Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:27

Mijn vraag kwam op doordat er hier heel veel ganzen zijn en gisteren een wolf ganzen leek te jagen. De kans dat ie besmet wordt lijkt mij vrij groot.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 20:28

Ach, dan willen de knuffelaars vaccinatieprogramma voor de wolf.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:47

tienus63 schreef:

Er zijn vast ook voorstanders van een vaccinatieprogramma met pentobarbital...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:49

F_T schreef:
tienus63 schreef:

Er zijn vast ook voorstanders van een vaccinatieprogramma met pentobarbital...

:o

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 20:49

Dan komt er wel extra opmerking bij het nieuwsbericht

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 21:25

Zichtmelding Smilde Dr
Citaat:
19-11-2025, 20:40 uur
Zichtmelding Boerenlaan richting Pomper Oranje

Afbeelding
Bron app meldingen in Westerveld

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:23

Anne_GTI schreef:
Mijn vraag kwam op doordat er hier heel veel ganzen zijn en gisteren een wolf ganzen leek te jagen. De kans dat ie besmet wordt lijkt mij vrij groot.

Ik denk dat het in theorie zou kunnen, maar dan is het de vraag wat dat zo'n besmetting vervolgens doet met een wolf. Het kan wezen dat hij ziek wordt, het kan ook wezen dat de wolf er niet eens iets van merkt, en alles daartussenin. Ik zou er niet van uit gaan dat het veel doet, anders zouden denk ik ook meer honden slachtoffers bekend zijn, met name de dieren die lekker mogen struinen en zwemmen in wateren waar ook watervogels zitten. Water raakt namelijk ook besmet met vogelgriep.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 09:10

Update van de betrokken veeartsen. In totaal 9 schapen dood.
Citaat:
19 november 2025/Beilen/Drenthe
Een verslag van de aanval gisteren
Vandaag 19 november Beilen 5 dood en ik heb er 4 Geeuth.
Raster was goedgekeurd
Dit zijn de aantallen waarvan staat onbekend aantal.
Het was een vreselijk slagveld weer met een ander bijpatroon. Hebben nu weer wekelijks te maken met wolvenaanvallen.
Foto: AI

[ Afbeelding ]

Bron geen wolf in cultuurlandschap

https://www.facebook.com/share/p/15rhwo ... tid=wwXIfr

tienus63 schreef:
Aanval Beilen Dr
Citaat:
19 november 2025/Beilen/Drenthe
Aanval op schapen
Nog onduidelijk hoeveel schapen er gewond/gedood zijn

Eigenaar veel sterkte

[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/1C7Azi ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 09:33

Zichtmelding Plockroy gisteravond
Citaat:
19-11-2025 ongeveer 22:30 uur
Zichtmelding zonet vlakbij Plockroy, welp aan het gedrag te zien

Dicht bij fietspad en paardenweide

Bescherm je dieren

Afbeelding
Filmpje via bron WAP wolvenactieplan
https://www.facebook.com/share/v/16stDm ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 13:15

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 14:36

Citaat:
18 november 2025/Zwiggelte/Drenthe
Weet u nog de aanval op het kalf....
Eigenaar heel veel sterkte
Originele foto's in de reactie

---
Wat volgens velen een ideaal beeld zou moeten zijn voor het diervriendelijk houden van vee, extensief gebruik en natuur inclusieve landbouw veranderd in één nacht voor deze eigenaar van deze prachtige dieren in een nachtmerrie.
Het kalf (op het filmpje enkel een paar weken oud) heeft de aanval van vermoedelijk een wolf niet overleefd. De kudde bestaande uit meerdere volwassen dieren gewapend met serieuze horens en waaronder een behoorlijke stier moesten het afleggen tegen de wolf. Ze hebben de wolf wel weten te verjagen maar het bijna twee maanden oude kalf moest het met de dood bekopen…
Als een dergelijke kudde niet is staat is 1 kalf te beschermen, welke kudde of ras is dat dan wel?
Nu de Galloway kudde in in de gebieden van SBB beginnen te verdwijnen, verplaatst het probleem zich naar andere plekken zoals deze net buiten de bebouwde kom van het dorp..
We houden ons hart vast…

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/r/17T1er ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 17:06

Citaat:
Het lijkt erop dat mijn klacht serieus genomen is door Raad van Toezicht Staatsbosbeheer. De directeur moet dit oplossen, maar ik hoop dat de Raad van Toezicht in de gaten houdt of dat ook daadwerkelijk gebeurt.

Als de directeur vervolgens níet reageert binnen een redelijke termijn, dan heb ik dacht ik, juist een sterk signaal richting de Raad van Toezicht afgegeven, dat er bestuurlijk iets misgaat binnen Staatsbosbeheer en dán is de Raad van Toezicht weer aan zet.

Ik wacht nog op vele Woo- besluiten en documenten van o.a. wolf Drents Friese Wold van mei 2023 en op whatsapp gesprekken van boswachter Staatsbosbeheer Sallandse Heuvelrug en nog heel veel meer.

Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17UdtQ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 17:09

Citaat:
Ik wist dat er op 20 oktober 2025 een bijeenkomst is georganiseerd op kantoor bij BIJ12 waar BIJ12 presentaties heeft gegeven over het Landelijk Informatiepunt Wolf en ook over het Landelijk Deskundigenteam Wolf, dat BIJ12 in opdracht van Staatssecretaris Rummenie op moet gaan zetten. Ik vroeg Statenleden van Partij voor Zeeland en Forum voor Democratie Overijssel om die PowerPoint presentaties en de genodigden lijst bij BIJ12 op te vragen. Ook diende ik zelf een Woo-verzoek in hierover bij de Provincie Gelderland.

BIJ12 stuurt gisteren eindelijk na ruim 2 weken wachten een antwoord naar Forum voor Democratie Overijssel.

Maar wacht even, begrijp ik dit nou goed?

Dus samenwerkingsverband Wolven in Nederland organiseert op maandag 20 oktober 2025 een bijeenkomst op kantoor bij BIJ12. Nou moet er dus via een blondje uit Volendam de PowerPoint presentaties van BIJ12 / IPO d.m.v. een Woo-verzoek openbaar worden gemaakt via BIJ12/ IPO door Provincie Gelderland. Hieruit concludeer ik dat o.a. Provincie Gelderland en andere provincies en dus ook bestuurders nog helemaal van niks wisten over opzet en gegevens en forse bedragen, van dat zogenaamde onafhankelijke Landelijk Informatiepunt Wolf, dat wordt opgezet door BIJ12, in opdracht van Staatssecretaris Rummenie, terwijl de wolvenclubjes overal al van op de hoogte zijn gebracht door BIJ12 en dat betekent dus dat er gewoon met dezelfde wolvenclubjes gewerkt zal gaan worden. Nou dan weet u het dus wel. Onbegrijpelijk dat Staatssecretaris Rummenie BBB dit allemaal laat gebeuren! Wat een poppenkast!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1auRpb ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 17:11

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 17:13

Zichtmelding kreupele wolf Voorst Gld
Citaat:
20 november 2025/Voorst/Gelderland
Zichtmelding wolf
Tijd: 14.00 uur
Wolf loopt kreupel/is gewond aan linker achterpoot

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/19yapi ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 17:17

Citaat:
20 november 2025/Zuid-West Veluwe
❗️''VIJFTIG MINUTEN❗️ In totaal duurde de jacht ruim vijftig minuten, meldt de boswachter (Theunissen) van Natuurmonumenten''
---
De volgende leugen, wolven jagen alleen op zwakke of zieke dieren, een ziek/zwak dier kan het geen 50 minuten volhouden. Weer een leugen van de groene NGO, zo bewijst ook al de 7 edelherten die eind van de zomer zijn gedood door wolven. Waren ook niet zwak, ziek of misselijk.

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... gdEpJgssFg
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1JDL9w ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 17:20

Citaat:
20 november 2025
Burgemeester Jacco van de Tak van Barneveld wil extra bevoegdheden om de wolf aan te pakken. Maar die krijgt hij niet van staatssecretaris Rummenie.
Burgemeester Jacco van de Tak van Barneveld wil extra bevoegdheden om de wolf aan te pakken. Maar die krijgt hij niet van staatssecretaris Rummenie.
Gelderse burgemeesters, waaronder die van Barneveld, krijgen reactie op brandbrief over de wolf: mogen ze ingrijpen of niet?

Burgemeesters van 22 Gelderse gemeenten, waaronder Barneveld, Nijkerk en Scherpenzeel, schreven twee maanden geleden een brandbrief naar staatssecretaris Jean Rummenie. Daarin vroegen ze om meer bevoegdheden om de wolf aan te kunnen pakken. Het antwoord kwam precies twee maanden later binnen. De vraag is: mogen burgemeesters nu meer doen?
Wat is er aan de hand?

De burgemeesters voelen zich machteloos tegenover de wolf. Zeker Jacco van der Tak van de ‘wolvenhoofdstad van Nederland’, namelijk Barneveld. Niet gek, want volgens de meest recente cijfers van dit jaar waren er in Barneveld 103 wolvenaanvallen. Dat is aanzienlijk meer dan in andere gemeenten.

Daarom wil de burgemeester graag in actie komen. Met zijn noodbevoegdheden mag hij alleen optreden bij direct gevaar. Volgens hem is een acute situatie echter vaak te snel voorbij. „Als we niets doen, wordt de kans alleen maar groter dat een wolf een mens aanvalt en er meer vee zal sterven”, zei hij eerder tegen het AD. „Daar wil ik de bewoners graag voor beschermen, maar ik kan heel weinig.”

Waar vragen de burgemeesters om in hun brandbrief?

Op 19 september stuurt hij samen met 21 Gelderse burgemeesters een brandbrief aan staatssecretaris Rummenie. Daarin dringen ze aan op spoed bij het maken van nieuwe wetgeving tegen de wolf en vragen ze om meer handelingsmogelijkheden als burgemeester.

„Meer dan dit kan ik als burgemeester eigenlijk niet doen”, zegt Van der Tak. „Op het gebied van preventie maken we al goede stappen, maar voor het beheer van de wolf moet er echt betere wetgeving komen.”

Wat is de reactie van staatssecretaris Rummenie?
Precies twee maanden later komt het antwoord: „De bevoegdheden van burgemeesters volstaan,” zegt Rummenie. „Uitbreiding daarvan in gevallen die niet meer acuut zijn, valt onder de wettelijke verantwoordelijkheden van de provincie en zouden deze doorkruisen.”
Met andere woorden: het antwoord op de vraag van de burgemeesters is nee. Ze krijgen geen extra handelingsmogelijkheden en mogen niet ingrijpen buiten acute noodsituaties. Die keuzes liggen bij de provincie en niet bij een gemeente. Volgens Rummenie moeten deze keuzes bij de provincie blijven en niet ook naar gemeenten worden verschoven, want anders zou dat conflicten veroorzaken.

https://www.ad.nl/barneveld/gelderse-bu ... ~a2a6ea7a/

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/14NVXz ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 17:23

Aanval Terschuur Gld, 1 schaap dood, 1 schaap gewond
Citaat:
Terschuur Gelderland
20-11-2025

Aanval op schapen

1 schaap gedood en 1 schaap gewond

Sterkte voor de eigenaar

Meer informatie in de reacties❗️❗️❗️

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17frST ... tid=wwXIfr

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:23

Zo’n filmpje kan ik niet kijken, ik vind het pure horror.

En die pro lobby, daar zijn geen woorden voor…,,

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 18:07

Ik denk dat de wolven het in de gaten hebben dat de bokken druk zijn met de bronst en daardoor veel energie verbruiken en weinig aan vreten toe komen.
In dat opzicht is een bok tijdens de bronst, zwakker.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 18:23

Vandaag is het Landelijk Informatiepunt Wolven geopend.
Citaat:
20 november 2025
Landelijk Informatiepunt Wolven geopend

Nieuwsbericht | 20-11-2025 | 15:30

Vanaf vandaag is het Landelijk Informatiepunt Wolven geopend. Iedereen kan hier terecht met vragen en zorgen over wolven in Nederland. Het informatiepunt biedt actuele en feitelijke informatie. Het is bereikbaar via de website www.landelijkinformatiepuntwolven.nl en telefoonnummer 0800-1212.

https://www.facebook.com/share/1DZxuidh ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 18:33

De actuele adviezen Landelijk Informatiepunt Wolven
Citaat:
Er leven steeds meer wolven in Nederland. Om de kans op incidenten te verkleinen, is het belangrijk om te weten welke adviezen gelden voor bepaalde natuurgebieden. Hieronder een actueel overzicht.

Mijd de landgoederen, bos- en natuurgebieden tussen de A12 en de A28
Naar aanleiding van een incident in het bos bij de Pyramide van Austerlitz geldt sinds 2 augustus 2025 in de provincie Utrecht het advies om landgoederen en bos- en natuurgebieden tussen de A12 en de A28 te mijden.

Aanlijnplicht op de Utrechtse Heuvelrug
Om problemen tussen wolven, mensen en honden te voorkomen, geldt er een aanlijnplicht in het wolvengebied op de Utrechtse Heuvelrug in de provincie Utrecht. In het voorjaar en de zomer, van 15 maart tot 15 september, moeten honden hier altijd aan de lijn.

Aanlijnplicht in gemeente Heerde
Naar aanleiding van recente incidenten met een wolf bij natuurgebied Renderklippen is er een tijdelijke aanlijnplicht voor honden in de gemeente Heerde (provincie Gelderland).

Bron
https://www.landelijkinformatiepuntwolv ... OzzkfGYX8Q

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 18:37

Citaat:
Kom je een wolf tegen? Zo kun je het beste reageren:
* probeer rustig te blijven en houd je hond kort aan de lijn. (Lees vooraf meer over gebieden waar honden los mogen lopen);
* geef een wolf de ruimte en neem genoeg afstand, minimaal 100 meter, door langzaam achteruit te gaan;
* maak geluid en grote gebaren als een wolf te dichtbij komt;
* voer of lok een wolf niet en ga niet achter hem aan.

* Blijft een wolf je benaderen? Of komt hij dicht bij je (op minder dan 30 meter)? Neem dan contact op met de regionale meldkamer van de politie via nummer 0900-8844.
*Gedraagt een wolf zich agressief? Of ben je gebeten door een wolf? Bel 112 bij dit soort spoedgevallen.
Je melding komt dan bij de juiste personen terecht, zodat zij snel actie kunnen ondernemen.
Daarnaast kan een incident achteraf worden gemeld bij de betreffende provincie.

Video hoe te handelen via link landelijk informatiepunt wolven

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 18:46

Citaat:
Heb jij een wolf of meerdere wolven, een wolvenspoor of wolvendrol gezien? Geef dit dan door via het landelijke Wolvenmeldpunt van BIJ12. Stuur ook foto’s en video’s mee, als je die hebt gemaakt.

Jouw melding helpt om te weten waar in Nederland wolven leven. Een team van experts en vrijwilligers bekijkt elke melding. Als het om een wolf gaat, komt de melding op de pagina Verspreiding wolf in Nederlandop de website van BIJ12. Dit overzicht wordt elke maand bijgewerkt.

Bron landelijk informatiepunt wolven

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 19:16

Citaat:
Provincies maken op basis van het Wolvenplan zelf regels, die passen bij de situatie in de eigen regio.

In de provincies Drenthe, Fryslân, Gelderland en Noord-Brabant is een wolvencommissie of projectgroep actief, die zich bezighoudt met vraagstukken rondom wolven. Deze commissies bestaan uit mensen uit de schapensector, landbouw- en natuurorganisaties. Zij bespreken maatregelen, kennis en standpunten met mensen die te maken hebben met wolven. Denk aan preventieve maatregelen om vee te beschermen.
Subsidies en maatregelen
In provincies waar gevestigde wolven leven, zijn subsidieregelingen beschikbaar voor de aanschaf van preventieve maatregelen. Ook werken bij een aantal provincies wolvenconsulenten die dierhouders hierover adviseren.

Zo kunnen provincies ondersteuning op maat leveren en ontstaat er wolvenbeleid dat past bij de situatie in die regio. Het dagelijks bestuur van de provincie (Gedeputeerde Staten) kan zich laten adviseren door de provinciale wolvencommissie.
Meer informatie over wolven in jouw provincie
Welke regels er gelden in de omgang met of bescherming tegen wolven verschilt per provincie. Hier vind je per provincie de meest actuele informatie:

Provincie Drenthe(bekijk hier de publieksfolder)
❗️link werkte niet, zelf publieksfolder opgezocht, geen idee of de inhoud actueel is voor situatie in Drenthe❗️
Provincie Fryslân(bekijk hier de publieksfolder)
Provincie Flevoland
Provincie Gelderland (bekijk hier de publieksfolder)
Provincie Groningen
Provincie Limburg(bekijk hier de publieksfolder)
Provincie Noord-Brabant
Provincie Noord-Holland
Provincie Overijssel
Provincie Utrecht(bekijk hier de publieksfolder)
Provincie Zeeland
Provincie Zuid Holland

Bron Liw
https://www.landelijkinformatiepuntwolv ... zLuAvWfT1A