Douce schreef:Verdient dit eigenlijk geen eigen topic, deze situatie?
Of lag dit zo in de lijn der verwachting dat het onder 'algemeen' kan blijven vallen?
Tja ik had vannacht niet doorgelezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Douce schreef:Verdient dit eigenlijk geen eigen topic, deze situatie?
Of lag dit zo in de lijn der verwachting dat het onder 'algemeen' kan blijven vallen?
BigOne schreef:naranja1 schreef:Ik maak mij echt zorgen over het vallen van het kabinet.
Waarom?
naranja1 schreef:Omdat ik bang ben dat het strategie van wilders is om nog meer macht te krijgen. Als wilders als 1 partij genoeg zetels heeft om in zn eentje te regeren kan hij zn zin doordrukken, zonder tegenspraak.
Tenzij iedere pvv stemmer nu eens gaat denken van 'goh hij heeft niks voor elkaar gekregen laat ik maar eens anders stemmen.' Maar daar zie ik voor nu eigenlijk niks is.
En dat terwijl ik vorige verkiezingen nog enig hoop had.
_San87_ schreef:juval schreef:was het niet zo dat de woningcoöperaties begonnen te huilen dat er geen woningen gebouwd of verduurzaamd konden worden als er geen huurverhoging mocht worden doorgevoerd?
Dat zal niet meegeholpen hebben. En dat particuliere huurders die sociaal huren geen bevriezing kregen zal ook niet helpen.
Cer schreef:Ik geef geen steek onder water
maar dit geeft wel weer heel duidelijk aan hoe tolerant jij bent![]()
De bokt regel 'niet op de man maar op het onderwerp' is niet aan jou besteed ook he?
Jij zit zo vol met bias, dat je niet eens in de gaten hebt dat het niet negatief was over moslims. Het zou mooi zijn als je je eens wat meer open zou stellen, en niet vooringenomen zou zijn en zo invullen voor andere mensen wat ze bedoelen en wat ze vinden. Maar ook dat mag je doen
De opvatting dat mensen mogen schrijven wat ze willen opvatten als een steek, is echt heel ver gezocht.
Electra63 schreef:karuna schreef:Ik heb mijn best gedaan maar teveel regels waardoor de woorden en regels voor me lastig leesbaar zijn en ik de stof niet opneem heeft er iemand een jip en janneke korte samenvatting?
ChatGPI:
Zeker, hier is een korte samenvatting in eenvoudige taal:
---
Wat is er gebeurd?
Geert Wilders heeft vandaag de coalitiebesprekingen laten klappen. Dat is opvallend, want alle partijen waren het eens over het belangrijkste onderwerp: streng migratiebeleid. Toch stapte hij eruit.
Waarom doet hij dat?
Wilders zegt zelf: "Ik geloof in conflict, niet in overleg." Volgens de schrijver van het stuk doet hij dit expres. Het is geen ongeluk, maar een strategie.
Wat is die strategie dan?
Wilders (en politici zoals Trump en Orbán) willen het politieke systeem van binnenuit kapotmaken. Ze roepen crisissen uit en zorgen voor ruzie, zodat mensen hun vertrouwen in de politiek verliezen. Dan hopen ze op een "nieuwe orde" waarin zij meer macht krijgen.
Wat is het gevaar?
Het gebeurt netjes en legaal – in pak en stropdas, niet met geweld. Maar het doel is hetzelfde: chaos veroorzaken om daarna meer controle te krijgen.
En de andere partijen?
De VVD, NSC en BBB hebben dit laten gebeuren. Ze dachten dat ze met Wilders konden samenwerken, maar werden gebruikt in zijn spel. Ze hielpen hem sterker te worden.
---
Roodvos schreef:En het negatieve advies (understatement) van de Raad van State ook niet.
https://www.nu.nl/politiek/6357824/raad-van-state-fileert-huurbevriezing-vanwege-ongelijke-behandeling-huurders.html
Keijzer was om te beginnen al geen voorstander van het voorstel. En het was al nagenoeg onmogelijk om het voor 1 juli te regelen, dat gaat nu helemaal niet meer lukken. En ik kan mij zo voorstellen dat nu ook de motivatie ontbreekt om hier nog heel veel energie in te gaan steken. Want mogelijk wordt het als controversieel aangemerkt en schuift het door naar het volgende kabinet. En aangezien de kans nihil is dat BBB daar nog deel van gaat uitmaken kan ik mij heel goed voorstellen dat de minister hier nu de stekker uit trekt.
anjali schreef:Wlders werd wel flink gepest en tegengewerkt he. Dat is gewoon een feit. De anderen wilden niet met hem samenwerken enzo. En hij moet al jaren beveiligd worden. Dat gaat aan iemand vreten. En nee, ik heb niet op de PVV gestemd. Ik heb SGP gestemd omdat die opkwamen voor mijn voornaamste punten. Ja, in de allereerste plaats dat die wolven wegmoeten, en dan het geloof natuurlijk. Verder was de enige voor zover ik het heb meegekregen die actief anti-wolf zijn de BBB en dat was dan mijn tweede keuze. Maar je hebt maar 1 stem. Allemaal partijen die als "rechts"zullen worden gezien- op "links" ben ik volkomen afgeknapt-ik ben 20 jaar lang zelfs (betalend) LID van de PvdD geweest en stemde daarvoor SP. Maar die partijen interesseert het lot van onze weidedieren niets. Dan ben ik weg want het hemd is nader dan de rok. Als er nu nieuwe verkiezingen komen (is dat al bevestigd?) dan stem ik weer op de SGP en degenen die ik vanmorgen in de kerk erover heb gesproken ook weer.Er is binnen de SGP wel innerlijke verdeeldheid over de rol van de vrouw in de politiek, maar hetgene waar men het wel over eens is overheerst. Volmaakte mensen of volmaakte politieke partijen bestaan niet en je moet dan het beste kiezen van wat er is.
Citaat:De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) gaat zijn vrouwenstandpunt niet aanpassen. Dat betekent dat vrouwen volgens de partijprincipes wordt ontraden zich verkiesbaar te stellen voor politieke functies namens de oudste politieke partij van Nederland. De woordvoerder van de SGP benadrukt dat dat wel kán.
[knip]
De ongeschreven regel is dat dit alleen kan als er geen mannen beschikbaar zijn.
Citaat:Artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats."
Citaat:Dat is in ons Nederlandse bestel gelukkig wel zeer onwaarschijnlijk. Dan moet hij in zijn eentje 76 zetels halen en ook nog meerderheden vinden in de eerste kamer. Wij zijn gelukkig geen VS.
Op de korte termijn zie ik zoiets nog niet gebeuren. Maar voor de langere termijn als rechtse partijen zoals de VVD nog verder opschuiven naar rechts dan kan het gevaar nog weleens groter worden. Uiteindelijk is toch elke democratie kwetsbaar wanneer het kantelpunt bereikt is.
anjali schreef:Wlders werd wel flink gepest en tegengewerkt he. Dat is gewoon een feit. De anderen wilden niet met hem samenwerken enzo. En hij moet al jaren beveiligd worden. Dat gaat aan iemand vreten. En nee, ik heb niet op de PVV gestemd.
[knip]
naranja1 schreef:Citaat:Dat is in ons Nederlandse bestel gelukkig wel zeer onwaarschijnlijk. Dan moet hij in zijn eentje 76 zetels halen en ook nog meerderheden vinden in de eerste kamer. Wij zijn gelukkig geen VS.
Op de korte termijn zie ik zoiets nog niet gebeuren. Maar voor de langere termijn als rechtse partijen zoals de VVD nog verder opschuiven naar rechts dan kan het gevaar nog weleens groter worden. Uiteindelijk is toch elke democratie kwetsbaar wanneer het kantelpunt bereikt is.
tja.. ik zie op zich dat hij in zijn eentje best wel 76 zetels kan halen. ik denk dat door deze actie alleen maar meer mensen op hem gaan stemmen. en ik denk ook dat hij dat zelf donders goed weet.
dus ik zie eerder dat pvv groter wordt dan vvd. denk dat veel mensen in de vvd geen vertrouwen meer hebben na afgelopen jaren.
anjali schreef:Wlders werd wel flink gepest en tegengewerkt he. Dat is gewoon een feit. De anderen wilden niet met hem samenwerken enzo. En hij moet al jaren beveiligd worden. Dat gaat aan iemand vreten. En nee, ik heb niet op de PVV gestemd. Ik heb SGP gestemd omdat die opkwamen voor mijn voornaamste punten. Ja, in de allereerste plaats dat die wolven wegmoeten, en dan het geloof natuurlijk. Verder was de enige voor zover ik het heb meegekregen die actief anti-wolf zijn de BBB en dat was dan mijn tweede keuze. Maar je hebt maar 1 stem. Allemaal partijen die als "rechts"zullen worden gezien- op "links" ben ik volkomen afgeknapt-ik ben 20 jaar lang zelfs (betalend) LID van de PvdD geweest en stemde daarvoor SP. Maar die partijen interesseert het lot van onze weidedieren niets. Dan ben ik weg want het hemd is nader dan de rok. Als er nu nieuwe verkiezingen komen (is dat al bevestigd?) dan stem ik weer op de SGP en degenen die ik vanmorgen in de kerk erover heb gesproken ook weer.Er is binnen de SGP wel innerlijke verdeeldheid over de rol van de vrouw in de politiek, maar hetgene waar men het wel over eens is overheerst. Volmaakte mensen of volmaakte politieke partijen bestaan niet en je moet dan het beste kiezen van wat er is.
germie schreef:Ik had vanaf het begin al gezegd dat dit kabinet niet lang stand zou houden. Dat het zo kort zou zijn had ik ook niet helemaal verwacht eigenlijk.
Maar nu?
Ik zal zeker weer 'rechts' stemmen. Ik wil dat we ophouden met dat klimaatgeneuzel, en dat er eindelijk eens echt een lastenverlichting komt i.p.v. nog meer betalen en betalen.
Ergens zou ik zelfs het uit de EU stappen steunen, want extra EU 'CO2 fake belasting' op brandstof die er aan zit te komen ben ik echt niet blij mee.
Wilders heeft niet 1 van zijn beloftes waargemaakt. Nou ja, die paar km waar je nu 130 mag rijden. Maar verder is er niets van terecht gekomen.
Maar als je meer links stemt, dan geef je nog veel meer geld en vrijheid weg ben ik bang voor.
Ik zal bij mijn keuze dus vooral kijken naar mijn eigen portemonnee (net als de meesten overigens doen, maar het niet durven toe te geven).
Overigens denk ik dat er uit stappen een indirecte slimme zet is van Wilders. Veel mensen denken niet verder dan hun halve neus lang is, dus door er uit te stappen zal hij ook weer aan populariteit winnen. Veel mensen vergeten direct wat iemand gelogen heeft, kijk ook maar naar Rutte. Zijn selectieve dementie zonder actieve herinneringen werd door velen nog geslikt ook.
En als nu partijen de PVV gaan uitsluiten zal de PVV aan populariteit winnen. Want dat is feitelijk hetzelfde als discriminatie, je mag ook geen mensen om hun afkomst uitsluiten. Dus zo wordt dat dan gespeeld en daarmee win je weer kiezers voor je.
Het wordt nu interessant om Maurice.nl weer eens te gaan volgen.
germie schreef:Ik had vanaf het begin al gezegd dat dit kabinet niet lang stand zou houden. Dat het zo kort zou zijn had ik ook niet helemaal verwacht eigenlijk.
Maar nu?
Ik zal zeker weer 'rechts' stemmen. Ik wil dat we ophouden met dat klimaatgeneuzel, en dat er eindelijk eens echt een lastenverlichting komt i.p.v. nog meer betalen en betalen.
Ergens zou ik zelfs het uit de EU stappen steunen, want extra EU 'CO2 fake belasting' op brandstof die er aan zit te komen ben ik echt niet blij mee.
Wilders heeft niet 1 van zijn beloftes waargemaakt. Nou ja, die paar km waar je nu 130 mag rijden. Maar verder is er niets van terecht gekomen.
Maar als je meer links stemt, dan geef je nog veel meer geld en vrijheid weg ben ik bang voor.
Ik zal bij mijn keuze dus vooral kijken naar mijn eigen portemonnee (net als de meesten overigens doen, maar het niet durven toe te geven).
Overigens denk ik dat er uit stappen een indirecte slimme zet is van Wilders. Veel mensen denken niet verder dan hun halve neus lang is, dus door er uit te stappen zal hij ook weer aan populariteit winnen. Veel mensen vergeten direct wat iemand gelogen heeft, kijk ook maar naar Rutte. Zijn selectieve dementie zonder actieve herinneringen werd door velen nog geslikt ook.
En als nu partijen de PVV gaan uitsluiten zal de PVV aan populariteit winnen. Want dat is feitelijk hetzelfde als discriminatie, je mag ook geen mensen om hun afkomst uitsluiten. Dus zo wordt dat dan gespeeld en daarmee win je weer kiezers voor je.
Maar nu?
anjali schreef:@Imandra: Voor mij is de veiligheid van weidedieren geen klein issue. Ik zei al, het hemd is nader dan de rok. Als je die niet hebt dan liggen je prioriteiten waarschijnlijk anders, dat begrijp ik. Ik begrijp de "tegenpartij" wel maar die begrijpt mij niet. Ik zou never nooit niet op een pro-wolfer stemmen al zou ik verder in alle andere opzichten voordeel daarvan hebben.
germie schreef:Ik zit niet te wachten op CO2 belasting, op beperkingen van m'n vrijheid omdat ik graag reis. Ik zit niet te wachten op milieumaatregelen die toch niet helpen. Het hele klimaatverhaal is een hoax. Ik heb geen kinderen, daarmee ben ik altijd beter voor deze planeet op welk front dan ook dan iemand die wel kinderen heeft. En dat moet dan wel beloond worden. Dus geen CO2 budget.
We hoeven geen extra belasting op CO2 te heffen, dat is echt allemaal onzin. Dat zal voor mij 1 van de belangrijkste punten zijn als ik een keuze moet maken.
Ook zit ik niet te wachten op een digitale euro. En ik vind ook dat we veel kritischer moeten zijn met wie we Nederland binnen laten als het om asielinstroom gaat. Denemarken selecteert voordat je in het land staat. Daar is de overlast dus ook een flink stuk minder. Daarmee kun je iemand die echt hulp nodig heeft nog steeds helpen.
En verder zal ik nog kijken naar wat er dan gezegd wordt over het afschieten van wolven en het beperken van de leefgebieden. Daarmee ben je ook niet tegen de wolf, maar wel realistisch dat er in 1800 al niet mee samengeleefd kon worden, dus dat het zoals het nu gaat ook niet door kan gaan.
Wilders beloofde lastenverlichting voor IEDERE Nederlander. Heb er niets van gezien. Wilders beloofde wat aan de asielinstroom te doen, hij wilde wel, maar werd tegengewerkt.
Alleen de 130km op een paar mini stukjes snelweg heeft hij voor elkaar gekregen. Niet veel dus.
En ik denk dat hij bij nieuwe verkiezingen echt niet ineens naar slechts een paar zetels gaat. Ik denk dat de NSC geheel wegvalt tot eigenlijk niets meer.
En dat de FVD 1 of 2 zetels wint. Misschien dat BV NL naar 1 zetel kan komen, maar dan zal Wybren wel een betere spreker moeten worden, want dat nekt hem, zijn ideeën zijn vaak behoorlijk goed, maar worden niet gehoord.
Nexit zal niet zaligmakend zijn, maar ik vind wel dat we te veel betalen aan de EU. Dus niet meteen het uitvlakken. Grenscontroles houdt Duitsland nu ineens ook weer, tegen de afspraken in. Moet je zien hoe vertragend dat kan werken. Dat zal zeker dan een nadeel zijn bij een Nexit. Ook op het gebied van spullen in Europa kopen en laten sturen. Maar ik vind wel dat we minder moeten betalen aan de EU.
Maar goed, we gaan het zien. De peilingen van Maurice.nl worden wel weer interessant. Die gaat zeker nu weer leuke stukken schrijven.