Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Ladyingreen schreef:De kans bij populisten is wel dat ze het niet laten slagen van hun beloftes buiten zichzelf neerleggen: het systeem is fout, het komt door Europa, het komt door de (linkse) elite, ect, ect. .
Benzz schreef:germie schreef:[
En dan wil Jetten, dus landelijke politiek de brandstofprijzen niet verlagen nu omdat het de energietransitie dwars zou kunnen zitten.
Echt, die man spoort niet. In andere landen doen ze al wat aan de prijzen, maar wij mogen weer bloeden. Geen enkele korting in wegenbelasting voor de dieselrijder, niets voor de transportsector, nee, betalen, betalen, betalen. Dan kan alles mooi weer naar asielzoekers en Oekraine.
Grappig dat mensen boos worden als Nederland hernieuwbare energie subsidieert, terwijl dat precies is hoe we minder afhankelijk worden van landen die ons al decennia in een houdgreep houden met olie en gas. Energie is macht. En zolang we fossiele brandstoffen goedkoop willen houden, blijft die macht dus bij Rusland, Saoedi-Arabië, Qatar en andere olie‑ en gasstaten liggen.
Dus ja, het is eigenlijk heel logisch dat je de energietransitie niet saboteert door fossiele brandstof goedkoper te maken. Dat is alsof je klaagt dat je gegijzeld wordt, maar weigert de deur open te doen als iemand je de sleutel geeft.
Cer schreef:Dan zou ik eigenlijk een stevig antwoord verwachten van de andere partijen.
En wederom met uitleg.
Eigenlijk komt het andersom ook voor "ja (extreem) rechts groeit, dat komt door de kiezer / door het populisme / door omstandigheden"... heel zelden is het "potver, wat kunnen WIJ doen om dit om te draaien en mensen naar ons te halen"
Althans, zo lijkt het maar misschien zie ik dat verkeerd..
Cer schreef:Dan zou ik eigenlijk een stevig antwoord verwachten van de andere partijen.
En wederom met uitleg.
Eigenlijk komt het andersom ook voor "ja (extreem) rechts groeit, dat komt door de kiezer / door het populisme / door omstandigheden"... heel zelden is het "potver, wat kunnen WIJ doen om dit om te draaien en mensen naar ons te halen"
Althans, zo lijkt het maar misschien zie ik dat verkeerd..

MarlindeRooz schreef:Je verwart “nodig” met “mijn hoge eisen”. Zoals wel vaker.
Maar inderdaad elektrisch rijden is voor veel mensen absoluut nog niet weggelegd. Ik hoop nieuw werk te vinden waar ik thuis kan werken en op de fiets heen kan (max 20 km enkele reis).
Dat kan me zo maar 100-200 euro per maand schelen.
prompter schreef:Ik ben momenteel het boek "Atomic habits" aan het lezen, vooral om mijn eigen gewoonten te verbeteren, maar daarin staat ook heel duidelijk omschreven waarom we soms doen wat we doen. Vooral het volgende stukje vond ik heel interessant, ook in verband met "waarom stemt iemand op partij A of partij B":
Je reactie wordt vaak bepaald door je emoties. Onze gedachten en handelingen zijn geworteld in wat we aantrekkelijk vinden, niet per se in wat logisch is. Twee mensen kunnen dezelfde feiten waarnemen en er heel verschillend op reageren, omdat ze die feiten door hun eigen emotionele filter halen. Dit is een van de redenen waarom een beroep doen op emotie doorgaans krachtiger is dan een beroep doen op de rede. Als een onderwerp iemand emotioneel raakt, zal diegene zelden geïnteresseerd zijn in de feiten. Daarom kunnen emoties zo'n bedreiging vormen voor verstandige besluitvorming.
prompter schreef:Ik ben momenteel het boek "Atomic habits" aan het lezen, vooral om mijn eigen gewoonten te verbeteren, maar daarin staat ook heel duidelijk omschreven waarom we soms doen wat we doen. Vooral het volgende stukje vond ik heel interessant, ook in verband met "waarom stemt iemand op partij A of partij B":
Je reactie wordt vaak bepaald door je emoties. Onze gedachten en handelingen zijn geworteld in wat we aantrekkelijk vinden, niet per se in wat logisch is. Twee mensen kunnen dezelfde feiten waarnemen en er heel verschillend op reageren, omdat ze die feiten door hun eigen emotionele filter halen. Dit is een van de redenen waarom een beroep doen op emotie doorgaans krachtiger is dan een beroep doen op de rede. Als een onderwerp iemand emotioneel raakt, zal diegene zelden geïnteresseerd zijn in de feiten. Daarom kunnen emoties zo'n bedreiging vormen voor verstandige besluitvorming.