Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:02

Met dank aan Trump is de republikeinse partij aan het imploderen. Om de voorverkiezingen te winnen en een republikeinse kandidaat te worden, heb je een goedkeuringsstempel van Trump nodig. Zo machtig is hij namelijk op dit moment in de partij. Maar de kandidaten die uiteindelijk dat stempeltje krijgen zijn over het algemeen zo extreem dat ze niet acceptabel zijn voor de zwevende kiezers, waardoor ze het in de uiteindelijke verkiezingen tegen een democratische kandidaat niet gaan redden.

Kijk wat er in Georgia is gebeurd. Trump is immens populair onder de republikeinen in die staat. De senatoren die door hem gesteund werden zijn immens populair bij de republikeinen in die staat. De Gouverneur, die Trump zijn verkiezingsretoriek niet steunde is totaal niet populair onder de republikeinen in die staat. Maar Trump heeft onder alle kiezers in die staat een hele lage rating, de gouverneur juist een hele hoge en de twee door Trump gesteunde senatoren hebben het niet gered. En dan hebben ze ook nog Qanon en algemeen complotgekkie Marjorie Taylor Greene als afgevaardigde voor die staat.

Dan heb je het over een dieprode staat, die met dank aan Trump heel snel diepblauw aan het worden is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:17

Ik heb persoonlijk de stille hoop, dat hoe extremistischer " Trump,s partij voorheen de GOP geheten" wordt, hoe meer gematigde kiezers afscheid nemen. De dreun hiervan komt nog wel, hoop ik.

Wat betreft Georgia; Trump heeft daar zelf aan het verlies van de republikeinen meegewerkt door A: het gebrek aan( leiderschap) aanpak van corona, B het blijven hameren op zijn bekende standpunten ivm de verkiezingen. Eventueel nog aangevuld met wat in bovenstaande post staat. ABC onderling te verwisselen.

Karl66

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:24

Alleen voor een functionerende democratie, heb je minstens twee gelijkwaardige partijen nodig. Als die er in de vorm van een nieuwe partij of een hervormde republikeinse partij komt, dat maakt niet uit. Maar één partij, die alle verkiezingen met gemak wint is gewoon slecht voor een democratie.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:17

Zou Trump weer aan het bewind komen, dan kan je volgens mij, enige vorm van democratie ook wel op je buik schrijven. Er zijn mensen binnen " Trump,s partij" die het gedachtegoed van martial law aanhangen. De gebeurtenissen op 6 januari zijn daar een exponent van.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:17

Er is genoeg mis binnen de republikeinse partij op dit moment, maar als het erop aan komt, dan is het gewoon een democratische partij, die voor democratie kiest en niet voor Trump. Kijk maar naar 6 januari. Er is gewoon niet genoeg massa voor een staatsgreep door een deel van de republikeinse partij.

En dat verandert er verder ook niks aan dat zonder een gelijkwaardige tweede partij naast de democraten de democratie in de VS ook ten dode opgeschreven is. Een stelsel met één dominante partij die de macht heeft is namelijk geen democratie.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:32

We zullen zien wat er gaat gebeuren. Eerst maar eens het impeachment proces.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:44

Die republikeinen zouden gewoon het lef bij elkaar moeten sprokkelen om eens flink te gaan "ruimen" binnen de gelederen. Vaststellen wat hun visie van "goed fatsoen" is en die extremisten er uit gooien.

Dat zal best even flink pijn doen, maar als ze maar voor Trump blijven bukken dan blijft het ook maar met de rug tegen de muur door-etteren allemaal en wordt het ook niet beter....dan kan je beter maar direct door de pijn heen bijten volgens mij. Ze moeten gewoon eens ballen tonen en een duidelijke keuze maken.

Laat Trump dan lekker een eigen partij oprichten als hij zo graag wil omdat hij de aandacht niet kan missen.... dat soort aandacht dat hij aantrekt wil je toch helemaal niet binnen je partij jongens :n

Maarja het blijven Republikeinen natuurlijk... dus het zal mij benieuwen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:08

Maarja het blijven Republikeinen natuurlijk... dus het zal mij benieuwen.

Het benieuwt mij ook, dat is duidelijk.

Het probleem is dat men door Trump te enablen, zelf het probleem over zich hebben afgeroepen. Eerst iemands gedrag goed praten en ondersteunen en nu beslissen dat het genoeg zou moeten zijn, valt niet te rijmen. Inconsequentie ten top.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:46

Tsja dat blijkt wel weer. Eerst Greene een kankergezwel van de partij noemen en er helemaal klaar mee zijn aldus McConnel. Maaarrrr ze wordt niet gestraft want ze heeft haar woorden terug genomen dus mag ze blijven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:35

McConnell heeft als leider van de senaat dan ook niet zoveel over haar als afgevaardigde te zeggen :D

Wat dan wel weer opvallend is, is dat ze van twee walletjes proberen te eten. Greene blijft in genade en Cheney, een tegenstander van Trump, ook.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:40

Ik vind het toch echt behoorlijk verontrustend dat een doodenge QAnon-fanaat als Greene zo veel steun heeft binnen de Republikeinse Partij. Ik lees ook nergens dat ze haar toon matigt, of haar woorden terugneemt - in tegendeel (zie onderstaand artikel).

Stel je voor dat dit soort haatdragend en compleet irreëel complotdenken leidend wordt binnen de Republikeinse Partij, je moet er niet aan denken.
Het lijkt er in ieder geval steeds meer op dat dit gedachtengoed hardnekkig wortel geschoten heeft onder een grote minderheid van de Amerikanen. Het zal, ben ik bang, ofwel de Republikeinse Partij geleidelijk in zijn greep krijgen, ofwel leiden tot het oprichten van een nieuwe partij die zo extreem is dat er regelrecht aangestuurd wordt op een burgeroorlog, met als doel een dictatoriaal regime waarin alle andersdenkenden en minderheden hun leven niet meer zeker zijn.
En daar hebben ze Trump niet eens (meer) voor nodig.

Hopelijk komt dit doemscenario niet uit en wint het gezond verstand en de medemenselijkheid het van de irrationele haat, maar er worden zo veel grenzen verlegd de laatste tijd dat ik er bang voor ben ...

https://www.nos.nl/l/m/2367266 

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:13

Ja, verontrustend. Ik zie de toekomst van de VS ook somber in als het gezond verstand niet heel snel de overhand krijgt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:05

Het schijnt, dat er in Januari een enorme hoop wapens door de burgers in VS zijn gekocht.

Ik ben persoonlijk erg bang, dat het extremisme al te ver is doorgeschoten. De partijtop denkt met het aan boord houden van Greene, dat er geen afsplitsing binnen de partij komt.
Uiteindelijk werkt dit niet, volgens mij. Het ge etter is met Trump begonnen en dat raken ze niet meer kwijt.

De democraten brengen de zaak aan. Gestemd wordt er absoluut en dan zullen de republikeinen toch een keuze moeten maken.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 04-02-21 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:07

Is een van jullie bekend met de Netflix serie Homeland, en dan in het bijzonder seizoen 6? Dat gaat over de tijd tussen verkiezingen en een daadwerkelijke nieuwe president. De vergelijking is gewoon eng met de meest recente ontwikkelingen, echt bizar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:49

LadyAnna schreef:
Het schijnt, dat er in Januari een enorme hoop wapens door de burgers in VS zijn gekocht.

Ik ben persoonlijk erg bang, dat het extremisme al te ver is doorgeschoten. De partijtop denkt met het aan boord houden van Greene, dat er geen afsplitsing binnen de partij komt.
Uiteindelijk werkt dit niet, volgens mij. Het ge etter is met Trump begonnen en dat raken ze niet meer kwijt.

De democraten brengen de zaak aan. Gestemd wordt er absoluut en dan zullen de republikeinen toch een keuze moeten maken.

in Januari viel het wel mee met de verkoop begin vorig jaar was er een gigantische hausse in de verkoop van wapens, maar dat waren vooral burgers die voor die tijd geen wapen hadden en die vanwege corona en de rellen van dat moment besloten toch maar een wapen aan te schaffen. Er is al sinds de zomer een tekort aan wapens en munitie in de VS.

Deze nieuwe wapenkopers zijn ook niet zozeer mensen uit de rechter, Trump, kamp van de republikeinen. Die hadden namelijk allang wapens. Het zijn nu vooral veel mensen uit het politieke midden en aan de linkerkant, die besloten hebben dat ze toch de mogelijkheid willen hebben om zichzelf te beschermen. Maar het levert wel weer gelijk complottheorieën op. Al die nieuwe wapenbezitters hebben munitie nodig, tegelijkertijd is er een pandemie, waardoor fabrieken minder kunnen produceren en daardoor is er een heel groot gebrek aan munitie. Maar volgens de complotters heeft het een hele andere reden, namelijk dat de overheid alle munitie opkoopt, om er zo voor te zorgen dat zij geen munitie hebben om zich tegen de overheid te "beschermen".

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:51

Achja. We gaan het wel beleven allemaal. Intussen zit ik al 2 dagen af en toe te kijken naar filmpjes van Buttigieg en dat is een veelbelovende vent zeg! Voor het eerst dat ik iets van Fox nieuws helemaal uitgekeken heb, mooi man hoe hij het Fox-publiek zelfs helemaal mee krijgt, indrukwekkend +:)+

Hij vertelt ook nog even heel duidelijk wat hij vindt van dingen die er op Fox gezegd worden, praat pittig over Trump, en hij krijgt er nog applaus voor ook :D Wellicht hadden anderen dit al gezien hoor, maar ik nog niet. Was wel benieuwd wat dat voor iemand was maar ik ben onder de indruk van de beste man, dat is wel toekomstige presidenten materiaal :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:20

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:18

Maartje1990 schreef:
Ik ben vooral meelezer maar majory Taylor Green is uit twee parlementscommissies gezet.

https://nos.nl/artikel/2367364-amerikaa ... gezet.html

Tegelijkertijd blij dat ze er uit gezet is en bezorgd dat zo veel republikeinen zelfs zo'n vrouw nog de hand boven het hoofd willen houden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:29

julius_juut schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik ben vooral meelezer maar majory Taylor Green is uit twee parlementscommissies gezet.

https://nos.nl/artikel/2367364-amerikaa ... gezet.html

Tegelijkertijd blij dat ze er uit gezet is en bezorgd dat zo veel republikeinen zelfs zo'n vrouw nog de hand boven het hoofd willen houden.

Same here.

Ter illustratie: 11 Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden stemden vóór verwijdering van Greene uit de commissies. 199 steunden haar en stemden tegen.
Dat Greene uit die commissies is gezet, is dus puur te danken aan de Democratische Congresleden.

De Republikeinse Partij glijdt op deze manier steeds verder af.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:54

Wat misschien nog wel een groter probleem is dat die verwijdering helemaal geen straf is voor haar. Het kost alleen maar tijd en haar kiezers zijn er toch niet in geïnteresseerd. Maar ondertussen levert het haar wel weer extra populariteit op bij haar eigen achterban.

Want Greene is het probleem niet, Greene is het gevolg van het probleem. Het probleem is de achterban, de 30% van de Amerikanen, die haar helemaal geweldig vinden omdat zij voor de volle honderd procent achter Trump is blijven staan. Gekken heb je in elke samenleving, dat is het probleem niet, het probleem is dat er teveel mensen zijn, die met hun volle verstand, zo'n gek als hun vertegenwoordiger kiezen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:00

Het probleem is ook dat zij geen tegenstander had bij haar verkiezingen, omdat die zich had teruggetrokken door bedreigingen uit het kamp van de aanhang van Greene.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:45

Karl66 schreef:
Wat misschien nog wel een groter probleem is dat die verwijdering helemaal geen straf is voor haar. Het kost alleen maar tijd en haar kiezers zijn er toch niet in geïnteresseerd. Maar ondertussen levert het haar wel weer extra populariteit op bij haar eigen achterban.

Want Greene is het probleem niet, Greene is het gevolg van het probleem. Het probleem is de achterban, de 30% van de Amerikanen, die haar helemaal geweldig vinden omdat zij voor de volle honderd procent achter Trump is blijven staan. Gekken heb je in elke samenleving, dat is het probleem niet, het probleem is dat er teveel mensen zijn, die met hun volle verstand, zo'n gek als hun vertegenwoordiger kiezen.

Ja, dat vind ik ook zo verontrustend - en tegelijkertijd ook fascinerend. Wat is dat, dat mensen er blijkbaar voor kiezen de rationaliteit los te laten en compleet op te gaan in door angst, haat, vijanddenken, irrationaliteit en negativiteit ingegeven complotdenken? Kantelt hun wereld- en mensbeeld daadwerkelijk zodanig dat ze iedereen die niet blank, conservatief, Christelijk, pro-Trump en pro-wapens is, per definitie zien als verachtelijk, zelfs als monsters, en niet langer als gelijkwaardige medemens? Is dat een intrinsiek proces, een bewuste keuze, kuddegedrag, massapsychose? Heel moeilijk te bevatten vind ik het.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:03

Ik denk dat het vooral wat anders is. Ze zijn zolang door de McConnells en Pelosi's genaaid, dat ze bereid zijn om een ander soort politici de kans te geven. En dan nemen ze al het complotgezeur wel op de koop toe.

Wat je ziet is het gevolg van een decennialang verziekte samenleving en politiek. En als je het maar genoeg verziekt, dan komen alle foute mensbeelden en ideeën bovendrijven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:41

Dat men zich genaaid voelt door het politieke establishment zal meespelen, zeker. Of dat nu terecht is, of niet (ik zou het iig niet als een vaststaand feit presenteren zoals jij doet).

Ik ben alleen van mening dat 'het complotgezeur' op zich wel degelijk een levensgroot probleem vormt. Temeer omdat het zich niet alleen tot de VS beperkt - zij het dat het daar momenteel met QAnon e.d. wel de meest extreme vorm aangenomen lijkt te hebben.
Dat burgers zich niet gekend, of zelfs bedrogen voelen door politici, is niet iets van deze tijd, en ook niet uniek voor de VS. Dat die onvrede zich binnen een westerse democratie kanaliseert richting zeer agressief, extremistisch, antidemocratisch complotdenken, waarbinnen de politieke tegenstander compleet gedemoniseerd wordt en minimaal monddood gemaakt dient te worden, dat is m.i. wél ongekend, en mede gezien bepaalde historische precedenten, ook behoorlijk verontrustend.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:12

Ik denk, dat uiteindelijk de GOP, in dit huidige bestel een (zwaar) verliezende partij gaat worden. Je komt er niet vanaf, met de stelling dat je het niet met de huidige gang van zaken mee eens bent, maar om de lieve vrede binnen de partij te behouden geen veroordeling durft uit te spreken.

Ik weet persoonlijk zeker, dat de kiezer bij de aankomende verkiezingen, wel uitspraken gaat doen.