Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyingreen

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 08:53

De kans bij populisten is wel dat ze het niet laten slagen van hun beloftes buiten zichzelf neerleggen: het systeem is fout, het komt door Europa, het komt door de (linkse) elite, ect, ect.

Wat ik hierin ook bijzonder vind, als ik dit laatste zo type, is 'de elite'. Vraag aan een rechtsere stemmer wat de elite is en vraag een linksere stemmer wat de elite is en je krijgt een heel ander antwoord.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 08:56

Ladyingreen schreef:
De kans bij populisten is wel dat ze het niet laten slagen van hun beloftes buiten zichzelf neerleggen: het systeem is fout, het komt door Europa, het komt door de (linkse) elite, ect, ect. .

Dan zou ik eigenlijk een stevig antwoord verwachten van de andere partijen.
En wederom met uitleg.

Eigenlijk komt het andersom ook voor "ja (extreem) rechts groeit, dat komt door de kiezer / door het populisme / door omstandigheden"... heel zelden is het "potver, wat kunnen WIJ doen om dit om te draaien en mensen naar ons te halen"
Althans, zo lijkt het maar misschien zie ik dat verkeerd..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 08:58

Benzz schreef:
germie schreef:
[
En dan wil Jetten, dus landelijke politiek de brandstofprijzen niet verlagen nu omdat het de energietransitie dwars zou kunnen zitten.

Echt, die man spoort niet. In andere landen doen ze al wat aan de prijzen, maar wij mogen weer bloeden. Geen enkele korting in wegenbelasting voor de dieselrijder, niets voor de transportsector, nee, betalen, betalen, betalen. Dan kan alles mooi weer naar asielzoekers en Oekraine.

Grappig dat mensen boos worden als Nederland hernieuwbare energie subsidieert, terwijl dat precies is hoe we minder afhankelijk worden van landen die ons al decennia in een houdgreep houden met olie en gas. Energie is macht. En zolang we fossiele brandstoffen goedkoop willen houden, blijft die macht dus bij Rusland, Saoedi-Arabië, Qatar en andere olie‑ en gasstaten liggen.

Dus ja, het is eigenlijk heel logisch dat je de energietransitie niet saboteert door fossiele brandstof goedkoper te maken. Dat is alsof je klaagt dat je gegijzeld wordt, maar weigert de deur open te doen als iemand je de sleutel geeft.

En jij denkt dus dat mensen nu sneller een ev kopen? Die moet wel te betalen zijn he. Ik kan die niet betalen. En de auto die ik dan nodig heb is er niet: 1500kg trekkracht, 1000km op een volle accu, en in 5 minuten opgeladen en waarbij ook na 15 jaar de accu nog 100% is (zoals met een brandstofauto wel het geval is). En dan tweedehands voor een prijs van rond de 8000 euro.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:08

Je verwart “nodig” met “mijn hoge eisen”. Zoals wel vaker.

Maar inderdaad elektrisch rijden is voor veel mensen absoluut nog niet weggelegd. Ik hoop nieuw werk te vinden waar ik thuis kan werken en op de fiets heen kan (max 20 km enkele reis).

Dat kan me zo maar 100-200 euro per maand schelen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:10

Cer schreef:
En wederom met uitleg.

Eigenlijk komt het andersom ook voor "ja (extreem) rechts groeit, dat komt door de kiezer / door het populisme / door omstandigheden"... heel zelden is het "potver, wat kunnen WIJ doen om dit om te draaien en mensen naar ons te halen"

Dat is wel zo, maar als je tot de kern van de zaak doordringt vergen weerleggingen vaak een compleet essay. Met achtergronden, verbanden, historie, economie, techniek, esthetiek en vele gezichtspunten.

Kortom: daar moet je je echt in verdiepen om het te begrijpen. En velen van ons zijn nu eenmaal erg druk met werk, gezin etc. Daar heb je dus geen tijd voor en bovendien ontbreekt het regelmatig ook aan de wil en de lees- en luistervaardigheid. Dan spreken oneliners meer aan.

Al helemaal voor mensen die het hoofd nauwelijks boven water kunnen houden, dan denk je: kan mij dat langetermijn-denken schelen, ik zit in de kou, kan m'n huur niet betalen of whatever.

Dus ik denk dat de boodschap vaak te ingewikkeld en uitgebreid is om een groot publiek aan te spreken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:15

Cer schreef:
En wederom met uitleg.

Uitleg wordt wel gegeven maar mensen maar mensen moeten wel open staan voor uitleg.

Kijk naar Wilders die uit het kabinet stapt op een paar kleine punten.
Die wordt daar niet op afgerekend want hij zou zijn tegengewerkt en geen kans hebben gekregen.

Daarnaast wordt is er een agenda om alles wat links, en zelfs D66 zou knetterlinks zijn,is als slecht te bestempelen.
Links wordt gedemoniseerd!
Dan is het best lastig om een proces om te draaien.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:19

Ik rij zelf ook niet elektrisch en woon in het buitengebied en dus best afhankelijk van de auto. Iedere dag meerdere ritten van 5/10 KM. Zou je in theorie ook kunnen fietsen, maar als ik dat iedere dag moet doen, daar heb ik geen puf voor en dan hou ik zo weinig tijd over.

Mijn eigen partij wil dan dat ik meer ga betalen. Maar ik wíl ook dat vervuilers gaan betalen, dus ja dan moet ik ook naar mezelf kijken.

Ik heb deze auto dus nodig, maar ik heb wel bewust een kleine auto, een 1.0. Je kunt het een bejaardenauto noemen, ik vind het prima en heb niet meer eisen dan dat hij me van A naar B brengt. Of eigenlijk lieg ik hiermee, want ik zou best een iets grote auto willen omwille van de veiligheid van de inzittenden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:28

Dat is dan toch fijn dat je het alsnog kan betalen. Dat is een fijne positie.

Ik ben helaas binnenkort werkeloos (faillissement) dus ik ga als het even kan ander werk zoeken waar ik met OV of fiets heen zou kunnen. En meer uren. Ik heb ook weinig energie en het OV is afschuwelijk ivm wagenziekte (er is hier alleen af en toe een bus). Maar als de benzine nog verder stijgt heb ik weinig keuze. Het wordt écht onbetaalbaar. Een treinstation is 30 min fietsen en de bus gaat maar beperkt. Helaas. Ik besteed dat geld liever aan vrienden / familie bezoeken. Want daar kom ik niet goed met het OV. :P

Zeker omdat door de brandstof andere zaken stijgen. Eten, kleding, electra en gas gaan sowieso net zo hard mee.

Zeker aangezien ik al 2 maanden (onterecht, betalingsonmacht) geen salaris heb gehad voel ik de stijging wel. :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:35

Ik ben het er volledig mee eens dat er nu echt eens werk gemaakt moet worden met de energietransitie.
Aan de andere kant. Nog eens een ronde zware inflatie door hoge energieprijzen gaan heel veel mensen niet trekken.

De zwakste schouders krijgen weer eens de zwaarste lasten. En dat is een groep waar D66 in tegenstelling toet GL/PVDA totaal geen rekening mee houdt. Je zal maar niet rond kunnen komen en elke dag met je oude barrel aan het werk moeten en nu eerst stijgen de brandstofprijzen enorm en vervolgens gaan de prijzen in de supermarkt die al torenhoog zijn er nog eens achteraan.

En het zijn niet de linkse partijen met een goed onderbouwd en doorberekend sociaal economisch programma die daar garen bij stemmen. In plaats daarvan gaat extreem rechts er met de winst van door.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:38

Daarin heb je helemaal gelijk, ik zit in de positie dat ik het kan betalen. En ik vind het echt rot dat je deze onzekere tijd tegemoet gaat en dat je dus gewerkt hebt voor niks de laatste maanden. Lijkt me echt frusterend.
Denk je dat je met je functie/beroep 'snel' iets anders kunt vinden, of wordt dat lastig?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:39

Ik ben momenteel het boek "Atomic habits" aan het lezen, vooral om mijn eigen gewoonten te verbeteren, maar daarin staat ook heel duidelijk omschreven waarom we soms doen wat we doen. Vooral het volgende stukje vond ik heel interessant, ook in verband met "waarom stemt iemand op partij A of partij B":

Je reactie wordt vaak bepaald door je emoties. Onze gedachten en handelingen zijn geworteld in wat we aantrekkelijk vinden, niet per se in wat logisch is. Twee mensen kunnen dezelfde feiten waarnemen en er heel verschillend op reageren, omdat ze die feiten door hun eigen emotionele filter halen. Dit is een van de redenen waarom een beroep doen op emotie doorgaans krachtiger is dan een beroep doen op de rede. Als een onderwerp iemand emotioneel raakt, zal diegene zelden geïnteresseerd zijn in de feiten. Daarom kunnen emoties zo'n bedreiging vormen voor verstandige besluitvorming.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:50

Volgens mij wil het kabinet wel degelijk wat doen aan de energie-en brandstofprijzen maar wel met een doordacht plan waardoor het geld ook komt bij de mensen die het daadwerkelijk nodig hebben.

Overigens toont de huidige situatie wel aan hoe alles met elkaar samen hangt en hoe wankel het evenwicht is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:57

MarlindeRooz schreef:
Je verwart “nodig” met “mijn hoge eisen”. Zoals wel vaker.

Maar inderdaad elektrisch rijden is voor veel mensen absoluut nog niet weggelegd. Ik hoop nieuw werk te vinden waar ik thuis kan werken en op de fiets heen kan (max 20 km enkele reis).

Dat kan me zo maar 100-200 euro per maand schelen.

Dan mag jij uitleggen hoe je dan een paardentrailer trekken en in 5 minuten de tank vol niet als noodzakelijk acht? Of gewoon een grote tank zodat je een grote actieradius hebt. Dat heeft niets te maken met 'niet nodig', want het is wel noodzakelijk. Ik heb een duikmaatje, die had een ev van de baas. Kon er niet mee naar Winterberg op en neer, dus heeft die auto teruggeven aan de baas, want opladen was een probleem met duiken. Ook was hij meer dan een uur langer onderweg. En als je dus de 360km heen en 360km terug op 1 dag gaat rijden (wat logisch is voor 1 dagje duiken), dan is een uur minder onderweg zijn toch wel fijn. En de mensen die op wintersport gewoon 6 uur langer onderweg zijn wegens laden, die berichten heb ik ook gelezen. Dat is gewoon niet echt handig, want tijd is ook geld.
Een andere vriend van mij leende een auto om naar Roosendaal te rijden, want zijn ev kon dat niet heen en weer op 1 accu. En dat laden is dan toch wel een dingetje.

Ik hoef geen gewoonten te verbeteren, want dit zijn gewoon feiten. Een ev is op dit moment gewoon nog niet goed genoeg voor veel mensen. Ik zeg niet dat het in de toekomst niet kan komen dat ze wel gewoon voldoen, maar op dit moment nog niet. Daarnaast is het geld er ook niet bij iedereen om een ev te kopen. Ik kan dan ook niet eens thuis laden, dus tja, dan betaal ik nog steeds de hoofdprijs (weet niet eens waar ik in mijn dorp kan laden, in ieder geval niet direct bij mijn huis in de buurt). En auto daar naartoe brengen, naarh uis lopen, auto lopend weer ophalen, dat kost ook allemaal tijd, en ook dat kost geld.

Het is nu gewoon nog te vroeg voor veel mensen voor een ev. Zeker met problemen met het stroomnet en je vanaf juli dus achteraan in de rij moet sluiten om een eigen laadpaal te krijgen (wat ik dus bijvoorbeeld niet kan).

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 10:05

Germie, duiken, paardensport bedrijven, op wintersport gaan, dat zijn toch dingen die je kiest om te doen? Ik kan me voorstellen dat het voor jou nodig voelt, maar is dat ook echt zo? Een EV is voor heel veel mensen prima voldoende qua actieradius en laadmogelijkheden, maar inderdaad vaak niet te betalen. Maar, met een groter worden tweedehands markt komt dat steeds dichterbij.

Er zullen altijd gebruikers zijn voor wie het niet past. Wellicht zijn daar andere oplossingen voor te bedenken, een auto huren of lenen voor die gelegenheden die af en toe voorkomen (bijv. wintersport). Of je hebt gewoon, tja pech en betaald meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 10:09

Dat meer betalen is langzaam zowat niet meer te doen voor velen. Neem bv rolstoelbussen. Zijn nagenoeg onvindbaar met benzine. Of peperduur op stroom. Je betaalt je blauw aan verzekering, gelukkig nog wel wegenbelasting korting maar dat wordt ook steeds duurder. Met de huidige dieselprijzen niet grappig maar een andere optie met vervoer is er niet. En de meesten kunnen ook niet "even" meer gaan verdienen of un afspraken afzeggen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 10:56

prompter schreef:
Ik ben momenteel het boek "Atomic habits" aan het lezen, vooral om mijn eigen gewoonten te verbeteren, maar daarin staat ook heel duidelijk omschreven waarom we soms doen wat we doen. Vooral het volgende stukje vond ik heel interessant, ook in verband met "waarom stemt iemand op partij A of partij B":

Je reactie wordt vaak bepaald door je emoties. Onze gedachten en handelingen zijn geworteld in wat we aantrekkelijk vinden, niet per se in wat logisch is. Twee mensen kunnen dezelfde feiten waarnemen en er heel verschillend op reageren, omdat ze die feiten door hun eigen emotionele filter halen. Dit is een van de redenen waarom een beroep doen op emotie doorgaans krachtiger is dan een beroep doen op de rede. Als een onderwerp iemand emotioneel raakt, zal diegene zelden geïnteresseerd zijn in de feiten. Daarom kunnen emoties zo'n bedreiging vormen voor verstandige besluitvorming.

Precies, dat is ongeveer wat ik ook bedoelde, bijvoorbeeld mensen met minder geld dan gemiddeld hebben stress en dus sterke emoties, daarom komt de boodschap van populistische partijen eerder binnen. Wie ruim bovenmodaal zit, heeft ruimte om na te denken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 11:02

Ik zie ook vaak dat mensen stemmen voor de situatie waar ze graag in zouden willen zitten.

Veel vermogen, koophuis, dikke auto. Dan is rechts stemmen mogelijk voordelig.

Maar ze zitten dan in een sociale huurwoning met weinig vermogen en een goedkope auto. Maar ze geloven dat wanneer de populisten aan de macht komen, dat de gewenste rijkdom er ook voor hun zal komen.

Maar hard werken is vaak niet echt de sleutel tot rijkdom. Zoals beweerd wordt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 11:10

Populisten hebben het vaak helemaal niet zo goed voor net Henk en Ingrid, ook al pretenderen ze van wel. En dat is wel triest.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 11:36

Ik zag woensdag wat interviews voorbij komen met FvD-stemmers.
Gepensioneerde oudere dames, die weinig inkomen hadden, zo te zien en te horen, maar zij geloofden heilig dat FvD het beste voor heeft met het gewone volk.
Een beetje dezelfde mensen (die ik ken) die Trump een fantastische president vinden en er van overtuigd zijn, dat Trump de elite zal bestrijden en opkomt voor het gewone volk.

Vreselijk naief....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 11:41

het is allemaal zo egoïstisch, geen hulp aan mensen die het nodig hebben, niet zorgen voor onze planeet zodat ook onze kinderen en kleinkinderen er nog fatsoenlijk kunnen leven..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 11:49

Met alle rotzooi op de wereld kan ik me niet voorstellen dat de wereld over een aantal jaren nog druk bevolkt zal zijn :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 11:51

prompter schreef:

Wat leuk, zo'n boektip, zet ik op mijn lijst!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 11:52

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond deze wel aansluiten bij de laatste berichten hier.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 12:00

Toevallig kwam deze ook voorbij in onze partij-app en de mening zijn er over verdeeld. Links is ook wel goed in steeds roeren in eigen pot (zoals deze column): daardoor ontstaat onrust en neiging om te verdedigen/aan te passen. Ik zelf kan me vinden in deze column, maar ik hoop inderdaad dat we na deze zomer een nieuwe naam en een nieuwe start hebben en dan ons kunnen vastbijten in onze waarden en dit kunnen overdragen aan kiezers.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 12:08

Het is wel zeker dat PVDA/GL een imagoprobleem heeft :j

Maar een imago komt, net als een reputatie, te voet en gaat per paard.

Een oplossing is makkelijker gezegd dan daadwerkelijk gedaan.

Met feiten gaan ze het tij niet keren.