Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:47

Libra76 schreef:
Ik heb taart gehaald en vier een feestje dat dit kabinet is gevallen.
Op na een sociaal, fatsoenlijk, volwassen kabinet.

Ik hoop dat je gelijk hebt.

Tegelijkertijd vraag ik me af hoe realistisch een sociaal, fatsoenlijk en volwassen kabinet feitelijk is.
Het grote Timmermans bashen is al begonnen en zal nog veel erger worden. En de sociale media algortitmes worden bestuurd vanuit de VS en zitten vol met Russische trollen. En de meeste kiezers trappen daar met open ogen in.

Dus ik zie het nu niet echt als reden voor een feestje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:48

Electra63 schreef:
Wilders is echt een zielepoot.
Hij trekt zijn ministers en staatssecretarissen direct uit het kabinet.

Oh nee. Moeten we het nou zonder de kunde van Faber doen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:57

ik begreep van de laatste verkiezingen dat de PVV niet met de meerderheid van de nederlanders heeft gewonnen, maar met 'de meeste' van een groep.
Dus wie weet gaat het nu anders, de mensen die dachten dat het niet zo'n vaart zou lopen en bv niet gestemd hebben, dat die nu ook opstaan en stemmen, en dat een aantal mensen vorige keer een gok op een partij hebben genomen en nu denken 'nou, dat gaan we ook niet meer doen'..

ik weet niet hoe het gaat lopen, maar wellicht valt het mee met 'de kiezer'

Misschien is er meer voorlichting geweest over informatie/sturing dmv bots (ik zou denken dat vooral de jonge kiezer weet hoe dat werkt).
Ik weet niet of dit kabinet lang genoeg doorgegaan is om de 'pijn' echt te laten voelen, maar wie weet willen mensen het nu toch niet zo ver zien komen?

De polls wisselen ook steeds volgens mij
Laatst bijgewerkt door Cer op 03-06-25 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:58

Faber zullen we niet missen, maar ik vond Madlener en Agema op sommige punten best goed hun best doen. Ik ben benieuwd wie dat nu gaat waarnemen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:58

Sterke essay van Roxane van Iperen, die ze voor vandaag gratis beschikbaar heeft gesteld, die ze schreef over accelerationisme, de extremistische stroming die erop gericht is om systemen af te breken om er een autocratie voor in de plaats te kunnen zetten.

Dit schrijft ze er zelf over (bron Linkedin):
Onverantwoord', 'Ongelofelijk', 'Bizar', 'Heel boos' zijn de reacties van de fractieleiders van VVD, NSC en BBB op het opblazen van de coalitie door Geert Wilders vandaag, nota bene over een onderwerp waarover zij het allemaal eens waren - streng migratiebeleid. Is het toneelspel of naïviteit? ‘Ik geloof in conflict als model om vooruit te komen, niet in consensus,’ zijn Wilders' eigen woorden. Over het conflictmodel als succesvolle politieke strategie schreef ik eerder onderstaand essay, alleen vandaag gratis te lezen op vn.nl. Het maakt het allemaal niet minder treurig, maar het maakt wel duidelijk dat dit altijd het doel is geweest en de coalitiepartijen zich daarvoor als useful idiots hebben laten gebruiken.

'Politici als Donald Trump, Victor Orbán, Marine Le Pen of Geert Wilders zijn vanuit de marges van het politieke speelveld opgerukt naar het centrum van de macht, waardoor ze nu van binnenuit de mogelijkheid hebben het ‘systeem’ te ondermijnen – rechtstreeks of indirect, door de invloed die ze hebben op gematigder partijen die hun standpunten geleidelijk aan overnemen. De hoofdrolspelers zijn zelf niet gewelddadig, maar promoten accelerationistisch gedachtegoed in pasteltinten, met constante verwijzingen naar de ondergang van de westerse beschaving, een dag des oordeels waarop met alle ‘landverraders’ en andere ‘corrupte’ mensen wordt afgerekend, een cultuuroorlog, en het vooruitzicht van een nieuwe maatschappelijke orde, die weer zonnig en groots zal zijn.

De accelerationistische strategie is dezelfde: maatschappelijke ineenstorting versnellen, opdat daarna een beter, meer autoritair regime kan verrijzen. Alleen niet door middel van terreurdaden, maar vanuit de zetel van de macht, met staatsrepressie binnen het kader van de wet of door die kaders steeds verder op te rekken. Het is zichtbaar in de VS, in diverse Europese landen en, gedragen door het huidige kabinet-Schoof, ook toenemend in Nederland. Het is witteboorden-accelerationisme. Versnellingstactieken door middel van conflict zien we al langer om ons heen, zoals onlangs minister Faber die een, niet op feiten gebaseerde, crisis uitriep om een gewenst resultaat te behalen. Het had niemand moeten verbazen. ‘Ik geloof in conflict als model om vooruit te komen, niet in consensus,’ zei PVV-leider Geert Wilders in zijn lijsttrekkersinterview in de Volkskrant van 15 november 2023, een week voordat de PVV de grootste fractie in de tweede Kamer werd.'

https://www.vn.nl/verlossing-door-vernietiging/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:59

anjali schreef:
Cer schreef:
Dat mag Pien… het gaat niet altijd over onderwerpen die iedereen interessant vind :j
Ik sla dan ook vaak over

Maar dat wil niet zeggen dat ik dat dan gezeur en gezeik vind. Het is op dat moment een ander onderwerp waar ik niet veel mee heb. Anderen mogen er dan wel over doorgaan, dat is ook vrijheid :j

En een topic is ook nooit "vol" want het is geen papier wat je kunt volschrijven en er dan niets meer bij kan. Dit politiektopic heeft wekenlang mijn interesse absoluut niet gewekt, sorry @ Pien maar het onderwerp van jouw post ook niet bepaald. Ik heb dan ook wekenlang helemaal niets gepost hier totdat er weer wat kwam waar ik wel wat over wilde zeggen . Smaken en interesses verschillen nu eenmaal.

Maar wat heeft een huwelijk tussen een moslim en een niet-moslim in godsnaam met de (huidige) politieke situatie te maken?
Boeiend of ze wel of niet trouwen, of ze zich wel of niet laten besnijden, enz.

Er zijn echt grotere problemen in Nederland dan dit onderwerp.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:01

met mijn korte concentratiespanne haak ik al af op het woord "accelerationistische" eigenlijk...
maar ik ga later nog eens een poging wagen :j

Citaat:

En dan nog mogen mensen bespreken wat ze willen..dat proberen in te perken vind ik echt heel gek

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:03

Keijzer trekt het huurbevriezingsplan in.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:04

Nado schreef:
Sterke essay van Roxane van Iperen, die ze voor vandaag gratis beschikbaar heeft gesteld, die ze schreef over accelerationisme, de extremistische stroming die erop gericht is om systemen af te breken om er een autocratie voor in de plaats te kunnen zetten.

Dit schrijft ze er zelf over (bron Linkedin):
Onverantwoord', 'Ongelofelijk', 'Bizar', 'Heel boos' zijn de reacties van de fractieleiders van VVD, NSC en BBB op het opblazen van de coalitie door Geert Wilders vandaag, nota bene over een onderwerp waarover zij het allemaal eens waren - streng migratiebeleid. Is het toneelspel of naïviteit? ‘Ik geloof in conflict als model om vooruit te komen, niet in consensus,’ zijn Wilders' eigen woorden. Over het conflictmodel als succesvolle politieke strategie schreef ik eerder onderstaand essay, alleen vandaag gratis te lezen op vn.nl. Het maakt het allemaal niet minder treurig, maar het maakt wel duidelijk dat dit altijd het doel is geweest en de coalitiepartijen zich daarvoor als useful idiots hebben laten gebruiken.

'Politici als Donald Trump, Victor Orbán, Marine Le Pen of Geert Wilders zijn vanuit de marges van het politieke speelveld opgerukt naar het centrum van de macht, waardoor ze nu van binnenuit de mogelijkheid hebben het ‘systeem’ te ondermijnen – rechtstreeks of indirect, door de invloed die ze hebben op gematigder partijen die hun standpunten geleidelijk aan overnemen. De hoofdrolspelers zijn zelf niet gewelddadig, maar promoten accelerationistisch gedachtegoed in pasteltinten, met constante verwijzingen naar de ondergang van de westerse beschaving, een dag des oordeels waarop met alle ‘landverraders’ en andere ‘corrupte’ mensen wordt afgerekend, een cultuuroorlog, en het vooruitzicht van een nieuwe maatschappelijke orde, die weer zonnig en groots zal zijn.

De accelerationistische strategie is dezelfde: maatschappelijke ineenstorting versnellen, opdat daarna een beter, meer autoritair regime kan verrijzen. Alleen niet door middel van terreurdaden, maar vanuit de zetel van de macht, met staatsrepressie binnen het kader van de wet of door die kaders steeds verder op te rekken. Het is zichtbaar in de VS, in diverse Europese landen en, gedragen door het huidige kabinet-Schoof, ook toenemend in Nederland. Het is witteboorden-accelerationisme. Versnellingstactieken door middel van conflict zien we al langer om ons heen, zoals onlangs minister Faber die een, niet op feiten gebaseerde, crisis uitriep om een gewenst resultaat te behalen. Het had niemand moeten verbazen. ‘Ik geloof in conflict als model om vooruit te komen, niet in consensus,’ zei PVV-leider Geert Wilders in zijn lijsttrekkersinterview in de Volkskrant van 15 november 2023, een week voordat de PVV de grootste fractie in de tweede Kamer werd.'

https://www.vn.nl/verlossing-door-vernietiging/

Bedankt, een goed essay.
Maar niet heel toegankelijk voor veel lezers, denk ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:09

Cer schreef:
met mijn korte concentratiespanne haak ik al af op het woord "accelerationistische" eigenlijk...
maar ik ga later nog eens een poging wagen :j

Citaat:

En dan nog mogen mensen bespreken wat ze willen..dat proberen in te perken vind ik echt heel gek

Niemand beperkt het, maar er zijn weinig mensen die het interesseert, zeker niet vandaag.

Huwelijk met een moslim heeft gewoon weinig met politiek te maken, vind ik. Of de PVV zou dit moeten willen verbieden.
Ik ben met een allochtoon getrouwd, geen moslim, niet besneden, geen geloof. Totaal niet interessant voor een politiek topic.
Lekker een topic openen, trouwen met een moslim, buitenlander, andersgelovige enz.

Maar jij stookt toch altijd graag het vuurtje op? Beetje doorzichtig ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:10

Ik heb mijn best gedaan maar teveel regels waardoor de woorden en regels voor me lastig leesbaar zijn en ik de stof niet opneem heeft er iemand een jip en janneke korte samenvatting?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:11

Soms kan men ook een beetje moeite doen om iets te willen begrijpen ;) ik ben niet hoog opgeleid, bij vwo stopte het wel maar wanneer ik niet weet wat een woord betekent dan haal ik m’n Google tevoorschijn en lees ik verder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:15

juval schreef:
Keijzer trekt het huurbevriezingsplan in.

Keijzer had daar toch al geen zin in. En bovendien zat het zoals we inmiddels gewend zijn van kabinetsplannen juridisch zeer belabberd i elkaar.

Shadow0

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:19

Maar toch wonderlijk dat in aanleiding naar de verkiezingen iets wat mensen met lage inkomens een klein beetje voordeel gunt meteen sneuvelt. Je zou denken dat sommige kiezers het juist waarderen als ze het doorzet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:20

Shadow0 schreef:
Maar toch wonderlijk dat in aanleiding naar de verkiezingen iets wat mensen met lage inkomens een klein beetje voordeel gunt meteen sneuvelt. Je zou denken dat sommige kiezers het juist waarderen als ze het doorzet.

was het niet zo dat de woningcoöperaties begonnen te huilen dat er geen woningen gebouwd of verduurzaamd konden worden als er geen huurverhoging mocht worden doorgevoerd?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:22

Electra63 schreef:
Cer schreef:

Niemand beperkt het, maar er zijn weinig mensen die het interesseert, zeker niet vandaag.

Huwelijk met een moslim heeft gewoon weinig met politiek te maken, vind ik. Of de PVV zou dit moeten willen verbieden.
Ik ben met een allochtoon getrouwd, geen moslim, niet besneden, geen geloof. Totaal niet interessant voor een politiek topic.
Lekker een topic openen, trouwen met een moslim, buitenlander, andersgelovige enz.

Maar jij stookt toch altijd graag het vuurtje op? Beetje doorzichtig ;)

Vat dit niet verkeerd op Electra, maar volgens mij ben jij nu degene die opnieuw over een onderwerp begint dat inmiddels al was afgesloten? Als je iets niet interessant vind, gewoon negeren en verder gaan met de dingen die je wel je interesse hebben. Lijkt dat er nu genoeg andere onderwerpen besproken worden. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:22

juval schreef:
Shadow0 schreef:

was het niet zo dat de woningcoöperaties begonnen te huilen dat er geen woningen gebouwd of verduurzaamd konden worden als er geen huurverhoging mocht worden doorgevoerd?

Dat zal niet meegeholpen hebben. En dat particuliere huurders die sociaal huren geen bevriezing kregen zal ook niet helpen.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:23

Ik maak mij echt zorgen over het vallen van het kabinet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:24

juval schreef:
Shadow0 schreef:

Ben ook wel benieuwd hoe het gaat met het gedogen van de 10 jaar wonen op een vakantiepark. Of dat doorgaat ja of nee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:25

karuna schreef:
Ik heb mijn best gedaan maar teveel regels waardoor de woorden en regels voor me lastig leesbaar zijn en ik de stof niet opneem heeft er iemand een jip en janneke korte samenvatting?

ChatGPI:

Zeker, hier is een korte samenvatting in eenvoudige taal:

---

Wat is er gebeurd?
Geert Wilders heeft vandaag de coalitiebesprekingen laten klappen. Dat is opvallend, want alle partijen waren het eens over het belangrijkste onderwerp: streng migratiebeleid. Toch stapte hij eruit.

Waarom doet hij dat?
Wilders zegt zelf: "Ik geloof in conflict, niet in overleg." Volgens de schrijver van het stuk doet hij dit expres. Het is geen ongeluk, maar een strategie.

Wat is die strategie dan?
Wilders (en politici zoals Trump en Orbán) willen het politieke systeem van binnenuit kapotmaken. Ze roepen crisissen uit en zorgen voor ruzie, zodat mensen hun vertrouwen in de politiek verliezen. Dan hopen ze op een "nieuwe orde" waarin zij meer macht krijgen.

Wat is het gevaar?
Het gebeurt netjes en legaal – in pak en stropdas, niet met geweld. Maar het doel is hetzelfde: chaos veroorzaken om daarna meer controle te krijgen.

En de andere partijen?
De VVD, NSC en BBB hebben dit laten gebeuren. Ze dachten dat ze met Wilders konden samenwerken, maar werden gebruikt in zijn spel. Ze hielpen hem sterker te worden.

---

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:30

journee schreef:
Vat dit niet verkeerd op Electra, maar volgens mij ben jij nu degene die opnieuw over een onderwerp begint dat inmiddels al was afgesloten? Als je iets niet interessant vind, gewoon negeren en verder gaan met de dingen die je wel je interesse hebben. Lijkt dat er nu genoeg andere onderwerpen besproken worden. :)

Mijn reactie op Cer, was iets van 8 min. later, dus hoe bedoel je dat het inmiddels was afgesloten?
Topic gaat een beetje snel.

Cer geeft een steek onder water en daar reageer ik op.

Maar totaal off-topic.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:37

Ik geef geen steek onder water :)
maar dit geeft wel weer heel duidelijk aan hoe tolerant jij bent :j
De bokt regel 'niet op de man maar op het onderwerp' is niet aan jou besteed ook he?

Jij zit zo vol met bias, dat je niet eens in de gaten hebt dat het niet negatief was over moslims. Het zou mooi zijn als je je eens wat meer open zou stellen, en niet vooringenomen zou zijn en zo invullen voor andere mensen wat ze bedoelen en wat ze vinden. Maar ook dat mag je doen :j

De opvatting dat mensen mogen schrijven wat ze willen opvatten als een steek, is echt heel ver gezocht.
Laatst bijgewerkt door Cer op 03-06-25 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:38

naranja1 schreef:

Waarom?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:44

BigOne schreef:
naranja1 schreef:

Waarom?

ja, waarom, het is geen ramp. Of de wereld er beter van wordt als het land weer anderhalf jaar moet wachten op een nieuw kabinet is de vraag. Ik hoop inderdaad wel dat een aantal plannen nog wel doorgaan, zoals het gedogen van wonen op vakantieparken en de ophoging van de stikstofnorm naar 1 mol. }:0

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:48

Cer schreef:
Ik geef geen steek onder water :)
maar dit geeft wel weer heel duidelijk aan hoe tolerant jij bent :j
De bokt regel 'niet op de man maar op het onderwerp' is niet aan jou besteed ook he?

Jij zit zo vol met bias, dat je niet eens in de gaten hebt dat het niet negatief was over moslims. Het zou mooi zijn als je je eens wat meer open zou stellen, en niet vooringenomen zou zijn en zo invullen voor andere mensen wat ze bedoelen en wat ze vinden. Maar ook dat mag je doen :j

De opvatting dat mensen mogen schrijven wat ze willen opvatten als een steek, is echt heel ver gezocht.

Bias is trouwens echt interessant!