaar zijn, en verbind zich daarmee aan de kiezer. Dat verhaaltje hebben we ook al eerder gezien - de enige manier om "verbinding" op te zoeken is zwaar anti-immigratie te zijn. Geen nee durven verkopen, geen genuanceerd en realitisch verhaal. Dát is wat er speelt. En dat gaan middenpartijen simpelweg niet doen. Gelukkig. Nee, ik denk niet dat het ligt aan hoe benaderbaar en zichtbaar is. Hij vertelt de mensen wat ze willen horen. Daarom scoort hij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:09

Ik ben ook geen voorstander van kinderen krijgen, al helemaal geen vier.. maar zo kun je bij elke politicus wel iets vinden wat hypocriet is of wat je niet aanstaat.
Als lijsttrekker vind ik dat Klaver het goed doet. Hij kan goed en duidelijk zijn punt maken en ook nog beleefd blijven.. ik vind het knap hoe hij vaak exact het probleem weet te benoemen. Hij heeft charisma, imo een hele verbetering tov Timmermans. Hoewel ik Timmermans echt niet zo slecht vond als hoe hij werd geportretteerd..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:11

Ik lees dat we voor het mooie 10 miljard mensen kwijt moeten.. democratisch... 8-)

Wat ik dan lastig vind aan dat verhaal is dat het plastic tasjes issue dan misschien niet voor minder uitstoot zorgt, maar wel voor minder afval.. denk ik. Dus dat is dan wel goed volgens mij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:12

Cer schreef:
Ik lees dat we voor het mooie 10 miljard mensen kwijt moeten.. democratisch... 8-)

Tijd voor een nieuwe pandemie :+
Laatst bijgewerkt door purny op 20-03-26 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:14

nps schreef:
....Nee, ik denk niet dat het ligt aan hoe benaderbaar en zichtbaar is. Hij vertelt de mensen wat ze willen horen. Daarom scoort hij.

nou ja dat kan inderdaad, ik denk zelf dat het wel kan helpen als andere partijen zichtbaarder zijn, en de luchtkastelen kunnen doorprikken in heldere taal.
Daar kunnen we dan over van idee verschillen.. :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:22

De gemeentelijke partijen die geen AZC of minder stikstofregels hebben beloofd, verkopen gewoon leugens.
Dat wordt bepaald door nationale en internationale wetgeving.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:33

Cer schreef:
nou ja dat kan inderdaad, ik denk zelf dat het wel kan helpen als andere partijen zichtbaarder zijn, en de luchtkastelen kunnen doorprikken in heldere taal.
Daar kunnen we dan over van idee verschillen.. :j

Daarmee ga je er vanuit dat luchtkastelen te door te prikken zijn met taal?
Die kastelen zijn gebouwd op emoties niet op feiten en lossen niet makkelijk op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:36

Wat wil je nu nog voor antwoord horen dan?
Wij denken er anders over, althans, laat ik het zo zeggen: Ik heb de hoop dat het tij te keren is :j

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:38

Dat zie je hier ook. Je gaat ervanuit dat mensen vatbaar zijn voor een rationeel verhaal. Dat is helaas niet zo. Uitleg lost niets op. Ik hoop dat we ooit leren (maar denk dat het nog lang gaat duren)